• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!

Jag driver arkitektkontor i centrala Stockholm och har varit intresserad av klockor sedan barnsben. Nu har äntligen tagit steget till min första Rolex, en modell som varit en dröm under ca. 5 års tid - Datejust 116234. Inhandlad av Par här på forumet och en fröjd för såväl ögat som själen!

Jag fotar även en hel del så även om denna första bild bara är en dålig iPhone bild så hoppas jag kunna bidra med något betydligt bättre framöver :)

Rolex.jpg
Grattis. Den fluktade även jag på.

Välkommen hit!

Har alltid gillat klockor och har under en längre tid följt och läst detta forum. Stolt ägare av, vad jag trodde, var det märke som jag "bara" skulle äga dvs Omega-klockor. Men efter en GTG i Skellefteå så insåg jag att det finns många andra märken som min samling ska fyllas på med. IWC, LeCoultre, Rolex mm mm.

Ny här på KS,
Vet inte varför det tagit så lång tid för att logga in här då jag varit intresserad av klockor i fyra år. Har lite gammalt och lite nytt. Äldst är en Rolex Bubbleback från 1945 och Modavo från 1935 nyast en Rolex G/S Sub från 2009 men har även lite JLC, IWC, Omega, Sjöö Sandström etc.
Senast köpta klockan var en full set Rolex 1601 från -77 vilket är mitt födelseår. Hoppas få medverka på en GTG i Stockholm framöver.
image.jpeg

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    131.4 KB · Visningar: 99
  • image.jpeg
    image.jpeg
    183.4 KB · Visningar: 97
  • image.jpeg
    image.jpeg
    162.1 KB · Visningar: 90
  • image.jpeg
    image.jpeg
    154.8 KB · Visningar: 99
Ny här på KS,
Vet inte varför det tagit så lång tid för att logga in här då jag varit intresserad av klockor i fyra år. Har lite gammalt och lite nytt. Äldst är en Rolex Bubbleback från 1945 och Modavo från 1935 nyast en Rolex G/S Sub från 2009 men har även lite JLC, IWC, Omega, Sjöö Sandström etc.
Senast köpta klockan var en full set Rolex 1601 från -77 vilket är mitt födelseår. Hoppas få medverka på en GTG i Stockholm framöver.
image.jpeg
Välkommen! Bra laguppställning! Ser fram emot bilder framöver.

Tja KS,
Hängde lite på TTT för typ ett decennium sedan under samma nick, men sen ”upplevde” jag andra intressen och jobb som viktigare än dinkor. Idiot! Har man väl fastnat så är man körd. Nu har jag lurkat dagligen i typ… Äh, fan länge. Jag har ingen koll på tiden längre…
Glad att jag äntligen fixat ett konto. Sen vete fan hur mycket jag kan bidra med när det gäller kunskap, det finns ju redan så mycket här. Glada tillrop kan jag i alla fall bjuda på :D
Å en bild på dagens dinka:
dagens.JPG

/j

Tjena,

Johan här, ny på detta forum efter att ha varit på TTT för några år sedan. Mitt klockintresse började för cirka fem år sedan med en sextiotals Jaeger Ultra Slim som har tillhört min svärfar. Det var början till fördärvet och därefter köptes en Jaeger Master Control baggar på TTT. Det gick ett tag och sedan blev det en sportvariant med, en Tudor Hydronaut II i Dubai (som sedan tappades på 10m...och ny köptes på Kroons). Tänkte att det fick räcka men hade hela tiden känslan av att Tudorn var en mini-Rolex och det blev köp av en mitten av nittiotalet Sea Dweller (16660). Gillade Rolexen och köpte en beggad Daytona på TTT....tänkte att nu räcker det...men blev lite sugen på att testa Panerai så var inne på Nymans Ur för att känna lite på en "mindre" variant på 42mm vilket blev min sista klocka (för tillfället).

