• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Agemollation

Breitling
Hej,
Helt ny på forumet. Jag heter Per-Johan och är bosatt i Malmöregionen. Fick en Omega Constellation av mina morföräldrar när jag konfirmerades i mitten av 70-talet. Efter att ha legat oanvänd i många år började jag använda klockan för ett tag sedan och det har i sin tur startat ett intresse. Har planer på att skapa en liten samling av Omega klockor från 60, 70-tal. Har gått med i forumet för att lära och få tips och råd.
Mvh, Per-Johan
PS. Har ingen aning var "Giraffen" i min profil kommer ifrån. :) Någon som vet hur man ändrar? Hittar inget under min profil
 

erssonnn

Omega
Hej,
Varit här ett tag men mest skummat omkring utan att posta något, införskaffade mig just min första klocka :)(Hamilton Khaki Field Automatic 38mm, H70455133) och har fått uppfattningen om att den passar bra på ett NATO eller ZULU band. Är det någon som har tips på sida där man kan köpa sig sådana?
Tack på förhand, Nils
 
Hej! Jag har varit medlem länge men inte varit aktiv. Jag är bosatt i Stockholm. Märkte att mitt nickname är felstavat, det ska vara hammersmashed.... Har alltid gillat klockor och nu när jag varit pappaledig så har jag kommit igång här. Tack KS och alla som visar sina klockor och delar med sig av den enorma mängd kunskap som finns.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hej!
Janne heter jag. Nybliven medlem här men har hängt här o smygläst från o till ända från den tid det hetta "Time to talk". (För visst var det samma forum?)
Jag har varit intresserad av klockor ända sedan jag var liten och har alltid ägt någon klocka jag tyckt mycket om. De senaste två åren har jag köpt på mig några fler klockor och samtidigt hunnit sälja ett par stycken. Ambitionen är inte att "samla" utan snarare skapa mig en liten uppsättning klockor som jag verkligen tycker om och använder. Sedan kan väl en få gå och en annan tillkomma över tid tänker jag. Har en liten blandning av Schweiz o Japan men tänkte mig utöka med en tysk också. (Är sugen på nya Sinn 556 i Mocka). Jag gillar väl främst den stilen av understated "funktionell" men ändå lite elegant klocka. Gillar sällan kronografer eller "komplikationer" utan är nöjd om man kan se vad klockan är. Allt annat klarar min telefon så bra....Gillade tidigare dykare men har insett att "Explorer typen" av klockor ger samma funktion, bekvämare format och samtidigt mer användbarhet. Funkar ju som dressklocka också.
Tick tack!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hej,
Varit här ett tag men mest skummat omkring utan att posta något, införskaffade mig just min första klocka :)(Hamilton Khaki Field Automatic 38mm, H70455133) och har fått uppfattningen om att den passar bra på ett NATO eller ZULU band. Är det någon som har tips på sida där man kan köpa sig sådana?
Tack på förhand, Nils
 

Mekanik

Breitling
Hej allihop!

Är rätt ny på forumet och tänkte därför presentera mig. Jag har alltid burit klocka men först på senare tid fått det som hobby. Min samling:
  • Citizen eco-drive
  • Citizen kvarts
  • Casio G-Shock
  • Citizen automatisk
Jag tycker att det är enklare att planera mitt liv med tiden på handleden istället för i fickan. Även fast jag tycker mycket om klockor så försöker jag att förhålla mig mindre till minuter och sekunder när jag är ledig.
 
Senast ändrad:

Mekanik

Breitling
Hej i sommarvärmen klocksnack,

Som ny här tänkte jag snabbt säga hej och kort berätta varför jag är här.

Jag har följt sidan i flera år och har läst många goda råd och inspel samt inspirerats av många bilder på era fina klockor - tack!

Jag gillar större klockor gärna över 44 mm. Så jag tar mer än gärna emot tips och råd från er på min nästa investering. Har varit inne på en IWC Pilot eller en Clean större Omega som jag ännu inte hittat..

