• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

phcage

Breitling
Hej,

väldigt klockintresserad kille boendes i Stockholm som är mycket tacksam för möjligheten att vara en del av ett forum som klocksnack. Gillar att läsa reportage, köp/sälj, se era bilder och se era byggprojekt. Inte varit superaktiv men hoppas kunna bidra till forumet så som ni alla gör.
 

samh

Omega
Hej allihopa

Sami heter jag 26år från Stockholm. Ny här på forumet och mitt klockintresse började växa fram för cirka ett år sedan och det som framförallt intresserar mig just nu är vintage datejust. Tacksam över att få vara en del utav forumet och hoppas på många fina år tillsammans.

Efter pengar över som egentligen skulle gått till semesterkassan så letar jag frekvent efter mitt nästa köp hoppas vi ses där ute :)

Allt gott!

/S
 

pangkarlsson

Omega
2-Faktor
Hej!

Albin heter jag, kommer från Sundsvall och är 30 år gammal.
Jag skulle ljuga om jag sade att jag var särskilt kunnig i ämnet eller att jag under längre tid haft ett brinnande intresse. Kunskaperna är alltså ännu få och små och intresset är nyfunnet.
Till vardags roterar jag mellan Omega Seamaster 30 från 1963(?) och en Revue Exclusive, gissningsvis från tidigt femtiotal. Jag hittade hit till forumet för att jag under en tid funderat på att skaffa mig en ”riktig” klocka men kände att jag kunde alldeles för lite i ämnet.

Just nu har jag fastnat för Breitling Superocean Heritage och tänkte snarast åka in till den lokala AD’n för att klämma och känna lite.

Fridens!
 

Aleister

Breitling
Hejsan!

Tänkte att jag skulle komma in i detta forum också. Har varit, men inte så himla aktiv alls längre, mycket och länge på det internationella Breitlingforumet Breitlingsource.com. Började klockresan för 15 år sedan och har haft otaliga Breitling, någon Rolex, Panerai, Omega, JLC plus många andra. Boxen består just nu av Sjöö Sandström, Romain Jerome, Breitling, Hublot och en Steinhart.
 

StrandC

Omega
Hej!

Grymt forum ni har här.
Jag är en goo gubbe från Göteborg som har några år kvar till 30. Fick upp ögonen för klockvärlden ganska nyligen efter att ha fått en ML Aikon i present som jag älskat sedan dag ett. Än så länge bryr jag mig mest om designen samt att klockorna skall kännas kvalitativa när man har på sig dom. Kan ingenting om specifika urverk etc i dagsläget men börjar nörda ner mig mer och mer i klockintresset så det tar sig nog. Nu i samband med inställd semesterresa så blir det nog en Oris Aquis som tröst. :)

Är här för att lära mig mer och hoppas att kunna bidra till forumet mer och mer allt eftersom tiden går.

Trevlig sommar! :)
 

Astrolabe

Breitling
Hej,

Efter några år som lurker kändes det som det var dags att registrera sig.

Man 30+ boendes i Solna som återupptäckte sitt klockintresse i samband med föräldraledighet och nu är fast i träsket upp till nacken :)

Har en lista på framtida köp som ständigt ändras, närmast blir det nog en sommarklocka i form av Squale 1521 Onda.

KS har redan gett mig massa inspiration, information och nya ha-begär. Förhoppningsvis kan jag ge lite tillbaka nu också.

Ha det fint!
 

Ohemlig

Omega
Hej! 35år från Malmö. Har varit här och läst i ca. två år nu så tänkte att man kanske ska bli medlem. Tackar för alla som skrivit massa intressanta inlägg!
Skickar med en lite bild på min samling på sängen. Trevlig helg!
 

Bilagor

  • DAA04F2F-8B27-4AF3-A6DB-83986F84BA49.jpeg
    DAA04F2F-8B27-4AF3-A6DB-83986F84BA49.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 9

Nik-theGreek

Breitling
Hallå i stugorna!

