• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TheOrchestNum1

Breitling
Bor i centrala Stockholm, har varit intresserad för klockor i ett par år och drömmen är såklart att köpa en Richard Mille som är favoritmärket. Gillar speciellt den cleana formen på uret, men inom den gömmer det sig ett "monster" ;) Såklart har man inte råd med en sådan klocka i detta nu, utan får helt enkelt nöja sig med en "enkel" Tag Heuer Carrera. Funderar på att byta upp mig mot en Omega Speedmaster inom några månader.
 

Timetrader

Breitling
God dag alla härliga klockfantaster.

Ny medlem på forumet, man 30 år gammal från Göteborg. Älskar Blåvitt, italiensk matlagning och svensk sommar.

Vi ses ute i forumvimlet.

Ciao.

// Timetrader
 

Pontus G

Breitling
God Måndag på er alla

Pontus heter jag, boendes i Sthlm, jobbar med uppköp och försäljning av företag bla samt älskar hundar och dinkor. Har nyligen köpt in en PAM 005 samt en Breitling superocean heritage, har sedan tidigare några dressur från Raymond Weil, Maurice Lacroix, Omega Constellation samt en Rolex sub jag kommer avyttra i dagarna.

Mvh Pontus
 

SusannaHelena

Breitling
Hej hej,
Jag är helt ny här och gissningsvis en av forumets få tjejer (eller...?). Jag har inte riktigt listat ut hur man skriver i forumet, detta verkar vara den enda tråden jag får skriva i hittills. Jag är allmänt intresserad av prylar och designhistoria men är alltså helt ny på klockor, ett intresse som väcktes av att jag fick en klocka i present och började googla runt. Skulle det bli klocksamlare av mig skulle det nog snarare bli gamla art nouveau-fickur eller sådana viktorianska hängsmyckeversioner (vad heter de på svenska egentligen?) men jag är nyfiken på det mesta!

Bifogar en bild på klockan som Patek Phillippe lät tillverka åt grevinnan Koscowicz i Ungern 1868 och som enligt vissa påstås vara den första armbandsuret.

Patek-Philippe-First-Wrist-Watch-for-Countess-Koscowicz.-jpeg.jpg
 

Dragonen

Breitling
Då är det dags, nu har jag tagit klivet in i värmen på riktigt. 37 år från Stockholm, jobbar som säljare av IT-system (så luddigt men å andra sidan så tråkigt också). Fru och några barn på det. Saker som format mig i övrigt är min tid som Norrlandsjägare i Arvidsjaur (fick bli ett nic inspirerat från den tiden), KTH-plugg, handbollspelande på hög nivå och mitt intresse för DIF.

Ett avgångsvederlag från tidigare arbetsgivare fick mig att gå och sukta efter en lite dyrare klocka som belöning för mitt ej uppskattade slit. Hade kikat på en Datejust II (116334) under en tid men när Baselmässan förra året uppdaterade Datejust II till Datejust41 intensifierades mitt intresse (dock inte 116334). Så under ett år har jag gått och väntat på att årets Baselmässa skulle gå av stapeln och när de meddelade att 116334 skulle uppdateras till 126334 så skuttade jag hela vägen till Rob Engström och lade handpenningen samma dag. Nu får jag dock återigen vänta på leverans men det känns ok.

Att jag fastnat för Datejust41 är att jag tycker att det är en elegant klocka som även kan vara sportig. Jag var ute efter den perfekta klockan som skulle funka oavsett klädsel och aktivitet och eftersom jag inte var så klockintresserad så skulle den vara tillräcklig. Det som nu hänt är att jag öppnat Pandoras box och nu vill jag ha flera klockor. Jag får dock avvakta leveransen, när den väl är på plats kanske den känslan försvinner men det tvivlar jag på nu. :)

Hur som helst, det ovan ger en liten bakgrund till vem jag är och hur jag kommer agera på detta forum. Bifogar en liten bild på skönheten som förhoppningsvis kommer under hösten enligt den första prognosen.

Rolex-Datejust-41-Steel-Baselworld-2017-1-1500x592.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej hej,
Jag är helt ny här och gissningsvis en av forumets få tjejer (eller...?). Jag har inte riktigt listat ut hur man skriver i forumet, detta verkar vara den enda tråden jag får skriva i hittills. Jag är allmänt intresserad av prylar och designhistoria men är alltså helt ny på klockor, ett intresse som väcktes av att jag fick en klocka i present och började googla runt. Skulle det bli klocksamlare av mig skulle det nog snarare bli gamla art nouveau-fickur eller sådana viktorianska hängsmyckeversioner (vad heter de på svenska egentligen?) men jag är nyfiken på det mesta!

