• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knaeckebrod

Breitling
Hej! Felix heter jag och jag har ett ordentligt intresse av klockor men jag har aldrig haft en tillräckligt ordentlig ekonomi för det försen nu! :)

Första köpet blir en Rolex submariner 16613... Inte långt kvar nu i sparandet!!
 
Senast ändrad:

MatsC

Breitling
image.jpg
Hej Alla klockälskare
Jag heter Mats och gillar speciellt klockor med vintage look, de måste inte vara jätteexklusiva men gärna vara ovanliga! Det började med att jag hittade denna klocka på Zeppelin museet i Friedrichshafen Det blev min bruksklocka nr 1. fast det finns exklusivare i garderoben.
 

Danneswe

Cartier
Hej, jag heter Daniel och blev medlem på forumet då jag har lite frågor kring läderarmband till klockor, då jag övar på att bli duktig på att tillverka dessa band. Och hoppas på att i framtiden göra och sälja klockarmband i exklusiva läder såsom alligator, krokodil, pyton osv) Vill bara påpeka att detta är inte någon form av reklam, då jag inte har något intresse av att sälja några klockarmband. Det kan hända att jag framöver gör något/några klockarmband gratis till några medlemmar i utbyte mot att jag får ta lite foton och utvärdera hur olika band passar på olika klockor osv.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Hej, Mats heter jag och jag köpte mig en Fortis på en resa för några år sedan. Den har gjort mig intresserad av automatiska klockor. Nu är jag sugen på att testa något nytt, då hamnar man ju på den här sidan ganska fort :)
 

Bonneville

Omega
2-Faktor
Hej!
Jag heter Jörgen och har läst inkognito av och till i ett par år (!). Tog idag tag i mitt liv och registrerade mig. Jag har varit intresserad av klockor några år och köpt en del enklare men MYCKET noga utvalda modeller. Jag är en klassisk "hoarder-typ" och befarar att detta med klockor när som helst kan spåra ur. Men fram till dess tänker jag ha så roligt som det går! För tillfället är det Moonwatch som punktmarkeras, men jag är också förtjust i Orient och Seiko5. Vill också tillägga att ingen i min familj förstår mig och frågar "behöver du verkligen en klocka till?". Hoppas få bättre sympati här! ;)
 

OlleD

Breitling
Hej,

Även om jag är över två år gammal på forumet så tänkte jag presentera mig. Min entré på KS gjordes då jag köpte min första "riktiga" klocka, en Omega Speedmaster "First Omega in Space". Sen dess har jag adderat ett antal klockor till samlingen, men tänkte nu sälja några.

Först kort om mig:
Heter Olof och är 36, bor och jobbar i centrala Stockholm. Min favoritklocka är kanske min Omega Geneve i guld från 50-tal, fungerar bra både till jobb och fritid. Sen är såklart en Rolex 1603 väldigt lättanvänd och fin.

Nu kanske det enklaste sättet av presentera mig, genom klockorna. Och passar på att ställa frågan: Vilka två - tre av dessa skulle ni sälja? Om man även tar med pris i beaktning ... Jag använder inte Omega FOIS:en så tänkte jag sälja, samt Georg Jensen, nog även stål-Genèven då jag nu har 1603-an. Hur skulle ni tänka?

Tack,
Olof
 

Bilagor

  • IMG_0086.JPG
    IMG_0086.JPG
    185.4 KB · Visningar: 45

OlleD

Breitling
Hej!
Jag heter Jörgen och har läst inkognito av och till i ett par år (!). Tog idag tag i mitt liv och registrerade mig. Jag har varit intresserad av klockor några år och köpt en del enklare men MYCKET noga utvalda modeller. Jag är en klassisk "hoarder-typ" och befarar att detta med klockor när som helst kan spåra ur. Men fram till dess tänker jag ha så roligt som det går! För tillfället är det Moonwatch som punktmarkeras, men jag är också förtjust i Orient och Seiko5. Vill också tillägga att ingen i min familj förstår mig och frågar "behöver du verkligen en klocka till?". Hoppas få bättre sympati här! ;)

