• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

jorå, gubbe på 43år som fått klocka igen.

Klockor och jag, det fanns en kort tid tid då de betydde alt! Men större delen av tiden har de inte betytt någonting. för en till alleles nyss!

Jag läste någonstans här på forumet att en ärvd klocka trumfar alla regler! Det tog jag till mitt hjärta. jag skiter helt enkelt I alt och använder min morfars vardags klocka I stål med brunt band . Min ärvda klocka är ny renoverad och polerad, den har fått ett nytt armband I brunt, för det var vad min morfar hadde! Mina arbetskamrater hånar mig för min lilla söta "perfeckta" min mor säger att både morrmor och morfar hadde blivit glada när jag piffade klockan, och jag älskar att jag hör hur den tickar när jag sitter på jobbet, I bilen eller när man lägger I från sig den när man skall såva!

tänkte ett kort tag att jag nog ville ha en "egen" klocka! fastnade för en enkel Longines med en söt måne! otroligt fin liten klocka med sina små söta händer I blått och sitt enkla skin armband. Men hela klocck kontot dumpades till förmån för en racer cykel. men den där lilla klocka n men den söta lilla månen, den kommer jag att köpa endag!

klockor.JPG

Nybliven hobby-entusiast och har börjat att grotta ner mig ganska ordentligt i klockvärlden. Riktigt roligt att hitta hit, eller hittat hit har man gjort för länge sedan, men det är först nu som jag tänkte att jag skulle bli lite mer aktiv!

Utöver klockor är intresset whisky, flygresor och zombiefilmer. En helt naturlig kombo!
Välkommen!

• Like
Reactions: Dhx
Hej kära KS-medlemmar!
Jag är sen cirka 1.5år tillbaka i tiden medlem på klocksnack men har väl i ett år innan de besökt forumet tämligen frenetiskt som anonym då det är under dessa år mitt klockintresse verkligen blommat ut. Det hela började med att min pappa fick en Panerai i 50-års present av min farbror när jag var kring 14år som han aldrig kom att använda och det istället blev jag som fick pilla med. Där och då förstod jag inte alls vart någonstans det skulle föra mig men idag såhär i retroperspektiv är det mer än uppenbart.
Är fortfarande relativt nyexaminerad från universitetet och det är först nu som man med en stadigvarande inkomst haft möjlighet att förverkliga sina drömmar om att bära vissa pjäser. Även om klockintresset äter upp en stor del av ens vakna tid (och pengar) försöker jag även spendera min tid på träning, mat och vänner.
Ser fram emot att lära mig ännu mer om klockor och tjöta med likasinnade!

Over and out
/ A

Hej alla KS:are

Jag är 32 och har varit intresserad av klockor så länge jag kan minnas, mest för att jag tycker att det är en så snygg accessoar, men nu senaste 2 åren har jag mer och mer blivit intresserad av vad som finns i, men inte haft tiden.
Senaste månaden har jag börjat läsa mer och mer om klockor och senaste veckan har jag hängt här varenda kväll och läst :)

Äger en Certina DS-1 Powermatic, som jag använder oftast och en gammal Champion som jag kan använda när jag inte behöver vara rädd om klockan.

Tack för mig :)

Hej!

Efter många års kikandes på KS så var det dags att regga sig och bidra lite! Och ser att jag ej presenterat mig ju. Förlåt den långa texten men lika bra att dela med sig ordentligt.

Ok, först och främst, erkänner att jag är en klocktok. Har egentligen inte ”så många” men ska försöka berätta om samlingen i kronologisk ordning... (obs ej rankning )

Nr1. Mitt riktiga intresse för klockor startade egentligen 1992 med en gen.1 Citizen Aqualand C022a, som nu nästan 30 år efter fortfarande hänger med. En helt fantastisk klocka och tool watch! Som militärdykare fick jag införskaffa en dykare och denna var typ top-of-the-line.

