• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ola Norman

Breitling
Hejsan alla kunniga, jag har ite hittat var ska jag kunna skriva ett par rader
måste erkänna jag inte är någon klockentusiast men just köpt en klocka/armbandsur som jag är lite nyfiken på, vad var det jag har köpt?
märket (?) är K.E.A Geneve
Iaf klockan liknar väldigt mycket som min mormor hade men den försvann under någon flytt dock jag minns inte märket
så jag bifogar en bild och hoppas på (positiva ;) ) svar
tack på förhand
och tack för insläpp
Hejsan alla kunniga, jag har ite hittat var ska jag kunna skriva ett par rader
måste erkänna jag inte är någon klockentusiast men just köpt en klocka/armbandsur som jag är lite nyfiken på, vad var det jag har köpt?
märket (?) är K.E.A Geneve
Iaf klockan liknar väldigt mycket som min mormor hade men den försvann under någon flytt dock jag minns inte märket
så jag bifogar en bild och hoppas på (positiva ;) ) svar
tack på förhand
och tack för insläpp
Hej!
Min morfar hade ett eget klockmärke som hette K.E.A., Karl Elis Andersson. Kan tänka mig att det är ett av hans ur. Han hade sin firma i Insjön i Dalarna. Jag har inte nåt själv, bara en gammal tavla det står K.E.A. på. Han sålde också en klocka under namnet Santire.
 

Vedspis

Breitling
Hej allihopa!
Jag kör raka rör direkt vilket jag tror uppskattas ändå:
Reggade mig för att sälja ett väldigt speciellt Breitling-samlarobjekt, milt sagt. Enligt min mening.
Men då man måste hänga ett tag här och posta lite innan man kan avnjuta annonsavdelning får jag väl vara snäll gosse och lyda. Men vem vet, kanske blir perfekt. Jag är nämligen tokgrön inom klockor, ni kanske hjälpa mig på vägen? :)
Drömt länge men aldrig slått till.
Jag TROR jag är en Rolex-kille.
Samtigt så knegar jag inom byggbranchen, uppskattar vildmarken, men är ingen vräkig eller spretig person. Vill bära nåt manligt klassiskt men inte "skrikigt".
Och så är jag kass på att skriva på forum haha
Det var lite om mig.
Be nice :D
 

MartyD

Breitling
Hej,

Är ny på forumet även om jag tagit del av många intressanta diskussioner ”från sidan”. Är för närvarande på jakt efter min första Explorer II (16570).

Tack för trevligt forum och trevlig helg!
 

calleb85

Omega
339E844E-4405-4720-BE53-1B835A2FC0BC.jpeg
Hej!
Ny på forumet sen ett par dagar.
Alltid tyckt att det är kul med klockor men har inte sett det som ett intresse tidigare.
Har läst här av och till ganska länge och tyckte det var dags att kliva in.
För tillfället är det en skx som har mest tid på handleden. Finns en luminox här hemma också som nu mest känns som ett dumt spontanköp som gjordes för ett par år sedan, mycket pengar för en bit livlös plast...
Farfars fickur är lite kul att ha kvar iaf.
Nästa klocka på ingång är en Seiko srp775, dykare är kul...
Väl mött/ Calle
 

Bilagor

  • EFBA603F-47AD-4B33-AB17-0076CC4C5E73.jpeg
    EFBA603F-47AD-4B33-AB17-0076CC4C5E73.jpeg
    162.9 KB · Visningar: 24

Gustav K

Omega
AEAAEF26-3EE4-44C9-9E42-569CEF2B6B41.jpeg
3D9200EF-3856-42A3-BD9B-F78E243672C9.jpeg
Hej på er,

Entusiast sedan den första Seamastern köptes för många år sedan. Intresset har dock ej svalnat och på senare år har jag varit genom en del ur.

Har upptäkt att rolex inte var något för mig, utan för min del är det nog omega och Panerai som gäller...

Följer en del klockgrupper på Facebook och äntligen var det dags att komma in på KS!

Slänger med några bilder på diverse från de sista åren.
 

