• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stort tack för välkomnandet.
Jag är en 42årig tvåbarnsfar som har varit förtjust i klockor i många år.
Det började med att jag ärvde morfars Omega seamaster 1974.
Just Omega är fortfarande intressant.
Nu har jag fått en memomatic av min fru och är på jakt efter fler armbandslänkar.
Någon som har koll på reservdelar? Omega själva har inga.


@Pilman http://www.ofrei.com/page_146.html Prova där.


Välkommen till forumet.
 
Om detta är fel ställe och skriva på så får admin ta bort det.

Har varit aktiv medlem i några månader nu och min jakt på en GMT fortsätter. Har skrivit till några genom "konversation" då en annons legat ute men inte fått några svar. Gör jag fel eller är det så att man inte vill sälja till "rookies" ? :)
För vad jag förstått det så kan man inte skriva i köp och sälj tråden.

Skulle någon sitta på en 16710 med extra pepsibezel så hojta gärna till!

/Pimpim
 
Hej Klocksnack!
Ska tydligen presentera mig, så jag säger hej och slänger upp några bilder på några av favorit-dinkorna. Samlar på en massa olika grejer, jeans, vintage-textilier, konst, och slitna gamla Rollar är en passion sen många år.
(Om nån har en helguld subba från tidigt 70-tal med sliten blå boett och allmänt härliga patina så hojta till)

Herregud, jag får gåshud!
 
Re: ny på forum

Hej alla!
Mitt klockintresse har vuxit med åldern, och nu är jag på jakt efter ännu en klocka. I min samling är jag främst stålt över min IWC Portofino med en väldigt läcker mesh. Jag vill även framhäva min longines legend diver som många har slängt ett extra öka på. Innehar även en Breitling navitimer som inte sitter snyggt på mig, därför är jag framförallt sugen på Omega Speedmaster first watch on the moon. Antar att det vimlar av medlemmar som innehar har denna klassiker? Vilken modell av speedmastern passar er bäst?

Ha det fint!
/Henrik
 
Hej!
Jag är 17 år gammal och fick ett växande intresse för klockor sommaren 2015. Sen dess har intresset vuxit och utvecklas till en hobby (beroende). ;)
Sen mitt intresse började har jag haft två klockor, varav en Certina DS Action Diver Automatic och en Seiko PADI. Men båda har jag efter om och men sålt. Jag funderar på att vänta med ett större köp och istället kanske lägga vantarna på en skx i nuläget. Detta eftersom att jag har planer på att önska mig en mer exklusiv klocka när jag fyller 18år i februari.... To be continued...

Ha en fortsatt trevlig sommar!
 
Hej!

Har varit medlem på forumet ett tag men aldrig sattit igång så mycket med postandet, ännu.

Hursom, Benjamin heter jag, bor söder om Malmö. Har alltid varit intresserad utav klockor, men har hållt mig till klockor för runt 5k. Förra året blev jag väldigt förtjust i Oris divers sixty-five och funderade länge på att köpa en, men nu är jag mer inne på en beggad seamaster pro. Har någon en 2254.50 liggandes till bra pris så hojta gärna till!
 
Tjena allesammans!

23 bast, bor i Stockholm. Älskar design och så alltid gjort. Kläder, skor, bilar, klockor, hus... You name it. Är det snyggt är jag intresserad.

Första klockan var en digital Casio W800 som jag köpte för egna cash 14 år gammal. Sedan dess var jag fast men inte förens på senare år som pengarna funnits för att faktiskt äga finare ur.

I övrigt är jag chef på ett av världens största transportföretag, jobbar alldeles för mycket och gillar musik, skitsnack, Lee Child, snus, actionfilmer och brudar.

Flippar som en galning så ni lär se mig en hel del på Köp & Sälj :)

Smygläst lite på forumet senaste åren men inte förens nu jag fått tummen ur. Fantastiskt forum!

På återseende!

/LAP.
 
Tjena! Jag är ny här på forumet.
Jag har ett stort intresse för bilar och klockor :). har varit en hel del på forumet innan jag tog tag i att faktiskt bli medlem.

Jag har en skx009k. Så otroligt nöjd med den!
 
Hallå hallå!

Relativt ny här på forumet!
Tjena! Jag är ny här på forumet.
Jag har ett stort intresse för bilar och klockor :). har varit en hel del på forumet innan jag tog tag i att faktiskt bli medlem.