Nr2. En Citizen Quartz modell ??? med safirglas på stållänk, two-tone som ger den en osande 90-tals look. Har varit en bra beater som fortfarande tickar, utan någon vristtid numer. Fick den som 30-årspresent så den får stanna!

Levde på dessa två länge...

Nr3. Omega Seamaster, SS 60-tal, ljus urtavla, date, manuell... Kom över denna klassiker via Ebay 2012, lite läskigt, men slog till. Om man kollar upp klocka i ett uppslagsverk är det troligt att just denna visas. Så god kvalitet, enkla men vackra på något sätt. Denna lugnade ju ej ner intresset direkt...

Nr4. Mycket kliande och sug efter en ny klocka ledde till införskaffning av en ny Tissot Visodate år 2014, en urtavla i silver, ETA urverk, brunt croc-armband. Instegsklocka i riktiga världen av moderna automatiska urverk skulle jag vilja påstå. Vacker och välbalanserad som ger tribut till klassisk still, funkar i många lägen och skön och upplyftande att ha på handleden.

Nr5. 2015 var det dags för intåg av en specifik smart watch , hade ett antal olika gen under några år... Var tvungen att prova, lite skamsen nu men kan säga att jag har gett dem ett helhjärtat test. Till slut blir man helt tom och jagad av dessa klockor, i längden stänger man av mer och mer notifikationer och vad är vitsen då...? Det som kan vara vits enligt mig är vissa smarta komplikationer som man lätt kan se på armen samt pulsmätare, men det är ej riktigt tillräckligt tycker jag för att ha dem på armen i princip som en ”extra telefonskärm” som man får nog av som det är. I längden räcket det med den j**la smarttelefonen ändå, och så kan man ha glädjen i att ha något fantastiskt och åtråvärt på armen som betyder något. Det är iaf min sida av denna debatt.

Nr6. Enoksen Diver E02/A införskaffades 2018, då min Aqualand fick pensionera sig som en dykarklocka. Detta är en härlig dykare som har något eget över sig, trots homage till tidigare subs, och lyfter fram rent värde i äkta användbarhet som tool watch, inget brand på urtavlan, bara en ren, rå och ytterst kapabel dykare. Måste rekommendera denna till alla som vill ha mycket för pengarna från detta nya microbrand Enoksen. Köpte även deras stållänk till den, och några andra band, som är helt ok till åter igen mycket bra värde. (Obs får ej provision från dem så som det kan låta...)

Nr7. Skagen Titanium Quartz på original stålmesh. Ärvde denna klocka 2019, men den är förvånande najs och stilig. Lite stealth och oerhört lätt, man kan nästan glömma helt att den sitter där på armen. Den har en del år på nacken men Skagendesignen är ju nästan kult, även om det inte är många av dem som jag kan tänka mig att bära... Denna har ju för min del lite affektionsvärde också.

Nr8. Sjöö Sandström Royal Classic Steel 36mm med svart urtavla och stållänk, gåva på mitt födelsedagsjubileum förra året (ska ej nämna vilket...), skattar mig väldigt lyckosam. Detta är en klocka som jag sneglat på sen den släpptes i princip. Provat den ett antal gånger över åren och kunde bara inte släppa den ur huvudet... Varje gång jag fick den på vristen kändes den märkligt perfekt, och som om det inte bara var en klocka utan påkallade större upplevelse än så... känner ni igen er? Den sitter oerhört bekvämt, och vacker IRL så att man kommer på sig att man ej vet vad klockan är trots att man just kollat... Min favorit just nu av många anledningar.

Nr9. Snöade in på G-shock squares, pga av deras fantastiska värde, intressanta historia och stora användningsområde. Heil Kikuo Ibe, å du store! Allt från NASA godkännd till cult och fashion statement, samtidigt som den kan ta i princip hur mycket stryk som helst. Fascinerande. Så köpte en DW-5600-BB (black-out) på amazon i början av året. Det är en batteridriven basmodell som med sin black-out design är stealth och cool. Men insåg att jag vill gärna ha en square med lite mer häftiga funktioner.... vilket leder till nr 10.

