Hej, tänkte ta och presentera mig
Boendes I Schweiz sedan en par ar. (darav har jag inte nagon ring över aaaa:t, det är för jobbigt att byta fran tyskt tangentbord, ä och ö finns ju men inte oe).
Intresset för klockor tog väl fart pa riktigt när jag gjorde mitt första internship i Geneve. Bodde i en ruggigt sunkig studentlya i Plan les Oates, runt hörnet fran Rolex huvudkontor. Samtidigt satt alla de seniora medarbetarna med riktigt fina pjäser. Sa första bonusen sattes i en explorer 1:a..
Som min davarande chef sa. Du är för ung för att bära guld, eller en vanlig datejust och för fattig för en Patek eller AP. Sa det enda alternativet som alldrig kommer att vara fel är just en explorer. Han hade rätt och nästan 20 ar senare är det fortfarande den klockan som jag bär oftast. Boendes i det här landet är det ju lätt att bli fartblind eftersom folk runt omkring har bade intresse och ekonomiska medel att skaffa väldigt intressanta klockor, men Explorern har alltid sin platts och skäms inte för sig i manga sammanhang.
I övrigt i Garderoben:
Chronograf: Speedmaster reduced. Blev aningen berusad en gang i Milano och spontanköpte en 90-talare i en antikaffär utan att riktigt ha koll pa skillnaden mellan reduced och professional. Trodde jag gjorde världens fynd, men dagen efter visade det sig att jag hade huvudvärk och betalat väldigt mycket för en reduced…. Dock sitter den riktigt riktigt bra pa ett rallyband och trivs bra med den sa den är här för att stanna.
Reseklocka: GP traveller GMT. Köptes typ 2005 da Rolexen är lite för vanlig och enkel, letade efter nagonting som inte är "plain vanilla" med komplikationer. Reste väldigt mycket i jobbet ett tag, sa motiverade det hela med att jag behövde GMT och alarm. Används inte sa mycket nu för tiden da jag upplever att det är sportig pa fel sätt. Sitter pa en stallänk sa funderar om den skulle göra sig bättre pa ett elegant läderband for att fa den mer klassisk. Har gjort ett par halvhjärtade försök att fa av länken, men det bandbytar verktyg jag har är för stort sa jag kommer inte at stiften. Vill inte repa klockan sa jag har latit den stanna som den är.
Dressare: En Zenith Elite i guld. När jag blev mogen nog att satta pa mig (och frun) en guldring tankte jag att det var dags att skaffa en klocka i guld. En av bröllopsvittnena jobbade da med Zenith, sa valet föll pa en classic. Den aker pa när det skall till att vara elegant.
Dressare 2: Min mormors gamla Cartier Tank. Efter att rammlat in pa diverse sidor som haussade Tank sa blev det till att rota i ladorna, och till all lycka fanns mormors gamla klocka kvar, dessutom med batteriet urtaget sa inget läckage. Oklart när den köptes, men skulle tro nagon gang pa 80 talet. Qarts och troligtvis förgylld i en mellanstorlek . 18mm band sa det är inte den allra minsta storleken. Liten, tunn, diskret och alldeles alldeles underbar. Trivs otroligt bra med den och den har fatt väldigt mycket handledstid de senaste manaderna, inte bara till kostym utan mest till sommarskjorta. Dock väldigt opraktiskt med typ negativ vattentäthet, har fatt kondens pa insidan av glaset bara Genom att titta pa vatten.
Dykare: Citizen Aqualand, klockan som varit längst i min ägo, present fran föräldrarna nagon gang i tonnaren. Används fortfarande när det är dags att klä sig i latex, även om jag inte dyker sa ofta längre, alltd rädd att jag skall glömma den för länge och att batterierna skall börja läcka, men än sa länge har det inte hännt. Används inte annars da den är för stor för mig.
Beaters: En seiko sxk, en gammal vanlig Citizen dykare, en G-Shock. En Garmin GPS för segling och skidakning.
Diverse: ett 10 tal osorterade vintage klockor köpta pa diverse loppmarknader och auktioner runt om i Europa. De ligger i en lada och samlar damm, det var anledningen till att jag registrerade mig har, tankte att jag skulle göra en drive och forsöka identifiera vad det är jag har samlat pa mig.