Jag håller på att bygga upp en mindre klocksamling (igen) efter förra sommarens husinbrott - inget kul jag lovar. Vill nån veta vad man proaktivt ska tänka på så kan jag, som offer, kanske hjälpa er. Blev av med alla utom en, hade 17 stycken av varierande kvalitet och stil.
D62772E3-9D17-4C43-B585-D9F3BC529BA3.jpeg

Idag har jag en avsevärt reducerade ”samling” - dessa två:
6952C776-5E11-4EF1-9FE1-382DDC5CA224.jpeg 7E91CBDC-CBC3-4536-A984-8890B752C300.jpeg
Men den är som sagt under uppbyggnad.
Tack för din tid!
//Vadeklockan

Fy va tråkigt :( Var dom försäkrade? Hoppas du kan bygga upp en fin samling snart igen.

/ Mekanik
 
Senast ändrad:

Paulallen

Breitling
Hej! Förstagångspostare men sedan ett par månader följare. Min korta historia:
Aldrig burit klocka eftersom jag är praktiskt lagt (så få ”saker” som möjligt) men på grund av nytt jobb med lite högre status föll jag i våras för trycket och bestämde mig till slut för att köpa en klocka. Spenderade en knapp timme på nätet, olyckligt ovetandes om detta forum, men lärde mig trots allt att jag inte skulle köpa en parfymklocka samt beslutade mig för att jag inte förstod mig på komplikationer och således önskade mig en klocka utan.

Åkte till Klockmaster Frölunda torg och inhandlade snabbt en Tissot Chemin des Tourelles som jag tyckte var snygg och rimligt prissatt. Inte hade jag någon aning om att 44 mm är tämligen överdimensionerat för en dressare. Om jag ska vara ärlig visste jag inte ens vad en ”dressare” var...
Nöjd i alla fall och hem med klockan som den närmst efterföljande tiden bara lämnade armen när det var dags att duscha. Efter ett par veckor noterade jag att klockan faktiskt inte passade till alla situationee. En söndag matchandes shorts och en t-shirt såg helt fel ut.
Då gjorde jag misstaget, eller kanske tvärt om, att googla efter en ny klocka och hittade då äntligen detta forumet. Lade utan tvekan den större mängden fritidstimmar första veckan efer upptäckt på att läsa och lära mig. Vilken värld som uppenbarat sig!

Jag fastnade sedan för, vad jag fortfarande tror är den mest mångsidiga klockan, en Omega Speedmaster .005.
Denna kompletterades i juli med en Tag Heuer Aquaracer ”Pepsi” då jag saknade något att bada med. Jag älskar verkligen för färgkombinationen men en Rolex GMT dito var av uppenbara skäl inte möjlig och jag tycker fortfarande Tag Heuern är snyggare än både Tudors Black Bay ”Pepsi” och Seikos SKX007.

Men myckte vill ha mer och sedan dess har jag även skaffat mig en Seiko ”Flightmaster” (vilket är en underbar klocka, speciellt med flygband från Hirsch) som beater då mitt jobb ibland kräver fysisk inblandning.

Nu är siktet inställd på en renodlad dykare. Antingen Breitlings Superocean eller en Submariner. Men jag är osäker på om jag har energin och tålamodet som verkar krävas för att få tag på den sistnämnda utan att ruinera mig själv.

I vilket fall som helst har den här drogen till forum gett mig en ny (ohälsosam?) hobby och det är inte mer än rättvist att jag ger något tillbaka.
33F8DE15-CFA9-44CB-968E-151D5B22C01A.jpeg
 

Fripster

Breitling
Hej,

Detta är mitt första inlägg här på forumet. Det är för tidigt ännu att kalla mig själv för klockentusiast. Det vore ett hån mot er som tagit denna fina hobby till sina mest extrema höjder och riskerat hus och familj i jakt på nästa dyrgrip. Låt oss bara kalla mig för en nörd i största allmänhet, med en stark dragning till samlandet som fenomen. Efter flera dyra år i HIFI- och skivköparträsket har jag nu börjat aspirera kring klockträsket. Jag står alltså vid dörröppningen till ett nytt missbruk och hoppas att jag här ska finna vänliga själar som säger: ”Kom in till oss. Den första är gratis.”