Nr10. GW-B5600, instegsmodell i G-shockvärldens bluetoothuppkoppling till mobilen, tough solar och atomursmottagning. Väldigt prisvärd med samma funktioner som de nya stålisarna. Med solarteknik kommer den gå för ”evigt”, så det föder den lilla preppern man har i sig någonstans.... Rolig och cool klocka, som jackar in i en helt egen kategori i sig själv, och som jag sneglat på ända sen ung.

Alla dessa klockor gör ju inte begäret mindre, och har ett antal ambitioner och drömmar på framtida anförskaffningar.... För att nämna några: En äkta moonwatch förstås (har funnits där så länge jag minns...), en Rolex ska varje samlare ha men vet ej vilken än...

Fantastiskt att utöka samlingen och klättra upp för klockupplevelsens trappa, men bekymret är ju hur man ska kunna rotera alla och om man egentligen kommer göra det. Hur många klockor kan man ha utan att samvetet hojtar till egentligen, vad säger ni?

Visst, man kan sälja klockor för att ”byta upp” sig men det är ju ett dilemma i sig, betyder ju att man måste välja vilka man ska göra sig av med...

Har ambition av att göra recension på några av mina klockor för att dela med mig av mina upplevelser på olika plan av dem. Tar gärna emot idéer om vilka ni vill veta mer om i så fall?

Inga bilder idag, ska försöka återkomma med dem.

Allt gott, vi ses i de olika trådarna!

/Uffe

Senast ändrad:
Hej,
Egentligen har jag inte råd att umgås med er då min ekonomi är knapp, andra intressen som upptar både tid och pengar (knivar och prylar) och sedan kan jag tycka om kläder och dessutom har en impulsiv gen där någonstans. Men men, nu har jag varit reggat här ett kort tag och läst lagom mycket i några år så jag får skriva lite och bidra.

Att ha något mekaniskt som en automatisk urverk har varit av stor glädje i allt mer digitaliserad värld, då jag sedan barnsben uppskattat mekaniska manicker och precision. Höra den ticka kan vara avslappnande i sig, se händerna röra sig över tavlan och visa tiden man inte får tillbaka.
Jag har haft en del olika klockor, allt från en plast transformerklocka som barn, miniräknarcasio, några seikos, en vostok, ett par swatch, G-shock, en GUL som de flesta tonåringar på '90 talet, en modeklocka i form av guess quartz och flera Steinharts.
Efter en ganska lång paus från tidtagning (10-15 år) köpte jag en begagnad Steinhart Ocean One som jag fastnade för då den var min första klocka med saphire crystal och bra fungerande verk som höll tiden.
En klocka man slipper ta av när man ska duscha eller bada i havet och riskera att bli av med på stranden. Något som påminner mig om tiden jag snorklade och undervattenfiskade med harpun, något som inte skrapas så lätt i glaset (även om det ibland har sin charm) och något som tål att misshandlas lite av jobb och fritid.
Mina favoriter finns bland Divers i storlek 36-42 mm då min vänstra handled mäter ca. 19cm, dock gillar jag att titta, läsa om och beundra de flesta urverk och skulle gärna vilja äga många olika för alla slags aktiviteter och tillställningar men man får begränsa sig lite.

Jag applicerar samma tankesätt kring mina klockor som med mina knivar och det är att den bästa kniven eller klockan är den man har på sig.
Just nu rockar jag en Steinhart Ocean One Vintage på diverse band efter väder och smak men drömmer om att få äga en Tudor Black Bay snart.

