• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hallå alla klockfantaster!
Ny på forumet här. Märker att många presenterar sina fina klockor i sitt första inlägg men jag kommer inte göra detsamma av den enkla anledningen att jag inte har någon klocka att visa upp :) (än)
Jag har ganska nyligen fått upp intresse för klockor (mer specifikt rolex) och måste säga att jag är novis i ämnet. Jag kommer utan tvekan att lära mig mer än jag kommer att lära ut på detta forum.
Som första klocka att införskaffa har jag tänkt mig en daytona 116520 med vit urtavla. En stilren klocka som passar de flesta klädserna, men om jag förstått det rätt så är dessa ganska svåra att få tag i. Men som man brukar säga, den som väntar på nå gott... :D

Hej!

27 år och bor i Stockholm. Jobbar som it-konsult och haft ett stort klockintresse sedan länge. I dagsläget äger jag endast en Certina DS Podium men nu är jag sugen på att göra några dyrare inköp och har en stor kärlek till Tudor Black Bay 79220N & Rolex Submariner 114060. En annan klocka som ligger mig varmt om hjärtat är Vintage Tudor Submariner 7928. Klivit in här på Klocksnack då en polare tipsat mig om sidan och hoppas kunna få mer kunskap och eventuell information om framtida köp.

Kul ska det bli att följa detta forum.

Väl mött!

Tjena Hanastic (om jag får kalla dig det),
Amen typ så, har tidigare bara ägt quartz klockor. Är faktiskt sugen på en Seiko SXK009 eller Chris.Ward trident 600, själv då, någon klocka du letar efter?
Hmm trident är jävligt snygg med vågiga urtavlan. Gillar specifikt den med vit urtavla. Hittar du den 5000 eller under tycker jag absolut att du ska slå till!

Tänkte presentera mig enligt kutym!
Har ett nyupptäckt intresse av klockor som började för dryga månaden sedan då jag fyllde 50.
Fick idé om att köpa en present till mig själv och kom tänka på en klocka som ju är etn bestående sak och minne.
Till saken hör att jag varit utan klocka ända sedan mobiltelefonen kom, då jag inte tyckte det behövdes längre. Först nu har jag insett att en fin klocka är som ett smycke. Läckert och attraktivt.
Före mobilens intrång hade jag en Casio Oceanus från tidigt 90 tal, ett kvartsverk. Den går lika bra idag som då. Aldrig servad ej heller reparerad. Den tuffar på och håller tiden perfekt underligt nog!
Köpte iaf en Certina DS-8 precidrive månfas till min 50 årsdag som jag är mycket nöjd med. Tycker den är snygg och tålig klocka. Visst lockar ett dyrare ur men då jag är en normalinkomsttagare har jag ingen möjlighet att betala för mycket för en klocka. Dock har jag nu fått ett oerhört sug att köpa en mekanisk "finklocka" av bättre märke i 18k roséguld. Tyvärr är dessa mycket dyra men hittat 2 st jag verkligen gillar, Longines Conquest och Longines Flagship
Jag gillar den enkla rena vintage designen. Conquest finns för 34000 kr på uret.se.
Min absoluta smärtgräns går vid det priset. Tycker ni detta är ett bra köp?
Skulle gärna vilja få tips från er erfarna var man kan våga köpa kvalitets klockor online på utländska betrodda sajter?
De svenska förutsätter jag är ok.
En annan fråga- kan man pruta i en fysisk uraffär i den prisklassen jag nämnde eller är det förbehållet bara dyrare klockor?
Bifogar 3 bilder, en på min Certina och de andra 2 Longines jag dreglar över!
2017-03-13 16.55.32.jpg
Lon 118 (1).jpg
Screenshot_2017-03-14-15-19-54.png

Tacksam för svar och info!

Tänkte presentera mig enligt kutym!
Har ett nyupptäckt intresse av klockor som började för dryga månaden sedan då jag fyllde 50.
Fick idé om att köpa en present till mig själv och kom tänka på en klocka som ju är etn bestående sak och minne.
Till saken hör att jag varit utan klocka ända sedan mobiltelefonen kom, då jag inte tyckte det behövdes längre. Först nu har jag insett att en fin klocka är som ett smycke. Läckert och attraktivt.
Före mobilens intrång hade jag en Casio Oceanus från tidigt 90 tal, ett kvartsverk. Den går lika bra idag som då. Aldrig servad ej heller reparerad. Den tuffar på och håller tiden perfekt underligt nog!
Köpte iaf en Certina DS-8 precidrive månfas till min 50 årsdag som jag är mycket nöjd med. Tycker den är snygg och tålig klocka. Visst lockar ett dyrare ur men då jag är en normalinkomsttagare har jag ingen möjlighet att betala för mycket för en klocka. Dock har jag nu fått ett oerhört sug att köpa en mekanisk "finklocka" av bättre märke i 18k roséguld. Tyvärr är dessa mycket dyra men hittat 2 st jag verkligen gillar, Longines Conquest och Longines Flagship
Jag gillar den enkla rena vintage designen. Conquest finns för 34000 kr på uret.se.
Min absoluta smärtgräns går vid det priset. Tycker ni detta är ett bra köp?
Skulle gärna vilja få tips från er erfarna var man kan våga köpa kvalitets klockor online på utländska betrodda sajter?
De svenska förutsätter jag är ok.
En annan fråga- kan man pruta i en fysisk uraffär i den prisklassen jag nämnde eller är det förbehållet bara dyrare klockor?
Bifogar 3 bilder, en på min Certina och de andra 2 Longines jag dreglar över!
2017-03-13 16.55.32.jpg
Lon 118 (1).jpg
Screenshot_2017-03-14-15-19-54.png

