• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Freke

Breitling
Hej,

På senare tid har jag börjat intressera mig av klockor. Som mycket annat så kan det vara väldigt fascinerande att djupdyka i. Jag betraktar mig själv som en prylnörd men trots det äger jag förvånansvärt lite prylar. Jag har idag en Baume et mercier classima som jag använder lite väl ofta och skulle behöva någonting mer vardagligt. Jag är därför inne på att köpa en dykarklocka, gärna äldre men tyvärr verkar det som att vintage i klockvärlden är eftertraktat.

Jag gillar överlag klassiska klockmärken och utseenden men har framförallt intresserat mig för tudorklockor. Jag hoppas kunna komma över en 79090 eller 79190 så småningom. I närtid kanske det blir en Black Bay men jag ska vänta lite på att fler modeller kommer ut av 58an.

//Freke
 

Axan

Breitling
Tjena!
Varit med på forumet ett tag men inte så aktivt då jag har haft annat för mig. Gillar klockor och tycker det är kul att läsa här.
Just nu har jag en Glycine klocka som är väldigt fin.
 

MaxOhman

Breitling
Tjena! Nu minns jag faktiskt inte om jag skrivit en presentation redan, men vafan vi kör igen i så fall.

Mitt namn är Max, 27 år från Luleå och jobbar på domstolen med juridik (uppenbarligen). Min första klocka fick jag för cirka fyra år sedan. Det är en Seiko Premier, som jag haft under lång tid som vardagsklocka. Det var ingen klocka som jag specifikt önskat mig under lång tid, utan var som en present till mig som vilken klocka som helst - nåt att ha på handleden. Ungefär ett år senare blev jag mer intresserad för klockor, främst pga den otroligt fina samling som en kompis hade. Jag blev helt enkelt inspirerad att skaffa fler. Det ledde till inköpet av en Orient Bambino Generation 2, en svart urtavla och roseguldfärgad case med svart krokodilband. Väldigt dressig. Därefter en Seiko SNZH60 som jag slängde på ett svart hirschband med vita stygn, sedan en Steinhart Ocean One Green (som jag nu säljer för den som är intresserad) och en Seiko SARX015 av en kompis. För ungefär ett år sedan köpte jag även en Seiko SRPC97J1 och i fredags klickade jag hem en Tissot Gentleman Powermatic 80 Silicium (Blå) vilken jag fortfarande inväntar.

Det är nåt med klockor som bara är så härligt. Det är ett trevligt sätt att uttrycka sin stil och är en så bra accessoar för män. Kommer återkomma med en unboxing av Tissoten när den anländer!

Tack för mig ✌️
 

Stainless

Breitling
Halloj!

Stockholmsbaserad ingenjör och ny i klocksvängen sedan några år. Klockstallet består just nu av Seiko Alpinist Sarb017, Citizen Aqualand JP2000, Orient 3 Star, Squale 1545, Casio F-91W och en automatisk vintage-dinka med plexi som jag just nu inte minns fabrikat på.

Dagens klocka:
Just nu varvas kontor med besök i verkstadsmiljö och då passar denna skönhet!
Automatisk, d/d, mineralglass, vikta länkar, borstad boett, WR 30m, mellan +5 till +10 s/d.
Pang för pengarna helt enkelt.
upload_2020-8-18_10-0-41.png



Misstänker att detta inte är rätt plats att marknadsföra sina klockor på... men!! Om någon är intresserad av Sarben eller Citizen-dykaren så är det bara att höra av sig ;) Kan alltid vara kul att testa något nytt! Dykarn är i riktigt bra skick och Sarben ser använd och lite småsliten ut, men en riktig "looker".
 

Kaiko

Omega
Hej,

Varit här i någon månad och måste säga att detta forum är grymt.

Heter Max är 32år och uppvuxen i Stockholm men bor sedan 3år i Krakow. Gillar klockor och Negroni.

Bjuder på en bild på min Speedmaster samt dryckernas dryck men i samlingen finns även en Seamaster 300m , 2ggr Seiko 5, Buler dykare, Triwa overcomb, G-shock, Casio kalkylatorklocka, Seiko Presage Honeycomb.


Allt gott.
 

Bilagor

  • 948C530E-B362-43F0-A7E9-E76AC0263031.jpeg
    948C530E-B362-43F0-A7E9-E76AC0263031.jpeg
    74 KB · Visningar: 17

Rutström

Breitling
Hej hej,

Kan väl kalla mig för passiv klockentusiast då jag uppskattar klockor med hög kvalité och gott hantverk men har bekymmer med att hitta någon som jag faktiskt vill ha så mycket att jag kommer till skott med att köpa den.

