• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

martaSM30

Audemars
Vill börja med att tacka för ett mycket trevligt forum!
Ägnar stor del av min klocktid att klä min Seamaster 30 i snygga och eleganta band (croco på bilden) en del tid att läsa underhållande KS-trådar om klockor och personer, lite tid att försöka att inte köpa nya klockor. Funderar mycket på vad som gör en klocka, och hittar ständigt nya snygga klockor.

Väl mött,
MartaSM30
827741AC-E70D-4CDF-B4F2-4F5A2871D6AF.jpeg
 
Senast ändrad:

Herren

Breitling
Hej!
Mitt namn är Rickard, ny medlem (men har cirkulerat anonymt på forumet förut). Har sedan barnsben oftast haft en klocka på armen men saknat ett djupare intresse tills för några år sedan när jag köpte min första automatiska – Certina DS-1 Himalaya edition – och sen var jag fast.

Efter Certinan har jag också köpt en Squale 1521, en Seiko 5 (SNXS79) och en Junghans Max Bill. Nu står en ny klocka på tur och jag vill gärna höja ribban ett snäpp. Är mycket nära att slå till på Black Bay 36. Förvisso lika nära som jag nyligen var att köpa Speedmaster Reduced eller dessförinnan Sinn 556 eller 104, men till skillnad från alla andra klockor jag inte heller köpt så har jag ännu inte kunnat slita mig från Tudorn. Det måste nog bli en sån. Allt detta video- och bildspanande på den klockan måste hursomhelst få ett slut snart.

Vid sidan av klockor även intresserad av hockey. Är värmlänning som bor i Stockholm.
Ta hand om er!
 

Karl-Erik

Breitling
Hej!
För många år sedan var jag en frekvent läsare på detta forum men sen blev det fullt upp med annat i livet. Nu är jag dock tillbaka igen vilket känns väldigt roligt!

Min lilla klocksamling består av en Speedmaster Pro (3570.50) och en AP Royal Oak (15300) varav den sista kan komma att säljas under våren för att frigöra lite kapital (även om det är en helt fantastisk klocka). Sen beställde jag faktiskt en Swatch, sistem knight dark green, från Care of Carl igår då jag tycker att den såg ganska trevlig ut. Får se hur det känns när den sitter på handleden.

Allt gott!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej!
Ny på forumet och i klockvärlden! Jag köpte min första "riktiga" klocka i julklapp till mig själv och det blev en Oris Diver 65. Otroligt nöjd med köpet, även om det sved i plånboken lite! Jag köpte den på länk men jag har den på gummiarband från Zuludiver.
Jag vet inte riktigt vad mitt nästa köp blir, jag går och funderar på något riktigt fint till min 40årsdag, (visserligen 4 år kvar, men då hinner jag spara lite)
Några av mina favoriter på önskelistan just nu:

Omega seamaster diver 300
Longines flagship heritage
Seiko Presage
Tissot Visodate

/Christoffer


Hej

Sebastian här och har väl alltid haft en förkärlek till vackra klockor. Dock aldrig kommit till skott att köpa något i det dyrare klasserna
Kör på min gamla trotjänare Tissot sen konfirmationen för 20 år sen och nu är nog mina ögon och budget i sökande efter rätt model av en Omega Speedmaster
Såg att där var ett Speedmaster forum förr men det har kanske slagits ihop.
har förstått att det är professional men ska leta efter. Pm:a gärna om ni har några tips till mig medan jag söker runt på forum och liknande :)
Tack!



Vill börja med att tacka för ett mycket trevligt forum!
Ägnar stor del av min klocktid att klä min Seamaster 30 i snygga och eleganta band (croco på bilden) en del tid att läsa underhållande KS-trådar om klockor och personer, lite tid att försöka att inte köpa nya klockor. Funderar mycket på vad som gör en klocka, och hittar ständigt nya snygga klockor.

Väl mött,
MartaSM30



Hej!
Mitt namn är Rickard, ny medlem (men har cirkulerat anonymt på forumet förut). Har sedan barnsben oftast haft en klocka på armen men saknat ett djupare intresse tills för några år sedan när jag köpte min första automatiska – Certina DS-1 Himalaya edition – och sen var jag fast.

