• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här kommer en novis med nyfött intresse för riktiga klockor.

Har aldrig riktigt funderat på klockor annat än att den ska hålla tiden & kanske vara lite snygg att titta på :)

Nu har dock intresset vaknat & det ordentligt. Snöat in lite på Breitling men intevtagit steget. Än

Tack för ett kanonbra forum med massor av kunskap & hjälpsamma medlemmar

// Toca

Här kommer en novis med nyfött intresse för riktiga klockor.

Har aldrig riktigt funderat på klockor annat än att den ska hålla tiden & kanske vara lite snygg att titta på :)

Nu har dock intresset vaknat & det ordentligt. Snöat in lite på Breitling men intevtagit steget. Än

Tack för ett kanonbra forum med massor av kunskap & hjälpsamma medlemmar

// Toca

Kul! Välkommen in i klockdjungeln:) Var i din sits för 4 år sedan, ångrar inte en sekund att jag tog steget och köpte mig en Rolex OP 36, blå. Nu vill jag ta ytterligare steg och byta upp mig i modell. Man blir fast, helt enkelt. Hade samma syn som dig ang klockor innan, köpte Armani, Tissot och sånt för ca 5000kr, men inser nu vilken enorm skillnad det är med en riktig härlig läckerbit på armen:) Lycka till, du kommer inte ångra dig:)

Mvh
Danne

Ja, jag lär väl kanske presentera mig jag också.
Jag kan inte säga att jag kommit såpass långt att jag kan säga att klockor är ett direkt intresse eller hobby.
Jag har alltid burit armbandsur men då väldigt billiga som fungerar utmärkt till ett rätt aktivt liv. Dessutom tycker jag om att dra till skogs med jämna mellanrum och har inte alltid lust att släpa på telefonen då eller så har jag haft mobilen i en väska och tycker det är drygt att rota igenom väskan för att kolla tiden.
För ca 1,5 år sedan tog en bekant med mig till olika AD för att han själv skulle införskaffa en ny klocka. Då köpte även jag min första märkesklocka och sedan dess har jag intresserat mig mer och mer. En helt ny värld öppnades upp. En klocka är lika mycket ett smycke som ett armband eller ett par örhängen och jag insåg att det inte vore helt fel att ha flera klockor att välja mellan beroende på vad man ska göra eller hur man är klädd.
Jag personligen föredrar lite mindre ur och just nu är jag på jakt efter en gammal tag heuer link samt en rektangulär klocka av något slag.
Det är ett intresse som faktiskt växer sakta men säkert
Välkommen.
Du har ju även en sambo som hänger här, du som fick honom intresserad eller tvärt om?

Hej, jag heter Maria och är 27 år från Göteborg. Har alltid tyckt om klockor men det är bara på senare år jag haft råd att köpa dom. Jag har just nu en Rolex Oyster perpetual date från 1988, men är lite inne på att "uppgradera" mig. Tack för insläppet i gruppen! Hoppas jag får lära mig massor!

Bilagor

• 38633653_2106629309379308_6752366382395949056_n.jpg
    38633653_2106629309379308_6752366382395949056_n.jpg
    113.2 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Varit en "lurker" men skapade nu ett konto för att kunna ställa lite frågor till er gurus! :) Har alltid varit intresserad av klockor och har ett gäng, mest "modeklockor" men några Certinor och Seiko. Har alltid suktat efter en lyxklocka och nu när min ekonomiska situation tillåter det är det dags att investera!

Tjena! Blev tipsad om ks av en polare när jag nyligen började intressera mig av klockor. Har för tillfället två dressare men är sugen på ett dykarur från Seiko.
Verkar vara ett gött gäng här på forumet, kul att va en del av!

Hejsan!
Ny på forumet här och är mest här för att läsa och lära mig om olika klockor. Jag tillhör den skaran som bär klockorna, men kan väldigt lite om varje märke.
Varit/Är ägare till Rolex Sub, YM, Omega, Fredrique Constant, Seiko mm.
Ha en bra dag allihopa!