Bifogar en bild på klockan som Patek Phillippe lät tillverka åt grevinnan Koscowicz i Ungern 1868 och som enligt vissa påstås vara den första armbandsuret.

Patek-Philippe-First-Wrist-Watch-for-Countess-Koscowicz.-jpeg.jpg
Hej Susanna Helena,
Det finns faktisk en del tjejer här på forumet och några som är riktigt aktiva.
Första armbandsuret mig vetligen var till Napoleons syster år 1810 och tillverkat av Breguet, men någon annan som vet mer får gärna rätta mig :D
Det låter som om du är intresserad av gamla klockor och då hittar du mycket intressant i Vintage avdelningen.

Här är några kul damurs relaterade trådar till dig att börja med;
https://klocksnack.se/threads/den-lilla-tråden-om-damklockor.46567/
https://klocksnack.se/threads/kan-kvinnor-tjejer-bära-damur.42256/#post-998604
https://klocksnack.se/threads/hur-stor-klocka-kan-en-kvinna-ha.9570/
https://klocksnack.se/threads/vad-är-det-finaste-ni-kan-se-på-en-dams-handled.13687/

Välkommen :)
 

Kenny69

Breitling
Tjena alla klockintressenter,

23år, klockor, öl och LV ligger högt på listan.

ute efter allt inom klockväg har ni roliga peices som ni vill bli av med tveka inte utan DM och det kan bli affär. Bor i stockholm så helst 2f2
 

jek6094

Omega
Hej alla klocksnackare,

Jörgen heter jag. Jag har äntligen fått tummen ur och reggat mig efter att ha läst här i säkert ett par år. Dessutom har jag faktiskt medverkat här som både "urmakare" och statist i hemslöjdsdelen, närmare bestämt i Printa ett urverk-tråden:
https://klocksnack.se/threads/printa-ett-urverk.48947/page-3#post-1267211

Klocklådan innehåller blandade saker, allt från en gammal handjagad Seiko från 60-talet, en tunn JLC-guldare samt en del nyare saker från Bulova, Seiko mfl, både mekaniska och quartz.
 

ceder

Breitling
Tjena Klocksnack!
Nybliven medlem på forumet, med nyvunnet intresse för klockor! Har har hängt på forumet och plöjt igenom otaliga trådar, men är nu taggad på att vara med i diskussionerna. Just nu ligger intresset framförallt på JLC och dressare. Ha det gott!
 

Kenuko

Cartier
Hello från Helsingfors!

Har läst detta fina forum lite on/off I några år, men då jag spenderat största delen av tiden på finska och internationella forum så registrerade jag mi inte förrän nu. Orsaken var att jag hittat mig hit nästan dagligen i några månader nu. Och när min grail Seamaster 2231.50 dök upp på köp och sälj så blev det dags. Tyvärr hann jag aldrig göra ett erbjudande på den, men nu är jag här iallafall :)

Klockor kommer och går och nu har det varit mest dykare som gäller. För tillfället blir det oftast min Tutima DI300 eller Seiko tonfisken SBBN017 som jag har på mig. Nästa köp blir nog en Seamaster 300.
 
Hej Alla!

Samuel heter jag, 37 år från Uppsala.
På min student 1998 fick jag en Omega Seamaster Chronograph i titan av mina föräldrar - idag har den ett stort effektionsvärde för mig och som jag kommer behålla tills jag dör.

Har även "enklare" klockor från Seiko och Citizen.

Till min födelsedag 2014 köpte jag en Sinn UX S (EZM 2B) som jag tycker är en fantastisk bruksklocka med grymma teknologier. På senare tid har jag dock sneglat på mer stilrena klockor varför jag har en avsikt att sälja min Sinn på sikt till förmån för t ex Jeager Le Coultre Time Control eller liknande.

Det ska bli kul att få lära mig massor på Klocksnack samt få nya inspirationer från er.

Vi hörs!
 

