• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej alla här på KS!

Är ny medlem här och tänkte dela med mig av mina klockor och lite av vad som fick mig intresserad av klockor.

Det som fick mig intresserad var när min far köpte en rolex submariner..
Blev helt förtrollad av designen, men det som fick mig riktigt intresserad var när han berättade om det mekaniska urverket. Jag var så fascinerad av detta faktum av att klockan ( i princip) bara skulle gå och gå och gå så länge du hade den på handleden. Detta slutade med att jag tjatade och sparade ihop till min första klocka som 11 år gammal (Kvarts ur jag vet men jag var riktigt nöjd så det brydde jag mig inte om) det var en Tissot PRS 200 och den var perfekt för en grabb i min ålder, jag badade jag lekte jag tränade i den klockan och än i dag är det en av mina favorit klockor.

Senare med tiden så har min smak ändrats förutom att submarinern är en av mina dröm klockor. Men nog med snack, låter mina klockor få igång eventuella frågor och konversationer

MVH Theo

1. Camel Trophy
2. Omega Seamaster 200m (Pre Bond)
3. Tissot PRS 200
4. Baume Mercier Malibu Chronograph
5. Romarsson Modish
6. Davis Vintage Collection Chronograph
7. Daniel Wellington
8. Jungstrands fickur
TAjquo.jpg
h5fCcR.jpg
aqs0Wr.jpg
1UjXjh.jpg
VNj0F3.jpg
i1yvQg.jpg
bLLrxx.jpg
IeLKXo.jpg

Hej! Jag är 19 årig kille som har fått ett växande intresse för klockor och är relativt ny till klockvärlden. Detta verkar med andra ord som en bra platform för att få råd och öka mina kunskaper. Tänkte som sagt bara presentera mig lite kort :)

Jag har även publicerat en tråd gällande "Hjälp med köp av vintage klockor". Om du har kunskap kring detta ämne skulle jag uppskatta om du kunde titta på tråden och eventuellt hjälpa mig.
https://klocksnack.se/threads/behöver-hjälp-med-att-köpa-vintage-klocka.55418/

Hej,
Snokat runt utan att vara registrerad användare till och från de senaste 3-4 åren. Är en 30-årig stockholmare med ett måttligt intresse för klockor. Sportar i dagsläget en Omega Seamaster och en JLC Reverso Classique. Nästa objekt i siktet är en PP Calatrava.
Nog verkar du ha ett intresse allt, välkommen!

Hej Tobias här 34 årig smålänning med klockintresse men med lite kunskap och har en förhoppning att lära mig mer
Har hängt här ett tag men inte skrivit något tidigare.
Äger i skrivande stund
Rolex 16800 -86
Breitling b13050 -00

Tack för ett trevligt forum

Hej alla!

Jag heter David, jobbar som historielärare i Uppsala och snöar lätt in på gamla roliga saker! Nu har jag ärvt ett par gamla klockor (som jag ska posta i Vintage) och började kolla upp dom - och upptäckte att det finns så fruktansvärt mycket rolig historia knuten till just klockor! Jag kände mig hemma direkt när jag hittade era diskussioner om mögel - i sommar blir det loppisar!

Hej alla!

Jag heter David, jobbar som historielärare i Uppsala och snöar lätt in på gamla roliga saker! Nu har jag ärvt ett par gamla klockor (som jag ska posta i Vintage) och började kolla upp dom - och upptäckte att det finns så fruktansvärt mycket rolig historia knuten till just klockor! Jag kände mig hemma direkt när jag hittade era diskussioner om mögel - i sommar blir det loppisar!

Jag vill inte vara en tråkis, men det finns en användare @Skolläraren , kanske lite för likt nick? I övrigt är du otroligt bälkommen, särskilt in i den intressanta och dynamiska Vintage-delen!

Hej allihopa!
Hängt runt här ett tag och tänkte att det var dags att börja bli aktiv och därmed introducera mig själv. Är en 22-årig student som fick upp intresset när jag fick en femsiffrig datejust i studentpresent. Är på jakt efter något lite sportigare men har hemsk svårt att bestämma mig, hoppas att kunna få klarhet på det inom kort :)

Tack!
Jag har lite dålig koll på hur man ser allas nick, blir det rörigt kanske jag får byta till "Historielärarn", men jag vet inte om det finns någon anna nick som liknar det?

Jag har bara sett mig själv, och nu du, som heter något liknande. Mig spelar det absolut ingen roll, men det kan säkert bli små missförstånd vid tagg eller liknande.

Hej!

Jag är en 30-årig skåning som har lurkat på forumet utan att registrera mig i kanske ett år, men så i fredags var det dags.

