• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej. Helt ny här. Kim heter jag och bor i Västerås. Är trogen fönstershoppare på Nymans ur här i stan.
Jag äger en Omega Geneve och diverse Casio klockor.
Har snubblat över en pengapåse och funderar starkt på att köpa en Rolex Explorer när den nya kommer.

Kommer lägga upp en tråd inom snar framtid där jag önskar hjälp att slå fast vilket år min Omega är tillverkad.

Har bara hört bra om detta forum så tänkte ta en del av er fina community

Efter ett gediget letande har jag även hittat hit, för många av er har de inte varit svårt, men för en sådan teknisk idiot som mig själv har de tagit mig tre dagar att lista ut hur man postar ett inlägg. Nog om detta och jag hoppas de blir rätt nu.

Mitt namn är Ola Axman, jag bor i Solna i Stockholmsområdet där jag är relativt nyinflyttad och kommer från den östgötska lilla byn Björsäter.
Jag har varit klockintresserad under ett par år och ägt ett antal klockor för att testa, känna, klämma, göra misstag och känna mig extra nöjd på vissa modeller.
Under de åren som jag har hållit på har jag verkligen gått på ett par riktigt minor och lärt mig av mina misstag, dock är jag inte i närheten av den kunskapen jag skulle vilja ha och tar tacksamt emot era tips och kunskaper.

De jag kommit fram till är att jag under min livstid vill äga endast tre klockor och de kommer när de kommer.
Mitt mål är att köpa de modeller som går från 1985 (mitt födelseår), men givetvis så är de en bra 98 eller liknande som kommer upp till försäljning är jag inte den som är den. De viktigaste är modellen och skicket, årtalet är en bonus.

Klocka nummer 1: Omega Speedmaster Reduced.
Anledningen till just denna klocka är att den är enkel så länge du inte ska serva den vad jag förstått.
Den är kanske en av de vackraste klockor jag vet och i början av min klockutforskning kom jag över ett riktigt praktexemplar för 9000 kr.
Den bytte jag bort och la alldeles för mycket pengar emellan för en Tudor Submariner från 1992 med blå urtavla. De är kanske den affären i mitt liv som jag ångrar mest. Därför vill jag ha en ny med stållänk och plexiglas, känner du att du vill bli av med din är jag villig att betala mellan 9-13 beroende på skicka och tillbehör för din.

SpeedmasterReduced2_zps0e3780ef.jpg

Klocka nummer 2: Rolex Submariner 16610.
Klockklassiker som jag tycker att man måste visa respekt för, alla passar inte att bära en Rolex enligt mig och jag vet inte om jag är en av dom.
En klocka jag har beställt, avbeställt, tittat på, funderat kring, klämt på, känt på, funderat om och om igen på. Nu har jag kommit fram till att jag vill ha en och ska under nästa vecka gå och titta på en i Birkastan i Stockholm. Om du känner att du har en och vill bli av med den är jag väldigt intresserad, tänker mig att prisspanndet jag vill betala för en sådan klocka ligger på 35-45 beroende på skicka och vad som följer.
url.jpg

Klocka nummer 3: Tag Heuer Monaco (Blue dial)
En udda fågel som jag tycker är en av de kaxigaste, tuffaste, mest udda klockorna som gjorts.
Den är känd tack vare Steve Mcqueen, men den har så mycket mer, de är en klocka som får mig att le och känna glädje.
De kommer upp för mellan 8-18 på auktionsajter och liknande, denna klocka är den jag kommer att köpa sist.
e07b6f9cc7658c8fe5843c5e048fbd7ec5b8540c.jpg

Klockor jag äger idag är en Tudor Pelagos, Oris 17 jewles och 2 mindre dyra klockor som är kvar av sentementala skäl. Nyligen avyttrade jag även en Tag Heuer från 92, en Longines hydroquest med kronografer och min Tudor Submariner, allt för jakten ovan.

Senast ändrad:
Det blir nog en bra samling.
Lycka till i jakten!

Efter ett gediget letande har jag även hittat hit, för många av er har de inte varit svårt, men för en sådan teknisk idiot som mig själv har de tagit mig tre dagar att lista ut hur man postar ett inlägg. Nog om detta och jag hoppas de blir rätt nu.

Mitt namn är Ola Axman, jag bor i Solna i Stockholmsområdet där jag är relativt nyinflyttad och kommer från den östgötska lilla byn Björsäter.
Jag har varit klockintresserad under ett par år och ägt ett antal klockor för att testa, känna, klämma, göra misstag och känna mig extra nöjd på vissa modeller.
Under de åren som jag har hållit på har jag verkligen gått på ett par riktigt minor och lärt mig av mina misstag, dock är jag inte i närheten av den kunskapen jag skulle vilja ha och tar tacksamt emot era tips och kunskaper.

