• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Hej!

Ny medlem här på KS, strax 18 år gammal men har redan hunnit utveckla ett stort klockintresse. Besitter för närvarande tag heuer aqua racer calibre 5, tissot t-complication squelette samt seiko prospex world time:)
 

Baywatch

Omega
Hej!

Nyreggad på KS men har läst (lurkat) här sedan 2014 utan att skriva något.

De senaste åren har jag plöjt igenom i princip hela segmentet från Speedmaster upp till Daytona. Funderar på att ta klivet upp till någon från den heliga treenigheten, men får göra lite mer research först. I dagsläget sitter jag på flera "klassiker".

Jag har träffat ett par medlemmar F2F och gjort affär så vissa känner mig redan.
 

Bästsäljarn

Breitling
Hej jag är 16 år och ska köpa mig en klocka snart, nåt som ser bra ut och håller några år iallafall då jag inte har råd med någoyt dyrare. Det här med klockor fascinerar mig och jsg läser trådar för att lära mig "the basics" nu i början iallafall. Jag har tänkt och köpa denna: https://www.prydligt.se/realisation/lorenzo-monforte-oro-rosa-bianco-35

Ja jag vet att den är en riktigt billig skitprodukt men har man inte pengar så har man inte, är detta ett ok köp tror ni?

Tack på förhand klockentusiaster!
 

Tidur

Omega
En sådan klocka är det bästa att strunta i, finns inget av värde där. Håll i pengarna och satsa på tex. en citizen eller Seiko.
Även Tissot och certina har fina instegs modeller som dessutom kan köpas begagnade. :(
 

Hunte

Breitling
Tjena! Ny och ny vet jag inte men har kollat en del trådar här och snokat på fina annonser. Här kommer någon bild på nuvarande klockor, nästa steg blir eventuellt en fin dressare :D Obs bilen (en tr -89) ligger i släkten men är inte min :sorry:
Klockorna:
Breitling Colt
Rolex datejust
Longines Hydroconquest
36087458_10156513026392020_5298964116742864896_n.jpg
36121270_10156513026337020_1567372495617523712_n.jpg
 
Senast ändrad:

Sverre

Breitling
Tjena, Hassan heter jag och har sedan några år tillbaka fattat intresse för denna hobby/intresse.
Arbetar till vardags som naprapat, yrket är ju superkul men nackdelen är att jag inte kan bära klocka under arbetstid. Däremot bär jag den alla annan tid, även sover med klocka på :)

Slog till för någon månad sedan och köpte mig en Omega AT....faktiskt av en kille här på forumet. En goodguy rakt igenom.
Spanat på den länge och hittade ett riktigt bra köpläge. Den klockan går inte av för hackor enligt mig ;)

Kommande inköp lär nog landa på Explorer II, Datejust 2 eller IWC Le Petite.
Ha en grym sommar och tack till admins för ett ruggigt bra forum.
IMG_0325.JPG

IMG_0363.JPG
Välkommen Hassan! Ruskigt snygg klocka, blev sugen på AT nu..
 

klockphilip

Breitling
Hej allihopa!
Grabb på 18 år som precis tog studenten. Jag har följt forumet under några år och kände att det var dags att skriva lite själv. Har så länge jag kan minnas haft en klocka på armen men fram tills för några års sen var det quartz och det var endast det estetiska som tilltalade mig. Mitt klocknörderi, framförallt fokuserat på det mekaniska, utvecklades i 16 årsåldern när jag hade turen att ärva min farfars Longines och sedan dess har det bara gått utför ;) Jag följer dagligen olika klockforum och sidor som Hodinkee. Dessutom är jag ständigt på eBay samt diverse auktionhus för att hitta nya intressanta objekt. Gillar framförallt vintage och klockor med historier, men som student har jag inte pengarna att inhandla så många. Det stoppar dock inte mitt ständigt växande intresse. Förutom min Longines har jag inhandlat en Seiko SKX007, mycket nöjd, och en charmig liten Darwil från eBay. Utöver det har jag också haft priviligiet att i studentpresent få en Eterna Matic som gått genom familjen i flera generationer. Bifogar några bilder på klockorna. Mitt nästa inköp kommer bli en vintage kronograf av något slag, helst i guld, med något intressant urverk. Ser fram emot att snacka klockor med er!
Vi hörs!