Hej!
Också ny här på forumet! Verkar vara en kul plattform att diskutera och få tips på! Har för tilfället en IWC Mark xvii och en Longines hydroConquest och roterar mellan... Sugen på en Rolex inom snar framtid :)

Hoppas på trevliga diskussioner här i framtiden :)

Hej! Jag är en nykomling här på KS. Hittade denna sida när jag sökte efter prisvärda men ändå högkvalitativa klockor. Som ung grabb fick jag ärva en Certina Blue Ribbon automatic som min gammalmorfar fick av Volvo flygmotor när de fyllde 25år. Dock av mindre storlek. Jag tror den är runt 36 skulle jag tro, vilket funkar fint som ”dress watch” men annars lite liten i min smak.

Efter sökande både här och på youtube (the urban gentry) så hittade jag två klockor jag fastnade för. Orient Sun&Moon v3 och Seiko skx007. Det roliga var när jag köpte min skx, så fattades fet länkar till jubileelänken och super oysterlänken och en på KS kom till undsättning direkt när jag skrev om min olycka och var beredd att skicka en extra länkbit så jag åtminstone kunde använda jubileelänken. Helt fantastiskt! Verkar vara ett rejält härligt gäng på denna sidan.

Här kommer lite bilder på min lilla samling.
EEEE2007-81D8-4F05-B6D2-5A6B12D5FEFA.jpeg
BF14A77A-100B-4B2F-9AD2-8EF9DB6EF64E.jpeg
F3B5F51C-56BC-4812-B0EB-3DD2F97CE1CD.jpeg

Ja, jag lär väl kanske presentera mig jag också.
Jag kan inte säga att jag kommit såpass långt att jag kan säga att klockor är ett direkt intresse eller hobby.
Jag har alltid burit armbandsur men då väldigt billiga som fungerar utmärkt till ett rätt aktivt liv. Dessutom tycker jag om att dra till skogs med jämna mellanrum och har inte alltid lust att släpa på telefonen då eller så har jag haft mobilen i en väska och tycker det är drygt att rota igenom väskan för att kolla tiden.
För ca 1,5 år sedan tog en bekant med mig till olika AD för att han själv skulle införskaffa en ny klocka. Då köpte även jag min första märkesklocka och sedan dess har jag intresserat mig mer och mer. En helt ny värld öppnades upp. En klocka är lika mycket ett smycke som ett armband eller ett par örhängen och jag insåg att det inte vore helt fel att ha flera klockor att välja mellan beroende på vad man ska göra eller hur man är klädd.
Jag personligen föredrar lite mindre ur och just nu är jag på jakt efter en gammal tag heuer link samt en rektangulär klocka av något slag.
Det är ett intresse som faktiskt växer sakta men säkert

Hej, jag heter Maria och är 27 år från Göteborg. Har alltid tyckt om klockor men det är bara på senare år jag haft råd att köpa dom. Jag har just nu en Rolex Oyster perpetual date från 1988, men är lite inne på att "uppgradera" mig. Tack för insläppet i gruppen! Hoppas jag får lära mig massor!

Kul med lite kvinnor på KS. Blir lite mycket gubbsurande allt för ofta.
Välkomna :)

Ny på klocksnack men haft intresset sedan flera år tillbaka och kikat litelutan att ha blivit medlem.

Har inte prioriterat annat så som resor m.m men haft ögat læbge på en HULK
Siktar på en så småningom men har en Omega Seamaster på listan just nu, modellen med vågor.

Jobbar sedan två år som anläggsdykare och dyker även på fritiden.
Har ett intresse för whisky och har köpt på mig endel. Reser mer än gärna därav har klocker hamnat lite på sidan. Har mycket att lära!