Tedde

Breitling
Hej!
Helt ny här. Har tyvärr inga klockor att tala om... Fastnade i tråden om radiostyrt och gick med. Nu kan jag av någon anledning dock inte delta i någon av forumtrådarna... Men men, mycket trevlig läsning iaf!
Bor strax söder om Stockholm, men är ursprungligen från västkusten.
Radiostyrt är ett nytt intresse. Eller det har egentligen inte startat än då jag inte bestämt vilken bil jag ska slå till på...
Andra intressen är Single Malt Whisky, Fotografering, Resor - lite av varje med andra ord.
//T
 

irover

Breitling
Hej
Jag hittade ert forum och av intresse blev jag medlem. Bor i Skåne och jag gillar gamla kvalitetsprylar. Har en GMT Cornino som jag har som bruksklocka, och ville lära mig lite mer om min klocka och andra gamla Rolex, och det verkar ju som det är många här som vet massor. Det ska bli riktigt kul!
 

Renis89

Breitling
Hej på er!
Vill tacka för att man fick bli medlem på detta forum!
Bor i stockholms län och är helt ny inom klockvärlden men tror att jag kommer trivas bra.
Fick mitt klockintresse via en kollega då han bar olika klockor varje dag på jobbet varav en som jag blev väldigt sugen på redan innan vi började prata om de. Just denna klocka kommer bli min första "riktiga" (har bara burit så kallade parfymklockor tidigare) då jag beställde den igår.
Klockan jag pratar om är då en Seiko SKX009J och har förstått att det är en klocka man ska ha i sin samling, beställde även ett Zuludiver natostrap i brunt läder med 5 ringar. Har sett flera bilder på nätet på just denna combo så blev tvungen att prova, tror att jag kommer trivas bra med detta ur.
(Bild kommer när allt är hemma!)

Andra intressen är kampsport, cigarrer, öl, rom, whisky och fiske.

Får se vad nästa klocka blir och tack igen för medlemskapet!
:cigar::)
 

Pimpim

Breitling
Hej alla!
Stort tack för insläppet och man fick möjligheten att bli medlem på KS.
Har under sista året börjat kolla mer på klockor än vad jag gjort tidigare, detta mycket pga av kompisar som införskaffat klockor av mer exklusiva inslag.
Bor i Göteborg och är 30 år och som sagt en rookie när det kommer till klockor så tror KS kommer vara till stor hjälp för mig :).
Övriga intressen är resa, rom och fotboll.

Just nu sitter det en Certina DS PODIUM på armen men är på jakt efter en GMT Master II 16710 Pepsi.

Ha det gott och tack! :)
 
Hej alla ni på KS Tack för insläpp. Ja heter Nicklas och älskar gamla klockor. Har en liten samling 40 tals ur som jag är väldigt noga med att använda i vardagen. Har smugit runt ett tag på KS innan jag registrerade mej och har hittat trevliga rubriker där jag tycker mina 40 talare passar väl in Tack för mej och på återseende säger jag / Nicklas
 

Cado

Breitling
Hej..
Jag är ny på den här sidan.
Har alltid haft intresse av klockor men aldrig ägt något riktigt stort.
Favorit är Rolex och hoppas kunna äga en inom snar tid.
Är intresserad av att köpa en Submariner eller GMT i första hand men datejust 36 är också av intresse.
Det skall var bra kvallitet så åldern är inte det viktigaste. Givetvis nyare men förstår att det även blir dyrare
Jag har en budget på 30-40 tusen kr som jag tänker handla för och jag hoppas hitta något här på kocksnack.
Framförallt så skal det vara en klocka som inte tappar i värdet om 10-tal år. Det är viktigt för mig eftersom det skall gå i arv.
Har ni något runt den prisklassen så hör gärna av er så får vi se vart det slutar.
Tack för mig
 

Cado

Breitling
Hej.
Jag är man som alltid gillat klockor men aldrig ägt något stort.
Jag hoppas kunna hitta något här på klocksnack eftersom jag hört så mycket gott om det här
Jag gillar Rolex och kar en budget på runt 35 000 kr. Submariner och GMT i första hand men datejust 36 är också snygga.
Vill ha något som håller i tiden, framförallt prismässigt eftersom jag tänkt att klockan skall gå i arv.
Förstår att det inte kan vara nytt men skall vara bra skick. Viktigt och alla papper
Hör av er om ni har något passande.
Tack för mig
 

AMG63

Cartier
God kväll allihopa :)
Jag heter Stefan och är ny på forumet, har bara läst tidigare och tittat på annonserna, men jag måste säga att ni verkar vara ett härligt gäng klock fanatiker, som har högt till tak samt en hög nivå på era diskussioner, även att man värdesätter att man står för det man säger och man håller utlovad vara, dock har jag fått lära mig den hårda
och dyra vägen att man inte kan lita på "vissa" personer på tex Blocket, jag är nog lite old school(naiv) och tror gott om alla till motsatsen är bevisad.