De jag kommit fram till är att jag under min livstid vill äga endast tre klockor och de kommer när de kommer.
Mitt mål är att köpa de modeller som går från 1985 (mitt födelseår), men givetvis så är de en bra 98 eller liknande som kommer upp till försäljning är jag inte den som är den. De viktigaste är modellen och skicket, årtalet är en bonus.

Anledningen till just denna klocka är att den är enkel så länge du inte ska serva den vad jag förstått.
Den är kanske en av de vackraste klockor jag vet och i början av min klockutforskning kom jag över ett riktigt praktexemplar för 9000 kr.
Den bytte jag bort och la alldeles för mycket pengar emellan för en Tudor Submariner från 1992 med blå urtavla. De är kanske den affären i mitt liv som jag ångrar mest. Därför vill jag ha en ny med stållänk och plexiglas, känner du att du vill bli av med din är jag villig att betala mellan 9-13 beroende på skicka och tillbehör för din.

Klockklassiker som jag tycker att man måste visa respekt för, alla passar inte att bära en Rolex enligt mig och jag vet inte om jag är en av dom.
En klocka jag har beställt, avbeställt, tittat på, funderat kring, klämt på, känt på, funderat om och om igen på. Nu har jag kommit fram till att jag vill ha en och ska under nästa vecka gå och titta på en i Birkastan i Stockholm. Om du känner att du har en och vill bli av med den är jag väldigt intresserad, tänker mig att prisspanndet jag vill betala för en sådan klocka ligger på 35-45 beroende på skicka och vad som följer.
url.jpg

En udda fågel som jag tycker är en av de kaxigaste, tuffaste, mest udda klockorna som gjorts.
Den är känd tack vare Steve Mcqueen, men den har så mycket mer, de är en klocka som får mig att le och känna glädje.
De kommer upp för mellan 8-18 på auktionsajter och liknande, denna klocka är den jag kommer att köpa sist.

Hej!
Vad roligt att det fler än jag som är nya här på KS.

Henrik heter jag och kommer från södra Sverige, numera bosatt i Stockholm.
Klockintresset började för 6-7 år sedan när jag köpte min första "riktiga" klocka, då en Longines Hydro conquest automat såklart, vid den tiden var jag 18år gammal.
Sen har det rullat på, alltid gillat dykare och det senaste tillskottet blev en Deepsea.
Har cirka 4-5 klockor jag rullar på.
Nästa köp kommer troligtvis bli den nya Tudor blackbay black.
image.jpg
Hoppas ni välkomnar en skåning.
Fridens liljor,
H.SM

Hallå allesammans

Rasmus heter jag!
28 år gammal urgöteborgare med en förkärlek för klockor, resor, snabba fordon & Ben & Jerry glass...

Min första klocka var en Daytona 16523 (Ni vet den med Zenithverket)
Klockan köpte jag av Dr.Watch / Watchbernt i Stockholm. Och sedan har jag köpt, sålt och bytt klockor sedan dess.
Även om Rolex ligger mig varmt om hjärtat så är jag ändå väldigt svag för b.l.a Omega, Panerai och Jaeger LeCoultre (Som jag förövrigt fortfarande inte kan uttala utan att skämmas)

Hoppas kunna ge och hitta mycket inspiration ifrån andra inbitna klockälskare :)

Tilläggsfråga: När kan man posta i andra trådar än dom under Diskussion?
//Rasmus

Senast ändrad:
Hallå allesammans

Rasmus heter jag!
28 år gammal urgöteborgare med en förkärlek för klockor, resor, snabba fordon & Ben & Jerry glass...

Min första klocka var en Daytona 16523 (Ni vet den med Zenithverket)
Klockan köpte jag av Dr.Watch / Watchbernt i Stockholm. Och sedan har jag köpt, sålt och bytt klockor sedan dess.
Även om Rolex ligger mig varmt om hjärtat så är jag ändå väldigt svag för b.l.a Omega, Panerai och Jaeger LeCoultre (Som jag förövrigt fortfarande inte kan uttala utan att skämmas)

Hoppas kunna ge och hitta mycket inspiration ifrån andra inbitna klockälskare :)

Tilläggsfråga: När kan man posta i andra trådar än dom under Diskussion?
//Rasmus
Välkommen in i värmen :)
Det står högst upp i respektive forum men i tex Lifestyle behöver du 50 inlägg innan du kan posta där. Köp & Sälj 1 veckas medlemsskap & 20 inlägg.. :)

Hej,

Tror jag missat att presentera mig och min klocka. 33år bor i Alingsås och har haft ett mer eller mindre starkt intresse av klockor de senaste 5åren kanske.