Senast ändrad:
Lasse här och ny medlem. 64 år ung och pensionär sen ett år tillbaka, efter drygt 42 år som handelsresande. Fick min första klocka av min morfar, en Tissot, då jag fyllde 7 år. Då jag har svårt att släppa iväg saker så har jag en relativt välfylld klocklåda med "affordables", typ Omega, Oris, Tissot, ett par Bulova Precisionist (vilka jag är vrålnöjd med), en liten flock GUL på silikon och gummi samt lite annat trevligt krafs. Får städa lådan innan jag skjuter ett foto på den.
Lite höstlikt väder i Skåne idag och då passade jag på att korta ett par länkar. Verkar som att handlederna har blivit tunnare av allt ölhävande under den varma sommaren. Å andra sidan så får jag släppa ut livremmen ett hål. Summan av lasterna är som bekant konstant.
Lev väl och håll tiden!
IMG_20180812_150539.jpg

Kära Klockvänner!
Helt nykläckt här på KS, kul som fasen att få ta del av alla bra diskussioner och inlägg, ser fram emot många klockäventyr framöver. Riktigt bra sida, tack för det!

Min samling är av det lite modestare slaget:
Omega dynamic från slutet av 60-talet, riktigt bra partypärla då den uteslutande bärs på helger och galej. Har en likadan länk fast i SS som används i lite mer nedklädda sammanhang. Går som tåget och fastnar verkligen på näthinnan:)
IMG_3634.JPG

Rado diastar från slutet på 70-talet, en riktig arbetshäst som får utstå sträng behandling men tycks aldrig protestera. Inuti sitter ett ETA-verk som jobbar för fullt och har aldrig tappat ett slag. Boetten är gjord i tungsten och är nästintill omöjlig att repa och tillsammans med det fasade safirglaset är det en riktigt glänsande skapelse.

IMG_3436.PNG

Mitt nästa köp kommer garanterat att bli en Rolex DJ, har fått dille på 116234 svart indextavla med Jubileelänk, gärna begagnad. Har varit inne och läst i "datejust och date tråden" en hel del och hittat mycket matnyttig information och fina bilder... Tack för det!
Ses på stan
/Arvid

Hej KS,
Jag har varit ett fan av detta forum länge utan konto så det var verkligen dags. Tycker att klockor är det bästa materiella som finns och diggar verkligen det community som finns runt ämnet. Skaffar/byter rätt sparsamt (tycker jag själv) och har aldrig ägt mer än två klockor åt gången. Jag har rätt smala handleder vilket gör att jag i mina senaste köp sökt mig till mindre storlekar. Har under min resa ägt i princip bara dykare och (mest Omega), men idag som ni kan se nedan så består min duo av smoothbezels :) Tack för medlemskap!

duo.png

Senast ändrad:
Hej,

Martin heter jag, har börjat utveckla ett klockintresse under de senaste månaderna. Köpte min första klocka nu i sommar, blev en Longines master collection L2.708.4.51.6. Varit inne här och läst mycket på sistone. Bestämde mig för att skapa konto igår för att kunna interagera lite mer här på forumet.

allt gott,
Martin

Nu är det hög tid att även jag presenterar mig.
Man på 34 år boendes i Dalarna. Alltid tyckt att klockor är "viktigt" men har alltid bara haft så kallade modeklockor och parfymklockor. En dag bestämde jag mig för att eventuellt köpa en lite dyrare klocka och då hamnade jag här. Jag beslöt mig för att köpa något nytt från AD i prisklassen 50-70000 och att hela klockan skulle sparas ihop till på ett dedikerat klockkonto, inga befintliga sparpengar skulle alltså användas utan jag skulle kämpa för klockan genom att snåla in på annat och jobba extra.