Tacksam för svar och info!

Välkommen och grattis i efterskott!
Om du kan tänka dig begagnat så blir urvalet lite större.

Tackar!:) Helst vill jag nog ha en ny men inte hunnit sätta mig in i begagnatmarknaden ännu. Är det på denna sidan man ska hålla ögonen öppna då? Vilka andra sajter kan du tipsa om?

Tackar!:) Helst vill jag nog ha en ny men inte hunnit sätta mig in i begagnatmarknaden ännu. Är det på denna sidan man ska hålla ögonen öppna då? Vilka andra sajter kan du tipsa om?

Du kan säkert hitta guldkorn på denna sidan men det finns såklart fler att titta på. Jag personligen är inte rätt person att fråga då jag mestadels har köpt på denna sidan när det gäller begagnat.

Hej,
Ny på detta forum och ny i intresset för klockor.
Just nu håller jag på att hitta vilken typ av klocka som passar mig och jag gillar.
Steg 1 blir en klocka inom bostadsområdet 1000-5000 kr. Den som ligger närmast just nu är nog en SEIKO sarb017. Gillar mekaniken....och kvaliteten......och storleken. Sedan är den gröna urtavla unik mot vad alla andra har.

/Bobby

Hej,
Ny på detta forum och ny i intresset för klockor.
Just nu håller jag på att hitta vilken typ av klocka som passar mig och jag gillar.
Steg 1 blir en klocka inom bostadsområdet 1000-5000 kr. Den som ligger närmast just nu är nog en SEIKO sarb017. Gillar mekaniken....och kvaliteten......och storleken. Sedan är den gröna urtavla unik mot vad alla andra har.

/Bobby

Välkommen!
Jag kan intyga att Seiko Alpinist är en otroligt fin klocka för pengen. Har en själv och är mycket nöjd!

Hejhopp :)
Mikael heter jag, Micke för de flesta, 48 år, gift sen några år...haha:D, 2 barn, bor runt Göteborg med glesbygd...dvs i Alingsås.
Mina topp 3 intressen;
  1. Bilrekond...love it or leave it.
  2. Klockor! Hela livet så vitt jag minns, det hela började nog med att min pappa hade ett krånglande Certina-ur, (detta var på 70-talet) visarna envisades med att lossna! Så mååånga resor med vår Volvo 142a in till urmakaren i stan blev det. Där trivdes jag! Tyckte det var spännande med alla delar mm och alla klockor som fanns överallt i hans gamla butik. När sedan han slog igen butiken kändes det tomt...så jag var lite av urmakare hemma i källaren...med blandat resultat!;)
  3. Whisky, gärna rökig, men den mesta single malt slinker ner!
Sen är man ju intresserad av det mesta man "inte har råd med" enligt min bättre hälft, cigarrer & pennor mm mm.
SÅ det var väl lite om mig, beklagar att det gått så lång tid innan jag presenterat mig ordentligt.
Tycker att detta är ett mkt underhållande forum för likasinnade, och känner mig välkommen...precis så "klock-nördig" som jag är! :p
//Tack för ett riktigt trevligt forum!
Micke.

Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej

Är helt ny på detta fantastiska forum. Varit inne och läst en hel del och man finner mycket härliga diskussioner!!

Har haft ett stort klockintresse under många år och allt startade med en Quartz Omega som inhandlades i USA för många många år sedan. Gick vidare med en Breitling Shark som stannade ett par år! Den byttes in mot en Sjöö Sandström Royal Steel som fick lämna plats för en S&S Chronolink. Denna stannade ej länge utan det blev helt en Omega Railmaster. Mycket trevlig klocka skall sägas. Denna blev tyvärr stulen. Då inhandlades en IWC Pilot Flighecronograph som fortfarande används flitigt. Detta var ca 20 år sedan! För ca 10 år sedan inhandlades även en Rolex GMT Master pepsi. Denna avyttrandes för ca 3 år sedan för att ge plars för en Yacht Master 16622. Även denna används ganska mycket. Trevligt sportig...... För ca en månad sedan inhandlades en av mina drömmars klocka...... Patek Philippe Aquanaut 5065 med gummiarmband. Mumsfilibabba. Vilken klocka. Passar perfekt på mina taniga handleder

