• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej! Mitt namn är Irmin och jag är ny här.

Alltid tyckt om att ha klocka på mig ända sedan barnsben. Kan inte gå någonstans utan klocka och det var det naturliga valet i studentpresent för ett tiotal år sen då det blev en Certina DS quartz. För några år sen fick jag möjlighet att köpa en Breitling for Bentley GT av en kompis som lirat fotboll utomlands. Detta var min första dyra klocka som nu skall lämna plats för en ny. Nästa mål är en Tudor Black Bay och slutmålet är Rolex Daytona. Under dessa år som Breitlingen varit i min ägo har klockintresset ökat markant och jag har på så sätt hittat min väg hit. Väldigt intressanta inlägg och bra information inne på forumet. Väl mött!
9489847132.jpg

Tjena alla klockentusiaster!

Är en kille på 16 bast som relativt nyligt påbörjat min klocksamling. Fick min första riktigt inblick i denna värld när min polare fick en rolex explorer II av in farsa vilket vid närmare eftertanke är ganska sjukt men men, det ena leder till den andra och innan du vet ordet av sitter du där under småtimmarna och skrollar igenom något klockforum... and here we are.

Om vi bortser från mitt växande klockintresse finns även en seriös passion för kaffe, jobbar en del som barista under sommaren, helger och dylikt, även lite slöjd av olika slag finns där.

Tyvärr har jag inte pengarna (än) att köpa den nysläppta rollen eller en vintagespeedy men antar att det kommer med åren :) skulle dock gissa att nästa köp blir en skx009 eller något motsvarande.

här är iaf ett par bilder på min nuvarande klocksamling, en tissot antimagnetique (köpt här på forumet) på taskigt hemmagjort läder samt en för tillfället bezellös vintage vostok amphibia. finns även ett par kvartsare ej nämnvärda.
kaffetermosen och min hemmagjorda frictionfolder fick även dom delta på bilden. obs sorry för taskig bildkvalla.

Bilagor

• Kopia av IMG_0194.JPG
    Kopia av IMG_0194.JPG
    87 KB · Visningar: 2
  • Kopia av IMG_0196.JPG
    Kopia av IMG_0196.JPG
    120.6 KB · Visningar: 1
  • Kopia av IMG_0195.JPG
    Kopia av IMG_0195.JPG
    140.2 KB · Visningar: 1
Tjena alla klockentusiaster!

Är en kille på 16 bast som relativt nyligt påbörjat min klocksamling. Fick min första riktigt inblick i denna värld när min polare fick en rolex explorer II av in farsa vilket vid närmare eftertanke är ganska sjukt men men, det ena leder till den andra och innan du vet ordet av sitter du där under småtimmarna och skrollar igenom något klockforum... and here we are.

Om vi bortser från mitt växande klockintresse finns även en seriös passion för kaffe, jobbar en del som barista under sommaren, helger och dylikt, även lite slöjd av olika slag finns där.

Tyvärr har jag inte pengarna (än) att köpa den nysläppta rollen eller en vintagespeedy men antar att det kommer med åren :) skulle dock gissa att nästa köp blir en skx009 eller något motsvarande.

här är iaf ett par bilder på min nuvarande klocksamling, en tissot antimagnetique (köpt här på forumet) på taskigt hemmagjort läder samt en för tillfället bezellös vintage vostok amphibia. finns även ett par kvartsare ej nämnvärda.
kaffetermosen och min hemmagjorda frictionfolder fick även dom delta på bilden. obs sorry för taskig bildkvalla.

Välkommen! Härligt med en sextonåring som redan hittat ett intresse att jobba med!! Och verkligen annorlunda och roliga klockköp du gjort för din ålder! Coola bilder!

Tjena! Ny på forumet och tänkte komma igång med referenser och delta i diskussioner för att lära mig mer. Har sedan något år tillbaka införskaffat mig denna ibland dyra hobby. Just nu är jag på jakt efter någon spännande dykare!

Godkväll,

Jag är ny här på forumet.
Mitt klockintresse började med min pappa som alltid visat mig sina klockor från sina yngre dagar. Jag har försökt hålla mig undan något då kostnaden för olika intressen börjat bli orimligt hög (gitarrer, bilar, kockknivar och mycket annat). Men sedan kom han en dag med en Tissot Le Locle som han gav mig i present och sedan var jag fast. Vikten runt handleden, detaljerna i urtavlan, känslan jag själv fick när jag tittade på handleden. Klockorna är en väsentlig del i mitt liv och skänker många ljusglimtar varje dag.

Den klockan finns fortfarande med i samlingen och jag har ett par klockor från Oris, Seiko, Tissot mm men börjar bli mer sugen på en Tudor Black Bay men är något orolig för tjockleken.

