• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MrsOzzy

Breitling
Hej,

Ny på forumet och det är min man som fått mig hit. Antar att vi kvinnor är i minoritet här. Dennaa Victorinox valde jag för att jag tyckte den var fin. Skickade en klockbild till min man @1965ek idag. Det trodde jag aldrig för en månad sedan. Inte burit klocka på 20 år.

EFFF3287-599B-4DCB-8985-C19E0ABC542E.jpeg
 

Arfwid

Breitling
Hej! Även jag ny på forumet, även om jag registrerade mig 2014 men inte gjort några inlägg...
Första klockintresset var då jag investerade i en "dyr" Tag Heuer för längesedan.. 9000:- var mycket pengar för en liten pojk som blickade uppåt mot klocksfärens alla möjligheter.. Därefter Rolex Explorer 2 vilket var ett väldigt stort steg, sedan en Explorer som passade mig fin-fint då jag inte har/hade så stor vrist.. Nåväl, som resande säljare såg jag en dag kostym bärande en Royal oak i sitt bästa ljus. Jag var körd. En sådan ska jag ha. Tog några år, efter mycket letande fann jag min, 15300 Royal Oak med vit urtavla! Helt sagolikt att äga en och hade den några år.. Men, det är alltid ett men.. ögonen föll tidigt även på PP Nautilus 5711, även under letandet av 15300, men var ofta för dyr.. De kostade nånstans runt 250´när jag började leta, och det gick helt enkelt inte för sig.. De vita urtavlorna var väl något mer överkomliga, men jag skulle ha en blå. Som sann investerare och en god konsument nöjde jag mig inte utan sa till mig själv, "En vacker dag!".. Sagt o gjort, i mitten av 2017, under en av mina många resor fann jag min helt nya 5711/1A. Utplockad av första ägare och såld direkt vidare till butik med förtjänst. Därefter kunde jag köpa. Ska även säga att de hade en 2011 års modell, men prisskillnaden var för liten för att inte välja år 2017 istället. Nåväl, jag har aldrig i mitt liv känt en mer tillfredställelse efter äga en Patek och bära på min arm, aldrig en mer bekväm klocka som med sin diskretion bara glänser genom vardagen. Royal Oak står ut mer och fler blickar letar sig till den fantastiska utstrålning och glans uret har. Men Nautilus, jag kommer nog aldrig skiljas från dig..
IMG_2673.jpg

En underbar klocka, väldans avis på båda de klockorna! :)
 

Zeta

Omega
Hej,
Lurker sedan en längre tid tillbaka som letat både kunskap och inspiration här på KS. Bosatt i Stockholm med ett klockintresse som började för ~6 år sedan. Sedan dess har det kommit och gått några dinkor:
Junghans Max Bill Chronoscope (första "riktiga" klockan) (såld)
Jaeger Master Hometime (såld)
Panerai 512 (såld)
Jaeger ultra thinn reserve de marche
Tudor day date (favoriten)

Förutom Paneraien som sticker ut lite har jag alltid haft en förkärlek för mer dressade klockor - något som jag dock börjat ifrågasätta på senare tid och vi får se vad nästa inköp blir :)
 

