• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

sme82

Omega
Hej! Ny på forumet och tänkte bara säga hej. Klockor är för mig ett nyvunnet intresse då jag i hela mitt liv trott att jag varit kraftigt allergisk mot nickel men det har ny visat sig inte finnas kvar längre. Så nu har en helt ny värld öppnats för mina ögon och en jakt pågår nu att hitta den perfekta klockan!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Varför får jag som nykomling inte vara med och diskutera livsstilsfrågor, och vad i hela Hälsingland står prefixet OHPF för?
Hej och välkommen!
OHPF: On Hold Pending Funds = någon har sagt att de köper klockan, men inga cash har utväxlats.
Varför det finns en gräns för lifestyle vet bara ledningen, men ett antagande är att vi som forumdeltagare förväntas i första hand diskutera klockor kanske?
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Ah! Dithän hade jag aldrig kommit i mina gissningar. Tack!
Ja, jo, jag antar att det har att göra med K&S-delens krav på 20 inlägg innan annonsering, men även inlägg i lifestyle-delen gör väl forumet mer levande antar jag.
 

MrGreen

Breitling
Hej klockvänner!
Kort presentation av mig. Klockintresserad sedan slutet av 90-talet, då man skaffade sig några schysst kopior för det var det man hade råd med. Familj med fru och två döttrar. Tycker om klockor, camping, grilla, umgås, resa osv.
Klocksamlingen som består av 10 klockor, där ibland en Breitling B01 chronograf-09 om jag inte minns fel, Omega Seamaster chronograf-14, MontBlanc Timewalker UTC-15, Longines Conquest-15 samt ett gäng mer ordinära "vanliga" klockor.
Trivs bra med mina klockor och använder samtliga med jämna mellanrum, sköts med putsning då och då samt den service de erfordrar då det är automatiska urverk.

Hoppas här på bra klocksnack oss intresserade emellan och att man kan utbyta erfarenheter, få tips och råd samt kunna göra en del klockaffärer.
Ha det bäst och på återhörande!
 

Lyfali

Cartier
Hej klockvänner!
Kort presentation av mig. Klockintresserad sedan slutet av 90-talet, då man skaffade sig några schysst kopior för det var det man hade råd med. Familj med fru och två döttrar. Tycker om klockor, camping, grilla, umgås, resa osv.
Klocksamlingen som består av 10 klockor, där ibland en Breitling B01 chronograf-09 om jag inte minns fel, Omega Seamaster chronograf-14, MontBlanc Timewalker UTC-15, Longines Conquest-15 samt ett gäng mer ordinära "vanliga" klockor.
Trivs bra med mina klockor och använder samtliga med jämna mellanrum, sköts med putsning då och då samt den service de erfordrar då det är automatiska urverk.

Hoppas här på bra klocksnack oss intresserade emellan och att man kan utbyta erfarenheter, få tips och råd samt kunna göra en del klockaffärer.
Ha det bäst och på återhörande!
Välkommen! Fina klockor.
 

Ölprofessorn

Breitling
Hej Hej,
Är ny här på Forumet, således tänkte jag introducera mig lite kort. Är 21 år gammal, kommer från Skåne och haft ett intresse i Klockor nu flera år tillbaka. Jag fick intresset för Klockor ifrån min bror som också introducerade mig till detta Forum, vilket jag är väldigt glad över. Jobbar för tillfället på ett brygger i Tyskland vilket är väldigt kul och intressant, tyvärr har jag inga kollegor som är lika intresserade i klockor som jag.
Det är väldigt kul att det finns detta forum och jag hoppas att jag kan lära mig en del och få tips av er som är mer kunniga i detta områden än jag.
Tack och om ni har några frågor om Öl kan man alltid höra av sig
 

frs

Breitling
Hej där!
Är ny på forumet som många andra av oss här i denna tråd :).
Jag har alltid dragit mig till snygga klockor men aldrig haft råd med något annat förutom Kalle Anka klockor och billigare Casio.
Jag är från västkusten där jag spenderat större delen av mitt liv, bor nu i Stockholm.
Jag har en fint fickur(Helvetia) jag har fått av min morfar men jag drömmer om att äga en äldre Omega att ha runt vristen.
Här har ni en bild på uret
1eBI508.jpg
 

