• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej.
Znakebite kallas jag.
Jag gick med enbart för att försöka ta reda på vad för slags Omegaklocka jag har.
Jag har tittat igenom över 4000 auktioner på olika siter på nätet men inte sett någon som liknar den jag har.
Jag kommer att lägga upp en bild senare i rätt tråd. Obs den är autentiserad av en erfaren urmakare.

Tjena tjena!
Djupdykaren kallad.
Kommer ihåg min första klocka Casio med larm tidtagning och displayljus Wow jag låg under täcket och titta larma och tog tider det var tider det.
Har ägt några dyra och många billiga klockor,mitt stora intresse av att lära om mina klockor har gjort att det blivit en hobby.
De många olika sorters urverk och dess komplikationer är väldigt viktigt i mitt intresse.
Katjing från badkaret!
image.jpeg

Tjena,

Kände att det var dags att regga ett konto då jag sedan ett tag tillbaka hängt på forumet som guest. Idag damp första "riktiga" klockan ner i brevlådan, en seiko skx007 som jag snabbt slängde på ett natoband. Fler klockor kommer det nog förhoppningsvis bli inom kort...

Allt gott och trevlig helg på er klockfantaster!

Hej, ny här. Fantastiskt forum med både mycket kunskap och humor. Jag kan just nu inte posta bilder men min första klocka var en Arsenal Geneve Incablock 17 jewels (om jag minns rätt) som jag fick av min farfar. Den finns tyvärr inte kvar, vilket inte heller min andra klocka gör. Det jag minns av den var att den var automatisk och Swiss made. När jag som vild pojke lyckades mörda klockan försökte jag plocka isär den för att återvinna juvelerna...

Nästföljande två klockor var båda postorderköp av den nya fantastiska digitala teknologin. En av dom hade dessutom solcellsladdning vilket var så nära Månbas Alpha man kunde komma.

Väl i gymnasieålder hade jag en helt manuell Tissot i gulddouble. Jag minns att när jag hade nött ut flera läderarmband gjorde ett eget av mässing i skolans verkstad. Patent pending...
Under värnpliktstiden använde jag en "bensinmacksklocka" förutom under helgerna då min Tissot åkte på.

Min favorit Tissot blev tyvärr sedemera stulen vid ett besök i simhallen och ersattes så småningom av en Omega DeVille quarts i gulddouble . Den klockan är den äldsta jag har kvar.

forts kommer, med bilder.

Lite bilder nu:
Omega.JPG
Certina AD.JPG
Omega.JPG

Eftersom Omegan var lite ömtålig blev det en Certina med bade analog och digital visning. Swiss made men ändå modernt kände jag.

Certinan var sedan min beater i manga år. Under dessa år var klockor mer eller mindre en praktisk visare av tid.

Senast ändrad:
Under en tid reste jag oerhört mycket i tjänsten och när Certinan krånglade köpte jag en sån här:

Bilagor

• invicta-8926_LRG.jpg
    invicta-8926_LRG.jpg
    59.7 KB · Visningar: 98
Jag vet att de flesta ogillar Invicta men jag är faktiskt inne på min andra. Den första gick i backen på Heatrow och det var billigare att köpa en ny än att laga. Den klarar några kriterier som jag tycker en klocka skall göra:
1) Den visar tiden
2) Den visar tiden med bra precision och är dessutom automatisk
3) Man kan bada med den
4) Den sitter ganska bra med sina 40 mm

Tyvärr är det ju lite så att man måste smyga med en sådan klocka. Jag började därför kolla in Aquaraser och Aquis.
Testade båda hos Fredmans men innan jag hann slå till fans en Certina DS Action Diver i titan på blocket inom tio minuters gångavstånd till ett bra pris.

Bilagor

• Certina DS.JPG
    Certina DS.JPG
    151.3 KB · Visningar: 95
Certinan gjorde att det inte längre kändes tokviktigt med ännu en dykare varför jag började kola dressur. Min Omega och Certinan var båda lite för små för att funka med nuvarande mode. Efter en hel del letande hittade jag den här:
My Oris.PNG

Jag blev kär vid första ögonkastet och det här är den klocka som får mest handledstid av mig. Månfaskomplikationen är lika onödig som snygg men gör mig lycklig varje gång jag jämför klockan med månen och inser att det lirar.

Nu var jag fast i klockträsket. Eftersom jag är lite petig med färg på klockarmband, skärp och skor behövde jag en klocka med brunt armband (man kan byta, jag vet men hinner inte på morgonen). I en tråd här hittade jag då följande:
Visodate.JPG

Såå fin klocka till ett löjligt lågt pris. Swatch-group levererar ibland sjukt fina klockor till bra pris.

