• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej alla!

Efter säkert tio års lurkande gjorde jag slag i saken och registrerade mig. Borde gjort för länge sedan men har väl försökt förneka att jag faktiskt är insnöad på klockor.

Har dock på senare tid gått i flippar-/köpartankar och insett att jag nog hör hemma här :)

Jag är ingen samlare men uppskattar klockor för tekniken, estetiken och den genuina glädje som en speciell klocka på armen kan ge. Pris, status osv är mindre intressant än känslan av att bli varm i hjärtat av att slänga en blick på armen och mötas av något som känns unikt för mig. Jag tror ni förstår :)

Goddag! Jag har tidigare, glad i hågen, burit modeklockor men i höstas blev jag kär i en grön urtavla (omöjlig att matcha) som jag av en slump såg på nätet och som inte liknar något jag sett tidigare. Sagt och gjort köpte jag en Seiko Alpinist och har inte burit någon klädmärkesklocka sedan dess. Naiv som man är trodde jag att jag skulle bli nöjd men istället har jag bara fortsatt att dregla över fler klockor. Önskelistan tycks ändras åtminstone från vecka till vecka men just nu tittar jag mycket på Glycines "Golden Eye" Combat Sub eller om det ska vara toppskiktet och förmodligen inget som någonsin blir av så är Grand Seiko med Springdrive otroligt imponerande enligt mig. Övrigt på hobbyfronten finns det en del men mycket motorcykel blir det då det är säsong. Eller bara sitta med en katt i knäet och ta det lugnt.
Vi höres runt forumet /Jon

5JvQ7Sp.jpg

Go'kväll!
Jag har varit inne här många gånger senaste tiden pga av ett nyvaket intresse ( ytterligare ett :)) för klockor.
Måste säga att jag upplever ett mycket trevligt forum.
Ser fram emot att lära mig mera.
God jul allihopa.

0C5065EE-3778-4F65-B419-14D77C1E58E5.jpeg
Hej alla!
Mikael är namnet. Har ett för stunden ganska hett klockintresse. Det roliga är ju att det går upp och ner, ibland i träda och vips har man 8 ebay-köp i posten.
Är riktigt svag för vintage och min lilla samling kanske lutar åt toolwatch-hållet. Eller vad tycker ni?
Har börjat jakten efter en kompletterande klocka med mil-inslag till samlingen och därmed reggade jag mig på formumet som för övrigt verkar riktigt inspirerande.
Just nu har ögonen stirrat sig trasiga på en Submariner 1680.. -78. Året då jag är född. Moddar också ivrigt SKX Seikos.

Passar på att önska en god jul! / M

Senast ändrad:
Hej,
Ny på forumet!
Med stort brinnande intresse för klockor har jag nu hittat klocksnack. Ser fram emot att kunna utöka min blivande samling som består av en Omega och en Breitling.
Letar i skrivande stund efter en Day Date, 36mm av äldre modell.
Vänliga hälsningar
Gyllenhammar

God kväll i stugan denna julaftonskväll!

Har länge funderat på att skapa mig en användare på detta forum och tar tillfället i akt medan resten av familjen njuter av Kalle på tv.

Mitt intresse för klockor började för ca 5-6år sedan, men då studietiden inte bjöd på några större inkomster att avvara till klockköp så dröjde det innan mitt försts inköp blev av. Jag minns att jag i julklapp av min sambo fick en CK som jag vart mkt glad över och som följde mig under universitetstiden. Därefter vart det en orange Tag Heuer Aquaracer som fick pryda handleden under ett par år. Den har nu sambon fått ärva och mitt senaste inköp (för ett par år sedan och som fortfarande är en av mina favoriter) blev en Rolex Sea-Dweller från -03. Nu suktar jag istället efter en Patek Philippe Nautilus 5712.

Önskar er alla en trevlig jul och ser fram emot trevliga klock-diskussioner på detta forum!

