• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

David här. En 34 årig förskollärare med ett nyvunnet intresse för klockor. Har sedan tidigare fått ärva några gamla guldklockor från släktingar av märket Eterna och Certina samt att jag plockar upp lite gamla vintage dykare när jag springer på dem. Är väldigt svag för gamla dykare. Har läst på klocksnack ett tag och tänkte att det var dags att regga ett konto och ta del i diskussionerna. just nu är är drömtrion på min handled en Omega AT 15000 Gauss, en Railmaster och en Rolex Milgauss. Fantastiska klockor alla tre.

Tjena! Är ny på forumet. Fick tips av en bekant att gå med här. Så tänkte se vad detta forumet har att ge. Gillar att vara ombytlig med klockor, då främst av IWC, Panerai, Rolex och Hublot med sportig design. Bifogar lite trevliga klockor som jag har och haft :)
Vi hörs!

/F

Bilagor

• IMG_0484.JPG
    IMG_0484.JPG
    149 KB · Visningar: 166
  • IMG_1183.JPG
    IMG_1183.JPG
    146.5 KB · Visningar: 190
  • IMG_1684.JPG
    IMG_1684.JPG
    160 KB · Visningar: 176
  • IMG_2764.jpg
    IMG_2764.jpg
    94.8 KB · Visningar: 177
Hej

Mitt klockintresse tog fart i april när jag under en resa till Hong Kong köpte en Seiko ”Shogun” sbdc007. Beställde i förra veckan en klockbox med 6 platser från Rainer efter tips här på forumet. Väntar nu på att den ska komma. Boxen kommer ha 5 tomma platser som ska fyllas… först ut är denna.

Bilagor

• Airman 17.png
    Airman 17.png
    124.7 KB · Visningar: 134
Hej

Mitt klockintresse tog fart i april när jag under en resa till Hong Kong köpte en Seiko ”Shogun” sbdc007. Beställde i förra veckan en klockbox med 6 platser från Rainer efter tips här på forumet. Väntar nu på att den ska komma. Boxen kommer ha 5 tomma platser som ska fyllas… först ut är denna.
Rainer är bra grejer! Fick min med 8 fack igår :). Sjukt bra packat, 3 lådor innan man ens kommer till boxen. Själva boxen var givetvis också fin, men kuddarna är lite stora, har man under 17.5cm får man pressa på dem.

Hej! David heter jag och har mest varit här inne och läst och sneglat på diskussioner och annonser. Nu funderar jag på att köpa någon ny klocka och funderar eventuellt att sälja någon eller några. Har gått upp lite i vikt och handlederna är lite för tjocka. Har idag Omega Speedmaster 3211.31.00, Rolex 6694 samt några Vostok.
Funderar på någon inte allt för annorlunda klocka och det lutar åt eventuellt åt Omega Planet Ocean eller IWC Aquatimer.

Hallå, jag är en 26-åring bosatt i Göteborg. Jag har haft ett tilltagande klockintresse de senaste åren och har lurkat runt här på forumet i ett halvår så det är verkligen dags att lämna anonymiteten och börja bidra till det här härliga forumet (troligen mest med frågor nu i början;)) . Idag äger jag en Seiko Sumo (Sbdc 001). Nästa klocka så siktar jag på en Speedmaster Professional eller en Aqua Terra men det kliar i klockköparfingrarna så det kanske inhandlas något billigare innan dess :).

