• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hallå,

Gillar: Klockor, rom och kärlek
Ogillar: Polyester, jantelagen och koriander

Aldrig haft en klocka egentligen förrän jag fick min första klocka vid typ 23 års ålder av en bekant som startade ett sånt här fake DW märke, klockan jag fick dog efter 2 månader så bestämde mig för att köpa en ny. Detta tog dock några år men jag visste att jag ville ha en klocka med en story och gillar även astronomi så jag började leta runt på nätet för denna kombo som lede mig hit för att slutligen köpa mig en ny omega speedmaster.

Tyckte det var lite svårt att vrida upp klockan i början för jag bett på min naglar och detta fick mig att fundera på att sälja den efter 1 vecka, men istället valde jag att sluta bita på naglarna och kan nu vrida upp klockan utan problem.
 

Viktor.p

Breitling
Tjena!
Efter att ha läst på forumet i över två år börjar det bli dags att bidra lite själv. 21 år gammal, nybliven student och ägare av en Omega PO 39,5 (2016). Mitt klockintresse drog igång på allvar när jag började jobba efter studenten och insåg att Omega-drömmen inte var allt för avlägsen om jag sparade lite pengar. Tidigt snöade jag in på Omega PO cal.8500 42mm men den var aningen för stor då jag provade den hos AD. Därför var valet självklart när Omega på Baselworld 2016 introducerade den mindre PO 39,5mm med cal.8800.

Kort resumé:
- Köpt hos AD i Sverige i slutet av förra året.
- Inlämnad för garantireparation efter endast 12 dagar för att datumskivan fastnade vid datumbyte. 6 veckor senare fanns den åter hos min AD och har fungerat felfritt sedan dess.
- Byte av stållänken till en Hirsch läder-strap.
- Klockan snabbar sig ca 2.5 sekunder per dag vilket är sämre än vad många andra cal.8500+ presterar. Det är dock inget jag stör mig på utan snarare en del av charmen jag ser hos mekaniska/automatiska ur.

Omegan är mitt första klockköp och första mekaniska ur. Äger sedan tidigare en Tissot PRC200 Chronograph Quartz som i min mening är en av de snyggare Quartz-kronograferna.

Omegan har en mäktig wrist-presence och framkallar ett leende varje gång jag kollar på armen. Blir bara mer och mer säker för varje dag att jag faktiskt "hittat rätt". Bifogar lite bilder som är tagna med iPhone kameran (ber om ursäkt för kvalitén).

Ha det fint!
IMG_6250.JPG
InkedIMG_6255_LI.jpg
IMG_6253.JPG
IMG_6261.JPG
 

Burre

Breitling
Hej!
Då det finns många duktiga skribenter har jag under lång tid hämtar inspiration och information på forumet, utan att vara medlem, skäms på mig...! Klockintresset har funnits i många år, har hela tiden en blick ute i cyberrymden med en förhoppning om att hitta en vacker pjäs. Är allätare, gillar både nytt och gammalt men just nu är blicken på en Angelus kronograf Triple Date. Hoppas kunna bidra med några rader i framtiden. Bifogar bilder på några av mina klockor.
om3.JPG
t5.JPG
om1.JPG
om2.JPG
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Hej!
Då det finns många duktiga skribenter har jag under lång tid hämtar inspiration och information på forumet, utan att vara medlem, skäms på mig...! Klockintresset har funnits i många år, har hela tiden en blick ute i cyberrymden med en förhoppning om att hitta en vacker pjäs. Är allätare, gillar både nytt och gammalt men just nu är blicken på en Angelus kronograf Triple Date. Hoppas kunna bidra med några rader i framtiden. Bifogar bilder på några av mina klockor.
om3.JPG
t5.JPG
om1.JPG
om2.JPG
Välkommen. Fina bilder.
 

Ivannygards

Breitling
2-Faktor
Hej!

