• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej, helt ny på forumet.

Varit intresserad av klockor länge, men aldrig slagt till på någon. Har haft min Omega Aquaterra, quartz, sen jag var 20 och nu, 12 år senare, börjar det äntligen bli dags att få tummen ur.

Är riktigt sugen nu på att skaffa klocka och har länge funderat vilken klocka jag skulle vilja ha och vad den sänder ut för budskap.

Har nyligen börjat strunta i vilket budksap den nya klockan kulle sända ut och bara köra på det som känns rätt på handleden.

Har titta på JLC Master Calendar riktigt länge, och tycker fortfarande att det är en fantastisk klocka, men känner att den kanske är lite för subtil för min smak och har vänt tillbaka till stållänks klockor igen.

Riktigt sugen på en Daytona, 16520, med vit urtavla och det är nog här den första riktiga affären kommer göras.

Annars är en av drömklockrna en Aquanaut, men trodde faktiskt att jag skulle kunna få den lite billigare än de 120' som de billigaste varianterna kostade på Chrono24, så den drömmen får nog skjutas upp lite till.

Hört mycket gott om formumet, så hoppas kunna få lite input och bolla lite ideer här!

Goddag.
Har tittat in här tillochfrån under c:à ett års tid. Köpte mig en Omega SMP under sent 90-tal, utan att för den saken skull vara särskilt klockintresserad. Eller just därför kanske :)
Klockan försvann för några år sedan och jag har därefter mest brukat enklare ur, som Orient och C itizen Aqualand.
I samband med en flytt hittade jag min Omega bakom en möbel i ett av barnens rum. Plötsligt "fick" jag en hyfsad klocka och genast började jag fundera vad den borde kompletteras med.
Trevlig påsk alla.

Hejsan!
Karl heter jag, 20 år från Skåne och är ny här:)
Kan inte så mycket om klockor men skulle säga att intresset tog sin början för 2 år sen då jag fick min första riktiga klocka. En Rolex Perpetual Datejust (vintage) i 18-års present. Blev förälskad i uret och sedan dess velat sätta mig in i klockvärlden för att lära mig mer.

Vill bara tacka alla Forum medlemmar för allt jag lärt mig på mitt korta medlemskap:)
Har bara mött värme och hjälpsamhet trots mina nybörjarmisstag:(
Känner stor gemenskap..Tack för att ni finns:)

Hejsan!

23 årig student från Stockholm som har tittat in här på forumet kontinuerligt senaste året. Köpte mig en Omega Seamaster 30 (50/60-tal, se bifogat) för ett år sedan som fick fart på klockintresset. Närmast på tur, och lagom till sommaren, ligger att införskaffa en dykare i form av en klassisk Seiko 6309-7040.

Glad påsk på er!

Bilagor

• 11134226_10152980408207525_1711876199_n.jpg
    11134226_10152980408207525_1711876199_n.jpg
    79.1 KB · Visningar: 75
Hej,

Min resa här började med att jag köpte en klocka av Andy7750 förra året. En Perpetual chrono signerad Alex i Honkong med en Seagull1901 som sköter jobbet. Jag upptäckte snart vilken varm atmosfär det var här inne - seriositet kombinerat men stor portion vänlighet och framför allt kunnande och humor. Jag var hemma kändes det som och numera slukar jag det mesta som skrivs här. Man lär sig en del onekligen :)

Annars började klockintresset med en Seiko som jag fick av föräldrarna när jag gick i skolan. Slet ut en del skinnband innan jag helt enkelt tröttnade och hade den löst i fickan. Ingen bra idé, den försvann snabbt...antagligen tappade jag den. En annan klocka jag aldrig glömmer är min Citizen LCD klocka. Gick troll i den klockan. Den första söp jag bokstavligen bort på Magaluf back in the days (dock vann jag tävlingen om att dricka Le Mumba snabbast) men jag köpte en ny direkt när jag kom hem. Efter en vecka vurpade jag med moppen och klockan blev helt obrukbar efter den kraschen. Sen dess har jag hållit mig ifrån Citizen klockor :D. Efter en del skitklockor så blev det dags för en Seiko igen, denna gång en dressare. Inköptes på Bo Bergggren urhandel på den tiden dom sålde Seiko. Det var på den tiden Lassale var poppis = tunna klockor.

Nåväl, tiden gick och jag blev allt yngre trots att jag blev med fru som visade sig också ha klockintresse. Hon hade den dåliga smaken att köpa en Omega Constellation när jag inte hade pengar och min avundsjuka visste inga gränser. Men då trädde Kapten Lotto in och gav mig 11 tusen och jag kunde glatt vandra in på Eriksson Urhandel i Sundbyberg och köpa en Omega Constellation (ugglan) med svart urtavla. Lite senare blev jag ju bara tvungen att ha en vintage Omega och sen dess har det väl blivit en del klockor till. Men det finns ju alltid plats för lite till.....klockor... en underbar värld wouldn't you say?!

