• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mbiz

Breitling
Hej! Glömde presentera mig här på forumet, ser de är många som gjort de och vill inte vara sämre. Så hej på er alla, intressant och läsa om er och kolla era klockor. Har gjort de ett tag nu (cirka 6månader) och tänkte bäst att bli medlem här så man kan chatta och få ideér av av varandra.
Markus heter jag , fick upp mitt intresse för klockor när jag fick ärva en gammal Omega Genevé modell från 1968 av min morfar som jag har skickat in på service och fått fixa, ingen märkvärdig modell men väckte mitt intresse. Har köpt ett par billigare modeller på Ur och Pen från märket Axcent of Scandinavia och senaste klockan en Tommy Hilfiger som jag posta i paketöpningstråden och har även som profilbild. Ser fram emot nästa inlägg av er andra och ni som komma skall presentera er!

Tid för att klocka ut för min del :)
 

Hassebaxter

Breitling
Tjena, Hassan heter jag och har sedan några år tillbaka fattat intresse för denna hobby/intresse.
Arbetar till vardags som naprapat, yrket är ju superkul men nackdelen är att jag inte kan bära klocka under arbetstid. Däremot bär jag den alla annan tid, även sover med klocka på :)

Slog till för någon månad sedan och köpte mig en Omega AT....faktiskt av en kille här på forumet. En goodguy rakt igenom.
Spanat på den länge och hittade ett riktigt bra köpläge. Den klockan går inte av för hackor enligt mig ;)

Kommande inköp lär nog landa på Explorer II, Datejust 2 eller IWC Le Petite.
Ha en grym sommar och tack till admins för ett ruggigt bra forum.
IMG_0325.JPG

IMG_0363.JPG
 
Senast ändrad:

degen

Omega
Tjena, Hassan heter jag och har sedan några år tillbaka fattat intresse för denna hobby/intresse.
Arbetar till vardags som naprapat, yrket är jul superkul men nackdelen är att jag inte kan bära klocka under arbetstid. Däremot bär jag den alla annan tid, även sover med klocka på :)

Slog till för någon månad sedan och köpte mig en Omega AT....faktiskt av en kille här på forumet. En goodguy rakt igenom.
Spanat på den länge och hittade ett riktigt bra köpläge. Den klockan går inte av för hackor enligt mig ;)

Kommande inköp lär nog landa på Explorer II, Datejust 2 eller IWC Le Petite.
Ha en grym sommar och tack till admins för ett ruggigt bra forum.
IMG_0325.JPG

IMG_0363.JPG
Otroligt fin, grattis till ett bra köp! :)
 
Ny på forumet.

Har dock följt forumet en längre tid och läst och slagits av den lättsamma stämmningen, vilket jag tycker är fantastiskt.

Har längre tillbaka bara några få klockor som jag minns. En bekant som samlar Swatch och därav har jag en swatch sedan liten. En G-Shock som jag införskaffade för många år sedan och sedan en (ursäkta att jag svär i kyrkan) fake inköpt utomlands. Det är dock denna fake som fick igång mitt intresse och den är fortsatt min favorit (tillverkaren och modellen). En dag kanske jag kastbyter den mot en äkta utan att någon behöver veta.

Annars har jag en förkärlek till klockor med funktion. Främst kronografer men på senare tid även dykare och främt GMT versioner. Micromärken med fördel då jag tycker det ger mest värde för pengarna. Tycker också det är trevligt när någon frågar vad man har på armen, och man får förklara för gemene man vad man har, de olika komplikationerna med tillhörande historia.
 

joca

Patek
2-Faktor
Tjena, Hassan heter jag och har sedan några år tillbaka fattat intresse för denna hobby/intresse.
Arbetar till vardags som naprapat, yrket är ju superkul men nackdelen är att jag inte kan bära klocka under arbetstid. Däremot bär jag den alla annan tid, även sover med klocka på :)

Slog till för någon månad sedan och köpte mig en Omega AT....faktiskt av en kille här på forumet. En goodguy rakt igenom.
Spanat på den länge och hittade ett riktigt bra köpläge. Den klockan går inte av för hackor enligt mig ;)

Kommande inköp lär nog landa på Explorer II, Datejust 2 eller IWC Le Petite.
Ha en grym sommar och tack till admins för ett ruggigt bra forum.
IMG_0325.JPG

IMG_0363.JPG
Grattis till en fin klocka och välkommen!
 
