• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej alla rovälskare...
Mitt namn är Joakim och vill kort säga hej till alla på detta forum. Jag har nog alltid gillat klockor av alla slag sen min mor satte den första klockan på handleden för att jag skulle komma hem i tid. Har sen runnit en rad olika märken former färger och verk tills dagens datum. Jag letar efter den där klockan med stort K, den som man ej vill ta av sig alls. Jag både dyker och fridyker så att min favvo ur är dykare. Har haft många Aqualand i olika modeller för dessa är pålitliga samt har djupmätare.
Är ny på forum som medlem så ni rävar får väl ha lite tålamod om man tabbar sig med fakta och termer. I slutändan handlar det om att gilla det man har på handleden eller hur ?
Kommer inom kort ta kort på min brokiga samling klockor so just wait for it.

Tack för ordet så länge.
Mvh Joakim

Klockintresset har tagit fart, införskaffade min första automatiska häromveckan. Valet föll på en Seiko SKX007.
Nästa steg är att uppgradera den med ett Super Oyster armband, men kan ännu inte göra en köpes-annons i forumet.

Bilagor

• IMG_20180910_130502.jpg
    IMG_20180910_130502.jpg
    109.2 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Hej, tänkte ta och presentera mig

Boendes I Schweiz sedan en par ar. (darav har jag inte nagon ring över aaaa:t, det är för jobbigt att byta fran tyskt tangentbord, ä och ö finns ju men inte oe).

Intresset för klockor tog väl fart pa riktigt när jag gjorde mitt första internship i Geneve. Bodde i en ruggigt sunkig studentlya i Plan les Oates, runt hörnet fran Rolex huvudkontor. Samtidigt satt alla de seniora medarbetarna med riktigt fina pjäser. Sa första bonusen sattes i en explorer 1:a..
Som min davarande chef sa. Du är för ung för att bära guld, eller en vanlig datejust och för fattig för en Patek eller AP. Sa det enda alternativet som alldrig kommer att vara fel är just en explorer. Han hade rätt och nästan 20 ar senare är det fortfarande den klockan som jag bär oftast. Boendes i det här landet är det ju lätt att bli fartblind eftersom folk runt omkring har bade intresse och ekonomiska medel att skaffa väldigt intressanta klockor, men Explorern har alltid sin platts och skäms inte för sig i manga sammanhang.

I övrigt i Garderoben:
Chronograf: Speedmaster reduced. Blev aningen berusad en gang i Milano och spontanköpte en 90-talare i en antikaffär utan att riktigt ha koll pa skillnaden mellan reduced och professional. Trodde jag gjorde världens fynd, men dagen efter visade det sig att jag hade huvudvärk och betalat väldigt mycket för en reduced…. Dock sitter den riktigt riktigt bra pa ett rallyband och trivs bra med den sa den är här för att stanna.

Reseklocka: GP traveller GMT. Köptes typ 2005 da Rolexen är lite för vanlig och enkel, letade efter nagonting som inte är "plain vanilla" med komplikationer. Reste väldigt mycket i jobbet ett tag, sa motiverade det hela med att jag behövde GMT och alarm. Används inte sa mycket nu för tiden da jag upplever att det är sportig pa fel sätt. Sitter pa en stallänk sa funderar om den skulle göra sig bättre pa ett elegant läderband for att fa den mer klassisk. Har gjort ett par halvhjärtade försök att fa av länken, men det bandbytar verktyg jag har är för stort sa jag kommer inte at stiften. Vill inte repa klockan sa jag har latit den stanna som den är.

Dressare: En Zenith Elite i guld. När jag blev mogen nog att satta pa mig (och frun) en guldring tankte jag att det var dags att skaffa en klocka i guld. En av bröllopsvittnena jobbade da med Zenith, sa valet föll pa en classic. Den aker pa när det skall till att vara elegant.