Sailorboy77

Breitling
Hallå!
Jag har följt klocksnack ett tag men blev inte medlem förrän igår. Tack för det :). Peter heter jag och är fortfarande en novis men försöker hänga med. Min första klocka köpte jag för två år sedan på impuls. En Breitling Avenger II GMT. Hade helt ärligt bara hört namnet Breitling men visste ingenting om den. GMT? Oj titta den här ringen kan man vrida på, är den sönder? Osv osv. Jag skruvade förjäves upp klockan åt fel håll och klagade ständigt: skit vilken dålig gångreserv den har. Skitklocka!! :) Några månader senare gjorde jag impulsköp nummer två en Longines Conquest St.Moritz. Samma ignorans, jag visste inte ens att det var en kvartsklocka jag köpt inte heller att den var en kronograf. Jag tyckte dom runda cirklarna var snygga på urtavlan. Chronometer, Kronograf same same tänkte jag när jag satt hemma i soffan och tittade på mina klockor/barn. Eftersom det är mina två första klockor så kommer dom att ha en speciell plats i mitt hjärta för alltid, trots skavanker och hatkärleken. Vissa dagar är dom hemska men det är mina barn så jag ser inte det :) Just nu har jag tre klockor jag sparar till. Nummer ett på listan ligger en Glashütte Original Seventies Panorama Date Chronograph med den blåa sunburst tavlan. Alternativt modellen utan kronograf då kronografen känns aningen maffig på höjden... men det verkar vara en häftig kronograf och ruskigt snygg... Någon som har klämt på en eller har en? Klocka nummer två är ett kanske rent slöseri men jag måste,(skratta inte) min hjärna har fastnat för en Bvlgari Octo Ultranero, Genta designen tilltalar mig just nu. Gentas egna Retrograd är också lite kul men så kul ska inte jag ha. Bvlgari känns lite lite Chihuvava haha men jag måste ha en. stealthdesignen med DLC coating och gummi, sjukt cool... Det enda som stör är att dom inte har svart datumhjul med dom mörkgrå siffrorna, när allt annat är überstealth. Hur tänkte dom där? Vad tycker ni om den? Någon som har erfarenhet av märket? Eller rent av har en Ultranero? Klocka nummer tre på min sparlista är en Panerai 449, det måste vara 449 med dom blå ”rolexvisarna” inte 425 an. 422 och 372 funkar ju med men jag har stirrat mig less. Annars gillar jag just nu som sagt mycket Genta. VC Overseas 70 tal, Aquanauten är dock snyggare än Gentas Nautilus men priset... jag har inte råd iaf. IWC Ingenieur automatic AMG är lite häftig. Vissa AP är också snygga men inte 250k snygga... Hade jag lite extrapengar hade jag kunnat tänka mig en Santos bara för att slösa. Vissa Santos är helt okej. Tack för ordet och ha en trevlig helg allihopa! Jag lägger ut bild på mina barn/misstag :)
 

Bilagor

  • F400EF55-66F4-4A6F-8986-CD964EC8A934.jpeg
    F400EF55-66F4-4A6F-8986-CD964EC8A934.jpeg
    100.6 KB · Visningar: 5
  • 7B77DB4D-F517-444D-8276-4CA4CE50A61A.jpeg
    7B77DB4D-F517-444D-8276-4CA4CE50A61A.jpeg
    121.8 KB · Visningar: 5
  • C4535547-B9C8-48EF-9B6D-1CE96B971FCD.jpeg
    C4535547-B9C8-48EF-9B6D-1CE96B971FCD.jpeg
    110.7 KB · Visningar: 5
  • AC68862F-B004-4D66-B838-AEBB4DC29680.jpeg
    AC68862F-B004-4D66-B838-AEBB4DC29680.jpeg
    117.1 KB · Visningar: 7

Kottens

Breitling
Hej!

Är helt ny här med ett återuppväckt klockintresse. Min gamla trotjänare från studenten (En Certina DS podium kronograf) gav nyligen upp och efter att ha kört med naken handled ett tag så fick jag nog och började göra research.
Ville först ha en Speedmaster som hade samma estetisk, men med bonusen av att vara en ikon. Budgeten fanns dock inte där. Det var då jag upptäckte Seiko och alla deras JDM-versioner.
Efter mycket om och men beställdes en Alpinist samt nytt armband. Var även mm från at beställa hem en Sarb033, men då semesterkassan redan var spenderad med råge så fick jag avvakta lite.
Är mycket nöjd med den och min önskelista har växt exponentiellt sedan dess. Hittar dagligen någon ny modell som väcker habegär.
Den som troligtvis står näst på tur nu är Seiko Brightz sdgm003 (alternativt kanske sarb033 trots allt) om jag kan hitta en vettig sådan begagnad.
Av någon anledning så är alla modeller jag fastnar för ur produktion :/
 