Är 23 år gammal och mitt klock intresse började när jag fick ärva 2 omegor utav min far. Sedan dess har det kommit in fler. Senaste köpet var en Jaeger Lecoultre Master Control World Geographic.
Har även några från Seiko och en tissot.
Detta var allt från mig :)
 

Bilagor

  • 20170325_112135.jpg
    20170325_112135.jpg
    72.6 KB · Visningar: 81
  • RIMG0024.jpg
    RIMG0024.jpg
    123.2 KB · Visningar: 82

Boppe

Breitling
Hej!
Jag har ganska nyligen fått upp ögonen för klockor på allvar. Har tidigare sportat mycket Casio-klockor (miniräknarklocka är fortfarande en favorit!) och Certina-quartz, men nu är det självuppdragande klockor som är på tapeten.
Fick ärva min morfars Certina-guldklocka från 60-talet, har dock bara vågat bära den vid mer formella tillställningar. För några veckor sedan valsade jag ut från en klockhandlare med en Omega Seamaster 300 på ena armen, en prålig ask under den andra och ett fånigt flin i fejset. Sedan dess har jag lurkat här på KS, och har nördat loss ordentligt.
Siktet är inställt på en Sea-dweller 16600 som nästa dinka, och med min keffa impulskontroll borde det inte dröja så länge. Har även en Certina DS som "beater".
Har tyvärr lämnat den fina Certinan hemma, så ni får hålla tillgodo med en bild på Seamastern! Tack för mig!
IMG_20170310_213902.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20170310_213902.jpg
    IMG_20170310_213902.jpg
    116.5 KB · Visningar: 29

tomas o.

Breitling
Hej,
ny medlem sedan någon vecka men klockintresserad med varierande intensitet i sisådär 30 år. Insåg i höstas att jag skulle vilja ha en årsklocka och att jag inte hade någon kunskap för att kunna genomföra ett sådant köp med någorlunda säkerhet. Följde således vintagetrådarna och köp/sälj en tid innan jag registrerade mig.

Klockintresserad sedan jag fick en Breitling Antares för många år sedan. Tappade bort den två gånger, den andra gången för gott. Den sågs senast på västkusten en varm men blåsig dag i september men den är numera sannolikt begravd för evigt på två meters djup efter att armbandet tappat greppet. Det gjordes en hel del dykningar efter den, och kompisar som bor kvar påstår att de fortfarande letar efter den, men den återfanns aldrig.

Jag köpte en ny, nästan likadan. Urtavlan hade dock förändrats till det sämre, borta var den vackert indigoblå tavlan, men den var tillräckligt likt. Sedan dess har det blivit klockor från Omega, IWC och Eterna. Senaste tre åren har intresset tagit fart och min korta lista över intressanta ur har ständigt utökats. Gemensamt för alla på listan, från Stowa till äldre Seamaster och Submariner, är att det ska vara avskalat och gärna utan datum. Nu främst på jakt efter en Rolex Sub 5513 från tidigt 70-tal.
 

Erik1991

Breitling
Hej!
Erik heter jag och är ny här på forumet. Klockintresset har funnit i några år och jag har haft några modeller, men nu på slutet har intresset växt rejält och jag bestämde mig för att gå med här.

Jag började min klockkarriär med att köpa en ny Omega PO på Jarl Sandin i Göteborg. En klocka som jag använde varje dag ända till några veckor sedan då jag sålde den.
image.jpg

Har nu en Rolex GMT Master II 2016 och en Breitling Superocean Heritage Chrono 46mm.
image.jpg
image.jpg

Har även haft en Omega Seamaster 300 ett kortare tag.

Ska bli roligt att lära känna er här på forumet.

Med vänlig hälsning, Erik
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Erik heter jag och är ny här på forumet. Klockintresset har funnit i några år och jag har haft några modeller, men nu på slutet har intresset växt rejält och jag bestämde mig för att gå med här.

Jag började min klockkarriär med att köpa en ny Omega PO på Jarl Sandin i Göteborg. En klocka som jag använde varje dag ända till några veckor sedan då jag sålde den.
image.jpg

Har nu en Rolex GMT Master II 2016 och en Breitling Superocean Heritage Chrono 46mm.
image.jpg
image.jpg

Har även haft en Omega Seamaster 300 ett kortare tag.

