Hej Alla!
Medelålders man från Skåne här. Förutom högstadieförälskelsen i en Seiko med både digital och analog visning fastnade jag för Omega Seamaster i början på 90-talet. 1992 hade jag emigrerat och det slumpade det sig så att jag passade på att köpa klockan. Jag vacklade mellan den och en Mido Ocean Star Commander de hade i affären men bestämde mig till slut för Omegan. Trots ganska mycket resande hittade jag inte Midon på annat ställe utan återvände till brottsplatsen och köpte den där, några år senare. Ungefär samtidigt fick jag även min pappas gamla klocka, en Juvenia.
Tillbaka i Sverige och på besök i Dubai passade på att köpa en GMT Master II. Jag visste egentligen inget om modellen men eftersom jag reste en del tilltalades jag av funktionen och att den var så diskret likt Omegan.. Ytterligare en del år senare kom jag att tänka på en klocka jag läst en massa om när jag bodde utomlands. Och suktat efter. Tillverkaren hette Alain Silberstein och när jag sökte på honom hittade jag att han slutat tillverka klockor! In på Chrono 24 (som jag egentligen inte hade en aning om vad det var) och till slut köpte jag en klocka i nyskick.
I somras måste det ha gått en säkring. Med nytänt klockintresse upptäckte jag Milgauss med den blå urtavlan och gröna glaset. Måste. Ha. Jag var och är supernöjd! Men samtidigt.. mindes att min farbror hade en mekanisk klocka på 70-talet, med inbyggd väckarklocka! Galet och så häftigt att jag började leta efter vad det kunde vara! Jag vet det ännu inte, men i processen upptäckte jag Vulkan Cricket, och, ja, asså.. nu har jag en sådan med..
Med alla dessa klockor tyckte jag att det skulle vara praktiskt med en lite grövre bruksklocka. Läste en del på nätet och fattade tycke för Tempest och hans/deras Viking. Att bezeln ser ut som en cirkelsåg i miniformat på den rostfria klockan var underbart, och jag hade ju ingen klocka med blå urtavla! När jag skulle beställa den från den europeiska agenten hade han en deal med den PVD-belagda modellen. Och då passade det ju bättre med svart tavla. Och då kunde jag ju lika gärna ta superdome-glaset. Och eftersom jag ändå hade plånboken öppen så kunde jag ju köpa en Carbon också. Så det gjorde jag. Vad gör man inte för att spara fraktkostnad?? Blev såklart extra glad att min Viking visade sig ha serienummer 1 och Carbon 100!
Några veckor senare insåg jag att jag fortfarande inte hade en klocka i Titan. Eller någon med vit urtavla. Kort mail till Tempest-agenten så var det fixat! Ja, det ÄR coolt med en helt självlysande urtavla!
Jag har aldrig sålt någon klocka, förutom Seikon och alla klockor är full set, utom Juvenian, där jag "bara" har inköpskvittot från 1959.
Det finns egentligen ingen klocka jag planerar att köpa nu. Det skulle vara trevligt med en praktisk klocka som det inte gör nått om någon tar ifrån mig om jag reser, men försöken att köpa vardagsklocka har hittills alltid fallit på att det skall vara en automat och sen är cirkusen igång. Jag har dock en med "strategisk ambition" att någon gång köpa en Day Date i Platina.
Tog bilden nedan kvickt och lätt i kass belysning, men där syns i alla fall de praliner jag har i asken.
Hör av er om ni undrar något!
/Stålhästen