• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_3992.JPG
IMG_3926.JPG
50B20E8A-5C91-49C8-A0E8-7BD34F2BFB50.jpg
Hej igen
Har iaf hunnit samlat på mig ett par Omegor till samt en Seiko som vardagsklocka. Trevlig grupp måste jag säga.

Tjena,
När jag tog examen från universitetet fick jag min första "riktiga" klocka som examenspresent. Denna klocka fick jag i uppgift att själv välja ut och det var vid denna tidpunkt som jag insåg hur otroligt mycket olika klockor det faktiskt finns, och hur mycket kunskap och energi som läggs ned för att utveckla dessa små maskiner. Det tog mig 2 månader att bestämma mig för en klocka och det blev en noga utvald Tissot Visodate. Har sedan dess fastnat i detta ämne och har nu även införskaffat klocka nr 2, en klocka som så många andra av er är bekanta med, nämligen en SKX007. Kommer ursprungligen från ett mindre ställe i Norrland där det inte fanns på kartan att klockor kunde vara något speciellt. Har nu flyttat söder ut till storstan (Stockholm) och här kan man faktiskt strosa runt på stan och märka av ett par personer bärandes på lite mer unika modeller, vilket är väldigt trevligt! Bestämde mig för att bli medlem på detta forum då det verkar vara en oändlig källa på klockdiskussioner och kunskap.

Vi ses på forumet!
Vänligen,
Skogstomten
IMG_20170305_150942.jpg

IMG_20170305_150942_zpsfm8rq3nk.jpg

IMG_20170305_150155.jpg
IMG_20170305_150155_zps5sazfs8j.jpg

Hejsan,
Har varit med ett tag men inte tagit mig tid till en liten presentation. Har sedan många år en liten passion för armbandsur av alla slag och då gärna lite vintage. Samlandet har gått upp och ner med försäljningar och köp genom åren. Har haft/har en hel del olika ur som allt från vintage Rolex Speedking till modernare Breitling och ännu nyare high end Seiko klockor och tro det eller ej jag hoppade på trenden med en smartwatch där jag föll för LG's Urbane. Jag måste erkänna att den var rätt rolig första månaden men man tröttnar snabbt på att den ska laddas hela tiden. I skrivandets stund består samlingen av c.a. 20 riktiga ur plus den laddbara som inte sedan länge får någon tid på armen. Jag har även en trevlig watch winder med plats för 8 ur, det är en billigare Modalo som faktiskt har fungerat över förväntan under många år. Har nu kommit till ett vägskäl i mitt klockägande, är inne på att sälja av allt och skaffa mig ett ur som jag länge funderat på att köpa och sedan försöka vara nöjd med det. Får se om det blir något av detta.
Hur som helst är detta ett härligt forum att vara med i :)

Magnus heter jag och emellanåt har jag varit inne här på forumet och sökt information under åren. Kände nu att det är dags att leta efter något nytt vid sidan av mina vintage Tudor Submariner från tidigt 90-tal och Nivada Grenchen Chronommaster Aviator Sea Diver (coolaste namnet på en klocka någonsin) från mitten på 60-talet. Får ta och lägga in lite bilder sen. Kanske en Seadweller... vi får se.

Tja!
27år jobbar som systemutvecklare, har varit svag för Hublot ända sen jag såg Jon Olsson's bilder på hans klockor för väldigt många år sen :) Första klockan som var någorlunda dyr var en Luminox Atacama A. 1945, hade den i två år och nu gick den vidare till brorsan då jag införskaffade mig en Hublot bb s/c 44mm.
Fiske, foto och bilar ligger mig varmt om hjärtat!

Bilagor

• 17161076_10158580700150122_1215540614_n.jpg
    17161076_10158580700150122_1215540614_n.jpg
    32.4 KB · Visningar: 436
Senast ändrad:
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hejsan alla på KS
Ny på Forumet och har främst sökt lite på köp och sälj men även läst lite andra trådar här.
Vet några som är med och varför skulle inte jag vara intresserad av att vara medlem när man gillar klockor.
Klock intresset startade tidigt men inte med några dyrare klockor utan att det var snyggt.
Tappade bort det under några år men tog fart med att jag jobbade på ett ställe där många gillade klockor.