Av någon anledning som jag inte själv kan sätta fingret på är jag perverterat intresserad av militärklockor, och därför blev det också en CWC G10 som första ”riktiga” klocka. Jag hann dock inte ens få hem klockan innan jag börjat snegla på nästa köp. Det finns således mycket som talar för att det här kan komma att kosta mig ungefär lika mycket som jag lagt på HIFI och skivor genom åren.
 
Hej alla,
Är en trogen ”lurker” som äntligen fått tummen ur att registrera sig. Detta verkar vara ett av internets trevligaste forum. Vem är jag då? maskinistfan är en man kring 40, boendes i södra Sverige i hus med fru i. Är sjöingenjör i botten och har ett förflutet i både flottan och i handelsflottan. Är idag teknisk chef i en större processindustri. Intressen är framförallt friluftsliv, i synnerhet jakt. Gillar matlagning, litteratur och musik -framförallt hårdrock/metal samt 60-70 tals musik å det mer psykadeliska hållet. Vidare har jag ett livslångt intresse för historia, i synnerhet krigshistoria. Jag och frun reser så mycket vi får tid till.

När det kommer till klockintresse så kan man säga att det är ett nygammalt intresse. När jag pluggade uppstod intresset för första gången, men då kan man sammanfatta intresset som betydligt större än vad plånboken var... ett antal seikos, tissot, certina och parfymklockor generellt köptes och flippades runt. Några år efter studierna blev jag kär. I gåva från kärleken, som sedermera blev min hustru, fick jag i gåva en Certina DS diver automatic. Den kostade nog henne en halv månadsinkomst då hon vid tillfället var student. Den klockan är min ”OW” sedan dess. Den har varit runt jorden i mitt arbete. Den har fått omåttligt med stryk i maskinrum, vid husbygge, friluftsliv samt i vardagen i allmänhet. Den är ärrad, men fungerar lika bra som när jag öppnade asken för första gången. Jag är nu inne på att hitta en ersättare så den kan få ett lite lugnare liv. Sen vet jag är att det inte kommer sluta med en klocka -mina intressen spårar alltid ur. Jag är nu i en analysfas för att välja min nästa klocka, där för stunden alternativen ser ut såhär:

Kategori: Dykare
...för att dom är så snygga och robusta:
Rolex sub 116610
Omega planet ocean 2500 (gammal modell, blir begagnat i så fall. Så snygg)
Omega planet ocean 8800 (nya modellen)

Kategori: Klassiskt
...för att jag är vuxen och jobbar på kontor :) :
Rolex DJ. Modell oklart men stål iaf. Länk och bezel varierar vad jag tycker är snyggast.
Rolex Explorer 1.
Omega Aqua terra. Vit dial?

Kategori: Coolt, tekniskt och tidlöst:
Omega speedmaster. Farfar bar sådan men den finns inte kvar i familjen. Så snygg och cool och historian är one of a kind. Enda mellan mig och ett köp av denna ikon är hur robust den egentligen är? Min klocka/or används med betoning på ”används”.

Ovan fårr duga som presentation.Hoppas jag ska trivas här och att ni ska trivas med mig.

//M
 
Senast ändrad:

Nils00

Breitling
Hej

Ny på forumet. Hängde här för ett par år sen men är nu tillbaka.
Har en ny Omega Speedmaster Moonwatch.

Hur gör ni med uppskrivningen ? Rekommenderas att aldrig låta den stanna, eller vrider ni upp den fullt på kvällen.?
 