Mik3y

Breitling
Hej,
Presenterar mig här väldigt kort;
Gillar klockor, har alltid gillat klockor men inte alltid haft möjlighet att äga och omsätta några större volymer ;-)
Köpte på 90-talet en Sea Dweller för 18K och sålde den för 36K 2012, kändes sådär att sälja den, men skulle bygga ett hus och tyckte det kändes konstigt att ha en klocka som ändå var värd lika mycket som de fönster vi stoppade in på övre plan, så så fick det bli

Nu står jag i valet och kvalet att köpa en ny klocka och har kommit fram till att det är en Datejust jag vill ha, tycker personligen att "dykaruren" är lite för klumpiga

Nåja, äger i dagsläget en Hamilton Pan Europ, och en Fitbit Surge(mest för att testa, men föga imponerad, skulle kunna kallas "glädjemätare"(eller ett nytt mått "fitbit Km"))

Så fortsätter min jakt på en schysst datejust ....
 

Bilagor

  • Hamilton.jpeg
    Hamilton.jpeg
    9.2 KB · Visningar: 43

agika

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hejsan alla kunniga, jag har ite hittat var ska jag kunna skriva ett par rader
måste erkänna jag inte är någon klockentusiast men just köpt en klocka/armbandsur som jag är lite nyfiken på, vad var det jag har köpt?
märket (?) är K.E.A Geneve
Iaf klockan liknar väldigt mycket som min mormor hade men den försvann under någon flytt dock jag minns inte märket
så jag bifogar en bild och hoppas på (positiva ;) ) svar
tack på förhand
och tack för insläpp
 

Bilagor

  • KEA.jpg
    KEA.jpg
    56.4 KB · Visningar: 66

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Halloj, nyreggad smygläsare här som har uppskattat finare klockor i skyltfönster sedan barnsben och nu börjar fundera på att köpa mig en "riktig" klocka och inte bara drömma om dom.

Har som många andra sportfisket som största hobbyn och ska snart börja renovera en trea med sambon så det är läge att köpa en klocka innan man får för sig att lägga pengarna på annat, för er oinvigda så går det att nörda ner sig ganska hårt i fiskesaker också ;-)
 

OscarA-H

Omega
Hej!
Jag är ny på klocksnack. Jag är en ung kille med en stor passion för klockor. Själv sitter jag på en enkel klocksamling på dryga 3 olika dinkor bestående av en Vinatge Datejust, en Omega seamaster Planer Ocean och en Seiko 5 sport. Mitt nästa köp som jag planerar är en Tag Heuer wak2122 bb0835 two tone som jag med hjälp av detta fantastiska forum hoppas få tag i snarast. Sitter ni själva på en sån klocka eller vet någon annan som gör det så hör av er. I övrigt vill jag bara tacka för en trevlig sida och jag ser fram emot att vara medlem.
Allt gott!!
 

Bjornhaman

Breitling
Hallå där!
Jag är nyregistrerad här och tänkte posta en liten presentation av mig själv. Jag är en värmlänning på 21 år och fann intresset för klockor för ca 2-3 år sedan. Intresset har varit ganska intensivt sedan dess *heh*. Jag har tjatat hål i huvudet på sambon så nu tänker jag rädda relationen genom en registrering i detta forum. Övrigt om mig så pluggar jag till brandman men examineras till sommaren. Därefter blir det hemvärn, i alla fall om mönstringen går bra imorgon för GMU *håller tummarna*. Jag hoppas att med detta konto kunna bidra och dela mitt intresse med många andra klockintresserade!

Nu till grejerna.. Jag har hållt mig till mycket Japanskt i och med prisvärdheten och i syfte att skapa en bra baskollektion för en bra "klockgarderob"
- G shock
- Orient bambino
- Seiko skx 007
- Triwa, sort of black, kvartsverk

Målet jag siktar på just nu?
- Omega seamaster, keramiska versionen. Tips på färg?
Tar för övrigt gärna emot tips på bra automatverk av Schweizisk urmakare, gärna runt 20. 000- 30. 000 prisklassen.
 