Klockor är den överlägset snyggaste accessoaren som en man kan ha och ska matchas till kläder och tillfälle
Som sagt klockor idag eller från nystarten för intresset klockor från nystarten
Började med 2 pansar men kände att jag ville ha automat.
Nuvarande 2 klockor som inskaffades för 1,5 år sedan
Vardagsklocka Tag Heuer Aquaracer calibre 5 stål/blå
Vid trevligare tillfällen Tag Heuer Carerra calibre 16 Guld/stål
Nästa klocka Nu är jag sugen på en Rolex :)

Hi, MB here. New around Sweden and the board.
Here's a snap of my Chronomat F-14 Tomact limited edition

Bilagor

• 1502575062.jpg
    1502575062.jpg
    119 KB · Visningar: 36
  • 1521305535.jpg
    1521305535.jpg
    106.7 KB · Visningar: 42
  • Like
Reactions: Nic
Tusen takk for medlemskapet her på klocksnack. Jeg er alltid på jakt etter den neste klokken, og beholder få veldig lenge. I Norge kaller vi det flippesyken:) Gleder meg til å lese tråder/diskusjoner her inne. Kommer sikkert til å handle litt også;-)

• Like
Reactions: Nic
Tjena hallå Klocksnack!

Sitter och har tråkigt på jobb och tänkte att detta kunde vara ett perfekt tillfälle att introducera mig här på forumet. Har under en längre tid surfat runt här på KS men det kändes som om jag behövde skapa ett konto och ansluta mig till detta fantastiska forum. Mitt intresse av klockor kommer från min vänner och sträcker sig några år tillbaka. Just nu sitter jag med min SKX007 och inväntar en ny Seiko som borde komma senare denna vecka. Ha det gött, ses på forumet! :D
20170306_200019.jpg

/Gustav :)

Hej allihopa!

Är också ni på forumet här! Blev klockintresserad för cirka två år sedan men som student är det en dyr hobby för en liten inkomst. Älskar min SKX007 som jag bär nästan varje dag. Har även en Seiko SARB017, har snöat in mig lite i Seiko-träsket men kommer nog där ifrån när inkomsten ökar! Ska bli kul och hitta inspiration hos er och lära mig ännu mer om klockor.

Väl mött,
Samuel

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    93 KB · Visningar: 28
Hej hopp! :)
Är en 40årig gubbe som blivit intresserad av klockor. Gillar att pyssla med saker, löda elektronik, bygger lite elgitarrer och pedaler.
Så pilliga hobbys som kräver detaljsinne är väl det jag gillar. :)
Hittade min farfars gamla omega i skåpet häromdagen och blev lite nyfiken på den. Glaset är rätt paj, men i övrigt är den ganska fin förutom all smuts...
Den har legat i min pappas låda i 20 år innan jag ärvde den av honom för 5 år sedan...
Den snurrar i alla fall när jag drar upp den, ska kolla om den går rätt efter några dygn också.
Den är från 1952 tror jag enligt det jag hittar på nätet med serienr.
Modellnr på boetten är 2639-13.
Urverket av model 266 med 17 stenar.
Undrar lite hur kostsamt det är att byta glaset? (kanske kan göra det själv om det inte kräver specialverktyg för flera tuss?)
Och om den har något speciellt värde? Gissar på runt 2000-3000?
5hSQ-KOCRVi_rpExqh-YN663rcAtK9gbMdTn8nNOfwxfGEZnZmL5FRI1adgx4zo2jdqmTGUF0qvd_koSMWthsn85Tu8ww_kEnhimjIEO8SOgILF7c39GdvcZpO6iivtsgNGlm2U=w500-h887-no

_WqEj8bMB2Xtye_BJ7Jwm0T4Iu2GQCr3mJHc3sK9VehmwGUU09o72ZpFVQ6p3-Af2yKdszJv9AKPsLsxfGoFQgBtLP_ulXVEBrbu1eghZR9a-fzgxo_WbhIBI-ee1UwTHZ2Vsp8=w1577-h887-no

GhEgUO_rDl4Szw0ikKb6xD66n_e3RV7iNYa3ffS_r2FhAAAr37gn4uABbWCIQUuI9vZp8VaYm5DdDW2WusjZuu3BzA1u1J-CESg_P1Yc-9CAO6vxK4mFeCYiz0WrNxoUjPu6beE=w1577-h887-no

77XAcznX_NA40WlzoFTrH_tMD5P1l-GT84TWn6xoU1we4DfRNZ3_ITHi_EapUIyARTK4aNxdB8wgbGhQN_knh3VXBY3z1Ne4lMnWEWRs5jGsHUEWWl0k6JlEq_aqdeXv63ctmSs=w1577-h887-no