Till vardags jobbar jag med HR-frågor, närmare comp & ben. Vi jobbar med att ta fram strategiska system för lönebildning, vad man vill åstadkomma med sitt lönebildningsarbete och på vilka premisser man sätter lön.

Önskar er en trevlig kväll.
Hälsningar Emanuel

Halloj!
Emil heter jag, 29 år och arbetar som pappersvändare på kontor. Har hängt på KS sedan 2015 men aldrig kommit till skott att posta/skriva något. Fick lite feeling nu så här en söndsgskväll efter 2 kalla pilsner i magen :)

Mitt stora intresse för klockor började när min farfar berättade om hur han och sin Omega constellation pie pan tågluffa genom hela Europa efter hans examen.

Insteget för min del blev när jag införskaffade mig en skx009. Utöver det äger jag inget märkvärdigt, har samlat på mig ett par Certinor, Tissots, Longines etc.
Mitt nästa inköp lutar mot en Speedy, i min värld den kompletta klockan.

Mvh
// Emil
Spännande! KS blir roligare med en profil.
Välkommen:)

Hej jag är 16 år och ska köpa mig en klocka snart, nåt som ser bra ut och håller några år iallafall då jag inte har råd med någoyt dyrare. Det här med klockor fascinerar mig och jsg läser trådar för att lära mig "the basics" nu i början iallafall. Jag har tänkt och köpa denna: https://www.prydligt.se/realisation/lorenzo-monforte-oro-rosa-bianco-35

Ja jag vet att den är en riktigt billig skitprodukt men har man inte pengar så har man inte, är detta ett ok köp tror ni?

Tack på förhand klockentusiaster!
Välkommen. För den pengen skulle jag kolla Seiko 5 modeller istället för att handla en parfymklocka.
Lycka till! :)

Ja, hej! Fick min första finklocka för ganska exakt 40 år sen, en Certina som jag ännu har kvar (förstås). Sen dess så har inte mycket hänt, ett par, tre nya analoga klockor samt ett par pulsklockor men bara min fru skulle kalla mig för klockbesatt. Senaste ursäkt för ny klocka var att jag ser så dåligt att jag behöver större urtavla. Inte särskilt originellt m.a.o..

Ja, hej! Fick min första finklocka för ganska exakt 40 år sen, en Certina som jag ännu har kvar (förstås). Sen dess så har inte mycket hänt, ett par, tre nya analoga klockor samt ett par pulsklockor men bara min fru skulle kalla mig för klockbesatt. Senaste ursäkt för ny klocka var att jag ser så dåligt att jag behöver större urtavla. Inte särskilt originellt m.a.o..
Sök på braille watch

Tja

Är 26 år och jobbar som tjänsteman. Har varit medlem här tidigare men verkar ha glömt bort både mitt användarnamn och lösenord så tänkte att det var lika bra att starta ett nytt konto. Är just nu på jakt efter en DJ 1601 som första klocka, om ni vet någon eller kan rekommendera mig vidare i djungeln av DJs så är det mycket välkommet.

Halloj!

29åring som jobbar i IT-träsket. Har varit intresserad av klockor i runt 12-13 år.
Började att ta hem Vostok klockor till mig själv och vänner i början av 2000-talet som en kul grej, fastnade för just mekaniska klockor.
Intresset har gått upp och ner igenom åren, just nu har intresset drivit mer och mer över mot pilotklockor, sugen som bara den på en Breitling Aerospace :)

Hej och välkommen!
Har du gjort lädret själv? ser bra ut tycker jag. försökte själv för ett tag sedan men tröttnade efter en dryg !/3. Det är ett jädra meck. gillar hur som när folk tillverkar sina egna grejer!

Hej!

Markus här, köpte en IWC pilot Antoine de Saint-Exupéry UTC på pantbank för några år sedan. Nu sugen på att utöka med något mer, spanar lite på en Breitling transocean.

Bra forum, har stått vid sidlinjen ett tag men nu är jag med :)

Hej och välkommen!
Har du gjort lädret själv? ser bra ut tycker jag. försökte själv för ett tag sedan men tröttnade efter en dryg !/3. Det är ett jädra meck. gillar hur som när folk tillverkar sina egna grejer!
precis, tror detta blev mitt andra försök. tack, låt oss dock bara säga att baksidan inte är lika glamorös, har lite bättre känsla med större slöjddetaljer...
:)

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Jpg
Tjabba,

Började hänga på forum sisådär 12-13 år sen på det numera nedlagda manligt.net (om nån här nu minns det forumet). Fick upp ögonen för klockor då, bl.a. tack vare den outröttlige forumnörden Singular (som fortsatt är aktiv här...?). Har av och till besökt KS under några år men inte orkat engagera mig i ett nytt forum men det är nog dags igen.

