• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej, Jag är en medelålders man som delar er passion för klockor och ur...

För mig började det med att en granne köpte en Breitling Navitimer World. På den tiden (läs 4 år sedan) var Breitling ett av 3-4 prestige märken som jag kände till. Jag bestämde mig för att köpa en klocka inom ett år. Jag satte tiden för att jag inte skulle springa iväg och köpa en Tag Heuer Carrera eller en Omega Speedmaster (inget ont om nämnda modeller) som var vad jag hade råd med dagen jag började söka. Jag började nörda ner mig i klockträsket. Länge var jag inne på att min första riktiga klocka skulle bli en IWC pilot chronograph iw371701 men jag tittade även på olika dykare och det slutade med Panerai en pam104 som min fru köpt till mig.

-Nu har du fått din klocka! Nu kan du sluta porrsurfa klockor och börja med något viktigare eller åtminstone något som jag kan dela med dig...

Det resulterade att jag ropade in en Jaeger LeCoultre Kryos cronograph i guld/stål till min fru på kaplans, ihop om att hon skulle trilla dit på samma sätt som jag...

Mitt sug efter kunskap och fler klockor slutade inte med min panna utan ett år senare köpte jag en trevlig speedy 3570.50.00 begagnat och ett halv år senare en montblanc timewalker 09668, även den beggad.

Mitt senast inköp är en Panerai pam424 som jag är otroligt nöjd med.

20121210190639-92.32.33.245.JPG

Det här är min klockhistoria lite förkortat och förenklat...
Jag vill tacka för ett trevligt häng och för att ni får mig att inte känna mig helt galen och ensam...
/Andreas

Välkommen in i värmen Andreas777, trevlig berättelse. När din fru är på dig om ditt klocknörderi så kan du påminna henne om att det var hon som satte kanylen i armen på dig ;) Släng gärna upp några bilder på dina ur.
Väl mött.

Mvh

Hej,

Skapade just ett konto här, har hängt på TTT ett tag och lurkat. Fick tips om Klocksnack vid ett besök på Gastons Ur i Göteborg för en tid sedan. En annan kund där som nämnde forumet (han skulle just iväg och kränga en fin Longines, som jag tror var en Legend Diver, osäker dock).

Hur som helst; jag är ingen samlare, äger bara ett par klockor. Några vintage (en skeleterad Revue Thommen, en Tissot Visodate tex) och av "modernare" är det tyska klockor just nu - Sinn och Marcello C. Skickar med en bild av Sinnen, som jag är väldigt nöjd med (efter div. justeringar då den inte höll tiden som säljaren påstått).

Sinn_103_st_sa04_zps2a75382f.jpg

Trevligt forum verkar ju detta vara i alla fall, så här kommer jag hänga mycket. Även om jag sällan skriver något.

Mvh,

Andreas

Charles_ skrev:
Välkommen Carl! Ambitiöst och bra att jobba och plugga samtidigt. Vad är det för studier som är tråkiga men prestigefyllda på samma gång? :D

Oj, glömde svara! Jag läser juridik på SU. Att klara sig genom 4.5 års juridik i Stockholm med kassa betyg är inte direkt ett heltidsjobb om man har lite begåvning och/eller mycket tur. Att klara allt med högsta betyg skulle däremot kräva extremt mycket tid, särskilt för mig som egentligen aldrig har pluggat och därför helt saknar studieteknik. Men, jag har bra kontakter och den där märkliga turen, så det löser sig nog när det väl ska till.

Passar på att välkomna alla nya.
Älskar den här spridningen på medlemmarna, och nu också en utbildad urmakare - en enögd i de blindas rike!

Kul f ö med tips om forumet i en ur-butik, sånt värmer att höra. :)

Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Välkommen alla nya!!

Tråkigt att höra att nån desperat Göteborgare sålt Legend Divern från Passarounden för lite snabba cash bara... :mrgreen:

Andreas_v_H skrev:
Hej,

Skapade just ett konto här, har hängt på TTT ett tag och lurkat. Fick tips om Klocksnack vid ett besök på Gastons Ur i Göteborg för en tid sedan. En annan kund där som nämnde forumet (han skulle just iväg och kränga en fin Longines, som jag tror var en Legend Diver, osäker dock).