Bilagor

• IMG_3688.jpg
    IMG_3688.jpg
    45.4 KB · Visningar: 33
  • IMG_3689.jpg
    IMG_3689.jpg
    96.2 KB · Visningar: 28
Björn heter jag. Klockgalen sen 15 år tillbaka när jag fick glimten av en Breitling. Har haft lite diverse klockor innan som Tag Heuer, Certina, Omega. Har en Certina DS Action Diver Automatic men kommer nog byta till en Omega Seamaster igen om jag hittar rätt modell och skick :) och senare blir det en Rolex Submariner om jag tröttnar på Seamastern dvs!

Hej, Harald heter jag. Jag vet inte riktigt varför jag inte har blivit medlem tidigare då jag har varit inne här och läst trådarna lite då och då i flera år nu. Antar att jag har levt i någon form av förnekelse. Men nu kände jag att det var dags att kliva in i värmen och acceptera att jag har ett klockintresse.

Hej,
jag är helt ny på detta forum men har följt det som åskådare ett tag plus några andra. Kände att det var dags att joina forumet framförallt nu när jag tänkte ta mitt intresse lite längre.
Har haft intresse inom klockor så länge jag kan minnas(36 år gammal idag) och min farfars far och farfar var urmakare med egen verksamhet i Slovenien under hela deras livstid. Intresset finns även hos min far som bedriver någon form av egen verkstad i sitt hem :) Allt som behöver lagas och kräver någon form av koncentration och finkänslighet går han igång på. Jag gissar att mitt intresse kommer från den sidan av familjen(no shit Sherlock). Det är dock aldrig något jag arbetat med själv men det är något med klockor som fascinerar mig.
De märken och modeller jag brinner lite extra för är Seiko, Oris och Casio G-Shock. Självklart är Rolex och Omega med där i visionen men de märkena är väl lite av en självklarhet egentligen om vi ser till historia, kult och image.
Själv äger jag idag en Seiko SKX007J, Casio Collection (A164WA-1VES) samt en Emporio Armani AR0553. Den sistnämnda vill inte fungera idag och det är där mitt nästa steg kommer. Skulle vilja investera i ett bra urmakarset där alla verktyg och tillbehör finns för att byta batteri, korta/förlänga länk, mm. Finns mycket varianter där ute men mycket verkar vara skräp kvalitetsmässigt och jag vill inte arbeta med min och andras klockar med verktyg som kanske skadar mer än de reparerar :)

Har ni tips på något så tackar jag för det.

Mvh Pierre

Hej,
jag är helt ny på detta forum men har följt det som åskådare ett tag plus några andra. Kände att det var dags att joina forumet framförallt nu när jag tänkte ta mitt intresse lite längre.
Har haft intresse inom klockor så länge jag kan minnas(36 år gammal idag) och min farfars far och farfar var urmakare med egen verksamhet i Slovenien under hela deras livstid. Intresset finns även hos min far som bedriver någon form av egen verkstad i sitt hem :) Allt som behöver lagas och kräver någon form av koncentration och finkänslighet går han igång på. Jag gissar att mitt intresse kommer från den sidan av familjen(no shit Sherlock). Det är dock aldrig något jag arbetat med själv men det är något med klockor som fascinerar mig.
De märken och modeller jag brinner lite extra för är Seiko, Oris och Casio G-Shock. Självklart är Rolex och Omega med där i visionen men de märkena är väl lite av en självklarhet egentligen om vi ser till historia, kult och image.
Själv äger jag idag en Seiko SKX007J, Casio Collection (A164WA-1VES) samt en Emporio Armani AR0553. Den sistnämnda vill inte fungera idag och det är där mitt nästa steg kommer. Skulle vilja investera i ett bra urmakarset där alla verktyg och tillbehör finns för att byta batteri, korta/förlänga länk, mm. Finns mycket varianter där ute men mycket verkar vara skräp kvalitetsmässigt och jag vill inte arbeta med min och andras klockar med verktyg som kanske skadar mer än de reparerar :)

Har ni tips på något så tackar jag för det.