Halloj!
Mitt intresse för klockor är relativt nytt och inte i närheten så stort som ni andra här på KS :) MEN intresset finns där, och det sista året nu har jag bestämt mig för att bära ett armbandsur istället för att slita upp mobilen ur fickan i tid och otid.
Efter jäkligt mycket velande och läsning på diverse forum och Youtube reviews blev det en Certina DS Action. Har bara haft den några dagar, men gillar den skarpt.
rdJtru9.jpg

Hej, tänkte presentera mig eftersom jag är helt ny här på forumet! Är ute efter en rolex Explorer med Box och papper, har en en till salu så pma mig gärna! Mvh

Tjenare alla imponerande samlare!
21 åring född i Västerås som sedan en tid tillbaka bor och studerar i Stockholm. Har sedan ett par år tillbaka haft ett genuint intresse för klockor.
Min första riktiga och enda klocka köpte jag efter sommarjobbet 2012. Det blev en Maurice Lacroix Miros Chrono, som jag fortfarande använder dagligen.
Jag arbetar i samband med studierna för att jag en dag ska kunna unna mig en riktig pjäs. Bland favoriterna finns precis som namnet tyder: Rolex Sub Hulk (116610LV)

Ser fram emot att en dag kunna leverera något bra i den legendariska "stora paketöppningstråden".

Mvh Hulken

Hej, tänkte presentera mig eftersom jag är helt ny här på forumet! Är ute efter en rolex Explorer med Box och papper, har en en till salu så pma mig gärna! Mvh
Välkommen! De finns ett underforum där du kan lägga upp en tråd om klockor som man vill köpa. Jag tror att chansen är större att någon som faktiskt har en explorer till salu ser dig där :)

Hej Alla!

Medelålders man från Skåne här. Förutom högstadieförälskelsen i en Seiko med både digital och analog visning fastnade jag för Omega Seamaster i början på 90-talet. 1992 hade jag emigrerat och det slumpade det sig så att jag passade på att köpa klockan. Jag vacklade mellan den och en Mido Ocean Star Commander de hade i affären men bestämde mig till slut för Omegan. Trots ganska mycket resande hittade jag inte Midon på annat ställe utan återvände till brottsplatsen och köpte den där, några år senare. Ungefär samtidigt fick jag även min pappas gamla klocka, en Juvenia.

Tillbaka i Sverige och på besök i Dubai passade på att köpa en GMT Master II. Jag visste egentligen inget om modellen men eftersom jag reste en del tilltalades jag av funktionen och att den var så diskret likt Omegan.. Ytterligare en del år senare kom jag att tänka på en klocka jag läst en massa om när jag bodde utomlands. Och suktat efter. Tillverkaren hette Alain Silberstein och när jag sökte på honom hittade jag att han slutat tillverka klockor! In på Chrono 24 (som jag egentligen inte hade en aning om vad det var) och till slut köpte jag en klocka i nyskick.

I somras måste det ha gått en säkring. Med nytänt klockintresse upptäckte jag Milgauss med den blå urtavlan och gröna glaset. Måste. Ha. Jag var och är supernöjd! Men samtidigt.. mindes att min farbror hade en mekanisk klocka på 70-talet, med inbyggd väckarklocka! Galet och så häftigt att jag började leta efter vad det kunde vara! Jag vet det ännu inte, men i processen upptäckte jag Vulkan Cricket, och, ja, asså.. nu har jag en sådan med..

Med alla dessa klockor tyckte jag att det skulle vara praktiskt med en lite grövre bruksklocka. Läste en del på nätet och fattade tycke för Tempest och hans/deras Viking. Att bezeln ser ut som en cirkelsåg i miniformat på den rostfria klockan var underbart, och jag hade ju ingen klocka med blå urtavla! När jag skulle beställa den från den europeiska agenten hade han en deal med den PVD-belagda modellen. Och då passade det ju bättre med svart tavla. Och då kunde jag ju lika gärna ta superdome-glaset. Och eftersom jag ändå hade plånboken öppen så kunde jag ju köpa en Carbon också. Så det gjorde jag. Vad gör man inte för att spara fraktkostnad?? Blev såklart extra glad att min Viking visade sig ha serienummer 1 och Carbon 100!

Några veckor senare insåg jag att jag fortfarande inte hade en klocka i Titan. Eller någon med vit urtavla. Kort mail till Tempest-agenten så var det fixat! Ja, det ÄR coolt med en helt självlysande urtavla! :)

Jag har aldrig sålt någon klocka, förutom Seikon och alla klockor är full set, utom Juvenian, där jag "bara" har inköpskvittot från 1959.