Dressare 2: Min mormors gamla Cartier Tank. Efter att rammlat in pa diverse sidor som haussade Tank sa blev det till att rota i ladorna, och till all lycka fanns mormors gamla klocka kvar, dessutom med batteriet urtaget sa inget läckage. Oklart när den köptes, men skulle tro nagon gang pa 80 talet. Qarts och troligtvis förgylld i en mellanstorlek . 18mm band sa det är inte den allra minsta storleken. Liten, tunn, diskret och alldeles alldeles underbar. Trivs otroligt bra med den och den har fatt väldigt mycket handledstid de senaste manaderna, inte bara till kostym utan mest till sommarskjorta. Dock väldigt opraktiskt med typ negativ vattentäthet, har fatt kondens pa insidan av glaset bara Genom att titta pa vatten.

Dykare: Citizen Aqualand, klockan som varit längst i min ägo, present fran föräldrarna nagon gang i tonnaren. Används fortfarande när det är dags att klä sig i latex, även om jag inte dyker sa ofta längre, alltd rädd att jag skall glömma den för länge och att batterierna skall börja läcka, men än sa länge har det inte hännt. Används inte annars da den är för stor för mig.

Beaters: En seiko sxk, en gammal vanlig Citizen dykare, en G-Shock. En Garmin GPS för segling och skidakning.

Diverse: ett 10 tal osorterade vintage klockor köpta pa diverse loppmarknader och auktioner runt om i Europa. De ligger i en lada och samlar damm, det var anledningen till att jag registrerade mig har, tankte att jag skulle göra en drive och forsöka identifiera vad det är jag har samlat pa mig.

Hej alla! Hängt på Klocksnack länge men först nu registrerat mig. Gillat klockor hela livet. Gått från första klockan då jag började ettan (någon manuellt uppdragen historia), massor av digitala Casios, en ursnygg Swatch (tyckte jag i alla fall 1989), en Certina ds till studenten via ytterligare ett gäng billiga saker fram till idag. Tog tag i detta vilande intresse på allvar i våras igen då jag först köpte riktigt roliga Merci LMM-01 (svart tavla) https://www.merci-merci.com/en/la-montre-merci-lmm-01/. Har även köpt det som blivit en fantastisk favorit: en Sinn 856. I lådan finns också några roliga klockor från Mondaine (älskar urtavlan och visarna).

Det var väl en liten kort intro. :)

Hej, tänkte ta och presentera mig

Boendes I Schweiz sedan en par ar. (darav har jag inte nagon ring över aaaa:t, det är för jobbigt att byta fran tyskt tangentbord, ä och ö finns ju men inte oe).

Intresset för klockor tog väl fart pa riktigt när jag gjorde mitt första internship i Geneve. Bodde i en ruggigt sunkig studentlya i Plan les Oates, runt hörnet fran Rolex huvudkontor. Samtidigt satt alla de seniora medarbetarna med riktigt fina pjäser. Sa första bonusen sattes i en explorer 1:a..
Som min davarande chef sa. Du är för ung för att bära guld, eller en vanlig datejust och för fattig för en Patek eller AP. Sa det enda alternativet som alldrig kommer att vara fel är just en explorer. Han hade rätt och nästan 20 ar senare är det fortfarande den klockan som jag bär oftast. Boendes i det här landet är det ju lätt att bli fartblind eftersom folk runt omkring har bade intresse och ekonomiska medel att skaffa väldigt intressanta klockor, men Explorern har alltid sin platts och skäms inte för sig i manga sammanhang.

I övrigt i Garderoben:
Chronograf: Speedmaster reduced. Blev aningen berusad en gang i Milano och spontanköpte en 90-talare i en antikaffär utan att riktigt ha koll pa skillnaden mellan reduced och professional. Trodde jag gjorde världens fynd, men dagen efter visade det sig att jag hade huvudvärk och betalat väldigt mycket för en reduced…. Dock sitter den riktigt riktigt bra pa ett rallyband och trivs bra med den sa den är här för att stanna.

