• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hejsan!
Lars-Åke heter jag och hittade detta forum när jag sökte lite information om klockor som jag ärvt. Det var väl det ända vettiga jag fick fram, google är inte min vän mer reklam än vettig information. Jag samlar inte klockor råkar bara ha några stycken. Det första är ett oansenligt fickur när man tittar på utsidan men öppnar man baksidan så ser den väldigt arbetad ut helt plötsligt.
LAK_8746-2.jpg
LAK_8748-2.jpg

Är det måhända någon här som kan ge mig lite mer information om denna klocka? bilderna blev lite halvtaskiga men jag hoppas att det räcker så länge.
Som sagt jag är inte riktigt vän med sökmotorerna längre.
Med vänlig hälsning Lars-Åke

Hej

Jag heter Sebastian och är en 35 år gammal pojk från Sundsvall.
Har nog lurkat här i två år så det är väl på tiden att jag blir medlem.
Tycker det är kul med prylar i allmänhet men kanske klockor i synnerhet.
Är ingen samlare direkt utan är mest på jakt efter funktionella bruksföremål som ändå kan slå an någon sträng i själen.
Har en skx och en sarb. Inget spektaktulärt men jag tycker att de är fantastiska.
Börjar känna att jag behöver en till klocka men är inte riktigt klar med vilken. Ett par hundra timmar till på forumet så har jag troligen rett ut begreppen, besegrat ambivalensen och bestämt mig. Troligen.
Tack för ett väldigt fint forum.

Hej alla Klocksnackare! :)
Simon Jansson heter jag och är 39 år ung! Jag bor i Lund men ska flytta in till Malmö efter årsskiftet. Mitt klockintresse startade redan när jag var 23 år då köpte min första riktiga klocka. Det var en Breitling Chronomat Acciaio (A13048) som jag hade i ca 10 år. Det är fortfarande en av mina favoritklockor och ångrar mig nästan lite att jag sålde den :/ Mitt intresse svalnade under några år men nu har det kommit tillbaka med stormsteg! Idag har jag en Tag Heuer Carrera Calibre 8 som jag är ganska nöjd med, men det känns som det börjar bli dax att byta. Vill ni veta mer om mig så är det bara att fråga på :)
Tack för ett jättebra forum, här kommer jag spendera många timmar känns det som!
Mvh Simon

Hej alla på Klocksnack!

Mitt namn är Jesper och jag har sen två år sedan funnit mitt intresse för klockindustrin. Det som fångade mig till denna hobby är till stor del min uppskattning av hantverket bakom en klocka, och den historia flera klockmärken besitter vilket gör att jag ser en klocka mer som en tavla som en kan använda (tolka det hur du vill..) än en pryl att kunna urskilja tiden från. Utöver detta var det i samband med avslutade studier samt mitt intresse för stil överlag som fick mig komma in på banan gällande klockor. Har varit medlem ett tag och läst igenom väldigt många trådar och kollar på många bilder vilket bara förstärker mitt intresse än mer.

Jag planerar att införskaffa mig en samling, om än blygsam, med max 3 klockor. För tillfället är det en Oris Aquis Date (40mm) som sitter på handleden och jag blickar konstant framåt på min nästa införskaffning som med stor sannolikhet kommer fortsätta på banan kontorsdykare =)

Hejsan!
Lars-Åke heter jag och hittade detta forum när jag sökte lite information om klockor som jag ärvt. Det var väl det ända vettiga jag fick fram, google är inte min vän mer reklam än vettig information. Jag samlar inte klockor råkar bara ha några stycken. Det första är ett oansenligt fickur när man tittar på utsidan men öppnar man baksidan så ser den väldigt arbetad ut helt plötsligt.
LAK_8746-2.jpg
LAK_8748-2.jpg

Är det måhända någon här som kan ge mig lite mer information om denna klocka? bilderna blev lite halvtaskiga men jag hoppas att det räcker så länge.
Som sagt jag är inte riktigt vän med sökmotorerna längre.
Med vänlig hälsning Lars-Åke

Hej.
Testa att posta bilder och fråga i vintage delen av forumet. Det borde finnas någon där som har bra koll på fickur.

Hej alla! Helt ny här, håller fortfarande att lära mig. Gick med för att jag såg en väldig intressant tråd om Bitcoin. Hur gör jag för att kunna skriva i en tråd, står att inte har behörighet.

Hej,

Jag är helt ny i klockvärlden och har blivit introducerad till detta forumet via en vän som är medlem.
Jag är sugen på att investera i en klocka och har hört att det inte finns något bättre forum än just Klocksnack när det gäller infomration och kunskap om lite finare klockor. Jag ser fram emot att bekanta mig i denna världen och förhoppningsvis snart lägga vantarna på en Omega klocka!