Mvh Pierre

Hej!
Denna kanske är lite overkill, men alla delar finns att köpa löst om du inte behöver mejlsar o pincetter etc:
https://m.ebay.com/itm/BERGEON-7812...186763&hash=item3abb616eac:g:-lEAAOSwCypWmNOk

Robin här! 31 årig Göteborgare.
Gillar film, musik och prylar!
Ända sen tonåren haft nån fascination för klockor, började med en Police klocka jag hittade ute när jag var runt 12 år, den va i rostfritt stål och med ett massivt välvt glas.
sen dess har jag fram o tillbaka haft smyg intresse men kom igång i år med att börja köpa.
Än så länge en seiko alphinst, casio 5600 och en seiko 5a som jag tyvärr sabbat chapter ringen på när jag försökte sätta i saffirglas.
Har även en klocka påväg in från staterna som jag är riktigt taggat på!

Min inriktning går mot militär/pilot, gärna med anknytning till film, är inte bekväm med klockor för över cirka 10.000 kr. (dock inte sagt att andra inte får lägga hur mycket dom vill eller att jag inte uppskattar dyra klockor)
spanar mycket på laco, stowa, squale, seiko.

Hej allihopa, jag är ny här. Eller, i själva verket, har jag sporadiskt följt klocksnack och trådar här i flera år, men aldrig som inloggad medlem. Tänkte investera i min första riktiga klocka snart, så har därför bestämt mig för att gå med. /Shahin

Hej!

Ny på forumet som medlem, har läst och följt forumet sen en tid tillbaka men nu är det dags att börja interagera. Har i dagsläget en Rolex Oysterdate Precision från 1955 som är inköpt i Hong Kong nån gång på 80-talet av en släkting hos en vintage dealer. Har renoverats, innan min släkting köpte den samt att den har servats i den butiken i samband med affärsresor.

I övrigt så har jag precis funnit lite gamla klockor efter min bortgångna morfar, bla Seiko, Timex, Certina, Timex, Tissot.
Är väl lite grann på jakt efter en ny klocka. Lutar åt nåt i form av en Rolex DJ med jubilee-länk, har även fått upp ögonen för Seiko som har en hel del fina modeller. Men time will tell antar jag.

Allt gott,
Nbabe

Hejsan allesammans,

Blev medlem igår då mitt klockintresse har blivit allt mer aktivt (varför det har blivit mer aktivt får ni reda på längre ner). Min svärfar är väldigt klockintresserad och det intresset har även smittat av sig på mig, min far bar främst Certina klockor och fram tills nu har jag haft en försmak för det märket.

I dag så sitter en Certina DS Caimano Automatic på handleden (japp, jag kör även en Toyota till vardagen). Dock så är det så att min fru äntligen ska ta sin juristexamen efter 4,5 års hårt pluggande och då finns det äntligen utrymme för en lite lyxigare tillvaro. Tänkte fira detta med att inhandla en vintage Omega Seamaster från 60-talet så jag kommer främst att hänga i den delen av forumet, till att börja med.

Mvh,
Toni

Ung gubbe som haft visst klockintresse sedan medeltiden.
Har inga flotta märken, men har nu börjat drömma om lite bättre grejer när ungarna blir självgående inom en inte för avlägsen framtid.
Har en juste japan och diverse enklare schweiziska och japanska armbandsur samt ett par fickur.
Om jag skall ta min favorit så är det nog min DS Cascadeur från ca. 2001, vilken hon som blev min fru shoppade till mig efter att hon sett mig kolla in den lite extra i en katalog under en fest. Försigkommet och generöst då vi inte varit tillsammans länge vid tidpunkten. Men det handlar mer om affektion än riktig åtrå och att jag gillar att den alltid tickar igång trots hård användning till och från i snart 17 år.
IMG_20171227_012031.jpg
Märkte nu också att den verkar vara ovanlig... Bara tre bildträff i internetuniversum.
Själv vill jag lära mig mer om klockor, då jag nu letat lite bättre ur till present åt min fru, och har nu blivit svårt biten.
För ett par år sedan kompletterat med min första mekaniska. Sjukt nöjd med min MM SBDX017