Kanske hjälper detta inlägget mig att få upp antalet poster så jag kan bjuda på några knivbilder ni annars kan se på min instagram under samma nick, och det hade varit trevligt att kunna interagera mer på köp och sälj sidan.
Ingen brådis egentligen, trevlig forum överlag måste jag säga.
Hälsningar från nybliven skåning från balkan.

Senast ändrad:
Hej alla glada klockbitna.
Är en glad skit, verksam i Stockholmsområdet med viss insyn i klockbranschen.
Tänkte mest informera om att rådande förhållande har öppnat dörrarna för de som vågar sig ut på klockjakt att göra årets fynd.

-Stjärnurmakarna i Mall of Scandinavia i Solna har just nu -30% på märken som Tag Heuer, Longines och Oris men även Tissot och Certina.

Först till kvarn är jag informerad.
xoxo

Hej!

Efter många års kikandes på KS så var det dags att regga sig och bidra lite! Och ser att jag ej presenterat mig ju. Förlåt den långa texten men lika bra att dela med sig ordentligt.

Ok, först och främst, erkänner att jag är en klocktok. Har egentligen inte ”så många” men ska försöka berätta om samlingen i kronologisk ordning... (obs ej rankning )

Nr1. Mitt riktiga intresse för klockor startade egentligen 1992 med en gen.1 Citizen Aqualand C022a, som nu nästan 30 år efter fortfarande hänger med. En helt fantastisk klocka och tool watch! Som militärdykare fick jag införskaffa en dykare och denna var typ top-of-the-line.

Nr2. En Citizen Quartz modell ??? med safirglas på stållänk, two-tone som ger den en osande 90-tals look. Har varit en bra beater som fortfarande tickar, utan någon vristtid numer. Fick den som 30-årspresent så den får stanna!

Levde på dessa två länge...

Nr3. Omega Seamaster, SS 60-tal, ljus urtavla, date, manuell... Kom över denna klassiker via Ebay 2012, lite läskigt, men slog till. Om man kollar upp klocka i ett uppslagsverk är det troligt att just denna visas. Så god kvalitet, enkla men vackra på något sätt. Denna lugnade ju ej ner intresset direkt...

Nr4. Mycket kliande och sug efter en ny klocka ledde till införskaffning av en ny Tissot Visodate år 2014, en urtavla i silver, ETA urverk, brunt croc-armband. Instegsklocka i riktiga världen av moderna automatiska urverk skulle jag vilja påstå. Vacker och välbalanserad som ger tribut till klassisk still, funkar i många lägen och skön och upplyftande att ha på handleden.

Nr5. 2015 var det dags för intåg av en specifik smart watch , hade ett antal olika gen under några år... Var tvungen att prova, lite skamsen nu men kan säga att jag har gett dem ett helhjärtat test. Till slut blir man helt tom och jagad av dessa klockor, i längden stänger man av mer och mer notifikationer och vad är vitsen då...? Det som kan vara vits enligt mig är vissa smarta komplikationer som man lätt kan se på armen samt pulsmätare, men det är ej riktigt tillräckligt tycker jag för att ha dem på armen i princip som en ”extra telefonskärm” som man får nog av som det är. I längden räcket det med den j**la smarttelefonen ändå, och så kan man ha glädjen i att ha något fantastiskt och åtråvärt på armen som betyder något. Det är iaf min sida av denna debatt.

Nr6. Enoksen Diver E02/A införskaffades 2018, då min Aqualand fick pensionera sig som en dykarklocka. Detta är en härlig dykare som har något eget över sig, trots homage till tidigare subs, och lyfter fram rent värde i äkta användbarhet som tool watch, inget brand på urtavlan, bara en ren, rå och ytterst kapabel dykare. Måste rekommendera denna till alla som vill ha mycket för pengarna från detta nya microbrand Enoksen. Köpte även deras stållänk till den, och några andra band, som är helt ok till åter igen mycket bra värde. (Obs får ej provision från dem så som det kan låta...)

