• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej! Victor heter jag. Jag har altid fascinerats av klockor. I vår släkt har Omega varit det dominerande märket så nu har jag även skaffat mig min första Omega. En Speedmaster Pro med den nya boxen :). Jag jobbar som IT-konsult inom systemutveckling och på fritiden spelar jag curling och golf.

Hej!
Mitt namn är Adam och jag 16 år och väldigt intresserad av klockor. Mitt mål just nu är att spara till en Rolex Submariner no date, men detta målet kommer troligen ändras många gånger under vägens gång. Jag är intresserad av allt från dressade klockor till de klassiska dykaruren, men framförallt vill jag få mer kunskap om klockor i allmänhet. Kan troligen inte bidra med så mycket kunskap nu till en början men senare i takt med att samlingen växer kommer min erfarenhet gör detsamma.

Senast ändrad:
Hej, jag heter Elliott och är 15 år. Har varit medlem på forumet ett tag men började posta nu för en månad sen ca. Så nu tänkte jag presentera mig här på forumet. Har fått ett stort intresse inom klockor och det har väll bara växt och växt sen jag var ca 12 år. Jag har en samling som består av både stora och lite mindre märken tänkte bifoga lite bilder på klockorna som tillhör de större märkena. Planerar nu en Rolex Sea-Dweller 116600 i början av sommaren och sen förhoppnings vis antingen en Rolex Submariner 16610 eller en blå Tudor Black Bay i slutet av sommaren. Här kommer lite foton
IMG_0095.JPG
IMG_1674.jpg
IMG_1654.JPG
IMG_1602.JPG
IMG_1644.JPG
IMG_1626.JPG
IMG_1634.JPG

Tog några bilder som jag redan hade på datorn men hoppas att det går bra, tack för mig och tack för ett bra forum KS!!

Hej, jag heter Elliott och är 15 år. Har varit medlem på forumet ett tag men började posta nu för en månad sen ca. Så nu tänkte jag presentera mig här på forumet. Har fått ett stort intresse inom klockor och det har väll bara växt och växt sen jag var ca 12 år. Jag har en samling som består av både stora och lite mindre märken tänkte bifoga lite bilder på klockorna som tillhör de större märkena. Planerar nu en Rolex Sea-Dweller 116600 i början av sommaren och sen förhoppnings vis antingen en Rolex Submariner 16610 eller en blå Tudor Black Bay i slutet av sommaren. Här kommer lite foton
IMG_0095.JPG
IMG_1674.jpg
IMG_1654.JPG
IMG_1602.JPG
IMG_1644.JPG
IMG_1626.JPG
IMG_1634.JPG

Tog några bilder som jag redan hade på datorn men hoppas att det går bra, tack för mig och tack för ett bra forum KS!!
Välkommen Elloit! 15 år och sitter på den samlingen. Hur har du burit dig åt???? Och du bor inte ens på Östermalm i Stockholm!

Hej, mitt namn är Marcus, 20 år och blivande civilingenjör student. För cirka ett år sedan så upptäckte jag mitt klockintresse, en bidragande faktor var att några vänner började införskaffa ”riktiga klockor”. Under ett besök hos AD så testade jag en Rolex och därefter så var valet av märke bestämt, nu börjar jakten efter en billigare begagnad.

Trevligt forum!

/Marcus

IMG_0095.JPG
IMG_1674.jpg
IMG_1654.JPG
IMG_1602.JPG
IMG_1644.JPG
IMG_1626.JPG
IMG_1634.JPG

Välkommen Elloit! 15 år och sitter på den samlingen. Hur har du burit dig åt???? Och du bor inte ens på Östermalm i Stockholm!
Ursäkta, @elliott, ser att jag slant på tangenterna;)

Hej!

David heter jag, 27 år och såklart väldigt klockintresserad. Än så länge är jag ganska långt ifrån någon av de häftigare klockorna, men drömmen är att så småningom kunna införskaffa en Submariner. Dykare är givetvis favoriten.

Jag jobbar inom juridik och fritiden spenderar jag med fru och dotter!