Nik, 21 år från GBG men bott i Schweiz senaste året. Har suttit och scrollat på forumet i något år, men nu var det dags att bli medlem!
Samlingen är atm begränsad till en Seiko och en Oris, men sneglar en del åt en Seamaster Diver eller en Tudor BB, till när ekonomin tillåter.

Väl mött!
 

Ture-ah

Omega
Hej allihopa, Ture heter jag, 27år och har varit här på forumet under ca ett år och sökt efter recensioner, trix, tips och tagit del av den stora kunskapen som finns på detta forum. Nu tänkte jag att det var dags för mig att börja bidra här också. klockintresset började när jag fick min gammelfarfars 25års-klocka i present och intresset har sedan växt med tiden. just nu har jag en liten samling på 5-6 klockor i den lite lägre prisklassen(bifogar en bild för den som är intresserad). Har tänkt efter länge och bestämt att mitt nästa köp kommer vara en Hamilton Khaki Field King, men jag sitter som alla andra och googlar på Rolex omega osv å drömmer mig bort i bland!

Ha det fint!
//Ture
 

Bilagor

  • 107089997_272488177419631_6782703348084499879_n.jpg
    107089997_272488177419631_6782703348084499879_n.jpg
    325.4 KB · Visningar: 8

badanka

Breitling
2-Faktor
Hej forumet!

Guilty pleasure-lurkat här ett tag, till och med hunnit köpa en finfin klocka på forumet så borde väl skriva en rad. Siffer- och IT-nisse som profession men tycker det är både estetiskt och mekaniskt tilltalande med klockor. Och foto för en delen, en i nuvarande samlingen:
 

Bilagor

  • sm.jpg
    sm.jpg
    236.4 KB · Visningar: 4

Alfan

Omega
Hej allihopa, Ture heter jag, 27år och har varit här på forumet under ca ett år och sökt efter recensioner, trix, tips och tagit del av den stora kunskapen som finns på detta forum. Nu tänkte jag att det var dags för mig att börja bidra här också. klockintresset började när jag fick min gammelfarfars 25års-klocka i present och intresset har sedan växt med tiden. just nu har jag en liten samling på 5-6 klockor i den lite lägre prisklassen(bifogar en bild för den som är intresserad). Har tänkt efter länge och bestämt att mitt nästa köp kommer vara en Hamilton Khaki Field King, men jag sitter som alla andra och googlar på Rolex omega osv å drömmer mig bort i bland!

Ha det fint!
//Ture

Välkommen hem!
 

Brentmeister

Breitling
Hej!
Ny på forumet sedan ett par dagar, dock varit inne och läst under en tid. Har ett hyfsat nyfunnet intresse för klockor och ser framemot att fördjupa intresset genom detta forum!
Just nu mest inne på dykare från Seiko, Sinn och Squale men kikar förstås också åt Rolex och främst Day-date vilket känns lite ambivalent men också kul.

Ser framemot att ta del av era kunskaper, det är en härlig stämning här!

/Brentmeister
 

Tictak

Breitling
Hej ny klockintresserad här!
Är 23år och har precis fått upp ögonen för klockvärlden efter att jag fick ärva min farmor och farfars gamla klockor. Har redan beställt en del verktyg och försöker lära mig att fixa upp vintage klockor. Kommer antagligen posta en del bilder på projekt i framtiden, men här är en bild från första simturen med min nyinköpta G-shock ga 2110 "CasiOak".
000001.jpg
 

Comfortableman

Omega
2-Faktor
38 år gammal och har hängt på forumet passivt ett bra tag även om jag köpt ett par klockor här, men nu har både aktivitet och intresse ökat och jag har haft lite mer tid att fördjupa mig (kan ha något att göra med att man har semester). Så det känns som att man först nu blivit medlem, även om man redan varit reggad här ett tag. Briljant forum detta!
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
32 år från Götet och har väl ett ganska nyfunnet intresse för klockor. Har varit inne här och de senaste veckorna och grottat ner mig totalt vilket jag har väldigt lätt för när jag hittar en hobby. Fiske, golf och sneakers är det som håller mig sysselsatt om dagarna. Ser fram emot att spendera många timmar här på forumet framöver och hoppas väl att kunna bidra med något.

