• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!
Fredrik heter jag, 24 år gammal juriststudent.
Ursprungligen från Göteborg men pluggar sedan två år tillbaka i Umeå.
Har lurkat runt utan att vara medlem i något år och sedan lurkat runt lite som medlem sen i januari.
Slog till på en Citizen beater här på forumet häromdagen och då kändes det rätt att även presentera sig.
Nu är jakten inställd på en trevlig dressare, så om någon har något trevligt att erbjuda är det bara att PM:a.

Trevlig helg på er!

Tjena,

Ny här, första inlägget. Har läst här inne till och från i ett bra tag, klockintresset har gått upp och ner och sakta ökat. Så även samlingen (även om jag VAR gång säger till mig själv att sälja av när jag köper ”nytt”), sitter idag på Certina DS, Omega Seamaster (vintage), Raymond Weil (vintage), Cartier Tank, Oris Diver, samt en Breitling Colt Automatic.

Mvh
Hannes

Hej heter Per är helt ny här, har precis köpt min första klocka efter har funnit detta intressen. köpte mig en
Seiko SKX007. o nu börjas det planera för nästa inköp.

Hej,
Martin heter jag och är 31 år, bor i Uppsala. Har surfat under köp/sälj sista månaderna och börjar väl närma mig en present till mig själv. Är egentligen mest intresserad av klockor bland grabbarna på mitt kontor men insåg nyligen att jag trots det äger på de klart billigaste, så nu får jag ta och skärpa mig. Gillar framförallt Speedy Mark 2 och det är nog en sån som ligger närmast till hands när det blir dags för ett köp. Vill i samband med detta lägga ut min Longines Hydroconquest till salu också så jag måste skramla ihop lite meningsfulla inlägg nu..

Är det här man lämnar en presentation. Bra. Jag är en medelålders forskare inom konstområdet som skriver böcker mest om väldigt gamla hus 16- 1800-talets början, förindustrialism således. Min avatar är inte jag däremot en herreman anno 1770 som efter att ha skrivit ett brev drömskt tittar ut genom slottsfönstret. För några år sedan tänkte jag att jag skulle skaffa en riktigt gammal klocka som bara välbeställda herrar bestod sig med och väl oftast beställde os en urmakare. Min köpte jag på Tradera, signerad av Mathias Kullberg, nr. 167, som var hovurmakare i Stockholm under 1700-talets senare hälft. Orokloven har därför Gustav II krönta namnchiffer, rätt tjusigt. Eftersom den inte "tickar och går" kostade den mindre än två månadskort på SL. Jo, jag har av en annan klockkonässör fått rådet att lämna in den i urhandeln - och urmakeriet i Konserthuset.
När jag konfirmerade mig fick jag så mycket pengar så att jag 1968 kunde köpa en Heuer Camaro kronograf för 515 kr men jag fick varken originalarmband med dito spänne eller box vilket hade bättrat på dess värde då jag sålde den för fem år sedan. För 3300 köpte jag 1985 en Rolex Seadweller som jag tyvärr inte har kvar då jag måste ha pengar till förbättringar på min då tolv år gamla italienska sportbil (De Tomaso) Långt senare i livet blev det beg. Omega Speedmaster Mk II som inte var i bästa skick och dessutom drog sig en del så jag köpte en Oris TT1 kronograf för 5500 fullset med box. Hur kunde jag sälja den vidare??, jo för att jag upplevde den vara i tyngsta laget och stålarmbandet "tatuerade en stämpel" i handleden hur man än justerade länken, fast det gör meshlänken till min Citizen Promaster Divers 200 Ecodrive också en del. Denna klocka har gått bäst hittills men orangea dykvisaren har ändrat läge från klockan 11 till 1 och där ska den inte stå. Men i övrigt klart prisvärd klocka för 1000- lappen. Jag har gått med här bland annat för att jag tänker annonsera efter en Doxa Sub typ Sharkhunter och vill inte köpa en för rätt mycket pengar på Bayen där de tar importavgifter för flera hundra dollar utöver frakten. Annars har jag förstås kvar bilintresset, men tar det numera lugnare med en vit vintage Corvette Stingray.
20160521_172245.jpg

Hej! Ny här på forumet, 24 år gammal, ekonomstudent, ägare av en Rolex Sub 116610. Letar just nu efter ny ögonsten, är väldigt inne på AP royal oak. Trevlig söndag på er alla =)

Senast ändrad:
Tjena! Jakob heter jag, är 22 bor i storstaden Stockholm och jobbar som kyltekniker. Läst en hel del på forumet de senaste veckorna. Köpte min första klocka en Seiko 5 nyligen mest som experiment lite känn och kläm för att se om klockor är något för mig! Måste säga att detta ökat intresset, så nu väntar man på skatteåterbäringen så att man kan sätta tänderna i något saftigt har inte riktigt bestämt mig än.. En Tudor black bay Heritage skulle inte sitta dåligt..
DSC_0532.JPG

Tjena Erik heter jag är 23 år från Stockholm. Jag har varit intresserad av klockor några år och ägt en hel del olika men då har det varit mest invicta och liknande eftersom ekonomi inte har funnits för att köpa mig en "riktig klocka". Men nu när jag för några månader sen började tjäna lite mer så slog jag äntligen till och köpte mig min dröm klocka. En Rolex sea dweller deep sea. Och tänkte att det var läge att regga ett konto här samtidigt.
Tack gör mig och tack för ett trevligt forum.