Väl mött :)

En sådan farfar skulle man ha haft!;)
AP'n såg jag inte först pga den dåliga bilden i telefon. Har du en PP också??
Jodå han är väldigt bra ;) nej tyvärr är sjukt sugen på en Nautilus 5711. En klocka jag verkligen fastnat för vet faktiskt inte riktigt varför. Tyckte inte om den för ett tag sen men nu är jag verkligen fast i den. Så det är en liten dröm just nu:(

Hej Allihopa!

Här kommer min presentation av mig själv, Fredrik heter jag, 27 år gammal och arbetar på en liten hifibutik i Östersund.

Har alltid haft ett stort klockintresse, men det har på slutet sen jag fick en liten bebis blivit viktigare och nu lägger jag ner mer tid, det är ju nånting som är lättillgängligt och man kan alltid pyssla med det och nu när man inte har så mycket tid över så märker man ju vad man tycker är viktigt/roligt här i livet och att pyssla med klockor är ju väldigt roligt och rogivande tycker jag. Min Farbror är urmakare så jag har fått en del hjälp genom åren men han är gammal och pensionerad så brukar inte fråga han lika mycket längre. Jag gör inga advancerade ingrepp, men man pysslar på med det man kan.

Eftersomn intresset växer hela tiden så tänkte jag att nu måste jag ta det till nästa nivå så jag blev medlem här och har redan läst och sett bilder på många härliga klockor och mer lär det bli

Har en ganska Gedigen samling klockor, men är alltid ute efter nytt. Har inte tillgång till bilder just nu men ska lägga upp nån bild på mina "guldkorn" när jag har tid.

Det var lite kort om mig!

Var hälsade forumkamrater!

Alex, 30 bast, född och uppvuxen innanför tullarna i Stockholm. Har snokat runt här några månader och har även lyckats få till ett köp genom forumet (Seiko SARB017 alpinist). Tyckte att det var rätt töntigt med klockor fram till runt vintern 2013/2014 och kunde för allt jag var värd inte förstå hur man kunde lägga mer än en lax på en klocka. Men sen blev det ordning på mig också. Har inte lyckats samla på mig någon särskild kollektion men har för tillfället ovan nämnd Seiko, en Tissot Visodate och en Raketa Sonata som jag plockade upp på min tur på Transsibiriska järnvägen genom Ryssland.

Så, det här kändes bra! Nu kanske jag slipper känslan av att vara en snuskgubbe som snokar runt i smyg när jag surfar runt på forumet. Vill tacka alla inblandade för en bra podcast också. Proffs!

Gott så!

1465540909350133631352.jpg
Passar på att lägga upp dagens, en av favoriterna lite väl fin till vardags men det är ju fredag! Tag heuer 4000 series 995.413A, hoppas ni gillar:)

Hej alla
Började följa klocksnack för ett år sedan. Dock startade lnntresset för 33årsedan i och med konfirmationen. Fick då en Casio C-80 och den har kvar. Klock inntresset har
image.jpeg
det sista året eskalerat, inköpt är: Laco fleiger A,Seiko skx,Seiko land shark,Casio A168, Casio 164w,Casio 1000w, Omega SMP, Jan vic guld, Certina DS m,m. Man undrar ju om den här sjukdomen går över, just nu stiger bara febern
Ha de gött

Välkommna gentlemen i alla åldrar! Kul att vi blir fler, KS växer verkligen så det knakar! Ses i vimlet :pompus:

Tjena klockfantaster!
Tänkte bara se om det finns något intresse för min Tag Heuer carrera day date calibre16 som är utplockad i december 2015. Som ny använd endast ett fåtal gånger, ska vara ärlig och säga att jag inte kan så mycket om klockor och jag fick den från min tidigare arbetsgivare så har rätt dålig koll på vad någon är villig att köpa den för. Nypris ca 45k. Skickar med en länk jag hittat där det står allt om klockan och även några privata bilder.

http://baselworld.tagheuer.com/2013/en/novelties/tag-heuer-carrera-calibre-16-day-date-41mm-5