Har en Omega "First Omega in Space" som jag funderar på att sälja, i toppskick. Någon hairline men annars knappt använd. Hör av dig om du vill ha bilder, tänkte mig 32tkr för den
 

hamdoe

Breitling
Hej på Er!
Hammodi heter jag och är egentligen halvny på forumet. Har hängt här i några månader och har helt ärligt fascinerats över kunskapen och passionen som många av medlemmarna besitter. Har aldrig skrivit något, så detta är officiellt mitt första inlägg!
Jag har ett starkt intresse av allt horologiskt medan kunskapen för tillfället är under uppbyggnad - - that's why I'm here.
Har inget jag skulle kalla för en "samling", men jag jobbar på det :) Just nu består den av två Tissot, en mekanisk och en quartz, en nätt Jacob Jensen med brutet band samt en klassisk digital Casio i stål.
Mitt sikte är nu iställt på den underbara SARB033 från Seiko för att den är så jädrans stilren och liknar en GS! Det får nog bli en julklapp till mig själv. Har någon en sådan och vill bli av med den, hojta till så tar jag den! :)

Väl mött!
/Hammodi
 

Steffen8686

Breitling
Hej Allihopa! Första inlägget här på forumet.

Nyligen hittat denna sida och uppskattar den mycket. Har haft ett växande intresse för klockor sedan några år tillbaka. Känner få i min bekantskapskrets som är intresserade av klockor varför jag söker mig hit :). Ser fram emot att diskutera klockor och dela mitt intresse med er.

Tack

/Steffen
 

Le Bob

Breitling
Tjena!
Helt grön på det här med klockor men jag känner att det blir mer och mer intressant.
Jag gillar det här med att nörda in sig lite på grejer och ha begäret på en "fin klocka" börjar komma.
Har googlat runt lite och läst på lite trådar här så jag tänkte det är lika bra och gå med. :)
Jag har en Citizen Promaster som jag har haft i 16år som bruksklocka samt att jag dök litegrann med den för en 12-15år sen...
Nu har jag köpt en Seiko skx007 som "beater" .
Vi får se om mitt intresse tilltar för nya klockor...
Ha det gött!
 

Speedywatches

Breitling
Tjena, Philip heter jag. Har följt Klocksnack ett tag nu, ca ett år. Jag i samlingen finns en Moonwatch, Seamaster, en unik De Ville och Tissot Jubileum. Stort intresse för klockor. För ett tag sen byggde jag en Self Winding watch box som trivdes av en powerbank. Tyckte min manuella Moonwatch var snyggast att ha som test.

Allt gott!
 

Bilagor

  • IMG_5779.jpg
    IMG_5779.jpg
    142.1 KB · Visningar: 66
  • IMG_0220.JPG
    IMG_0220.JPG
    317.2 KB · Visningar: 67
  • IMG_1069.jpg
    IMG_1069.jpg
    108.5 KB · Visningar: 67
  • IMG_0134.JPG
    IMG_0134.JPG
    84.6 KB · Visningar: 69
  • IMG_5296.jpg
    IMG_5296.jpg
    92.6 KB · Visningar: 67
  • IMG_1113.JPG
    IMG_1113.JPG
    103.7 KB · Visningar: 68
  • IMG_0721.JPG
    IMG_0721.JPG
    151 KB · Visningar: 67

Kröjtz

Omega
Tjena tjena Karl heter jag. Det som fick mig in i det här intresset var när jag fick min Corum guldklocka av min morfar i konfirmationspresent, men det är först det här året som intresset fick en rejäl start. Jag äger i dagsläget tre klockor, min Corum och två omega speedmasters en professional och en reduced. Skulle även vara kul om jag fick lite info om Corum klockan.
AFA59ABA-EB2F-4702-A0B8-0B1AE91D86AC.jpeg
3B80D535-82E3-463F-84FF-9499B4695E19.jpeg
BA644E07-561B-4417-A434-85EB79AB6D47.jpeg
 

Gurraman

Breitling
God afton.
Klocksamlare av främst Omega. Har varit avslumrad med min samling i över 15år tills min kära granne återupplivade intresset för några månader sedan. Bifogar några bilder på några av mina klockor.
 

Bilagor

  • 20171128_184823.jpg
    20171128_184823.jpg
    212.3 KB · Visningar: 49
  • 20171106_142400.jpg
    20171106_142400.jpg
    136.7 KB · Visningar: 50
  • 20170830_124245.jpg
    20170830_124245.jpg
    88.1 KB · Visningar: 50
  • 20170927_101427.jpg
    20170927_101427.jpg
    105.9 KB · Visningar: 48
  • 20170927_094857.jpg
    20170927_094857.jpg
    87.9 KB · Visningar: 50
  • 20170926_164806.jpg
    20170926_164806.jpg
    88.1 KB · Visningar: 49
  • received_10154973777451376.jpeg
    received_10154973777451376.jpeg
    297.1 KB · Visningar: 49
  • Omega Speedmaster Professional MkII 1974_edited.jpg
    Omega Speedmaster Professional MkII 1974_edited.jpg
    302.9 KB · Visningar: 48
  • Rolex Oyster Air-King ca.1976.jpg
    Rolex Oyster Air-King ca.1976.jpg
    291.1 KB · Visningar: 48
  • Omega Geneve Dynamic 1968.jpg
    Omega Geneve Dynamic 1968.jpg
    339.6 KB · Visningar: 48
  • Omega Seamaster Multifunction 1992.jpg
    Omega Seamaster Multifunction 1992.jpg
    424.4 KB · Visningar: 49
  • Omega Seamaster ca.1958.jpg
    Omega Seamaster ca.1958.jpg
    322 KB · Visningar: 50

