• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hejsan!

Heter Christopher, har varit medlem mer än ett år men inte presenterat mig tills nu :).
Klockintresset kom för cirka 5 år sedan, sedan dess har jag ägt simpla billighets klockor som Emporio Armani och Jaques Lemans.
Nu siktar jag på att köpa en Panerai eller en Sub väldigt snart, tills dess har jag en Sevenfriday och funderar även på att köpa en Dykare från Seiko ;)

Hejsan!

Heter Christopher, har varit medlem mer än ett år men inte presenterat mig tills nu :).
Klockintresset kom för cirka 5 år sedan, sedan dess har jag ägt simpla billighets klockor som Emporio Armani och Jaques Lemans.
Nu siktar jag på att köpa en Panerai eller en Sub väldigt snart, tills dess har jag en Sevenfriday och funderar även på att köpa en Dykare från Seiko ;)
Bra utveckling!
Ett tips i all välmening, byt profilbild, någon använder redan den där, risk för förväxling.

Hejsan,

skapade egentligen mest ett konto för att hitta någon köpare till min Seamaster. Men efter lite betänkte tid har jag bestämt mig för att behålla den, det är trots allt min första riktiga klocka som jag har upplevt mycket med på havsdjupet i Borneo, Egypten, Australien och Thailand. Här på forumet blir jag dock kvar trots det, älskar att bläddra "vad gör du och din klocka just nu" tråden! Sedan tänkte jag ta hjälp av expertis när det kommer till inköp av min nästa klocka :)

Med vänliga hälsningar

Hej
Jörgen är mitt namn och jag halkade väl in här när jag letade efter en maffig Seiko-dykare. Blev förresten en Ska371 som jag tycker är kanon.
Har nu fått syn på 300MM, som verkar vara sjukt prisvärd. Letar nu efter en begagnad på detta forum. Undrar om man kan vara nöjd sen?

Hej!

Har hängt här en dryg månad, hittade hit när jag sökte hjälp med min nya Oris. Härligt ställe!

Allmänt är jag som klocktyp motsvarande hur jag är med annat. Det är kvalitet relativt pris som avgör, jag köper inte dyra statusklockor (eller -prylar) "bara för att". Lägger hellre pengarna på alla andra saker som är bra att ha som familjefar i villa, strax över 40.

Men jag har höga estetiska krav och kan ägna många timmar åt research för att få detaljerna rätt. Jag gillar också utmaningen i att hitta bra affärer och åstadkomma stora resultat med små medel.

Men nog om principer, här är mina klockor. OBS att bilderna är hämtade från nätet i samtliga fall utom för Orisen. Hade inte tid att plåta :)

71J-YZPbwsL.jpg
Oris Aquis 73376524154MB 36 mm stål/svart - senaste tillskottet, dyraste pjäsen i samlingen hittills och vardagsklockan. Älskar att den i den mindre 36mm modellen är en "smygdykare" på en manshandled. Den uppfattas vid snabb anblick som en dressare då den är lite mindre, men har prestanda som den äkta dykare den är. Ypperlig till de flesta bättre herrstilar. Oris tilltalar mig som varumärke med kvalitet som samtidigt flyger lite under de flestas radar.

snxj89k (1).jpg
Seiko SNXJ89K - dressare med 7s26-verk som är oblygt designinspirerad av Rolex Day-Date. Å andra sidan förekom den designmässigt Omega Globemaster med åratal. Har den på grönt krokoläder. Ombytesklocka till vardags. Köpte från Singapore för en spottstyver (<1000 kr), när den gick sämre lämnade jag in den som garantiärende till svensk AD. De bytte hela urverket ("du har i princip fått en ny klocka"), och nu går den jämnt och fint (om än ca -8s/dygn).

very-rare-victorinox-v7-12-chronograph-225-americanlisted_36247289.jpg
Victorinox Classic Chrono VT-12, inköpt 2001. Renare design än dagens Classic Chrono från Victorinox tycker jag själv. Mycket vacker blå färg i boetten. Oerhört pålitlig kvartsare som jag nu har på blått läderband. Använder den vid halvfysiska aktiviteter där lättare smällar kan uppstå och en kronograf är bra att ha. OBS! Den enda bild jag hittade på nätet var en med röd boett, min är dock blå.