För att rivstarta min registrering slog jag till på min första mer seriösa klocka och köpte en JLC Reverso av en annan forumanvändare.

Trevlig helg!

Hej!
Har som alla andra tittat runt på forumet innan jag blev medlem! Som nybliven 40-åring fick jag 3 olika klockor i födelsedagspresent som jag är hemskt nöjd över! För övrigt en småbarnspappa boendes i Gnesta. Tack alla redan registrerade medlemmar för hjälp med min start på klockintresset! /Johan
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Hej KS, nu är jag här!!

Jag är en student i storstaden som nyligen har fått intresse för klockor. Jag har "länge" (3 år) burit en Certina DS podium (wow) som har gjort jobbet. Det den inte gör däremot är att höja några ögonbryn. Därför har Jag vänt mig till KS, om det är någonstans på internet där man kan hitta klockinspiration är det väl här?

Tack för ett grymt forum!

Hejsan,

Har inte orkat skriva här än, nyvunnet klockintresse sedan ungefär 1 år tillbaka.
Har under den tiden hunnit med att äga en blackbay röd, sub och förtillfället har jag en seiko srp637, kör stenhårt på bara 1 klocka.
Förtillfället spanar jag på en orange PO så seikon får snart lämna

Hej!
Har som alla andra tittat runt på forumet innan jag blev medlem! Som nybliven 40-åring fick jag 3 olika klockor i födelsedagspresent som jag är hemskt nöjd över! För övrigt en småbarnspappa boendes i Gnesta. Tack alla redan registrerade medlemmar för hjälp med min start på klockintresset! /Johan
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Hela 3 st ur på en och samma födelsedag? Inte dåligt! :cigar:

Hej och tack för bra forum
Köpte en 50-talare på loppis i Bryssel 1992 och blev facinerad av vad som fanns under huven...har sedan dess haft ett latent intresse.
Köpte en Breiling m venus 170 för 20 år sedan, en Memovox för 15 år sedan sen har det rullat på. Sista året har det tilltagit i styrka; JLC Memovox, har fått sällskap av Chrono 60-tal och Master Mariner, 5 Seamasters och udda varelser som Sicura dykare och Girrard P. Har fastnat för Zenith 70-tal på sistonde och vill gärna ha en Speedmaster från -67 för att matcha min egen ålder
Kul att vara med på forumet

Insåg att jag aldrig presenterat mig (hoppade bara rätt in)
Läge att göra det nu när jag till slut fick fixat att byta användarnamnet.
Göteborgare (saknar dock Breitling :p) som plockade upp klockintresset för 2,5 år sedan. Har sedan dess samlat på mig ett gäng ur. Har väl snittat lite mer än ett i månaden sen dess... Främst lite billigare saker. Har ett intresse för den kinesiska klockindustrin (främst Beijing Watch Factory) och har förutom ett gäng moderna Beijing klockor även ett antal vintage "kineser". Väldigt trevliga arbetshästar till klockor.
I övrigt består samlingen av en brokig blandning av klockor från bl.a Schweiz (Mido, Davosa), Japan (Seiko, Orient), gamla Sovjetunionen och Tyskland (Mühle).
Samma användarnamn på ett antal andra klocksajter (IWL, WUS, TzUK)

Hej alla här på KS!

Är ny medlem här och tänkte dela med mig av mina klockor och lite av vad som fick mig intresserad av klockor.

Det som fick mig intresserad var när min far köpte en rolex submariner..
Blev helt förtrollad av designen, men det som fick mig riktigt intresserad var när han berättade om det mekaniska urverket. Jag var så fascinerad av detta faktum av att klockan ( i princip) bara skulle gå och gå och gå så länge du hade den på handleden. Detta slutade med att jag tjatade och sparade ihop till min första klocka som 11 år gammal (Kvarts ur jag vet men jag var riktigt nöjd så det brydde jag mig inte om) det var en Tissot PRS 200 och den var perfekt för en grabb i min ålder, jag badade jag lekte jag tränade i den klockan och än i dag är det en av mina favorit klockor.

Senare med tiden så har min smak ändrats förutom att submarinern är en av mina dröm klockor. Men nog med snack, låter mina klockor få igång eventuella frågor och konversationer

MVH Theo

1. Camel Trophy
2. Omega Seamaster 200m (Pre Bond)
3. Tissot PRS 200
4. Baume Mercier Malibu Chronograph
5. Romarsson Modish
6. Davis Vintage Collection Chronograph
7. Daniel Wellington
8. Jungstrands fickur
TAjquo.jpg
h5fCcR.jpg
aqs0Wr.jpg
1UjXjh.jpg
VNj0F3.jpg
i1yvQg.jpg
bLLrxx.jpg
IeLKXo.jpg

Välkommen hit till forumet @TheoRaffone! Trevlig historia du delar med dig beträffande hur ditt klockintresse startade.

