• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!

Jag driver arkitektkontor i centrala Stockholm och har varit intresserad av klockor sedan barnsben. Nu har äntligen tagit steget till min första Rolex, en modell som varit en dröm under ca. 5 års tid - Datejust 116234. Inhandlad av Par här på forumet och en fröjd för såväl ögat som själen!

Jag fotar även en hel del så även om denna första bild bara är en dålig iPhone bild så hoppas jag kunna bidra med något betydligt bättre framöver :)

Rolex.jpg
Välkommen! Bra första inlägg och bild! Nu kör vi!

Hej!
Sandra heter jag och intresset för klockor började för 1 månad sedan när jag skulle inhandla en omega seamaster till sambon. Hamnade här och fick hjälp med att hitta en klocka:)

Efter det har jag inhandlat 6st vintage klockor. Blivit smått besatt och ambitionen är att ha en härlig samling innan 2017.

Hej på er,

Peter heter jag och har varit intresserad av klockor sedan 20 år tillbaka. Samlandet har upphört under en period, men nu sedan ett par år är jag igång igen. Blev rätt nyligen uppmärksammad på forumet och insåg att det finns en hel del aktiva medlemmar även i mitt närområde (norr) och blev då mer aktiv. Det känns roligt att det finns möjlighet att handla med andra samlare och dessutom att faktiskt träffas på olika "get-togethers". I min lilla samling finns ett flertal olika årtionden samlade. Farfars 40-talare, ett par kring 1960/70-talet, en quarts från tidigt 90 (den första klocka jag köpte till mig själv som vuxen?) samt ett par lite modernare. Min drömklocka? Kanske en Patek Filippe Nautilus? Supersnygg med en både diskret och kaxig formgivning. Eller en vräkig Rolex YM i everrose med gummiband. Den har något gränslöst över sig som jag gillar.

Hej klockfantaster!

Hittade hit för ett tag sen via en kollega som tydligen var lite av en expert, i alla fall i mina ögon, på det här med vintage, milsubs och diverse dyra klockor.
Hittade min nya ögonsten, en Marathon GSAR, via kontakter här på
forumet och nu kommer Luminoxen, Trasern, Suunton och G-shockarna inte att få mycket handledstid.
Tåliga beaters verkar alltså vara min grej...haha!
Ska således att ha lite koll på gamla välskötta Seikos och andra militärdinkor i köp och sälj.

Kul att ha hittat hit!

Hej!

Jag driver arkitektkontor i centrala Stockholm och har varit intresserad av klockor sedan barnsben. Nu har äntligen tagit steget till min första Rolex, en modell som varit en dröm under ca. 5 års tid - Datejust 116234. Inhandlad av Par här på forumet och en fröjd för såväl ögat som själen!

Jag fotar även en hel del så även om denna första bild bara är en dålig iPhone bild så hoppas jag kunna bidra med något betydligt bättre framöver :)

Rolex.jpg
Välkommen! Nu kan det bara gå utför ;)

Hej!

Rolex.jpg
Välkommen!
Vilken härlig introduktion av forumet du verkar fått:)

Hej!
Sandra heter jag och intresset för klockor började för 1 månad sedan när jag skulle inhandla en omega seamaster till sambon. Hamnade här och fick hjälp med att hitta en klocka:)

Efter det har jag inhandlat 6st vintage klockor. Blivit smått besatt och ambitionen är att ha en härlig samling innan 2017.
Alltid kul med nya medlemmar, men extra kul att en kvinna blir medlem! Väger upp man-dominansen här på forumet. :) De 6 vintageklockorna du nämner hoppas jag få se både i Vintagetråden och i Dagens klocka-tråd. Välkommen!

Hej,
Smugit mig i bakgrunden ett tag men kände nu att det var dags att presentera sig.

Med en pappa som urmakare blev det som liten rätt långa pass framför den gamla byrån i föräldrarnas sovrum, ståendes på tå nådde jag precis upp för att se skatterna som låg där, Submariner i stål/guldkombination, Seiko Pepsidykare etc etc.
Den där Pepsidykaren, eller "Desert Storm" som vissa kallar den, (7548-700B) fick jag av far i tidiga tonåren. Jag har minst sagt slitit den med hälsan och har den kvar än idag. Den går som en klocka :).
Efter denna har det blivit en del andra Seikos, en kronograf, en SKX007 Automatic m.fl.
För ett par år sedan gled jag över på Omega och då en vintage Seamaster 120, tidig nittiotalare, med vit tavla.