Hur som helst; jag är ingen samlare, äger bara ett par klockor. Några vintage (en skeleterad Revue Thommen, en Tissot Visodate tex) och av "modernare" är det tyska klockor just nu - Sinn och Marcello C. Skickar med en bild av Sinnen, som jag är väldigt nöjd med (efter div. justeringar då den inte höll tiden som säljaren påstått).

Sinn_103_st_sa04_zps2a75382f.jpg

Trevligt forum verkar ju detta vara i alla fall, så här kommer jag hänga mycket. Även om jag sällan skriver något.

Mvh,

Andreas

Det var jag!

Välkommen hit! Men för att lugna alla deltagare i passarounden; kränga skulle jag INTE, snarare överlämna!

Det är en otroligt fin Sinn du har! Jag har inte riktigt kunnat släppa den mentalt. Det var första gången jag fick chansen att fingra på en dylik, och viruset slog genast rot...

Återigen välkommen hit!

Nej men hej!
Så bra att du såg detta inlägget och kunde lugna alla! Jag missförstod dig; det stämmer nu när jag tänker efter att du inte sade "kränga"... sorry! :oops:

Kul att du gillar Sinnen; efter att vår käre urmakare justerade den så har den hållit tiden väldigt bra, skall ge det några dagar till innan jag ger ett defenitivt utlåtande men än så länge ligger den på mellan 0 och +2 per dag.

Tack för välkomnandet (och tipset om forumet)!

/ Andreas

trumpetera skrev:
Andreas_v_H skrev:
Hej,
Det var jag!

Välkommen hit! Men för att lugna alla deltagare i passarounden; kränga skulle jag INTE, snarare överlämna!

Det är en otroligt fin Sinn du har! Jag har inte riktigt kunnat släppa den mentalt. Det var första gången jag fick chansen att fingra på en dylik, och viruset slog genast rot...

Återigen välkommen hit!

Halloj!
Sixten här, glad jävel som har ett intresse för framför allt klockor.
Nötar information hela dagarna och ska bli riktigt skoj att snoka runt lite här! :)

Hej kära klocksnack.

Jag är en randig göteborgare som efter en del trubbel äntligen hittat tiden till att börja besöka även detta livliga forum. Har hängt på TTT ett bra tag och hoppas att jag kan hänga här mer framöver.

Min passion började i slutet av 80-talet och manifesterades sedan i tidigt 90-tal genom inköp av en Omega seamaster quartz (pre Bond). Sedan dess har det blivit en del Breitlings (Aerospacemodeller med och utan UTC), Glycine (Eugene Meylan), Sinn (Regulateur, 756), Omegor(Seamaster, Bond Chrono, PO 42mm), IWC (Handjagad jubileumsversion), MkII (Blackwater), Citizen(Aqualand), Fortis(Cosmonauts GMT), Girard Perregaux (Ferrari chrono, SeaHawk II 42mm, SeaHawk II BMW 1000m, R&D01 BMW Team watch) och däremellan en del Seikos, som jag nu återkommit till...

Varför Seiko kan man då undra? Jag brukar säga, varför inte? (Därmed inte sagt att jag dissar andra eminenta tillverkare).

Tack för ordet!
Stefan

Börjar med en snabbpresentation. Heter Sami och är typ 33 år eller nåt sånt. Jobbar inom lager och logistik och trivs fint med det.
Har alltid gillat klockor men inte riktigt kommit till skott med inköp. Så nu kikar jag runt efter passande klockor, allt från 5k till 100k får de kosta. Blir antagligen en billigare nu och om jag trivs så är förhoppningen att spara ihop till en fin Rolex (Daytona är lite av en graal för mig) om ett år eller så.
Skriver lite mer senare när jag har mer tid :mrgreen: .

Har varit medlem ett antal månader men inte postat något. Håller mig mest i de lägre regionerna rent ekonomiskt, inkörsporten var ett ur från "gummi"farmor för 30 år sen. Fick farfars manuella fickur som bärs med glädje varje gång det är väst till kavajen. Var dock utan ur under 10 år. Tog upp det för några år sen med två Seiko SNK803K2, pga snabbt avtryckarfinger på tradera, den ena for iväg till svågern men numera tillbaks. Sen följde en Seiko "Spork" SPR043K1 och ett antal andra "felköp som numera är sålda.