Det finns egentligen ingen klocka jag planerar att köpa nu. Det skulle vara trevligt med en praktisk klocka som det inte gör nått om någon tar ifrån mig om jag reser, men försöken att köpa vardagsklocka har hittills alltid fallit på att det skall vara en automat och sen är cirkusen igång. Jag har dock en med "strategisk ambition" att någon gång köpa en Day Date i Platina.

Tog bilden nedan kvickt och lätt i kass belysning, men där syns i alla fall de praliner jag har i asken.

Hör av er om ni undrar något!

/Stålhästen

DSC_6948.jpg

Hej!
Nu kan jag inte hålla mig utanför detta fantastiska forum längre. Har varit en ganska flitig läsare det senaste året. Har varit intresserad av klockor lite till och från genom åren och har tidigare gillat lite udda men billiga klockor. Men nu har klockdjävulen tagit ett stadigt tag i mig. Äger egentligen inga dyra klockor utom möjligen en (ska skapa en egen tråd om den), det är mest byrålåd- och loppisfynd.
Lägger med en bild några av mina klockor:
  • Atlantic antagligen 50-tal
  • Citizen, Ana-Digi TEMP, tror att det var den första klocka som kunde mäta temperatur (kan ha helt fel)
  • Commodore CBM time, LED, från 1975, lite så 70-talets appleWatch. Fungerar och lyser fint rött.
  • Longines, caliber 19.4, från 58/59. Trevlig dressare.
  • Lagonda, Automatic de Luxe, antagligen från 60-talet, men inte minst min fars första klocka.
  • Edel, Brasilia, antagligen 70-tal, med ETA2630 i behov av vård, tyvärr sprickor i glaset och helt omöjligt att hitta nytt/eller begagnat. Var min fars beater.
  • Le Phare, dato compax aka triple date chronograph, antagligen 50-tal, valjoux 72c-verk. I behov av service/reparation. Tänkte skapa en egen tråd kring denna pjäs. Jag vill veta med om verket, märket och eventuella släktskap t ex Rolex, Heuer etc. som har sina varianter med samma verk.
Som ni ser gillar jag vintage! Och nästa klocka bör ju bli en dykare.

Med vänlig hälsning

IMG_1257.JPG

Hängt här på forumet till och från ett tag.
Älskar klockor men det går verkligen i perioder hur stort intresset är.
Tyvär så är inte min plånbok tillräckligt stor till att köpa de riktigt saftiga klockorna som jag dreglar efter
efter.

Hej KS!
Henrik heter jag och är 22 år gammal. Har varit inne och läst på klocksnack ett tag nu, har fastnat för det här forumet som är väldigt trevligt och inspirerande.
Finns mycket kunskap här att hämta inför kommande klockköp i framtiden så jag kände att det var dags för mig att göra ett konto och ta del av diskussionerna.
Har länge varit intresserad av klockor och gjorde nyligen mitt första "riktiga" klockköp.
Omega Aqua Terra 41,5mm Blue
SAM_0001 (2).jpg
omega_låda (2).jpg