Ska bli roligt att lära känna er här på forumet.

Med vänlig hälsning, Erik
Fina klockor! Välkommen in i värmen! :)
 

Franco

Breitling
Tjena!
Efter att ha läst på forumet i över två år börjar det bli dags att bidra lite själv. 21 år gammal, nybliven student och ägare av en Omega PO 39,5 (2016). Mitt klockintresse drog igång på allvar när jag började jobba efter studenten och insåg att Omega-drömmen inte var allt för avlägsen om jag sparade lite pengar. Tidigt snöade jag in på Omega PO cal.8500 42mm men den var aningen för stor då jag provade den hos AD. Därför var valet självklart när Omega på Baselworld 2016 introducerade den mindre PO 39,5mm med cal.8800.

Kort resumé:
- Köpt hos AD i Sverige i slutet av förra året.
- Inlämnad för garantireparation efter endast 12 dagar för att datumskivan fastnade vid datumbyte. 6 veckor senare fanns den åter hos min AD och har fungerat felfritt sedan dess.
- Byte av stållänken till en Hirsch läder-strap.
- Klockan snabbar sig ca 2.5 sekunder per dag vilket är sämre än vad många andra cal.8500+ presterar. Det är dock inget jag stör mig på utan snarare en del av charmen jag ser hos mekaniska/automatiska ur.

Omegan är mitt första klockköp och första mekaniska ur. Äger sedan tidigare en Tissot PRC200 Chronograph Quartz som i min mening är en av de snyggare Quartz-kronograferna.

Omegan har en mäktig wrist-presence och framkallar ett leende varje gång jag kollar på armen. Blir bara mer och mer säker för varje dag att jag faktiskt "hittat rätt". Bifogar lite bilder som är tagna med iPhone kameran (ber om ursäkt för kvalitén).

Ha det fint!
IMG_6250.JPG
InkedIMG_6255_LI.jpg
IMG_6253.JPG
IMG_6261.JPG

Jävligt snygg klocka! Har du bilder på den med stållänken? Också ny här på KS. Välkommen
 
Senast ändrad:

Franco

Breitling
Tjena!
Efter att ha läst på forumet i över två år börjar det bli dags att bidra lite själv. 21 år gammal, nybliven student och ägare av en Omega PO 39,5 (2016). Mitt klockintresse drog igång på allvar när jag började jobba efter studenten och insåg att Omega-drömmen inte var allt för avlägsen om jag sparade lite pengar. Tidigt snöade jag in på Omega PO cal.8500 42mm men den var aningen för stor då jag provade den hos AD. Därför var valet självklart när Omega på Baselworld 2016 introducerade den mindre PO 39,5mm med cal.8800.

Kort resumé:
- Köpt hos AD i Sverige i slutet av förra året.
- Inlämnad för garantireparation efter endast 12 dagar för att datumskivan fastnade vid datumbyte. 6 veckor senare fanns den åter hos min AD och har fungerat felfritt sedan dess.
- Byte av stållänken till en Hirsch läder-strap.
- Klockan snabbar sig ca 2.5 sekunder per dag vilket är sämre än vad många andra cal.8500+ presterar. Det är dock inget jag stör mig på utan snarare en del av charmen jag ser hos mekaniska/automatiska ur.

Omegan är mitt första klockköp och första mekaniska ur. Äger sedan tidigare en Tissot PRC200 Chronograph Quartz som i min mening är en av de snyggare Quartz-kronograferna.

Omegan har en mäktig wrist-presence och framkallar ett leende varje gång jag kollar på armen. Blir bara mer och mer säker för varje dag att jag faktiskt "hittat rätt". Bifogar lite bilder som är tagna med iPhone kameran (ber om ursäkt för kvalitén).

Ha det fint!
IMG_6250.JPG
InkedIMG_6255_LI.jpg
IMG_6253.JPG
IMG_6261.JPG
 

Luddixz

Breitling
Jahaja! Vilken känsla ändå att få vara en del av denna gemenskap!
Ludwig heter jag. 22 år och bosatt i Stockholms innerstad.