Efter Certinan har jag också köpt en Squale 1521, en Seiko 5 (SNXS79) och en Junghans Max Bill. Nu står en ny klocka på tur och jag vill gärna höja ribban ett snäpp. Är mycket nära att slå till på Black Bay 36. Förvisso lika nära som jag nyligen var att köpa Speedmaster Reduced eller dessförinnan Sinn 556 eller 104, men till skillnad från alla andra klockor jag inte heller köpt så har jag ännu inte kunnat slita mig från Tudorn. Det måste nog bli en sån. Allt detta video- och bildspanande på den klockan måste hursomhelst få ett slut snart.

Vid sidan av klockor även intresserad av hockey. Är värmlänning som bor i Stockholm.
Ta hand om er!



Hej!
För många år sedan var jag en frekvent läsare på detta forum men sen blev det fullt upp med annat i livet. Nu är jag dock tillbaka igen vilket känns väldigt roligt!

Min lilla klocksamling består av en Speedmaster Pro (3570.50) och en AP Royal Oak (15300) varav den sista kan komma att säljas under våren för att frigöra lite kapital (även om det är en helt fantastisk klocka). Sen beställde jag faktiskt en Swatch, sistem knight dark green, från Care of Carl igår då jag tycker att den såg ganska trevlig ut. Får se hur det känns när den sitter på handleden.

Allt gott!




Kul att ni alla har hittat hit till KLOCKSNACK, extra kul att det är fler tjejer som registrerar sig, finns mycket matnyttigt att läsa och gotta ner sig i. Jag hoppas att ni ska känna er välkomna, och kom ihåg, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!

Mvh // Affe
 

MrGoodkat

Breitling
Hej!

Jonatan heter jag. Jag har snöat in lite på klockor, och hittade detta forum. Har mest tittat runt lite än så länge.

Jag är väldigt mycket nybörjare, och har inte några stora ekonomiska förutsättningar för några dyra klockor, så det enda jag äger nu är en Gul-klocka (5100 tror jag modellen heter), och några kina-kopior. Men jag har i alla fall hittat min drömklocka, som jag har bestämt att jag ska ha någon gång! Fyller 40 i år, jag tänker att jag kan ha som målbild att kunna köpa den när jag fyller 50 år.

Men jag misstänker att jag kommer kunna få svårt att inte skaffa någon klocka eller två fram tills dess, så nu kollar jag runt och försöker hitta vilken som ska bli min första ”riktiga” klocka. Det finns ju en del att välja på, minst sagt.
 

skyseeker

Rolex
Vill börja med att tacka för ett mycket trevligt forum!
Ägnar stor del av min klocktid att klä min Seamaster 30 i snygga och eleganta band (croco på bilden) en del tid att läsa underhållande KS-trådar om klockor och personer, lite tid att försöka att inte köpa nya klockor. Funderar mycket på vad som gör en klocka, och hittar ständigt nya snygga klockor.

Väl mött,
MartaSM30
Det är ett heeeeeelt sjukt beteende!
Så med andra ord så har du hittat rätt...
Välkommen :)
 

Chronologica

Breitling
Hej,
Efter 3 år på forumet är dags att skriva första inlägget, bortsett från ngt GG inlägg. Baserad i södra Skåne och arbetar inom digitalt med fokus på affärsutveckling. Har inget direkt långt eller spektakulärt klockintresse men har under de senaste åren börjat intressera mig för Rolex, dess historik och deras in-house produktion av klockor.