Bilagor

  • 17092830_10210636165893775_1158366070_o.jpg
    17092830_10210636165893775_1158366070_o.jpg
    95 KB · Visningar: 37

poentus

Breitling
Tjäna!
Äntligen fattat grejen med klockor! Tidigare har jag skakat på huvudet när mina vänner suttit och nördat ner sig i klockor, men nu har jag blivit en av dom! Och det känns riktigt bra!
Har inte så mycket klockor i min ägo för tillfället, men tänker att det sakta men säkert kommer att fyllas på. Besökte "Gamla Klockor" på Roslagsgatan där jag häromdagen införskaffade mig en trevlig Certina (60-tal), mysig liten butik, som jag säkert kommer återvända till.
Tar gärna emot tips på vilka klockor som är värda att kolla in för en "nybörjare", gärna vintage.
Just nu är siktet inställt på en "Pogue"
 

Lyfali

Cartier
Tjäna!
Äntligen fattat grejen med klockor! Tidigare har jag skakat på huvudet när mina vänner suttit och nördat ner sig i klockor, men nu har jag blivit en av dom! Och det känns riktigt bra!
Har inte så mycket klockor i min ägo för tillfället, men tänker att det sakta men säkert kommer att fyllas på. Besökte "Gamla Klockor" på Roslagsgatan där jag häromdagen införskaffade mig en trevlig Certina (60-tal), mysig liten butik, som jag säkert kommer återvända till.
Tar gärna emot tips på vilka klockor som är värda att kolla in för en "nybörjare", gärna vintage.
Just nu är siktet inställt på en "Pogue"
Välkommen till klocksnack!. och roligt att börja ösa vintage det första man gör, det är något jag själv skulle vilja börja med, men kan inget om vintage :p.


:seiko::oris:
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hej, ny på forumet!
Klockor har varit ett intresse sedan länge, både på arm och vägg. Men har länge varit ett lågaktivt intresse även om jag i vardagen ofta har nöjet att jobba med klockor. När det kommer till armbandsur är jag rätt prestigelös, tycker jag om ett ur så spelar det ingen roll om det är nytt, gammalt, quartz, ett känt premiummärke eller köpt på Clas Olson. Länge har jag bara haft ett par bra armbandsur som jag växlat mellan. På senare år har klocksamlingen växt betydligt då jag varit tvungen att "ta hand om" många. Jag tycker om att veta saker om de ting jag äger och vetskap om en sak ger följdfrågor och intresse för andra nya saker man stöter på och klockor är en rolig värld att undersöka.
 

Halle81

Omega
2-Faktor
Hej ganska ny här på forumet. 36 år från Stockholm.
Köpte min första "klocka" till min 30-årsdag, det blev en Omega Seamaster. Har sedan dess införskaffat mig en TAG Carrera 5 på läderarmband samt igår en Rolex Datejust II. Nu har jag tre helt olika klockor som jag kan snurra på. Har även beställt en Watchwinder från Modalo som kommer imorgon.
Måste säga att detta är ett mycket trevligt forum som jag kommer hänga på en hel del framöver.
 
Hej
Ny medlem men har sedan en tid använt klocksnack som informationsbank.
Efter år av att ha begränsat mig till trendenliga quartzklockor och äntligen köpt min första exklusiva mekaniska klocka (en klassisk rolex datejust 116234) så har jag drabbats av ett mycket kraftfullt begär att köpa fler klockor, vilket också kommit tillsammans med ett växande intresse att lära mig mer om dessa fantastiska klockor, modeller, urverk och dess historia.
Hoppas kunna dela detta (tyvärr allt för dyra) intresse med resten av gruppen!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    142.7 KB · Visningar: 46

Halle81

Omega
2-Faktor
Hej
Ny medlem men har sedan en tid använt klocksnack som informationsbank.
Efter år av att ha begränsat mig till trendenliga quartzklockor och äntligen köpt min första exklusiva mekaniska klocka (en klassisk rolex datejust 116234) så har jag drabbats av ett mycket kraftfullt begär att köpa fler klockor, vilket också kommit tillsammans med ett växande intresse att lära mig mer om dessa fantastiska klockor, modeller, urverk och dess historia.
Hoppas kunna dela detta (tyvärr allt för dyra) intresse med resten av gruppen!