Bilagor

  • IMG_1946.JPG
    IMG_1946.JPG
    36.1 KB · Visningar: 3

ess_N

Breitling
Hej!
Första inlägget här! Naprapatstudent till vardags, har länge gillat klockor.
Min första "riktiga" klocka, en Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer med orange tavla införskaffades förra året. Detta kan man lungt säga givit blodad tand! Just nu är tanken att utöka med en dykare.
Må gott! :)
 

Titanwatch

Breitling
Hej också ny på forumet ....
40årig norrlänning som sedan årskiftet börjat intressera mig väldigt mkt för klockor och börjat sakta men säkert börjat en mindre samling. Började med billigare quarts ur men är nu ägare till 2 st automatare och planerar införskaffa mig en finare vintage kostymur inom snar framtid tack för en skön sida att hänga på som rookie bland veteraner mvh ....

Bifogar 2 bilder på klockor som jag is lägga ner tid på o fota tack ....
 

Bilagor

  • 20180827_181942.jpg
    20180827_181942.jpg
    156.5 KB · Visningar: 2
  • 20180818_081240.jpg
    20180818_081240.jpg
    285.4 KB · Visningar: 1

Hedlunde

Breitling
Hej allihopa!
Detta är startskottet för mitt medlemskap här på KS.
Har länge "hängt runt" på forumet och läst trådar men först nu blivit medlem.
Såklart är klockor ett intresse och jag har en påbörjad samling med 3 "budget" klockor.
Det jag siktar emot som nästa inköp är en Tag Heuer Carrera.
Bjuder på en bild på min daily beater.
IMG_20180704_155750.jpg
 

OldSport

Omega
Ny på forumet,
Då mitt återfunna intresse för klockor har ökat under den senaste tiden känns det som ett naturligt steg att söka sig till KS för att ta del av kunskapen som förmedlas på forumet. Lite om mig själv: Studerar i Stockholm, första klockan var en Swatch Irony, nuvarande rotation består av en Apple Watch S1 och en ärvd 50-tals Ebel. Just nu på jakt efter den första ordentliga klockan, där siktet är inställt på en Carrera, Seamaster eller Datejust. Tiden får utvisa vad det kommer att bli ;)
 

Alexji

Breitling
Tjena,
Varit en riktig liten lurker här på forumet ett tag nu, men känner att det är dax att involvera mig lite. Är för tillfället OWG med min Omega. Rolex av något slag är på gång. Datejust 41 eller den där subC:n som alltid slinker mellan fingrarna.

Vill ni ha en recension av ett Scandic-hotell är det bara att fråga. Jag har besökt dem allihop :)
 

Bilagor

  • 20496314-A151-4345-BEC1-2DB08808972C.png
    20496314-A151-4345-BEC1-2DB08808972C.png
    204.4 KB · Visningar: 2

Chris85

Breitling
Hej är med ny här.
Jag har varit intresserad utav klockor rätt länge.
Min samling består av
En äldre Seiko, en digital Casio som jag använder på fjället, en Festina chrono bike f16973
Tw steel ce4003. Ingen automatisk än.
De jag har tänkt skaffa till min samling är nog först en pro trek prw 7000
Och någon typ av dykarklocka som ska vara automatisk, och hälst ifrån schweiz sen får jag se vad det blir efter det.
 