Reseklocka: GP traveller GMT. Köptes typ 2005 da Rolexen är lite för vanlig och enkel, letade efter nagonting som inte är "plain vanilla" med komplikationer. Reste väldigt mycket i jobbet ett tag, sa motiverade det hela med att jag behövde GMT och alarm. Används inte sa mycket nu för tiden da jag upplever att det är sportig pa fel sätt. Sitter pa en stallänk sa funderar om den skulle göra sig bättre pa ett elegant läderband for att fa den mer klassisk. Har gjort ett par halvhjärtade försök att fa av länken, men det bandbytar verktyg jag har är för stort sa jag kommer inte at stiften. Vill inte repa klockan sa jag har latit den stanna som den är.

Dressare: En Zenith Elite i guld. När jag blev mogen nog att satta pa mig (och frun) en guldring tankte jag att det var dags att skaffa en klocka i guld. En av bröllopsvittnena jobbade da med Zenith, sa valet föll pa en classic. Den aker pa när det skall till att vara elegant.

Dressare 2: Min mormors gamla Cartier Tank. Efter att rammlat in pa diverse sidor som haussade Tank sa blev det till att rota i ladorna, och till all lycka fanns mormors gamla klocka kvar, dessutom med batteriet urtaget sa inget läckage. Oklart när den köptes, men skulle tro nagon gang pa 80 talet. Qarts och troligtvis förgylld i en mellanstorlek . 18mm band sa det är inte den allra minsta storleken. Liten, tunn, diskret och alldeles alldeles underbar. Trivs otroligt bra med den och den har fatt väldigt mycket handledstid de senaste manaderna, inte bara till kostym utan mest till sommarskjorta. Dock väldigt opraktiskt med typ negativ vattentäthet, har fatt kondens pa insidan av glaset bara Genom att titta pa vatten.

Dykare: Citizen Aqualand, klockan som varit längst i min ägo, present fran föräldrarna nagon gang i tonnaren. Används fortfarande när det är dags att klä sig i latex, även om jag inte dyker sa ofta längre, alltd rädd att jag skall glömma den för länge och att batterierna skall börja läcka, men än sa länge har det inte hännt. Används inte annars da den är för stor för mig.

Beaters: En seiko sxk, en gammal vanlig Citizen dykare, en G-Shock. En Garmin GPS för segling och skidakning.

Diverse: ett 10 tal osorterade vintage klockor köpta pa diverse loppmarknader och auktioner runt om i Europa. De ligger i en lada och samlar damm, det var anledningen till att jag registrerade mig har, tankte att jag skulle göra en drive och forsöka identifiera vad det är jag har samlat pa mig.
Välkommen. Speedmaster resuced är en trevlig men underskattad klocka.

Hej allihop,
i min strävan att försöka dra ner på det digitala i vardagen, har jag konstaterat att det jag mest använder min mobiltelefon till är att se vad klockan är. Därför beslöt jag mig att jag behöver en klocka på handleden för att råda bot på den sjukan. Hittade hit någon vecka sedan och har botaniserat i diverse trådar sen dess; uppskattar kunnandet och intresset som ni andra medlemmar bjuder på, och hoppas det fortsätter så.

Med vänlig hälsning,
Barrpojken

Tjena,
Kul att hitta ett ställe med så många passionerade entusiaster.
Efter några år utan klocka har intresset tagit fart igen. Är verkligen en speciell känsla att ha en riktig mekanisk, men ändå levande klocka på armen.
Vet inte varför man slutade :) Just nu är jag inne sugen på en diver i vintage stuk, får se vad det blir.
Tack så länge, Robin

Hallå
Gillar klockor och en massa annat, som gör att jag sätter det ekonomiska hjulet i spinn.
Tråkigt nog har klockor blivit en lägre prio och det sitter per idag endast en Tag Heuer Cal.16 DD på handleden, sedan en massa år tillbaka i tiden.
Så en klocka inom lågbudget alternativen av de som kna räknas som alternativ.
Denna används som vardagsklocka och det lär nog eventuella nyköp också göras.