Jag har en skx009k. Så otroligt nöjd med den!

Lite samma sits som Zorro599 faktiskt - vandrat runt lite men kände att nu är det dags att engagera sig. Har själv en Rolex Sub 16610 som är första kärleken.
Yngre herre ifrån Stockholm som är lite nörd i allmänhet. Ser fram emot framtida diskussioner!
 
Hej allihopa!

Helt ny på forumet men genuint klockintresserad sedan barnsben, köpte min första Rolex som 18 åring och har köpt alldeles för många klockor sedan dess och det är 30 år sedan nu. Senaste inköp är en Rolex Daytona Rosegold 116505.
Ser fram emot att undersöka alla roliga trådar här på forumet.

Mvh
Peter
 

Bilagor

  • IMG_6911.JPG
    IMG_6911.JPG
    121.4 KB · Visningar: 71
Hej,
Gick précis med - har last manga inlagg och tankte att det var dags att ga med. Ar genuint intresserad och "gatt igenom" de flesta stora markena och gjort en massa bra och daliga affarer. har bytt bort det mesta, faktiskt denna vecka och har "endast" en ny Hublot Big Bang Aero och en Rolex President 18078 - bra kombo for now. Ser fram emot att vara lite mer aktiv samt lasa massa tradar/ inlagg saklart.
Halsningar fran ett engelskt tangentbord,
Watchie
 
Hej,

Är medlem sedan något tag tillbaka, men har hitintills varit otroligt inaktiv på forumet. Detta ska det förhoppningsvis nu bli ändring på då ett intresse har smugit sig på mig och växer sakta men säkert. Sitter i dagsläget med en Omega Pre-Bond Quartz fullsize och nu i skrivande stund är en Seagull 1963 påväg till mig. Är student och jobbar med limiterad budget, men hoppas att i framtiden kunna införskaffa lite värre grejer.

Ser fram emot att ta del av forumet!
Med vänlig hälsning, Lukas
 
Hej på er,
Är en kille i sina bästa år i mellan Sverige, har varit klockfetisch i troligen hela livet men det började med en Breitling Colt och nu dessutom en Breitling superocean.
Trott att man som med sin underbara fru bara kan hålla sig till en,,, klocka men har på senare tid funderat på en ny Breitling, samt även börja fundera på en present till sonen i sinom tid. Tänkte ta lite hjälp på forumen här med val, smaker och tycken och det kommer sannolikt alltid vara Breitling som gäller :)
 
IMG_1220.PNG
IMG_2125.PNG
Hejsa Alle

Jeg har været på Klocksnacken siden Februar men har stadigt mit første opslag tilgode. Jeg håber det er ok jeg skriver på dansk, ellers kan jeg sagtens oversætte til engelsk hvis det er bedre.
Jeg har samlet ure i godt 8 år og samler primært på vintage chrono's og divers.
Jeg har dog et softspot for Eterna ure, så dem har jeg også nogle stykker af.
Jeg glæder mig til at deltage mere her på KS.
Jeg er også aktiv på Instagram og i kan finde mig på @copenhagenvintagewatches
De bedste hilsener Henrik
IMG_2259.JPG
IMG_2430.JPG
 
Hej
Har varit inne i många år att köpa min första riktiga klocka. Är en bit över 40år, 188 cm och +100 kg. Jag är helt ny på det här med klockor men har läst in mig en del för att spara tid när jag börjar se på de riktiga. Jag är beredd att lägga en slant och har funderat på hur stor del av mina tillgångar jag kan lägga och är inne på att kunna lägga upp till en halv miljon, för en superdeal kan jag lägga mer men även betydligt mindre om jag hottar något jag gillar. Jag har tänkta att behålla klockan och min son ska ta över den efter mig så det är inte så viktigt att den ska öka värde på kort sikt men jag vill inte se att den går att köpa till betydligt lägre pris efter att jag köpt den. Det är väldigt roligt att se på klockor tillsammans med min tonåring till son och det finns definitivt ett klockintresse i hans generation.

En sak jag tänkt på att börja med klockor för ca 20 000 kr och lära mig mer och mer och börja bygga en samling men det är inte riktigt min stil så jag är inne på att gå "all-in" och därefter spara till nästa som sannolikt blir en i rostfritt stål för mer vardagsbruk. Är speciellt tacksam för synpunkter på det.