Crazybone

Omega
2-Faktor
Tjena
Är också ny till forumet och har mestadels kollat in köp och sälj sidan. Men klockintresset har jag haft i några år nu. Just nu så består min samling utav:
Oris Aquis
Oris BC3 Day-Date
Oris Chronoris
Oris TT3
Seiko SARB017
Seiko Turtle Blue Lagoon SRPB11K1
Seiko ssc673p1
Zodiac Air dragon ZO7610
 

Arfwid

Breitling
Ny på forumet,
Då mitt återfunna intresse för klockor har ökat under den senaste tiden känns det som ett naturligt steg att söka sig till KS för att ta del av kunskapen som förmedlas på forumet. Lite om mig själv: Studerar i Stockholm, första klockan var en Swatch Irony, nuvarande rotation består av en Apple Watch S1 och en ärvd 50-tals Ebel. Just nu på jakt efter den första ordentliga klockan, där siktet är inställt på en Carrera, Seamaster eller Datejust. Tiden får utvisa vad det kommer att bli ;)

Badabumpum Tsss! ;) gillart! Välkommen :)
 

larssopw

Breitling
Tjenare gott folk,

Namn: Peter
Boende: Västerås
Beroenden utöver urverk: Champagne samlare, Arbete/jobb, Motorintresse men framförallt min sambo och vår dotter.

Blev medlem här för mindre än en månad sedan och upptäckte mitt intresse för klockor för inte så länge sedan. Egentligen har jag varit intresserad sedan jag var liten då min morfar alltid har haft en stilig klocka på sin handled, dock upptäckte jag mitt intresse efter att ha kikat lite på "The Urban Gentry" och blivit medlem på Omegaforum.
Fick där rekommendationen att detta forum är ett skönt sådant med härliga människor som delar samma intresse.
Jag är INTE besviken :)

Min samling idag är något limiterad, har några klockor som jag är mycket sugen på och som ligger på "önskelistan" så att säga.
Såhär långt har jag köpt dessa urverk:
1955 Universal Genève Polerouter. Goldfilled med Tropical dial, original krona och 138ss Bumper/Hammer urverk.
1954 Universal Genève Polarouter. Goldfilled med champagne dial och utbytt krona med 138ss Bumper/Hammer urverk.
198X Rolex DateJust. Champagne Tapestry dial, yellow gold fluted bezel, yellow gold and ss jubilee bracelet.
2018 Seiko SNKL23. Black dial, 7526C urverk. (Ligger på posten just nu)

Ser fram emot vad som händer i helgen, då man kanske blir stolt ägare till en Grand Seiko, det blir vi snart varse :)
Har även en oerhört vacker 18k solid gold UG Polerouter Delux som jag kommer hämta i USA, när jag är där på jobb i Oktober/November.

Ser fram emot att tjöta med er i framtiden.

Mvh / Larsson
 

JEAGER

Breitling
hej är ny på sidan och tycker också om klockor men har inget speciell koll på nått min roligaste är en jlc som jag inte vet nått om har lämnat in den för ren och funkar bra sen dess Med vänlig hälsning miche
 

Bilagor

  • DSC_0307.JPG
    DSC_0307.JPG
    195.8 KB · Visningar: 3

cfalken

Omega
Hej! Ny här på forumet så tänkte ge en liten presentation av mig. Anledningen till att jag gått med här är väl först och främst att jag blev rekommenderad att kolla in detta forum av en polare men också för att ett intresse för klockor har funnits där sen jag var modell mindre och fick min första Gul klocka med kardborrearmband!
Första ''mötet'' med en riktig klocka var när vi vann en distanscup i segling där första priset var en Sjöö Sandström royal steel chronograph. Sen jag fick känna på den klockan för första gången har suget växt efter en ''finklocka''.
Jag har en svaghet för just Suunto och deras digital klockor med massa användbara och fina funktioner. Har haft en Suunto Yachtsman och har en Gear S3 idag för träning och slitvarg på dagarna. Har alltså inga superklockor men det skulle vara kul att komma in i den världen och i framtiden äga en dyrare och finare klocka! :)
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Hejsan!
Skrev mitt första inlägg här igår, i Paneraitråden, efter att ha slagit till på en sådan för några veckor sedan och dessförinnan läst en hel del men aldrig skrivit.