Trevlig sommar!
 

Mactheknife

Breitling
Hej!
Älskar när folk nördar ner sig i saker va det än må vara, har 3-4 hobbys där jag är King of Nörds. Klockor däremot är en hobby/livstil som jag aldrig ramlat över riktigt. Den äldsta och förmodligen bästa vännen jag har, har däremot haft ett brinnande intresse för just detta. Nu verkar det smittat av sig! Tänkte jag kikar på en klocka till mig själv i 40års present. Fastnade för en Tudor BB 58 (svart) står fortfarande i en väldigt lång kö, då tipsade min gode vän som går under namnet Öbo här, att Tudor släpper kanske någon ny i blått. Sedan dess har jag knappt kunnat sova, Jag har ringt smsat mailat bla bla ja ni som vet ni vet, jakten. Det ända jag vet är att det är inte den sista.
image.jpg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Älskar när folk nördar ner sig i saker va det än må vara, har 3-4 hobbys där jag är King of Nörds. Klockor däremot är en hobby/livstil som jag aldrig ramlat över riktigt. Den äldsta och förmodligen bästa vännen jag har, har däremot haft ett brinnande intresse för just detta. Nu verkar det smittat av sig! Tänkte jag kikar på en klocka till mig själv i 40års present. Fastnade för en Tudor BB 58 (svart) står fortfarande i en väldigt lång kö, då tipsade min gode vän som går under namnet Öbo här, att Tudor släpper kanske någon ny i blått. Sedan dess har jag knappt kunnat sova, Jag har ringt smsat mailat bla bla ja ni som vet ni vet, jakten. Det ända jag vet är att det är inte den sista.
image.jpg
Sweet! Grattis till första grymma klockan och välkommen till KS broder!
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Hej!
35-åring bosatt i Skåne. Min klockresa började för bara någon månad sedan med att min sambo sa "du borde skaffa en klocka". Eftersom jag har en personlighet som gör att jag lätt nördar in mig fullständigt slutade det med dagar av youtube-videos, guider och besök och åter besök på detta forum. För någon vecka sedan landade mitt första klockköp i en Sarb035 som jag numera bär med glädje. Och som jag fruktade har jag nu helt snöat in på klockor. Spenderar åtskilliga timmar på detta forum och övriga nätet för att lära mig mer. Är nu ute efter att köpa min andra klocka och tänkte då en dykare. Just nu lutar det åt en Christopher Ward men jag har ju som vanligt beslutsångest....
Drömmen är en submariner eller kanske SMP men då vi just nu letar hus får jag lägga mig i de lite billigare segmenten för husfridens skull.
På återseende!
 

Mayie

Breitling
Hej.
Jag är 31år från Skåne och har haft ett klockintresse i många år.
För ca 13 år sedan köpte jag min första Seiko och har sedan dess grottat in mig i många trevliga klockmärken. Jag har ett stort intresse för vintage klockor och en vän tipsade mig om detta forum.
 

skanse

Breitling
Hej!

"Ny" på forumet sedan december 2019... :) Har dock inte gjort några inlägg ännu utan mest spanat in alla härliga klockor här.

Har aldrig riktigt gillat att bära klocka tidigare, men sedan några år ar jag dagligen på mig en Apple Watch i arbetet. Sjukt smidigt...
Men förra hösten började ett litet klockintresse att komma fram och jag fastnade för en klocka jag provade. Lite kärlek vid första ögonkastet.
I november slog jag till på den och köpte en Tag Heuer Carrera 16 (CBK2112.BA0715).

Har efter detta fått upp ögonen för många härliga klockor och intresset.

IMG_5687.jpeg
 

Mectagon

Omega
Halloj där alla Klocksnackare,

Kan väl säga att det även var dags för mig att ta tummen ur röven och skapa sig ett konto efter ett par år flygandes under radarn här på Klocksnack. Men först och främst vill jag passa på och ge beröm för ett otroligt trevligt, men inte minst sagt ett städat forum. Det är nästan intill omöjligt att det går en enda dag utan att man tar med sig ny kunskap eller ett gott skratt härifrån. En del ''Klocksnacklegender'' har man också fått koll på efter alla år.