SNKE53KL.jpg
Seiko SNKE53KL - lite robustare dressare med 7s26 som jag hade till vardags under några år. Behöver ordentlig service. Köpintresse någon?

sgw100b-3v_large.jpg
Casio SGW100B-3V - min riktiga beater, använder jag vid fysisk träning och kroppsarbete.

Longines_18ct_Rose_Gold_Mech_3.jpg
Longines dressare i guld, ca 1968, morfars guldklocka med inskription, på brunt läderband. Mekanisk, ej automat. Högtidsanvändning enbart.

profile-patek-philippe-world-time-ref-5130p_3.jpg
Drömklockan då? Just nu en Patek Philippe World Timer (inte riktigt klar över färg etc). När man hänger här är risken överhängande för att man får fler drömklockor...

Tack för mig!

Senast ändrad:
Hej. Andreas heter jag. Fick tips av en vän om denna sida för klockentusiaster. Min första riktigt klocka inköptes i November 2015. Omega Seamaster 300 spectre edition.
Lite av ett impulsköp faktiskt efter biopremiären av spectre. Från svalt intresse till helt besatt. Nästan skrämmande...

Då jag redan hittat nya jag vill ha så kan det vara att den snart dyker upp till försäljning.

Bilagor

• thumb_IMG_0688_1024.jpg
    thumb_IMG_0688_1024.jpg
    91.2 KB · Visningar: 119
  • thumb_IMG_0683_1024.jpg
    thumb_IMG_0683_1024.jpg
    101.1 KB · Visningar: 111
  • thumb_IMG_0695_1024.jpg
    thumb_IMG_0695_1024.jpg
    61.5 KB · Visningar: 107
Hej. Andreas heter jag. Fick tips av en vän om denna sida för klockentusiaster. Min första riktigt klocka inköptes i November 2015. Omega Seamaster 300 spectre edition.
Lite av ett impulsköp faktiskt efter biopremiären av spectre. Från svalt intresse till helt besatt. Nästan skrämmande...

Då jag redan hittat nya jag vill ha så kan det vara att den snart dyker upp till försäljning.
Cool instegsklocka. Välkommen! :)

Hejsan!
Henrik heter ja, 27 år, och ny här sen nån vecka tillbaka. Intresset för klockor har växt sig större å större dom senaste åren, började med köpa nått nytt varje år i de billigare segmentet, dyraste en nixon 5130 chrono. Men så i slutet av mars efter några månaders läsande å spanande slog ja till på en oris aquis small second date och efter de e ja som tokig, kan inte sluta läsa om å kolla på klockor :D tanten e lagom nöjd över intresset och att ja redan sitter å suktar på en beg hublot luna rossa classic:angel: så får se om de blir tillslag på en eller om man ska vänta tills januari då man reser till juala lumpur.
Tack för mig:)

Tjena!
Här sitter en Lundastudent som har lurkat på forumet sedan en tid tillbaka men tog precis steget och reggade ett konto. Främsta anledningen var väl det växande klockbegäret som någorlunda mättades av det första "riktiga" köpet som bestod av en SKX007 (som jag verkligen älskar), som skedde för ett drygt halvår sedan. Nu drar jag jakten igång igen efter nästa köp som kommer bli en egen examenspresent till mig själv i sommar, där ögonen har fastnat för en 1603 alt. en Speedy-Pro. Nu återgår jag till mitt lurkande och annons-kollande i hopp om att hitta något riktigt gött!
Tack för mig!

Go kväll!
Är en 33-åring med väldigt mycket rastlöshet. För att lägga band på mig själv så behövs en hobby.
Har tidigare avverkat allt från jästa drycker, cigarrer, båtar och konstruktion av drönare. Vid sidan av allt detta så har det alltid suttit en klocka på armen och väntat på att få sin tur. Så nu är det klockor som gäller helt enkelt.