Bilagor

  • 213ED976-75E5-4434-9CC2-52BAB66088A2.jpeg
    213ED976-75E5-4434-9CC2-52BAB66088A2.jpeg
    194 KB · Visningar: 43
  • 840EACF7-8A91-417B-93E8-BF1CFB7D7585.jpeg
    840EACF7-8A91-417B-93E8-BF1CFB7D7585.jpeg
    222.9 KB · Visningar: 48
  • 4CFBCC86-A216-4264-A23F-DD3C7D5CD23E.jpeg
    4CFBCC86-A216-4264-A23F-DD3C7D5CD23E.jpeg
    273.1 KB · Visningar: 44

cjm

Omega
2-Faktor
Hej,

Ny här sedan ett tag, men har inte presenterat mig ännu. Är 28 år gammal och har haft ett klockintresse sedan kanske drygt 10 år. Har lite olika ur i samlingen, tycker mest om Rolex, Omega och Seiko. Är ständigt på jakt efter den bästa Seiko-beatern, men vet inte om den jakten någonsin kommer ta slut... Finns mycket bra att ta del av på forumet vilket jag ser fram emot!
 
Hej alla entusiaster!
Kommer från nordligaste delarna av sverige och har en stor samling klockor, mest Omega, Rolex och en hel del vintage Seiko. Skulle säga att jag går med i Klocksnack mest för att köpa klockor men vi får se om det kommer några säljannonser i framtiden!

Mvh, NordicHorology
 

leffee

Omega
Vart nyligen medlem här.Är väl en liten samlare av Zippo tändare,Gitarrer,och hojar.
Har inte så mycket i klockväg än Har dock 2st fickur och en armbandsur.
Funderar dock på att köpa mej en märkesklocka.Det lutar åt en Alpinaklocka.
Men man vet aldrig vad som händer.
D1508828-EEF6-45A7-BDD4-09D31D7FD0F8.jpeg 54083BF5-33B8-4F9E-9BD1-18E67957E946.jpeg 44AA6B01-299B-493D-9B13-FF9741B2EB35.jpeg
 

The_Wiking

Breitling
jaha... då ska man väl presentera sig...
hasse heter jag i alla fall. registrerade mig här för jag hoppas på att få lite svar på olika frågor jag har.
jag har idag ingen klocka eller samling. men går i tankarna på en seiko att ha som vardagsklocka. gärna grand seiko, men den pengen finns ej att spendera.
kan även bikta mig på en gång och säga att jag haft två st kopior och skäms för det...
 

ekhult

Breitling
Hej,

Varit till och från inne på klocksnack de senaste åren men inte reggat mig förrän i år, året jag för övrigt fyller 50.

Första klockan var en Seiko Quartz Chronograph Sport 100 7A38-7020, present när jag fyllde 18 och är nog min favorit än idag, fungerar fortfarande utmärkt sisådär 32 år senare.

Äger också ett antal automater, alla med ETA verk så inga dyrgripar men har på sistone börjat tycka det är lite jobbigt med automater när man inte bär klocka varje dag. Värdesätter mer och mer klockor som visar rätt tid, bar under många år en Junghans Spektral Mega Solar Titanium (radiokontrollerad) vilket jag tyckte var en närmast optimal klocka, tyvärr så fick den en törn på tätningen vid glaset och blev vattenskadad.

Några andra klockor jag äger:
Kemmner Octopus 2000m Diver (vita visare på på Sinn gummi)
Ball Engineer Hydrocarbon Spacemaster Glow Chronometer (DM2036A-SCA-BK)
Citizen Orca
Seiko Orange Monster
Picto Watch (första versionen från 80-talet tillverkad av Junghans)

Klockor jag gärna skulle äga:
Sinn UX EZM 2B
Fortis 24h 40 mm
Omega Speedmaster Skywalker X-33
GS Seiko SpringDrive
Seiko Tuna

Med vänlig hälsning,
ekhult
 

halvnorsk

Breitling
Hej klockvänner!

Har väl insett att det här med mekaniska små urverk har för min del blivit mer och mer intressant. Råkade på en långresa hamna bredvid en entusiast av stora rang han lyckades med konststycket att få mig att bli nyfiken igen på klockor. Hamnade i Shanghai fick med mig en kopia på en klocka som jag verkligen gillar och kommer att byta ut mot äkta vara tror jag. Denna klocka plus de intressanta inläggen jag läst här på ks har inneburit att jag vill gärna vara en del här.
 