Har haft en Tissot Seastar 1000 i 15år som tjänat mig väl utan att för den delen vara speciell på något vis. Det jag gillade mest med den var vikten, det kändes att man hade något på armen men nu när den här lämnat in vet jag inte vad som ska få ersätta dess plats. Tittar mycket på Oris Aquis, Tudor Black Bay och Breitling Avenger II men ja, nä, ingen av dom ger mig det där vill-ha-begäret, vilket stör mig så infernaliskt då jag verkligen vill ha en ny klocka.

Har kört med min garage/jakt-casio de senaste månaderna och varje gång jag kollar tiden inser jag att det är läge att göra något åt det. Men jag har då tydligen stora bekymmer med att hitta den rätta klockan.
 
Senast ändrad:
Hallå

29-årig man som gillar exklusiva kläder, accessoarer och resor.. Det finaste med just klockor är att de, till skillnad från dyra kläder, ibland kan vara en investering.. eller åtminstone relativt värdebevarande. Jag upplever det största hindret för mitt klockintresse är jantelagen och ligister på stan (Sthlm)

Äger idag en Rolex Datejust men är inne på att byta.

Mvh ”Elon”
 

Darth Brick

Breitling
Frugan har önskat sig en Steinhart Ocean 39 White (103-0722) en längre tid.
http://www.chronomaster.co.uk/watch...cean-one-39-white-mother-of-pearl/103+-+0722/

Så nu när jag äntligen tänkte göra slag i saken och beställa en från Steinhart, ja då har den precis utgått och ersatts med en ny design (103-1084). Som grädde på moset så avskyr hon allt vad guldfärger heter så den nya designen går bort. Den gamla modellen verkar vara stört omöjlig att få tag i nu.

Har forat några tips på liknande klockmodeller i samma prisklass och byggkvalitet? Har själv en Ocean 500 titan som jag är mycket nöjd med. Folk tror att den kostar mångdubbelt mer :)

Edit: Oups, fel tråd..
 
Senast ändrad:
Tjena! Johan 35 från Stockholm. Nyregistrerad användare, har ett klockintresse som sakta växt senaste 2 åren till att fullkomligt explodera nu senaste 2 månaderna. Sväljer allt på Youtube, böcker, tidningar, Instagram, Google osv men kände att klocksnack är nästa väg att gå för att uveckla intresset då man inte träffar jättemånga om dagarna som delar ens entusiasm :)

Gillar lite tooliga klockor och min blygsamma samling är en Tudor black bay black 41mm, Hamilton khaki field automatic, g-shock dw 5600, Tissot visodate och en swatch black rebel.
Har inte fler bilder för tillfället men det kommer senare :)
IMG_20190206_103046.jpg IMG_20200812_202352.jpg
 

Dejvan

Breitling
Hej!
35årig kille från västkusten med nyvunnet klockintresse! Min första riktiga klocka var en Certina DS. Efter det slog jag till på en Tag Heuer Carrera 1887. Nu är jag på jakt efter en dykare till samlingen!
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Hej!

Ny här på forumet, men lurkat som icke-medlem en tid. Är i starten av klockintresset trots min ålder på 40+ och lär mig mer och mer, mycket pga av detta forum. Har tidigare varit (och är) en sucker på rysk krigshistoria (samling av diverse medaljer osv plus min favorit av en Kalashnikov-kopia) så är främst intresserad av vintage-modeller av klockor. Ni erfarna medlemmar får gärna visa era ryska klockor. Har även en fråga: Kan inte kontakta medlemmar då "Starta en konversation" inte syns för mig. Krävs det ett antal inlägg eller en specifik medlemstid för att göra detta?
 
Senast ändrad:

Time is now

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Tjenare! varit med på forumet ett bra tag men inte postat något i trådarna...

26 år från Göteborg som älskar klockor i alla prisklasser. Här för att lära mig mer och om klockor och skapa nya klock-vänner och dela med mig av min kunskap men även lära mig nytt.
Här kommer även en liten bild på favorit för tillfället
 

Bilagor

  • DB569B38-6B60-4B06-BC95-696CD7AA58DD.jpeg
    DB569B38-6B60-4B06-BC95-696CD7AA58DD.jpeg
    296.6 KB · Visningar: 16

Stoffe-Sebbe

Rolex
2-Faktor
9)Hej!