Nr7. Skagen Titanium Quartz på original stålmesh. Ärvde denna klocka 2019, men den är förvånande najs och stilig. Lite stealth och oerhört lätt, man kan nästan glömma helt att den sitter där på armen. Den har en del år på nacken men Skagendesignen är ju nästan kult, även om det inte är många av dem som jag kan tänka mig att bära... Denna har ju för min del lite affektionsvärde också.

Nr8. Sjöö Sandström Royal Classic Steel 36mm med svart urtavla och stållänk, gåva på mitt födelsedagsjubileum förra året (ska ej nämna vilket...), skattar mig väldigt lyckosam. Detta är en klocka som jag sneglat på sen den släpptes i princip. Provat den ett antal gånger över åren och kunde bara inte släppa den ur huvudet... Varje gång jag fick den på vristen kändes den märkligt perfekt, och som om det inte bara var en klocka utan påkallade större upplevelse än så... känner ni igen er? Den sitter oerhört bekvämt, och vacker IRL så att man kommer på sig att man ej vet vad klockan är trots att man just kollat... Min favorit just nu av många anledningar.

Nr9. Snöade in på G-shock squares, pga av deras fantastiska värde, intressanta historia och stora användningsområde. Heil Kikuo Ibe, å du store! Allt från NASA godkännd till cult och fashion statement, samtidigt som den kan ta i princip hur mycket stryk som helst. Fascinerande. Så köpte en DW-5600-BB (black-out) på amazon i början av året. Det är en batteridriven basmodell som med sin black-out design är stealth och cool. Men insåg att jag vill gärna ha en square med lite mer häftiga funktioner.... vilket leder till nr 10.

Nr10. GW-B5600, instegsmodell i G-shockvärldens bluetoothuppkoppling till mobilen, tough solar och atomursmottagning. Väldigt prisvärd med samma funktioner som de nya stålisarna. Med solarteknik kommer den gå för ”evigt”, så det föder den lilla preppern man har i sig någonstans.... Rolig och cool klocka, som jackar in i en helt egen kategori i sig själv, och som jag sneglat på ända sen ung.

Alla dessa klockor gör ju inte begäret mindre, och har ett antal ambitioner och drömmar på framtida anförskaffningar.... För att nämna några: En äkta moonwatch förstås (har funnits där så länge jag minns...), en Rolex ska varje samlare ha men vet ej vilken än...

Fantastiskt att utöka samlingen och klättra upp för klockupplevelsens trappa, men bekymret är ju hur man ska kunna rotera alla och om man egentligen kommer göra det. Hur många klockor kan man ha utan att samvetet hojtar till egentligen, vad säger ni?

Visst, man kan sälja klockor för att ”byta upp” sig men det är ju ett dilemma i sig, betyder ju att man måste välja vilka man ska göra sig av med...

Har ambition av att göra recension på några av mina klockor för att dela med mig av mina upplevelser på olika plan av dem. Tar gärna emot idéer om vilka ni vill veta mer om i så fall?

Inga bilder idag, ska försöka återkomma med dem.

Allt gott, vi ses i de olika trådarna!
Uppföljning med bilder (årtal=anskaffningsår):
1) Citizen Aqualand C022-O88093, 1992
0DE6970E-B1F3-4715-B421-1D8CEC7ADF98.jpeg
2) Citizen Quartz Two-tone 5500-R13701, 1999
E45AF1E3-F38B-4590-80BB-70AFD5E7764D.jpeg
3) Omega Seamaster 600 ST 136.0011, tidigt 60-tal, mekanisk cal.613 (märkt ”Geneve” vilket tydligen förekom), 2012
AF46A054-06AA-4171-BB49-0862814A615B.jpeg
4) Tissot Visodate, 2014
7B872D54-5A26-4528-B5FF-6133B7C505B1.jpeg
5) No further comment, 2015
A0390892-8153-401C-928F-385DA3ECEE20.jpeg
6) Enoksen Dive E02/A (intressant microbrand), cal.NH35a (Seiko), 2018
846A07AE-12FC-49FE-851E-EC4AB8128632.jpeg
7) Skagen Titanium SS mesh, 2019
8BDED712-9982-47F1-8358-74899CDC8836.jpeg
8) Sjöö&Sandström Royal Steel Classic 36mm, 2019
3FAD44B3-9C2B-4CAF-955D-DF715E4747A7.jpeg
9) Casio G-shock DW-5600 Blackout (”lånad” bild från internet!), 2020
1FEE5C29-7726-495F-9337-8AFD13DDB38E.jpeg
10) Casio GW-B5600, 2020
465C1144-D057-45DD-9579-64372E72C007.jpeg
Det var det, hoppas det gett någon underhållning att se detta :)

