Hej!
Efter många års kikandes på KS så var det dags att regga sig och bidra lite! Och ser att jag ej presenterat mig ju. Förlåt den långa texten men lika bra att dela med sig ordentligt.
Ok, först och främst, erkänner att jag är en klocktok. Har egentligen inte ”så många” men ska försöka berätta om samlingen i kronologisk ordning... (obs ej rankning )
Nr1. Mitt riktiga intresse för klockor startade egentligen 1992 med en gen.1 Citizen Aqualand C022a, som nu nästan 30 år efter fortfarande hänger med. En helt fantastisk klocka och tool watch! Som militärdykare fick jag införskaffa en dykare och denna var typ top-of-the-line.
Nr2. En Citizen Quartz modell ??? med safirglas på stållänk, two-tone som ger den en osande 90-tals look. Har varit en bra beater som fortfarande tickar, utan någon vristtid numer. Fick den som 30-årspresent så den får stanna!
Levde på dessa två länge...
Nr3. Omega Seamaster, SS 60-tal, ljus urtavla, date, manuell... Kom över denna klassiker via Ebay 2012, lite läskigt, men slog till. Om man kollar upp klocka i ett uppslagsverk är det troligt att just denna visas. Så god kvalitet, enkla men vackra på något sätt. Denna lugnade ju ej ner intresset direkt...
Nr4. Mycket kliande och sug efter en ny klocka ledde till införskaffning av en ny Tissot Visodate år 2014, en urtavla i silver, ETA urverk, brunt croc-armband. Instegsklocka i riktiga världen av moderna automatiska urverk skulle jag vilja påstå. Vacker och välbalanserad som ger tribut till klassisk still, funkar i många lägen och skön och upplyftande att ha på handleden.
Nr5. 2015 var det dags för intåg av en specifik smart watch , hade ett antal olika gen under några år... Var tvungen att prova, lite skamsen nu men kan säga att jag har gett dem ett helhjärtat test. Till slut blir man helt tom och jagad av dessa klockor, i längden stänger man av mer och mer notifikationer och vad är vitsen då...? Det som kan vara vits enligt mig är vissa smarta komplikationer som man lätt kan se på armen samt pulsmätare, men det är ej riktigt tillräckligt tycker jag för att ha dem på armen i princip som en ”extra telefonskärm” som man får nog av som det är. I längden räcket det med den j**la smarttelefonen ändå, och så kan man ha glädjen i att ha något fantastiskt och åtråvärt på armen som betyder något. Det är iaf min sida av denna debatt.
Nr6. Enoksen Diver E02/A införskaffades 2018, då min Aqualand fick pensionera sig som en dykarklocka. Detta är en härlig dykare som har något eget över sig, trots homage till tidigare subs, och lyfter fram rent värde i äkta användbarhet som tool watch, inget brand på urtavlan, bara en ren, rå och ytterst kapabel dykare. Måste rekommendera denna till alla som vill ha mycket för pengarna från detta nya microbrand Enoksen. Köpte även deras stållänk till den, och några andra band, som är helt ok till åter igen mycket bra värde. (Obs får ej provision från dem så som det kan låta...)
Nr7. Skagen Titanium Quartz på original stålmesh. Ärvde denna klocka 2019, men den är förvånande najs och stilig. Lite stealth och oerhört lätt, man kan nästan glömma helt att den sitter där på armen. Den har en del år på nacken men Skagendesignen är ju nästan kult, även om det inte är många av dem som jag kan tänka mig att bära... Denna har ju för min del lite affektionsvärde också.
Nr8. Sjöö Sandström Royal Classic Steel 36mm med svart urtavla och stållänk, gåva på mitt födelsedagsjubileum förra året (ska ej nämna vilket...), skattar mig väldigt lyckosam. Detta är en klocka som jag sneglat på sen den släpptes i princip. Provat den ett antal gånger över åren och kunde bara inte släppa den ur huvudet... Varje gång jag fick den på vristen kändes den märkligt perfekt, och som om det inte bara var en klocka utan påkallade större upplevelse än så... känner ni igen er? Den sitter oerhört bekvämt, och vacker IRL så att man kommer på sig att man ej vet vad klockan är trots att man just kollat... Min favorit just nu av många anledningar.
Nr9. Snöade in på G-shock squares, pga av deras fantastiska värde, intressanta historia och stora användningsområde. Heil Kikuo Ibe, å du store! Allt från NASA godkännd till cult och fashion statement, samtidigt som den kan ta i princip hur mycket stryk som helst. Fascinerande. Så köpte en DW-5600-BB (black-out) på amazon i början av året. Det är en batteridriven basmodell som med sin black-out design är stealth och cool. Men insåg att jag vill gärna ha en square med lite mer häftiga funktioner.... vilket leder till nr 10.
Nr10. GW-B5600, instegsmodell i G-shockvärldens bluetoothuppkoppling till mobilen, tough solar och atomursmottagning. Väldigt prisvärd med samma funktioner som de nya stålisarna. Med solarteknik kommer den gå för ”evigt”, så det föder den lilla preppern man har i sig någonstans.... Rolig och cool klocka, som jackar in i en helt egen kategori i sig själv, och som jag sneglat på ända sen ung.
Alla dessa klockor gör ju inte begäret mindre, och har ett antal ambitioner och drömmar på framtida anförskaffningar.... För att nämna några: En äkta moonwatch förstås (har funnits där så länge jag minns...), en Rolex ska varje samlare ha men vet ej vilken än...
Fantastiskt att utöka samlingen och klättra upp för klockupplevelsens trappa, men bekymret är ju hur man ska kunna rotera alla och om man egentligen kommer göra det. Hur många klockor kan man ha utan att samvetet hojtar till egentligen, vad säger ni?
Visst, man kan sälja klockor för att ”byta upp” sig men det är ju ett dilemma i sig, betyder ju att man måste välja vilka man ska göra sig av med...
Har ambition av att göra recension på några av mina klockor för att dela med mig av mina upplevelser på olika plan av dem. Tar gärna emot idéer om vilka ni vill veta mer om i så fall?
Inga bilder idag, ska försöka återkomma med dem.
Allt gott, vi ses i de olika trådarna!