Klockarmbandet på mitt enkla armbandsur är på ca 19 cm dvs ca 7,5" och sitter en aning hårt så jag vad jag för står är min handled åt det större hållet och därför skulle det passa med en större modell förutom att jag tycker det är snyggt.

Klockan är tänkt att använda vid speciella tillfällen och ska definitivt fungera till kostym och gärna ha matchande manschettknappar att köpa men även fungera till jeans och skjorta men behöver inte gå så långt att den fungerar till shorts och på stranden.

Jag var först inne på en Daytona och efter mycket funderande en Daytona Platinium men har nu släppt det men det verkar gå i cirklar så jag kan mycket väl komma tillbaks. Jag är inne på en viss "Pimp faktor" och har inget emot att synas så gulguld eller roséguld som inte är för rosa fungerar men jag har också blivit mer och mer inne på platinium. Det kan mycket väl bli så att jag vänder på allt och köper en fin klocka i stål först.
Sammanfattning:
  • Större modell vilket verkar vara ett något rörigt begrepp beroende på klockans design men definitivt över 40mm.
  • Material gulguld, roséguld som inte är för rosa eller platinium.
  • Gärna armband i enfärgad metall men jag vill kunna byta armband till läder och annat för att spara på originalet och få variation.
  • Baksidan som "see trough case" är en fördel med inget krav.
  • Inga timsiffror på urtavlan.
  • Gärna enfärgad urtavla i svart eller blått.
  • Datum är en fördel.
  • Tidtagning är en fördel.
  • Inte allt för tjock då den ska passa till kostym.
  • Någorlunda bevara värdet vilket innebär att antalet inte bör vara alltför stort vad det nu innebär.
  • Automatiskt urverk.
  • Fördel om den går att köpa i butik i Sverige till rimligt pris och jag är beredd att betala något mer för det än vad den kostar annars.
  • Gärna "In-House movement" då det verkar vara viktigt för samlare och på så sätt minskar risken för stora prisfall.
  • Känt varumärke med bra historik och bra service. Har sett på Rolex, Patek Philippe, Audemars Piguet och Vacheron Constantin och några till.
Jag har sett på Patek Philippe Nautilus och rädd att den är en aning för liten men kan någon hjälp mig att få listpris på den större Patek Philippe 5976/1G kan jag tänka mig att spräcka min budget :)

Tacksam för synpunkter och tips på lämpliga klockor samt annat som jag bör tänka på.
 
Hej Klocksnack!
Ska tydligen presentera mig, så jag säger hej och slänger upp några bilder på några av favorit-dinkorna. Samlar på en massa olika grejer, jeans, vintage-textilier, konst, och slitna gamla Rollar är en passion sen många år.
(Om nån har en helguld subba från tidigt 70-tal med sliten blå boett och allmänt härliga patina så hojta till)
Vill inte vara sån; men var har du fått tag i den där subben?

Ser minst sagt knasig ut.
 
Hej! Johan Karlsson här. Har på senare år fått upp intresset för klockor.

Min första "riktiga" klocka jag ägde var en Rolex Explorer 1, 114270, 36mm. Tyvärr såld idag vilket jag ångrar djupt.

I dagsläget har jag precis beställt en Omega SMP med svart urtavla, ref: 212.30.41.20.01.002. Längtar ordentligt tills den kommer hem om några dagar!

Ska bli riktigt kul att vara med här och diskutera och få hjälp med mina klockor framöver!
 
Hej! Som många andra har jag följt forumet en tid, men säger nu hej som medlem! Mitt slumrande horologiska intresse väcktes till liv i samband med att jag ärvde en Day-date 1803 från 70-talet. En fantastisk klocka, som jag absolut bär vid vissa tillfällen men som inte känns som något jag vill använda till vardags. Istället blev det ett nyförvärv i form av en ny 36mm Royal Steele Classic från Sjöö Sandström. Klassisk, diskret och flyger helt under radarn, tycker jag. Dessutom roligt att den är svensk.