Det gick oväntat fort att spara ihop pengar, (mycket lättare att spara om man har ett roligt mål märkte jag), jag fuskade dock lite och köpte en liten seiko skx för att tjuvstarta lite medan jag väntade på det stora köpet. Sen kom vuxenlivet lite ikapp med en hel hög oförutsedda utgifter och jag beslöt mig för att lösa det genom att betala med en del av klockpengarna istället för att röra mitt något diffusa "framtidssparande". Detta innebar tyvärr att jag fick tänka om gällande klockan, jag bestämde mig för att köpa en klocka ändå men i en helt annan prisklass, det slutade med en ny hamilton khaki king och en begagnad aquaracer från forumet. Jag tycker fanatiskt bra om båda klockorna men målet är fortfarande att köpa en till "dyrare" klocka, så klockontot finns fortfarande kvar även om det nu kommer ta betydligt längre tid innan det faktiskt kan bli ett köp.

Det känns faktiskt bra att jag kommer få vänta lite längre på det stora köpet, jag kommer njuta av min aquaracer och khaki king varje dag. Dessutom kommer valet av vilken dyrare klocka jag ska köpa hinna mogna lite mer, ett "problem" som uppstod när jag hittade det här forumet var att jag upptäckte så himla mycket nya fantastiska märken och klockor som jag aldrig hört tala som innan så jag hann ändra mig ungefär 1000 gånger gällande vilken klocka jag egentligen skulle ha. En annan positiv sak var att jag nu i och med mitt köp av aquaracer här på forumet faktiskt var tvungen att få ändan ur vagnen och bli medlem här efter att ha spenderat ungefär ett år med att bara smyga runt och läsa på samt dregla över alla fantastiska bilder.

Om någon undrar vad som hände med den där skxen som jag köpte medan jag väntade på det stora köpet så gavs den bort till min lillebror så nu verkar det inte bättre än att jag fått in honom i den här galna klockvärlden också då han genast började intressera sig för mekaniska klockor istället för de parfymklockor han haft tidigare

Tack för ett fantastiskt forum och all den information och inspiration en nyligen klockintresserad dalmas kan hitta här.

Hej!
Ny på klocksnack, hittade hit när jag sökte efter en g-shock rangeman då jag har börjat få upp ögonen för robusta klockor som tål lite mer. I övrigt har jag en väldigt liten samling men med ambition att utöka den. Min smak är rätt minimalistisk skulle jag nog säga så en rangeman ligger rätt långt bort egentligen men det finns något som lockar där då jag gillar saker som är praktiska.

Gillar din Orient Sun and Moon! Den blir till att spara till ett framtida köp :)

Hej! Jag är en nykomling här på KS. Hittade denna sida när jag sökte efter prisvärda men ändå högkvalitativa klockor. Som ung grabb fick jag ärva en Certina Blue Ribbon automatic som min gammalmorfar fick av Volvo flygmotor när de fyllde 25år. Dock av mindre storlek. Jag tror den är runt 36 skulle jag tro, vilket funkar fint som ”dress watch” men annars lite liten i min smak.

Efter sökande både här och på youtube (the urban gentry) så hittade jag två klockor jag fastnade för. Orient Sun&Moon v3 och Seiko skx007. Det roliga var när jag köpte min skx, så fattades fet länkar till jubileelänken och super oysterlänken och en på KS kom till undsättning direkt när jag skrev om min olycka och var beredd att skicka en extra länkbit så jag åtminstone kunde använda jubileelänken. Helt fantastiskt! Verkar vara ett rejält härligt gäng på denna sidan.

Här kommer lite bilder på min lilla samling.
EEEE2007-81D8-4F05-B6D2-5A6B12D5FEFA.jpeg
BF14A77A-100B-4B2F-9AD2-8EF9DB6EF64E.jpeg
F3B5F51C-56BC-4812-B0EB-3DD2F97CE1CD.jpeg

Hej KS,
Äntligen registrerad! Jag har varit och lurkat på forumet under allt för lång tid och för många timmar har gått åt till reaserch för det första "riktiga" klockköpet utan ett medlemsskap. Då klockor är ett fantastiskt alternativ för oss killar att få klä sig i lite bling gäller det att välja rätt. Har alltid burit klocka men enbart parfymmodellerna så nu när plånboken tillåter känns det som att det är dags att addera lite själ till sin armskamrat. Beslutsångesten är brutal så vi får se vart det barkar, hoppas på lite hjälp för att hitta rätt men något fint blir det inom kort. :) Tack för medlemskap!