Isak25

Omega
Halloj.
Ny på forumet här. Tänkte skriva några rader om mig själv.
Jag är en träningstokig brandman som har en fäbless för snygga klockor.
Då jag funderar på att byta upp mig sprang jag som en händelse på denna fantastiska sajt. Tänker att den kunskap och infon jag söker om klockor finns här:)
Hoppas kunna bidra med något.

Höres.
 

Elvis

Breitling
IMG_6656.JPG
IMG_6655.JPG
IMG_6654.JPG
Ytterligare en nykomling....
Joinade nyss men har smygläst lite av och till i några år. Pappaledig nu så tänkte att man har mer tid till sånt här nu :pompus:..... och budget...
Jag är som många andra svag för dykarur och har idag en longines legend diver, en ganska ovanlig Zodiac GMT root beer, samt en en tudor BB bronze. Har haft tre heuer 1000 som jag tyvärr sålt vidare, vilket jag ångrar idag så det kommer nog tillbaka någon sådan snart igen. Just nu håller jag på med ett litet hemmaprojekt och försöker bygga en gyroscopic winder så vi får se om det projektet ser dagens ljus nån dag...
 

Timemachine_fi

Breitling
Hello Swedish watchfans,
Im Jari from Finland. Im currently running onlinestore: www.timemachine.fi/en where I sell watches and watch accessories. I sell for example CT Scuderia watches, Neckmarine watches, Wolf products and Crafter Blue straps for Seiko. CT Scuderia, Neckmarine and Crafter Blue straps are just sold few stores in Europe so if you want something nice and special, you should check my store. I also write blog in my store.
I have been intrested about watches since I have been about 13 years old when my father bought me first Leijona automatic watch. Since that I have been using watch regurarly now and then. Im also very intrested about vintage watches.
Glad to be a part of this community!
BR
Jari
www.timemachine.fi/en
 

Oscar95

Breitling
Hej!
Oscar heter jag och är ny här på klocksnack!
Har ganska nyligen börjat läsa inlägg på denna sida, men tycker de finns väldigt många givande konversationer!
Har haft ett intresse för klockor sedan jag var cirka 14 år (är nu 22) Men intresset har blivit allt större de senaste året! Gillar både gammalt som nytt!
Just nu är jag sugen på en härlig klocka som passar bra i gummilänk! Någon som har något bra tips?
Här kommer några bilder på mina klockor!
92FACB68-044A-48C2-95A8-4866E2BDF1DD.png

120248B2-FA0B-40B8-9B9C-0C07B6F62D26.jpeg

D356A380-8E47-412C-85A9-A08DC8C1A34F.jpeg
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Hej!
Till vardags kallas jag Alex och har kikat runt här inne ett tag men tänkte att det kanske är dags att skapa ett konto och delta i diskussionen :)

Jag har haft ett gediget klockintresse sedan jag stötte på mekanisk konst och insåg att det var samma sak som det som sitter i mekaniska klockor!

Är för närvarande ingenjörsstudent, studerar flyg & rymdteknik och har som plan att 'påbörja en samling' i och med att jag tar examen - Har man kämpat på i 5 år så kan man gott unna sig något tänker jag. Lutar åt en Explorer II 216570 alt 16570, måste klämma och känna lite för att se hur storleken ser ut på min handled. Gillar i övrigt hyfsat dressade klockor på länk, typ AP Royal Oak eller VC Overseas.

Kronjuvelen skulle vara en Omega Speedmaster Silver Snoopy Award, men den får jag nog ta examen först innan jag skaffar mig. :D

Tack så mycket för forumutrymmet och vi ses i trådarna! :)
 

filipj

Breitling
Hej! Klocksnack verkar vara ett givande forum för de klockintresserade. Är av högsta prioritet här och samlar tillräckligt med foruminlägg för att kunna posta min Breitling i säljforumet. Har dock ögonen på en IWC Portofino 38mm som, vid inköp, kommer diskuteras här!
 