Föredrar allt från dress till dykare, men särskilt förtjust är jag i microdykare och ryska ur.
Drömmen vore att hitta en rolex från mitt födelseår.
Ha en fortsatt bra kväll alla!

Hej. Jesper är namnet bakom denna profil. Född och uppvuxen på västkusten.
Lite av en mångsysslare är jag, klockor, fiske, fotbollsallsvenskan, aktier och Trav är mina stora hobbys.. Tillbaka till mitt klockintresse, har haft ett intresse för klockor en längre tid. Min första "riktiga" klocka blev en.Seiko sarb033, vilket jag tyckte var en rimlig start. nästa klocka att fylla ut samlingen med, är inte bestämd, har velat fram och tillbaka en lång tid och lär göra så en bra tid framöver. Hoppas kunna komma närmre ett beslut här på forumet.

Ja de var allt för mej för denna gång. Ha det gott! // Jesper

Senast ändrad:
Hej hej!

Har varit med i ett år, kanske mer? Men har blivit mer aktiv nu än tidigare. Micke är namnet och kommer ursprungligen från Norrbotten men är bosatt i mellersta/södra Sverige sedan 7år tillbaka pga studier och nu jobb. Klockintresset tog vid de sista åren jag studerade och växer sig starkare för varje vecka som går. Är svag för dressare & dykare och har några sådana på lager, äldre seamasters från 60 och en ny från Longines heritage-serie (unna mig den i examenspresent, finns bilder på paketöppning i Longines-tråden). Har även en Sxk009 som fungerar utmärkt som beater (Ville egentligen ha 007 men min bror slog till på den så körde pepsi-style istället) :)

Är väldigt svag för Omega och min riktiga drömklocka är en speedmaster professional, tyvärr tror jag att mitt nuvarande jobb kommer sätta stopp för den läckerbiten pga plexiglaset så nästa köp blir nog en SMPc. Detta ändrar sig dock dagligen, ni vet hur det är ;) En sak jag vet är att jag kommer att äga båda under min livstid och det känns betryggande på något vis.

Det var en liten inblick, ni kommer garanterat se mig mer och mer. När jag väl börjat nörda ner mig i något finns tyvärr ingen hejd :)

Speedy out!

Hej. Blev medlem för att ha möjlighet att köpa en PAM 424. Köpte den och har sedan dess lärt mig mer om klockor och märken så det var kul att vandra genom Burlington arcade och new bond street i London idag. Podden är ett betydande mervärde. Kul forum helt enkelt!!

Hej!

Har hängt här en dryg månad, hittade hit när jag sökte hjälp med min nya Oris. Härligt ställe!

Allmänt är jag som klocktyp motsvarande hur jag är med annat. Det är kvalitet relativt pris som avgör, jag köper inte dyra statusklockor (eller -prylar) "bara för att". Lägger hellre pengarna på alla andra saker som är bra att ha som familjefar i villa, strax över 40.

Men jag har höga estetiska krav och kan ägna många timmar åt research för att få detaljerna rätt. Jag gillar också utmaningen i att hitta bra affärer och åstadkomma stora resultat med små medel.

Men nog om principer, här är mina klockor. OBS att bilderna är hämtade från nätet i samtliga fall utom för Orisen. Hade inte tid att plåta :)

71J-YZPbwsL.jpg
Oris Aquis 73376524154MB 36 mm stål/svart - senaste tillskottet, dyraste pjäsen i samlingen hittills och vardagsklockan. Älskar att den i den mindre 36mm modellen är en "smygdykare" på en manshandled. Den uppfattas vid snabb anblick som en dressare då den är lite mindre, men har prestanda som den äkta dykare den är. Ypperlig till de flesta bättre herrstilar. Oris tilltalar mig som varumärke med kvalitet som samtidigt flyger lite under de flestas radar.

g!
Precis en sådan Oris står på min "att köpa"-lista av exakt samma anledningar du nämner.:)