Tack för ordet i detta grymma forum

Tjena,
Jag blev inbjuden av Tojjetok här på forumet.
Bor i Sundsvall och är 35 år, har ett intresse för klockor, har några men inga dyrgripar direkt. Inte än. Just nu är jag insnöad på G-shock och letar med ljus och lykta efter en fin sådan :)

Hej!
Har vart medlem här i många år, men har mest lurkat... Var även en del aktiv på TTT tidigare och köpte/sålde en del klockor där från andra medlemmar. Vem är då jag? Jag är snart 45, jobbar med IT längst upp på västkusten. Har vart klockintresserad hela livet (kuriosa; enligt mina föräldrar var mitt första ord "klocka", så t.o.m. vid 9 månaders ålder insåg jag att de där visarna som rörde på sig uppe på väggen var spännande). Jag har en (enligt bekanta) olustig förmåga att kunna säga vad klockan är utan att behöva titta på den, min interna kronometer är rätt bra synkad, +- ett par minuter iallafall, inget som skulle kunna bli COSC-godkänt, men för att vara helt biologisk är det ändå rätt bra :)

Mina första klockor var Casio och Seiko, enkla digitala klockor... Flera av dom behöll jag väldigt länge, men de flesta av mina tidiga klockor är nu borta väck. Idag består min lilla försiktiga samling av ett par klockor som jag ärvt av min morfar (en Seamaster från tidigt 60-tal samt ett fickur som min morfars far ägt, tung silverpjäs från någonstans runt första världskriget, en Eweco från 60/70-tal som jag fortfarande tycker är stilig och "rätt" även idag). De senaste 15 åren kom mitt intresse igång mer och jag har genom åren ägt ett par Davosa (inhandlade från Micke på Urtid), och idag har jag kvar en Davosa Ternos som är min favorit submariner-lookalike. I samlingen finns även en mycket välskött och elegant Glycine Bienne 1914 på strutsläder-armband som jag funderar på att sälja/byta mot något annat eftersom den i ärlighetens namn är lite för stor för min handled... Sen finns ett par enkla auktionsfynd (En till Eweco, guldpläterad som jag brukar ha på bond-nato, funkar faktiskt otippat bra!). Sen ett par stycken kvartsare, en Traser Supersport (också handlat från Urtid), ett par Casio, några gamla reklamklockor som man fått i present, en bunte olika armband, extra stift, lite verktyg osv....

Tills alldeles nyligen var min finaste pjäs en Omega Seamaster Pro Automati i Titan, mycket fin klocka som jag gillade väldigt mycket, men sålde (nyserverad från Nymans, mycket snygg) eftersom badrummet hemma behöver en uppfräschning, så jag får klara mig med mina övriga klockor... I mina drömmar finns ett par klockor jag någon gång gärna skulle vilja äga; en Speedy, en Sub 14060, En Breitling SuperOcean, Något vackert från Glashütte Original (en Panoreserve t.ex.). I nuläget går inkomsten till att försörja familjen, men nån gång kommer förhoppningsvis någon av dessa sitta på min handled. Tills dess får min flickvän stå ut med att jag går fram till okända och inleder diskussioner när jag ser något riktigt intressant på deras handled :)

En till Stockholm emigrerad Skåning!

Jag blev intresserad av klockor för rätt många år sedan när jag sommarjobbade på en kyrkogård och fick till uppgift att tillsammans med vaktmästaren "fixa klockan" i kyrktornet. Det gav mersmak och sedan dess har intresset accelererat. Fn är jag inne i en Patek-period och har två "köpeprojekt" på gång: en Calatrava och en Nautilus.

Hälsningar från Hötorget!

Hej,
Jag har nyligen blivit intresserad av klockor efter det att jag köpte en SKX007 i 20 års present till grabben och blev så sugen på en likadan, så jag köpte en till mig själv.

Har som nästa mål/dröm en Speedmaster Professional (311.30.42.30.01.005), tycker den är super läcker. Vet inte hur uppnåeligt eller hur lång tid det kommer ta innan jag kommer dit dock. Familjen inte helt förstående för att spendera för mycket på klocka/klockor, ”bättre med resor etc, där alla kan få del”:(, men får kämpa på.

Exempel på några andra klockor jag har på önskelistan är:
Sjöö Sandström UTC Skydiver
Glycine Airman
Panerai Luminor GMT

hejsan!
jag heter Daniel och har kanske tyckt att klockor är mest i vägen... tills jag spontant köpte KLOCKAN... ulysse nardin moonstuck, vilken klocka... sen var jag fast. det blev några äldre omega automat och ett "shardon 774"... lite mysig... lite rolexar bla en sub.
jag hörde talas om klocksnack av en polare så nu är jag här; ser fram emot att lära mig mer....

Bilagor

• nardin4.jpg
    nardin4.jpg
    48.8 KB · Visningar: 82
Tillbaka
Topp