Takuan

Omega
Jag har lurkat här till och från en stund men aldrig känt att jag behövt registrera mig. Brukar sällan posta på diverse forum trots att jag ofta läser. Men i takt med att intresset har vuxit så kom en registrering, och strax därefter även min första affär. En vintage Omega! Har känt flertalet gånger att jag saknat just en ”dressig” klocka. Har skiftat mellan en G-Shock och en Victorinoxkronograf senaste åren bara.
Inledde min karriär här med att be om råd för nästa klocka, där jag sa att den jag för tillfället mest åtrår är senaste modellen Omega Railmaster. Där har ingenting ändrats och jag väntar fortfarande på dagen då det är dags. Ännu har ingen dykt upp på säljforumet här, när det väl händer vet jag inte om jag kommer kunna stå emot.
Utöver Railmastern har jag även byggt upp ett nästan ohälsosamt ha-begär för en Sjöö Sandström Skydiver. Så det är väl de två jag hoppas att få tag i framöver. Och jag räknar nästan med att innan jag ens hunnit halvvägs så har jag hittat någon tredje klocka att tråna efter. Förr eller senare ska väl alla ha en dykare, exempelvis?
 
Tja. Kille, 26år från Mellansverige.
Har precis registrerat mig på detta forum efter en del läsande. Köpte mig en Orient och två st G-shock för några år sen, sen sinade intresset ner till typ noll.
Men jag har börjat intresserat mig mer och mer på väldigt kort tid. Så det var lika bra att registrera sig här hehe.
Har köpt en billig Seiko, och en Phoibos wavemaster som jag burit i några veckor nu. Och beställde nyligen en Zelos Hammerhead som jag väntar på.
Det känns som var och varannan på detta forum har Rolex, Panerai, IWC. Eller någon av dom mer kostsamma märkena. Antingen en, eller flera i sin samling.
Jag fick Ågren när jag beställde en klocka för 5,5tkr liksom haha.. :banghead:
 

Glappis

Omega
Hallå!

Dags för mig att presentera mig också antar jag :cool: Är från Sthlm, västerort, straxt över 40 och inbiten AIK'are och spenderar dagarna som tjänsteman på ett kommunalt bolag. Är förmodligen inne i någon slags ålderskris eftersom byxorna blir tightare, jag mer fåfäng och "tinderdejterna" yngre och yngre. Och till råga på allt har jag utvecklat ett nästan maniskt snowboardintresse utan att ens ha vågat titta på en backe tidigare.

Har blivit riktigt intresserad av klockor först på senare tid. Började med att jag skulle köpa en klocka i present förra våren. Visste vad mottagaren önskade, en riktig parfymklocka (är det det ni kallar det?) vid namn MVMT. För att göra en lång historia kort så blev det en annan present istället och jag var för lat för att skicka tillbaka den så jag började använda den istället. Jag är inte superförtjust i klockan men jag började få en massa komplimanger för den och fånig som man är så upptäckte jag att klockor är fan den ultimata accessoaren. Det blev en till parfymklocka, en Ingersoll Columbus. Framförallt för att jag (fortfarande) tycker att den är så jävla snygg men till stor del även p.g.a. att jag gick på snacket om deras anrika historia etc. :rolleyes:

Sen vet jag inte riktigt vad som hände men jag fick på något sätt upp ögonen för och jagade i fatt en Seiko Presage SSA343J1 som är helt galet jävla snygg men tyvärr inte lika snygg på min arm. Trots att jag har smaaala handleder så känns den alldeles för liten. Som tröst chansköpte jag mig en Tissot PR 516 Heritage som passar mig desto bättre. Pinsamt nog så är det dock Ingersoll'en som jag bär oftast men jag kan inte komma från hur snygg jag tycker den är och den passar till det mesta förutom formellare tillfällen. Tissot'en är den jag använder näst mest men den är lite svårare att matcha med övrig utstyrsel.

Hur som helst hittade jag hit till forumet förra hösten när jag skulle införskaffa en winder. Winder hittade jag och jag var förutseende nog att köpa en med plats för 6 klockor eftersom jag känner mig själv allt för väl. Såg ett gäng Panerai i ett skyltfönster i somras och blev hypnotiserad på det där sättet som i princip bara en riktigt, riktigt bra röv kan fånga ens uppmärksamhet. Å andra sidan så har jag blivit svårt förtjust i Oris Divers Sixty-Five kollektionen och en dykare bör väl alla entusiater ha right? Annars är ju Oris Carl Brashear L.E. också en dykare och rätt mullig. Geeeez vad mycket snyggt det finns

Men en Panerai blir det i höst/vinter, punkt. Så mycket vet jag. Och vid det laget har jag förhoppningsvis hunnit plöja igenom hela Paneraitråden :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hallå!