Många trevliga ur du presenterar i tråden, fast du har 2 riktiga favoriter som jag själv diggar högt. Den första är din Camel SUPERCHRONO, mycket trevlig klocka, den som ägde en sådan i början av 90-talet var KUNG i baren kan jag lova. För tillfället har jag tre sådana klockor, saknar bara den som har/hade vit tavla.

Den andra är Omega Seamaster 200m (Pre Bond) klockan, den har jag haft ögonen på sedan slutet av 80-talet, väntar bara på att rätt objekt ska dyka upp så jag kan lägga vantarna på en sådan.

Kul att du delade med dig! Ser fram emot att se klockorna i dagens klockatråd etc,

Hej KS!

Är en 17 år gammal student med ett växande klockintresse, sedan konfirmationen har jag rockat en Jaques Lemans... Inte riktigt vad jag egentligen vill ha, men det ska det bli ändring på. Sommarjobbs knegande och sparkontot jag får när jag fyller 18 kommer nog spenderas på en DJ. Så i framtiden kommer paketöppning/ar ifrån mig! Bra ton, hög kompetens och mycket nördigt har jag uppfattat ks som hittills. Passar mig perfekt!

Hej KS!

Är en 17 år gammal student med ett växande klockintresse, sedan konfirmationen har jag rockat en Jaques Lemans... Inte riktigt vad jag egentligen vill ha, men det ska det bli ändring på. Sommarjobbs knegande och sparkontot jag får när jag fyller 18 kommer nog spenderas på en DJ. Så i framtiden kommer paketöppning/ar ifrån mig! Bra ton, hög kompetens och mycket nördigt har jag uppfattat ks som hittills. Passar mig perfekt!
Välkommen! Rätt inställning. Bra mål! Ser fram emot din paketöppning.

Hej!
Mitt intresse för klockor väcktes ganska sent i livet - av Seiko, en Grand Seiko, antimagnetisk med quartzverk. Jag provade den (ännu finare i verkliga livet) i januari i år hos den fantastiskt trevlige urmakaren Svante på Klockmäster i Globen, men efter att ha sett resten av Grand Seiko-sortimentet blev jag rådvill. Ju mer jag läste, desto mer övertygad blev jag om att det var en automatisk med 9S-verk jag skulle ha. Men när jag väl slog till blev det en Rolex Explorer l, en ny med ett fantastiskt urverk (3132), 39 mm - och så stilren: jag blir glad varje gång jag bär den. Men inte blev jag av med Seikointresset. Jag köpte en Seiko Turtle reissue, SRP777, och en SKX009 - båda fantastiska klockor för pengarna. Och i våras var jag väldigt nära att köpa en Marine Master Tuna, en SBDX014, i guld och svart. Den ser fantastisk ut men jag oroar mig för att den ska kännas för stor. Mitt senaste inköp är (också!) en Seiko, en Giugiaro reissue i svart. Jag kunde inte motstå den efter att ha läst om alla fantastiska bilar som Giugiaro ritat. Som BMW M1. Jag hoppas att experterna här på forumet kan hjälpa mig att till sist välja en Grand Seiko. Ha det!

Hej! Har ett relativt nyfunnet intresse för klockor, mycket på grund av att ha lurkat runt här på KS! Är 28 år och bor i Stockholm. Har hur som helst bestämt mig för att köpa min första "riktiga" klocka, ska bara bestämma vilken, vilket antagligen kommer betyda mer tid här på forumet.
Väl mött!

Hej!

Varit läsande forummedlem ett tag men kände att det nu var läge för en kort presentation.

Första gången jag blev "star struck" av en klocka var nån gång på slutet av 80-talet. Farsan hittade en Pop Swatch i vattnet när vi body-surfade i danska Lökken. Sköna neon-färger och ett utbytbart armband gjorde mig hooked! Otroligt cool klocka. Tyvärr har jag inte kvar den...

Mitt "riktiga" klockintresse började dock 2010 då jag köpte en Tag Heuer Carrera 1887. Men tröttnade efter ett tag på att den var så pass tjock och klumpig så fick lämna. Nu roterar jag mest mellan JLC Grad Reverso Ultra Thin 1931 Duoface (ett synnerligen värdelöst namn på en fantastisk klocka) och en patinerad Rolex Explorer II från -92. Sitter även på ett par swatch och en IWC Cal 87 från 1950-tal som jag köpte under någon vintage sjuka jag fick för något år sedan (dock aldrig buren). Härnäst står en AP RO 14790 på inköpslistan men vem vet, finns ju massa roliga saker att lägga vantarna på.

Tack för mig!
/Viktor

Tillbaka
Topp