• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har Colt på idag, återkommer med övriga. Önskar Er alla en god lördagskväll!
image.jpeg

Hej!
Relativt ny här på forumet, följt med och läst en tid här.
Kul att se viilken kunskap många av medlemmarna besitter.
Är en skåning runt 60 år, vars intresse för klockor väcktes i höstas, mest av en slump. Frugan hade symöte hemma, TV-rummet var ockuperat av tanter! Låg med paddan på magen och tittade runt lite typ Tradera. Blocket och hittade plötsligt hit. Här fanns ju en outgrundlig källa av kunskap att ösa ur!!!
Sedan dess har det blivit lite olika vintageinköp och något fickur. En ORIS Big Crown blev också i min ägo för några veckor sedan. Köpt några här och några på Tradera/Blocket. Här känns det betydligt seriösare med god kvalitet på klockorna som verkligen verkar beskrivas i detalj med fina foton, är imponerad!
Är alltid öppen för köp/sälj/byten, så hör gärna av dig.
Tack för att jag fått komma in som medlem här !!!

Senast ändrad:
Hej!
Är ny här på forumet. Fick höra om klocksnack av min kompis som hade blivit medlem och nyfiken som man är så gick jag givetvis in och kollade. Det var ungefär sådär som mitt klockintresse startade och i dagsläget har jag en Seiko. Ser fram emot att köpa en och annan klocka här i forumet i framtiden!:)

Hej!
Är ny här på forumet. Fick höra om klocksnack av min kompis som hade blivit medlem och nyfiken som man är så gick jag givetvis in och kollade. Det var ungefär sådär som mitt klockintresse startade och i dagsläget har jag en Seiko. Ser fram emot att köpa en och annan klocka här i forumet i framtiden!:)
Hej!

Välkommen till forumet, hoppas du ska trivas och att du sprider KS vidare till andra kompisar ;) Du får gärna lägga upp bilden på din Seiko i Seiko-tråden och de dagliga klocktrådarna :)

Hej!
Ny klockentusiast här! Har nyligen tagit steget från designerkvartsur till vintage automatiska/manuella. Detta forumet är i stort sett det första som kommer upp på google varje gång jag söker på något klockrelaterat så jag tänkte att det var lika bra att regga mig :) Första automatiska klocka för min del blev en guldklocka från DAMAS för någon vecka sedan tätt följd av en gammal lagonda :) Spanar nu efter något lite mer avancerat!

Hej!
Ganska ny hör själv!
Har en Certina Waterking och en Longines Flagship som jag gärna byter/säljer. Kan det vara något ?

Med vänlig hälsning,
Pelle
Välkommen! Om du gör ett antal matnyttiga inlägg och postar bilder på dina klockor i trådarna på KS så kommer du om ett tag få tillgång till Köp & Sälj och kan lägga upp korrekta sälj- och bytesannonser där. Lycka till!

Hejsan
Klockor är ett nytt intresset för mig, men har fastnat för klocksnack. Riktigt kul att läsa här om högt och lågt, ser fram mot att kunna bidra mer själv.
Var på jakt efter en gammal Omega då jag såg en bild på en Tudor Heritage Ranger i höstas, så det blev en sådan i examenspresent till mig själv istället. Om det dyker upp en Seamaster med brunt läder för en rimlig peng så är jag dock fortfarande intresserad.

Bilagor

• IMG_1710.JPG
    IMG_1710.JPG
    201.1 KB · Visningar: 51
Hej klocksnackare
Efter många år vaknade ett latent klockintresse under förra sommaren.
Jag råkade upptäcka att det fanns många (mer eller mindre) spännande gamla mekaniska ur på loppisarna i området och började jaga "fynd".
I allt mitt googlande för att försöka reda ut vad jag köpt hittade jag snabbt till Klocksnack och all fantastisk kompetens och information som finns här.
Höjdpunkten bland sommarens blandade mix av nitlotter och loppisfynd var nog en Tissot Seastar Navigator från tidigt 70-tal.
P1030782.JPG

När loppisarna började slå igen under hösten hade jag redan fastnad i beroendet och började missbruka ebay.de dagligen. Åt vilket håll beroendet utvecklade sig var jag osäker på en period, tills jag en lördag morgon vaknade med en fullt utvecklad fetischism för den "röda stjärnan" Detta förde till ett ihärdigt klickande på "Bieten" och åkande till posten att hämta ut paket. När jag frisknade till från tillståndet efter en månad eller två senare låg följande på bordet i vardagsrummet.
P1030863.JPG P1030865.JPG P1030868.JPG
Efter det har det tillkommit några flera, men i en mera hälsosam takt...
Har hunnit med att kolla och klämma på lite olika klockor under detta halvåret men det finns så mycket kvar att upptäcka. Inte minst att försöka fördjupa sig ännu mera i vad som finns på insidan. Att plocka isär, rengöra, smörja och sätta ihop ett enkelt urverk innan året är slut är min ambition.
Hur intresset kommer utvecklas vidare är svårt att veta, men kul kommer det garanterat bli