Longines.jpg SKX007.jpg Darwil.jpg Eterna.jpg
 

joca

Patek
2-Faktor
Tjena! Ny och ny vet jag inte men har kollat en del trådar här och snokat på fina annonser. Här kommer någon bild på nuvarande klockor, nästa steg blir eventuellt en fin dressare :D Obs bilen (en tr -89) ligger i släkten men är inte min :sorry:
Klockorna:
Breitling Colt
Rolex datejust
Longines Hydroconquest
36087458_10156513026392020_5298964116742864896_n.jpg
36121270_10156513026337020_1567372495617523712_n.jpg
Välkommen! Fina klockor och fin bil!
 

Fartyg

Breitling
Tjenare! Jag har smygkollat lite på forumet i några år nu och hela tiden tänkt det snart är dags att investera i en vettig klocka. Tog äntligen tag i det i vintras och köpte en Tudor Pelagos här på forumet som jag är sjukt nöjd med. Jag har självklart fått mersmak och är nu inne på något nytt..
Jag har ett ganska så avslappnat privatliv med en del friluftsinslag så tycker att en Pelagos är kanon då. Sitter dock på kontor hela arbetsdagarna och har alltid kostym så något mer dressat vore att föredra. Är nu inne på att skaffa en Datejust som komplement, eller kanske en GMT istället för pelagosen.
Tar annars gärna emot förslag på en fin dressare!
IMG_1231.JPG
Kul att det finns så många klockentusiaster här ute! Ha det gott!
 
Senast ändrad:

stefanmelstad

Breitling
Hej,

My name is Stefan, I'm Icelandic but moved to Växjö, Sweden in August last year. I apologize for writing this in English, my Swedish writing skills are still not good enough and it would take me ages to write this greeting in Swedish.
I'm relatively new to horology and watch collecting and I've only acquired a few pieces so far, with more on the way. :)

This forum was introduced to me by Ibrahim Ökten, I believe that he has made a watch for this forum before. I've also sold one of my previous pieces a few weeks ago to a member on this forum, a Richard LeGrand Odyssea Mark II.

I haven't been so active since creating me account a few months ago but I'm planning to become more active. I'm much more active in certain FB groups and I help moderate a quite active group dedicated to Kickstarter watches and microbrands where I've tried to bring notice to campaigns and pre-orders from Nordic brands, for example MAEN, E.C.Andersson, and ORLO. https://www.facebook.com/groups/kickstarter.watches/

I've attached pictures of few of my favorite pieces, Zelos Mako Bronze, Dreyfuss & Co 1925, and Steinhart OVM 39.

Looking forward to taking part in some interesting discussions here.

Best,
Stefan
 

Bilagor

  • 20180516_225944.jpg
    20180516_225944.jpg
    78.3 KB · Visningar: 6
  • 20180525_192004.jpg
    20180525_192004.jpg
    86.7 KB · Visningar: 19
  • 20180606_082232.jpg
    20180606_082232.jpg
    93.9 KB · Visningar: 7

SiggeB

Breitling
Skapade ett konto igår, letar ständigt efter en klocka att köpa, spanar efter en Tag Heuer Aquaracer och en longines hydroconquest på blocket och tradera, men ser att det också dyker upp mycket här. Hoppas att snart kunna hitta något nice!
 
Inte ny medlem, men eftersom jag inte varit inloggad på forumet på mer än ett år så känner jag mig ny-ish... :)
Hänt en massa i livet som gjort att jag tillfälligt nödgats lägga klockintresset (som alltjämt funnits där latent) på hyllan ett tag. Dessutom är jag klocklös för tillfället, sånär som på en casio terrorist. Den är dock grym. Ska bli skönt att komma in i matchen igen!
 