Tanken var en fin klocka till mig själv i bröllopspresent (blev aldrig av). Efter bröllop kom barnen och då blev det inte heller av.

Nu är det nog dock snart dags för en dyrare klocka. Det lutar mycket åt en omega po 8500, som isf ersätter min seiko sbdc007 shogun.

Med vänlig hälsning,
Calle

Hej,

Tror jag missat att presentera mig och min klocka. 33år bor i Alingsås och har haft ett mer eller mindre starkt intresse av klockor de senaste 5åren kanske.

Tanken var en fin klocka till mig själv i bröllopspresent (blev aldrig av). Efter bröllop kom barnen och då blev det inte heller av.

Nu är det nog dock snart dags för en dyrare klocka. Det lutar mycket åt en omega po 8500, som isf ersätter min seiko sbdc007 shogun.

Med vänlig hälsning,
Calle

Det är bara till att förklara för frugan hur mycket bättre allt blir om du får köpa din Omega ;)
Du kan t.e.x förklara hur mycket gladare du kommer bli.
Räcker inte det så funkar alltid mutor!

Det är bara till att förklara för frugan hur mycket bättre allt blir om du får köpa din Omega ;)
Du kan t.e.x förklara hur mycket gladare du kommer bli.
Räcker inte det så funkar alltid mutor!
Hhaha, jag hör vad du säger.
Men mutor i mitt fall innebär: nytt badrum, inglasad altan, utbyggnad á 50kvm, samt lite annat småplock.
Ovan mutor gör att klockan blir väl dyr :)

Hej!
Så, efter att ha surfat runt här på KS och hämtat inspiration (jag är en kille som tar tid på sig), så kände jag att det var dags att sluta gömma mig.
Danny, 35 år, småbarnsfar.

Jag har funderat mycket på vad det är med klockor för min del. Köpte en Gul för mina allra första intjänade pengar i yngre tonåren.
Sedan följde diverse Casio med databank (ett par olika, minns inte), en Storm med blått skimrande tavla utan sifrror eller tecken på stållänk. Fint.

Nu. En ärvd Komandirski (har jag lärt mig här på KS :)) 17 juveler, handragen. Trevlig.
(Mobilbilder i skymning, sorry)
IMG_0147.JPG

En Tissot Couturier, small second, automatisk med ETA 2825-2
IMG_0143.JPG

Och den senaste. Den som fått in mig på "finare" klockor. Denna klocka fick mig att börja titta på Omega AT (Skyfall) och Rolex 114060. Gaah.
En Oris Aquis, först på länk, och nu på orange gummi. Älskar den.
IMG_0098.JPG

Så där har ni lite av mitt. Ser fram emot att ta del av ert. Allt gott!

Hej!
Mitt namn är Anders, jag är 26 år och bor i Örebro. Har alltid haft som mål att, en vacker dag, bära en riktigt fin klocka.
Idag äger jag två stycken "parfymklockor" som jag precis lagt ut till försäljning. Från början hade jag tänkt byta upp mig till en Tissot PRS 200 men efter att ha hittat hit hamnade jag på andra tankar. Dessa "andra tankar" blev ganska mycket starkare när jag igår klev in i en butik och testade en Tag Heuer Aquaracer. Funderar nu starkt på att köpa en begagnad klocka av finare modell istället för att mellanlanda med en Tissot.

Efter lite anonym surfning här på forumet tyckte jag det var så god stämning att jag registrerade mig med förhoppningen att kunna få experthjälp av er inför framtida köp. Blir ett stort beslut för mig den dagen jag bestämmer mig för att slå till.

Vänliga hälsningar,
Anders

Helt rätt tänkt Anders, lika bra att hoppa över mellanleden o gå direkt på det man vill ha även om det svider lite i plånboken. Talar av egen erfarenhet...