Hej jag heter Kim! Jag har mest läst här, men bestämde mig för att bli medlem för ett tag sen så jag även kan ställa direkta frågor och få svar. Men som med det mesta jag tar mig för så hann jag precis registrera mig innan jag kom på något annat jag måste göra. ^^
Jag är 29 år och klockor har varit ett intresse som blivit större de senaste åren.
Mina klockor består idag av allt ifrån automatiska rolex och omega till kvarts från tissot och certina. Men jag är ju tjej. Då spelar horologin inte så stor roll väl? Det är utseendet som är det primära! ^^
Tack för ett kul och informativt forum! Hej svejs pojkar och flickor!
//Fröken Kim
 

joca

Patek
2-Faktor
Hej jag heter Kim! Jag har mest läst här, men bestämde mig för att bli medlem för ett tag sen så jag även kan ställa direkta frågor och få svar. Men som med det mesta jag tar mig för så hann jag precis registrera mig innan jag kom på något annat jag måste göra. ^^
Jag är 29 år och klockor har varit ett intresse som blivit större de senaste åren.
Mina klockor består idag av allt ifrån automatiska rolex och omega till kvarts från tissot och certina. Men jag är ju tjej. Då spelar horologin inte så stor roll väl? Det är utseendet som är det primära! ^^
Tack för ett kul och informativt forum! Hej svejs pojkar och flickor!
//Fröken Kim
Välkommen. Bjud gärna på bild på dina klockor :)
 

Minuten

Cartier
Två frågor:
Under mitt och många andras namn står det ”giraffen”, varför står det så?

Hur ändrar jag detta? Letar runt i inställningar för kontot men kan inte hitta något.

Giraffen är tydligen första steget i forumhierarkin.
Om du har sett filmen Sällskapsresan II
med/av Lasse Åberg så känner du igen namnen/citaten därifrån(giraffen var öknamnet Åberg fick av tjejerna.)
Förut var det StarWars-tema.
Några har helt andra dylika namn, vet ej varför.
 

Minuten

Cartier
Giraffen är tydligen första steget i forumhierarkin.
Om du har sett filmen Sällskapsresan II
med/av Lasse Åberg så känner du igen namnen/citaten därifrån(giraffen var öknamnet Åberg fick av tjejerna.)
Förut var det StarWars-tema.
Några har helt andra dylika namn, vet ej varför.
Ähh vafxn. Det är ju ändrat till första Sällskapsresanfilmen nu
 
Hej allihop!

Ny på klockor. Tyvärr introducerade min arbetskamrat mig för klockor och sedan dess har det bara gått utför. Men det är roligt! Kollar på klockor varje dag och har väldigt varierande smak som också skiftar ofta. Efter 6 månaders tittande köpte jag en Grand Seiko SBGC001 och efter det har det blivit en handfull andra klockor.

Jag är speciellt svag för vintage chronografer med blåa och röda detaljer (fint exempel nedan) men oftast är de ganska små och jag kan för lite för att slå till. Vi får se! Jag har iaf roligt här, läser mycket i vintagetrådar och kollar på dagens klocka-tråden varje morgon. Jag samlar på bilder på pinterest: https://www.pinterest.se/vincenthauser/watch-it/ (osäker på om man kan gå in utan att ha konto, sorry).

Just nu spanar jag på
6533483_xxl.jpg


och även denna Omega:
7726724b_xxl.jpg


Och som exempel på dröm-vintate: (ej min)

chrono.jpg
Du och jag har helt klart samma smak när det kommer till Kronografer. Underbar Angelus!
 

cooper

Breitling
Hej!
Alex heter jag och jag är en 32 årig amerikan (från New Orleans) som har bott i Stockholm sedan 2014. Jobbade som anestesi assistent i 7 år i USA och fick aldrig använda en "fin klocka" på grund av hur mycket jag var tvungen att tvätta mina händer :D (och var inte så hygienisk heller). Efter flyttningen till Sverige så började jag plugga programmering och nu jobbar jag som WordPress utvecklare/konsult i stan.

För två år sen blev jag sugen på att köpa ett seiko Skx007 efter jag tittade på några YouTube videos men nu ska jag gifta mig i september och har lust att skaffa en annan klocka (kanske som en bröllopsgåva för mig själv och min fiance). Jag köpte nästan en ny Omega Seamaster... Tänkte aldrig att de andra omega klockorna såg fina ut på bilder - tills jag fick prova en speedmaster med hesalite - it was love at first sight. Nu undrar jag om man ska köpa en ny eller en vintage med tritium... Aja, ville bara säga hej! Hoppas ni förstår min svenska.