Har på senare tid börjat uppskatta Fine watchmaking och allt som har med det att göra, och intresset växer dagligen. Är för tillfället sjukskriven och vad passar väl bättre än att spendera några av dygnets många timmar med att glida in på Nymans ur på Biblioteksgatan då och då för att beskåda skatterna i skyltfönstren?

Äger hitintills en Rolex Milgauss med Z-blå urtavla. Inhandlad i höstas på nymans ur i Västerås. Bilder på min prinsessa bifogas nedan.

Ser fram emot att lära känna er likasinnade entusiaster! Vi syns på fältet:cool:
IMG_2992.JPG

IMG_3046.JPG
 
Jahaja! Vilken känsla ändå att få vara en del av denna gemenskap!
Ludwig heter jag. 22 år och bosatt i Stockholms innerstad.

Har på senare tid börjat uppskatta Fine watchmaking och allt som har med det att göra, och intresset växer dagligen. Är för tillfället sjukskriven och vad passar väl bättre än att spendera några av dygnets många timmar med att glida in på Nymans ur på Biblioteksgatan då och då för att beskåda skatterna i skyltfönstren?

Äger hitintills en Rolex Milgauss med Z-blå urtavla. Inhandlad i höstas på nymans ur i Västerås. Bilder på min prinsessa bifogas nedan.

Ser fram emot att lära känna er likasinnade entusiaster! Vi syns på fältet:cool:
IMG_2992.JPG

IMG_3046.JPG
Milgauss är ingen dålig ingångsklocka. Krya på dig :)
 

Viktor.p

Breitling
Tja du! Roligt att du tyckte om den. Stod i valet och kvalet om jag skulle välja den blåa men fick för mig att jag nog skulle tröttna på färgen efter ett tag. Känner mig nöjd med svart - det skär sig inte så farligt mot en brun rem som jag hade föreställt mig. Tyvärr har jag inga bra bilder på den i stållänk, men jag lovar att återkomma när jag har på länken. Har beställt verktyg så jag slipper gå till urmakaren för att byta armband :)
 
H

Hysteria

Guest
Tja!
23åring från Stockholm som senaste åren jobbat inom mediasälj. Precis som föregående talare har jag inte direkt haft ett jättestort intresse för klockor, men på senare tid har man tjuvläst lite här inne och jobbat med en hel del annonsörer inom flyg & resor vilket även lett mig in på en hel del klockor & smycken. Nyligen hemkommen från Basel och min något äldre vän äger både en "Panna" och en LW. Dessa två faktorer har gett mig en riktig urge att införskaffa min första lyxklocka.
Försöker såklart nyttja jobb & nätverk (däribland Optura) men har såklart siktet inställt på 60k+ klockorna nu när finansen känns okej för ändamålet.
To-date har jag bara lirat Seiko Presage & Boss..

Om man får vara så fräck att redan i första inlägget efterfråga hjälp så passar jag på här (tänkte även ställa frågan i den stora Breitling tråden..)
Sitter och kollar på en Bentley Unitimer - http://www.authenticwatches.com/breitling-bentley-ab0521v1-c918-101x-mens-watch.html#.WNrEe6KLRE7
och även om jag sett att just Bentley-klockorna kanske inte får supermycket kärlek här på KS så har jag testat den på och är otroligt såld på att äga en lite bredare/större klocka (är 2m lång..), samt att jag är en sån där hal jävel så jag kör en del pinstriped/navy kostymer. Nu till frågan - på länk finner ni modellen för ca 63', men på Chrono24 ligger likadana (annan länk men inga större skillnader) för smått otroliga 95-110'. Har ni några tips på vad jag ska tänka på om jag genomför ett köp inom en nära framtid, och skulle ni Breitlingexperter påstå att 63 tuss för klockan på Authentic W är ett bra pris?

Tackar ödmjukast för hjälp, och tack för accept på forumet =)
 
Senast redigerad av en moderator:

Olmen

Breitling
Hallåj på er.