Hejsan!
Arian heter jag och är en ung kille på ynka 18 år. Mitt intresse för klockor och urmakeri sträcker sig ett år tillbaka och jag har sedan dess vandrat på olika forum på nätet.
Jag må inte ha lika många år på nacken som andra här men jag kan en hel del och är här för att lära mig ännu mer! Jag har tidigare fått dåligt bemötande på grund av min ålder men detta ser ut att vara ett så trevligt forum att jag testar min tur hos er! :)
Drömklockan är en A. Lange & Söhne Datograph men jag har lika mycket respekt och kärlek för Seikos andra vardagligare klockor. (Den nya Tudor BB skulle inte sitta helt fel heller :D)
Jag ser fram emot att dela med mig av/ta del av erfarenheter med alla på forumet!
Tack KS.

url.jpg

Klockor jag äger idag är en Tudor Pelagos, Oris 17 jewles och 2 mindre dyra klockor som är kvar av sentementala skäl. Nyligen avyttrade jag även en Tag Heuer från 92, en Longines hydroquest med kronografer och min Tudor Submariner, allt för jakten ovan.
Bra smak verkar du ha Ola! Är dock beredd att inte riktigt hålla med dig, tror faktiskt att alla passar i en Rolex Sub - inklusive du ;). Lycka till i ditt letande och välkommen till Klocksnack :)

Hej!
Mitt namn är Anders, jag är 26 år och bor i Örebro. Har alltid haft som mål att, en vacker dag, bära en riktigt fin klocka.
Idag äger jag två stycken "parfymklockor" som jag precis lagt ut till försäljning. Från början hade jag tänkt byta upp mig till en Tissot PRS 200 men efter att ha hittat hit hamnade jag på andra tankar. Dessa "andra tankar" blev ganska mycket starkare när jag igår klev in i en butik och testade en Tag Heuer Aquaracer. Funderar nu starkt på att köpa en begagnad klocka av finare modell istället för att mellanlanda med en Tissot.

Efter lite anonym surfning här på forumet tyckte jag det var så god stämning att jag registrerade mig med förhoppningen att kunna få experthjälp av er inför framtida köp. Blir ett stort beslut för mig den dagen jag bestämmer mig för att slå till.

Vänliga hälsningar,
Anders

Hej, välkommen! Kul med lite ur-vettigt folk från Sveriges mitt ;) Då kanske det finns ett underlag på sikt för en gtg! :D

Hallå i stugan!

Nybliven medlem som hängt här av och till i kanske två år, nu på sistone lite mer intensivt då jag börjar bli väldigt sugen på en ny dinka!
Har varit intresserad av klockor i runt tio år och har mer eller mindre varit en OWG under större delen av perioden (Omega Seamaster).
Är själv inte superkunnig men man lär sig mycket här på KS och jag är mäkta imponerad av all kunskap som finns på forat!
I min ägo finns även en Tissot Visodate från 60-talet (tror jag) som jag spontanköpte på en auktion, den får dock inte särskilt mycket handledstid.
Förra året köpte jag också en Bravur (BW002). Den kommer nog dock få knalla vidare snart till fördel för något annat!
Förutom klockor gillar jag träning (gym och gubb-innebandy), tv-spel (Xbox one) och hamburgare.
Är som sagt på jakt efter nytt ur och tills för några veckor sen var jag helt inställd på en Tudor BB röd, nu har jag dock släppt den och snöat in mig lite mer på Breitling. Vi får väl se vad jag får jag dille på nästa vecka och nästa och nästa... Får nog slå till på något snart bara ;)
Avslutar med två bilder från min blygsamma samling också!
IMG_20160428_175555.jpg
IMG_20160428_105015.jpg

Hej!
Efter att ha "lurkat" runt här i några månader kände jag som många andra att det vore trevligt att skriva något själv!
Jag heter William och är 19 år från Stockholm och jobbar sabbatsår inom finans.
Är väldigt intresserad av kläder & accessoarer och är vad många anser fåfäng.
För nuvarande ligger intresset starkast sneakers och nu på senare tid även klockor.
Tittat länge på en klocka och varit framförallt inställd på Rolex. Bestämde mig till slut för DJ2 116334 med svart urtavla och vitguldsring. Är tacksam för referenser från KS som hjälpte mig att hitta utländsk handlare som gav mig 20% lägre pris jämfört med svenskt AD-originalpris (förstås inkl. stämpel & fullt kit med garantier/försäkringar).
Väldigt nöjd med min första klocka och ser fram emot rolig & lärorik läsning här på KS!
Nedan kan ni se bilder på min klocka (Ber om ursäkt för dålig bildkvalité!):