Senast ändrad:
Hej forumet!
Jag är nybliven medlem här, även om jag läst en och annan tråd tidigare, vilket jag märker är vanligt ;)
Just nu är jag student ett tag till, förhoppningsvis bara fram till sommaren då tanken är att jag blir klar. Håller till i Östergötland och flyttade hit från andra sidan Vättern i samband med studierna.
Jag har ganska nyligen (senaste året) fått upp ögonen för klockor även om jag av någon anledning, så länge jag kan minnas, drömt om att få äga en Omega någon gång. Även fast det är några månader kvar till examen slog jag till på en DeVille Prestige i dagarna som en examenspresent till mig själv efter snart fem års slit.
Att det skulle bli just en klocka var inte självklart då jag även är intresserad av bra ljud och resor (ska tilläggas att jag jobbade innan universitetet, vilket kan förklara vissa dyra vanor).
I vilket fall som helst, kul att vara här och tack för ett kanonbra forum!

Hej!
Ny som medlem på forumet, gammal som anonym.
Klockentusiast sedan några år tillbaka då jag ärvde en gammal Omega constellation efter morfar. Har sedan dess snöat in på olika märken och modeller i perioder. Bidrar senare med samlingen.

hur som helst, uppskattar all intressant läsning och allas entusiasm! Hoppas kunna lära mig mer och knyta intressanta kontakter!

Hej!
Är ny medlem här, då jag nyligen funnit intresset för klockor i allmänhet och dykarklockor i synnerhet. Börjat min samling med en Citizen Aqualand och en Seiko SKX013. Hoppas på inspiration till fler, och till kontakter som kan hjälpa mig modda min SKX framöver med safirglas o lite annat fint.
Vi hörs!

Dorde heter jag och har lurkat här länge, hänger främst på amerikanska forum men vill ge KS en ärlig chans, speciellt med Hook och övriga i spetsen.

Sportar för närvarande Rolex och AP men hade även en kort sejour i PP.

Nu känner jag att det är dags att introducera mig för er alla, det tog ju trots allt bara 8 år att få tummen ur! Kanske har jag Corona att tacka för min nyvunna fritid..
Hur som helst: jag är en gó Götelaborgare som ända sedan jag tjänade min första slant på ett sommarjobb för många år sedan haft ett extra gott öga för (härliga) klockor. På senare år har det blivit mest fokus på urmakeri, och jag spenderar många kvällar frossandes i finmekanik hemma i min hobbyverkstad. Genom att hänga på KS hoppas jag få lära mig mer om detta ädla hantverk samt få äga och lära mig mer om många spännande armbandsur. För tillfället jagar jag efter en Speedy 57:a, eftersom det är en förbannat trevlig klocka i min mening. Ni andra hobbyurmakare där ute, har ni några tips på trevliga trådar man kan kika på?
Allt gott,
Henrik