/alex
 

Saibot

Breitling
2-Faktor
Här är jag, en kille som är 35 år.
Tobias heter jag, bor i Göteborg sen 9 år tillbaka, är från liten byn utanför Mariestad från början. För 11 år sedan fick jag en Cisco klockan av min familj. Önskade mig en klockan. Den har jag använda i flera år, när jag fick klockan så medföljer det en papper och det står att klockan har 10 år garanti på batteri. Självklart höll jag koll på den, ni kan nog själv räknade ut vad det händer med klockan när den har passerar 10 år i min ägo.. Dock använder jag denna klockan inte lika mycket sista året då min sambo uppgraderar mig med mer modern version (Apple Watch). Men jag använder Cisco ibland när det ska vara mer speciellt tillfälligt.

Min mormor gick bort nyliga och då hittade jag tre fickur som tillhör henne. Hade svagt minne från min barndom att jag har sett fickur men har aldrig tänker/funderar över den tills jag såg den i dödsbon och känner att jag vill ta hand om dessa. Dock har jag inte så bra koll på sånt och försöker undersöker om dessa fickur. Därför går jag med på denna forum för att hoppas på att få lite hjälp av folk som har mer kunskap. Min mamma vet tyvärr inte så mycket om klockan men tror att en av de har min morfar använder..
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Hej!
Alex heter jag och jag är en 32 årig amerikan (från New Orleans) som har bott i Stockholm sedan 2014. Jobbade som anestesi assistent i 7 år i USA och fick aldrig använda en "fin klocka" på grund av hur mycket jag var tvungen att tvätta mina händer :D (och var inte så hygienisk heller). Efter flyttningen till Sverige så började jag plugga programmering och nu jobbar jag som WordPress utvecklare/konsult i stan.

För två år sen blev jag sugen på att köpa ett seiko Skx007 efter jag tittade på några YouTube videos men nu ska jag gifta mig i september och har lust att skaffa en annan klocka (kanske som en bröllopsgåva för mig själv och min fiance). Jag köpte nästan en ny Omega Seamaster... Tänkte aldrig att de andra omega klockorna såg fina ut på bilder - tills jag fick prova en speedmaster med hesalite - it was love at first sight. Nu undrar jag om man ska köpa en ny eller en vintage med tritium... Aja, ville bara säga hej! Hoppas ni förstår min svenska.

/alex
Imponerande bra svenska för att bara ha bott här i fyra år. Bättre än många andra på forumet som du kommer att se. :happyhappy: Varmt välkommen! :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Hej!
Alex heter jag och jag är en 32 årig amerikan (från New Orleans) som har bott i Stockholm sedan 2014. Jobbade som anestesi assistent i 7 år i USA och fick aldrig använda en "fin klocka" på grund av hur mycket jag var tvungen att tvätta mina händer :D (och var inte så hygienisk heller). Efter flyttningen till Sverige så började jag plugga programmering och nu jobbar jag som WordPress utvecklare/konsult i stan.

För två år sen blev jag sugen på att köpa ett seiko Skx007 efter jag tittade på några YouTube videos men nu ska jag gifta mig i september och har lust att skaffa en annan klocka (kanske som en bröllopsgåva för mig själv och min fiance). Jag köpte nästan en ny Omega Seamaster... Tänkte aldrig att de andra omega klockorna såg fina ut på bilder - tills jag fick prova en speedmaster med hesalite - it was love at first sight. Nu undrar jag om man ska köpa en ny eller en vintage med tritium... Aja, ville bara säga hej! Hoppas ni förstår min svenska.

/alex
Välkommen. Absolut inga problem att förstå vad du skriver!
Vilka referenser av Seamaster är det du funderar över? :)
 

cooper

Breitling
Välkommen. Absolut inga problem att förstå vad du skriver!
Vilka referenser av Seamaster är det du funderar över? :)

2531.80 - men helst en av de tidiga modellerna med tritium. Speedmastern jag vill ha är den 3592. Jag har varit ganska splittrad mellan de två - men eftersom min fiance ska hjälpa betala så måsta jag tänka på hennes åsikt och hon har sagt, om och om igen, att Speedmastern är väldig fin.

