Hej KS,
nyreggad klocksamlar wannabe här med mer ambitioner än plånbok.
Har smugit omkring på forumet några dagar efter att ha hamnat här lite slumpmässigt efter att ha googlat en klocka av intresse och tänkte det kunder vara trevligt att anmäla sig.
Har sedan länge haft ett sorts intresse för klockor och alltid gillat att fönstershoppa, både inom- och utomlands, men är väl egentligen hyfsat dåligt insatt utöver generell kunskap. Hoppas ändra på det och även kanske sjunka djupare i klockträsket (ja, jag kliver med vilje ut mot den djupare delen av träsket) men i ganska maklig takt. "Jag samlar på klockor, men vansinnigt långsamt" brukar jag säga om frågan kommer upp.
För närvarande har jag fyra oansenliga armbandstidsvisare i min besittning.
Den första av dem, den som jag har ägt längst, är av märket Y. Lansac (som jag inte vet riktigt var det kommer ifrån), stål med länk, blå urtavvla och kronograf. Saknar tyvärr bild på denna då jag har råkat gömma undan den på en odefinerad plats under en nylig flytt.
Nummer två på listan är en ännu mer (för mig) okänd sak. Inköpt i Tyskland av en släkting har den funnit sin väg via min gammelfarmor till mig som arvegods. Det enda jag vet om den är vad som står på den samt var den är inköpt då detta står skrivet i den ask den förvaras i (jag får anta att asken och klockan hör ihop men det finns inga garantier för det.
En Kienzle Markant Antimagnetic pratar jag om:
Helmanuell, väl fungerande. Om någon vet något om denna så skulle jag bli glad över upplysningar.
Mina sista två objekt är de som kommer till användning nu för tiden. Först min bruksklocka, en Certina DS i stål...
...och till sist en Certina DS Spel Titan av något äldre årsmodell, runt 2007-2008 gissar jag på (dålig på årtal). Båda dessa är kvartz
Denna får följa med ut nån gång per vecka.
Anledningen till att jag just nu anslutit mig till KS, och varför jag ens hittade hit, är att jag börjar bli sugen på att utöka min "samling". Ännu har jag inte lyckats säkra nån budget, eller ens tillstånd, här hemma, men leta kan man ju alltid göra.
Är sugen på en "riktig" klocka, en automat alltså, och den smakinriktning som just nu tilltalar mig är en lite klassisk, ganska ren och enkel design. Har bland annat kikat på Tissot Visiodate och Heritage 150th Anniversary Automatic (den sistnämnda lär väl dock bli knepig) och det är väl ungefär en riktningen jag föreställer mig. TAG Heuer och Longines har också en del fina grejer och Certina har en och annan. Skulle gärna ha en automat med kronograf, men då blir budgeten ett problem, så försöker främst fokusera på modeller utan. Tips mottages gärna. Kraven (eller önskemålen) innefattar, utöver ovanstående, läderarmband och "Swiss made".
Jag lär väl inte delta alltför mycket i diskussioner här på forumet, åtminstone in på ett tag, på grund av bristande kunskaper, men kommer med intresse läsa vad som skrivs av andra, och ser fram emot att spä på mitt intresse och kunnande här på KS
Hälsningar
Patrik