Har alltid gillat klockor men aldrig haft någon riktig, hade en del utlandskopior i mina tonår (alla har vi synder från denna tid...) och sedan helt gått utan klocka i många år. Så efter en utförd utbildning tänkte jag unna mig en fin klocka. Beställde en submariner från en gråhandlare som inte kunde få fram den, fick tillbaka pengarna och funderade ett varv till o valet föll på en helt ny Datejust 41 från Bergströms. Blå urtvala och vitguldsbezel. Vart väldigt nöjd med en fin klocka, det är en speciell känsla.
Gick några och år och ja, då kändes det helt enkelt att det började bli dags för en till. Rolexhysterin gjorde att jag kollade på annat och när jag nästan bestämt mig för en Speedmaster hittade jag av en slump en Panerai som jag gillade (PAM1359) och vips var man med 2 klockor :)
Väl mött!
 

CG-hbg

Breitling
Hej
Christopher heter jag och likt många andra har jag nu hittat intresse för klockor och tänkte försöka lära mig mer. Tanken är att byta klockor med jämna mellanrum för att lära sig om olika märken och modeller. Det är ju som bekant enklare att engagera sig i något man har framför sig än något som hägrar. I samlingen finns än så länge allt från Casio till Longines och Victorinox. De tyngre prisklasserna får jag vackert vänta med.

Väl mött
 

Kramer

Omega
Hej!
Jag har varit medlem här ett tag nu utan att riktigt varit aktiv i den mån att jag bidragit i trådarna utan mer läst men jag tänker att jag borde presentera mig lite kort. David heter jag och kommer och är bosatt i Stockholm. Jag har i dagsläget en Omega, Longines och en Glashütte. Släppte alldeles nyss iväg en IWC.
Tack för ett fint forum där jag lärt mig mycket av er riktigt, riktigt frälsta!
Mvh David
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tjenare gott folk,

Namn: Peter
Boende: Västerås
Beroenden utöver urverk: Champagne samlare, Arbete/jobb, Motorintresse men framförallt min sambo och vår dotter.

Blev medlem här för mindre än en månad sedan och upptäckte mitt intresse för klockor för inte så länge sedan. Egentligen har jag varit intresserad sedan jag var liten då min morfar alltid har haft en stilig klocka på sin handled, dock upptäckte jag mitt intresse efter att ha kikat lite på "The Urban Gentry" och blivit medlem på Omegaforum.
Fick där rekommendationen att detta forum är ett skönt sådant med härliga människor som delar samma intresse.
Jag är INTE besviken :)

Min samling idag är något limiterad, har några klockor som jag är mycket sugen på och som ligger på "önskelistan" så att säga.
Såhär långt har jag köpt dessa urverk:
1955 Universal Genève Polerouter. Goldfilled med Tropical dial, original krona och 138ss Bumper/Hammer urverk.
1954 Universal Genève Polarouter. Goldfilled med champagne dial och utbytt krona med 138ss Bumper/Hammer urverk.
198X Rolex DateJust. Champagne Tapestry dial, yellow gold fluted bezel, yellow gold and ss jubilee bracelet.
2018 Seiko SNKL23. Black dial, 7526C urverk. (Ligger på posten just nu)

Ser fram emot vad som händer i helgen, då man kanske blir stolt ägare till en Grand Seiko, det blir vi snart varse :)
Har även en oerhört vacker 18k solid gold UG Polerouter Delux som jag kommer hämta i USA, när jag är där på jobb i Oktober/November.

Ser fram emot att tjöta med er i framtiden.

Mvh / Larsson
Såg att du köpt din GS nu, får vi se en bild!
Vill du snacka klockor lokalt i Västerås så har du bla @the quiet man @Pelarn och @Sullstrom.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Hej,

Relativt nyreggad här även om jag läst en del innan, nypåfött klockintresse. (40årskris?)
Flippade en del klockor i tonåren men sen kom massa vuxet trams emellan.
Dykare är det som gäller för mig främst Seiko då jag fått för mig att den perfekta klockan går att skapa o_O
Problemet är bara att jag ändrar mig hela tiden om vad det är jag vill ha!
I skrivande stund sitter jag på ett par Samuraier, en Baby Tuna, en "Soxa" och en reservdelsklocka med en massa godbitar i/på plus massa olika delar
Sugen på en Sumo, en Squale, en eller två Zelos och givetvis en PO...
Har iaf kommit fram till att 44mm är optimalt för mig, alltid nått att glädjas åt. ;):D
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Hej!