Dags för mig att presentera mig också antar jag :cool: Är från Sthlm, västerort, straxt över 40 och inbiten AIK'are och spenderar dagarna som tjänsteman på ett kommunalt bolag. Är förmodligen inne i någon slags ålderskris eftersom byxorna blir tightare, jag mer fåfäng och "tinderdejterna" yngre och yngre. Och till råga på allt har jag utvecklat ett nästan maniskt snowboardintresse utan att ens ha vågat titta på en backe tidigare.

Har blivit riktigt intresserad av klockor först på senare tid. Började med att jag skulle köpa en klocka i present förra våren. Visste vad mottagaren önskade, en riktig parfymklocka (är det det ni kallar det?) vid namn MVMT. För att göra en lång historia kort så blev det en annan present istället och jag var för lat för att skicka tillbaka den så jag började använda den istället. Jag är inte superförtjust i klockan men jag började få en massa komplimanger för den och fånig som man är så upptäckte jag att klockor är fan den ultimata accessoaren. Det blev en till parfymklocka, en Ingersoll Columbus. Framförallt för att jag (fortfarande) tycker att den är så jävla snygg men till stor del även p.g.a. att jag gick på snacket om deras anrika historia etc. :rolleyes:

Sen vet jag inte riktigt vad som hände men jag fick på något sätt upp ögonen för och jagade i fatt en Seiko Presage SSA343J1 som är helt galet jävla snygg men tyvärr inte lika snygg på min arm. Trots att jag har smaaala handleder så känns den alldeles för liten. Som tröst chansköpte jag mig en Tissot PR 516 Heritage som passar mig desto bättre. Pinsamt nog så är det dock Ingersoll'en som jag bär oftast men jag kan inte komma från hur snygg jag tycker den är och den passar till det mesta förutom formellare tillfällen. Tissot'en är den jag använder näst mest men den är lite svårare att matcha med övrig utstyrsel.

Hur som helst hittade jag hit till forumet förra hösten när jag skulle införskaffa en winder. Winder hittade jag och jag var förutseende nog att köpa en med plats för 6 klockor eftersom jag känner mig själv allt för väl. Såg ett gäng Panerai i ett skyltfönster i somras och blev hypnotiserad på det där sättet som i princip bara en riktigt, riktigt bra röv kan fånga ens uppmärksamhet. Å andra sidan så har jag blivit svårt förtjust i Oris Divers Sixty-Five kollektionen och en dykare bör väl alla entusiater ha right? Annars är ju Oris Carl Brashear L.E. också en dykare och rätt mullig. Geeeez vad mycket snyggt det finns

Men en Panerai blir det i höst/vinter, punkt. Så mycket vet jag. Och vid det laget har jag förhoppningsvis hunnit plöja igenom hela Paneraitråden :)
Ett tips kan vara att hålla i den där Seiko som du nu tycker är för liten. Allteftersom intresset utvecklas ökar sannolikheten att man börjar gilla även mindre klockor. Betänk att många Rollar som gillas starkt här är mellan 36 o 39 mm.... Alla storlekar (nåja) har sin plats o tillfälle men en dress klocka som Seikon skall inte vara för stor. Det tror jag de flesta är överens om. Och som sådan är den väldigt snygg !
 
Hallå!

Dags för mig att presentera mig också antar jag :cool: Är från Sthlm, västerort, straxt över 40 och inbiten AIK'are och spenderar dagarna som tjänsteman på ett kommunalt bolag. Är förmodligen inne i någon slags ålderskris eftersom byxorna blir tightare, jag mer fåfäng och "tinderdejterna" yngre och yngre. Och till råga på allt har jag utvecklat ett nästan maniskt snowboardintresse utan att ens ha vågat titta på en backe tidigare.