Har egentligen lite prioritet att få en klocka till sambon, men fan så svårt att hitta något roligt damur. Det börjar luta åt något unisex, då guldet och diamanterna kostar för mycket för min smak. Köper hellre smycken separat om det ska vara diamanter.

Så innan jag ger mig på en ny klocka till mig själv, så bör jag lyckas med ett inköp till chefen i huset...som mest är intresserad att jag ska köpa en extra klocka till mig själv.

Nåja, slitvargen som bärs idag får väl presenteras med en bild.

Bilagor

• 3ADECC57-3395-4E64-BEAD-78C9416D4720.jpeg
    3ADECC57-3395-4E64-BEAD-78C9416D4720.jpeg
    145.3 KB · Visningar: 2
Presentation av en färsking. OK, långt inlägg. Hoppa till sista meningarna om ni är otåliga…
Som barn fascinerades jag av min morfars klocka som kunde dra upp sig själv. En sån ville jag också ha.
Som ungdom tyckte jag om kompisarnas Tag Heuer som var poppis då.
Som vuxen lockade den fina reklamen som Omega m fl la ut.
Sen kom familj och barn. Och framför allt prioriterades inköpen till aktivitets- och sportutrustning. Det är väl också det jag brinner mest för.

Men så kom köplusten i våras. Tänkte i början att jag skulle klara mig med en rimlig peng. Och möjligtvis gärna begagnat. Det där var faktiskt rätt svårt. Alla möbler köper jag via auktioner, alltså begagnat. Bilar lika så. Men den här presenten vore kul att plocka in som ny.

Preferenser: Ny, automat, inte för stor (har relativt smala handleder) ett märke av igenkänningskaraktär (för mig bekant alltså), länk, rimlig prisklass (för mig), ingen kronograf men ändå med någon komplikation.
Började med
  • Tag Heuer. Hittade dock ingen klocka som gav mig någon kick.
  • Omega. Gedigna och fina. Kollade framför allt på dykarur men kom fram till att jag inte ville ha något ur med randig eller vågig tavla.
  • Rolex. Eftersom min toleransnivå för pris gått upp under månaderna som gått så var ju detta inom räckhåll. Föll pladask för en Explorer I på Buckan. Här hade jag min perfekta klocka. Vågade bara inte köpa direkt på auktion utan tänkte att den går väl att köpa ny. Tills jag hos AD förstod att man ska få någon typ av inbjudan för att få rätten till att köpa en lyxklocka. Trist hållning. Inte min grej att stödköpa en halv kollektion först för att ens få stå i en lång kö.
  • Panerai. Visste ju inte en vad det var för klocka förrän första besöken hos AD. Hmm. Stora. Men ack så inbjudande.
  • Övriga märken. Ja, fanns en hel del andra märken som jag provat. IWC, Tudor, m fl.
Både preferenser och tillfälligheter har lett mig in på min väg. Jag kommer inte att få en liten smidig klocka. Utan 2018 års val får bli en Panerai!

Hej,

Klockentusiast sedan 15år tillbaka, från Lund i Skåne. Blev medlem för att kunna hitta inspiration till framtida köp och förhoppningsvis göra en och annan affär :).

Väl mött!

Hej ! 31 år bor i Stockholm

Köpte min första "Riktiga" Automatiska klocka för 4 år sedan, Kikade lite på IWC som jag alltid gillat men det blev en Montblanc Timewalker .
Har även en Automatisk Alpina dykarur.
Sugen på Tudor Black Bay nu =)

Välkommen. Speedmaster resuced är en trevlig men underskattad klocka.

Som sagt var gillar min reduced väldigt mycket, har efter köpet testat professional med. Vet inte om det är jag som lurar mig själv för att motivera mitt köp, men storleksmässigt tycker jag reduced är bättre.

Problemet var ju mest min egen okunskap att spontanköpa en utan att läsa pa ordentligt och betalade i överkant för den.