Haft typ drivor med Seikos/Casios/Certinas/Military beaters men det var ju DJ jag ville ha. A crown for every achievement var det, tog några år innan jag tyckte mig värdig en "riktig klocka". Ungefär samma minut jag köpte min Datejust kändes det som att den ju faktiskt bara var ett steg på vägen till en Royal Oak 39 mm.

Ungefär där är vi idag, vägen mot graalen. Kanske tas några mellansteg längs vägen (typ explorer II, GMT master eller t.o.m. Portuguese som ju var min förra graal men som jag aldrig köpte).

Kul att vara här i alla fall!

Hej på er i värmen
Jag heter Kalle, 28 år från Stockholm som i sällskapet på KS har ett ganska måttligt klockintresse.
Just nu sitter jag på en nyinköpt IWC Ingenieur 3239 med guldvisare samt en Armand Nicolet från tidigare. Är inte intresserad av detaljerna och urverken utan är mer en lekman på det sättet att jag gillar estetiken och det "ytliga" snarare insidan.

Framtida drömmen är en AP Royal Oak med vit urtavla alternativt Nautilus. Men är även en sucker för klassiska Rolex-uren - kanske inte speciellt unik smak men det är vad det är :).

Tja!
Rasmus här. Relativt ny i klockvärlden men har hängt på Watchuseek ett tag. Primärt G-shock nörd även om en och annan mekanisk kommer in lite då och då. Just nu siktar jag på MRG G1000DC, och under tiden njuter jag av de nuvarande MTGsen. Men, en vacker, vacker dag ska jag få tag (råd) med en Nautilus. För självfallet behöver man en sådan.

Tja folket, ny medlem här på KS. 30 år gammal som är bosatt i Stockholm. ingen direkt klock samlare men har en äldre model av G-shock. som går och går som den ska =) dröm klockan som en dag kommer bli mitt ägodel är en AP Royal Oak.

Tjenare alla klocknördar! (Inklusive mig själv)

Jag är 14 år gammal.
Jag har haft ett stort klockintresse sedan ungefär ett år tillbaka. Det hela började med att min pappa visade sin Porsche Design 25th anniversary French edition, sedan köpte han en Deep Sea 2013 och min mamma har en cartier de must och tittar just nu på att köpa en Daytona. Själv äger jag en Fossil Decker ch2601, köpt för tre år sedan och en Longines Conquest 43mm automatic med svart urtavla köpt i maj år. Nästa köp dröjer nog ett tag men suktar efter vintage datejust och speedmasters. Målet? Ingen aning, jag har för många mål, iwc som jag inte minns namnet på, Royal Oak 41mm, GMT Master II, Speedmaster Moon och många fler. Hoppas på rolig läsning och framförallt lärorik läsning.
Ha en trevlig lördag!
/Victor

Tjenare alla klocknördar! (Inklusive mig själv)

Jag är 14 år gammal.
Jag har haft ett stort klockintresse sedan ungefär ett år tillbaka. Det hela började med att min pappa visade sin Porsche Design 25th anniversary French edition, sedan köpte han en Deep Sea 2013 och min mamma har en cartier de must och tittar just nu på att köpa en Daytona. Själv äger jag en Fossil Decker ch2601, köpt för tre år sedan och en Longines Conquest 43mm automatic med svart urtavla köpt i maj år. Nästa köp dröjer nog ett tag men suktar efter vintage datejust och speedmasters. Målet? Ingen aning, jag har för många mål, iwc som jag inte minns namnet på, Royal Oak 41mm, GMT Master II, Speedmaster Moon och många fler. Hoppas på rolig läsning och framförallt lärorik läsning.
Ha en trevlig lördag!
/Victor
Välkommen! Låter som bra mål tycker jag.

Hej!
Micke här, 44 År ung och kommer ifrån Göteborg.
Är relativt ny inom ämnet Klocka/ur och hoppas på att få lära mig mycket här.
Har precis lagt en beställning på min första "Riktiga" klocka som blev en Longines Conquest . Kommer bilder i paketöppningstråden när den landat.
longines-L2.786.5.56.3.jpg

Hej,
26år och har snubblat över detta forum lite för många gånger för att inte bli medlem. Intresset började med en importerad vostok 420 och någon ministry case. Är just nu på jakt efter någon schysst valjoux-krono!
Tycker att nautilus är vansinnigt mycket snyggare än royal oak och kommer troligen aldrig ha råd med endera, angenämt problem.

Hej hej
Nu på forumet. Har varit här som gäst en längre tid. Men nu fast.