Fan vi är nästan klockbrorsor samt bilbrorsor :)
 

Aarthun

Breitling
Hejsan!
Efter att något år av sysselsättning som lurkande av och till på forumet samlar man modet att äntligen göra ett eget konto här på KS!
Mitt klockintresse började egentligen väldigt svalt med quartzklockor från tillverkare där du fick en rabattcheck till tillverkarens senaste doft i samband med klockköpet. Egentligen var jag då inte intresserad av klockor i sig, dom går väl ändå alla på batteri och enda som skiljer en klocka från en annan är väl materialet som används, eller?
Vid ca 21 års ålder får jag något av min mormor som tidigare tillhörde min morfar, en Rolex oyster perpetual date 34mm och världen av mekaniska urverk uppenbarade sig för första gången då klockan som hon säger "inte fungerar längre" när hon sträcker över den, börjar ticka efter några sekunders handhavande. Efter det har intresset etsat sig fast och under min studietid som sjuksköterska på universitetet blev det nytillskott med en Certina DS-1 (mycket trevlig klocka) och nu en tid efter studierna är klara har jag börjat sikta in mig på min nästa klocka som tanken är kommer ackompanjera morfars Rolex en lång tid, ska bara se om man kan hitta en Tudor BB-B, kanske till och med här på forumet?

Tack för läsningen och tack för ett mycket fint forum där galningar kan leva ut sitt intresse till fullo! :)
 

Henrip

Omega
2-Faktor
Hej alla,
Lite kort om mig: Är en göteborgare som just nu är boende i Stockholm. Mitt klockintresse började för 7-8 år sedan och jag tycker det är väldigt intressant att läsa om olika klockmärken, klockmodeller och urverk. Har själv två klockor som jag använder dagligen; en Jaeger LeCoultre som dressklocka samt en Longines dykare på Nato som fritidsklocka. Ser fram emot att läsa många spännande ämnen på klocksnack.

Mvh
Henke
 

keaixiaomeinv

Breitling
Hej alla klocksnackare,

på uppmaning av admin så gör jag en enkel presentation av mig själv. Är 29 år och kommer ursprungligen från Norrland, även om jag studerat i Uppsala och utomlands de senaste åren. Kommer inom kort att bo i Peking under en längre period för att arbeta. Jag har varit intresserad av klockor sedan 2005 då jag fick ett intresse av fickur i samband med prao på det lokala museet. Min praoperiod sista läsåret på gymnasiet sammanföll nämligen med 90-årsfirandet av världsutställningen "Den vita staden".

För att fira det valde man att replikera utställningen från 1916, vilket innebar att jag under 10 veckor utsattes för diverse teknik och kultur från sekelskiftet. Det smittade av sig på mig, och det slutade med att jag införskaffade ett fickur på Tradera mot slutet av läsåret, som en slags examenspresent från mig själv till mig själv. Och på den vägen har det vandrat.

Jag har dock inte spenderat särskilt stora summor på min hobby, och även om en GMT Master II eller vintage Speedmaster hägrar, så får det bli efter att jag stabiliserat mig i arbetslivet.

Jag har en stor fäbless för vintage, både inom mode, design, bilar och givetvis klockor, så på senare tid har jag börjat finkamma så många loppisar jag hinner med på jakt efter ovanliga eller billiga fynd.
 

Coffejkpg

Breitling
Hej,
Ny här.
Köpte min första "riktiga" klocka för 6månader sedan. En omega speedmaster (Moonwatch).
Sedan dess har jag blivit väldigt intresserad och har för avsikt att bygga upp en "klassisk" samling.
 

Ladrene

Omega
2-Faktor
Hallå alla!
Ännu en nykomling här på KS! :)
Tänkte följa de förnämliga tipset att presentera mig lite kort:
Klockintresset har väl i princip alltid funnits där även om jag inte haft möjlighet att spendera några större summor på dessa vackra ting. Har sedan ca 6 år en Certina DS Podium som varit mig lojal och burits i många timmar. Inte särskilt exklusiv eller unik men den har gjort sitt jobb och i min mening är den snygg och bekväm för sin prisklass. Som komplement till denna ägs även ett par enklare quartz-ur från Gant etc. vilka har fungerat fint som diskretare kostymur motsv.
Men! - På senare dagar har prioriteringar och omstruktureringar i budgeten medfört att jag investerat i en, för mig, lite dyrare historia - Mitt nyförvärv är en ORIS Aquis Date vilken inhandlades härom veckan och jag måste säga att jag är väldigt förtjust i detta lilla underverk. Tanken är att den ska fungera som min dagliga trotjänare och beater varför jag också köpte till ett gummiarmband. Omväxling förnöjer! Såg även till att beställa mig en winder när jag ändå var igång - ännu ett forskningsämne att fortsätta rota i. :D
Men - precis som med alla andra godsaker - mycket vill ha mer!
Siktet är nu inställt på en Omega Seamaster - en klocka som jag trånat efter ganska länge. Tamt och inte särskilt unikt tänker säkert många - jag är till viss del benägen att hålla med. Men jag tycker verkligen att de är snygga och välyggda och hoppas att jag inte placeras i ett fack efter av "seamaster-bärare-som-egentligen-inte-kan-någonting-om-klockor".
Tar gärna mot tips och råd samt era tankar inför mitt köp!
Utöver detta så ser jag verkligen fram mot att få fortsätta utveckla min klock-nördssida genom att ta del av alla eras erfarenheter och kunskaper!
Förhoppningsvis kan jag i framtiden bidra med någonting när jag utökat mina kunskaper - om inte annat kan jag alltid tycka till!
Nedan kommer ett par halvskapliga bilder på nyförvärvet.