En annan grej är att välja mellan ny och vintage... Förstår att en bröllops klocka/gåva bör vara ny .. Men jag gillar speedmaster med tritium tavla och undrar om jag ska vara nöjd med en med super luminova.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, är ny på forumet, gick med i helgen men kan ju erkänna att jag vart inne titt som tätt och läst så tyckte det var dags att bli medlem.
Har väl inga märkvärdiga klockor men är ganska nöjd med min Oris aquis har även en cool fyrkantig Hamilton och en Seiko black monster.
Lurar på att införskaffa en aqua terra men blev också väldigt förtjust i Panerai, fick nyligen klämma på ett toppen ex.
Vi får se vad det blir.:)
Välkommen till KS, vad det än blir så blir det bra! Skynda långsamt är bra devis när klockintresset verkligen tar fart...
 

_bb58_

Cartier
Hej. Tänkte presentera mig lite eftersom jag är ny på forumet.
Jag heter Jocke och har så länge jag kan minnas varit klockintresserad. Första klockan jag hade var en turtlesklocka http://i.imgur.com/mOgQ69m.jpg. I tidiga tonåren så lånade jag pappas klocka fram tills jag vid 16 års ålder köpte en blå regal klocka på ur och pen. Ett par år senare så blev det en casio edifice. Sen gick det många år utan inköp och jag slutade att använda klocka fram tills för typ 6 årsen då jag köpte en Christopher Ward c60 trident i färgen khaki. Mitt senaste inköp var för två årsen och då köpte jag en Knut Gadd för att ha på mitt bröllop. Det roliga med den klockan var att jag köpte den och fick den skickade till mig innan den var släppt på marknaden, vilket innebär att jag var den första med just den modellen :). Allt detta tack vare att Knut Gadd har en grym service och valde att ge mig möjligheten att få klockan innan releasen. Utöver detta har jag ett fickur samt en klocka till jag fått av min fru. Har tyvärr inte namnet på klockorna i huvudet och jag kommer tyvärr inte åt dem just nu. Jag har även kvar alla klockor förutom turtlesklockan tyvärr.
Just nu är jag ute efter en ny klocka, en driver på 38 mm samt ett case att förvara klockorna i. Tyvärr tycker jag att Christopher Ward har sabbat allt med sin nya logga så de går bort, Maen ser väldigt intressant ut men jag har ingen aning om hur deras kvalitet är. Det var lite om mig vi ses på forumet .
 

MrNoLimit

Breitling
Tjena! Tänkte presentera mig lite lätt, har varit medlem ett litet tag men inte tänkt på att presentera mig.
Har väl alltid varit intresserad av klockor, mest för att jag tyckte det var ''flashigt'' med en snygg klocka när jag var yngre. Börjat gilla lite mer stilrena och diskreta klockor mer och mer. Klockintresset startades mestadels pga farsan @Gringubben har en del klockor som han har köpt/byt fram och tillbaka vilket gjorde mig intresserad.
Har under min korta tid här fått en väldigt god uppfattning/syn på detta forum och ser fram emot att vara medlem här.
 

Viper

Breitling
Inte ny men snarare nygammal. Hängt i kulisserna flera år men inte gett mej tillkänna förrän nu. Känns jobbigt att säga men jag ör 40år, jobbar med annat nu men har ett förflutet inom statlig verksamhet med fokus på flygföretag..;-) har ett nick här som förpliktigar, Viper, och självklart är då mitt stora intresse militära, issued, klockor. Gärna från Försvarsmakten och då gärna Flygvapnet.
F2938EA1-629D-4E4E-B495-1005D8D9475F.jpeg
 

Ernst65

Cartier
Hej
Ny på forumet, 50+ och insåg att jag måste bli medlem efter att startat veckorna med att läsa "vad gör din klocka nu" varje morgon på vägen till jobbet i tunnelbanan. Har mest haft breitling & omega klockor.
 

ErikDg

Omega
Med risk för att frågan ställts innan men kör ändå.
Som bekant krävs det 20 poster på forumet innan man tex kan annonsera. Dock kan inte jag svara i tex lifestyle trådarna. Måste alla 20 poster vara i klockrelaterade trådar innan man kan skriva i någon av de andra delarna? 20 poster i valfria trådar på forumet hade väl känts fair..
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Med risk för att frågan ställts innan men kör ändå.
Som bekant krävs det 20 poster på forumet innan man tex kan annonsera. Dock kan inte jag svara i tex lifestyle trådarna. Måste alla 20 poster vara i klockrelaterade trådar innan man kan skriva i någon av de andra delarna? 20 poster i valfria trådar på forumet hade väl känts fair..
Lifestyle kräver 50 poster
 
Topp