Hej.
Ola heter jag och har ett återuppståndet klockmissbruk. Missbrukade klockor för ca 10år sedan och köpte då på mig några pjäser, sedan kom barn, hus och annat vilket ledde till spontan avgiftning. En kväll satt jag i min ensamhet och slösurfade och kom omedvetet in på klockor, kände suget och efter en halvtimma var en ny klocka beställd från Tyskland...
Fantastiskt forum, skönt att veta att man inte är ensam. :)

@TreX välkommen! Om du läser riktlinjerna så märker du att du måste skriva ett visst antal inlägg innan du kan posta i lifestyletråden. Sen är det mycket klocksnack här inne och delvis därför det är just så. Men slå ett getöga i köp&sälj till att börja med vettja! Vinsterna du kommer göra tack vare Klocksnacks Bitcoin tråd är förhoppningsvis enorma :D

4A4AD69F-8DE4-4B2D-A34B-E773B5710B1A.jpeg
Jonny heter jag och varit klockintresserad så länge jag minns. Men när jag var yngre så var de mest bara för att klockorna var snygg jag gillade dom. Nu är man lite mer inne i detta träsk. Urverk, kvalite, känsla, historia och även att den ska vara snygg tänker man på nu :) men jag gillar sidan starkt och finns väldigt mycke kul läsning. Tack ks

Här kommer 2 klockor jag är väldigt glad över.

Jonas heter jag!
Ny på forumet men genom en vän blivit insyltad i klockvärlden som verkligen fångat mitt intresse.
Mitt första insteg va just en klocka jag fick av min vän en Casio f-91w och på den vägen är de.
Köpte mig en beggad Victorinox V7-Basic och har just nu djupa drömmar om I.N.O.X Carbon och Sinn Ux.

Ser fram emot att ta del av denna nyöppnade värld i forumformat.

Bilagor

• 20170706_175337.jpg
    20170706_175337.jpg
    63.2 KB · Visningar: 30
  • 20170706_175313.jpg
    20170706_175313.jpg
    105.5 KB · Visningar: 29
  • 20161030_134410.jpg
    20161030_134410.jpg
    82.8 KB · Visningar: 30
Hej, Nils heter jag.
Har väl kikat omkring lite på forumet i några månader och det börjar nu bli dags att införskaffa mig min första automatiska klocka :)
Har bestämt mig mellan Seiko SNK809 och Hamilton Khaki Field 38mm automatisk (ganska stor prisskillnad, jag vet), jag gillar den militära designen antar jag. Problemet är att jag har svårt att hitta en bra försäljare då sidor som creationwatches eller Amazon erbjuder ett väldigt bra pris men har väldigt svajande recensioner. Skulle vara väldigt tacksam för tips för en nybörjare i klockvärlden :) Tack på förhand.

4A4AD69F-8DE4-4B2D-A34B-E773B5710B1A.jpeg
Jonny heter jag och varit klockintresserad så länge jag minns. Men när jag var yngre så var de mest bara för att klockorna var snygg jag gillade dom. Nu är man lite mer inne i detta träsk. Urverk, kvalite, känsla, historia och även att den ska vara snygg tänker man på nu :) men jag gillar sidan starkt och finns väldigt mycke kul läsning. Tack ks

Här kommer 2 klockor jag är väldigt glad över.
Två klockor att vara genuint glad för! Är det Omegan som gick på Kaplans nu senast?

Hej Klocksnack!

Erik heter jag, 30 år, bor i Stockholm och nybliven medlem här på rekommendation av en god vän. Jag vill ödmjukt inleda med att erkänna mina begränsade klockkunskaper. Jag har heller inte någon gedigen klocksamling att stoltsera med. En novis. Men en kunskapstörstig sådan. Det är mitt växande intresse för klockan - både som estetiskt föremål såväl som hantverket bakom - som förde mig hit, och nu står jag inför uppgiften att genomföra min första klockinvestering. Jag ser fram emot att fördjupa mina kunskaper.

Väl mött!

Hej

David heter jag och bor i Piteå och är ny här på forumet.
Ägde först en cerina ds action som min bror har fått ärva, köpte sedan en breitling super ocean steelfishsom jag har sålt. Nu äger en Sub-C som jag köpte ny 2012 som tyvärr används för lite!
16742F18-E834-4C3E-8F81-91853BEE2092.jpeg

Senast ändrad:
Tjena!

Jag är en snubbe på 24 år från Stockholm. Sprang på detta forumet förra veckan och blev riktigt glad att det finns ett aktivt svenskt forum om klockor! Har snöat in på klockor mer och mer sedan två år tillbaka då jag införskaffade min första mekaniska klocka vilket var en Orient.