Har även en GANT. SEB's jubileumsklocka för 150årsjubileum. Helt oanvänd med kartong, ask och alla papper.
Stilig tycker jag :D
Batterit är dock slut i den men det är ju lätt att ordna :)
LVF51_De_PHKKtVMzFOnlJ-FUneMpzIMMrJRFq9DZ0YHQ2Kek8l5kBqQ4AK4-WHFAtnCcJ04vvFad5Y7OexvC3hSszChYG3fozIyD9K3P5j3TzpsQKWBKbarTvlrmNf0i3seWI4=w1577-h887-no

Tack för insläpp i forumet så får vi se om jag lyckas fynda nåt på nätet :cigar:
Hörs!
/telle

Hej,
jag har jag hängt här på forumet någon månad nu utan att presentera mig - shame on me men här kommer bättring.
Jag har alltid varit intresserad av design och gediget hantverk, gärna mekaniskt. Vad kan vara bättre än klockor då? Ser mig absolut som en nybörjare. Kan ha starka åsikter om design men är inte alls tekniskt bevandrad även om kunskapen höjts något under den tid jag hängt här. Det första jag slogs av på forumet är den härliga stämningen där alla verkligen vill hjälpa till, även nybörjare får svar på sina "enkla" frågor utan någon "von oben"-attityd. Jag fick också ganska snabbt förklarat för mig att "när du väl börjat hänga här är du fast i klockträsket med flippning, köp och allt det innebär". Visst. Kanske andra min inte jag. Trodde jag. Tog det ens två veckor innan flipparjäveln tagit fatt i mig? Den där obehagliga, men samtidigt härliga, känslan att det här kommer bli dyrt. Nu kollar jag köp/sälj nästa hela tiden...

Jag har, av någon anledning jag inte riktigt vet, fastnat för svenska klockor. Har idag två Sjöö Sandström och en riktigt fin dressare från det helt nya svenska märket Vincent & Scales. Även en Seiko SARB017 Alpinist finns i samlingen. Tycker ju egentligen att dessa klockor räcker gott och väl men...

allt gott,
Micke

Tackar för insläpp, mycket bra forum därman får mycket hjälp tills nästa köp. (Som lär ske snart). Sitter endast inne på en Longines HC Blue, mycket nöjd men lär utöka snart.

Bilagor

• IMG_0421.JPG
    IMG_0421.JPG
    96.6 KB · Visningar: 33
Hej på er jag är hel ny på klockor men har alltid varit svag för finmekanik så kom det säg att jag hittade en klocka i mors nattduksbord som jag kände igen det var min morfars gamla klocka (han gick bort 1975) så den hade ju inte varit i drift på ett tag men när jag drog upp den så började den ticka och den drar sig ca 30sek per dygn
bra klocka tycker jag så jag började kolla var det var för klocka det är en Omega Seamaster tror den ör från mitten av 50 talet lite repigt glas missfärgning på urtavlan.
dessa ur verkar vara ganska stabila men den bör nog in på service snarast nån som vet om det går att rengöra urtavlan ? Finns det något serienummer på utsidan eller är man tvungen att öppna den ?

Hej allesammans!
Adam heter jag, 16 år gammal och studerar mitt första år på gymnasiet på ekonomiprogrammet!
Jag har alltid varit intresserad av klockor, men mitt riktiga intresse började nog när jag var 10-11 år gammal och började spara till en riktigt klocka! Jag har alltid beundrat klockor, kanske på grund av att min far gjort detsamma. Men en klocka är så mycket mer än bara realtid. En klocka ger en härlig känsla varje gång du blickar ner på den, varje klocka har oftast en story vad dem är gjorde för och varför dem började tillverkas och såklart en personlig historia! ;) Just nu är jag framförallt intresserad av klockornas insida och har börjat lära mig mycket om caliber 3135. Helt otroligt vilket urverk det är och framförallt hur komplicerat och perfekt allting är. Jag har varit medlem på forumet ett litet tag nu och känner mig oerhört välkomnad så jag känner att det är dags att presentera mig! Ser fram emot uppkommande diskussioner och härliga bilder från er alla klockälskare! :)

Här kommer lite bilder på mina klockor jag har just nu:
IMG_1327.JPG
min fantastiska 216570!
IMG_4210.JPG
lillbrorsan 16570! (fotot är taget på den tiden när jag hade vant mig med klockan på höger armen, strax därpå blev det en ändring :D)
IMG_1273.JPG
och så den klassiska 16610!