Väl i den här gyttjan börjar jag fundera over något annat än runda klockor.

Hej!
Snart 25 år gammal man från Stockholmsområdet. Klockintresset började med en Gul som 7-åring och fortsatte med en Casio i 10-års åldern. Något år senare började jag snegla på släktingars Rolex och Breitlings och där någonstans hade jag också upptäckt Bond och en Sub var drömmen även om jag då inte kunde se mer än estetiken. 17 år gammal fick jag min första riktiga klocka, en Certina DS-1, som fortfarande hänger med. Tycker fortfarande den är läcker och den är en perfekt bruksklocka.

I takt med att jag började arbeta och få pengar till dyrare pjäser började tankarna snurra kring vilket nästa steg skulle bli. Efter en resa till Prag hade jag bestämt mig för en Tag Heuer men väl hemma kunde jag inte hitta den Carrera jag sökte. Sparandet fortsatte och snart hade jag lagt undan mer pengar än vad som krävdes och en klockintresserad kollega rekommenderade då att jag skulle titta högre upp på önskelistan. Och där fanns drömmen; Panerai. På det viset hittade jag detta forum efter tips från en säljare på Nymans. Panerai-tråden här var verkligen till stor hjälp där jag också läste att en 40mm Panerai inte var något att ha. Dock blev det till slut en sådan eftersom jag tyckte steget från 38 till 44mm var för stort då. Gärna i framtiden, men inte då.

I min samling finns idag nämnda Certina, Panerai 244 samt en G-shock vibration alarm. Klockintresset tycks vara en drog som man bara vill ha mer av ju mer man får och därför suktar jag nu efter nästa klocka lagom till 25-årsdagen. Kanske blir det en Rolex GMT 16700, en Sub eller Explorer 2, eller möjligen en pilot-kronograf från Zenith eller IWC.
Väl mött,
Sveparn

Lite bilder nu:
Omega.JPG
Certina AD.JPG
Omega.JPG

Eftersom Omegan var lite ömtålig blev det en Certina med bade analog och digital visning. Swiss made men ändå modernt kände jag.

Certinan var sedan min beater i manga år. Under dessa år var klockor mer eller mindre en praktisk visare av tid.

Kul att se Certinan. Hade en likadan DS Pro Titanium i många år tills den blev stulen för drygt ett år sedan :)

Tjenare alla KS-are! Jag är en 26årig kille från Skellefteå. Efter att ha spanat runt på detta underbara forum i några månader så är det nu dax för mig att kliva in i matchen! Klockintresset är idag mer intresse än kunskap. Men hoppas kunna snappa upp ett och annat! Rattar idag en seiko snkk45 och en vintage omega Geneve. Vi hörs!

IMG_0351.JPG

Hej. Nyregistrerad här på forumet efter att ha snokat runt lite de senaste veckorna. Klockintresset startade lite smått för ett gäng år sedan då jag hittade en Breitling Windrider Cockpit med stor dubbel datumvisning. Hade planer på att köpa den när jag fick ut betalningen för mitt exjobb, men när kosingen väl var på plats hade priset höjts drastiskt och det blev aldrig något köp. Jag hoppade istället på tåget lite smått för ungefär tre år sedan då jag sprang på en Oris Aquis Maldives som jag köpte. Efter det började intresset öka och efter att ha sneglat, klämt och känt på några Omega Planet Ocean var jag förbi butiken i anslutning till min födelsedag. Gick därifrån med klockan på bilden. Supernöjd. I bakgrunden delar av mitt andra stora intresse, fotografering.

Senast ändrad:
Hej Alla!

Medelålders man från Skåne här. Förutom högstadieförälskelsen i en Seiko med både digital och analog visning fastnade jag för Omega Seamaster i början på 90-talet. 1992 hade jag emigrerat och det slumpade det sig så att jag passade på att köpa klockan. Jag vacklade mellan den och en Mido Ocean Star Commander de hade i affären men bestämde mig till slut för Omegan. Trots ganska mycket resande hittade jag inte Midon på annat ställe utan återvände till brottsplatsen och köpte den där, några år senare. Ungefär samtidigt fick jag även min pappas gamla klocka, en Juvenia.