Väl mött

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    74.5 KB · Visningar: 49
  • image.jpeg
    image.jpeg
    66 KB · Visningar: 53
  • image.jpeg
    image.jpeg
    97.2 KB · Visningar: 50
Tjena klockfantaster!
Tänkte bara se om det finns något intresse för min Tag Heuer carrera day date calibre16 som är utplockad i december 2015. Som ny använd endast ett fåtal gånger, ska vara ärlig och säga att jag inte kan så mycket om klockor och jag fick den från min tidigare arbetsgivare så har rätt dålig koll på vad någon är villig att köpa den för. Nypris ca 45k. Skickar med en länk jag hittat där det står allt om klockan och även några privata bilder.

http://baselworld.tagheuer.com/2013/en/novelties/tag-heuer-carrera-calibre-16-day-date-41mm-5

Väl mött
Välkommen.. men gör om gör rätt Anton. Här presenterar vi oss , sen finns en köp o sälj tråd, om du nu inte har bråttom , då kan jag rekommendera blocket. Mvh

Senast ändrad:
Hallå där!

Mitt namn är Carl, jag är 22 år gammal och studerar ekonomi. Har hängt runt här några månader nu och tänkte det var dags att presentera mig.
Mitt klockintresse började i ganska tidig ålder men har tagit fart nu det senaste året, framförallt sen jag började lurka runt här.

I dagsläget äger jag en 116610LN, en äldre Zenith XL-tronic samt ett par andra enklare ur. Håller på att planera inför nästa inköp, men har inte riktigt bestämt mig för vad det blir ännu, men det lutar åt en äldre Datejust.

Ha det gött // Carl
image.jpeg
image.jpeg

Hej! Jag är från Finland och fick ett nyväckt klockintresse när jag bodde I Frankrike. Hittade sidan när jag letade info om Omega. Fick hjälp och nu måste jag köpa ny klocka. Har par Tissot och Certina och en TagHeuer. MVH Sami

Tjena, Mackan här. Fyllde precis 35 å tänkte "levla up" mitt liv genom att investera i en (så här långt...) schysst klocka. Inte haft klocka sedan tonåren men vet att det är den klart viktigaste manliga accessoaren. Kalla det "35-årskris" eller bara att jag äntligen känner mig "vuxen". :)

Handlade denna hos Nymans i veckan: IWC Pilots Mark XVIII "Le Petit Prince", riktigt nöjd!

Bilagor

• KAkoa1Z.jpg
    KAkoa1Z.jpg
    60 KB · Visningar: 82
Tjena, Mackan här. Fyllde precis 35 å tänkte "levla up" mitt liv genom att investera i en (så här långt...) schysst klocka. Inte haft klocka sedan tonåren men vet att det är den klart viktigaste manliga accessoaren. Kalla det "35-årskris" eller bara att jag äntligen känner mig "vuxen". :)

Handlade denna hos Nymans i veckan: IWC Pilots Mark XVIII "Le Petit Prince", riktigt nöjd!
Välkommen! Ingen dålig klocka att starta med! Hoppas på få se lite wristshots i fredagstråden m.m. framöver :) snyggt läder till!

Hallå hallå!

Adam heter jag, är 21 år, och pluggar Civilingenjör Medieteknik i Norrköping. Jag är ny i klockvärlden då jag endast har intresserat mig för klockor i cirka 6 månadet.
Min första klocka, som införskaffades i mars/april 2016, var en Certina DS-8 Chronograph Moon Phase med vit urtavla (se bilden nedanför).

C033.450.16.031.00_m_rt.png

Detta var min första klocka och jag var därför inte mer insatt än att jag visste att jag ville ha en schweizisk klocka. Att klockan var en quartz tänkte jag inte så mycket på, men såhär i efterhand så är jag nöjd med det valet eftersom att det är skönt att ha en quartz som vardagsklocka.