Bilagor

• Screenshot_20220708-005904_Gallery.jpg
    Screenshot_20220708-005904_Gallery.jpg
    185.2 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_20220708-005543_Gallery.jpg
    Screenshot_20220708-005543_Gallery.jpg
    200.1 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
E37D16B0-316F-46C8-8A7B-A7CED3D515AC.jpeg
Hej!

Ny på forumet och detta är vad jag samlat på mig under åren. Ingen av klockorna är speciellt dyr eller märkvärdig.

Suunton använder jag mest men min favorit är min Seiko Scuba Diver 796, den behöver dock ett nytt batteri och en ny orginalrem.

Jag suktar efter en Breitling Avenger II Seawolf och kommer inom en tämligen nära framtid köpa en. Det blir min första riktigt dyra (åtminstone för mig) och fina klocka.

Halloj alla goa klocksnackare!
Först vill jag passa på att tacka alla medlemmar för all den värdefulla informationen som ni delat med er av till oss andra. Har tittat in på sidan lite då och då under många år och tänkte att det vore på tiden att jag också blev medlem i detta angenäma forum.
För närvarande så är jag oerhört fascinerad av roliga vintage quartz-ur och mitt intresse för olika klockgenrer har varierat mycket under åren. Först började det med dykar-ur, därefter var jag väldigt intresserad av dress-ur med i guld med lite finare proveniens som jag alltid köpte av någon son som hade ärvt den av sin far som oftast hade fått dessa av sina arbetsgivare för lång och trogen tjänst och sedan blev det en väldans massa vintage kronografer och nu är det alltså ovanliga vintage quarts-ur som gäller.
Mvh

Senast ändrad:
Hej Alla,
Jag är ny på forumet idag. Har inte så många klockor ännu, men känner ett gryende intresse.

rolex 2.jpg

Utöver dessa har jag även en Jaeger LeCoultre Master Compressor Memovox...

Hej , heter Peo
Är en fanatiker påväg djupt ner i träsket. Tappade nyss bort min första klocka införskaffad som nybliven fanatiker (seiko skx) så nu måste jag dra mig med en röten quartz fashionklocka. Siktet är dock inställd på en omega seamaster inom snar framtid. Riktigt fashionerad av klockor o gillar att bara stirra på tickandet!

Goddagens!
Pontus här, i dagsläget endast en mindre klocksamling för kosmetiken men har siktet inställt på Omega Speedmaster '57 alternativt planet ocean framöver!
Kul med informativ sida!

Goddag!

Emil heter jag, 21 år boende i utkant av Stockholm. Fick upp klockintresset av en polare och har en tendens att snöa in på saker så har spendera många timmar på ks senaste tiden. Har en quartz Gant och en G-shock g9000 sen ett tag tillbaka men är nu sugen på automatisk. Precis fått nytt jobb så jag blir köksmontör efter nyår så jag söker en beater som ska tåla litegrann. Är inne på en Seiko Monster som verkar vara prisvärd och tålig, Orient M-Force verkar också trevlig. Kom gärna med fler förslag eller hojta om ni har någon liggandes.