Precis en sådan Oris står på min "att köpa"-lista av exakt samma anledningar du nämner.:)
Jag hade inte planerat att köpa denna, utan gick in en dag på en butik, och ser plötsligt en "rea 50%"-skylt i Oris-montern. Visade sig att de skulle sluta sälja Oris och ville sälja ut rubbet fort. Kan inte ha tagit många dagar att snurra det lagret... Jag fick lägga undan den till nästa dag och gjorde en snabb men omfattande hemläxa på kvällen om Oris och diverse alternativ på marknaden. Tog emot något att den listas under dammodeller, men man måste tro på sin manlighet och sin egen smak :) Tittar man lite bakåt så är ju 36 mm helt normal herrsize dessutom. Verkar som du skrev även vara på väg tillbaka med mindre storlekar?

Så jag köpte den, och har inte ångrat mig, tvärtom. Så här efter 2 månader knappt så kan jag bara konstatera att jag är helnöjd. Efter lite snabb gång i början taktar den nu stadigt på ca +1.5s/dygn, så nån gång per månad får man ställa tillbaka den nån minut. Fair. Jag blir lika glad över att sätta på mig den varje dag :)

Den mindre storleken, vilket även gäller länken (ca 18 mm, den är ca 20 vid luggarna) gör den förstås lätt och bekväm att bära, samtidigt som den har tillräcklig tyngd för att kännas kvalitet (mina Seiko 7s26 når inte upp dit...).

Däremot skulle jag nog inte sätta den på gummi om jag ville ha dresskänslan kvar, men det är väl en smaksak. Safirglaset är välvt (domat), liksom den keramiska ringen, vilket bidrar till dressarkänslan. En sak som inte framgår av bilder är att den djupsvarta boetten får en antydan till blå ton utomhus mot blå himmel. Ja, det är apsnyggt...

Senast ändrad:
Jag hade inte planerat att köpa denna, utan gick in en dag på en butik, och ser plötsligt en "rea 50%"-skylt i Oris-montern. Visade sig att de skulle sluta sälja Oris och ville sälja ut rubbet fort. Kan inte ha tagit många dagar att snurra det lagret... Jag fick lägga undan den till nästa dag och gjorde en snabb men omfattande hemläxa på kvällen om Oris och diverse alternativ på marknaden. Tog emot något att den listas under dammodeller, men man måste tro på sin manlighet och sin egen smak :) Tittar man lite bakåt så är ju 36 mm helt normal herrsize dessutom. Verkar som du skrev även vara på väg tillbaka med mindre storlekar?
.

Ja, och Tudor släpper ju sin Black Bay 36 nu så förhoppningsvis hoppar fler på tåget med mindre herrklockor.

Efter att ha fått en Longiness HQ i 50-års present så konstaterade jag att klockan är mitt enda smycke(förutom vigselringen). Och nu har jag smugit runt här ett tag och läst vad alla kloka medlemmar skriver...och mitt intresse för mekaniska klockor bara stiger och stiger. Helt klart är att det blir fler klockor. Just nu sneglar jag på Squale 1521 eller en Sinn 104... Ja vi får se vad det blir.

Ny och ny? Har mer än ett år hängandes på forumet men tänkte att det var dags att skapa sig ett konto.

Bor i huvudstaden och klockor har alltid intresserat mig, speciellt sedan min far köpte en Omega Semaster Pro för ca 10 år sedan. Kanske får man ärva den någon dag?
Drömklockan är dock en 'Moonwatch', men drar mig för att köpa en. Pengarna finns med har svårt att rättfärdiga ett köp..
Nu lutar det mot en Sumo. Sitter dock på en gammal Tissot som inköptes här på forumet. Tycker att alla borde äga en vintage och en dykare, vilka kompletterar varandra bra.

