• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Som många andra här, byggande intresse för klockor. Stockholmare, 23 år. Fick min första Quartz som 15-åring, sen dess haft ögonen på allt från Svalan, Omega 70-tals och GS. Kollat på säljtråden lite då o då, allt närmare på att vilja införskaffa mig en lite mer premiumklocka. Kul att vara medlem!

Hej, efter att ha strykt omkring i skuggorna ett bra tag tänkte jag att det var dags att bli medlem och presentera sig.
En go gubbe på strax över 40, boendes i Göteborg.
Varit intresserad av klockor sedan tonåren men inte riktigt levt ut det förens de sista 8-10åren. från den första tog det några år innan jag köpte nummer två och sedan har det blivit några stycken. tycker om lite storlek på klockorna och dras åt dykarna (som ni kan se på bilderna:) men min absoluta favorit är min IWC Big Pilot.

Vill passa på att tacka KS och alla medlemmar för att ni håller ihop detta eminenta forum!

Bilagor

• 20220528_161906.jpg
    20220528_161906.jpg
    579.4 KB · Visningar: 46
  • 20230527_084816.jpg
    20230527_084816.jpg
    314.2 KB · Visningar: 51
  • 20230527_084840.jpg
    20230527_084840.jpg
    381.4 KB · Visningar: 36
  • 20230527_084937.jpg
    20230527_084937.jpg
    347.4 KB · Visningar: 36
  • 20230527_085012.jpg
    20230527_085012.jpg
    289.1 KB · Visningar: 34
  • 20230527_085030.jpg
    20230527_085030.jpg
    289.3 KB · Visningar: 30
  • 20230527_085114.jpg
    20230527_085114.jpg
    309.4 KB · Visningar: 22
  • 20230527_085153.jpg
    20230527_085153.jpg
    307.6 KB · Visningar: 26
  • 20230527_085245.jpg
    20230527_085245.jpg
    297 KB · Visningar: 26
Hej på er!
Har varit medlem ett tag men bara kikat rundor i skuggorna så tänkte det var dags att presentera mig.

jag är 26 år gammal och bor i skåne. har en mindre samling men fler ska det bli i framtiden.

Tack KS och alla medlemmar för ett utomordentligt forum.

Allt gott!
M.H

Felpost, men när jag ändå är här så kan jag säga hej, ny här och bosatt strax norr om huvudstaden. Har alltid gillat klockor och annat som glimmar (mynt, metaller osv). Jag har en blygsam samling än så länge men tanken är att den skall utökas givetvis, en vostok amphibia som jag har på jobbet, en Longines Hydroconquest 41 från 2023 som vardagsklocka och sen ett par äldre DJ 36 som bärs när andan faller på! /Tobbe

Varför står det breitling under mitt nick?

Senast ändrad:
Hallå,

Alex här. 37 år, bor i en liten stad strax söder och sthlm. Har precis som tidigare talare bara hängt i bakgrunden, läst massa matnyttiga inlägg och kikar in på köp/sälj några gånger i veckan.

Klockintresset började i mitten av 90-talet när jag fick en Casio cmd. Det var tider :)

Idag består den av ett par Tag Heuer, Oris, Tissot och Certina.

Förhoppningen är självfallet att det skall bli fler.

Tack till alla medlemmar och KS för ett fett forum!

Tjena,

Ny här på forumet som medlem men har kikat runt dagligen i många år. Student från Göteborg med en passion för klockor som bara växer sig starkare och starkare. Första klockan var en Tissot Visodate som fortfarande är med mig idag och var den första "riktiga" klockan jag bar runt armen. Det var dock tillräckligt för att förstå vad det är som är så speciellt med klockor och hur det är få prylar idag som kan framkalla känslor på ett sådan sätt som en klocka kan. Testade lite olika modeller därefter men till slut blev det en Omega Speedmaster, länge drömklockan, "och den säljer jag aldrig". Vi får väl se :)

Allt gott!

Tjena!

Är relativt ny här och bestämde mig ganska snabbt för att skapa ett konto. Har inte varit intresserad av klockor jättelänge men efter att ha haft min första "riktiga" klocka (Seiko 5 Sports) nu i ett år så har intresset vuxit och jag är sugen på att skaffa fler klockor. Köpte därför nyligen en gammal Certina Quartz från tradera och letar efter en Tissot PRX just nu! Om det är någon som har en till salu så är det bara att PM'a mig eller svara här :)

Allt gott!