DonSlatten

Breitling
Hej - jag heter Martin och är ny på forumet.
Jag har länge tänkt mig att jag någon gång skulle ta och köpa mig en "riktig klocka" - och av någon anledning har jag då alltid tänkt på Omega.
Nu har jag lagt av med dykningen och sålt av utrustningen, vilket passande nog blev en bra budget för en klocka =)
Jag har tittat på Seamaster Diver modellerna (passande nog) och har efter en hel del testande på handled nog landat i en blå(?) Chronograph 41,5.
Redigerat: Det blev en PO 8900 43,5mm :)

Utöver det tänkta inköpet av Omegan tycker jag att det verkar mycket intressant med "klockvärlden" och jag blev positivt överraskad av den trevliga attityden på forumet =)
 
Senast ändrad:

Arfwid

Breitling
Hallå, registrerade mig för rätt länge sedan men har skjutit (för länge..) på att presentera mig.
Arvid är mitt namn, bor uppe i västerbotten.
Har varit en regelrätt tekniknörd i hela mitt privata och professionella liv. Men har av någon outgrundlig anledning inte tagit mig tiden att intressera mig för klockor. En kollega sa för ungefär 1 år sedan "det skulle ju vara något du borde gilla" (alltså, jag gillade ju även då en bra klocka likt alla andra, men det finns ju alltid nivåer) då blev det att jag började ta mig till nästa nivå. Har ingen klocksamling än värd att nämna men har några klockor inom mitt nuvarande prisintervall jag är ute efter.

Det jag vill att klocksamlande/bytande mm. ska kulminera i en dag är det som jag nu anser är världens vackraste klocka:
AP Royal Oak titan och platina chronograph. (Ref: 26331IP.OO.1220IP.01)
Detta är ju lite av en önskedröm, men drömma är ok.
Innan dess är ett mer uppnåeligt mål en Seamaster Planet Oean.
Det är den korta varianten!
/Arvid.
 

CIA

Breitling
Hallå, registrerade mig för rätt länge sedan men har skjutit (för länge..) på att presentera mig.
Arvid är mitt namn, bor uppe i västerbotten.
Har varit en regelrätt tekniknörd i hela mitt privata och professionella liv. Men har av någon outgrundlig anledning inte tagit mig tiden att intressera mig för klockor. En kollega sa för ungefär 1 år sedan "det skulle ju vara något du borde gilla" (alltså, jag gillade ju även då en bra klocka likt alla andra, men det finns ju alltid nivåer) då blev det att jag började ta mig till nästa nivå. Har ingen klocksamling än värd att nämna men har några klockor inom mitt nuvarande prisintervall jag är ute efter.

Det jag vill att klocksamlande/bytande mm. ska kulminera i en dag är det som jag nu anser är världens vackraste klocka:
AP Royal Oak titan och platina chronograph. (Ref: 26331IP.OO.1220IP.01)
Detta är ju lite av en önskedröm, men drömma är ok.
Innan dess är ett mer uppnåeligt mål en Seamaster Planet Oean.
Det är den korta varianten!
/Arvid.

Välkommen. Drömma får man alltid göra :)
 

anru

Cartier
Hej! Andreas heter jag, 45-årig småbarnsfar boendes i Sthlm. Har lurkat här i några år. Är just nu inne i en svår turtle-psykos och har slagit till på sex st de senaste två månaderna plus ytterligare några (lågpris) Seikos. Drömmen är en SLA025, men det får nog vara just en dröm i ett tag till. Min klockköparhistorik bland det gamla gardet är en moddad Tissot Seastar 300 av S.L. Detta måste ha varit 2005-2006 någon gång? Det var omfattande Ploprof 600-hype på TTT-forumet då. Seastar:en var fint plongeuriserad och hade b.l.a svärdsvisare och mesh - gick sedan som delbyte för en Oris Carlos Coste....som såldes några år senare. 2008 handlade jag en Oris Miles Chronograph och en Glycine Altus av Hazze 959. Dessa två finns faktiskt kvar! Och sedan tog andra intressen över, jag skaffade familj mm mm och nu, som sagt, svår turtle-psykos!! Är just nu i flyttartagen men återkommer med psykos-bilder under hösten.
 