Har idag 3 klockor som får tid på armen.
Rolex 114060 från 2020
Rolex 16570 Swiss Only (Polar) från 1999
Rolex 116233 Jubilee från 2018

Tidigare klockor som har sålts.
116610lv Hulk från 2018
114060 från 2019
114060 från 2020
Omega Ultraman från 2018

Önskelistan
Rolex 16710 Cal 3186 Pepsi
Rolex 126710 BLRO

IMG_3818.jpeg
Alltid en underdog i Rolexfamiljen men absolut riktig toolwatch och så fin :)
 

klockfille

Breitling
Hejsan,
Mitt namn är Filip, är 23 år och studerar till jurist. Ska snart börja arbeta som biträdande jurist på en av de större affärsjuridiska byråerna. Mitt klockintresse är än så länge ganska centrerat kring estetiken och jag är inte särskilt kunnig om vad som försiggår på andra sidan klockglaset. Då jag varit student under längre tid har jag inte hunnit skaffa mig någon samling värd att skryta om. Om man nu någonsin ska skryta om materiella ting. Jag har en speedmaster reduced triple date med vit tavla samt en IWC 3330 kvarts. Nästa klocka blir en dressare av fyrkantigt slag. Cartier eller Jaeger är lockande. Tills dess fortsätter jag läsa och bidra på forumet.
Vänligen, klockfille
 
Hej!
Ny på forumet och i klockvärlden! Jag köpte min första "riktiga" klocka i julklapp till mig själv och det blev en Oris Diver 65. Otroligt nöjd med köpet, även om det sved i plånboken lite! Jag köpte den på länk men jag har den på gummiarband från Zuludiver.
Jag vet inte riktigt vad mitt nästa köp blir, jag går och funderar på något riktigt fint till min 40årsdag, (visserligen 4 år kvar, men då hinner jag spara lite)
Några av mina favoriter på önskelistan just nu:

Omega seamaster diver 300
Longines flagship heritage
Seiko Presage
Tissot Visodate

/Christoffer
Oris 65 är en mkt trevlig klocka, ångrar lite att jag bytte bort min.
 

Bram Stoker

Breitling
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg Hej! Jag är ny här på forumet, har dock surfat runt anonymt ett bra tag. Jag heter iaf Emil. Jag diggar klockor men har inte direkt någon utbredd samling. Jag har en Seiko 5 sports med blå urtavla som en daily, en Swatch YAS405 black board från 2012 som dressare och en casio som beater. Nu i skrivandet inser jag att min lilla samling är uteslutande japansk. För att ursäkta denna lilla samling har jag som ursäkt att jag byter band på seikon. Har en oysterlänk, en jubilee, en nato och ska snart införskaffa både läder och gummi, väntat bara på att strapcode får in i lager!
 

Colomba

Breitling
Hej,

Ny på forumet, rekommenderades av en kollega/vän att hitta in här, på jakt efter en Daytona i present till mig själv samt kanske en Panerai då jag gillar deras koppling till båtar samt designen generellt.

Bär sedan 2003 en Oris TT1 Chronograf.

Med vänlig hälsning,
 
Senast ändrad:
Hej!

Blev tipsad av en vän om Klocksnack för X antal år sedan och blev medlem men har inte varit inne sedan dess förrän för ungefär 1 månad sedan. Sen dess har jag varit inne nästan dagligen och blivit som besatt av jakten på den "perfekta" klockan (för mig).
Jag har ingen samling att tala om (Budget-klockor från mina tonår såsom casio beaters, Larsson & Jennings, Morris, DW) men har på den här månaden lyckats skapa en samling jag vill försöka nå de kommande åren, klocka för klocka. Mina krav har varit att det ska vara klockor av klassiska märken som jag kan ha på mig 24/7, dvs dress, casual och vid fysisk aktivitet (inkl. vattensport). Jag har ganska smala handleder, därav storlekarna.

Nr 1 (Instegsklocka): Seiko Sarb017 Alpinist
Nr 2 (första >10k): Longines Legend Diver 36mm, ref. L3.374.4.50.6
Nr 3 (Första "lyx") Omega Aqua Terra "Skyfall" (alt. den med grön urtavla. Jag har en förkärlek för grönt)
Nr 4 (Första Rolex): Rolex Explorer, ref 114270
Nr 5 (A man can dream). Panerai PAM 00335 (den här går egentligen ifrån alla mina krav, förutom tåligheten, men satan vad snygg den är).

Bonusklocka: Cartier Santos WSSA0010. Hade jag köpt en för enbart dress hade det varit denna.

Har någon något tips på en klocka jag borde spana in som kan vara något som skulle lämpa sig i samlingen så skriv gärna!