Hej!
Nu kan jag inte hålla mig utanför detta fantastiska forum längre. Har varit en ganska flitig läsare det senaste året. Har varit intresserad av klockor lite till och från genom åren och har tidigare gillat lite udda men billiga klockor. Men nu har klockdjävulen tagit ett stadigt tag i mig. Äger egentligen inga dyra klockor utom möjligen en (ska skapa en egen tråd om den), det är mest byrålåd- och loppisfynd.
Lägger med en bild några av mina klockor:
  • Atlantic antagligen 50-tal
  • Citizen, Ana-Digi TEMP, tror att det var den första klocka som kunde mäta temperatur (kan ha helt fel)
  • Commodore CBM time, LED, från 1975, lite så 70-talets appleWatch. Fungerar och lyser fint rött.
  • Longines, caliber 19.4, från 58/59. Trevlig dressare.
  • Lagonda, Automatic de Luxe, antagligen från 60-talet, men inte minst min fars första klocka.
  • Edel, Brasilia, antagligen 70-tal, med ETA2630 i behov av vård, tyvärr sprickor i glaset och helt omöjligt att hitta nytt/eller begagnat. Var min fars beater.
  • Le Phare, dato compax aka triple date chronograph, antagligen 50-tal, valjoux 72c-verk. I behov av service/reparation. Tänkte skapa en egen tråd kring denna pjäs. Jag vill veta med om verket, märket och eventuella släktskap t ex Rolex, Heuer etc. som har sina varianter med samma verk.
Som ni ser gillar jag vintage! Och nästa klocka bör ju bli en dykare.

Med vänlig hälsning

IMG_1257.JPG
Välkommen! Jäkla tuff Citizen, inte sett något liknande!
Tummen upp för Aphex Twin ;)

Hej Alla!

Medelålders man från Skåne här. Förutom högstadieförälskelsen i en Seiko med både digital och analog visning fastnade jag för Omega Seamaster i början på 90-talet. 1992 hade jag emigrerat och det slumpade det sig så att jag passade på att köpa klockan. Jag vacklade mellan den och en Mido Ocean Star Commander de hade i affären men bestämde mig till slut för Omegan. Trots ganska mycket resande hittade jag inte Midon på annat ställe utan återvände till brottsplatsen och köpte den där, några år senare. Ungefär samtidigt fick jag även min pappas gamla klocka, en Juvenia.

Tillbaka i Sverige och på besök i Dubai passade på att köpa en GMT Master II. Jag visste egentligen inget om modellen men eftersom jag reste en del tilltalades jag av funktionen och att den var så diskret likt Omegan.. Ytterligare en del år senare kom jag att tänka på en klocka jag läst en massa om när jag bodde utomlands. Och suktat efter. Tillverkaren hette Alain Silberstein och när jag sökte på honom hittade jag att han slutat tillverka klockor! In på Chrono 24 (som jag egentligen inte hade en aning om vad det var) och till slut köpte jag en klocka i nyskick.

I somras måste det ha gått en säkring. Med nytänt klockintresse upptäckte jag Milgauss med den blå urtavlan och gröna glaset. Måste. Ha. Jag var och är supernöjd! Men samtidigt.. mindes att min farbror hade en mekanisk klocka på 70-talet, med inbyggd väckarklocka! Galet och så häftigt att jag började leta efter vad det kunde vara! Jag vet det ännu inte, men i processen upptäckte jag Vulkan Cricket, och, ja, asså.. nu har jag en sådan med..

Med alla dessa klockor tyckte jag att det skulle vara praktiskt med en lite grövre bruksklocka. Läste en del på nätet och fattade tycke för Tempest och hans/deras Viking. Att bezeln ser ut som en cirkelsåg i miniformat på den rostfria klockan var underbart, och jag hade ju ingen klocka med blå urtavla! När jag skulle beställa den från den europeiska agenten hade han en deal med den PVD-belagda modellen. Och då passade det ju bättre med svart tavla. Och då kunde jag ju lika gärna ta superdome-glaset. Och eftersom jag ändå hade plånboken öppen så kunde jag ju köpa en Carbon också. Så det gjorde jag. Vad gör man inte för att spara fraktkostnad?? Blev såklart extra glad att min Viking visade sig ha serienummer 1 och Carbon 100!

Några veckor senare insåg jag att jag fortfarande inte hade en klocka i Titan. Eller någon med vit urtavla. Kort mail till Tempest-agenten så var det fixat! Ja, det ÄR coolt med en helt självlysande urtavla! :)

Jag har aldrig sålt någon klocka, förutom Seikon och alla klockor är full set, utom Juvenian, där jag "bara" har inköpskvittot från 1959.