Man tackar för insläppet här i klocksalongen.
Är 47 år och kommer från de norra förorterna till Stockholm. Jag jobbar som pilot på ett stort skandinaviskt bolag (inte det med blå fena). Med yrket som grund så kanske ni förstår att intresset för Breitling är stort. Dock så har det aldrig passat in i livet att få förvärva en. Men för en månad sedan så blev det äntligen verklighet. Då köpte jag min första "riktiga" klocka. Breitling Avenger II. Både med stål och gummiarmband. Måste få säga att det känns helt fantastiskt att få äga en.
Jag har alltid varit intresserad av klockor. Det är ju ett av få smycken vi män kan bära.
Hemma i klocklådan just nu så ligger följande "samling"
Citizen Diver's 200 m
Certina DS Podium Big size
Laco JU-52 (På bilden under med två Laco är min den understa. Sonens är den översta och är en Laco Palermo)
Breitling Avenger II
Måste ju säga att jag redan nu sneglar på min nästa skönhet. Det som ligger högst på listan just nu är
IWC Aquatimer Chronograph, ref IW376802 och en Bremont Jaguar MKII White.
Båda med vit urtavla. Jag har bara mörka klockor så långt så lite variation blir bra.
Bifogar några sköna bilder på samlingen.

Enjoy....


IMG_0886.JPG
IMG_0885.JPG
IMG_4820.JPG
IMG_5035.JPG
IMG_5072.JPG
 

chrippapippa

Breitling
Hej!

Ny på forumet, och ny på klockor. Har haft en billig Citizen på armen ända tills mobiltelefonerna kom och jag inte tyckte jag behövde en klocka längre. Men nu börjar jag inse att det går mycket fortare att titta på handleden än att fiska upp sin smartphone. När så arbetskollegan sitter med Rolex Submariner väcks intresset -- men det enda jag beställt hittills är en Casio MDV106.

Andra intressen:

* Bilar och bilvård. Det är nästan lika roligt att sköta om en bil som att köra den!
* Hembio och HiFi.
* Whisky och finare spritsorter.
* Matlagning.

Får inte snöa in på klockor nu bara, men risken är väl hög eftersom det ofta blir så när ett intresse väcks...
 

ategner

Breitling
Hejsan!

Jag är ny här på forumet efter några dagars lurkande. Min far har blivit galen i klockor den senaste tiden och det har väl smittat av sig på mig. Är på jakt efter min första "riktiga" klocka och har kikat mycket på SEIKO Padi då jag är ett stort fan av dykarklockor. Vad är era tankar kring den? Jag har en liknande dykarklocka från GANT just nu i mer eller mindre samma storlek. Vad säger ni, vågar man beställa en klocka på nätet med samma mått eller bör man prova den på så att man får se hur det ser ut i verkligheten?

Jag har läst köpguiden här, men om ni har några andra tips får ni gärna hojta till!

Allt gott.
 

MattiO

Breitling
Hej! Och kul att vara här!
Jag har väl alltid haft ett visst klockintresse men det har förstärkts med åren.
Idag har jag en i min ägo:
- Omega Seamaster Professional Diver (2531.80.00)
- Omega Flightmaster cal. 911 (ST 145.036)
- Zenith ref. nr 460291380 där urverket måste gås igenom. Säkert en kostnad på 3 ggr mer än vad uret i sig är värt. Men det är ett arv efter min far så en dag skall den väl kunna få ticka igen.
Drömmer lite om att komplettera med en Tag Heuer Monaco och/eller en Panerai Luminor. :)
 

Eisenhower

Breitling
Hej!

Har precis börjat utveckla ett lite mer ingående klockintresse. Har alltid förstått charmen med fina klockor när det kommer till utseendet, men det är först på senare dar jag förstått att charmen sträcker sig betydligt längre än så. Min budget är tyvärr väldigt begränsad, så kommer förmodligen inte ha möjlighet att köpa något verkligt spännande på några år som minst.

Trots mina kunskapsbrister har jag lagt vantarna på en Seiko Skx007 som första klocka, vilket tycks vara mycket klocka för pengarna. Jag gillar den i vilket fall! Jag kommer förmodligen slänga ur mig en del nybörjarfrågor så ni får några direkt..