I övrigt så vill jag tacka för ett riktigt trevligt forum! Jag tror aldrig jag sett ett mer positivt community här on the interwebbz än Klocksnack!
 
Senast ändrad:

DMill

Breitling
Har länge läst på forumet och presenterar mig nu med förhoppning att bli mer aktiv framöver!

Från Göteborg men bor i Stockholm sedan många år. Nära 30 och intresserad av klockor, kläder och skor. Är långt ifrån en impulsköpare, gällande klockor behöver jag fundera och känna in en klocka ett par år innan köp är aktuellt.

På armen har jag antingen min Certina eller Rolex.

Certina DS Action 260.7178.42.61
IMG_3015.JPG

Rolex datejust 16200
IMG_0181.JPG


Är inställd på att nästa klocka blir en Basculante. Vi ses framförallt i diskussions- och lifestyleforumet!
 

Oskan

Breitling
Hej,
Ny som medlem på forumet och relativt ny även i klockvärlden. Är på jakt efter min första "riktiga" klocka, och har än så länge inte lyckats avgränsa sökandet särskilt mycket - det finns för mycket trevligt att välja på. Har dock skaffat mig en förkärlek för JLC.

Ser fram emot att stalka köp/sälj en lång tid framöver och förhoppningvis också köpa en klocka eller två över tid.

Väl mött!
 

mido87

Omega
Har länge läst på forumet och presenterar mig nu med förhoppning att bli mer aktiv framöver!
Snyggt! Den Datejusten :woot:
Från Göteborg men bor i Stockholm sedan många år. Nära 30 och intresserad av klockor, kläder och skor. Är långt ifrån en impulsköpare, gällande klockor behöver jag fundera och känna in en klocka ett par år innan köp är aktuellt.

På armen har jag antingen min Certina eller Rolex.

Certina DS Action 260.7178.42.61
IMG_3015.JPG

Rolex datejust 16200
IMG_0181.JPG


Är inställd på att nästa klocka blir en Basculante. Vi ses framförallt i diskussions- och lifestyleforumet!
 

adiga

Breitling
Hej,
Relativt ny på forumet och i klockvärden. Har väl ingen "riktig" klocka ännu, definitionen av riktig för mig är en automat klocka och drömklockan är en IWC Portugieser men jag gillar också min quartz Certina (DS First Titanium) som jag fick i present för snart 15 år sedan.
Eftersom intresset allmänt för klockor har ökat på senare år har jag även nyligen köpt lite klockverktyg för att kunna byta batterier själv på vissa enklare klockor. Dom jag hittills valt att öppna upp är klockor som Gant och DW (döm mig inte för klockmärkena nu :)) och det är ju inte riktigt klockor som imponerar med sitt urverk men jag är sån nybörjare att jag ändå tycker det är lite coolt bara att öppna en klocka.

//Adis
 

Alex!

Omega
Varit medlem ett par år nu, super trevligt forum och lyckats göra ett par affärer.

Men jag har fortfarande inte gjort tillräckligt med inlägg för att kunna kommentera i Lifestyle forumet. Vart kan jag se hur många inlägg jag har kvar?
 

Chronologica

Breitling
Hej bästa Klocksnackare och tidentusiaster! :) Jag är alldeles ny här på forumet och vill gärna presentera mig. Jag är anställd urmakare sedan 1996 i en uraffär i södra Sverige och har haft privilegiet att få utbildning på bl.a Rolex i Gèneve som har varit oerhört spännande och lärorikt. Till hösten kommer jag dock att lämna skutan i småland och starta eget. Vintage klockor ligger mig särskilt varmt om hjärtat. Seiko är ett av favoritmärkena.
Har varit inne ett tag på KS och gillar den trevliga tonen och kommentarerna sinsemellan, så jag kommer säkert att hänga här mer och mer.
Ha det så bra! :)
It´s all about time!
/Chronologica
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Hej bästa Klocksnackare och tidentusiaster! :) Jag är alldeles ny här på forumet och vill gärna presentera mig. Jag är anställd urmakare sedan 1996 i en uraffär i södra Sverige och har haft privilegiet att få utbildning på bl.a Rolex i Gèneve som har varit oerhört spännande och lärorikt. Till hösten kommer jag dock att lämna skutan i småland och starta eget. Vintage klockor ligger mig särskilt varmt om hjärtat. Seiko är ett av favoritmärkena.
Har varit inne ett tag på KS och gillar den trevliga tonen och kommentarerna sinsemellan, så jag kommer säkert att hänga här mer och mer.
Ha det så bra! :)
It´s all about time!
/Chronologica
Kul med intresse för vintage. Välkommen till forumet :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Varit medlem ett par år nu, super trevligt forum och lyckats göra ett par affärer.