Nu under hösten har klockintresset vaknat till på allvar. Med segling & skidåkning som andra passioner i livet finns det ju en del andra hål att kasta pengar i så jag har länge försökt undvika att mata "klockmonstret" för mycket.
Inte särskilt smart alltså att slinka in på de exklusivare butikerna på Biblioteksgatan nu i höstas. Ut kom jag med ett nästan osunt intresse för IWC-kronograf 3777-01. I fåfängt försök att döva detta köpte jag i höstas en Speedmaster Automatic 3510.50.
Det gick ju bra - nu har jag fått "GMT-Master II-sjukan" :( och får på riktigt lite puls när jag ser en ref 116710 så vi får väl se var det här slutar...

2015-11-16 22.17.16-1 copy.jpg

Hej,
Smugit mig i bakgrunden ett tag men kände nu att det var dags att presentera sig.

Med en pappa som urmakare blev det som liten rätt långa pass framför den gamla byrån i föräldrarnas sovrum, ståendes på tå nådde jag precis upp för att se skatterna som låg där, Submariner i stål/guldkombination, Seiko Pepsidykare etc etc.
Den där Pepsidykaren, eller "Desert Storm" som vissa kallar den, (7548-700B) fick jag av far i tidiga tonåren. Jag har minst sagt slitit den med hälsan och har den kvar än idag. Den går som en klocka :).
Efter denna har det blivit en del andra Seikos, en kronograf, en SKX007 Automatic m.fl.
För ett par år sedan gled jag över på Omega och då en vintage Seamaster 120, tidig nittiotalare, med vit tavla.

Nu under hösten har klockintresset vaknat till på allvar. Med segling & skidåkning som andra passioner i livet finns det ju en del andra hål att kasta pengar i så jag har länge försökt undvika att mata "klockmonstret" för mycket.
Inte särskilt smart alltså att slinka in på de exklusivare butikerna på Biblioteksgatan nu i höstas. Ut kom jag med ett nästan osunt intresse för IWC-kronograf 3777-01. I fåfängt försök att döva detta köpte jag i höstas en Speedmaster Automatic 3510.50.
Det gick ju bra - nu har jag fått "GMT-Master II-sjukan" :( och får på riktigt lite puls när jag ser en ref 116710 så vi får väl se var det här slutar...

2015-11-16 22.17.16-1 copy.jpg
Välkommen!

Jaha! Då var man på outforskad mark då... :)

HEJ på er!
Blev rekommenderad av en nära vän att kolla upp er här på forumet när mitt klockintresse för riktiga klockor väcktes för något halvår sedan. Rätt så lustigt med tanke på att jag jobbar i urhandel och har gjort det sen en bra tid tillbaka. Jag hat förut endast tittat på en klocka och sett det estetiska (stoooora klockor har alltid varit min grej.).

Efter flera månaders sökande bland olika märken och prisklasser hittade jag något som verkligen klickade och jag inhandlade, för mig, min första "riktiga" klocka;
2f06dys.jpg

...och nu är jag fast. Helvete också! ;)
Har redan siktet på en klocka som ska inhandlas. Verkar dock inte dyka upp på KS KoS så ofta.

Ha en god jul allihopa. Vi lär höras.
/Gitarrlararn

Tjena,

Är ny här och hyfsat grön inom de finare klockorna också :) äger inget speciellt just nu men är på jakt efter nått.. Troligen en omega sea master planet ocean, alternativt en Speedmaster (gillar båda stilar och har svårt att bestämma mig.) har väldigt tunna handleder men har testat Omega PO 42mm vilket funkar, vad gäller Speedmaster känns det som gränsen går vid 40mm... Tar gärna emot fler förslag. Kan tänka mig att lägga ner en slant om rätt modell dyker upp. Har en liten plan på att köpa nått som kan stå sig eller öka i värde under lång tid för att sen ge den till mitt barn när hen växt upp(nyfödd). Tacksam för tips och guidning..

Tjena,

Är ny här och hyfsat grön inom de finare klockorna också :) äger inget speciellt just nu men är på jakt efter nått.. Troligen en omega sea master planet ocean, alternativt en Speedmaster (gillar båda stilar och har svårt att bestämma mig.) har väldigt tunna handleder men har testat Omega PO 42mm vilket funkar, vad gäller Speedmaster känns det som gränsen går vid 40mm... Tar gärna emot fler förslag. Kan tänka mig att lägga ner en slant om rätt modell dyker upp. Har en liten plan på att köpa nått som kan stå sig eller öka i värde under lång tid för att sen ge den till mitt barn när hen växt upp(nyfödd). Tacksam för tips och guidning..
Välkommen! Inled med Speedmaster och sedan är det bara att fortsätta. ;)

Hallå där!

25-årig dalmas hemmahörande i Göteborg för tillfället. Jobbar som konstruktör hos en välkänd tillverkare av tunga fordon i Västsverige :cool:

Kan i princip ingenting om klockornas värld, men har på senare tid börjat intressera mig mer och mer för detta och har hängt här i kulisserna i en månad eller två.

Köpte min första klocka för ett par veckor sedan bara för att ha något överhuvudtaget, men förhoppningen är väl att skaffa något lite mer exklusivt framöver, när man känner att man har ett alldeles för stort överflöd av pengar ;)

Bilagor

• 20151227_162556.jpg
    20151227_162556.jpg
    66.9 KB · Visningar: 57
Hallå där!

25-årig dalmas hemmahörande i Göteborg för tillfället. Jobbar som konstruktör hos en välkänd tillverkare av tunga fordon i Västsverige :cool:

Kan i princip ingenting om klockornas värld, men har på senare tid börjat intressera mig mer och mer för detta och har hängt här i kulisserna i en månad eller två.

Köpte min första klocka för ett par veckor sedan bara för att ha något överhuvudtaget, men förhoppningen är väl att skaffa något lite mer exklusivt framöver, när man känner att man har ett alldeles för stort överflöd av pengar ;)
Välkommen! Seiko är ett ypperligt första val. Nu är det bara att gasa på! :)

TjenareTjenare. Kevin heter jag, 21år ifrån dalarna:) Klockintresset slog mig för nått år sen och det är självklart exklusiva klockor som lockar mest, :rolex:Rolex datejust är en favvorit och siktar att införskaffa mig en inom kort. Hoppas på att hitta mycket information på denna sida och ha skojj med flera klockintresserade då det inte är allt för många i min ålder som är det tyvärr. Här där jag bor är det mest volvo 740 folk dyrkar :depressed:...

//Kevin:)

Hej, följt forumet ett bra tag nu och dras allt djupare ner i klockträsket. Köpte min första Tudor Prince date i början på 90-talet och den har jag fortfarande kvar. För närvarande använder jag mest min 16233. Har även en 16200 som mest ligger i boxen för tillfället. Förutom klockor så är motorcyklar ett stort intresse. Helst 90-tal. Har för närvarade en Moto Guzzi California 1100 från -94 som är en kul klassiker. Saknaden efter min BMW k75 börjar dock göra sig påmind...

Hej, följt forumet ett bra tag nu och dras allt djupare ner i klockträsket. Köpte min första Tudor Prince date i början på 90-talet och den har jag fortfarande kvar. För närvarande använder jag mest min 16233. Har även en 16200 som mest ligger i boxen för tillfället. Förutom klockor så är motorcyklar ett stort intresse. Helst 90-tal. Har för närvarade en Moto Guzzi California 1100 från -94 som är en kul klassiker. Saknaden efter min BMW k75 börjar dock göra sig påmind...
Välkommen! Nu är det bara börja lägga ut bilder i trådarna. Gäller både klockor och MC. :)

Hej alla!
Har hängt här ett tag och tyckte det nu var dags att börja medverka i diskussionerna. Får nog påstå att klockintresset började när man som liten såg Brosnan med sin modifierade SMP detonera bomber och kapa metall med den inbyggda lasern. Även om man i den åldern mest fastnade för gadgetarna så var det ändå där det började och mycket av det ligger nog bakom drömmen om en SMP (vilket förhoppningsvis kommer uppfyllas 2016).
Har idag en väldigt modest liten samling vilken jag ändå tycker täcker de flesta användningsområden. Målet nu är att ta klivet upp till finare (dyrare) klockor som den nämnda SMPn och någongång förhoppningsvis även Rolex.
Förhoppningsvis kommer även farfars gamla 40-tals Omega få sig en restaurering och kunna användas igen. Det är mycket man vill inser jag nu...

Hej allihop,
Har följt forumet ett tag (bland annat läst Undersköterskans informativa inlägg om Omega) och tog nu steget från ljusskygg lurker till medlem. Är forskare boendes i Stockholm som är glad att det finns andra som delar mitt klockintresse. Inser dock när jag läser trådarna här att jag har mycket att lära (vilket jag ser fram emot). Jag har en relativt blygsam klocksamling som kanske kommer byggas på med tiden, se bild. När så sker kommer jag garanterat hämta tips härifrån.
Mvh,
Jonas

klockor.jpeg

Hej allihop,
Har följt forumet ett tag (bland annat läst Undersköterskans informativa inlägg om Omega) och tog nu steget från ljusskygg lurker till medlem. Är forskare boendes i Stockholm som är glad att det finns andra som delar mitt klockintresse. Inser dock när jag läser trådarna här att jag har mycket att lära (vilket jag ser fram emot). Jag har en relativt blygsam klocksamling som kanske kommer byggas på med tiden, se bild. När så sker kommer jag garanterat hämta tips härifrån.
Mvh,
Jonas

klockor.jpeg
Välkommen till forumet! Riktigt trevlig De Ville du har där, den hoppas jag vi får se fler bilder på framöver. :)

Tillbaka
Topp