Tillbaka i Sverige och på besök i Dubai passade på att köpa en GMT Master II. Jag visste egentligen inget om modellen men eftersom jag reste en del tilltalades jag av funktionen och att den var så diskret likt Omegan.. Ytterligare en del år senare kom jag att tänka på en klocka jag läst en massa om när jag bodde utomlands. Och suktat efter. Tillverkaren hette Alain Silberstein och när jag sökte på honom hittade jag att han slutat tillverka klockor! In på Chrono 24 (som jag egentligen inte hade en aning om vad det var) och till slut köpte jag en klocka i nyskick.

I somras måste det ha gått en säkring. Med nytänt klockintresse upptäckte jag Milgauss med den blå urtavlan och gröna glaset. Måste. Ha. Jag var och är supernöjd! Men samtidigt.. mindes att min farbror hade en mekanisk klocka på 70-talet, med inbyggd väckarklocka! Galet och så häftigt att jag började leta efter vad det kunde vara! Jag vet det ännu inte, men i processen upptäckte jag Vulkan Cricket, och, ja, asså.. nu har jag en sådan med..

Med alla dessa klockor tyckte jag att det skulle vara praktiskt med en lite grövre bruksklocka. Läste en del på nätet och fattade tycke för Tempest och hans/deras Viking. Att bezeln ser ut som en cirkelsåg i miniformat på den rostfria klockan var underbart, och jag hade ju ingen klocka med blå urtavla! När jag skulle beställa den från den europeiska agenten hade han en deal med den PVD-belagda modellen. Och då passade det ju bättre med svart tavla. Och då kunde jag ju lika gärna ta superdome-glaset. Och eftersom jag ändå hade plånboken öppen så kunde jag ju köpa en Carbon också. Så det gjorde jag. Vad gör man inte för att spara fraktkostnad?? Blev såklart extra glad att min Viking visade sig ha serienummer 1 och Carbon 100!

Några veckor senare insåg jag att jag fortfarande inte hade en klocka i Titan. Eller någon med vit urtavla. Kort mail till Tempest-agenten så var det fixat! Ja, det ÄR coolt med en helt självlysande urtavla! :)

Jag har aldrig sålt någon klocka, förutom Seikon och alla klockor är full set, utom Juvenian, där jag "bara" har inköpskvittot från 1959.

Det finns egentligen ingen klocka jag planerar att köpa nu. Det skulle vara trevligt med en praktisk klocka som det inte gör nått om någon tar ifrån mig om jag reser, men försöken att köpa vardagsklocka har hittills alltid fallit på att det skall vara en automat och sen är cirkusen igång. Jag har dock en med "strategisk ambition" att någon gång köpa en Day Date i Platina.

Tog bilden nedan kvickt och lätt i kass belysning, men där syns i alla fall de praliner jag har i asken.

Hör av er om ni undrar något!

/Stålhästen

DSC_6948.jpg
Fantastisk samling. Vulcain cricket är en riktig skönhet som inte är alldeles för vanlig här på forumet. Välkommen hit!

Och välkomna till alla andra nyreggade medlemmar också såklart. :)

Fantastisk samling. Vulcain cricket är en riktig skönhet som inte är alldeles för vanlig här på forumet. Välkommen hit!

Och välkomna till alla andra nyreggade medlemmar också såklart. :)
Tack! Och som uppmuntran kommer här två "specials" med Vulkan Cricket:

På armen direkt i bilen efter att ha packat upp utanför FedEx
IMG_5947.jpg

Kollade färgmatchning mot ett par skor
IMG_5949.jpg

Tjena!
Varit en flitig "stalkare" på forumet ett tag men tänkte att det vore dags att höra av sig!
Är en 20:årig grabb som för nuvarande bor i Falun, jobbar just nu för att senare kunna resa bort en längre period innan juridik studierna tar fart.
Klockintresset har vuxit otroligt mycket senaste året, jag är dock en sådan som letar efter "perfekta" klockor vilket gjort att det blir oerhört få köp. Äger just nu en Citizen som jag fick för ett antal år sedan samt en Tissot Tradition som jag oftast bär.
Hoppas alla har det bra!

ps. Ville bara tillägga lite kort att jag är oerhört imponerad över detta forum. Vänliga toner, artiga och många är oerhört pålästa. Fantastiskt att få en chans att vara med i gemenskapen!

Hej!

Mitt namn är Oscar & jag är en ung men relativt erfaren Klock-fantast, köpte nyligen en AP ROO men har oftast min nautilus på armen!
Några av mina roligaste klockor är dessa två, samt Linde Werdelin Spido Lite gold.
Har även några rolex (sub, Pepsi GMT, day date)

Skall bli roligt att vara med & snacka här! Väl mött

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    107 KB · Visningar: 110
  • image.jpg
    image.jpg
    184.5 KB · Visningar: 108
  • image.jpg
    image.jpg
    105.8 KB · Visningar: 131
Tjena!