Hej, ny här på forumet, har börjat lite lätt med mitt intresse och håller på att läsa in mig. Allt började som liten när jag beundrade min fars Rolex Oyster datejust. Därefter har jag börjat med quartz klockor och arbetar upp mig mot de automatiska urverken. Är lite av en Cartier och Rolex fan =)

Hej allesammans!
Adam heter jag, 16 år gammal och studerar mitt första år på gymnasiet på ekonomiprogrammet!
Jag har alltid varit intresserad av klockor, men mitt riktiga intresse började nog när jag var 10-11 år gammal och började spara till en riktigt klocka! Jag har alltid beundrat klockor, kanske på grund av att min far gjort detsamma. Men en klocka är så mycket mer än bara realtid. En klocka ger en härlig känsla varje gång du blickar ner på den, varje klocka har oftast en story vad dem är gjorde för och varför dem började tillverkas och såklart en personlig historia! ;) Just nu är jag framförallt intresserad av klockornas insida och har börjat lära mig mycket om caliber 3135. Helt otroligt vilket urverk det är och framförallt hur komplicerat och perfekt allting är. Jag har varit medlem på forumet ett litet tag nu och känner mig oerhört välkomnad så jag känner att det är dags att presentera mig! Ser fram emot uppkommande diskussioner och härliga bilder från er alla klockälskare! :)

IMG_1327.JPG
min fantastiska 216570!
IMG_4210.JPG
lillbrorsan 16570! (fotot är taget på den tiden när jag hade vant mig med klockan på höger armen, strax därpå blev det en ändring :D)
IMG_1273.JPG
Lustigt, jag hade också tre Rolex när jag var 16 bast.

NOT! :D

Senast ändrad:
Hej allesammans!

IMG_1327.JPG
min fantastiska 216570!
IMG_4210.JPG
IMG_1273.JPG
High five på dig!:cool:

Hejsan KS,

Jag har inte burit klocka sen barnsben då jag hade en klocka av märket gul, som jag tyckte fantastiskt mycket om (den hade en digital och analog klocka, samt var vattentät). Slutade bära klocka då jag fick min första mobiltelefon.

Jag har aldrig varit särskilt materialistisk, inte minst gällande accessoarer som jag sällan sett poängen med vilket gjort att jag inte sett poängen med klocka heller "man har ju mobiltelefonen". Lyx överlag har jag inte varit någon konsument av. Dessutom tycker jag tanken om att tiden går och att vi blir äldre har orsakat en del oro/ångest (kanske tar jag i nu), vilket gjort att jag inte sett någon poäng i att påminnas om att tiden går.

Det senaste halvåret har jag dock svängt i frågan gällande tiden. Jag har tittat på klockor som är väldigt snygga, samt att jag numera accepterar att tiden går och att vi inte kan göra något åt det. Kanske är det bra att påminnas om tiden går och att vi måste fokusera på det som är relevant i livet. Dessutom är jag snart färdig fysiker och är intresserad av relativitetsteori (både allmän och speciell) på en relativt avancerad nivå (därav det fåniga användarnamnet "fysikaren" som anspelar på "fysikern"). Det gör även att min ekonomi är relativt begränsad så här i slutet av studierna.

Jag har mina olika tankar kring vad det är som gjort att jag är nyfiken på att börja bära klocka igen. Vi får se var det landar. Det känns som att det är roligare att kolla tiden på ett urverk än i telefonen bland annat.

Tanken är att köpa en Certina DS Action Precidrive/Automatisk då jag tycker att klockorna är väldigt snygga samt att jag vill kunna bära klockan i alla lägen, jag sysslar en del med skidor och dylikt så klockan bör tåla lite stryk. Alternativt har jag kollat in lite vintage men det är inte på tavlan just nu.

Tack för mig. :)

Hallå på er,

Jag har aldrig tidigare haft något intresse av klockor förutom att dom ska vara en snygg accessoar. För ungefär ett år sedan så slog en blixt ner från klar himmel och jag började bli intresserad av automatiska urverk. Via internet (denna sajt bland annat) hittade jag då en prisvärd instegsmodell i form av Orient Ray II och köpte en med svart urtavla ifrån Long Island Watches. Jag rekommenderar dom starkt, bra support och hjälp. De var även schyssta och skrev ner värdet på paketet så tullavgiften blev inte så farligt heller.

Så nu skulla jag vilja säga att klockintresset är väckt på riktigt. Jag står i valet och kvalet om jag ska leta upp och köpa en SARB033 just nu, tycker den ser väldigt stilren och mångsidig ut.

Tack för mig och tack för ett grymt forum!

Tillbaka
Topp