JHC

Breitling
Hej!
Johan här och ny på forumet. Sitter idag på Certina DS Action quartz men är på väg in i automatvärlden. Är sugen på en dressare med vit tavla och alltid haft ett gott öga till Aqua terran men har nu snöat in mig helt på Seiko SARB035 och är på jakt efter en sådan.
Hit me up om du har en på lager eller tips annat kul!
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Hej,

En halvliten presentation, heter Magnus, är 32år och bosatt i Stockholm.

Alltid gillat mode och detaljer, och när man väl börjat googla ned sig i detta klockträsk så hamnar man alltid här på KS. Följt detta forum vid sidan av alldeles för länge utan att ge mig till känna. Stort tack till alla entusiaster som gör detta forum till en så otroligt bra informations och inspirations källa!
Får se vad detta året kan inbringa, ett par intressanta vintage ur kanske. Tack vare all info och inspiration här så slutade 2017 med en ny Omega seamaster 212.30.41.20.01.003(delade åsikter om den, precis som HM aktien för några år sedan), men efter mycket läsande och provande så stog det mellan Omegan och Tudor heritage bb, tudorn föll på målsnöret eftersom den är lite hög i mitt tycke och omegan kändes mindre än 41mm på armen.

Har ogillat en drös klockor pga form eller dylikt men när man väl börjat hänga här, så börjar man se saker på helt andra sätt!

Blir nog ett roligt år framförallt efter att fått upp ögonen för mer vintage än tidigare och även mer rektangulära klockor.

Tack KS!

Väl mött!

/Magnus
 

MGW

Breitling
Hej!
Tack för insläpp.
Jag har precis börjat intressera mig för klockor och i synnerhet mikromärken. Jag har dock en ganska besvärlig nickelallergi som ställer till det lite. Jag får helt enkelt prova mig fram. Jag bor fn på Nya Zeeland och har därför sneglat mot Magrette. Jag lär mig massor genom att följa trådar på olika forum.
Mats
 

mikael790

Breitling
Hej Mikael heter jag, 45 år från Stockholm.
Tänkte göra rätt för mig efter ca 1/2-års insupande av kundskap här på KS. Först vill jag tacka för all inspiration som jag fått av er andra.

Jag har alltid haft en fascination för klockor och har ett 10-tal välanvända sedan min barndom (45år). Jag uppskattar funktion och har fått en hel del inspiration från Kobra Kai därefter köpt en Seiko Pepsi SKX009K2 som jag är mycket imponerad av och nöjd med. Under en längre tid har jag också funderat på att köpa mig en Rolex Submariner och det var faktisk detta som gjorde att jag sökte mig till KS, med alla ni kunniga medlemmar. Det var lite kort om mig, PM om ni undrar nått.
 

1950bubbla

Breitling
2-Faktor
Eric heter jag... bor i Sverige sedan 1997. Föd i Frankrike. Jag har alltid haft en fascination för mekaniska klockor och veteran bilar.
Mina klockor
Omega seamaster
Omega seamaster 007
Zenith el primero port royal
Rolex gmt master II
Rolex precision
Breitling navitimer world
Seastar tissot
Citizen aqualand några st
Oris tt1
 

SteveJ

Breitling
Hej alla!

Efter att ha hängt här ett tag så känner jag att det vore kul att stiga innanför dörren!

Har kört runt med klockor större delen av livet, mest i den lägre prisklassen, casio, Swatch, Timex osv.
Sedan ett par år har jag haft min Planet Ocean på heltid, men nu är tiden kommen att köpa något ytterligare!
Tanken är väl att hitta något begagnat här på klocksnack, och då verkar det uppenbart vara en bra ide att vara aktiv på forumet.
Så tack så länge, vi hörs allihopa!
 

FTPA

Omega
Hallå alla Klocksnackare!

Heter till vardags Victor och har ett relativt nyfunnet intresse för "riktiga klockar" alltså automater/mekaniska ur. Detta då jag fick en Longines Hydroconquest av min far när jag tog studenten förra året, har innan mest burit parfymklockor runt handleden. Är i princip sprillans här på forumet men det verkar finnas väldigt mycket kul att läsa, lära och ta del av från alla klockentusiaster. Drömmer om att en dag äga en Omega Seamaster Aqua Terra.

//Victor
 
Topp