Min andra klocka införskaffade jag i maj 2016.
Det är en Seiko SARB033, en modell som egentligen endast är menad för den Japanska marknaden. (se bilden nedanför).
264j3hy.jpg

Detta var min första automatiska klocka, och jag kan inte annat än att älska den!
För tillfället så testar jag klockan med ett blått perlon-band, vilket känns lite mer avslappnat och vardagligt. (se bild nedanför).
IBuhFljWIOdeajElk38XrK06Jt-bZlScrCBGBW9-9EM-gO1_hllofIEzjA-Gqj_SsAXrKNE7SFzEhZ8EDDR1gwdxeGoe0xXw-YJo-BP7AMcqs6wJQH1gMkGMpmCjhLodY6LvhmlCMfaAW0XG0saPbS5F6fQsWqOtQ7rF0F7UcwdBYwBebRo_LxFi0dd59dXhPIiRaryIkrdutWS2AsoA7KbiiM3wQKhOqAZ5VlIKLx2CXFJsq6jm3vuQbHR96dK_uSEDfZwR8qRhsHqcDuGuaRS5_Vm9wddf7IZboE_9jxFKocDuGm_RVjhpuxr1Mg8ts38Q-hBrS9CxSUXSV_BOrHahT_K8VHffDAIFZ-EhAuT-0lEYbKO1g5si2oRiFt96ANvBmu5YLhVK-70VAH3RHMbQo0mD_eR5iqY9zC3rPEr662BivdToNBM2VizCgFOpAXCCgoodRA0AhcL58l8ZQFNAW5XzhDZaQi8F75r3MQaDLrEI8kwSEe-YizouAEwOaKId24KSnRjl-NYBu4lkArRAL3cUFf9rZnquh7bRlRXfyjRTa9JQl-1VFVqNRlfXCpQR80Xi4agR0OkMbHWDoajH1mGIr0A=s1009-no

Just nu så letar jag efter en Diver-klocka och igår fann jag en; Steinhart Ocean 1 Vintage Red (1 edition).
Tyvärr så har denna slutat produceras och säljas, så jag letar febrilt efter ett exemplar!
(Om någon vet vart så hör av er)

Utöver det så har jag inte så mycket mer att tillägga!
Taggad på att bli en del av en grupp människor som finner klockor lika, om inte mer, intressant som jag!

--------------
Tillägg:
Drömklocka: Aqua Terra 150 M Omega Co-Axial 38.5 mm (möjligtvis Skyfall varianten)

Hei!
Jeg heter Audun, 24 år og fra Oslo. Hatt interesse for klokker i flere år, men investerte i min første skikkelige klokke i fjor. Kjøpte meg en black bay blue og er utrolig fornøyd med den. Etter dette har jeg fått stor interesse for Tudor, og kjøpte nylig en 7909.
Håper på å lære mye her inne på Klocksnack!

(Ferierer mye i Smögen så kanskje vi ses ;))

Hej hej, några rader om mig.
32 år, bor i Stockholm,har två barn och har en fru som inte förstår sig på klockor.

När jag har lite dötid blir det mycket läsande och tittande på klockor, om frugan kommer på mig får jag oftast höra att det är synd om mig som tittar på sånt, Medan min äldsta pojke (4år) säger pappa en sån klocka ska jag köpa till dig :)

Just nu har jag en speedmaster runt handleden och hemma vilar min skx007 och min suunto core.

På min önskelista står det en nomos club och en longines legend driver samt några klockor till fast de får jag köpa först när jag fyller jämt eller firar något speciellt då de är något dyrare.

Vill även passa på att tacka för allt trevligt här på forumet :)

Hej hej, några rader om mig.
32 år, bor i Stockholm,har två barn och har en fru som inte förstår sig på klockor.

När jag har lite dötid blir det mycket läsande och tittande på klockor, om frugan kommer på mig får jag oftast höra att det är synd om mig som tittar på sånt, Medan min äldsta pojke (4år) säger pappa en sån klocka ska jag köpa till dig :)

Just nu har jag en speedmaster runt handleden och hemma vilar min skx007 och min suunto core.

På min önskelista står det en nomos club och en longines legend driver samt några klockor till fast de får jag köpa först när jag fyller jämt eller firar något speciellt då de är något dyrare.

Vill även passa på att tacka för allt trevligt här på forumet.

Hallå!
Viktor heter jag. Har varit klockintresserad i drygt ett år, och det har blivit ett par mindre genomtänkta köp innan jag hittat min stil (kanske ännu inte har det?) Just nu är jag mest intresserad av vintage, och då helst någon fräsig sport/dykarklocka eller en rolig kronograf. Ska hålla ögonen öppna på köp- och sälj, trots att jag befinner mig på fotbolls-em just nu ;)
http://i.imgur.com/5eJL1w6.jpg

Hallå hallå!