flafons

Omega
Hej!
Flafons här, 33-årig skånepojk med ett ödmjukt intresse för klockor. Äger en Sub 116610LN sedan -14 och är i tankarna om att byta upp mig. Tankarna tar mig till AP Royal Oak Chrono och även en annan rolig Rolle :)

Kul att va här och hoppas på bra klocksnack!
 
Senast ändrad:

Dand6

Breitling
Tjena!
Ännu en gröngöling här när det kommer till klockor men har haft fetisch för Omega i några år nu. Just nu är jag på jakt efter en Seamaster DeVille från 60-70 tal, hojta till om ni vill bli av med en :)

Allt gott!
 

Tulo

Breitling
Dags för en kort presentation!

Mats heter jag och är hemmahörande i Stockholm. Åldern börjar så sakteliga att krypa upp mot 40.

Undertecknad införskaffade en Tag Heuer Link i Farsta centrum kring millenieskiftet och tyckte då att det var den snyggaste klocka jag någonsin sett. Men men, saker förändras...

Efter att ha hängt nästan ohälsosamt mycket på KS under det senaste året har mitt intresse för klockor vuxit enormt. Det är dags att förpassa nämnda Tag Heuer till någon sorts lit de parade och förnya och utöka ”klockgarderoben”.

Man häpnar över kunskapen som många på forumet besitter. Jag har verkligen ingen djupare kunskap men lär mig gärna och hoppas ändå kunna bidra till forumet.

Tack KS för ett fint forum

PS. Bra att ”anmälknappen” flyttades längst höger :)
 

Jocke74

Breitling
Hej alla!
Jag heter Jocke och är ny på sidan. Kommer från Nybro i Småland. Mitt klockintresse är väldigt färskt. Köpte en seiko quartz från -89 för något år sen, tycker den känns lite "damklocka" och blivit mer och mer intresserad av mekaniska klockor.
Har inte köpt någon än, men tänkte börja med en seiko skx007 eller 009. Har hört att det kan vara en bra klocka att börja med.

Jag råkade snubbla in på den här sidan när jag surfade runt och tittade på klockor. Har läst en del här på forumet och förstår att här finns det kompetens, och trevliga människor.

Kommer säkert att ha en del frågor eftersom att jag är total gröngöling.
När jag väl köpt min första klocka kommer det med all säkerhet att bli flera.

Tack.
 

AndreasA:sson

Breitling
Dags för presentation...

Andreas heter jag och är 30år, bor i Stockholm tillsammans med min fru och mina 2 döttrar.
Klockintresset började bana iväg för några år sedan. Har spanat runt i forumet här på KS en längre tid innan jag tog mitt förnuft till fånga och blev medlem.
I mitt jobb möter jag dagligen folk med väldigt trevliga urverk på armen och känner att nu är det min tur att få unna mig något kärleksfullt.
I dagsläget är inte klocksamlingen något som sticker ut, mestadels är det som vissa kallar det ”parfym-klockor” men har en favorit som jag ärvt från min morfar, en vintage Citizen.
Är i dagsläget på jakt efter en salig blandning.
• Omega seamaster Bond edition
• Rolex datejust 1601,1603

Väl mött :happyhappy:
CFE2DFDC-F64C-47FC-997F-2BBEE411E3F1.jpeg
 

Klas1

Breitling
Hej, Klas från Gävle här. Har ett intresse för klockor. Har just nu en Tissot Visodate och en Junghans Meister Chronoscope.
 
  • Like
Reactions: Nic

Sylar

Breitling
Jag är också ny, Andreas från Stockholm som började lära mig lite om klockor som allmänbildning men blev lite för fascinerad. Det är kul att lära sig mer om den här kulturen. Har i dagsläget bara några få quartz-klockor men har börjat spana in lite mekaniska för framtiden (när man slutar vara student och kan lägga lite pengar på en klocka).
 