Ny här på forumet, men lurkat som icke-medlem en tid. Är i starten av klockintresset trots min ålder på 40+ och lär mig mer och mer, mycket pga av detta forum. Har tidigare varit (och är) en sucker på rysk krigshistoria (samling av diverse medaljer osv plus min favorit av en Kalashnikov-kopia) så är främst intresserad av vintage-modeller av klockor. Ni erfarna medlemmar får gärna visa era ryska klockor. Har även en fråga: Kan inte kontakta medlemmar då "Starta en konversation" inte syns för mig. Krävs det ett antal inlägg eller en specifik medlemstid för att göra detta?
Hej. Klicka på personens namn, då dyker en profil upp, där kan du välja att starta en konversation.
 

samh

Omega
Hej,

Varit här i någon månad och måste säga att detta forum är grymt.

Heter Max är 32år och uppvuxen i Stockholm men bor sedan 3år i Krakow. Gillar klockor och Negroni.

Bjuder på en bild på min Speedmaster samt dryckernas dryck men i samlingen finns även en Seamaster 300m , 2ggr Seiko 5, Buler dykare, Triwa overcomb, G-shock, Casio kalkylatorklocka, Seiko Presage Honeycomb.


Allt gott.
Negroni är en väldigt trevlig drink, en varm sommareftermiddag innan middagen.
 
Hej

Daniel heter jag, blivit introducerad av en vän som är aktiv här på forumet, köpt lite klockor av honom, och tänkte försöka mig på att dela med mig av mina intressen.
Mc & klockor och sport. (klassisk) är inte så nördig med alla namn, men hoppas jag kan lära mig mer här, är tacksam för matrial kring heuer och racing.


Föredrar: Heuer Klockor pga släktet med racingen.

Heuer quartz 42" Acier

Heuer quartz 40"

Seiko 42" Kinetic (pepsi)

se bilderna nedan.
 

Bilagor

  • Heuer 42.jpg
    Heuer 42.jpg
    40 KB · Visningar: 18
  • heuer 40.jpg
    heuer 40.jpg
    37.3 KB · Visningar: 7
  • seiko pepsi.jpg
    seiko pepsi.jpg
    44.6 KB · Visningar: 7

Watchgambit

Breitling
Jag är Mika från Finland och har syslat med klockor hela mitt liv :) Litet mera aktiv över olika forum I facebook nu och hittade klocksnack. Jag köper bara sådana armbandsur som jag gillar, (not a flipper) men det ändrar litet hela tiden så måste jag sälja också då och då. Jag har jobbat för Volvo och har släktingar I Sverige så pratar jag svenska också men inte så bra som engelska. Jag har ungefär 20 klockor och vad jag tänker är den bästa av alla är en SNR043 limited edition 200 stycken från den nya LX-serien från Seiko.
Kolla min Insta @mystinenkellomies så vet du bäst vag har ja på gång och gärna följa och kommentera osv. Om det är något så hör jag av dig Väl Mött!
20200211_174234.jpg
 

Stoffe-Sebbe

Rolex
2-Faktor
Hej

Daniel heter jag, blivit introducerad av en vän som är aktiv här på forumet, köpt lite klockor av honom, och tänkte försöka mig på att dela med mig av mina intressen.
Mc & klockor och sport. (klassisk) är inte så nördig med alla namn, men hoppas jag kan lära mig mer här, är tacksam för matrial kring heuer och racing.


Föredrar: Heuer Klockor pga släktet med racingen.

Heuer quartz 42" Acier

Heuer quartz 40"

Seiko 42" Kinetic (pepsi)

se bilderna nedan.
Välkommen!
 

Stoffe-Sebbe

Rolex
2-Faktor
Jag är Mika från Finland och har syslat med klockor hela mitt liv :) Litet mera aktiv över olika forum I facebook nu och hittade klocksnack. Jag köper bara sådana armbandsur som jag gillar, (not a flipper) men det ändrar litet hela tiden så måste jag sälja också då och då. Jag har jobbat för Volvo och har släktingar I Sverige så pratar jag svenska också men inte så bra som engelska. Jag har ungefär 20 klockor och vad jag tänker är den bästa av alla är en SNR043 limited edition 200 stycken från den nya LX-serien från Seiko.
Kolla min Insta @mystinenkellomies så vet du bäst vag har ja på gång och gärna följa och kommentera osv. Om det är något så hör jag av dig Väl Mött!
20200211_174234.jpg
Jag är Mika från Finland och har syslat med klockor hela mitt liv :) Litet mera aktiv över olika forum I facebook nu och hittade klocksnack. Jag köper bara sådana armbandsur som jag gillar, (not a flipper) men det ändrar litet hela tiden så måste jag sälja också då och då. Jag har jobbat för Volvo och har släktingar I Sverige så pratar jag svenska också men inte så bra som engelska. Jag har ungefär 20 klockor och vad jag tänker är den bästa av alla är en SNR043 limited edition 200 stycken från den nya LX-serien från Seiko.
Kolla min Insta @mystinenkellomies så vet du bäst vag har ja på gång och gärna följa och kommentera osv. Om det är något så hör jag av dig Väl Mött!
20200211_174234.jpg
Välkommen! Jag ska kika på din sida, spännande.
 
Dagens mina herrar och damer (och övriga för den delen). Johannes heter jag och har ett intresse för allt gammalt och mekaniskt; från bilar till grammofoner till urverk. Läser till sjuksköterska, vilket är lite paradoxalt då jag inte får bära armbandsur i tjänst. Därav suktar jag främst över fickur. Har för tillfället två i min magra samling. De är inget att skryta om (det visar sig att studenter inte tjänar så mycket, who knew!) men de håller tiden och glädjer mig ändå!

Ena klockan är min Gamla Trofast; en Viking med 40mm Cortebert cal 532 (Ankar-Ur med Kontrollerad gång, my word!), som ligger i "lillfickan" på jeansen, förankrad till densamme med ett skosnöre knutet till en bältesögla.

IMG_20190413_144335.jpg

IMG_20190413_165522.jpg

IMG_20190413_165408.jpg


Den andra är ett nyare inköp; en liten Facit med uppochnervänd tavla. Perfekt som vårdur med kedjan från mor min. Ingen aning vilket verk som är i den dock...
IMG_20190413_144604.jpg

Har för övrigt ambitioner att någon gång kunna serva mina egna klockor, 'to be continued' med den saken...
Mäktigt med en till Umeåbo! Klockintresset verkar inte helt begränsat till sthlm med omnejd ;)
 

Brenino

Omega
Hej!
Jag har fått ett intresse av klockor på sistone. Har varit utan klocka sedan mobiltelefonen kom, men nu känner jag att jag saknar klocka på armen.
Har haft några billiga kvartz-klockor som jag inte vet vart de tog vägen, men det är ingen större förlust.
Börjar ju min klocksamling med min första automatisk klocka, som är en Omega Seamaster TV-dial från 1972.
Nästa inköp ska bli en 16710 eller en Milgauss.
 

Rolfo

Breitling
Hej,

Har tittat runt här ett tag och registrerade mig 2018, så det är väl hög tid att presentera sig..
Jag är 50+ och bor i en minder ort i Medelpad. Klockintresset fick jag för några år sen när jag besökte Hongkong första gången och köpte en klocka till min dotter. Sen dess har jag nördat ner mig fullständigt och plöjer Youtube och poddar dagligen. Jag har så smått börjat samla på klockor och samlingen växer så sakteliga. Just nu är det vintage Heuer som är mest spännande.

Vi hörs..
 

Behrendt

Breitling
Hej alla! Jag älskar klockor och önskar att jag hade ekonomi att gå bananas Har under många år burit g-shock klockor ,mycket för tåligheten. Har precis införskaffat en Oris Aquis Date 43mm som jag tycker är himla läcker och framförallt stilren. Tycker det är intressant att kika runt här i klocksnack och hitta likasinnade. Finns mycket smått och gott. Skulle vilja äga en rolex eller en philippe patek någon gång i framtiden. Önskar er alla en trevlig dag!
 

Brenino

Omega
Jag har inte riktigt förstått vad som krävs för att man ska kunna annonsera köp/sälj här på KS. jag ska skriva ett antal inlägg förstår jag.
Frågor:
1. Räcker det med att jag svarar på andras ämnen eller måste jag starta 50 egna ämnen?
2. Var kan jag läsa hur många inlägg jag skrivit, och således vad som återstår?
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Jag har inte riktigt förstått vad som krävs för att man ska kunna annonsera köp/sälj här på KS. jag ska skriva ett antal inlägg förstår jag.
Frågor:
1. Räcker det med att jag svarar på andras ämnen eller måste jag starta 50 egna ämnen?
2. Var kan jag läsa hur många inlägg jag skrivit, och således vad som återstår?
De räcker med att skriva som du gjort här! :)
 
Topp