Bilagor

• DSC_0388.JPG
    DSC_0388.JPG
    77.8 KB · Visningar: 73
Tja, ny här!
Ny även inom klocksnacket. Kan beskriva mig själv som vintage, 53 snart. Armbandsur som faller mig mest i smaken ska vara lite äldre än så :) kommer nog mest att befinna mig i vintagedelen av forumet. Skulle aldrig köpa något nytt oavsett vad det gäller (undantag finns...) så ett väl fungerande köp/sälj forum lockade mig hit plus all den ackumulerade kunskap som uppenbarligen finns här.
Har köpt ett par tillbehör av medlemmar här och det är väl fair play att skriva i alla fall nån rad.
Omega, Angelus, Alpina och nån noname finns i vad som kanske kan kallas för "samlingen" eller i alla fall början till en samling. Ett trist Omega fickur finns också men det höjer inte min puls. Mina smala handleder lockas inte av tunga nyproducerade dykare med metallänkar så vad som är smak och vad som är förutsättningar kan vara svårt att avgöra :) Om nån har förslag på en nätt dykare är det välkommet... Nästa inköp är troligtvis ytterligare nåt äldre ur som vill ha ett 16mm armband.
Övriga intressen är musik, teknik för att spela upp inspelad musik, radioapparater, konst & design. Uren passar oroväckande bra in där, lite teknik, lite tidstypisk design och känsla. Fattar inte varför det tagit sån tid att förstå det...

Anyways, tonen här verkar skön och om jag mot förmodan kan bidra med nåt så ska jag göra det. Sköt om er!

Hej ignatz! Har kikat på några Tudor mini-Sub till salu med storleken 33 mm exkl. kronan och rätt överkomliga priser. ;)
Ha det!

Hej klocksnack!

Är en passionerad klockälskare med för lite tid, haha! Varit medlem ett antal år utan att sätta någon direkt prägel men hoppas och vill bli lite mer delaktig framöver!

Gillar klassiska märken som de flesta:)

Mina klockor just nu:
En härlig smp bond som jag nyligen inköpt!
Sjukt skick o väldigt nöjd.
20160521_161058.jpg

20160517_141939.jpg

Breitling superocean

Har även en longines Hydroconquest och ett par vintage ur, en omega constellation och en longines dressklocka! Säkert någon jag glömt också:)

Hej alla! Ny på forumet och fast i "klockträsket" sedan ca. 2år tillbaka. Den klocka som fick det hela att ta sin början var en Omega 2254:a, efter den har det kommit och gått ett 30-tal...t.e.x några omegor och tissot 50-tals dressare, ett par Tudor chrono (bigblock & smallblock), en DJ 1603, en Sub 16800 WG m.m... Min nuvarande trio består av:
Rolex submariner 14060M "randomserial" -12
Rolex explorer 114270 -01
Tag Heuer pro. 980.021N -80-tal

Tack för ett fantastiskt trevligt och lärorikt forum!! Varit till stor nytta och glädje många gånger!

Mvh Andreas

Hej alla! Ny på forumet och fast i "klockträsket" sedan ca. 2år tillbaka. Den klocka som fick det hela att ta sin början var en Omega 2254:a, efter den har det kommit och gått ett 30-tal...t.e.x några omegor och tissot 50-tals dressare, ett par Tudor chrono (bigblock & smallblock), en DJ 1603, en Sub 16800 WG m.m... Min nuvarande trio består av:
Rolex submariner 14060M "randomserial" -12
Rolex explorer 114270 -01
Tag Heuer pro. 980.021N -80-tal

Tack för ett fantastiskt trevligt och lärorikt forum!! Varit till stor nytta och glädje många gånger!

Mvh Andreas

Ett par bilder också...:)
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Hej alla!
Jag är ganska ny i denna värld, var totalt klockblind tills jag för några år sen snubblade över en Seiko SKX007 och insåg att intressanta klockor inte behöver kosta minst 100 000 kronor. Plötsligt tar klocktankarna upp större delen av ens hjärna, och man känner sig som en narkoman som måste rehabba ibland för att inte helt slukas upp (plånbok och fru tillåter inte det). Har hittills intresserat mig mest för Seiko, och det kan nog fortsätta ett tag tills jag samlat på mig alla modeller som jag bara måste ha... :)
Hälsningar FbS

Jag hade egentligen aldrig tänkt på klockor innan den integrerade gummiremmen på min trista quartzklocka gick av. Det kändes orimligt dyrt att byta den så jag började se mig om efter en ny klocka. Jag började kika på Certina DS, insåg att de finns med automatiska urverk och till slut att det ju finns massor av andra klockor som också har automatiska urverk. Det blev ingen Certina utan en Archimede flieger från Urtid. Jag var nöjd.