Jag är en man i 30-årsåldern. Bor i Uppsala. Läkare till yrket och de flesta sjukhus har tyvärr hygienregler som säger att sjukvårdspersonal inte får bära armbandsur på jobbet. Har därför inte reflekterat så mycket över klockor tidigare - ett relativt nytt intresse som har vuxit fram successivt under de senaste två åren. Numera jobbar jag heltid med forskning och den största fördelen med det är förstås att jag kan ha klocka hela dagarna. ;)

Än så länge består samlingen av några enklare men fina klockor och i nuläget är det Seiko SKX009 som får mest tid på armen. Tror mig nu ha mognat i mitt intresse till den grad att ett större klockköp börjar bli motiverat. Ett annat ganska nytt intresse är långdistanslöpning vilket gjort att mina redan tunna handleder på gott och ont blivit ännu smalare. Därför tittar jag mest på mindre modeller. Just nu väger jag mellan Rolex Exp 1, nya Tudor BB58 och några Grand Seiko. Att slötitta på diverse klockprofiler på Youtube och läsa trådar på KS och andra forum är ändå rätt avkopplande!

Jag tycker att KS verkar vara ett trivsamt forum med bra stämning. Hängde mycket på internetforum som tonåring så det känns lite nostalgiskt. Har precis anmält mig till Grand Seiko-evenemanget i Stockholm 25 september. Ska bli kul!
 

realion

Breitling
+1 lurker och medlem sedan 5 år tillbaka. OWG men i takt med att ekonomin blir bättre så börjar det klia lite i fingrarna över att ta nästa steg. En AP är långsiktiga målet :)
 

Arfwid

Breitling
Hej!

Jag är en man i 30-årsåldern. Bor i Uppsala. Läkare till yrket och de flesta sjukhus har tyvärr hygienregler som säger att sjukvårdspersonal inte får bära armbandsur på jobbet. Har därför inte reflekterat så mycket över klockor tidigare - ett relativt nytt intresse som har vuxit fram successivt under de senaste två åren. Numera jobbar jag heltid med forskning och den största fördelen med det är förstås att jag kan ha klocka hela dagarna. ;)

Än så länge består samlingen av några enklare men fina klockor och i nuläget är det Seiko SKX009 som får mest tid på armen. Tror mig nu ha mognat i mitt intresse till den grad att ett större klockköp börjar bli motiverat. Ett annat ganska nytt intresse är långdistanslöpning vilket gjort att mina redan tunna handleder på gott och ont blivit ännu smalare. Därför tittar jag mest på mindre modeller. Just nu väger jag mellan Rolex Exp 1, nya Tudor BB58 och några Grand Seiko. Att slötitta på diverse klockprofiler på Youtube och läsa trådar på KS och andra forum är ändå rätt avkopplande!

Jag tycker att KS verkar vara ett trivsamt forum med bra stämning. Hängde mycket på internetforum som tonåring så det känns lite nostalgiskt. Har precis anmält mig till Grand Seiko-evenemanget i Stockholm 25 september. Ska bli kul!

Fanken vad kul att få göra den switchen professionellt och kosmetiskt!
 

JAK

Breitling
Hej! färsk medlem här. Alltid haft ett stort klockintresse, men liksom nöjt mig med att hålla mig på en ganska basic nivå och lägre prisklasser. Men precis som med allt annat börjar man ju snegla åt ett annat håll allt eftersom. Nu börjar jag istället bli otroligt intresserad av att ge mig in i det "riktiga" klockträsket. Att jag upptäckte att det fanns ett nördigt forum för detta lär ju inte minska mitt intresse direkt :)
 
Topp