Det finns egentligen ingen klocka jag planerar att köpa nu. Det skulle vara trevligt med en praktisk klocka som det inte gör nått om någon tar ifrån mig om jag reser, men försöken att köpa vardagsklocka har hittills alltid fallit på att det skall vara en automat och sen är cirkusen igång. Jag har dock en med "strategisk ambition" att någon gång köpa en Day Date i Platina.

Tog bilden nedan kvickt och lätt i kass belysning, men där syns i alla fall de praliner jag har i asken.

/Stålhästen

DSC_6948.jpg

Häftig samling!

Hej KS!
Henrik heter jag och är 22 år gammal. Har varit inne och läst på klocksnack ett tag nu, har fastnat för det här forumet som är väldigt trevligt och inspirerande.
Finns mycket kunskap här att hämta inför kommande klockköp i framtiden så jag kände att det var dags för mig att göra ett konto och ta del av diskussionerna.
Har länge varit intresserad av klockor och gjorde nyligen mitt första "riktiga" klockköp.
SAM_0001 (2).jpg
omega_låda (2).jpg
Snygg klocka! Har nog en likadan inom nån vecka :) vart köpte du klockan? Blev nyfiken för jag såg att du fick den nya trälådan istället för den röda varianten.

Snyggt jobbat och kul story!
Hej Alla!

/Stålhästen

DSC_6948.jpg

Hej KS!
SAM_0001 (2).jpg
omega_låda (2).jpg
Stilig klocka!

Efter att ha lurkat runt på forumet en längre tid som "gäst" är det att dags presentera sig. Uppskattar forumets kunnande och den sköna stämningen som finns mellan er medlemmar! 24-årig göteborgare med nyfunnet klockintresse, fick en Seiko kvartsare av föräldrarna som länge var min enda klocka. Efter examen tyckte jag det var dags för en dressare och slog till på en Visodate, en ny följeslagare som får hänga med på det mesta.
yc5uTcKgmq7pEawYXiw6GTfTJ3C4JSlt9Ai0E6qkE_c.jpg
Klockor som jag hoppas äga inom sinom tid är Tudor BB och en vintage panda kronograf.

Efter att ha lurkat runt på forumet en längre tid som "gäst" är det att dags presentera sig. Uppskattar forumets kunnande och den sköna stämningen som finns mellan er medlemmar! 24-årig göteborgare med nyfunnet klockintresse, fick en Seiko kvartsare av föräldrarna som länge var min enda klocka. Efter examen tyckte jag det var dags för en dressare och slog till på en Visodate, en ny följeslagare som får hänga med på det mesta.
yc5uTcKgmq7pEawYXiw6GTfTJ3C4JSlt9Ai0E6qkE_c.jpg
Klockor som jag hoppas äga inom sinom tid är Tudor BB och en vintage panda kronograf.
Stilig klocka o välkommen!

Hej KS!
SAM_0001 (2).jpg
omega_låda (2).jpg
Mycket elegant klocka!

Hej,
Marcus heter jag och är ny på forumet! Har varit med ett litet tag på rolexforums.com men tänkte det var trevligt att vara med på ett svenskt forum också :)
Har alltid haft ett klockintresse som dock har blivit starkare med året. Började min klockresa genom att köpa en Raymond Weil Nabucco för ca 4 år sedan. Tyckte den var jäkligt snygg, då. Kom på efter ett tag att den var alldeles för stor för mig, så bytte den hos en klockhandlare mot en Montblack Timewalker Chronograph. Var mycket nöjd med den klockan och hade den ca: 2 år. Men omväxling förnöjer och nu har jag istället en Rolex Gmt-Master II 116710LN. En klocka jag bara kunnat drömma om i början. Men gräset är väl alltid grönare på andra sidan så börjar redan snegla mot en Submariner 116610LN istället :D
Bifogar bild på min nuvarande klocka, samt på de två gamla!
IMG_3304.JPG

montblanc.jpg rw.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp