Hej,
Mats heter jag och har nyligen börjat grotta ner mig i det här med klockor igen efter en massa års förlitande på mobiltelefonen.
Klockintresset började redan när jag som 13-14åring fick en Rolexkopia som jag verkligen älskade, och bestämde mig där och då för att jag ville ha en äkta så snart som, möjligt. Kunde snart hela Rolex sortiment i huvudet och besökte ofta den lokala Rolexåterförsäljaren för att sukta efter klockor och fylla på mitt katalogförråd..
Tiden gick och det blev ingen Rolex..
När jag spräckte glaset på min kära kopia blev det istället någon billig Quartzklocka som användes under några år, fram tills jag lade delar av min första "riktiga" lön på att köpa en Gulklocka någon gång i mitten av nittiotalet. Klockan användes flitigt under några år, men någonstans i bakhuvudet saknade jag hela tiden min automatiska "Rolex" men var inte beredd att försaka mina andra intressen bara för att köpa en äkta vara.
När batteriet så tillslut dog i min Gul lades den helt enkelt åt sidan och jag har mer eller mindre gått klocklös sedan dess.
Har då och då kikat efter en begagnad Submariner, men nä, har inte kunnat motivera köpet. Det är ju trots allt bara en klocka, och det har jag ju redan i min telefon..
I min lilla inskränkta värd var det ju bara Rolex och några andra dyra Schweiziska märken som hade automatiska klockor i sitt sortiment. När jag för någon vecka sedan återigen började känna att avsaknaden av ett armbandsur var för stort började jag sondera marknaden med lite mer öppna ögon på jakt efter något som kunde passa min smak och plånbok.
När jag upptäckte Seikos SKX007 var valet givet. Klockan beställdes och innan den ens skickats hade jag även beställt delar för att kunna personlifiera den. Nu väntar jag bara på min lilla urmakarverkstad så att jag kan börja slita den i stycken..
Läste sedan en artikel om de gamla ryska Vostok Amphibia klockornas tillkomst och tyckte historien var så intressant så en gammal sovjetera Vostok letades snabbt upp på eBay innan jag ens hunit få hem min första nya klocka på tjugo år..
Under resans gång snubblade jag även över en klocka som jag blev störtkär i. Både på grund av utseendet och histsorian bakom. BlancPain Fifty Fathoms, gekampfschwimmer versionen från 70/80-talet. Då den klockan är mer eller mindre unobtantium blev jag glad när det visade sig att Squale byggt casarna till dessa och Breilklockor från samma era. Plötsligt gick det att hitta "samma" klocka för vettigare pengar, och en Squalemärkt klocka känns dessutom nästan mer genuin.
Mina två första klockor på tjugo år har alltså knappt hunnit landa förrän jag börjat kika efter den tredje..
Ser att det finns några moderna Squales till salu här på forumet som har rätt case..
Lite svårt att motivera för sambon att jag behöver en tredje dykarklocka under loppet av två veckor bara..
/Mats