Adam heter jag, är 21 år, och pluggar Civilingenjör Medieteknik i Norrköping. Jag är ny i klockvärlden då jag endast har intresserat mig för klockor i cirka 6 månadet.
Min första klocka, som införskaffades i mars/april 2016, var en Certina DS-8 Chronograph Moon Phase med vit urtavla (se bilden nedanför).

C033.450.16.031.00_m_rt.png

Detta var min första klocka och jag var därför inte mer insatt än att jag visste att jag ville ha en schweizisk klocka. Att klockan var en quartz tänkte jag inte så mycket på, men såhär i efterhand så är jag nöjd med det valet eftersom att det är skönt att ha en quartz som vardagsklocka.

Min andra klocka införskaffade jag i maj 2016.
Det är en Seiko SARB033, en modell som egentligen endast är menad för den Japanska marknaden. (se bilden nedanför).
264j3hy.jpg

Detta var min första automatiska klocka, och jag kan inte annat än att älska den!
För tillfället så testar jag klockan med ett blått perlon-band, vilket känns lite mer avslappnat och vardagligt. (se bild nedanför).
IBuhFljWIOdeajElk38XrK06Jt-bZlScrCBGBW9-9EM-gO1_hllofIEzjA-Gqj_SsAXrKNE7SFzEhZ8EDDR1gwdxeGoe0xXw-YJo-BP7AMcqs6wJQH1gMkGMpmCjhLodY6LvhmlCMfaAW0XG0saPbS5F6fQsWqOtQ7rF0F7UcwdBYwBebRo_LxFi0dd59dXhPIiRaryIkrdutWS2AsoA7KbiiM3wQKhOqAZ5VlIKLx2CXFJsq6jm3vuQbHR96dK_uSEDfZwR8qRhsHqcDuGuaRS5_Vm9wddf7IZboE_9jxFKocDuGm_RVjhpuxr1Mg8ts38Q-hBrS9CxSUXSV_BOrHahT_K8VHffDAIFZ-EhAuT-0lEYbKO1g5si2oRiFt96ANvBmu5YLhVK-70VAH3RHMbQo0mD_eR5iqY9zC3rPEr662BivdToNBM2VizCgFOpAXCCgoodRA0AhcL58l8ZQFNAW5XzhDZaQi8F75r3MQaDLrEI8kwSEe-YizouAEwOaKId24KSnRjl-NYBu4lkArRAL3cUFf9rZnquh7bRlRXfyjRTa9JQl-1VFVqNRlfXCpQR80Xi4agR0OkMbHWDoajH1mGIr0A=s1009-no

Just nu så letar jag efter en Diver-klocka och igår fann jag en; Steinhart Ocean 1 Vintage Red (1 edition).
Tyvärr så har denna slutat produceras och säljas, så jag letar febrilt efter ett exemplar!
(Om någon vet vart så hör av er)

Utöver det så har jag inte så mycket mer att tillägga!
Taggad på att bli en del av en grupp människor som finner klockor lika, om inte mer, intressant som jag!

--------------
Tillägg:
Drömklocka: Aqua Terra 150 M Omega Co-Axial 38.5 mm (möjligtvis Skyfall varianten)

Välkommen hit!!
Trevligt campus i Norrköping. Själv är man en tidigare fest-n medlem och N-sektionen fadder ;) hängde mycket med 3-cant och många som läste medieteknik.
Lycka till med plugget

Hej hopp!

Johan här. Tänkte jag skulle ta steget ur lurkmörkret. Gymnasielärare från Stockholm med ett nygammalt klockintresse. Efter lumpen köpte jag min första "riktiga" klocka - en Omega SMP som jag hade ett par år. Tröttnade till slut på SMP:n och gjorde mig av med den.

Sportar i dagsläget morfars gamla Alpina från ca 1940, en Marathon TSAR och student-Raymond Weilen som dressklocka. Har den senaste tiden fått upp klockintresset igen med ett aktivt forumlurkande som följd. Tänker att en Squale 1521 och Tudor Black Bay 79220N kan vara nästa klockor till samlingen...

Jeanis (Johan)

Tillbaka
Topp