Med vänlig hälsning
Morten

Hej klocksnackare
Jag råkade upptäcka att det fanns många (mer eller mindre) spännande gamla mekaniska ur på loppisarna i området och började jaga "fynd".
I allt mitt googlande för att försöka reda ut vad jag köpt hittade jag snabbt till Klocksnack och all fantastisk kompetens och information som finns här.
Höjdpunkten bland sommarens blandade mix av nitlotter och loppisfynd var nog en Tissot Seastar Navigator från tidigt 70-tal.
P1030782.JPG

När loppisarna började slå igen under hösten hade jag redan fastnad i beroendet och började missbruka ebay.de dagligen. Åt vilket håll beroendet utvecklade sig var jag osäker på en period, tills jag en lördag morgon vaknade med en fullt utvecklad fetischism för den "röda stjärnan" Detta förde till ett ihärdigt klickande på "Bieten" och åkande till posten att hämta ut paket. När jag frisknade till från tillståndet efter en månad eller två senare låg följande på bordet i vardagsrummet.
Har hunnit med att kolla och klämma på lite olika klockor under detta halvåret men det finns så mycket kvar att upptäcka. Inte minst att försöka fördjupa sig ännu mera i vad som finns på insidan. Att plocka isär, rengöra, smörja och sätta ihop ett enkelt urverk innan året är slut är min ambition.
Hur intresset kommer utvecklas vidare är svårt att veta, men kul kommer det garanterat bli

Med vänli
Morten

Ja, där ser man så beroendeframkallande den här "drogen" är !!!
Skyller allt på hustrun, symöte hemma, TV-Soffan ockuperad, hamnade själv med paddan på magen, plötsligt slog beroendet till! Gått igenom samma stadier som dig, Morten! Mycket Klocksnack, Tradera, ebay, Blocket, ja känns bara som suget efter starkare och starkare droger ökar, definitivt fast i träsket också!
Men vadå, trevligt är det ju att läsa om all kunskap som finns bland medlemmarna här och se alla sköna bilder på era fräcka
och ovanliga klockor!!
Har också hunnit skaffa lite vintageklockor och en ORIS Big Crown, som trivs bra på armen!
Mvh
Pelle

Senast ändrad:
Dags för presentation efter en tids lurkande. Gått igenom samma faser som många andra. Guldklocka Tissot studentpresent, en certinabeater några år senare, kompletterat med en helsvart Swatch. Börjat titta på en riktig klocka, funderat på en Speedy, smaken ändras, kanske en IWC mark XVI? Tröskeln för rimligt pris skjuts högre upp. Just nu går funderingarna mest kring en Omega AT 38,5 mm alt en datejust 116234 alt en IWC Ingenieur 3239. Bor på vischan så att börja flippa klockor till höger och vänster går bort. Satsar på att bli OWG med nästa klocka, just nu lutar det åt datejust på oyster och räfflad ring. Vilken tavla då? Svart, silver eller blå...
Kul att vara här och snappa upp lite av all kunskap som finns på detta forum

Senast ändrad:
Tjena, ung man som studerat utomlands så ber om ursäkt för svenskan i förväg. Lurkat hel del WUS först men fångades nyligen i KS trådarna, har läst en del och ska bli härligt med gott snack och bra jargong.

Skapade kontot främst för detta och för att utöka min kunskap. Ung man med två riktiga företag så det blir inte mycket pengar över i klockväg, än. För tillfället har jag en Squale 1545 Militaire och en 6 år gammal Fossil klocka. Skräpklocka egentligen men med sentimentalt värde som första klocka i Berlin. Är själv av åsikten att Squale's 1545 serie lutar tippar lite mer åt replika än homage som majoriteten med Stenharts ocean one ur. Hursomhelst tycker jag att Militaire har tillräckligt med egna initiativ för att klara sig i kombination med bristen på 5517 som en homage. Bör kanske dra upp några vristskott för har inte sett många 1545 här (förståeligt iofs ;D).