Hej! Jag har inga dyra klockor som ni kan se... :) Men dom säger nog lite vem jag är. Den första i listan Svea Automat den fick jag av min pappa på 60 talet och den använde jag fram till 82 då jag köpte no2 på listan Seiko med alarm. på 2000 talet gav seikon upp och jag köpte en Timex men knapparna bekade igän hela tiden så det var ingen höjdare, orsaken till att jag köpte den var att även den har alarm. Efter den köpte jag en citizen men boettknappen var så vek i sin axel att den hela tiden böjde sig. Nästa en seiko igen den är så förstörd i glaset för jag hade den när jag murade grunden på vårat hus. Hanowa är den jag har på mig nu men ramen runt datumet lossnade när jag körde bergborrmaskin, så jag lämnade in den för att bli av med tjaffs som blockerade visarna. Skulle ju vilja ha en finare klocka men är det nån som tål att man har den när man murar och gör annat grovjobb? egentligen är jag programmerare det är ju inte så slitande på klockor... Men på fritiden har jag svårt att sitta framför datorn. Skulle vara kul och få liv i Svea:n eftersom jag fick den av pappa men är det värt att lägga peng på det?

Bilagor

• klockor.jpg
    klockor.jpg
    153.7 KB · Visningar: 43
Senast ändrad:
Hej,

Ny här på forumet. Intresset för klockorni sig är väl sådär, så det är inte anledningen varför jag gick med. Jag har en far som var urmakare utomlands. Han gick dessvärre bort i våras. Han lämnade givetvis efter sig klockor. En galen mängd klockor. Både skräp och lite finare. Tyvärr är nästan alla kvar utomlands ännu. Beroende på skatteregler så kanske det förblir så, vi får se.
En del ligger i bitar, andra är trasig, och vissa är hela. Min tanke är väl på att försöka få så många som möjligt att fungera igen osv. Kommer därför att ställa extremt många konstiga och knasiga frågor, så hoppas ni står ut 😀

Tjena tjena!

Har vän hängt här i mer eller mindre två års tid nu & drömt om vad man kan tänka köpa sig själv i present när allt klickar & läget finns. Börjar närma sig nu så kände väl att det var dags att skapa ett konto för att kunna hänga med på allt.

Klockintresset har väl egentligen funnits sedan barnsben men inte riktigt haft chansen att bygga en egen samling så det är väl planen framöver.

Allt gott!

Tjena tjena!

Har väl hängt här i mer eller mindre två års tid nu & drömt om vad man kan tänka köpa sig själv i present när allt klickar & läget finns. Börjar närma sig nu så kände väl att det var dags att skapa ett konto för att kunna hänga med på allt.

Klockintresset har väl egentligen funnits sedan barnsben men inte riktigt haft chansen att bygga en egen samling så det är väl planen framöver! Men

Hej

Mitt klockintresse kommer nog dels från intresset för design. Lever lite efter filosofin "få men bra saker - gärna snygga".
På senare år har jag mer och med börjat intressera mig för hantverk och analoga saker. Jobbar inom IT och sitter i mycket möten och tar t.ex. sedan 6-7 år tillbaka alla mötesanteckningar i ordentlig anteckningsbok och reservoarpenna. Inte för att det ser tjusigt ut, utan för känslan. Samma med randsydda skor. Älskar allt som är gjort för att kunna lagas och därmed hålla länge.
Har ännu ingen mekanisk klocka. Kör en gamal Certina från högskoleexamen (15 år sen) som fortfarande är snygg och funkar bra. Samt diverse olika Garminklockor genom åren som jag tränar med och har som beater. Letar nu efter en Sjöö Sandström Worldtimer Vit 41mm. Tycker den är snygg, jag gillar det svenska och den går att ha till allt. Möten i kostym på länk eller läder - eller på semestern på nato.

Hej

Har länge hängt på diverse träningsforum och älskar att skriva och läsa på forum. Där folk pratar med varandra utan att vara sponsrade eller har en agenda.

Googlade som en galning för att komma fram till vilken ny träningsklocka jag skulle köpa då min garmin 235 började kännas daterad.

All information är ju sponsrad till och med dc rainmaker är svår att ta på allvar. Men sen hittade jag hit. Blev jätteglad av att se ett aktivt forum. Många andra forum har ju blivit utkonkurerade av sociala medier.

Nu ser jag fram emot att läsa här och ställa frågor om hur jag ska göra med min Garmin Epix som ligger på posten och väntar på mig.

Felpost, men när jag ändå är här så kan jag säga hej, ny här och bosatt strax norr om huvudstaden. Har alltid gillat klockor och annat som glimmar (mynt, metaller osv). Jag har en blygsam samling än så länge men tanken är att den skall utökas givetvis, en vostok amphibia som jag har på jobbet, en Longines Hydroconquest 41 från 2023 som vardagsklocka och sen ett par äldre DJ 36 som bärs när andan faller på! /Tobbe

Varför står det breitling under mitt nick?

Välkommen!
Märket under ditt nick beskriver egentligen hur aktiv du är på forumet.
”Breitling” är för de mest nyregistrerade, sedan kommer Omega, Cartier, Panerai, Rolex etc etc.

Det baseras på mängden aktivitet på forumet :)

Då har även jag tagit steget in här, med viss försiktighet hehe. Hoppas tonen är god i forumet, men jag är inte främmande för att låta er håna mig för mina hypeklockor...

Tänkte skriva några recensioner framöver (förmodligen Seiko eller Tudor) och mest smyga runt men hittar jag något intressant så kommer ni se mig.

Jag sålde min garmin för fem år sen då jag tröttnade på all oanvändbar information och då jag alltid hade velat ha ett mekaniskt ur.

Daily driver: Tudor BB Ceramic
Beater: Tag Heuer way208e.222

Jag har en fråga dock. Vad tycker ni om flippare här? Jag menar folk säljer ju sina rollar med premium för att någon vill köpa dem.

Generellt är det ju lätt att hata dem. Samma med den där jävla Moonswatchen också som folk säljer som smör i solsken.

Tjena,
"Lurkat" länge här på forumet men tar nu steget och blir medlem.
För kommande köp etc ser jag et behov av ett bollplank som förstår att man behöver fler klockor; och inte bara svarar "du har redan flera!" :)
Bosatt i Stockholm.

Favoriterna just nu är nya sommarklockan, en pastellrosa Oris "cotton candy"
och min lite mer annorlunda SBCJ021, titan Alpinisten med full lume. Nedan på röd mocka men sitter just nu på titanarmbandet.
Oris.jpg

SBCJ021.JPG

Hallå!

Hittade hit efter att ha lyssnat lite på podden "Ursnyggt" och kände direkt att jag ville lära mig mer. Och vilket sätt är då bättre än att diskutera med de som faktiskt kan?
Mitt klockintresse startade på riktigt när jag 2019 köpte en Longines Flagship från "Gamla klockor" på Roslagsgatan 22 i Stockholm till mig själv i examenspresent.
Senaste förvärvet är en Omega Seamaster som jag fick i julklapp. Den köptes via "Sefina pantbank" och har sedan dess fått sig en full service genom "Franks Ur".

Jag är just nu ute efter både en dykare och en flygare. Gillar enkel och ren estetik, men är inte främmande för att uppskatta lite udda design.

"Villhöver"-klockorna just nu är en Sinn 556|RS och en Nomos Glashütte Club.

Omega seamaster.jpg

Longines Flagship.jpg

Hej!

Jag har inte varit en del av klockhobbyn i mer än ett halvår ungefär, men efter att ha tittat på en massa Youtube-videor och köpt sex klockor på lika många månader så kan jag inte säga annat än att jag är en del av den nu. Jag har varit aktiv på en amerikansk klock-app ett tag, men nu kände jag det var dags att få kontakt med svenska klockentusiaster också.

Jag gillar eleganta mindre klockor, och då särskilt vintageur. Gärna kronografer. Jag har smala handleder och gillar klassiska kläder, så vintage känns som handen i handsken. Jag har bara ett vintageur ännu – en Breitling-kronograf från runt Andra världskriget – men jag ser fram emot att skaffa fler. Drömuret ända från start har varit en klassisk Omega Seamaster från ca 1960-tal med datum, och jag hoppas hitta en sådan i bra skick till rimligt pris en vacker dag (jag vet, inte särskilt originellt, men vackert). Min favorit vad gäller mer moderna klockor är den klassiska Rolex Explorer, så inte omöjligt att jag skaffar en sådan en vacker dag.

Jag bor för närvarande i norra delen av huvudstaden, men hoppas kunna återvända till min hemstad Falun snart. Jag älskar staden, och där finns ju också två riktigt trevliga urmakare.

Hej på er!

Jag har kikat i forumet lite från sidan en tid och tycker det är ett fantastiskt forum med många härliga inlägg från medlemmarna. Bestämde mig att skapa ett konto nyligen och har ingen samling av klockor men tanken är att bygga en. Har idag en Tag Heuer Aquaracer, men är på jakt efter Tudor Black Bay 36 - M79500-0007 som är otroligt fin. 30+ från södra Sverige.

Allt gott!

IMG_6792.jpeg

Senast ändrad:
Hallojhalloj.
Ny på forumet och med nyåtervunnet intresse för klockor efter jag hitta en gammal certina som min far efterlämnade efter sig.
75'a boendes i Örebro.
Ser redan att när man öppnat på dörren in i denna värld att detta kommer att bli dyrt.

Tjena!

Hängt här länge och lurat i bakgrunden men till slut är det väl dags att börja bidra lite. Intresset började genom att följa TGV på youtube. Idag har jag två relativt prisvärda urverk, en Seiko 5 och senaste tillskottet en Octopus Kraken (BB58 Homage) efter att ha sett ett gäng på forumet.

Väl mött!

IMG_5677.jpeg

Trevligt att vara här!

Christian var namnet, har haft ett intresse för klockor sedan i slutet av 80-talet (säger kanske lite om min ålder) men aldrig engagerat mig i några forum, inte ens tjuvkikat. Har italienskt påbrå och räds inte färger, ni som vet ni vet. Gillar dykarur men har endast ett, köper begagnat men har en tendens att missa papper /låda... låter känslorna styra. Äger ingen Rolex för det göra alla andra.

Fick en Sector med ett kvartsverk av min farmor som ung tonåring, en vacker kronograf med svart urtavla. Sen dess har det blivit flera kronografer och något större budget. Kvartsverk hör dock till undantagen. Föredrar ljusa eller mixade urtavlor, läderarmband och mid-size även om jag bär en blandning. Min beater är en Seiko Alpinist SARB017.
Mitt senaste projekt är att förnya klockor jag inte använder så mycket med hjälp av nya band. Här kommer ett härligt provokativt resultat:

Da Vinci Chronograph Laureus
Brand: IWC
Family: Da Vinci
Reference: IW3764-04
Name: Da Vinci Chronograph Laureus
Movement: IWC caliber 89361
Hours, Minutes, Small Seconds | Date | Chronograph, Flyback
Produced: 2008 - 2009
Limited: Yes, 1000 units

Kom ursprungligen på band i svart krokodilskinn. Numera sitter alligator där och i en helt annan färg, det gav liv och glädje och blev något helt annat än svart. Ni får ursäkta att klockan inte var helt ren.

Bilagor

• IMG_8406.jpg
    IMG_8406.jpg
    1.1 MB · Visningar: 15
  • IMG_8407.jpg
    IMG_8407.jpg
    1.3 MB · Visningar: 9
  • IMG_8411.jpg
    IMG_8411.jpg
    1 MB · Visningar: 13
Hallå där alla klockentusiaster!

Har en tendens att hitta olika specialintressen och är newbie i den här världen. Älskar att lära mig nya saker och speciellt från passionerade nördar. Jag har alltid uppskattat fina smycken och uppfattas nog som en rätt feminin tjej, men har alltid gillat typiska "herrklockor". Klockdjävulen inom mig har väckts och jag drömmer om en liten samling.

Ha det gott!

Senast ändrad:
Hej,

Jag är kanske inte helt ny på KS men började med att följa KS några år tillbaka utan att registrera mig, registrerade mig för ett tag sen och nu tänkte jag väl att man kanske borde på ett eller annat sätt vara lite mer aktiv.

Klockintresset har varierat med det började med min första riktiga klocka som jag fick välja själv när jag var runt 14år, en Certina som än idag finns i min samling.

Har i alla sammanhang haft enorm respekt för japanskt hantverk, Honda som bil, Suntory Whiskey, Lean production system och Seiko som märke.

Brukar nörda mig i diverse hobbyn, cigarrer, parfymer, bilar, motorcyklar, whiskey eller klockor.

De som har fastnat är väl fortfarande motorcyklar och klockor. Det blir en cigarr hit och dit fortfarande men humidoren har inte haft rätt luftfuktighet på några år nu 😂

I min klocksamling finns:
Certina (osäker på modell)
Seiko Alpinist SARB017J
Seiko turtle SRP775
Tissot T063.907
Corniche Heritage
Omega Speedmaster .005

Hej alla!

Ganska ny här på forumet. Läser ofta men detta är första inlägget. Tycker att det är riktigt coolt att det här forumet finns och att det finns så många klockintresserade!

Själv har jag påbörjat en mindre samling, mest armeklockor just nu men känner att det kommer adderas lite annat snart.

Tack för ett grymt forum!

Tillbaka
Topp