Har köpt, butt och sålt klockor över lång tid. Just nu har jag faktiskt ingen men är alltid på jakt

Hej är ny här kan ej mkt om klockor har bara intresse
Använder idag en mont blanc heritage spirit orbis terrarum

Bilagor

• MC_5232053503454686788.jpg
    MC_5232053503454686788.jpg
    125.2 KB · Visningar: 1
  • MC_1038814533050850586.jpg
    MC_1038814533050850586.jpg
    92.7 KB · Visningar: 1
  • MC_4205217727588425427.jpg
    MC_4205217727588425427.jpg
    125.2 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
God afton!
Joel heter jag, har rört mig inkognito här på forumet sen förra året och har inte kommit till skott att presentera mig förrän nu.
Here it goes:
Jag har min bror att skylla på för mitt relativt nyväckta intresse för klockor. Är än så länge långt i från en finsmakare. Köper det som inte kostar en förmögenhet och som jag får feeling för eller som sticker ut när jag går på tex loppmarknader, kikar runt här ect (har köpt en klocka här genom min bror och även fått en klocka i present som kommer härifrån).
Det är alltså vintageklockor som för tillfället intresserar mig mest.

Har ingen stor samling och absolut inte dyrbar. Det är som sagt det rent estetiska och affektionen som driver mitt samlande.

Väl mött. Vi ses i trådarna på forumet!

// Joel

Postar bilder på mina 5 favoriter här nedan för den som är intresserad.

20180725_192902.jpg

Från vänster till höger:
Certina Electric HZ4 - En present i från min bror.
Omega Geneve - Ärvt i från min ena farbror. Smått restaurerad till fungerande skick.
Certina Argonaut 285 - Härligt patinerad urtavla. Köpt i Helsingfors.
Raketa Big Zero Peterhof - Cool ryssdinka. Köpt i Stockholm
Alpha Sundial Mechanical - För konstig för att inte äga. Svårläst. Köpt här på forumet.

20180725_193149.jpg

20180725_193155.jpg

20180725_193200.jpg

20180725_193216.jpg

20180725_193222.jpg

Hej alla!

Många nya här ser jag och jag joinar den skaran ikväll.
Det är väl egentligen inte allt för längesedan jag fick upp intresset för klockor.
Har nog att göra med att man nu är i det stadiet att man faktiskt kan unna sig något på den övre skalan och då kanske intresset naturligt kommer fram?
Med vänner som har både Rolex i olika modeller samt Hublot Big Bang så har det pratats och diskuterats en del och det är intressant.

Jag kommer strax posta en tråd då jag behöver lite råd ang nästa klockköp och jag hoppas det hamnar i rätt forum annars får ni gärna visa hur man gör här.

Kul med ett gediget forum där det känns som det är på allvar.

Hej!

Ny här på KS och tänkte börja med att presentera mig och min lilla samling. Jag är intresserad av Rolex, Pateks, lite vintageklockor och har kronografkomplikationen som min favorit. Månfas är den vackraste men också mest poänglösa komplikation enligt mig, kanske blir en månfas på nästa klocka ;)

Samlingen består av en Rolex Datejust 116234 med blå urtavla (har även en silverurtavla för när jag lessnar på blå), en Rolex Day-Date 18239 i ovanligt gott skick med silverurtavla och box/papper, en Angelus Chronodate från 40-talet (som är världens första serietillverkade kronograf med trippelkalender) samt en Daytona 116500, svart urtavla.

Det kan komma en review på någon/flera av klockorna om jag märker att intresset finns!
a.jpg

God afton!
Joel heter jag, har rört mig inkognito här på forumet sen förra året och har inte kommit till skott att presentera mig förrän nu.
Here it goes:
Jag har min bror att skylla på för mitt relativt nyväckta intresse för klockor. Är än så länge långt i från en finsmakare. Köper det som inte kostar en förmögenhet och som jag får feeling för eller som sticker ut när jag går på tex loppmarknader, kikar runt här ect (har köpt en klocka här genom min bror och även fått en klocka i present som kommer härifrån).
Det är alltså vintageklockor som för tillfället intresserar mig mest.

Har ingen stor samling och absolut inte dyrbar. Det är som sagt det rent estetiska och affektionen som driver mitt samlande.

Väl mött. Vi ses i trådarna på forumet!

// Joel

Postar bilder på mina 5 favoriter här nedan för den som är intresserad.

20180725_192902.jpg

Från vänster till höger:
Certina Electric HZ4 - En present i från min bror.
Omega Geneve - Ärvt i från min ena farbror. Smått restaurerad till fungerande skick.
Certina Argonaut 285 - Härligt patinerad urtavla. Köpt i Helsingfors.
Raketa Big Zero Peterhof - Cool ryssdinka. Köpt i Stockholm
Alpha Sundial Mechanical - För konstig för att inte äga. Svårläst. Köpt här på forumet.

20180725_193149.jpg

20180725_193155.jpg

20180725_193200.jpg

20180725_193216.jpg

20180725_193222.jpg
Kanske inte den dyraste eller mest omfattande samlingen men väldigt trevlig. Raketa big zero är en klassiker ;)
Välkommen!

Tillbaka
Topp