Har blivit riktigt intresserad av klockor först på senare tid. Började med att jag skulle köpa en klocka i present förra våren. Visste vad mottagaren önskade, en riktig parfymklocka (är det det ni kallar det?) vid namn MVMT. För att göra en lång historia kort så blev det en annan present istället och jag var för lat för att skicka tillbaka den så jag började använda den istället. Jag är inte superförtjust i klockan men jag började få en massa komplimanger för den och fånig som man är så upptäckte jag att klockor är fan den ultimata accessoaren. Det blev en till parfymklocka, en Ingersoll Columbus. Framförallt för att jag (fortfarande) tycker att den är så jävla snygg men till stor del även p.g.a. att jag gick på snacket om deras anrika historia etc. :rolleyes:

Sen vet jag inte riktigt vad som hände men jag fick på något sätt upp ögonen för och jagade i fatt en Seiko Presage SSA343J1 som är helt galet jävla snygg men tyvärr inte lika snygg på min arm. Trots att jag har smaaala handleder så känns den alldeles för liten. Som tröst chansköpte jag mig en Tissot PR 516 Heritage som passar mig desto bättre. Pinsamt nog så är det dock Ingersoll'en som jag bär oftast men jag kan inte komma från hur snygg jag tycker den är och den passar till det mesta förutom formellare tillfällen. Tissot'en är den jag använder näst mest men den är lite svårare att matcha med övrig utstyrsel.

Hur som helst hittade jag hit till forumet förra hösten när jag skulle införskaffa en winder. Winder hittade jag och jag var förutseende nog att köpa en med plats för 6 klockor eftersom jag känner mig själv allt för väl. Såg ett gäng Panerai i ett skyltfönster i somras och blev hypnotiserad på det där sättet som i princip bara en riktigt, riktigt bra röv kan fånga ens uppmärksamhet. Å andra sidan så har jag blivit svårt förtjust i Oris Divers Sixty-Five kollektionen och en dykare bör väl alla entusiater ha right? Annars är ju Oris Carl Brashear L.E. också en dykare och rätt mullig. Geeeez vad mycket snyggt det finns

Men en Panerai blir det i höst/vinter, punkt. Så mycket vet jag. Och vid det laget har jag förhoppningsvis hunnit plöja igenom hela Paneraitråden :)

Rolig historia :)

En Panerai är min graal. Spelar ingen roll vilken modell, jag tycker nästan alla är lika snygga.
Men jag vet inte om jag någonsin kommer kunna rättfärdiga priset på en Panerai..
Jag ser att du är ju relativt ny inom den här Hobbyn. Hur rättfärdigar du att spendera dom pengarna på en Panerai?
Eller är det så enkelt att du bara "Jag vill ha en sån här, då köper jag en sån" ? :greedy:
Det är ju ändå mycket pengar anser jag. :)
 
Hej alla!
Tack för ett grymt bra forum!! Har varit medlem ett bra tag men inte speciellt aktiv. Har idag en Longines Heritage 1954 och en Seiko SNZG13. Drömmer om alla slags klockor. Drömklockan varierar från dag till dag , det är väl inte helt ovanligt för denna passion Är svag för Tudor Black Bay, Rolex Explorer, Breitling Heritage, Sjöö Sandström och givetvis drömmer jag ibland om en Patek Philippe Nautilus eller en Audemars Piguet Royal Oak .
Nästa klocka blir en sommarklocka på länk som gillar poolhäng, kanske någon Tudor BB... Tips mottages tacksamt
82D6F396-01BD-44C2-9854-E179FFB076CE.jpeg

97A1E40B-7872-4990-A50D-66CF6F858BBD.jpeg
 

PeterTson

Breitling
Hej,
Precis gått med i forumet och känner att detta är en kanonplats att ”lära sig” mer om klockor.
Är från Blekinge och jobbar med inredning
Min klocksamling består idag av 2 Bulova( Vet inte varför jag gillar Bulova. Känns gedigna i mina ögon). 1 Seiko AutoRelay, 1 Swatch Automatic,
1 Skagen Quartz.
Kommer helt klart bli några timmars läsande i detta trevliga forum!!
 