Hejhopp!

Eva från Sundets pärla här ( Helsingborg för er ovetandes ;) )

Fått tag på några klockor i en dödsbostädning och har ingen aning om de är äkta el puttebläck :p Kollade lite snabbt med en urmakare i stan och han ville ha 1500:-/ st för att kolla klockorna, ok om de är äkta men om de inte är det så blir det litta väl dyrt ;) Hur går jag bäst till väga anser ni klocknördar? ;*

Ps. Använder aldrig klocka själv så kan inte ett smack om saken, men vill ni veta något om virkning, stickning och kanske städning så hör av er. Hahahahah

Hallå! Ny på forumet men läst på KS länge.
Intresset började med en Casio G-shock vid 7 års ålder. När man tyckte att det blåa ljuset på klockan var det häftigaste som fanns.

Köpte på mig en Oris Classic när jag var 18, för att sedan gå över på en Sjöö Sandström royal steel Classic.

Nu är jag fyllda 35 och fastnat för Seamaster AT med blå tavla och gummistrap. Hoppas jag kan slå till inom kort.

Fantastiskt forum!

Tjenare allihopa!

Dags för mig att presentera mig här på forumet nu känner jag efter en lång tid med att endast läsa. Jag är en ung man på 20år som för ungefär 2år sedan börja ligga vaken på nätterna och tänka på alla klockor man skulle vilja ha samt hur man bygger den bästa samlingen. Jag har inte kommit långt i mitt samlande och äger idag endast en Seiko SKX007 och en gammal Certina jag ärvt av min morfar. Nästa steg i samlingen blir nog en Rolex även fast att en Glashutte Seventies är den klocka jag drömt om mest, men pengarna till en Glashutte kan dröja men man får hoppas att det inte kommer ta allt för långt tid.

Det var lite kort om mig hoppas vi höres i någon utav alla dessa intressanta trådar som finns här.

Hejsan! Liksom många andra ny här och är bara 2 år in i klockträsket :) Blev smittad av en vän för några år sedan och nu stör jag de flesta i min omgivning med tjat om klockor, kanske framförallt min sambo som börjar bli trött Försöker få med henne oxå så gav henne en gammal Omega Constellation quartz i födelsedagspresent i fjol. Hoppas den smittar henne tillräckligt :) Här nedan ser ni iaf min blygsamma samling som den ser ut nu. Håller på att sälja Omegan för att ge plats åt annan vintage. Seiko Chronographen är det senaste tillskottet. Tyckte det var en lite kaxig färgkombo. Dessutom är den numrerad, detta är nummer 52 av 100 tillverkade så kunde inte låta bli :) Ha det gött!

2ACCEBAD-3708-4947-B314-356908B02D86.jpeg

Senast ändrad:
Första inlägget på forumet, men funnits här sedan flera månader tillbaka och tjuvläst lite:) Ska bli kul att följa alla intressanta diskussioner och förhoppningsvis själv bidra till forumet. Tack KS

Hej på er alla klockälskare där ute!

Ny östgöte på forumet, tänkte presentera mig lite. Tjugoårig norrköpingsbo och student med ett hjärta som klappar lite extra hårt för fina klockor. Jag har alltid varit intresserad och fascinerad av klockor i alla dess slag. Det är allt ifrån mekaniken och ingenjörskapen i uren till designen som tilltalar mig. Intresset tog fart i november 2016 då jag tog steget och köpte min första "riktiga" klocka. Valet föll på en Oris Aquis 43 mm med blå urtavla på stållänk en klocka som jag älskar varje dag som jag bär den. Med blodad tand kom suget efter en andra klocka. Lagom till detta visade Sjöö Sandström sin nya Worldtimer, jag föll pladask. Jag blev helt förälskad i den grå urtavlan på gummibandet. Så fort den åkte på i juli 2017 åkte den aldrig av. Efter ett tag kom suget efter en till klocka åter tillbaka. Djupdykningarna på chrono24 började och slutade i att jag för 2 veckor sedan är stolt ägare av en Rolex Submariner Date 116610LN. Ska bli oerhört kul att ta del av era tankar och idéer i vad klockvärlden har att erbjuda.