Har hela tiden tänkt att det är trevligt för klockorna håller värdet, eller tom ökar i värde, men än har jag bara köpt och inte sålt... :)

Nu börjar jag trots att jag aldrig trodde det bli sugen på en Guld eller Two Tone Rolex - var inne och klämde på en guld/stål submariner (116613LB) i veckan....får se hur länge jag står emot!

Tjena,

Johan här, ny på detta forum efter att ha varit på TTT för några år sedan. Mitt klockintresse började för cirka fem år sedan med en sextiotals Jaeger Ultra Slim som har tillhört min svärfar. Det var början till fördärvet och därefter köptes en Jaeger Master Control baggar på TTT. Det gick ett tag och sedan blev det en sportvariant med, en Tudor Hydronaut II i Dubai (som sedan tappades på 10m...och ny köptes på Kroons). Tänkte att det fick räcka men hade hela tiden känslan av att Tudorn var en mini-Rolex och det blev köp av en mitten av nittiotalet Sea Dweller (16660). Gillade Rolexen och köpte en beggad Daytona på TTT....tänkte att nu räcker det...men blev lite sugen på att testa Panerai så var inne på Nymans Ur för att känna lite på en "mindre" variant på 42mm vilket blev min sista klocka (för tillfället).

Har hela tiden tänkt att det är trevligt för klockorna håller värdet, eller tom ökar i värde, men än har jag bara köpt och inte sålt... :)

Nu börjar jag trots att jag aldrig trodde det bli sugen på en Guld eller Two Tone Rolex - var inne och klämde på en guld/stål submariner (116613LB) i veckan....får se hur länge jag står emot!
Välkommen, inte kommer du att kunna stå emot länge ........

Tjena,

Det osar klockköp om dig. Ska bli spännande att se vad det blir. :D

Hej alla på KS!
Mattias heter jag och är ny medlem här på forumet, har dock följt och läst en del men inte blivit medlem förrän nu. Som säkert många andra så har tid (och pengar) inte funnits i överflöd men nu känns det som att man kanske kan lägga lite energi på sina intressen som mest cirklar runt motorcyklar och klockor då såklart. =) Har väl ingen större samling än så länge men investerade iaf i en Speedmaster pro som jag suktat efter länge och har siktet inställt på en bättre klocka att ha till vardags, kanske en dykare från Oris eller dylikt. Drömmen vore att få tid att prova bygga ihop en egen klocka, har sett flera intressanta trådar här på KS där folk bygger/modifierar klockor med dessutom väldigt bra dokumentation.
Ska försöka få ihop några bilder också!
/Mattias

Hej på er!
Heter Tommy (surprise!) och är ganska ny medlem. Köpte min första klocka av en forummedlem (@Rolex tid är pengar) i veckan nu för att vara fin till det nya året. Har spanat på KS i ett par år utan att vara aktiv. Jobbar annars på bank och ser kollegornas klockor varje dag, något som såklart triggar intresset! Klockintresset startade nog när jag för ca 10 år sedan köpte en rolig klocka som gav mig lite mersmak och gjorde att jag börjadre surfa klockor som sedan såklart blev automatiska finare sådana.

Senaste köpet nu i veckan blev en Hulk, som jag spanat på sedan den var billigare oprutad på en AD än var den var att köpa beggad :). Tidigare har jag ägd en B&M och en IWC men Rolex har tagit upp större del av tankarna sedan min B&M blev stulen i gymskåpet...

Iaf, dags för den obligatoriska bilden!
IMG_3226.JPG

Hej på er!
Heter Tommy (surprise!) och är ganska ny medlem. Köpte min första klocka av en forummedlem (@Rolex tid är pengar) i veckan nu för att vara fin till det nya året. Har spanat på KS i ett par år utan att vara aktiv. Jobbar annars på bank och ser kollegornas klockor varje dag, något som såklart triggar intresset! Klockintresset startade nog när jag för ca 10 år sedan köpte en rolig klocka som gav mig lite mersmak och gjorde att jag börjadre surfa klockor som sedan såklart blev automatiska finare sådana.

Senaste köpet nu i veckan blev en Hulk, som jag spanat på sedan den var billigare oprutad på en AD än var den var att köpa beggad :). Tidigare har jag ägd en B&M och en IWC men Rolex har tagit upp större del av tankarna sedan min B&M blev stulen i gymskåpet...

Iaf, dags för den obligatoriska bilden!
IMG_3226.JPG
Välkommen och grattis! Jefligt bra nivå på första klockan!

Hej alla på KS!
Ny sedan ett par dagar tillbaka här på KS. Fick tipset att gå in här av en annan klockintresserad kollega, och nu kan jag knappt förstå hur jag missat den här sidan! Klockintresset har funnits sedan några år tillbaka, men det är först nu det senaste året som jag börjat bejaka intresset på allvar. Är intresserad av de flesta typerna av klockor, men dykare och lite mer robusta ur får mest handledstid (passar bäst till mitt jobb). Nästa köp som planeras är antagligen en Squale 1521, men i förlängningen är siktet inställt på en Seamaster PO! Och kanske ännu längre fram finns drömmen om en Rolex GMT "Fat lady".

Ser fram emot att spendera mer tid här! :) /J

Ja, det känns som det är dags att komma ut efter att läst Ks sedan något år tillbaka. Min fru undrade i början varför jag satt med mobilen och tittade på klockor. Min enda ursäkt var att de tilltalar mig på något märkligt sätt. Efter att jag börjat bli seriöst intresserad hägrar ett inköp av den nya TH aquaracer alternativt en Oris. Att gilla alldeles för dyra accessoarer som finklockor känns helt rätt dessutom uppskattar jag känslan av att drömma om något som jag troligen inte kommer att ha ekonomi för att köpa men man vet aldrig..

Ja, det känns som det är dags att komma ut efter att läst Ks sedan något år tillbaka. Min fru undrade i början varför jag satt med mobilen och tittade på klockor. Min enda ursäkt var att de tilltalar mig på något märkligt sätt. Efter att jag börjat bli seriöst intresserad hägrar ett inköp av den nya TH aquaracer alternativt en Oris. Att gilla alldeles för dyra accessoarer som finklockor känns helt rätt dessutom uppskattar jag känslan av att drömma om något som jag troligen inte kommer att ha ekonomi för att köpa men man vet aldrig..
Halva nöjet är att lida för "konsten"...

Hej på er.
Nybliven samlare. Är helt frälst i Citizen promaster Aqualand JP2000-08E. Hade en i många år och den pajjade och jag kände mig helt naken utan. Provade andra klockor med det blev aldrig bekvämt. Hittade en enormt fin på tradera med tub och manual kvar och närmast i nyskick. Den är från 91 om jag inte snurrat till det med numren. Jag vill inte ha nya klockor. Jag vill ha klockor som har några år på nacken. - Letar just nu efter en "Enzo". Dvs den svarta. Även skruttiga klockor i första serien C022 och C023 är intressant. Lägger in bilder i Morgon.

Ha det

Hej, hej.
Daniel heter jag, och tyckte att det vore dags med en presentation. Jag har snålläst forumet från och till senaste året, men ganska intensivt senaste tiden. Är en flitig forumtrålare inom allsköns ämnen.

33 mycket väl underhållna år, två barn och fru. Ingen hund. Arbetsledare inom statliga våldsmonopolet, och därmed bitter som få.

Sitter inne på fem-sex klockor, Certina, Tissot, Seiko, Citizen av olika slag. Inget "riktigt". Just nu sportar jag en Retro Casio för 400 pix, dels som ett stort ironiskt avståndstagande gentemot etablissemanget, men främst då jag medvetet späker mig själv inför ett köp av klocka som jag verkligen vill ha.

Efter att ha läst forumet har jag också insett att det är två klockor jag behöver. En vardagsdinka och en findinka. Återstår att se vad det blir. Tittat en hel del på nedre skiktet Heuer, Oris, och Longines för vardagsbruk. "Skitnödighet med viss diskretion", om jag tolkat forumet korrekt?

Siktat in mig på en Monaco som finklocka, men vi får se vart vi landar...

Gillar även möbeldesign och inredning, MUFC, och tyska bilar.

Må väl!

Bilagor

• 20160101_114001.jpg
    20160101_114001.jpg
    46.9 KB · Visningar: 39
Hej alla på KS!
Mattias heter jag och är ny medlem här på forumet, har dock följt och läst en del men inte blivit medlem förrän nu. Som säkert många andra så har tid (och pengar) inte funnits i överflöd men nu känns det som att man kanske kan lägga lite energi på sina intressen som mest cirklar runt motorcyklar och klockor då såklart. =) Har väl ingen större samling än så länge men investerade iaf i en Speedmaster pro som jag suktat efter länge och har siktet inställt på en bättre klocka att ha till vardags, kanske en dykare från Oris eller dylikt. Drömmen vore att få tid att prova bygga ihop en egen klocka, har sett flera intressanta trådar här på KS där folk bygger/modifierar klockor med dessutom väldigt bra dokumentation.
Ska försöka få ihop några bilder också!
/Mattias
20160101_121828_HDR (2).jpg

Så fick jag upp en bild också, kunde dock ha varit lite krispigare! kass mobilkamera!

Gott nytt alla!

Halloj
Måste ha varit blind, tagit så lång tid att hitta hit.
Läst lite och det verkar vara ett skönt gäng som hänger här.
Har alltid varit intresserad av klockor men på något vänster har mest läst engelska forum tills jag hittade hit av en slump nyligen.
39år, 2 småttingar o sambo.
Börjat leta klocka till 40års dagen som kommer upp snart att lägga till i samlingen.

Gott nytt år på er :)
/Sherwan

Halloj
Måste ha varit blind, tagit så lång tid att hitta hit.
Läst lite och det verkar vara ett skönt gäng som hänger här.
Har alltid varit intresserad av klockor men på något vänster har mest läst engelska forum tills jag hittade hit av en slump nyligen.
39år, 2 småttingar o sambo.
Börjat leta klocka till 40års dagen som kommer upp snart att lägga till i samlingen.

Gott nytt år på er :)
/Sherwan
Bra att dina ögon öppnats! Välkommen till himmelriket för klockdårar. ;)

Hej! Kul att äntligen vara med. Kille 29 år, bor i Göteborg. Väldigt ny vad gäller forum, så säg bara till om jag gör något fel. Har gillat klockor länge men inte fastnat ordentligt förrän i somras. Har en omega från 1954, inget speciellt men gillar att den är vintage. Letar nu efter nästa. Drömmen är en klassisk Datejust 70-80-tal, svårt att hitta en fullset, men jakten är rolig. Hör gärna av er om ni har nåt tips. Ha de gott!

Hej! Kul att äntligen vara med. Kille 29 år, bor i Göteborg. Väldigt ny vad gäller forum, så säg bara till om jag gör något fel. Har gillat klockor länge men inte fastnat ordentligt förrän i somras. Har en omega från 1954, inget speciellt men gillar att den är vintage. Letar nu efter nästa. Drömmen är en klassisk Datejust 70-80-tal, svårt att hitta en fullset, men jakten är rolig. Hör gärna av er om ni har nåt tips. Ha de gott!
Välkommen hit, kanonbra nick ;)
Posta gärna bilder av din Omega i "Vintage" delen !

