• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej allihopa
Jag har alltid tyckt att klockor är vackra och har alltid varit intresserad av tekniska prylar överlag. Jag minns att jag tidigt var fascinerad av mina föräldrars automatiska Tissot Visodate Seastar PR516 , de har fortfarande varsin. Till och från i livet har jag burit klocka. Från de allra första, bla en Casio Databank i lågstadiet och diverse budgetklockor, till en Casio Wave Ceptor WVQ570 som jag fick ny av en kollega för tio år sen. Där nånstans började jag fundera lite på vilka klockor som egentligen tilltalar mig och varför. Sedan hände det inte så mycket mer förrän jag fick en Seiko Classic SRP701 när jag fyllde 40 förra året. Nyligen köpte jag mig en begagnad SKX007 som jag tänkt modda lite. Jag gillar att testa nya hobbies och intressen, vissa hänger kvar, vissa ger jag upp efter ett tag. Vi får se var det här slutar...

Hej, tänkte att jag kunde presentera mig. Jag har länge haft ett intresse för klockor, men det är inte förrän på senaste åren som jag riktigt har läst mig in på ämnet. Jag tycker om Seiko mycket, och äger en skx007 och en sarb033. Utöver dessa har jag två schweiziska vintage-ur, ett av dem var min farfars fars. Just nu är jag på jakt efter lite olika modeller, främst vintage. Nästa klocka verkar bli en King eller Grand Seiko från 70-talet, eller någon 6138 från samma tid.

Det här verkar vara ett trevligt forum, känns kul att ha ett eget konto efter att bara ha observerat ett tag!

Hej på er.
Kort presentation var det, stort hjärta med liten plånbok.
Rullar idag med några ärvda "vintage", och nya quartz verk till vardags.
Står just nu i begrepp att införskaffa en Seamaster, (vore roligt att höra era åsikter i detta val).
Vore lädret större skulle en GMT master sitta fint, men det får vänta tillsvidare tyvärr.

Hej trevligt att komma med i forumet, är intresserad av klockor, har svårt att vara utan klocka på armen, skulle batteriet lägga av är det bråttom att få det åtgärdat , mestadels arbetsklockan då , inget märkvärdigt, äldre seiko , funkar perfekt. sedan har jag några certina, ett guldur , ett annat ur certina det med .inte längesen jag köpte. ja det var uren inga rolex el tudor men fina för mig . Hej

Hej!
Zoprano här, har följt forumet sporadiskt ett tag men känner att det är dags att bli lite mer aktivt nu. Har en Tudor Black Bay (blå) uttagen förra året. Sugen på fler nu!

Intressen: Malmö FF, fotboll i allmänhet, indisk mat, öl, familj.

IMG_6713.jpg

Senast ändrad:
Hej,
Kul!!! Nu jävlar!
Jag har av vana tradition att gräva ner mig i något jag tycker verkar intressant, hittills har en rad ämnen passerat och det jag fastnat mest för är pennor av exklusivare slag. En dag för några månader sen slog det mig att jag aldrig har haft något intresse av klockor, och en tanke började gro. Varför? Vad är det som gör att folk spenderar tusen-, tiotusen-, hundratusentals kronor på en klocka?

Nu gjorde jag "misstaget" att börja grotta ner mig i tillverkare, tradition, urverk m.m. Som ni säkert förstår så ledde detta till en enda sak... Jag vill också ha en bra klocka. Jag är en förortsarbetande nybliven pappa, så tid och pengar går helt och håller till familjen. Min plan är att lägga undan någon tusenlapp i månaden för att sen, om ett tag, köpa den klockan jag beslutat mig är bäst i världen för mig just då. Som det ser ut idag pekar allt mot en klocka och en specifik modell. Sinn 104. Den verkar fantastisk på alla sätt. Fast... jag, liksom 100% av er här inne, kommer nog inte stanna vid en klocka. Om jag vann en lottovinst skulle jag köpa dessa utan att blinka (ingen inbördes ordning, förutom att Sinn kommer först):​
Pennor
Har ni några funderingar på pennor, främst reservoarer, av märken som t.ex. Cross, Parker, Sheaffer, Ballograf, Visconti, Waterman, Inoxcrom så gör jag mitt bästa att besvara dem... och i gengäld kommer jag säkerligen kontra med en massa klockfrågor.

Bilagor

• duofold.png
    duofold.png
    34.4 KB · Visningar: 32
Hej,

Har alltid haft fina klockor i familjen, men ärligt tyckt att det inte "behövdes" eftersom jag tyckte om att sitta med både dator och mobil. Men nu efter att åren gott, så börjar reflexen komma tillbaka, att snabbt kunna titta ner på handleden och inte gräva efter telefonen.

Numera titar jag på att köpa något för varje dag, så inom snar framtid hoppas jag slå till och posta vidare :)

Har missat denna tråden helt.
Men jag heter Emil, bor i Stockholm, är en tatuerande småbarnsförälder som tyckt klockor är kul genom åren, men har väl egentligen inte gjort något slag i saken förrens nu. Så det var en vän som tipsade om KS.

Hej på er,

Jag är 23- årig student som är helt ny här på forumet såväl som i klockvärlden.
Tror bara det var en tidsfråga innan klockor skulle fånga mitt intresse för de verkar hålla alla de komponenter som jag älskar: Tidlös design och kvalitet, komplexitet i det enkla och stora mängder information att grotta ner sig i.