Ett tag. Under processen hade jag börjat läsa på och insett att det faktiskt är lite kul med klockor. Jag insåg nog rätt tidigt att det jag egentligen ville ha var en Submariner eller Explorer II men kunde inte riktigt motivera priset för mig själv, jag har några andra lite kostsamma intressen också. Istället började jag leta klockor som kunde duga så länge. Svaret visade sig vara en Sinn EZM 3 som jag hade som daglig klocka i ett antal år. Det blev några andra billiga klockor också, en Seiko, en Vostok och kanske något ytterligare men eftersom Sinnen är mycket finare var det den jag använde. Jag var nöjd.

Ganska länge. I vintras bestämde jag mig för att det var dags för den där Rolexen. Jag ville ha en ny. Jag har tänkt så länge på den här klockan att jag vet att jag vill behålla den. 216570, 114060 eller 116610? Efter att ha klämt och provat lite var valet mycket enklare än jag trott. Jag ställde mig i kö för en 116610LN hos ett par olika AD men innan jag blivit kontaktad var jag på semester i Dubai. Där fanns den i lager och dessutom avsevärt billigare än hemma. Inte mycket att fundera på. Jag är nöjd.

Hej alla! Jag hoppas att det blir rätt nu, jag har precis registrerat mig och försöker navigera mig framme...
Jag har alltid gillat klockor, men inte riktigt haft tid att engagera mig fram till nu (ni kan läsa lite mer om det i min profil). Jag är mest för vintage och framförallt Rolex, men självklart inte begränsad till det. Och här kommer mina klockor
Date 15200 från 1995
Submariner 1680 från 1978
Daytona 116520 from 2012
Navitimer från 1967
Omega Speedmaster Professional från 2010
That´s all folks, i alla fall just nu.

Bilagor

• 15200.jpg
    15200.jpg
    53.1 KB · Visningar: 95
  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    108.1 KB · Visningar: 98
  • IMG_6374.JPG
    IMG_6374.JPG
    71.9 KB · Visningar: 97
  • IMG_5417.JPG
    IMG_5417.JPG
    52.6 KB · Visningar: 91
  • IMG_7054.JPG
    IMG_7054.JPG
    203 KB · Visningar: 88
Senast ändrad:
Hej alla! Jag hoppas att det blir rätt nu, jag har precis registrerat mig och försöker navigera mig framme...
Jag har alltid gillat klockor, men inte riktigt haft tid att engagera mig fram till nu (ni kan läsa lite mer om det i min profil). Jag är mest för vintage och framförallt Rolex, men självklart inte begränsad till det. Och här kommer mina klockor
Date 15200 från 1995
Submariner 1680 från 1978
Daytona 116520 from 2012
Navitimer från 1967
Omega Speedmaster Professional från 2010
That´s all folks, i alla fall just nu.
Den där samlingen är ju spot on. Älskar din vintagesub, riktigt riktigt fin! Välkommen till KS :)

Tja! Precis hittat kärleken i form av klockor. Blivit en del recensioner man läst på sistone, bra skrivet av er :), och på det viset blivit mer och mer intresserad. Köpte nyss min första "riktiga" klocka, har tidigare bara haft digitala fritidsklockor. Märkt att jag fastnat för dykarklockor och främst de som är lite tåligare då jag har ett aktivt arbete. Söker varje dag efter en viss seiko prospex modell utan att den kommit upp här till försäljning men håller tummarna.

Tjena!

läkare i Stockholm. Har inte varit särskilt klockintresserad tidigare. Blev tidigare i år ihop med en schweizisk tjej och har sedan blivit mer och mer fascinerad av armbandsur. Under en resa i April Impulsköpte jag således en IWC portugieser hand-wound och tittar redan nu på att lägga till en annual calendar i guld till vad som är tänkt att bli en liten samling. Om någon har tips om hur man övertygar tjejen (som bär portofino och pilot mkXVII) om att klockor från franska delen av Schweiz minsann också kan vara bra så tas det tacksamt emot (annars blir man väl begränsad till endast IWC...)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    69.2 KB · Visningar: 87
Senast ändrad:
Hej!
Har märkt att det finns stor kunskap i detta forumet så tänkte kolla om ni kan hjälpa mig att undersöka om den klockan jag köpt är äkta eller ej. Har ej gjort någon betalning utan ska träffa säljaren imorgon.

Bilagor

• Screenshot_2016-05-26-20-17-25.png
    Screenshot_2016-05-26-20-17-25.png
    148.6 KB · Visningar: 109
  • Screenshot_2016-05-26-20-17-33.png
    Screenshot_2016-05-26-20-17-33.png
    165.1 KB · Visningar: 100
  • Screenshot_2016-05-26-20-17-40.png
    Screenshot_2016-05-26-20-17-40.png
    132.8 KB · Visningar: 93
Hej,
Snokat runt utan att vara registrerad användare till och från de senaste 3-4 åren. Är en 30-årig stockholmare med ett måttligt intresse för klockor. Sportar i dagsläget en Omega Seamaster och en JLC Reverso Classique. Nästa objekt i siktet är en PP Calatrava.

Tillbaka
Topp