Subc

Omega
Hej! Smygit runt på forumet ett tag, väldigt mycket fakta och trevliga medlemmar. Eftersom jag tänkte bli mer aktiv och kanske göra ett inlägg eller två är en kortare presentation på sin plats.

40 år gammal. Arbetar som sjöman.
Ej burit klocka tidigare egentligen, men sneglat lite på både Breitling och Rolex som många andra oinvigda. Impulsköpte en Victorinox INOX i somras för jag tyckte det var en fin instegsmodell och den såg bra ut på mig :) Ville också se om jag vande mig vid klocka innan jag handlar något dyrare. Trivs med den mer och mer, och från att varit min enda klocka blev den min renodlade beater när jag nyligen köpte en Longines Legend Diver som lite mer dressad klocka.
LLD.jpg

Snöar gärna in på intressen, som de flesta här vad det verkar. Men det kommer och går hur aktiv jag är.
Rolex Hulk ligger högt upp på listan men vägen dit får gärna bli allt annat än rak.
 

Max Power

Breitling
Alla män borde bära en riktig klocka!
Äger en Seiko SKX009 på Nato, som används sparsamt (plus en Nike Sportswatch som inte används alls). På jakt efter något nytt, men är lite petig. Gillar klassiska kronografer och japanska dykare.
Ser fram emot givande utbyte med andra klockintresserade!
 
Hej! Smygit runt på forumet ett tag, väldigt mycket fakta och trevliga medlemmar. Eftersom jag tänkte bli mer aktiv och kanske göra ett inlägg eller två är en kortare presentation på sin plats.

40 år gammal. Arbetar som sjöman.
Ej burit klocka tidigare egentligen, men sneglat lite på både Breitling och Rolex som många andra oinvigda. Impulsköpte en Victorinox INOX i somras för jag tyckte det var en fin instegsmodell och den såg bra ut på mig :) Ville också se om jag vande mig vid klocka innan jag handlar något dyrare. Trivs med den mer och mer, och från att varit min enda klocka blev den min renodlade beater när jag nyligen köpte en Longines Legend Diver som lite mer dressad klocka.
LLD.jpg

Snöar gärna in på intressen, som de flesta här vad det verkar. Men det kommer och går hur aktiv jag är.
Rolex Hulk ligger högt upp på listan men vägen dit får gärna bli allt annat än rak.
Den där var riktigt fin, snyggt med mesh och varierar du med läder blir det en helt annan look.
 
Hej! Smygit runt på forumet ett tag, väldigt mycket fakta och trevliga medlemmar. Eftersom jag tänkte bli mer aktiv och kanske göra ett inlägg eller två är en kortare presentation på sin plats.

40 år gammal. Arbetar som sjöman.
Ej burit klocka tidigare egentligen, men sneglat lite på både Breitling och Rolex som många andra oinvigda. Impulsköpte en Victorinox INOX i somras för jag tyckte det var en fin instegsmodell och den såg bra ut på mig :) Ville också se om jag vande mig vid klocka innan jag handlar något dyrare. Trivs med den mer och mer, och från att varit min enda klocka blev den min renodlade beater när jag nyligen köpte en Longines Legend Diver som lite mer dressad klocka.
LLD.jpg

Snöar gärna in på intressen, som de flesta här vad det verkar. Men det kommer och går hur aktiv jag är.
Rolex Hulk ligger högt upp på listan men vägen dit får gärna bli allt annat än rak.


Den där Divern är mycket läcker!!! Super snygg
 
Re: Ny på forum

Hej alla glada klockentisuaster

Tänkte jag skulle presentera mig lite kort och på så vis få vara med i lotteriet som utlysts till den 15/9. Detta kanske är den mest intressanta eller informativa posten men men ... here it goes.

Jag heter Fredrik och har rätt nyligen insett att det här med klockor är riktigt intressant. Jag träffar en hel del människor i mitt jobb och började för en tid sedan se att många av dessa bar klockor av exklusivare slag. Det gjorde att jag lite smått började kika runt på olika siter för att se vad som fanns tillgängligt eftersom jag inte ville vara sämre. Tyvärr har jag insett att min ekonomi inte riktigt tillåter en investering av detta slag .... eller ja varför försköna sanningen. Det är helt enkelt så att jag har en motpol därhemma som anser att våra pengar ska gå till annat än klockor.