Godspeed
Knekten_

Senast ändrad:
Kille på 22 år som är måttligt intresserad av klockor. Upptäckte KS för 1 månad sedan och har cirkulerat på hemsidan varje dag sedan dess. Studerar på Lunds Universitetet och har i dagsläget inte ekonomin för en bra klocka. I framtiden vill jag äga en automatiskt Seiko och en Rolex DJ 1601, har visserligen ekonomin för det i dagsläget men vill inte lägga pengarna på sådant då framtiden är oklar. Är relativt aktieintresserad trots att jag inte har stor kunskap inom ämnet, har lurkat i "få pengar att växa" tråden idag men märkte till min fasa att jag inte kunde kommentera, varför vet jag inte :)

Trevlig eftermiddag.

Kille på 22 år som är måttligt intresserad av klockor. Upptäckte KS för 1 månad sedan och har cirkulerat på hemsidan varje dag sedan dess. Studerar på Lunds Universitetet och har i dagsläget inte ekonomin för en bra klocka. I framtiden vill jag äga en automatiskt Seiko och en Rolex DJ 1601, har visserligen ekonomin för det i dagsläget men vill inte lägga pengarna på sådant då framtiden är oklar. Är relativt aktieintresserad trots att jag inte har stor kunskap inom ämnet, har lurkat i "få pengar att växa" tråden idag men märkte till min fasa att jag inte kunde kommentera, varför vet jag inte :)

Trevlig eftermiddag.
Välkommen. Intresset kommer nog att öka ju mer du håller till här. Trådar på Lifestyle kan du bara kommentera när du gjort 50 andra inlägg på tex Diskutionsdelen.
Så det är bara att jobba på.....

Hej klocksnackare
P1030782.JPG

Med vänlig hälsning
Morten
Trevlig Tissot!

Hallå! Har läst på KS sedan ett år tillbaka och varit medlem sedan några månader. Tänkte att det var dags att börja bidra lite också! Min första klocka vann jag i en rit-tävling från Kinder Egg som 5-åring. Sedan fick jag en Certina DS Podium när jag var 15 och efter det köpte jag en inte så elegant Champion som gick sönder rätt fort. För några år sedan köpte jag en snygg och minimalistisk, men kvalitetsmässigt svag Axcent. Sedan i höstas har jag införskaffat mig en Seiko SCVE003 från Japan och en G-Shock GA100-1A1. Under jul fick jag en Seiko 6602 8050 från 60-talet och en Certina quartz i guld som behöver nytt batteri. Nästa klocka blir en Seiko SKX009J2/K2. Är studerande och försöker hålla klock-budgeten nere, men märker hur den hela tiden ökar...

Hallå! Har läst på KS sedan ett år tillbaka och varit medlem sedan några månader. Tänkte att det var dags att börja bidra lite också! Min första klocka vann jag i en rit-tävling från Kinder Egg som 5-åring. Sedan fick jag en Certina DS Podium när jag var 15 och efter det köpte jag en inte så elegant Champion som gick sönder rätt fort. För några år sedan köpte jag en snygg och minimalistisk, men kvalitetsmässigt svag Axcent. Sedan i höstas har jag införskaffat mig en Seiko SCVE003 från Japan och en G-Shock GA100-1A1. Under jul fick jag en Seiko 6602 8050 från 60-talet och en Certina quartz i guld som behöver nytt batteri. Nästa klocka blir en Seiko SKX009J2/K2. Är studerande och försöker hålla klock-budgeten nere, men märker hur den hela tiden ökar...
Välkommen! Har även själv en "budgetklocka" från Seiko, fungerar utmärkt!:D

Hej alla medlemmar!

Efter mycket tjat om hur hemska mina klockval genom tiderna varit så har jag nu tagit tjuren i hornen och (på skrämmande kort tid) fastnat för Datejust, 16200 med blå tavla närmare bestämt!
Det är ganska intressant ändå, hur snabbt man kan bli fast i klockvärlden. Ännu märkligare är det när man dessutom lyckats få frugans fulla förtroende i denna investering!

Avslutningsvis, härligt forum med trevlig läsning!

Hej alla medlemmar!

Efter mycket tjat om hur hemska mina klockval genom tiderna varit så har jag nu tagit tjuren i hornen och (på skrämmande kort tid) fastnat för Datejust, 16200 med blå tavla närmare bestämt!
Det är ganska intressant ändå, hur snabbt man kan bli fast i klockvärlden. Ännu märkligare är det när man dessutom lyckats få frugans fulla förtroende i denna investering!

Avslutningsvis, härligt forum med trevlig läsning!
Välkommen!

Tillbaka
Topp