roland.jpg
roland 2.jpg

Hej!
Efter att ha "lurkat" runt här i några månader kände jag som många andra att det vore trevligt att skriva något själv!
Jag heter William och är 19 år från Stockholm och jobbar sabbatsår inom finans.
Är väldigt intresserad av kläder & accessoarer och är vad många anser fåfäng.
För nuvarande ligger intresset starkast sneakers och nu på senare tid även klockor.
Tittat länge på en klocka och varit framförallt inställd på Rolex. Bestämde mig till slut för DJ2 116334 med svart urtavla och vitguldsring. Är tacksam för referenser från KS som hjälpte mig att hitta utländsk handlare som gav mig 20% lägre pris jämfört med svenskt AD-originalpris (förstås inkl. stämpel & fullt kit med garantier/försäkringar).
Väldigt nöjd med min första klocka och ser fram emot rolig & lärorik läsning här på KS!
Nedan kan ni se bilder på min klocka (Ber om ursäkt för dålig bildkvalité!):

roland.jpg
roland 2.jpg
Välkommen in i diskussionen. Var hittade du tipsen på handlarna? Väldigt intresserad!

Välkommen in i diskussionen. Var hittade du tipsen på handlarna? Väldigt intresserad!
Tackar!
Jag köpte min från Showcommerce/orologidilusso.
http://www.orologidilusso.biz/orolo...41&marca_id&marca=rolex&modello&codice=116334
http://www.nymansur.com/sortiment/rolex/datejust-ii/116334-72210-black/datejust-ii-116334
Hittade flertalet goda referenser i denna tråd:
https://klocksnack.se/threads/chrono24-stora-tråden-för-referenser-av-handlare.9825/
Både när jag mailade och när jag ringde honom tyckte jag att jag fick dåligt formulerade svar detta grundas framförallt i att han (Riccardo) är från italien och har mycket begränsade språkkunskaper vad gäller engelskan. Efter 20+ referenser i tråden köpte jag direkt via hemsidan (inte trusted checkout chrono24). Beställde 11.50 tisdags hade klockan för uthämtning 24 timmar senare. Fullt set med stämpel från 16:e mars 2016.
Osäker på om detta svar är OT men låter mod/admin ta bort i så fall!
Mvh

Tackar!
Jag köpte min från Showcommerce/orologidilusso.
http://www.orologidilusso.biz/orolo...41&marca_id&marca=rolex&modello&codice=116334
http://www.nymansur.com/sortiment/rolex/datejust-ii/116334-72210-black/datejust-ii-116334
Hittade flertalet goda referenser i denna tråd:
https://klocksnack.se/threads/chrono24-stora-tråden-för-referenser-av-handlare.9825/
Både när jag mailade och när jag ringde honom tyckte jag att jag fick dåligt formulerade svar detta grundas framförallt i att han (Riccardo) är från italien och har mycket begränsade språkkunskaper vad gäller engelskan. Efter 20+ referenser i tråden köpte jag direkt via hemsidan (inte trusted checkout chrono24). Beställde 11.50 tisdags hade klockan för uthämtning 24 timmar senare. Fullt set med stämpel från 16:e mars 2016.
Osäker på om detta svar är OT men låter mod/admin ta bort i så fall!
Mvh
tack!

Tjenare!
Jonas heter jag, 20 år gammal och bor i Lomma. Har funnits här på forumet nu i några månader men inte varit så aktiv. Jag tänker i alla fall nu börja med att köpa/sälja/byta här på forumet då jag hunnit samla på mig en del fina ur det senaste året och budgeten växt till sig lite. Intresset för klockor bara växer och växer för varje dag som går.

Bilagor

• 1461937111101-574768115.jpg
    1461937111101-574768115.jpg
    112.5 KB · Visningar: 70
  • 1461937213638-1113786384.jpg
    1461937213638-1113786384.jpg
    92.4 KB · Visningar: 69
  • 1461937336207626825963.jpg
    1461937336207626825963.jpg
    92.7 KB · Visningar: 69
  • 1461937368825-1552772732.jpg
    1461937368825-1552772732.jpg
    95.3 KB · Visningar: 66
Hej.
Calle var namnet, kom in på klockor pga en kompis intresse.
Var inne på dykare och främst omega klockor men ramlade över en TH Aquaracer på blocket och året efter en Oris aquis som jag köpte här.
image.jpeg
Är nu i valet å kvalet om jag ska sälja iväg TH eller hotta upp den med ett nytt nato band i trevlig sommarfärg:)
.. image.jpeg
Mvh Calle

Hej,
Samer heter jag! Följt denna sida till och från.
Haft en massa enklare klockor i 1-4k klassen, köpte min "första" klocka Omega seamaster för ca ett år sedan.
Intresset har ökat så ett konto är skapat och sökandet efter fler klockor fortsätter :D

Tillbaka
Topp