När det kommer till automatiska ur som i min Skx007 så drivs dessa genom handens rörelser. Hur fungerar eventuella reserver? Kan de i huvudsak drivas automatiskt för att sedan ha ett batteri som reserv? Eller har de ett överskott i energi som fungerar som reserv? Räknas alltid automatiska klockor till den mekaniska kategorin? Går det att värdera manuell uppvridning mot automatiska eller är det en smaksak? Är inte det automatiska.."mer avancerat"/ en förbättrad variant av det mekaniska uret..då den mekaniken inte kräver något av den som bär klockan, annat än att man bär den?

Tacksam för svar!
 

Kallenfeldt

Breitling
Hej,
Johan heter jag. Har inga klockor som jag kan skryta med, utan tycker om att bära sådant som passar till det mesta: min farfars Tissot, en Omega från 1940-talet, eller en Swatch som jag köpte för att han som stod bakom disken var bland de roligaste människor jag mött, eller en Chronotech som jag köpte för att hon bakom disken var bland det vackraste jag då mött. Som sagt, inget över det vanliga. Jag bor i Umeå tillsammans med min familj, fru och två barn.
Jag gick med i det här forumet för att få lära mig med om denna värld.
 

Birka77

Omega
Hej

Efter att vara här inne på forumet och tjuvläst utan att vara medlem till och från det senaste 1-1.5 åren, så tyckte jag det var dags att registra sig.
Har för tillfället 2 klockor, en kvarts Certina som jag har haft sen några åt tillbaka och en skx007 som är min första riktiga automat. Fick en del inspiration att köpa den från detta forum.
 

H.K. Bergdahl

Breitling
Tjena!
Har kikat in på Klocksnack då och då under några år när jag letat info om klockor. Tänkte att det var dags att sluta lurka och faktiskt skaffa konto. Är lite periodare när det gäller klockor, men intresset gäller nästan alltid lite äldre grejer. Gillar Heuer och Omega lite extra, men jag har många favoriter hos Jaeger LeCoultre, Patek Philippe och Rolex också.

Vardagsklockan är en Speedmaster och så har jag ett par gamla gubbomegor från 50-talet som sällan används (nån manuell, nån automatisk). Sedan snart tio år bor jag i Malmö med min familj; fin fru, en klase barn och en stor hund. Jobbar med media, driver ett delägt företag sedan några år tillbaka. Andra intressen är bilar och motorcyklar; gärna lite halvgamla maskiner från Italien, Frankrike och England. Böcker, musik och film är viktigt. Och mat och vin, såklart. Och gärna en cigarr på det.
 

Etown

Breitling
2-Faktor
Hallåj på er.

Man tackar för insläppet här i klocksalongen.
Är 47 år och kommer från de norra förorterna till Stockholm. Jag jobbar som pilot på ett stort skandinaviskt bolag (inte det med blå fena). Med yrket som grund så kanske ni förstår att intresset för Breitling är stort. Dock så har det aldrig passat in i livet att få förvärva en. Men för en månad sedan så blev det äntligen verklighet. Då köpte jag min första "riktiga" klocka. Breitling Avenger II. Både med stål och gummiarmband. Måste få säga att det känns helt fantastiskt att få äga en.
Jag har alltid varit intresserad av klockor. Det är ju ett av få smycken vi män kan bära.
Hemma i klocklådan just nu så ligger följande "samling"
Citizen Diver's 200 m
Certina DS Podium Big size
Laco JU-52 (På bilden under med två Laco är min den understa. Sonens är den översta och är en Laco Palermo)
Breitling Avenger II
Måste ju säga att jag redan nu sneglar på min nästa skönhet. Det som ligger högst på listan just nu är
IWC Aquatimer Chronograph, ref IW376802 och en Bremont Jaguar MKII White.
Båda med vit urtavla. Jag har bara mörka klockor så långt så lite variation blir bra.
Bifogar några sköna bilder på samlingen.

Enjoy....


IMG_0886.JPG
IMG_0885.JPG
IMG_4820.JPG
IMG_5035.JPG
IMG_5072.JPG
Fin samling :)
 
Topp