Jag är en gubbe mitt i livet som tidigare inte brytt mig så mycket om klockor. Under långa perioder har jag inte burit klocka alls och annars bara billiga ogenomtänkta spontanköp. En SKX är det "finaste" jag äger. Men senaste tiden har jag via Klocksnack och diverse inspirerande vloggar blivit mer intresserad. Så nu med det nya året startat tänkte jag försöka utveckla intresset och då tyckte jag det var lämpligt att som ett första steg presentera mig här. Så hej och gott klockår på er alla! :)

Jag är en gubbe mitt i livet som tidigare inte brytt mig så mycket om klockor. Under långa perioder har jag inte burit klocka alls och annars bara billiga ogenomtänkta spontanköp. En SKX är det "finaste" jag äger. Men senaste tiden har jag via Klocksnack och diverse inspirerande vloggar blivit mer intresserad. Så nu med det nya året startat tänkte jag försöka utveckla intresset och då tyckte jag det var lämpligt att som ett första steg presentera mig här. Så hej och gott klockår på er alla! :)
Välkommen! Kul att du vill utveckla intresset, finns tonvis med inspiration i det här forumet! En SKX är inte fy skam, har ett par själv och postade bland annat en bild på min SKX031 från 1997 i Dagens Klocka-tråd idag. :) Här är en tidigare bild på den:
FullSizeRender-33 06.53.58.jpg

Ny här på KS,
En 46 årig kille som har ett stort intresse för MC, bilar och klockor . Bor i en villa utanför Stockholm. Arbetar med IT på ett stort företag.
Har själv en Rolex Sea Dweller som jag haft i 10 år. Har även ett antal mindre exklusiva klockor, blad annat en Mudo.
Ska bli kul att få lära sig en del om klockor av er andra. Verkar finnas mkt kompetens om klockor på forumet!

9Yuztu5YXUCHGH49wJ0r8uB1_haS_YhxqVwgrc9DITUnZVOoqWu3RFZcv8-vfI7WabSEdNZVnLsdstAX4AfiexDbI_5iMXZbd5FvatT3c-x1fLkf7BNC1feWLapgMUaobXpMgNIGquYPvP64R-2QR-K7wmo7GIWTcI9MAWSzIhLEdrqtqzP5j3vIcm2_qbgHSJR-lXlIcZeMvNVJObOzQCNm61h_YjiGRKyHgXDN1yOFnm1x_b_5vyUiO0M0ZPn0HSPOyLuixJI9vGx3a5skN0q-nKuudJy5whMERYwrXqVucOus0TFqbyYdgLaoEmeDuVSrSbSQpzLNepP0nyR43OksLxBVTjB7-8fkxSjRztyQK1TDu6rfGx8UOrqgHB6FzoVOmdM5_8hyFUkWo2UMfcQUQiTJ9HxF-xjC7wNM6ksGa2RXyHg4AFqJM4NaLOB0uScxuEZL2Tid3Rr-2uqrOSXHTXgJAsV90dSpRe9gpmQgWsueUdtCIf8gLwOKrrhW7qqGpucbA2ADG9n5kU07ZCHIgu6fzxPtWjQOv9RrsLis8jZYM04VgGJjNIFbZWT4rHdq=w480-h640-no

Hej!
Jag har alltid gillat klockor och samlat ihop ett litet gäng de senaste 10 åren. Men för 2-3 år sedan dog intresset nästan helt och jag har i princip inte öppnat boxarna för att byta vilket jag gjorde dagligen tidigare. MEN, så plötslig i dec så började jag missbruka forum igen, kolla klocknyheter och priser och har redan lyckats trilla dit på ett köp (hämtar imorgon). Har nästan aldrig sålt utan mest köpt men med facit i hand så är det nog läge att försöka komma ner i ett antal som jag faktisk hinner bära. Min klockfilosofi är ganska enkel. Tänker inte så mycket på urverk eller andrahandsvärde utan det handlar mest om ifall att klocka ler tillbaka mot mig, då finns det ofta potential för en första date. Om man sen tänker på den i sängen på kvällen, då är det ofta kört...

Nåväl, till klockorna.
I första lådan är det lite dressat, några funktionsklockor, en del budgetval och något lite mer påkostat. Inge länk och mycket läder.
Lada1.jpg

Och så en låda med lite alternativa grejor, en del digitalt och min första Aqualand som jag fick i början av 90-talet.
Lada2.jpg

Hoppas på mycket kul här!
Andréas

Tillbaka
Topp