Glappis

Omega
Ett tips kan vara att hålla i den där Seiko som du nu tycker är för liten. Allteftersom intresset utvecklas ökar sannolikheten att man börjar gilla även mindre klockor. Betänk att många Rollar som gillas starkt här är mellan 36 o 39 mm.... Alla storlekar (nåja) har sin plats o tillfälle men en dress klocka som Seikon skall inte vara för stor. Det tror jag de flesta är överens om. Och som sådan är den väldigt snygg !

Jo, den kommer jag behålla oavsett om jag använder den speciellt mycket eller inte. Och visst är det kanske så att jag kanske kommer gilla den mer längre fram men det kan lika gärna vara som med kläder att ett visst plagg som är skitsnyggt helt enkelt inte passar mig.

Rolig historia :)

En Panerai är min graal. Spelar ingen roll vilken modell, jag tycker nästan alla är lika snygga.
Men jag vet inte om jag någonsin kommer kunna rättfärdiga priset på en Panerai..
Jag ser att du är ju relativt ny inom den här Hobbyn. Hur rättfärdigar du att spendera dom pengarna på en Panerai?
Eller är det så enkelt att du bara "Jag vill ha en sån här, då köper jag en sån" ? :greedy:
Det är ju ändå mycket pengar anser jag. :)

Rättfärdiga är ett sånt tråkigt ord :depressed: Skämt åsido så har jag å ena sidan bränt så mycket pengar genom åren på onödigt skit men å andra sidan varit så himla förnuftig när det gäller större kostnader och vägt saker mot varandra in absurdum. Vågar t.ex. knappt tänka på hur mycket tid och pengar jag spenderat på fest & nöjen. Sen några år tillbaka har jag totalt ändrat mitt mind set. Nu när jag är grundad på något sätt och har en stabil bas så tänker jag att om jag vill ha något och förutsättningarna finns så ser jag till att skaffa det. Och det oavsett om det gäller prylar, kvinnor, jobb etc. Vill inte sitta på ålderns höst och ångra det jag inte gjorde. Jag är inte rik (än) men jag har det rätt bra så varför inte liksom.

Om min situation hade varit annorlunda, om jag hade haft familj etc. så hade jag sannolikt tänkt annorlunda men nu är det som det är. Och en klocka har ju faktiskt ett bestående värde.
 

JensBenO

Omega
Hallå! Rimligt att första posten blir här ändå. Har stalkat forumet utan användare ganska länge men tänkte att nu är det dags. Haft klockintresse sedan sena tonåren då jag fick min första automatiska klocka (en TagHeuer som fortfarande finns kvar hos mig) men det har väl skenat lite de sista åren kan man säga. "Samlingen" är inte särskilt storslagen, Carrera kronograf, Longines-dykare och en gammal gulddressare från Citizen. Kul att vara här!
 

Ryrik

Breitling
Hejsan! Liksom många andra har jag lurkat runt här på forumet ett tag utan konto och blivit mer och mer besatt av klockor och allt runtomkring. Annars är jag och mina pluttiga handleder rätt nya i hobbyn. Min favoritklocka i nuvarande samling är en vintage-Certina. Kul att man fick komma med i den här gruppen!
 
Senast ändrad:
Rättfärdiga är ett sånt tråkigt ord :depressed: Skämt åsido så har jag å ena sidan bränt så mycket pengar genom åren på onödigt skit men å andra sidan varit så himla förnuftig när det gäller större kostnader och vägt saker mot varandra in absurdum. Vågar t.ex. knappt tänka på hur mycket tid och pengar jag spenderat på fest & nöjen. Sen några år tillbaka har jag totalt ändrat mitt mind set. Nu när jag är grundad på något sätt och har en stabil bas så tänker jag att om jag vill ha något och förutsättningarna finns så ser jag till att skaffa det. Och det oavsett om det gäller prylar, kvinnor, jobb etc. Vill inte sitta på ålderns höst och ångra det jag inte gjorde. Jag är inte rik (än) men jag har det rätt bra så varför inte liksom.