Kul att få vara med - tack KS för insläpp!
IMG_2400.jpg
IMG_2399.jpg


IMG_2402.jpg
 

Bilagor

  • IMG_2399.jpg
    IMG_2399.jpg
    143.1 KB · Visningar: 17
  • IMG_2402.jpg
    IMG_2402.jpg
    109.5 KB · Visningar: 21
  • IMG_2400.jpg
    IMG_2400.jpg
    138.1 KB · Visningar: 31

oandersson

Breitling
Hej alla klockdiggare! Jag är en Göteborgare på 32 jordsnurr. Inte haft något klockintresse större delen av mitt liv, bara ägt en svart Skagen quartzare i titan. Tänkt att klockor bara är onödig tyngd på armen. Dessutom jobbar jag inom vården, och då är det oftast inte tillåtet med klocka eller armband av hygienskäl, vilket gör att det kanske känns mindre naturligt att ha på sig övrig tid.

Hur som råkade jag börja se att vissa klockor hade svepande visare, kom in på mekaniska/automatiska ur, insåg att jag gillar guldfärgat bättre än stål och har senaste två åren skaffat mig ett par japanska "prismedvetna" alternativ:

Seiko Skx007 med strapcode super oyster (stålundantaget)
Orient bambino roséguld/svart
Seiko 5 snzh60

Lurkat lite på forumet med stort behåll, gillar även sneakers, så inte omöjligt att hitta mig i den tråden om jag kommer upp lite i inlägg. Drömklockan är väl en nautilus roséguld, men jag kanske nöjer mig med en guldsub när det kommer till kritan. Ser fram emot att nörda in mig ännu mer!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    164.9 KB · Visningar: 31

Johnmh

Omega
IMG_4379.JPG
Jag tackar allra ödmjukast för insläpp i gruppen. Har alltid gillat vackra ting såsom klockor smycken pennor mm. Men som det är när livet rullar på med ungar bil o villa så stannar det ofta med att njuta av ögongodis. Är faktiskt nu som mina klockintresserade söner propsat på far sin att köpa nå snyggt att ha på armen. Och i och med detta så väcks ett intresse som legat i dvala många år. Har hunnit skaffa mig några klockor iaf. Se bilder och hoppas på en lärosam grupp att vara medlem i. Trevlig Helg alla.
 

Atnot

Omega
2-Faktor
Tjena allesammans!
Jag är 20 år och arbetar för tillfället för att finansiera ett lägenhetsköp innan studier tar vid. Bor och kommer ifrån Uppsala. När studenten skulle tas så fick jag upp ögonen för klockor och började sakta sätta mig in. Har lurkat KS en hel del men "tog steget" och blev medlem nyligen. Äger idag utöver lite G-shocks och Suunto för hopp och lek, en Tissot Seastar(mekanisk) och Bulovas Månklocka. Min nästa klocka är med all största säkerhet månens kung. 3572.50 Lockar mest i dagsläget pga. att jag är en sucker för att se urverket. Men det visar sig inte helt förräns den sitter på min handled. Har hittils endast införskaffat nya klockor vid händelser i livet och tanken är att fortsätta med det. Speedmastern kan eventuellt införskaffas efter en genomförd soldatutbildning som jag påbörjar vid amfibieregementet i höst. Efter den så lockar Explorer II samt någon Panerai. Men de får vänta lite tills jag landat "riktigt" jobb och kan börja spendera hobbypengar på ett annat sätt. Drömklockan skulle nog vara en AP RO off-shore.

Allt gott!
 
Topp