/R

Hej,

Jag heter Erik, bor i Stockholm och är helt ny på Klocksnack, men hängde för många år sedan på TTT innan de bytte plattform (med nick Masen, vilket var upptaget här märkte jag). Köpte min första egenvalda klocka 2004 vilket var en IWC AT i titan som fortfarande sitter på handleden allt som oftast. Sen har det blivit en del annat som en Speedy, Explorer 1, Jaeger, Sinn 656 m.m. Mitt största problem tycks vara att jag kärar ner mig i alla inköp och aldrig lyckas sälja något. Har en förkärlek för klassiker och ren design. På önskelistan finns allt från Omega AT till en Glashütte eller Lange (inte helt sannolikt dock).

Letar nu en konfirmationsklocka till min son vilket är anledningen till att jag började kolla igen och då insåg hur oerhört mkt jag saknat alla klockdiskussioner.

Vi hörs i forumdiskussionerna!

Hej!
Har under flera år haft ett "orealiserat intresse" för klockor, som först nu börjar blomma ut. Tidigare har det inhandlats en del Seiko och Casio men ambitionen har hela tiden legat på en kvalitativ mekanisk klocka. Inspirationen eldas alltid på ordentligt när man genom åren lurkat omkring på KS :)
Startar min resa med dagens inköp av en Oris Aquis Clipperton som jag är grymt nöjd med och kommer agera vardagsklocka för en bra tid framöver.

Ambitionen de kommande åren är dock en Sub och GMT :)

Oris Clipperton.jpg

Kära Klockvänner!
Helt nykläckt här på KS, kul som fasen att få ta del av alla bra diskussioner och inlägg, ser fram emot många klockäventyr framöver. Riktigt bra sida, tack för det!

Min samling är av det lite modestare slaget:
Omega dynamic från slutet av 60-talet, riktigt bra partypärla då den uteslutande bärs på helger och galej. Har en likadan länk fast i SS som används i lite mer nedklädda sammanhang. Går som tåget och fastnar verkligen på näthinnan:)
IMG_3634.JPG

Rado diastar från slutet på 70-talet, en riktig arbetshäst som får utstå sträng behandling men tycks aldrig protestera. Inuti sitter ett ETA-verk som jobbar för fullt och har aldrig tappat ett slag. Boetten är gjord i tungsten och är nästintill omöjlig att repa och tillsammans med det fasade safirglaset är det en riktigt glänsande skapelse.

IMG_3436.PNG

Mitt nästa köp kommer garanterat att bli en Rolex DJ, har fått dille på 116234 svart indextavla med Jubileelänk, gärna begagnad. Har varit inne och läst i "datejust och date tråden" en hel del och hittat mycket matnyttig information och fina bilder... Tack för det!
Ses på stan
/Arvid
Hej och välkommen. Forumet behöver mer Rado :)

Hej,
Helt ny på forumet. Jag heter Per-Johan och är bosatt i Malmöregionen. Fick en Omega Constellation av mina morföräldrar när jag konfirmerades i mitten av 70-talet. Efter att ha legat oanvänd i många år började jag använda klockan för ett tag sedan och det har i sin tur startat ett intresse. Har planer på att skapa en liten samling av Omega klockor från 60, 70-tal. Har gått med i forumet för att lära och få tips och råd.
Mvh, Per-Johan
PS. Har ingen aning var "Giraffen" i min profil kommer ifrån. :) Någon som vet hur man ändrar? Hittar inget under min profil

Tillbaka
Topp