Tack alla för snabba svar på forumet, förhoppningsvis hörs vi mer framöver!
/littlebigger

Hej! Efter att ha varit medlem här ett tag så är det väll dags att presentera mig, det blir en mini presentation eftersom jag samtidigt försöker natta en dotter på 1,5 år :) Kevin heter jag, 25 år gammal och bor med min lilla familj ute i Stockholms skärgård, har ett grymt stort intresse för allting som har med "gubb prylar" (enligt sambons kommentarer) att göra, cigarrer, konjak, whiskey och klockor.. Ja ni fattar :) Blev väll intresserad av klockor första gången någonstans runt 7år åldern när jag fick två av min gammel morfars Longines ur (fickur såklart) och sen dess har det bara gått vidare. Äger inte världens största klocksamling just nu men alla ur tilltalar mig på något speciellt sätt, oavsett pris eller utseende så finns det nästan ingen klocka jag inte blir intresserad av.

Ville bara säga hej! Hojta gärna till om det är något!

Med vänlig hälsning,
Kevin

Tjabba!

Medlem nu snart i ett halvår & aldrig "missbrukat" en hemsida som denna tidigare - morgon som kväll, dag som natt finns klocksnack.se med i mobilsnurrs-rutinerna :) Gustav är mitt namn, 22 år ung och jag spenderar just nu mitt liv på ett Ekonomprogram @ högskolan parallellt med ett säljarjobb! Mitt intresse för klockor kom för ett par, tre år sedan och därefter har det bara växt - Det slutade upp i att jag köpte mig en Omega Speedmaster Pro ifrån 05' som första "riktiga" klocka och jag är så förbaskat nöjd med mitt köp! :) Nu när man väl är "inne" i intresset och har fastnat för detta så har "vill ha"-begäret tagit tag i en något ofantligt - mina två absoluta drömklockor (omöjligt att hålla sig till 1!) är en Nautilus 5711:A av Patek Philippe eller en Audemars Piguet Royal Oak 15400:a. Gillar skarpt det stilrena!

Tack för mig & tack till KS & alla som finns reggade här som får detta att spinna på, skön anda!

Med vänlig hälsning, Gurra

Bilagor

• IMG_1481.JPG
    IMG_1481.JPG
    204.2 KB · Visningar: 94
  • IMG_1744.JPG
    IMG_1744.JPG
    51.8 KB · Visningar: 75
Hej på er! har varit med i forumet ett tag och flera av er här har jag träffat ftf och även gjort affärer med, några träffade jag på klocksamlarföreningens träff i Stockholm. Jag är inne i princip dagligen och läser, oftast som gonattsaga. Dock har jag ännu inte kommit till skott och presentera mig här. En stor klocknörd och tvåbarnspappa som främst fokuserar på Rolex och IWC, och sedan ett par år tillbaka fast i vintageträsket. Sitter just nu och håller på en 1016 och en 5513. Suget är stort för en 1675 vilket jag antar blir min sommarklocka. Tack för ett supertrevligt forum med grymma medlemmar!/Erik

Tjena!
Long time lurker, som det brukar heta. Blev introducerad till forumet genom en kollega.

Går i tankarna om att köpa första "riktiga" klockan. Lurkar varje dag här på forumet, sambon har börjat lacka. I ren förvirrad extas över att ha hittat mig in i klock-djungeln klickade jag hem en Seiko SRP770 från Massdrop. Tycker den är skitful men pallar samtidigt inte ta kort och slänga upp den på köp och sälj så den ligger väl här nånstans med plasten kvar om inte bruden har slängt den.

Tycker mycket är snyggt men kan inte bestämma mig. Tänker att det skulle hjälpa att ta sig till butik och se klockorna på handleden men är för lat för att ta mig dit i kombination med dåligt samvete över att jag kommer vilja testa så många klockor och antagligen inte köpa något. Har skrivit upp mig på väntelistan för Tudor Black Bay 36 så när de ringer kanske jag faktiskt pallrar mig dit.

I övrigt jobbar jag inom bank på dagarna. På fritiden brottas jag med sambon eller hunden. Gillar att klättra och löper ibland. Är en sucker för rödvin, gärna barolo eller cabernet/pinot från USA.

Får se hur mycket man kommer kunna bidra med på forumet men har väl ibland varit sugen på att göra något inlägg och då är det väl på sin plats att introducera sig här först.