Jag är iaf en lycklig nybörjare och har hunnit samla på mig några ur, den första bilden är den som fick in mig på att en klocka som man tycker om är mer
än bara en klocka, den behöver naturligtvis inte vara en dyr klocka ,men formen, tekniken, historien bakom är intressant, för att inte prata om jakten, att annonsera
och att få åka ut och köpa klockor, man träffar många härliga människor.

.
511993-94b328ac456013762b1a574f3370e943.jpg


Skickar med en bild på gammal Omega som jag har, denna urtavla är såå fin, plexiglaset är bytt på den dock.


511994-14d2cfa18ac4aba0552a073b6a31be67.jpg


Det var lite om mig :) , kul att få vara med.

Mvh Stefan
 

Bilagor

  • 20170406_212623.jpg
    20170406_212623.jpg
    129.7 KB · Visningar: 45
  • 20170406_205744.jpg
    20170406_205744.jpg
    116.8 KB · Visningar: 41

Sejan

Breitling
Hej Klocksnack.
Sebastian, 29 år från Uppsala.
Varit medlem här ett bra tag, uppemot två år, kanske längre, utan att ha skrivit ett ord på forumet.
Intresset startade då jag köpte Longines HQ hos Klockia. Ganska snabbt fick jag upp ögonen för andra ur, och efter en del sparande och väntande på rätt objekt köpte jag en 16710 här på forumet.
Kommer bli fler klockor i framtiden, men föräldraledighet har stoppat alla vidare planer.
Mycket tacksam för all information och alla härliga bilder jag har sett här under åren. Osäker om jag kommer att kunna tillföra så mycket matnyttigt, men en fin bild då och då kan jag säkert få till.
 

Nudelpalm

Omega
Jaha dags för mig också. 30 år gammal stockholmare som är ute efter den "perfekta" samlingen på 3-5 klockor, där jag nu letar efter huvudklockan som ska användas 80% av tiden... tyvärr är det sjukt svårt att hitta rätt!
 

Paps

Breitling
Hej, Mats här.
Har varit intresserad av klockor i många år men aldrig riktigt krupit över gränsen till att kalla mig samlare. Känner dock att det börjar närma sig och hoppas nu att jag på detta forum kan få hjälp att stävja intresset innan det ödelägger både äktenskap och privatekonomin... ;-)
Började väl i ganska unga år då jag fick en Heuer Easy-Rider Jacky Ickx av mina föräldrar i födelsedagspresent. Den var läcker och kom dessutom i en liten miniatyrhjälm istället för låda. Kommer inte ihåg vart den tog vägen men tror dessvärre att jag helt enkelt slängde den efter ett par år när det inte verkade fungera längre... Efter det fick jag överta min pappas Zenith XL-tronic som jag gillade, mest för att den inte tickade utan gav ifrån sig en ton. Någon typ av stämgaffel verk har jag förstått. Den levde jag med i många år tills den dessvärre blev stulen vid ett inbrott. Några år tidigare hade jag fått tag på en gammal Movado med trasigt glas som jag nu hittade ett nytt glas till, förvisso inte original och inte jättesnyggt (ganska högt) men klockan har jag använt till och från de senaste 15 åren och den tickar på utan att dra sig alltför mycket. Däremot lyfter sig hela urverket när man drar upp den...
Mitt första riktiga köp gjordes för ca 15 år sedan då jag satt bredvid en amerikansk kollega på ett möte. Han hade en skitsnygg klocka på sig som vi började snacka om vilket slutade med att jag köpte den av honom. Det var en Grand Seiko GMT som jag fortfarande tycker är bland de snyggaste klockor jag sett. Extra kul att den flyger lite under radarn så att säga iochmed att det står SEIKO på den. Efter den köpte jag en Sjöö Sandström UTC Extreme Black som jag också tyckte var riktigt snygg. Kände mig dock aldrig riktigt bekväm med storleken så den fick så småningom gå till någon med bredare handleder...
Köpte även en Tissot T-touch men tröttnade snart och sålde den efter bara några veckor.
Mitt nästa köp skulle ju bli en Rolex GMT Master II "Batman" men så läste jag rykten om att Rolex eventuellt skulle släppa en med keramisk Coke ring på Baselworld 2017. Nu blev det ju inte så vilket har lämnat mig lite villrådig då intresset för en Batman minskat med förhoppningen om en Coke...
Samtidigt kan man ju faktiskt få en S&S Royal capital samt en Grand Seiko SBGA029 för i princip samma pris som en Batman.
Å andra sidan kan man ju skita i det här med riktiga klockor, skaffa en Apple watch och leva lyckligt resten av sitt liv, eller..?
Heuer_Easy_Rider_Jackie_Ickx_03pop.jpg
IMG_4308.JPG
IMG_4313.JPG
 

JLSM

Omega
Hej, jag heter John och har nyligen intresserat mig för klockor och horologi och hoppas kunna suga åt mig än mer kunskap här på KS.

