Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tjena alla klockentusiaster!
Är en kille på 16 bast som relativt nyligt påbörjat min klocksamling. Fick min första riktigt inblick i denna värld när min polare fick en rolex explorer II av in farsa vilket vid närmare eftertanke är ganska sjukt men men, det ena leder till den andra och innan du vet ordet av sitter du där under småtimmarna och skrollar igenom något klockforum... and here we are.
Om vi bortser från mitt växande klockintresse finns även en seriös passion för kaffe, jobbar en del som barista under sommaren, helger och dylikt, även lite slöjd av olika slag finns där.
Tyvärr har jag inte pengarna (än) att köpa den nysläppta rollen eller en vintagespeedy men antar att det kommer med åren skulle dock gissa att nästa köp blir en skx009 eller något motsvarande.
här är iaf ett par bilder på min nuvarande klocksamling, en tissot antimagnetique (köpt här på forumet) på taskigt hemmagjort läder samt en för tillfället bezellös vintage vostok amphibia. finns även ett par kvartsare ej nämnvärda.
kaffetermosen och min hemmagjorda frictionfolder fick även dom delta på bilden. obs sorry för taskig bildkvalla.
Spännande! KS blir roligare med en profil.Halloj!
Emil heter jag, 29 år och arbetar som pappersvändare på kontor. Har hängt på KS sedan 2015 men aldrig kommit till skott att posta/skriva något. Fick lite feeling nu så här en söndsgskväll efter 2 kalla pilsner i magen
Mitt stora intresse för klockor började när min farfar berättade om hur han och sin Omega constellation pie pan tågluffa genom hela Europa efter hans examen.
Insteget för min del blev när jag införskaffade mig en skx009. Utöver det äger jag inget märkvärdigt, har samlat på mig ett par Certinor, Tissots, Longines etc.
Mitt nästa inköp lutar mot en Speedy, i min värld den kompletta klockan.
Mvh
// Emil
Välkommen. För den pengen skulle jag kolla Seiko 5 modeller istället för att handla en parfymklocka.Hej jag är 16 år och ska köpa mig en klocka snart, nåt som ser bra ut och håller några år iallafall då jag inte har råd med någoyt dyrare. Det här med klockor fascinerar mig och jsg läser trådar för att lära mig "the basics" nu i början iallafall. Jag har tänkt och köpa denna: https://www.prydligt.se/realisation/lorenzo-monforte-oro-rosa-bianco-35
Ja jag vet att den är en riktigt billig skitprodukt men har man inte pengar så har man inte, är detta ett ok köp tror ni?
Tack på förhand klockentusiaster!
Sök på braille watchJa, hej! Fick min första finklocka för ganska exakt 40 år sen, en Certina som jag ännu har kvar (förstås). Sen dess så har inte mycket hänt, ett par, tre nya analoga klockor samt ett par pulsklockor men bara min fru skulle kalla mig för klockbesatt. Senaste ursäkt för ny klocka var att jag ser så dåligt att jag behöver större urtavla. Inte särskilt originellt m.a.o..
här är iaf ett par bilder på min nuvarande klocksamling, en tissot antimagnetique (köpt här på forumet) på taskigt hemmagjort läder samt en för tillfället bezellös vintage vostok amphibia. finns även ett par kvartsare ej nämnvärda.
kaffetermosen och min hemmagjorda frictionfolder fick även dom delta på bilden. obs sorry för taskig bildkvalla.
precis, tror detta blev mitt andra försök. tack, låt oss dock bara säga att baksidan inte är lika glamorös, har lite bättre känsla med större slöjddetaljer...Hej och välkommen!
Har du gjort lädret själv? ser bra ut tycker jag. försökte själv för ett tag sedan men tröttnade efter en dryg !/3. Det är ett jädra meck. gillar hur som när folk tillverkar sina egna grejer!
Välkommen! Låter som bra mål tycker jag.Tjenare alla klocknördar! (Inklusive mig själv)
Jag är 14 år gammal.
Jag har haft ett stort klockintresse sedan ungefär ett år tillbaka. Det hela började med att min pappa visade sin Porsche Design 25th anniversary French edition, sedan köpte han en Deep Sea 2013 och min mamma har en cartier de must och tittar just nu på att köpa en Daytona. Själv äger jag en Fossil Decker ch2601, köpt för tre år sedan och en Longines Conquest 43mm automatic med svart urtavla köpt i maj år. Nästa köp dröjer nog ett tag men suktar efter vintage datejust och speedmasters. Målet? Ingen aning, jag har för många mål, iwc som jag inte minns namnet på, Royal Oak 41mm, GMT Master II, Speedmaster Moon och många fler. Hoppas på rolig läsning och framförallt lärorik läsning.
Ha en trevlig lördag!
/Victor
Alltid på jakt stämmer överens på oss bådaHej hej
Nu på forumet. Har varit här som gäst en längre tid. Men nu fast.
Har köpt, butt och sålt klockor över lång tid. Just nu har jag faktiskt ingen men är alltid på jakt
Kanske inte den dyraste eller mest omfattande samlingen men väldigt trevlig. Raketa big zero är en klassikerGod afton!
Joel heter jag, har rört mig inkognito här på forumet sen förra året och har inte kommit till skott att presentera mig förrän nu.
Here it goes:
Jag har min bror att skylla på för mitt relativt nyväckta intresse för klockor. Är än så länge långt i från en finsmakare. Köper det som inte kostar en förmögenhet och som jag får feeling för eller som sticker ut när jag går på tex loppmarknader, kikar runt här ect (har köpt en klocka här genom min bror och även fått en klocka i present som kommer härifrån).
Det är alltså vintageklockor som för tillfället intresserar mig mest.
Har ingen stor samling och absolut inte dyrbar. Det är som sagt det rent estetiska och affektionen som driver mitt samlande.
Väl mött. Vi ses i trådarna på forumet!
// Joel
Postar bilder på mina 5 favoriter här nedan för den som är intresserad.
Från vänster till höger:
Certina Electric HZ4 - En present i från min bror.
Omega Geneve - Ärvt i från min ena farbror. Smått restaurerad till fungerande skick.
Certina Argonaut 285 - Härligt patinerad urtavla. Köpt i Helsingfors.
Raketa Big Zero Peterhof - Cool ryssdinka. Köpt i Stockholm
Alpha Sundial Mechanical - För konstig för att inte äga. Svårläst. Köpt här på forumet.