Hur som helst har jag en kollega som sysslat med detta länge och som rekommenderade TTT. Där registrerade jag mig och fastnade. Det har inte gått många dagar sedan dess som jag inte varit inne för att försöka fynda någon godbit. Tyvärr är min beslutsvånda alldeles för lång vilket gör att jag ofta missar tillfällen där jag i efterhand insett att den ville jag ju ha! Samma kollega har även lurat mig till denna site.

Till mina klockor. Jag har alltid tidigare burit quartz-klockor men ville nu prova en automat. Därför började mycket försiktigt med en klocka som får många av er att känna avsmak men det får stå för er. Jag inledde alltså med en homage! Jag tycker den är snygg och när jag har både ekonomi och fru som tillåter köper jag mostvarande Explorer....



Klocka nummer två. Då jag finner det barnsligt roligt att beställa billiga saker på ebay var det naturligtvis där jag fann nästa klocka. Ett udda märke men eftersom det var sommar och jag tycket grönt passade så föll jag direkt för denna skapelse. En Detomaso San Remo. En redig dykare på 42mm. Riktigt trevligt siliconarmband.



Mitt senaste inköp är troligen något som får er att i alla fall nicka lite gillande över min lågbudgetsamling. Jag kunde helt enkelt inte låta bli när LilleJohn annonserade ut sina moddade Seikos. En FiftyFive Fathoms.



Nästa klocka blir troligen en Oris TT1 Diver. Det har varit snubblande nära men tyvärr har det inte blivit verklighet.

Tack för ordet...

Välkommen Fredrik!
 
Hej
Peter K här.
Jag har lurkat på TTT ett par år, och nu kommit hit.
Jag är inne på micro märken, och sportar bla:
Dievas Squale Benarus Armida Artego.
Har även en Glycine.
Om ekonomi tillät, skulle det även finnas en Speedmaster Moon.
Det finns också några Micros som skulle kunna tillkomma: Wilson LM´Ploprof mfl.

Här kommer bilder på min nuvarande stab av tidgivare-tidtagare (tar tid från allt annat i livet)


Den sista, är min skäms klocka, nästan en kopia, går väl ändå som hommage.

----

Hej Peter
Ibland brukar jag känna att det är tur att ekonomin inte alltid tillåter en att köpa allt man suktar efter. Jag var extremt redo att slå till på en Rolex Yachtmaster Rhodium. När jag väl hade finansierat den och gick in i butiken så kändes den helt fel då jag byggt upp ett extremt ha-begär efter en Audemars Piguet Royal Oak (som jag nu är en lycklig ägare av). Jag tycker det är lite av tjusningen av lyxklockor :) Själva jakten, som ibland leder en till något annat än man först siktat in sig på.
Välkommen till klocksnack!
 
Hej

Anders heter jag och har följt TTT i ca 2-3 års tid. Ingen stor postare men uppskattar att läsa
och insupa det mesta som har med klockor att göra.
Undrade just vad som var på gång när inlägg från Spencer och Joberman plötsligt började lysa med
sin frånvaro.

Kul detta, 2 forum att följa hädanefter!
Hej Anders och välkommen!
 
Tja! Kul med lite mer överskådlig tillvaro
Många bekanta nick här. Själv var jag dum nog att använda Viktor som signatur tidigare, gör inte om samma tavla här utan kör på Vekktah eftersom det finns många Viktor.
Bor i sthlm och missbrukar klockor, kött och goda drycker. Och cyklar. Gillar att pigga upp tillvaron med lite klockaffärer då och då vare sig det bara rör sig om ett par hundralappar.
Ett par år gammal i klockträsket utan någon tro på att någonsin ta mig ur det.

Lite bilder på ett urval av favoriterna...
edit:stavfel
Hej Viktor
Verkligen älskar den första klockan du lade in bild på men ser inte vad det är för modell då länken ej fungerar. Har du lust att posta referensen?
Missbrukar verkligen också kött och dryck :)
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
----

Hej Peter
Ibland brukar jag känna att det är tur att ekonomin inte alltid tillåter en att köpa allt man suktar efter. Jag var extremt redo att slå till på en Rolex Yachtmaster Rhodium. När jag väl hade finansierat den och gick in i butiken så kändes den helt fel då jag byggt upp ett extremt ha-begär efter en Audemars Piguet Royal Oak (som jag nu är en lycklig ägare av). Jag tycker det är lite av tjusningen av lyxklockor :) Själva jakten, som ibland leder en till något annat än man först siktat in sig på.
Välkommen till klocksnack!
Kul att du som newbie välkomnar mig. Jag har varit med nästan från start 2012. Kanske på sin plats att jag välkomnar dig istället.
Känns som du jagar inlägg.
 
Topp