Numera består samligen av ovanstående seikour samt en svart monster, Citizen Ecozilla (köpt från Masterkiller), Seiko "Sea lion" m55, Citizen NY0040-09WB samt ett par hommager (GMT, panerailiknande) . Alla klockorna används till vardags i ut och skur vilket har gjort att några tidigare inköp har fallit ifrån pga sina egenheter såsom Seiko orange monster pga jag tycker att svart är en bättre bakgrundsfärg till vardags. Ett par orient pga dålig lume och en "knasig" extraknapp för att byta dag men inte datum (när har man flera/färre torsdagar samma vecka?). Samt bristfällig vattentålighet.
Summa sumarum vurmar jag nog mest för "tool" klockor med dykarring och funderar på om en rolex gmt skulle vara något för mig men den är nog för dyr.

Mikroskop skrev:
Har varit medlem ett antal månader men inte postat något. Håller mig mest i de lägre regionerna rent ekonomiskt, inkörsporten var ett ur från "gummi"farmor för 30 år sen. Fick farfars manuella fickur som bärs med glädje varje gång det är väst till kavajen. Var dock utan ur under 10 år. Tog upp det för några år sen med två Seiko SNK803K2, pga snabbt avtryckarfinger på tradera, den ena for iväg till svågern men numera tillbaks. Sen följde en Seiko "Spork" SPR043K1 och ett antal andra "felköp som numera är sålda.

Numera består samligen av ovanstående seikour samt en svart monster, Citizen Ecozilla (köpt från Masterkiller), Seiko "Sea lion" m55, Citizen NY0040-09WB samt ett par hommager (GMT, panerailiknande) . Alla klockorna används till vardags i ut och skur vilket har gjort att några tidigare inköp har fallit ifrån pga sina egenheter såsom Seiko orange monster pga jag tycker att svart är en bättre bakgrundsfärg till vardags. Ett par orient pga dålig lume och en "knasig" extraknapp för att byta dag men inte datum (när har man flera/färre torsdagar samma vecka?). Samt bristfällig vattentålighet.
Summa sumarum vurmar jag nog mest för "tool" klockor med dykarring och funderar på om en rolex gmt skulle vara något för mig men den är nog för dyr.

Välkommen, du får göra som John R här på forumet och klättra (flippa) din klocka tills du nått målet , en GMT.
Själv hade jag den tanken tidigare men det hela föll på min beslutsångest över att sälja något jag gillade så det tog lite längre tid att nå fram till GMT:n.

Mikroskop skrev:

Måste säga att du är inne på rätt spår, GMT är för mig och många den ultimata klockan. Den tåls att användas, den kan byta utseende relativt enkelt och om man satsar på dom vackraste ( plexi) är det money in the bank!
Bättre ränta på dessa än att ha pengarna på banken, köp rätt och du har en säker investering. Problemet är att man aldrig vill skiljas från dem bara när man väl har en:)
Lycka till och välkommen!

Joachim skrev:
Mikroskop skrev:

Måste säga att du är inne på rätt spår, GMT är för mig och många den ultimata klockan. Den tåls att användas, den kan byta utseende relativt enkelt och om man satsar på dom vackraste ( plexi) är det money in the bank!
Bättre ränta på dessa än att ha pengarna på banken, köp rätt och du har en säker investering. Problemet är att man aldrig vill skiljas från dem bara när man väl har en:)
Lycka till och välkommen!

Stort välkommen, måste dock hålla med Joakim.. In och köp en 1675:a, fall inte för skräp och substitut utan gå "for the real deal"!

Ny på forumet!

Tänkte visa upp en av mina klockor från Omega med allt i original.
Kaliber 601
1969-1970
Kanonskick
Omega mesh armband.

Bilagor

• 078.PNG
    078.PNG
    422.7 KB · Visningar: 464
Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

GGWSTAR skrev:
Ny på forumet!

Tänkte visa upp en av mina klockor från Omega med allt i original.
Kaliber 601
1969-1970
Kanonskick
Omega mesh armband.

En riktigt fin klocka! Välkommen hit och säg till när Du vill sälja den!! :)

Tillbaka
Topp