Hej,
Är ganska ny på forumet, gjorde kontot för ett år sedan men har blivit lite mer aktiv nu under dessa månader. Jag är från Linköping men har bott i Stockholm sedan 2015. Jag tar min ingenjörsexamen nu i juni och vill köpa mig en fin klocka som examenspresent till mig själv. Har alltid varit intresserad över klockor och tänkte börja starta min samling. Så om ni har några bra rekommendationer på en bra "första" klocka, från t.ex. Rolex, Panerai, Omega så skulle jag vara tacksam för förslagen.
Mina hobbys är väl träning, kaffe, klockor samt musik. Har spelat viola i 12år och spelar då och då hemma, en bra avkoppling. Har även tävlat lite i kampsport under mina yngre dar.
MVH

Hej,
Efter 3 år på forumet är dags att skriva första inlägget, bortsett från ngt GG inlägg. Baserad i södra Skåne och arbetar inom digitalt med fokus på affärsutveckling. Har inget direkt långt eller spektakulärt klockintresse men har under de senaste åren börjat intressera mig för Rolex, dess historik och deras in-house produktion av klockor.

Har idag 3 klockor som får tid på armen.
Rolex 114060 från 2020
Rolex 16570 Swiss Only (Polar) från 1999
Rolex 116233 Jubilee från 2018

Tidigare klockor som har sålts.
116610lv Hulk från 2018
114060 från 2019
114060 från 2020
Omega Ultraman från 2018

Önskelistan
Rolex 16710 Cal 3186 Pepsi
Rolex 126710 BLRO

IMG_3818.jpeg

Niclas här, ny på forumet. Har alltid gillat klockor, men aldrig haft råd med de dyrgripar jag ser i detta sammanhang, dock för mig är inte det viktigaste att det är ett visst prestigemärke utan att det är snygga, sköna, gärna lite udda pjäser. Mina klockor jag använder idag är Tissot Seastar (Costeau), Locman Mare, Kampfschwimmer Uhr (replika attackdykarur 1944), Tissot Seastar 70-tal, Omega Genève 60-tal. Nu hädar jag kanske men har en Swatch irony som åker på ibland. Jag bifogar bild på en "gulddollarklocka" av märket Lejon, guld vet jag inte, kanske delvis men inga stämplar finns, swiss made står det i urtavlan, men osäker. Kanske vet någon kunnig i forumet mer om uret? Vil inte sälja då det affektiva värdet är högt. Tack!
20200322_112051.jpg

Niclas här, ny på forumet. Har alltid gillat klockor, men aldrig haft råd med de dyrgripar jag ser i detta sammanhang, dock för mig är inte det viktigaste att det är ett visst prestigemärke utan att det är snygga, sköna, gärna lite udda pjäser. Mina klockor jag använder idag är Tissot Seastar (Costeau), Locman Mare, Kampfschwimmer Uhr (replika attackdykarur 1944), Tissot Seastar 70-tal, Omega Genève 60-tal. Nu hädar jag kanske men har en Swatch irony som åker på ibland. Jag bifogar bild på en "gulddollarklocka" av märket Lejon, guld vet jag inte, kanske delvis men inga stämplar finns, swiss made står det i urtavlan, men osäker. Kanske vet någon kunnig i forumet mer om uret? Vil inte sälja då det affektiva värdet är högt. Tack!
20200322_112051.jpg
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Jag har aldrig hört talas om Lejon, men ett tips, om den är äldre, lägg ut en bild i vintage. Där finns det säkert någon som vet.

Nu känner jag att det är dags att introducera mig för er alla, det tog ju trots allt bara 8 år att få tummen ur! Kanske har jag Corona att tacka för min nyvunna fritid..
Hur som helst: jag är en gó Götelaborgare som ända sedan jag tjänade min första slant på ett sommarjobb för många år sedan haft ett extra gott öga för (härliga) klockor. På senare år har det blivit mest fokus på urmakeri, och jag spenderar många kvällar frossandes i finmekanik hemma i min hobbyverkstad. Genom att hänga på KS hoppas jag få lära mig mer om detta ädla hantverk samt få äga och lära mig mer om många spännande armbandsur. För tillfället jagar jag efter en Speedy 57:a, eftersom det är en förbannat trevlig klocka i min mening. Ni andra hobbyurmakare där ute, har ni några tips på trevliga trådar man kan kika på?
Allt gott,
Henrik
Sök lite på FP Journe om du gillar finmekanik och vackra urverk. Det är horologi när den är som finast, tycker jag.