Hur som - kul att vara här och ser fram emot nya diskussioner och klockor som visas upp i trådarna.

Glad Påsk på er alla

Hej medlemmar på klocksnack.

Mitt kockintresse började för lite mer än ett år sedan. Jag hade aldrig brytt mig om klockor innan och jag tyckte att de var rätt så ointressanta. Det var tack vare min far som alltid haft ett klockintresse som fick mig att bli intresserad. Han hade heller aldrig pushat mig till att bli insatt i klockor, men det blev mer av en slump att jag blev intresserad.

Det som dock ändrade min syn på klockor var då för ca 1 år sedan när min farsa kommit hem från Tokyo och spontanköpt två Seiko och en G-shock. Han kände att han inte behövde alla så jag fick den ena Seikon och G-shocken. Först så bara låg de på mitt rum i byrån. Dock så fann jag G-shocken väldigt häftig och när jag väl fick reda på att den var extremt tålig. Så passade det mitt simintresse då man kunde använda den i vattnet. Allt efter tiden gick och jag blev mer och mer van och bekväm med klockan så jag gick jag över till Seikon istället ett tag. Tack vare den så blev jag ännu mer ökade mitt klockintresse kolossalt. I dagsläget så håller jag på att spara till en rejäl uppgradering som jag dock inte riktigt har bestämt ännu.

Jag skulle vilja beskriva mig själv som en nybörjare inom klockor. Jag tycker att det är väldigt kul och intressant med klockor och förhoppningsvis så kommer jag finna massvis med inspiration här på klocksnack. Framförallt skall det bli kul att komma i kontakt med kunniga och trevliga personer, som delar ens intresse.

Glad påsk på er!!

Godmorgon,
Ny här på Klocksnack, fantastiskt roligt och spännande att läsa inlägg och titta på fina bilder.
Är själv helt insnöad på Rolex, har försökt att köpa annat men behåller dem aldrig, har en liten samling nyare Rolex modeller så här långt 1 SUB & 1 GMT, nästa blir nog en DJII eller Sea Dweller 4k.
Önska alla här på forumet en Glad Påsk !
Mvh / Johan

Tjenare,
Nybliven medlem på Klocksnack. Jag har haft ett antal kvartsur tidigare såsom Tissot PRC etc. och köpte nyligen en Seiko Divers SKX173 inför sommarens divrse vattensporter/seglingsäventyr. Jag har dock framförallt länge haft siktet inställt på en Speedmaster 3573.50 (safirglas) och har nu sparat ihop tillräckligt för att köpa en begagnad. Återstår att hitta en i detta eminenta forum - ska även försöka engagera mig i forumet så mycket som möjligt.

Glad Påsk!
Mvh Ogge

Go kväll!
Så här, kvällen före påskafton, passar jag på att göra mitt abslut första inlägg på mitt allra första klockforum.
Lite av en gröngöling här alltså..

Har dock länge varit svag för snygga klockor, men alltid varit lite för snål för att gå loss på marknade med 'fin-ur'.
Istället har en del 'ful-klockor' suttit på handleden eller tagit plats i byrån under åren..

Oklart om mitt nyvunna sug efter en 'riktig klocka' (eller flera..) bara råkade sammanfalla med min 40:e födelsedag eller om det är en begynnande livskris som är i antågande?!?

Hur som helst ska jag nu skyndsamt göra mina obligatoriska foruminlägg så att jag snarast kan stilla mitt ha-begär!

Glad påsk!
//Max

Goddag.
Har tittat in här tillochfrån under c:à ett års tid. Köpte mig en Omega SMP under sent 90-tal, utan att för den saken skull vara särskilt klockintresserad. Eller just därför kanske :)
Klockan försvann för några år sedan och jag har därefter mest brukat enklare ur, som Orient och C itizen Aqualand.
I samband med en flytt hittade jag min Omega bakom en möbel i ett av barnens rum. Plötsligt "fick" jag en hyfsad klocka och genast började jag fundera vad den borde kompletteras med.
Trevlig påsk alla.

Haha.. liknade har faktiskt hänt mig en gång (dock ej med en Omega :eek:)

Hej på er.
Har lurkat runt i forumet en längre tid men kände nu att det var dags att regga sig.
Jag är 48 år fyllda med ett enormt teknikintresse som tar sig underliga vägar ibland.
Jobbar dagligdags med gigantiska maskiner så då blir man självklart tokimponerad av urmakeri och tillverkningen av klockorna.
Har sedan min första klocka aldrig sålt någon som jag ägt dvs har alla klockor kvar sedan barnsben.
Har inhandlat eftersom samt ärvt några.
Rullar idag på Tudor BB, Rolex GMTc samt ett par Seiko.
Resten tittas till ibland i rent nostalgi syfte.
Övriga intressen: Ohh ja , listan är lång så det får komma med tiden.
Bäst man kör ett kort då..
IMG_20150316_133534.jpg

Hej Alla

Som så många andra har jag varit här inne med jämna mellanrum i ett år eller så, och känner nu att det är dags att säga hej!