Men jag har fortfarande inte gjort tillräckligt med inlägg för att kunna kommentera i Lifestyle forumet. Vart kan jag se hur många inlägg jag har kvar?
Du kan klicka dig in på din profil antingen genom att klicka på ditt användarnamn i något av dina inlägg eller i menyn högst upp på sidan. Du har i skrivande stund 45 inlägg och det krävs 50 för att få tillgång till både köp- och sälj samt lifestyle. :)
 

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Hej! Andreas heter jag. Varit en smygläsande medlem ett par år samt köpt någon klocka genom forumet. Väntar på att hitta min perfekta Seamaster men tills dess byter jag band på min Casio Duro oftare än kalsonger. Har skägg och gillar för tillfället dykare av de flesta slag!
 

Headroom

Breitling
Hej, jag är nybliven ålderspensionär och har följt forumet av och till några år. Passande på att registrera mig nu, när särskilt vi gamlingar uppmanas att hålla oss hemma. Gillar mest vintage, men också en del moderna designer.
Här min Eterna från 1956:
em.jpg
 

Dr Svensson

Breitling
Hej!

Arvid heter jag, och jag är relativt nyinvigd i klockvärlden. Min svärfar har ett antal fina mekaniska klockor, och fascinationen av mekaniken i kombination med en förbättrad ekonomi efter studier har resulterat i att jag har blivit mer och mer intresserad.
Min gamla trotjänare, en Jaques Lemans (quarts) med ca 10 år på nacken har börjat fallera på flera sätt, så jag har gått i bytestankar en liten tid.
Kul att få komma hit, det ska bli roligt att få lära sig mer och kanske hitta en ny favoritklocka!

Arvid
 

Mr.Olsson

Breitling
Tjena!

Folke heter jag och nyligen funnit intresset för klockor och har smugit runt här på forumet i några veckor. Klockor har alltid intresserat mig men det är inte förrän nu på senare tid när jag har börjat kolla runt på vintage klockor som jag verkligen har fastnat. Intresset för mekaniken, klockornas historia, stilrena tavlor och mindre storlekar gör dem perfekta för mig. Studerar på gymnasiet och försörjer min klocklust med hjälp av min enkla McDonald's lön samt studiebidrag vilket tyvärr inte räcker särskilt långt.
Tacksam att få vara med i detta forum och ser fram emot att få dyka mig djupare in i denna fantastiska klockvärld!
 
Efter att ha hängt här inne i något år och läst i stort sett alla trådar som kommer upp. Ni vet säkert hur det tenderar att bli... tyckte jag det var på tiden att jag registrerade mig. Har ett stort klockintresse och har tidigare köpt klockor i samband med någon speciell händelse t.ex. som att man fyller jämt. Har ett par Longines, en Certina DS och har nyligen införskaffat en 60-tals seamaster. Har ända sedan jag såg en Spectre för många år sedan varit inställd på att nästa inköp skulle bli en blå Aqua Terra men allt häng här har gjort mig mer osäker än någonsin. En ny värld har ju öppnat sig:)
 

fantasten

Breitling
Efter nått år av smygande på detta forum var det dags att bli medlem och en liten presentation.
Bor i Sthlm och alltid haft en stor kärlek för våra mekaniska underverk på handleden. Har ägt flertalet olika klockor av mindre märken, men blev i veckan ägare till min första Rolex, 116710LN. En stor dröm har gått i uppfyllelse efter mkt slit och ingenting kom gratis. Hoppas kunna bidra med lite funderingar och annat. Tack för ett suveränt forum med oftast bra ton!
 
Topp