Om min situation hade varit annorlunda, om jag hade haft familj etc. så hade jag sannolikt tänkt annorlunda men nu är det som det är. Och en klocka har ju faktiskt ett bestående värde.

Haha, ja jag vet. Hittade inget annat ord för det. :p
Du har rätt på väldigt många punkter där faktiskt, känner igen mig också ganska mycket i det du skriver. Även om jag bara är 26år. :)

Jag får se om det här intresset bara är en fluga eller om det stannar kvar. Jag har en tendens att få nya intressen vääldigt lätt..
Samlade på knivar (fällknivar) för ett tag sen innan det intresset svalnade. Tror jag har knivar för 50-60k ligger i en låda. Haha :rolleyes:
 

pego1031

Breitling
Hej, Peter heter jag och gillar klockor. spelar väl egentligen ingen roll vilket märke eller typ, har köpt på mig sådant som jag tycker är snyggt och estetiskt genom åren.

kan i princip ingenting så jag har säkert betalat alldeles för mycket för dom olika enheterna, men på nåt sätt så e jag nog rätt nöjd ändå.

skulle vilja lära mig mer, framför allt om de klockor som jag har. Kanske finns det någon på forumet som e bra på att laga och restaurera, kolla detaljer etc.? skulle vara kul att få lite kunskap i ämnet.
 
Senast ändrad:

DanisLL

Breitling
Hej, 38 år gammal här och bor i södra Sverige.
Har väl egentligen inte haft ett större intresse för klockor som sådant, men börjar så smått se mig om för ngt nytt att bära runt på istället för min 10 år gamla Citizen Eco-Drive WR200.
 

Luli

Breitling
Hej!

Nyreggad här men kollat klocksnack lite då och då. Markus är mitt namn och har gillat klockor sedan jag var ett barn. Min första klock moment var när min mamma köpte mig en klocka på flyget tillbaka hem från Grekland;) Min första ”riktiga” klocka är en Oris Prodiver Date! Haft den nu i 7 år. Lite stor för min handled men den sitter konfortabelt nog:)

49D6E62D-50A2-4972-A3CB-1E5D88FCF906.jpeg
 

DirkDaring

Breitling
Hej! Även jag ny på forumet, även om jag registrerade mig 2014 men inte gjort några inlägg...
Första klockintresset var då jag investerade i en "dyr" Tag Heuer för längesedan.. 9000:- var mycket pengar för en liten pojk som blickade uppåt mot klocksfärens alla möjligheter.. Därefter Rolex Explorer 2 vilket var ett väldigt stort steg, sedan en Explorer som passade mig fin-fint då jag inte har/hade så stor vrist.. Nåväl, som resande säljare såg jag en dag kostym bärande en Royal oak i sitt bästa ljus. Jag var körd. En sådan ska jag ha. Tog några år, efter mycket letande fann jag min, 15300 Royal Oak med vit urtavla! Helt sagolikt att äga en och hade den några år.. Men, det är alltid ett men.. ögonen föll tidigt även på PP Nautilus 5711, även under letandet av 15300, men var ofta för dyr.. De kostade nånstans runt 250´när jag började leta, och det gick helt enkelt inte för sig.. De vita urtavlorna var väl något mer överkomliga, men jag skulle ha en blå. Som sann investerare och en god konsument nöjde jag mig inte utan sa till mig själv, "En vacker dag!".. Sagt o gjort, i mitten av 2017, under en av mina många resor fann jag min helt nya 5711/1A. Utplockad av första ägare och såld direkt vidare till butik med förtjänst. Därefter kunde jag köpa. Ska även säga att de hade en 2011 års modell, men prisskillnaden var för liten för att inte välja år 2017 istället. Nåväl, jag har aldrig i mitt liv känt en mer tillfredställelse efter äga en Patek och bära på min arm, aldrig en mer bekväm klocka som med sin diskretion bara glänser genom vardagen. Royal Oak står ut mer och fler blickar letar sig till den fantastiska utstrålning och glans uret har. Men Nautilus, jag kommer nog aldrig skiljas från dig..
IMG_2673.jpg
 
Topp