Ha det fint!

Senast ändrad:
Tjena forumet! Tobbbe heter jag, 27år och jobbar som utvecklare i Stockholm. Har gillat klockor i många år, säkert närmare 10 år, men det har mest varit "mode klockor" eller "perfym klockor" på min handled fram tills ett år sedan. Jag började då bli mer nyfiken på hur en klocka egentligen fungerade och upptäckte den "sanna" horologiska värden :woot:
Har idag en seiko skx007 som daily beater, men har också en orient bambino som får minimalt med tid på handleden och en Glycine combat sub som snart kommer säljas.
Just nu siktar jag mot att köpa en Sinn 103, men måste spara ihop lite stålar först.

:seiko: :glycine: :sinn:

Ser fram emot att få prata mer med er i forumet
Allt gott
Tobias

Tjena! Lite halvt ny här på ks. Älskar tips o nya klockor man kan stöta på här på forumet För tillfället är jag en Seiko fantast men är överlag en allätare när det kommer till klockor.
IMG_20180918_130241.jpg

Tjenare,
Som ny här på forumet tänkte jag presentera mig!

Jag kallar mig Nortman här på forumet, har ett stort intresse för klockor och allt som har med dem att göra. Detta har lett till att jag även har börjat jobba med dem på heltid. - jag vet, en dröm i uppfyllelse! - Det känns bra att ha hittat hit så att jag kan nörda ner mig ordentligt även på fritiden!
I samlingen är det spridda skurar, allt från Rolex till en gammal övervintrad Seiko SKX031 som fått följa med trots otaliga vattenskador och blåmärken.

Som någon vis man nån gång sa: ”Den bästa klockan i världen är den du har på armen”.

Fridens liljor,
Nortman

Hej alla!
Har samlat klockor snart 2 år, började intressera mig för smarta klockor men insåg snabbt att de saknar alla funktioner som hållbarhet, vattentäthet, batteritid och gör ingenting mer än vad min iPhone redan gör! Känner någon igen sig ;)?
Min samling består av:
  • Sinn 104 St Sa (Bra allt i allo klocka som passar alla tillfällen, väldigt prisvärd)
  • Seiko SKX007 (köpte med metal armband men vill gärna byta till gummi eftersom jag dyker)
  • Vostok Amphibia 710 Ministry (billig automatik med helt ok kvalite)
  • Seiko Recraft Automatic SRPC13 (Limited edition)
  • HAMILTON Khaki King (Hamilton Calibre H-40 med 21,600 bph)
  • Casio DW-5600BB-1 (den enda G-shock som är snygg enligt min mening)
Drömklocka är kanske Nomos Ahoi. Snygg design, bra historia och inhouse caliber.
09397F5F-6A71-436B-A36D-889834CB2564.JPG

Hej, jag är ny här och lite frustrerad över att jag inte kan svara i de trådar som är anledningen till att jag registrerat ett kontot. Jag kan alltså inte heller skicka meddelande direkt till en användare som efterfrågat ett par skor som jag har och vill sälja. Eller jag har missförstått något?

Om det finns en annan tråd där jag borde ställda dessa frågor får någon gärna hänvisa dit. Tack!

BC4A64A4-3E70-4DE0-A88A-B51AC95B21B3.jpeg
Hallå! Oskar heter jag.
Lurkat här strax över ett år och läst allt intressant från er kunniga.

Har väl ingen direkt samling. Nästa steg är iallafall en vit ss worldtimer / omega greatwhite. (Har du en som bara ligger så hör av dig) ”blink”

Nån som kanske provat bägge och har nån bra jämförelse?

Slänger med en bild på min brukis.

Tack!

Tillbaka
Topp