Nyligen blivit intresserad av klockor så tänkte det kunde passa att bli medlem här på forumet :)

Är 24 år och bor i Lund. Studerar just nu ekonomi samtidigt som jag jobbar lite extra. Är egentligen senaste månaderna jag blivit intresserad av klockor (vet ej riktigt varför) så samlingen är varken stor eller något speciell jämfört med många andra här. Men måste börja någonstans.
2015-09-22 14.19.32.jpg

2015-09-22 14.19.39.jpg

1. TomTom Golfer
2. Tissot PRC200 (första klockan jag fick för många sedan)
3. Momentum Atlas 38 med två extra nylonband. (Köpt här av Mathias på Royal Straps)
4. Wood&Sea dressare. (Kostade inte många kronor, ska ha som slit och släng)
5. Gant Park Hill (ska nog säljas då den är för stor)

Tjena!
Lider som flera andra här antar jag av stort klockintresse och liten ekonomi. Det senare är dock något som jag räknar med ska ändras på inom de närmsta åren!
Besitter just nu en skx007, en Certina Ds Podium i titan samt en trogen G-shock DW5600 som gör ett underbart jobb under arbetspassen på ambulansen. Jag saknar en dressare, och sneglar just nu mot en Tissot Visodate men har inte riktigt kunnat bestämma mig!
IMG_2978.JPG IMG_2979.JPG IMG_2980.JPG

Hej hej,
Har hängt forumet ett tag men varit väldigt blygsam som skribent. Jag är en 25-årig humaniora-student i Uppsala med stor fascination för äldre klockor, framförallt Rolex och Omega. Än så länge har jag i stort sett bara dressur, så fler dykarur och kronografer står på inköpslistan. Ett tio-tal armbandsur har jag just nu, eventuellt kommer bild senare.
I övrigt samlar jag också på skivor, gamla vinylskivor alltså. Gärna rariteter. Hur många jag har just nu har jag inte koll på, men samlingen består nog av runt 2000-2500 plattor eller så.

Så, det var väl lite kort om mig!

Hallå! Har snokat runt här i ett par veckor så nu är det hög tid att posta första inlägget... Är en 32-årig tvåbarnspappa som just nu studerar till civilekonom. Alltid varit klockintresserad men hitintills mest svängt mig med "modeklockor" och lite billigare Casios och även nån Seiko 5. Suktar efter en Luminor Panerai och Rolex submariner. I väntan på lite bättre pengainflöde har jag kikat lite på Longines Hydroconquest, Oris Aquis, Glycine combat sub eller Glycine Airman.

Hej. Har varit intresserad av klockor ett tag nu och får feber om jag inte kollar allt som har med klockor att göra dagligen! Är 28 år gammal och är hungrig efter fler och mer komplicerade klockor, även om dem enklare klockorna faller mig i smaken mer. Jag började med en sjöö sandström extreme black som jag tyvärr sålde :/ . Sedan blev det en Omega Planet ocean cal.8500 42mm, Rolex day-date 36mm och senaste tillskottet Omega Seamaster 300 cal.8400. Just nu är jag på jakt efter en Rolex 116334. Jag hoppas jag hittar en som passar snarast!!
Här är kul att läsa och lära sig :) Tackar för att jag får vara med!
IMG_5124.JPG
IMG_5259.JPG

Hej. Har varit intresserad av klockor ett tag nu och får feber om jag inte kollar allt som har med klockor att göra dagligen! Är 28 år gammal och är hungrig efter fler och mer komplicerade klockor, även om dem enklare klockorna faller mig i smaken mer. Jag började med en sjöö sandström extreme black som jag tyvärr sålde :/ . Sedan blev det en Omega Planet ocean cal.8500 42mm, Rolex day-date 36mm och senaste tillskottet Omega Seamaster 300 cal.8400. Just nu är jag på jakt efter en Rolex 116334. Jag hoppas jag hittar en som passar snarast!!
Här är kul att läsa och lära sig :) Tackar för att jag får vara med!
IMG_5124.JPG
IMG_5259.JPG
Välkommen. Jäkligt ball DD. Är själv sugen på en DJ som snikvariant med svart tavla och svart läder. Snyggt till både casual och dress. :)

Sugen på en AP 15300, kan knappast kategoriseras som en samlare men förhoppningsvis inom en snar framtid. Läst runt en del på forumet men reggat mig först nu, oförklarligt egentligen. Forumet bjuder mig på skön läsning och inspiration på kvällarna. Ciao!

Tillbaka
Topp