Tyvärr har jag fått problem med klockan redan efter ett par månader. Jag märkte först att den började tappa uppåt 30 sek per dag, vilket var irriterande men något som jag avfärdade som någots slags inkörningsproblem. Men sedan en dag stannade klockan helt och gick inte igång trots att jag förstås försökte skruva upp den manuellt. Efter några timmar startade den igen, för att dagen efter återigen stanna. Sedan höll det på så i någon vecka; jag behöll den på armen för att se vad som hände och helt plötsligt gick den i några timmar, för att sedan stanna. Att vrida upp den hjälper inte, däremot hjälpte det ibland att skaka lite på den, då brukade den hoppa igång en stund.

Nu har jag lämnat in den till AD på garantin. Men är det någon som har en teori om vad som kan vara felet? Tyvärr fick jag inget besked från AD, mer än det kommer ta 5-8 veckor att få den tillbaka, vilket naturligtvis är irriterande när man sett fram emot en sommar med en ny kvalitetsklocka.
 

Bilagor

  • IMG_5119.JPG.jpeg
    IMG_5119.JPG.jpeg
    97.1 KB · Visningar: 32
Tjena!
jag heter Ramzey, då har man äntligen fått tummen ur och signat mig på denna fantastiska forum :) efter många visiter här när jag har sökt info för att köpa eller sälja en klocka, alla omdömen om gg/bg och alla era värdefulla tips och råd (Tack alla KS:are)
För tillfället är man klocklös men är nu på jakt efter en rolex ( sub, Deep sea) förhoppningsvis inom en snar framtid (får återkomma med bilder)

Väl mött
R
 
Hej!
Har mest läst runt på forumet, men också skrivit ett fåtal inlägg. Därför tänkte jag att det var dags att presentera mig själv: Jag heter Emil, är 15 år och bor i Göteborg, mitt klockintresse satte igång för ett år sedan och har under det gångna året resulterat i en samling bestående av en Tissot PRS516 (automatic), Seiko sarb033, Casio w59 och ett antal vintage ur:).
Vill bara säga vilket fantastiskt forum detta är, man är altid välkommen!
Mvh
Emil
 
Hej!
Hyfsat ny på forumet men kikat omkring en tid.
Mest intresserad utav dressade ur i lite mindre storlek.
Kommer glida omkring i vintage o dressat trådar men även sväva ut i lifestyle trådarna om cigarrer och annat skitsnack.

Övriga intressen är vin, herrstil, konst och annat dekadent leverne.

När har en tillgång till att posta i lifestyle som ny medlem?

Allt gott
 
Hej!
Hyfsat ny på forumet men kikat omkring en tid.
Mest intresserad utav dressade ur i lite mindre storlek.
Kommer glida omkring i vintage o dressat trådar men även sväva ut i lifestyle trådarna om cigarrer och annat skitsnack.

Övriga intressen är vin, herrstil, konst och annat dekadent leverne.

När har en tillgång till att posta i lifestyle som ny medlem?

Allt gott

Tjenare!
Välkommen!
Du verkar att ha hamnat helt rätt :)
 
Hej klocksnack!
18 år från Göteborg med ett relativt nytt intresse för klockor (på grund av åldern) Jag har varit medlem ett tag och granskat många av de väldigt övergripande trådarna som finns. Känner nu att det är dags att presentera sig eftersom att forumet tar upp en stor del av min fritid :) Fick tipset om forumet genom podden som jag på något sätt började lyssna på (riktigt bra förövrigt).

Efter ett tags arbete börjar man snegla på lite billigare klockor, exempelvis nån schleten gammal Tank eller en 60-70tals DJ. Även om jag blickar mot min första "riktiga klocka" som jag hoppas blir en Nodate submariner eller explorer I (kalla mig tråkig) Men jag får se va det kommer för idéer då jag ändrar åsikter väldigt ofta. Vilket jag är ganska säker på jag inte är ensam om här på forumet ;)

Jag tror på en väldigt aktiv framtid här på KS!
/Gustav
 
Hejsan, känns lite redundant att skriva ny här i en sådan tråd. Men gör det ändå. Är ny här. Mitt klockintresse är ganska nyfött, även om jag äger många klockor (fått en del i form av priser och gåvor). Det jag är mest intresserad av är nytänkare och tillverkare som vågar ta ut svängarna lite. Känns som jag tillhör en udda skara här på forumet men hoppas det finns plats för tvivelaktiga individer som mig.
 
Tillbaka
Topp