LucasDE

Breitling
Hejsan alla klocka intresserade !
Lucas heter jag 16 år gammal, börjat blivit mer o mer intresserad av klockor. Äger ingen nämnvärd klocka än men planerar att köpa min första ”riktiga” klocka. Tänkte att de inte fanns något bättre ställe att börja lära mig än klocksnack.
 

LeoWL

Breitling
Hej KS!

Det har blivit dags för mitt första ordentliga klockköp och i samband med det blev jag tipsad av en vän om att det fanns mycket matnyttigt här på KS. Herregud vad rätt min vän hade.

Efter en hel del velande fram och tillbaka har jag nu bestämt mig för en Rolex Datejust 116234 med blå urtavla, roulette-datum och index. Frågan som kvarstår är om det blir en ny eller en begagnad. Jag låter det beslutet få växa till sig i någon vecka till.

Stort tack för ett fantastiskt forum! Jag kommer definitivt att fortsätta läsa och så småningom skriva en del också, allt i takt med att klockintresset ökar. Och att det kommer öka är jag säker på. Ju mer jag läser, desto mer intresserad blir jag, och då inte bara av den DJ jag just nu suktar efter utan även efter andra klockor :)

Allt gott!

/Leo
 

Boine

Omega
Hej KS.
Ny sedan igår. Mitt klockintresse har varit upp och ner de senaste trettio åren men starkare nu än någonsin.
Har ingen stor samling klockor och har nog varit en OWG tidigare. Gillar dock lite vintageur och har En äldre Omega, en Bulova, en Breitling, en Sully special som jag gillar mycket. Nyss sålt min PAM372 som fortfarande är den vackraste klocka jag vet. Letar nu efter en 16600 eller 16660 att ha till vardags. Hoppas att SD är lite mer praktisk till vardags än den Panerai jag sålde.

Redan fått mycket hjälp här på KS och ser fram emot att lära mig mer.
//Björn
 

elloR

Breitling
Tjenare alla på KS.

Ny sedan ett par dagar sedan, har blivit mer och mer engagerad i klockor senaste året och hade möjligheten att införskaffa mig ett par finare klockor under den senaste tiden. Har hängt mycket på vintage forumet då jag känner att det skulle vara intressant med något äldre och mer diskret.

Bifogar lite bilder på det jag har just nu :)

Trevlig helg på er alla!

/Niko
20170621_194207.jpg
IMG-20180526-WA0007.jpg
 

PatrikN78

Breitling
Ja, mitt nick säger väl allt
Är, och har varit många år, i princip klocklös men nu, sen jag fyllde 40 (kris?) har jag fått ett ordentligt sug efter att bära klocka igen.
Inser också att efter ett par dagar här på forumet så kommer det inte bara bli en utan nog mer ”en för varje tillfälle” vad det lider...

/Patrik
 

Bilagor

  • 8CDC0F4C-1312-4FBA-8865-7BB7C85160E3.jpeg
    8CDC0F4C-1312-4FBA-8865-7BB7C85160E3.jpeg
    174.5 KB · Visningar: 4

saindoux25

Breitling
Hej!
Nygammal klockentusiast som har spanat här ett par veckor utan medverkan men tar nu tag i saken.

Har alltid haft ett intresse för klockor men främst inte haft ekonomin för att ge mig in bland de större fiskarna. Känner även en frustration över att ju mer jag spanar desto större blir suget efter flera olika klockor. Har i min nätta samling inget värt att nämnas vilket jag hoppas ska förbättras med tiden.