Det ska bli kul att få ta del av all eran kunskap och förhoppningsvis kunna tillföra lite egen till forumet! :)

Hej,
Jag heter Thomas, 38år, boende i Linköping och har alldeles för länge (1år) smugit på forumet utan att presenterat mig. Klockintresset har ökat de senaste åren och därav jag funnit detta fina forum. Köpt två klockor via forumet, hittills.
Bifogat en bild på min morfars klocka som jag ärvde när jag var 12år. Den blev liggande i en låda ganska länge, som tur var.

Bilagor

• tmp-cam--314360080.jpg
    tmp-cam--314360080.jpg
    249.2 KB · Visningar: 25
Hejsan!
Edvin heter jag, 24år och insåg för några år sedan att en vuxen människa inte ska ta upp telefonen för att få reda på tiden!
Då köpte jag en batteriklocka, sen började jag kolla närmre på pappas klockor (breitling, jaeger, heuer mm) och tänkte vill ha vill ha!!
Så början på 2016 började jag min kolektion med en Omega Seamaster Genève manuell.
Och det tog inte lång tid innan jag köpte min nästa klocka.
Ricoh Ocean Master automat.
Efter två vintageklockor så va jag sugen på en dykarklocka och sökte länge efter den perfekta dykaren för mig och tillslut så hittade jag
Breitling Superocean 46 som jag köpte ny iår!
Och imorse beställde jag en julklapp till mig själv, en Sicura Jump Hour.
Ser fram emot att få mer och ny insperation till mina kommande köp.
Glad andra advent
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Hej

Patrik här, en kille på 38år från södraste sverige. Har alltid haft ett visst intresse för klockor men det var runt 2005-2006 som tankarna kom igång ordentligt på att kanske införskaffa något extra trevligt. På den tiden var det främst Panerai följt av Omega som var i fokus men nu har det svängt om till Rolex. Min klockhistorik består av inget, eller rättare sagt en Certina DS Nautic med vit tavla från 1995 samt en G-shock från 1998, båda används dagligen och fungerar perfekt, vilket jag är lite smått imponerad över. Men men, nu är det dags för något nytt och det jag främst funderar på är en Rolex Submariner 116610, möjligen började jag i fel ände och sparade först ihop ett kapital (100k) för att sedan inse att det är lång väntetid på en ny :wideyed:

Vad vill jag få ut av detta forum? Jag misstänker att jag delar ett problem med flera andra här...problem med att fatta beslut; Date eller NoDate, ny eller beg, Sub vs SeeDweller vs DeepSee, Rolex eller annat, value for money = all-in på 1 klocka eller köpa 2-3...Help bitte :)

(beklagar stavning då min jobblaptop är med engelsk configuration och ändrar ord till engelska, t ex i blir ofta I om jag inte går tillbaka och ändrar "manuellt")

Bilagor

• IMG_2716.JPG
    IMG_2716.JPG
    158.7 KB · Visningar: 69
Hej!
Namnet är Henrik, fyller strax 20 och har läst klocksnack ett tag och tänkte att det kanske var dags att ta nästa steg! :)
Har varit intresserad av klockor i ungefär 5 år och har byggt en liten samling sedan dess! Brinner mest för vintage men gillar och äger en del nyare klockor med!
Grundstaplarna i min samling är min Omega Seamaster Co-Axial Diver som jag köpte strax efter jag fyllde 18 år och som använts som vardagsklockan sedan dess, samt en Certina Chronolympic ref. 674 3559 41 som jag ärvt av min Pappa och som verkligen väckte mitt intresse för vintage kronografer!
Långsiktiga drömmen är Rolex 1675 samt 5513, men lär bli en hel den andra klockor också innan dess! ;)
IMG_0833.JPG
IMG_0829.JPG

Senast ändrad:
Hej,
Började intressera mig för klockor runt 2007 och fastnade ganska tidigt för Speedmaster. Men jag är ganska försiktig av mig så när min dåvarande klocka gav upp köpte jag Casios Speedmaster kopia för att känna efter. Hade denna i några år och insåg att jag gillade konceptet. 2011 Stod alla tecken rätt och jag slog till på en ny Speedmaster. Den var underbar. Jag blev glad varje gång jag tittade på klockan. Köpte med stållänk men bar den mest med svart läderband. Efter fyra-fem år började jag fundera på service och frågade urmakare som sa att jag skulle avvakta. Strax därefter gick den alldeles för fort så det var dags för service. Den åkte iväg till Omega och när den kom hem var den som ny igen, men då kändes det inte som min klocka längre. Ett år senare så lossnade en av knapparna till kronografen, detta åtgärdades på garanti men min känsla för klockan var knäckt. Så när den kom tillbaka från service sålde jag den. Hade tidigare skaffat en dykarklocka för semesterbruk och den är ok, men suget efter en kronograf bara ökar.

Hoppas på att kunna få tips på alternativ till Speedmaster här även om det lockar att köpa en sån igen.
Hoppas också på info om hur/var man kan serva på ett mer personligt sätt än hos Omega.

Blev visst ett långt inlägg

Tillbaka
Topp