Förutom att kolla på klockor så är jag student och huserar till vardags i København.

//Olle

Hej!

Haft koll på KS något år, men kommer förhoppningsvis att bli lite mer aktiv på forumet nu framöver. I klockväg är jag svag för tunna kostymur till vardags (Läs: JLC Reverso) och dykare under lediga dagar på sommarhalvåret. För tillfället på jakt efter en Seiko skx-007/-009 till semestern.

I övrigt studerar jag Teknisk Design i Stockholm.

/Jesper

Hej!Jag heter John och bor i Finland sedan 4år.Har bott länge i Asien,och innan dess i Stockholm.Har varit inne hos KS men aldrig kommit mig för att regga innan.Bästa klockmnne är från sommaren 2014 då jag besökte bröderna Grönefeld,som har sitt eget klockmärke,och var i deras atelje en hel dag,och avslutade dagen med en tur i deras AC Cobra.

En fråga direkttill admin eller nån annan.Många trådar säger: (Du har inte rättigheter att svara här.)
Varför?

Ingen får svara på trådar på köp&sälj. Det får endast admins (men du kan fortfarande skicka ett PM till den som skapat annonsen och så görs bäst affärer)

Du måste ha postat en viss mängd för att skapa en annons på köp&sälj

Du måste ha 1500 inlägg och ha vart medlem ett år för att se eller posta i Hyllan

All regelformalia finns att läsa på respektive forums regelsammanfattning högst upp, postat av allas våran Denke

Välkommen hit :)

Hej,

Har som många andra hängt lite här utan att skriva något. Tänkte att det var dags att ändra på det!

Är en 22-årig kille från Göteborg som studerar på Handels. Har alltid varit intresserad av klockor och rockar i dagsläget en Omega Speedmaster Reduced, Longines Dolcevita, vintage Omega Seamaster och Certina DS Action. Nästa inköp ska bli en Rolex Explorer II som förhoppningsvis sitter på handleden innan sommaren :)

Hej,

Jeg er Dansk, så er i tvivl om jeg bør skrive på Engelsk for at Ni forstår mig?

Anywho, er 42 år, bor i København. Jeg startede min klockinteresse omkring år 2002, og var ivrig Panerai samler i mange år. Siden da blev det Rolex - og lige nu er det Patek Nautilus som jeg er facineret af. Jeg har ikke finanserne til flere Pateks, så jeg leter efter det ultimative Patek Nautilus!

Herligt forum Ni har her, hoppes der er plads til en dansk klockfan mere :)

PS: tycker ni jeg skal skrive på engelsk fremover - sig endelig til

Vh Mads

Hej,

Jeg er Dansk, så er i tvivl om jeg bør skrive på Engelsk for at Ni forstår mig?

Anywho, er 42 år, bor i København. Jeg startede min klockinteresse omkring år 2002, og var ivrig Panerai samler i mange år. Siden da blev det Rolex - og lige nu er det Patek Nautilus som jeg er facineret af. Jeg har ikke finanserne til flere Pateks, så jeg leter efter det ultimative Patek Nautilus!

Herligt forum Ni har her, hoppes der er plads til en dansk klockfan mere :)

PS: tycker ni jeg skal skrive på engelsk fremover - sig endelig til

Vh Mads
Välkommen hit Mads! Jag kan läsa vad du skriver, och det tror jag de flesta svenskar klarar av :) Om det skulle bli en mer teknisk diskussion tror jag dock engelska är bäst!

Hej !
Andreas heter jag, tycker det ska bli pirrigt att vara delaktig här (och självklart också förkorva mig med både grillkorv, falukorv och prinskorv) Gillar mycket inom klockvärlden, slår mig själv med glödgad hammare i knäskålarna då och då faktiskt. Med åren har jag också blivit mindre ortodox, kan se det vackra även i en fjärdedels klocka.

Har ett par vardags klockor, och ett par tusen lätt begagnade stolpiller som jag förvarar i bankfack och går och hälsar på av och till.
Vrider upp, gnider ett par varv i armhålan, klappar och putsar frenetiskt.
Varje dag går jag upp ur sängen och lägger en brakskit utan dess like i kalsongerna, bra och hälsosamt för stolgången.
The judge snakes.
In the in the bush, in the in the bush...

Senast ändrad:
Hejsan klocksnack!
Har likt många andra smugit runt på forumet en helt del utan att själv vara aktiv men har nu tagit steget att bli medlem.

Jag pluggar juridik i Lund och har ärvt klockintresset från min väldigt intresserade bror, till lika aktiv medlem här på forumet.

Hejsan klocksnack!
Har likt många andra smugit runt på forumet en helt del utan att själv vara aktiv men har nu tagit steget att bli medlem.

Jag pluggar juridik i Lund och har ärvt klockintresset från min väldigt intresserade bror, till lika aktiv medlem här på forumet.
Välkommen! Frågan är då vem din begåvade bror är :D

Tillbaka
Topp