Har för tillfället snöat in mig på Junkers å Junghans samt franska Yema men har ännu inte kommit till skott. Drömmen är en halvfet Omega (model Aqua Terra just nu).

Väl mött ute i forumet!
//Gabrielle
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej,

My name is Stefan, I'm Icelandic but moved to Växjö, Sweden in August last year. I apologize for writing this in English, my Swedish writing skills are still not good enough and it would take me ages to write this greeting in Swedish.
I'm relatively new to horology and watch collecting and I've only acquired a few pieces so far, with more on the way. :)

This forum was introduced to me by Ibrahim Ökten, I believe that he has made a watch for this forum before. I've also sold one of my previous pieces a few weeks ago to a member on this forum, a Richard LeGrand Odyssea Mark II.

I haven't been so active since creating me account a few months ago but I'm planning to become more active. I'm much more active in certain FB groups and I help moderate a quite active group dedicated to Kickstarter watches and microbrands where I've tried to bring notice to campaigns and pre-orders from Nordic brands, for example MAEN, E.C.Andersson, and ORLO. https://www.facebook.com/groups/kickstarter.watches/

I've attached pictures of few of my favorite pieces, Zelos Mako Bronze, Dreyfuss & Co 1925, and Steinhart OVM 39.

Looking forward to taking part in some interesting discussions here.

Best,
Stefan
Vertu velkomin hingað :)
 

Chamber

Omega
2-Faktor
Hej KS,

Har hängt på sidan ett tag men, aldrig fått tummen ur att skriva något.
Mitt riktiga klockintresse började för ett par månader sedan (denna sida har bara boostat det mer). Har alltid tyckt att klockor är fina maskiner, men aldrig grottat in mig i klockvärlden.
Använder (behöver veta tiden) dagligen i mitt arbete. Till min hjälp har jag min trotjänare SKX007 - en perfekt klocka som får åka snabbt och även ta lite stryk.
När jag inte är på jobbet åker instegsklockan en Certina DS Action på. Schysst beater för pengarna som jag köpte i samband med att klockintresset blev mer påtagligt.

Nästa år fyller jag 30. Då blir det all-in med en fin present till mig själv som får symbolisera denna dag. Vad det blir för klocka är inte bestämt men jag är bombis på att KS kommer vara en hjälpande faktor.

På återhörande!
 

enilssonrios

Breitling
Halloj!
Emil heter jag, 29 år och arbetar som pappersvändare på kontor. Har hängt på KS sedan 2015 men aldrig kommit till skott att posta/skriva något. Fick lite feeling nu så här en söndsgskväll efter 2 kalla pilsner i magen :)

Mitt stora intresse för klockor började när min farfar berättade om hur han och sin Omega constellation pie pan tågluffa genom hela Europa efter hans examen.

Insteget för min del blev när jag införskaffade mig en skx009. Utöver det äger jag inget märkvärdigt, har samlat på mig ett par Certinor, Tissots, Longines etc.
Mitt nästa inköp lutar mot en Speedy, i min värld den kompletta klockan.

Mvh
// Emil
 
Hej. Ny här. Intresserad av mekaniska ur, men ingen samlare. Gillar tickandet och själva gången, kan titta på sekundvisaren och njuta lite. Har fastnat för Omega, gillar designen på många av dem och så blev jag inspirerad av en kompis för länge sen. Har en Railmaster (köptes ny 2004) en Seamaster (ny 2006), en Speedmaster pro (från 2001, köptes begagnad och på väg att säljas). Sen har jag ett väggur från morfar som går bra.
 

Bilagor

  • 84EF9381-2813-446A-A2B7-EA81B3BB2D8C.jpeg
    84EF9381-2813-446A-A2B7-EA81B3BB2D8C.jpeg
    137.7 KB · Visningar: 4
  • C23654DB-A9B2-4EA0-A205-DAB7066AEDB0.jpeg
    C23654DB-A9B2-4EA0-A205-DAB7066AEDB0.jpeg
    147.7 KB · Visningar: 4
Topp