Jag bor i Stockholm och är 33 år gammal, jobbar med logistiklösningar och har fullt upp med nybildad familj. Mina främsta intressen ligger inom dykning, whisky, och numera också klockor. Har alltid velat ha ett kvalitetsur och började resan för 6 år sedan när jag började bära klocka. Den jag köpte då på studentbudget var en Festina som var tänkt att agera placeholder tills jag hittade något jag ville ha och som bevis för att jag efter år utan klocka inte skulle slarva bort någon dyr pjäs. Tyvärr glömdes detta bort och Festinan hängde med i 5 år tills den fick gå till de sälla jaktmarkerna och jag införskaffade mig mitt första automatiska ur: Oris Aquis Date med blå sunburst tavla.

Nu har jag haft den ett år och intresset för fler klockor har bara ökat. Priserna på premium whisky har skjutit i höjden så kommer jag fokusera mer på att finansiera mitt horologi intresse istället! En klocka sjunker som bekant inte lika mycket i värde som urdrucken whiskyflaska... :)

En klocka ingen samling gör så innan jag riktar in mig på finare pjäser ville jag ha en beater som man kan dänga runt vid klippbaden i sommar. Det fick bli en Seiko SKX009J som anlände idag!
Ska beställa några fina natoband till den.
Vart handlar man bäst sådana?
IMG_3814.JPG

IMG_3761.JPG
 

Bilagor

  • IMG_3809.JPG
    IMG_3809.JPG
    111.5 KB · Visningar: 26

JohnDoe

Rolex
Hej hej,
Jag är helt ny här och gissningsvis en av forumets få tjejer (eller...?). Jag har inte riktigt listat ut hur man skriver i forumet, detta verkar vara den enda tråden jag får skriva i hittills. Jag är allmänt intresserad av prylar och designhistoria men är alltså helt ny på klockor, ett intresse som väcktes av att jag fick en klocka i present och började googla runt. Skulle det bli klocksamlare av mig skulle det nog snarare bli gamla art nouveau-fickur eller sådana viktorianska hängsmyckeversioner (vad heter de på svenska egentligen?) men jag är nyfiken på det mesta!

Bifogar en bild på klockan som Patek Phillippe lät tillverka åt grevinnan Koscowicz i Ungern 1868 och som enligt vissa påstås vara den första armbandsuret.

Patek-Philippe-First-Wrist-Watch-for-Countess-Koscowicz.-jpeg.jpg
Kul klocka, självklart kan du skriva överallt utom skapa annonser (min 20 inlägg) och i lifestyle ( min 50 inlägg). Bara att klicka i "inläggsrutan" o skriva. Finns mycket design med klockor, allt från Richard Mille med extrem design till klassiska handgjorda klockor från https://www.rwsmithwatches.com/
Välkommen hit
 
  • Like
Reactions: JLW

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Hej alla!
Efter att ha köpt min första "riktiga" klocka här på forumet (en underbar Seiko Sbcm023 - som passar mina smala handleder perfekt!) och läst som gäst säkert ett år, kände jag att det var dags att skaffa ett konto. Paketöppningstråden är min dagliga hobby och jag ser fram emot att själv få bidra någon gång.

Jag gillar dykare och särskilt mindre sådana. Min nästa klocka blir kanske en Christopher Ward eller en Squale.

Vi hörs!

/Oscar
 

Cavdan

Omega
Hej!
Blivit klock "biten" dom senaste åren, vilket innebär att en hel ny värld öppnats upp. Tycker charmen ligger i att läsa om dom olika märkena, modellerna samt historia och själva "jakten" på hitta en klocka som är intresserad av.

Mvh Daniel
 

GWD

Panerai
Ny på ks, Luleåbo sen födseln. I dagsläget har jag en Halcon overzised vintage guldklocka, en NOS Omega Speedmaster Schumacher Special Edition 500ex och en Dodane Type 21.
 
Topp