Är fast beslut om att köpa en vintageklocka inom den närmaste tiden. Som för många andra går blickarna mot Omega Seamaster. Känner mig här lite lätt vilse bland alla olika modellen som tillverkats, finns det någon tråd där de olika Seamaster-medellerna diskuterats och jämförts?
En annan klocka som lockar är en enkel Seiko med Pepsi-bezel.

I övrigt älskar jag engagemanget i forumet. Tills vidare, ha det bra!

Hej,

JPU här, har varit en ubåt i ett par år men nu kommer jag upp till ytan. Har ägt en hel del klockor genom åren men har fått dra ner i samband med barn och husköp osv. Har nu en rätt städad ekonomi så jag funderar på en stålklocka med blå urtavla. Har kikat på IWC Ingenieur Laureus och Rolex DJ II bland annat. Kom gärna med för eller emot, om du har några personliga erfarenheter.
Läser det mesta som postas och brukar avsluta med en koll på köp och sälj innan John Blund ...
Vi hörs - och kom ihåg Barncancerfonden!
Best / h8jpu

Efter att min dåvarande fru bestämde att jag skulle sälja min Rolex submariner har jag alltid ångrat detta... Efter ett par tipsvinster fick jag återigen möjlighet att köpa en Rolex, den här gången en Milgauss. Lycklig man! Ser fram emot många vackra bilder på klockor här på klocksnack!
Rolex.jpg

Hej på er,

Jag är 23- årig student som är helt ny här på forumet såväl som i klockvärlden.
Tror bara det var en tidsfråga innan klockor skulle fånga mitt intresse för de verkar hålla alla de komponenter som jag älskar: Tidlös design och kvalitet, komplexitet i det enkla och stora mängder information att grotta ner sig i.

Är fast beslut om att köpa en vintageklocka inom den närmaste tiden. Som för många andra går blickarna mot Omega Seamaster. Känner mig här lite lätt vilse bland alla olika modellen som tillverkats, finns det någon tråd där de olika Seamaster-medellerna diskuterats och jämförts?
En annan klocka som lockar är en enkel Seiko med Pepsi-bezel.

I övrigt älskar jag engagemanget i forumet. Tills vidare, ha det bra!
Välkommen! Kul med fler studenter, finns en tråd för sådana med ;) jag pluggar själv så är intressant att se hur andra får intresset att gå ihop med ekonomin under skolåren.

Hej på er !
Tackar för insläpp !

Jag är en klockintresserad kille som jobbar med mc och bil.
Har ett par Breitlings men nästa får allt bli en Rolex. Har förstått att här kan man få svar och tips på det mesta

Ha d gött

//Kent

Hallå hallå!

Ny här på forumet men har de senaste åren haft ett växande klockintresse. Äger idag en Certina och har länge sneglat på vilken klocka som ska bli mitt första stora klockinköp men har väldigt svårt för att bestämma mig då man hela tiden upptäcker nya läckerbitar. Plånboken har också haft vissa invändningar då jag är student och stora delar av inkomsterna investeras i alkoholhaltiga drycker på diverse nationer. En bra klocka är kanske en bättre investering, vad vet jag?

Speedmaster är en favorit men är annars inställd på att införskaffa en dykare vilket också är i linje med mitt intresse för sjön. Har på senare tid även börjat fått upp ögonen för vintage vilket har lett mig till detta trevliga forum.

Simma lugnt! (jag skulle gärna göra de om jag bara kunde bestämma vilken dykare jag ska köpa :))

Ny på forumet!

Köpte min första "riktiga" klocka härom året.. en Breitling Cronograf, som jag är mycket nöjd med!

Nu är jag på jakt efter En "beater" i form av Tag Heur, gärna med gummiband och viklås - så det blir nästa inköp :)

Hej på er allesammans!

En 28-årig kille ifrån Linköping här som så många andra har hittat hit på grund av det växande intresset av klockor. I dagsläget består "samlingen" av vad jag förstår ni kallar en parfymklocka samt en enklare Tissot. Tanken med medlemskapet är att kunna diskutera med personer som har större intresse för klockor än vad jag har i min närhet när det nu äntligen börjar bli dags för min första riktiga klocka, men mer om det i en annan tråd. :)
Emporio Armani.jpg Tissot.jpg
//Huldten

Tja, ny här. 24 år, pluggar till sjuksyrra i gbg... så.. är inte kirurg.
Länge haft ett intresse för klockor. Har en Frederique Constant och en Omega SM Deville.
Tack för mig.

Hej
Det är nästan på dagen 6 år sedan jag blev frälst, dvs. ögonblicket då jag såg en Rolex Submariner för första gången. Klockintresset har sedan dess blivit både starkare och bredare och inkluderar utöver äldre sportsrollar även gamla Heuers, ryssklockor och coola vintagemodeller från 70-talet mm.
Jag är väldigt glad för att ha hittat detta forum som verkar vara en outtömlig källa på kunskap och nörderi.
Bifogar ett kollage på några av mina klockor.
Om man sitter uppe till midnatt bara för att höra det ljuva "klånket" när ryssklockan ändrar datum, är det dags att söka hjälp då?
20170315_204531.jpg

Tillbaka
Topp