Presenterar mig direkt istället för att lurka runt bakom kulisserna! Karim heter jag och är snart 31 år. Gammal pojkdröm att ha en eller två fina klockor i stallet. Är vare sig en entusiast eller kunnig, men grottar ofta ned mig i mina intressen. Riktigt kul att se ett sådant livat och aktivt forum som ni har här! God stämning och vettiga vuxna människor är min upplevelse efter några dagar på forumet.

Just nu sneglar jag Oyster Perpetual och Explorer I med vit urtavla. Så vacker och löjligt tur att den är en av de mest överkomliga prismässigt.

Tack för insläpp!

Karim

Hej!
Ny på forumet och i klockvärlden! Jag köpte min första "riktiga" klocka i julklapp till mig själv och det blev en Oris Diver 65. Otroligt nöjd med köpet, även om det sved i plånboken lite! Jag köpte den på länk men jag har den på gummiarband från Zuludiver.
Jag vet inte riktigt vad mitt nästa köp blir, jag går och funderar på något riktigt fint till min 40årsdag, (visserligen 4 år kvar, men då hinner jag spara lite)
Några av mina favoriter på önskelistan just nu:

Omega seamaster diver 300
Longines flagship heritage
Seiko Presage
Tissot Visodate

/Christoffer

Bilagor

• Oris.jpg
    Oris.jpg
    324.4 KB · Visningar: 17
Hej

Sebastian här och har väl alltid haft en förkärlek till vackra klockor. Dock aldrig kommit till skott att köpa något i det dyrare klasserna
Kör på min gamla trotjänare Tissot sen konfirmationen för 20 år sen och nu är nog mina ögon och budget i sökande efter rätt model av en Omega Speedmaster
Såg att där var ett Speedmaster forum förr men det har kanske slagits ihop.
har förstått att det är professional men ska leta efter. Pm:a gärna om ni har några tips till mig medan jag söker runt på forum och liknande :)
Tack!

Vill börja med att tacka för ett mycket trevligt forum!
Ägnar stor del av min klocktid att klä min Seamaster 30 i snygga och eleganta band (croco på bilden) en del tid att läsa underhållande KS-trådar om klockor och personer, lite tid att försöka att inte köpa nya klockor. Funderar mycket på vad som gör en klocka, och hittar ständigt nya snygga klockor.

Väl mött,
MartaSM30
827741AC-E70D-4CDF-B4F2-4F5A2871D6AF.jpeg

Senast ändrad:
Hej!
Mitt namn är Rickard, ny medlem (men har cirkulerat anonymt på forumet förut). Har sedan barnsben oftast haft en klocka på armen men saknat ett djupare intresse tills för några år sedan när jag köpte min första automatiska – Certina DS-1 Himalaya edition – och sen var jag fast.

Efter Certinan har jag också köpt en Squale 1521, en Seiko 5 (SNXS79) och en Junghans Max Bill. Nu står en ny klocka på tur och jag vill gärna höja ribban ett snäpp. Är mycket nära att slå till på Black Bay 36. Förvisso lika nära som jag nyligen var att köpa Speedmaster Reduced eller dessförinnan Sinn 556 eller 104, men till skillnad från alla andra klockor jag inte heller köpt så har jag ännu inte kunnat slita mig från Tudorn. Det måste nog bli en sån. Allt detta video- och bildspanande på den klockan måste hursomhelst få ett slut snart.

Vid sidan av klockor även intresserad av hockey. Är värmlänning som bor i Stockholm.
Ta hand om er!

Tillbaka
Topp