Mvh

Hallå!
Jag har lurkat ett par månader här efter att min gamla SMP gick sönder och jag började leta efter alternativ. Jag har sedan 1996 varit en OWG, med min gamla SMP quartz, som jag fick i examenspresent. Åke Falk rekommenderade quartzmodellen för att den skulle tåla mer stryk än automaten. Ock stryk har den tålt. Samtidigt har jag irriterat mig hela tiden på att det inte är en "riktig" klocka. I höstas stannade den helt och hållet efter ett halvårs opålitlighet. Jag lämnade in hos Nymans, som föreslog ett urverksbyte för 2300 kr. Det tackade jag ja till. Det skulle ta uppåt 8 veckor att få den reparerad. Därför beställde jag en SKX007J att ha under tiden. Efter någon vecka fick jag ett mail från urmakaren, som sa att det skulle kosta 16k att reparera de. Den fick skickas tillbaka utan åtgärd. Slokörad på vägen hem från Nymans skaffade jag en boettöppnare för 180 kr, ställde mig vid stereomikroskopet, och reparerade klockan på en timme. Oxid på kontaktblecken.

Surfandet här och på en massa andra ställen ledde till att jag beställde en LLD som jag väntar på just nu. Den bör komma om ca 2 veckor. Jag känner att jag håller på att dras djupare ned i ytterligare ett träsk, det förhärskande träsket har de senaste 15 åren varit inom finsnickeri. Men nu är allt uppgraderat till precis vad jag vill ha där.

Jag har brukar ha starka känslor för mina prylar, och säljer i princip aldrig något, så någon flipmaster kommer jag aldrig att bli. Mitt sikte på lite längre tid, typ 18 månader, är en 214270, men det kanske slinker in någon lite dressigare modell däremellan. Jag gillar verkligen Longines heritage flagship, men inte 60-årsmodellen med siffror, utan den vanliga. Både min farfar och pappa hade Flagships från tidigt 60-tal. Stiliga.

Hej!
Har strukit runt här på forumet ett tag utan att egentligen lägga någon energi på det men slog slag i saken innan jul och skapade kontot. Helgen har levererat mången fin läsning och jag har hittat en hel del nya intressanta kandidater till mitt nästa köp.

Mitt intresse startade någon gång då jag glimtade en bild på en Nomos Metro i 2014 och tänkte direkt att en sån vill jag ha (har den fortfarande inte!). Klockbärartiden började i och med min 20:e födelsedag då mina vänner köpte en festina åt mig, fin klocka som jag hade under hela värnpliktstiden och som jag fortfarande har kvar och varvar ibland. Januari 2015 var då mitt intresse fick kallas startat, något av ett spontanköp slog jag till på en Seiko på stjärnurmakarna följt av en Omega geneve från 71 via tradera och två casio i snabb följd.

Under det senaste året har jag spanat runt efter nästa köp, fyller år i februari och tänkte köpa mig någonting som jag planerar att ha kvar länge. Vad det blir återstår att se, har några butiker kvar att besöka i stan innan det är dags att komma till skott! Omega, Tag Heuer, Grand Seiko m.fl. står på listan :) Nomosen hänger såklart kvar där i ögonvrån.

Ser fram emot mycket inspiration allt eftersom klocksamlingen utökas och utvecklas med tiden.

• Like
Reactions: NRE
Hej alla!
Jag har alltid haft en klocka på armen men har inte haft några automatiska. Nu tänkte jag att jag skulle kika runt lite och se vad som fanns där och fastnade för GMT II för ett tag sedan. Allteftersom jag kikade på utbudet och läste på så gled jag över, av någon anledning på Submarinen. Har just nu fattat tycke för 116610LN och det känns riktigt bra.
På min arm sitter just nu en Seiko Diver Solar och jag trivs väldigt bra med den. Det enda är att den saknar "själ" och det är väl lite det jag är ute efter tror jag.

Senast ändrad:
Hej Johan här! Dags för en kort presentation känner jag.
Haft ett klockintresse de senaste 20 åren och har ägt mestadels Omega och Tag Heur. Just nu har jag två Omega Seamaster och en Tag Heur Carrera. Lite sugen på att skaffa en Sjöö Sandström men ingen stress med det just nu.

Trevlig kväll!
//Johan

Tillbaka
Topp