Väl mött!

image.jpeg
Hej på er. Daniel heter jag och har varit klockintresserad på allvar sen 2008, då jag köpte en oansenlig automatare från 60-talet på Tradera för 400 spänn. Jag ville ha ett armbandsur och kände att det var roligare att ha en mekanisk klocka än en trist modeklocka på min begränsade budget.

Sen dess har det passerat många klockor i hemmet och jag har för tillfället 15-16 st av olika sorter och kvalitet, varav alla utom två är mekaniska.

Bl.a. har jag: longines hydroconquest, omega speedmaster reduced, tag heuer aquaracer, sinn 103, en omega seamaster pro pre-bond?(Quartz), ett par seiko 5, en davosa-dykare, en gammal Oris från 60-talet, en fransk dykare från 70-talet, en omega Geneve från 1973, en alpha Paul Newman, en gammal citizen från tidigt 70-tal plus några till.

Tycker det är roligt att variera mig, typ en omega ena dagen för att nästa dag ha en funkig sportklocka från 1970 som är köpt för 200 spänn.

Bilden visar inte alla, men de flesta - det saknas ett par som är armbandslösa för tillfället, samt mina två quartzare som är på batteribyte hos urmakaren.

Väl mött!

image.jpeg
Hej på er. Daniel heter jag och har varit klockintresserad på allvar sen 2008, då jag köpte en oansenlig automatare från 60-talet på Tradera för 400 spänn. Jag ville ha ett armbandsur och kände att det var roligare att ha en mekanisk klocka än en trist modeklocka på min begränsade budget.

Sen dess har det passerat många klockor i hemmet och jag har för tillfället 15-16 st av olika sorter och kvalitet, varav alla utom två är mekaniska.

Bl.a. har jag: longines hydroconquest, omega speedmaster reduced, tag heuer aquaracer, sinn 103, en omega seamaster pro pre-bond?(Quartz), ett par seiko 5, en davosa-dykare, en gammal Oris från 60-talet, en fransk dykare från 70-talet, en omega Geneve från 1973, en alpha Paul Newman, en gammal citizen från tidigt 70-tal plus några till.

Tycker det är roligt att variera mig, typ en omega ena dagen för att nästa dag ha en funkig sportklocka från 1970 som är köpt för 200 spänn.

Bilden visar inte alla, men de flesta - det saknas ett par som är armbandslösa för tillfället, samt mina två quartzare som är på batteribyte hos urmakaren.

Väl mött!
Välkommen!
Trevlig samling du har :)

Hej Klocksnack! Jag heter Karl, är 26 och studerar i Lund. Har surfat på forumet en hel del de senaste åren men inte skrivit mycket.
I nuläget har jag en Cartier Santos från 2011 som jag älskar men som jag funderar på att sälja för att möjligen prova Rolex i sommar, förhoppningsvis en Explorer 1.
Tack för ett trevligt forum med många saftiga trådar. / Karl

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    97.7 KB · Visningar: 62
Hej Klocksnack! Jag heter Karl, är 26 och studerar i Lund. Har surfat på forumet en hel del de senaste åren men inte skrivit mycket.
I nuläget har jag en Cartier Santos från 2011 som jag älskar men som jag funderar på att sälja för att möjligen prova Rolex i sommar, förhoppningsvis en Explorer 1.
Tack för ett trevligt forum med många saftiga trådar. / Karl
Cool Cartier. Dock gör du rätt i att skaffa en sportrolle. Välkommen!

Hej! Ny på forumet, 20 år, civilingenjörsstudent. Har en longines hydroconquest och en ny longines legend diver. Intresset ökar och spanar på panerai för tillfället. Trevlig kväll.

Bilagor

• 1463685659083493713467.jpg
    1463685659083493713467.jpg
    105 KB · Visningar: 80
Hej Samuel här 21år gammal och ny på forumet. Har lurkat runt på forumet en del men har inte postat så mycket.
Har ägt många olika klockor men för första gången i mitt liv är jag ganska nöjd med mina klockor.
En dressare och en dykare vad mer behöver man?
Min instagram är @114060s där ja slänger upp en och annan klockbild ibland!
Trevlig helg.

13262399_1125912254095467_72348949_o.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp