• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kapten Krok

Breitling
Skepp ohoj,
Började som ung grabb med kvarts chronografer med mycket funktion och hade Swatch med cool neon.
Rotade i några lådor hos morfar, öppnade upp baksidan och upptäckte hur vackra och fantastiska verken var. Köpte Bergeon skruvmejselset, men kunde inte fixa dem själv...(Ingen youtube här inte) De skickades på service. Gick sedan över till morfars mekaniska ur - Terval och Arsenal med nya armband och glas - som nya!
Ryss-automat från 90-talet köptes på plattan "VOSTOK Submarine Commander" gick i ett par år.
Sedan 2001 vårdar jag en Omega Seamaster GMT till vardags. Nöjd med den, j-vlar vilket bra ur!
Den har servats ett par gånger, när den tydligt säger ifrån - en slitvarg!

Nu vill jag lära mig mera, och hoppas kunna serva några ur. Börjat buda på enkla mekaniska ur, första har landat.
Gillar vintage och ur som sticker ut i form och färg - åt båda hållen, helt clean eller crazy . Men tycker också att Seiko mods kan blir skoj som Noob.

Epilog:

Uppskattar den sköna stämningen som verkar vara genomgående i trådarna.
Och Shit vilken kunskap ni besitter i forumet.
I like!
 

Henke01

Omega
Hej KS,
Jag tänker att det kanske är på tiden att presentera mig, hittills har jag till störst del följt trådarna och tagit del av den gedigna kunskap som det är forumet besitter. Jag har alltid haft ett klockintresse, har en DJ idag och tror mig nu vara på jakt efter en BB58.
Tack för ett bra forum!
/Henrik
 

dcb

Omega
Inte så ny här, men första posten. Bifogar bild på familjen. Var och en fyller sitt syfte. Min absoluta favorit, kanske den bästa klockan någonsin, Speedmaster FOIS, blev tyvärr stulen för ett par år sedan och saknas stort av övriga familjemedlemmar.
IMG_20200919_182320.jpg
 

cello

Breitling
Tack för all kunskap ni besitter alla klockentusiaster. Jag har stor nytta av detta forum ska ni veta, och nu är tiden mogen att ansluta.

Jag har alltid varit nyfiken på all sorts teknik och historia bakom teknik, så jag bestämde mig tidigt för att bli ingenjör. Extra intressant finner jag att upptäcka mekaniska lösningar på fritiden som kontrast till mitt jobb i it-branschen. Klockornas mekaniska historia är också fascinerande från stort format i kyrktornen, via golvur, väggur, till bordsur. När klockor sedan behövdes i rörelse på fartyg kom ingenjörer på nya lösningar, som gradvis krympte format till fickur och armbandsur. Vilka hjältar!

Jag hade en Certina DS quartz dressklocka i 30 år och hade livet fullt med andra intressen, men när jag fann Denkes bok på bokrea (2019 tror jag) så tog intresset fart, och boken ledde till detta forum, podden Urbildningsradion och fler böcker. På biblioketet bläddrar jag emellanåt i den stora boken om Zenith med fina bilder.

Nu bär jag en Corbeau ref. CQ2.202 från Nezumi Studios med Seikos VK63 mekanisk kronograf och quartz i kombination. Den kändes prisvärd och jag trivs med designen inspirerad av Lemania från epoken med flygplan 37 Viggen. Jag är svag för flygarur generellt, men gillar även fältklockor och dykare där funktion står i fokus. Är nu sugen på att prova mekaniska automater, så jag dräglar över annonserna här i forumet.
corbeau_brun_skjorta_800x450.jpg
 

Just_exclus1ve

Breitling
Hej alla glada, på dagarna jobbar jag som mekanik ingenjör inom Göteborgs fordonsindustri.

Aldrig varit på några forum tidigare men nu är det dags. Jag är förövrigt väldigt förtjust i Omega klockor, mestadels den sportigare varianten.

Tack för mig! Ser fram emot att bli delaktig i detta fantastiska community!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Hej alla!
Jag har inte riktigt förstått hur det här fungerar, när kan man börja svara på inlägg eller skriva egna ?
Du kan både svara på och skriva egna inlägg. Det finns dock en begränsning till Köp & Sälj samt Lifestyle där det i regel krävs 50 inlägg för att få posta. Reglerna framgår av beskrivningen av respektive forumdel.
 

BjornAgain

Cartier
2-Faktor
Hejsan!
Har varit intresserad av armbandsur under lång tid. Det började med vintage Omegor, Certinor etc. Efter ett tag gled intresset över mer mot dykarur. Jag hängde mycket på Timefactors-siten på den tiden och har en hel del Precisista-modeller som minne av det. För kanske 10 års sen kände jag att det fick räcka och gick cold-turkey så att säga :)

Första återfallet var när jag fick syn på en Oris 65 diver när jag gick förbi en urmakare för kanske 3 år sen. Den stillade hungern ganska länge, men i samband med Coronan här så har det blivit en hel del skärmtid och nu är missbruket i fullgång igen. Jag är definitivt en watchoholic som fått återfall igen :)

Kul att se hur mycket som har hänt sen förra gången så att säga. Första gången jag såg en bronsklocka kunde jag inte förstå hur någon kunde köpa något så fult och nu sitter jag där själv. Se bildbevis nedan. Visar väl bara hur lätt det är att bli indoktrinerad :)

maranez_blue_bronze.jpg
 

Oscar-Bob

Omega
Hej KS,

Hängt på forumet en längre tid utan att haft ett konto. Tog tag i det nu så jag kan delta på riktigt.

Klockintresset har alltid funnits där. Har lite olika gamla dressare men har svårt att välja annat än min DJ. Jagar en sub no date från 85. Gillar vintage framför nytt. Det var allt för nu.

// K
 
Senast ändrad:

Niklas Axelsson

Breitling
Hej alla klockentisuaster,

Först så måste jag tacka för ett fantastiskt forum. Vilken kunskap det finns att tillgå. Underbart!
Mitt klockintresse växte fram i unga år när jag ärvde två stycken Omega, ett armbandsur och ett fickur. Fickuret hade ett helt fantastiskt urverk som gav mig gåshud på armarna. Kan få gåshud än idag!

Kollektionen kommer jag inte att avslöja i sin helhet än, men som klockfanatiker så måste jag uppskatta de svenska klocktillverkarna, som SS och Halda. Även om dessa har ett schweiziskt hjärta. Det är något speciellt med en handbyggd svensk klocka. Sen så klappar hjärtat lite extra hårt för Omega Speedmaster. Fantastisk historia och väldigt trevliga klockor.

Hade chefen betalat mig bättre så hade jag införskaffat några av mina holy grails som är A. Lange & Söhne Saxonia 405.034 och Zeitwerk date 128.038 eller varför inte en PP calatrava 5520P-001 i platina, men dessa får man drömma om ett tag till….

Trevlig kväll
/ Niklas
 

HM80

Cartier
Hej alla klocknördar

Fick tips av en kille på jobbet att hoppa på klocksnack.se tåget...och nu är jag här!. hHft konto ett litet tag men började posta lite här och var bara idag.
När det kommer till favorit klocka eller märke så är det väldigt blandat. Jag är förtjust i lite allt möjligt, allt från Omega till Vostok :)
 

Ocder

Breitling
Tjena alla klockentusiaster.
Har ''lurkat'' ett tag men känner att det kryper lite väl mycket i fingrarna nu så kände att det var dags!
Kör just nu på en Omega SMP 300M som också är min första ''dyrare'' klocka. Mest rört mig runt i Seiko träsket innan.
Drömmer och letar även efter en 5-siffrig YM40 eller explorer 2 :D
Slänger med en bild i halvdassigt ljus!
 

Bilagor

  • IMG_4874.jpg
    IMG_4874.jpg
    281.8 KB · Visningar: 8

181.HF

Breitling
Tjena!
Likt föregående skribenter tänkte jag bara presentera mig snabbt. Måste börja med att lägga mig platt, är en Rolextorsk. Det började väl när en polares farsa klev in i omklädningsrummet i tonåren med en guldig Daytona som jag blev intresserad. Bland det vackraste jag sett. Sedan dess har jag börjat gilla klockor i allmänt och Rolex i synnerhet.
Sjukt kul att vara medlem i forumet, extremt mycket kunskap och nörderi som jag älskar.
Så keep up the good work! Vi hörs säkert i någon diskussionstråd.
Väl mött // H
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Morrn!
Lurkat här ett tag i smyg :) Klockintresset har smugit sig på senaste åren, men äger faktiskt ingen vettig klocka idag. Besöker köp och sälj frekvent och sneglar efter en SKX007 med rätt patina. Trevligt forum det här, och jag har lärt mig massor.

Ha en bra dag!

/Rickard
 

Underwriter

Breitling
2-Faktor
Hej!
Inte ska väll jag ta plats här bland alla riktiga entusiaster kommer jag på mig själv att tänka. Men nu är det dags att på något vis försöka bidra och då lär man ju börja här! Har följt och läst en del på Klocksnack sedan 2015 när jag började läsa inför att skaffa min Omega.

Klockor jag skulle vilja äga eller prova på att äga inom överskådlig tid:
  • Hublot Classic Fusion
  • Panerai Luminor med california dial
  • Datejust, men får inte köpa innan min fästmö bestämt sig för hur hennes ska se ut...
  • Adidas M1 - jag vet knäppt men vore bra att ha ibland.

Vet inte om man kan kalla två en samling men det är en start
Ber om ursäkt för bilden men Mother of pearl tavlan är svår att fånga på bild. Den tenderar att bli platt och vit då.

30F919A3-1831-4BB7-ABE0-C452B1E6BF9C.jpeg
C67EE950-A1D8-49B4-ACEC-F81BE9C5A6A8.jpeg

Önskar er ett härligt slut på helgen!
 
Hej!
Inte ska väll jag ta plats här bland alla riktiga entusiaster kommer jag på mig själv att tänka. Men nu är det dags att på något vis försöka bidra och då lär man ju börja här! Har följt och läst en del på Klocksnack sedan 2015 när jag började läsa inför att skaffa min Omega.

Klockor jag skulle vilja äga eller prova på att äga inom överskådlig tid:
  • Hublot Classic Fusion
  • Panerai Luminor med california dial
  • Datejust, men får inte köpa innan min fästmö bestämt sig för hur hennes ska se ut...
  • Adidas M1 - jag vet knäppt men vore bra att ha ibland.

Vet inte om man kan kalla två en samling men det är en start
Ber om ursäkt för bilden men Mother of pearl tavlan är svår att fånga på bild. Den tenderar att bli platt och vit då.

30F919A3-1831-4BB7-ABE0-C452B1E6BF9C.jpeg
C67EE950-A1D8-49B4-ACEC-F81BE9C5A6A8.jpeg

Önskar er ett härligt slut på helgen!
Vad är det för TH? Aldrig sett tidigare.
 

AndreasVH

Omega
2-Faktor
Tjenare! Har lurkat och postat lite sporadiskt sedan i våras, så det kan ju vara på sin plats att presentera sig här också.

Klockintresset smög sig på under förra året med inköp av några roliga klockor från ett märke rotat i skateboardvärlden som drivs av bra människor. Sedan vändes blicken mot mekaniska klockor och en och annan Seiko 5 hittade hem. Till slut slog Covid19 till och under hemmasittandet upptäckte jag detta forum och allt som har med klockvärlden att göra. Våren spenderades med att supa in så mycket som möjligt, samt köpa på sig lite klockor i "affordable"-segmentet för att komma fram till vad man gillar. Började också modda de Seiko 5 jag har vilket har varit kul.

Det har varit väldigt intressant att komma fram till vad man gillar och varför man gillar det. Efter ett tag är blir det rätt klart vilka man favoriserar och vilka som får ligga kvar i lådan. Detta är "the staple of my collection" nu åtminstone:
Seiko SARG003 - perfekta field-klockan, imho
Seiko SARB033 - slås varje gång av de fina detaljerna och att den känns "dyrare" än den är
Autodromo Group B - är man en sucker för rally från 80-talet är denna given
Yema Navygraf - otroligt fin retrodykare i den storlek som jag föredrar
Semper & Adhuc L'Immédiate Classique - lite dyrare än ovanstående, men så fort jag läste om märket och tanken bakom ville jag ha en och jag ångrar mig inte

Vart kommer detta leda? Ingen aning, men jag tittar förstås på lite "finare" klockor där en Explorer är min Graal som den praktiskt lagda människa jag är.
Jag har grottat ner mig i många trådar och lärt mig mycket här på forat, men speciellt aktiv kommer jag nog aldrig bli. Jag är reggad på diverse forum som har med intressen att göra (cykling, skateboard, bilar), men det är samma sak där; jag föredrar att hålla mig på utsidan och titta in, så att säga. :cool:

Allt gott!

149F2F42-5C56-455B-BBC0-52DEEAE7E66F.JPG
 
Tjenare allesammans,
Jag har hängt och kollat lite sporadiskt i några år men jag har tänkt att jag ska bli medlem och faktiskt dela med mig lite av de projekt jag har på G framöver.

Men lite om mig är att jag kommer ifrån Norrland och har bott lite överallt i Sverige men är nu vid västkusten, gjorde även några stopp utomlands däremellan men klockorna har jag alltid haft med mig.

På Sommaren blir det oftast min TH som får hänga med på handleden men jag har lite andra klockor som ni förhoppnings kommer att få se här också
20200928_211104.jpg

MvH
GuttedFeelings
 

MGM

Breitling
Hej,
Har följt forumet ett tag, och har egentligen haft ett livslångt klockintresse, men utan att förköpa mig om man säger så. Det senaste året har jag tröttnat på billiga Quartz-klockor. Inget fel på dem egentligen, men suget efter mekaniska urverk har vuxit. Min favorit på handleden just nu är en Seiko Turtle Save the Ocean som är relativt nyinköpt. Annars har jag en svaghet för lite smäckrare klockor som min trogna lilla Glycine. Hoppas kunna bidra mer aktivt på forumet framöver.
För tillfället är jag på jakt efter en snygg field-klocka och har span på Seiko och Hamilton.
83A3A4F9-4E41-4CA1-87EA-49496928F67D.jpeg
21BAD401-D581-4CCD-A654-C5BF48061A58.jpeg
 
Senast ändrad:

Subc

Omega
Tjenare! Har lurkat och postat lite sporadiskt sedan i våras, så det kan ju vara på sin plats att presentera sig här också.
Klockintresset smög sig på under förra året med inköp av några roliga klockor från ett märke rotat i skateboardvärlden som drivs av bra människor. Sedan vändes blicken mot mekaniska klockor och en och annan Seiko 5 hittade hem. Till slut slog Covid19 till och under hemmasittandet upptäckte jag detta forum och allt som har med klockvärlden att göra. Våren spenderades med att supa in så mycket som möjligt, samt köpa på sig lite klockor i "affordable"-segmentet för att komma fram till vad man gillar. Började också modda de Seiko 5 jag har vilket har varit kul.

Det har varit väldigt intressant att komma fram till vad man gillar och varför man gillar det. Efter ett tag är blir det rätt klart vilka man favoriserar och vilka som får ligga kvar i lådan. Detta är "the staple of my collection" nu åtminstone:
Seiko SARG003 - perfekta field-klockan, imho
Seiko SARB033 - slås varje gång av de fina detaljerna och att den känns "dyrare" än den är
Autodromo Group B - är man en sucker för rally från 80-talet är denna given
Yema Navygraf - otroligt fin retrodykare i den storlek som jag föredrar
Semper & Adhuc L'Immédiate Classique - lite dyrare än ovanstående, men så fort jag läste om märket och tanken bakom ville jag ha en och jag ångrar mig inte

Vart kommer detta leda? Ingen aning, men jag tittar förstås på lite "finare" klockor där en Explorer är min Graal som den praktiskt lagda människa jag är.
Jag har grottat ner mig i många trådar och lärt mig mycket här på forat, men speciellt aktiv kommer jag nog aldrig bli. Jag är reggad på diverse forum som har med intressen att göra (cykling, skateboard, bilar), men det är samma sak där; jag föredrar att hålla mig på utsidan och titta in, så att säga. :cool:

Allt gott!

149F2F42-5C56-455B-BBC0-52DEEAE7E66F.JPG
Den bilden gjorde min morgon :) Välkommen!
 

watchfox

Breitling
Hej,

Som många andra så har jag funnits på sidbänken utan att delta. Skaffade först mitt konto för att kunna köpa klockor via köp och sälj, än så länge inte blivit någon affär. Mitt klockintresse började men en present till mig själv, en speedmaster date (323.30.40.40.06.001) för en massa år sedan. Tanken är nu att börja delta mer i diskussionerna.
osATge.jpg

Idag på armen sitter min Omega seamaster aqua terra golf ed.

Ha en fin dag alla.
 

Underwriter

Breitling
2-Faktor
Hej,

Som många andra så har jag funnits på sidbänken utan att delta. Skaffade först mitt konto för att kunna köpa klockor via köp och sälj, än så länge inte blivit någon affär. Mitt klockintresse började men en present till mig själv, en speedmaster date (323.30.40.40.06.001) för en massa år sedan. Tanken är nu att börja delta mer i diskussionerna.
osATge.jpg

Idag på armen sitter min Omega seamaster aqua terra golf ed.

Ha en fin dag alla.

Den gröna sekundvisaren är verkligen en härlig detalj, ger det där lilla extra sportiga.
Snyggt hållen förövrigt, ser ut som att den är helt fri från desk diving.
 

jojjo

Breitling
Hej!
Inte ska väll jag ta plats här bland alla riktiga entusiaster kommer jag på mig själv att tänka. Men nu är det dags att på något vis försöka bidra och då lär man ju börja här! Har följt och läst en del på Klocksnack sedan 2015 när jag började läsa inför att skaffa min Omega.

Klockor jag skulle vilja äga eller prova på att äga inom överskådlig tid:
  • Hublot Classic Fusion
  • Panerai Luminor med california dial
  • Datejust, men får inte köpa innan min fästmö bestämt sig för hur hennes ska se ut...
  • Adidas M1 - jag vet knäppt men vore bra att ha ibland.

Vet inte om man kan kalla två en samling men det är en start
Ber om ursäkt för bilden men Mother of pearl tavlan är svår att fånga på bild. Den tenderar att bli platt och vit då.

30F919A3-1831-4BB7-ABE0-C452B1E6BF9C.jpeg
C67EE950-A1D8-49B4-ACEC-F81BE9C5A6A8.jpeg

Önskar er ett härligt slut på helgen!
Riktigt snygg omega där
 

Chrippa

Breitling
Tjena, är ny här på forumet. Är väll dags att ge sig in i klockvärlden på riktigt, har varit intresserad väldigt länge. Men nu senaste året har det blivit dagligen. å nu vill jag lära mig och utforska så mycket jag kan.

Äger för tillfället en Omega Seamster "James Bond Limited Edition" som köptes idag , En Rolex Daytona 116523 "Panda" Som finns i familjen och är helt oanvänd sen inköp ,som ska säljas.
Fick tyvärr, med tårar i ögonen sälja min rolex 16610LV för nya inköp.

Men vill komma in i forumet och försöka vara så aktiv som möjligt, och självklart utöka min samling :)

Hoppas på att bli välkommnad :happyhappy:
 

Bilagor

  • IMG_0615.PNG
    IMG_0615.PNG
    871.1 KB · Visningar: 46
  • IMG_7359.JPG
    IMG_7359.JPG
    402.1 KB · Visningar: 50
  • IMG_0593.JPG
    IMG_0593.JPG
    483.8 KB · Visningar: 43
Senast ändrad:
Topp