Genom åren har man ägt en del olika klockor av de klassiska märken som till exempel Cartier, Certina, Omega och Rolex. Ska man vara ärlig mot sig själv, skulle jag faktiskt kalla mig själv för en ''periodare'' där jag ena dagen kan vara något brutalt insnöad på vintageur för att andra dagen grotta ner mig bland sportigare modeller som dykarur. I dagsläget rockar jag en vintage Rolex Datejust 1603 med Grey Sigma Dial.

Annars bor och arbetar jag i centrala Stockholm och är verksam inom IT. Träning, entreprenörskap, resor och sociala sammanhang är något som ligger mig nära om hjärtat och det är även så min fritid disponeras när jag inte är på kontoret (eller hänger på Klocksnack, Businessclass och Tinder).

Avslutningsvis bifogar jag en bild på den klocka som jag som mest ångrar att jag lät vandra vidare, nämligen en Cartier Santos 100 XL Chronograph från 2008. Alltså wow. Även om denna pjäs inte var min första klocka, så är det banne mig min första klockkärlek.

Jag ser fram emot att diskutera, drömma och utbyta erfarenheter med er!
 

Bilagor

  • 228F387A-C305-4A60-B255-1C80BFD4A0A9-D13B0127-2D90-422D-A8ED-BCBA1563E828.JPG
    228F387A-C305-4A60-B255-1C80BFD4A0A9-D13B0127-2D90-422D-A8ED-BCBA1563E828.JPG
    173.8 KB · Visningar: 15

magnusur

Omega
Hej!
Älskar när folk nördar ner sig i saker va det än må vara, har 3-4 hobbys där jag är King of Nörds. Klockor däremot är en hobby/livstil som jag aldrig ramlat över riktigt. Den äldsta och förmodligen bästa vännen jag har, har däremot haft ett brinnande intresse för just detta. Nu verkar det smittat av sig! Tänkte jag kikar på en klocka till mig själv i 40års present. Fastnade för en Tudor BB 58 (svart) står fortfarande i en väldigt lång kö, då tipsade min gode vän som går under namnet Öbo här, att Tudor släpper kanske någon ny i blått. Sedan dess har jag knappt kunnat sova, Jag har ringt smsat mailat bla bla ja ni som vet ni vet, jakten. Det ända jag vet är att det är inte den sista.
image.jpg
Riktigt tjusig! Grattis och välkommen!
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Ok,
Presentera dig själv, hmmm, ny klockdyrkare, eller nygammal egentligen, var intresserad av klockor i 20års åldern men fick tag på en Jaques Le Mans som jag var så vanvettigt nöjd med så jag la ner allt vad letande efter nytt hette.

Sen kom mobiltelefonerna i fickstorlek....har inte haft en klocka på mig sedan 1998.....men nu har jag pendlat tillbaks igen. Så skönt att kunna lämna mobilen hemma och ändå kunna hålla koll på tiden!
Uppryckningen denna gång kom genom min svärson, han är en riktig klocknisse. På nått vis hade han snappat upp att jag är intresserad av WW2 och det som hände under tiden efter 1945. "Jag vet vad du ska ha!" :) Så nu har jag en riktigt fin Heuer Bund! En 3H! :) Fick hjälp av en kollega att hitta den. (Tack Henrik) Fasen vad den är snygg!

Problemet är ju bara att nu hittar jag hela tiden nya skitsnygga chronograph klockor! Köpte två Sieko bara för att kunna ha något mindre skadlig på strand och MC åkning!
MEN, nu har jag hittat nästa objekt! Ska försöka jaga rätt på en SINN 103! Den är ju rent hysteriskt snygg! :)

Känns som om jag kommer att sitta fast i detta träsk bra länge nu, ju mer jag lär mig desto roligare är det ju! Jaja, sämre intressen kan man förmodligen ha!
Ser fram emot att hänga på detta forum! Den lilla tid jag har stalkat runt här hittills ger mersmak!

Ha en underbar sommar alla!

//Erik
 

Feo

Omega
OmegaSeamaster.jpeg.jpg
Hej!
Snart 30 och bosatt i Stockholm. Klockintresse sedan ett par år tillbaka och har nyligen köpt min första ”riktiga” klocka, mycket nöjd hittills! Även om klockintresset tände till ordentligt efter första inköp och man direkt spanar efter nästa drömklocka :)
 
Senast ändrad:
Tja tja! utbildad urmakare, tappat intresset för klockor mer och mer men där
verktyg istället fått tagit över platsen.
Det allra roligaste med urmakeri är att man alltid lär sig något nytt!
 

erikssons

Breitling
Hej!
Har funnits här på forumet sedan några månader tillbaka och tänkte att det nu var dags för en liten presentation. :)

För ca 10 år sedan så fick jag en skx007 i present av en klockintresserad ”vän”. Den klockan har till och från sedan dess burits dagligen på min handled och har varit med om både det ena och det andra.

29318D8C-6E5C-45B3-9912-660EA13770C8.jpeg

I våras så ärvde jag en Omega Speedmaster Pre moon som min morfars tvillingsyster fick i gåva av hennes man vid månlandningen 1969. Förstod inte först vilken fin klocka jag hade fått, men började läsa på och blev fast. Sedan dess har det snurrat klockor i mitt huvud dagligen, och jag kikar på alla jag möter- vad pryder deras handled?
532A0FB0-1E07-4197-8ECA-1F589BFD00AE.jpeg

Efter att ha fått goda råd både här på klocksnack(vilket trevligt bemötande!) och andra forum så åkte jag upp till vår kungliga huvudstad och lämnade in klockan för service. Urmakaren skulle inte hinna fixa min klocka innan sin semester men tog sig gärna an den som ett sommarprojekt. Detta var i mitten på juni, och klockan skulle vara kvar till mitten på augusti. Och jag som nu hade börjat intressera mig för klockor fick abstinens direkt. Behövde något kvinnligare att komplettera med, så på auktion ropade jag in en liten vintage Omega Geneve. Dessutom så ”behövde” jag något lite med somrigt, som passade bra att ha när jag är ute med båten. Så det blev en skx009. ;)
0014D400-4253-4760-99F5-EB8E94F86EFF.jpeg
C466DC79-91B1-45EB-B30B-3C3C52154448.jpeg

Min nästa klocka som jag planerar är en årsklocka till min 30årsdag i januari. En Rolex Datejust Lady från 1991 är siktet inställt på nu (men hinner nog ändra mig både en och två gånger fram tills dess);)
 

Bilagor

  • 9FBF3EBB-1852-47D0-8AED-E091A8E360E5.jpeg
    9FBF3EBB-1852-47D0-8AED-E091A8E360E5.jpeg
    413.5 KB · Visningar: 8

SPARK

Breitling
Hej!
Ny här och har inte haft det jättestora klockintresset innan, haft en Omega aqua terra ett antal år nu och sugen på något nytt:)
Kompisen har ett klockintresse och är medlem här så det är klart att man registrerat sig och "tyvärr" dyker ner sig i träsket och blir specifik på smådetaljer som man föredrar;)

Ska bli en rolig resa med upp och nedgångar att gräva sig ner i denna hobbyn:)
 

platgam

Breitling
Hoj!
Dags för kort presentation: Fredrik från Örebro, har i stort sett alltid varit fascinerad av klockor men intresset kommer och går och konkurrerar med många andra intressen :) Hoppas kunna få mycket inspiration och tips här på forumet och kanske även kunna bidra med inspiration och kunskap från mitt håll. Bilder på några av mina nuvarande klockor nedan:

Seiko SKX009 samt SKZ327
image1 (2).jpeg

Longines HydroConquest
image2 (1).jpeg

Breil Manta, Vostok Amphibia (ngt moddad), Seiko Military
image4.jpeg
 
Topp