• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!
Jag heter Henrick är 31 år gammal och har hängt här på forumet under flera år. Men har inte tagit mig modet till att skriva något, men nu ska jag försöka ändra på det!

Jag har ett gediget klockintresse , utöver det är vintage kläder ett annat.
Gillar också att både äta och laga bra mat.

Har en Tudor BlackBay 79220N som tyvärr får alldeles för lite handledstid.
Till vardags har jag kört lite billigare modeller med alltifrån Certina,Casio och Steinhart.

Tack för mig :)

Tja KS!

Ny medlem på forumet. Hängt här till och från under ca tio års tid och lärt mig otroligt mycket av alla kloka entusiaster - tack för det!

Har just nu en fäbless för Cartier.

Trevlig helg!

Senast ändrad:
Hej Klocksnack!
Niclas här. Tvåbarnsfar. Norrbottning. Arkitekt till vardags. 17,5cm handled (endast på ett klockforum man skriver så). Började samla 2019, så hyfsat ny i denna värld. Har ett klockintresse som sträcker sig längre än så dock. Förkärlek till field-klockor. Betat av några andra klockor under denna tid men nu ser samlingen ut enligt bild nedan. STOC mars 2023.
522A0162-0609-433F-B051-0D409032CE93.jpeg

V-H:
Rolex Explorer, 114270
Christopher ward, C65 Sandhurst (första serien)
Merci/Hodinkee, LMM-H01
Casio, A168WA-1YES

Väntar på en Longines legend diver 36mm inköpt här från forumet.

Hej på er! Oscar heter och jag började mitt "klockintresse" för 3-4 år sedan. Efter gedigen genomgång av marknaden kring sportklockor på stållänk, 38-40mm och <10k, landande jag i en Tissot Gentleman med blå urtalva som "första riktiga klocka". (Supernöjd!!)

Letar just nu efter mitt nästa inköp och har inriktat mig på sportigare modeller inom 36-39mm såsom:
Tudor bb36
rolex op/dj/explorer
Tudor prince jumbo
Tudor Ranger
Omega aqua terra 36/38,5
mm.

Min smak kan nog sammanfattas som "less is more"... :)
Hör gärna av er om ni har några tips eller idéer!

/Oscar

Hej på er! Oscar heter och jag började mitt "klockintresse" för 3-4 år sedan. Efter gedigen genomgång av marknaden kring sportklockor på stållänk, 38-40mm och <10k, landande jag i en Tissot Gentleman med blå urtalva som "första riktiga klocka". (Supernöjd!!)

Letar just nu efter mitt nästa inköp och har inriktat mig på sportigare modeller inom 36-39mm såsom:
Tudor bb36
rolex op/dj/explorer
Tudor prince jumbo
Tudor Ranger
Omega aqua terra 36/38,5
mm.

Min smak kan nog sammanfattas som "less is more"... :)
Hör gärna av er om ni har några tips eller idéer!

/Oscar
Vi tycks ha lika smak så du kanske får något tips från bilden i mitt inlägg ovan. Annars har jag själv funderat länge på en Longines Spirit 37mm. Kolla upp den!

Hejsan jag är klockentusiast sedan i Januari när jag köpte mitt första automatiska ur. Nu har det blivit två klockor till och suktar redan efter fler. Har tidigare tittat lite efter klockor men aldrig på allvar snubblat in på det förrän nu. En Poseidon, en Duro och en Srpd!

Bilagor

• IMG_20230306_083603_856.jpg
    IMG_20230306_083603_856.jpg
    685 KB · Visningar: 40
  • IMG_20230302_154306_284.jpg
    IMG_20230302_154306_284.jpg
    656.1 KB · Visningar: 40
  • IMG_20230310_085420_152.jpg
    IMG_20230310_085420_152.jpg
    965.3 KB · Visningar: 43
Tjena gott folk!
En klockälskare som alla andra här förmodligen haha.
Har burit på klockor runt armen ända sen jag va 7år vad jag kan minnas. Det har varit allt från casio till patek roligt nog. Men all klockor har sin charm enligt mig, inte prislappen som avgör om den är fin Eller ej.

Ser fram emot alla fantastiska och intressanta trådar o detta forum.

Hej på er

Gick med häromdagen i samband med att en Panerai är på väg att köpas. Fick otroligt bra hjälp i Paneraiforumet.

Har sedan tidigare en klocka av det kontroversiella märket Bell & Ross, som jag verkligen gillar. En klocka ska ha kvalité och får gärna sticka ut, bara den gör det i sin enkelhet.

Fascineras av hantverket i en mekanisk klocka, det är verkligen helt fantastik mekanik vi bär på våra handleder. Sedan är det helt enkelt en kul sak att lokalisera märken på allt från kändisar till random människor man stöter på. Och få samtal blir så trevliga som när någon säger "Är det där en Bell & Ross?" och det får svamlas lite klocknörderi :)

I övrigt en 42-åring som identifierar mig med det yngre laget i Robinson. Omogen i den bemärkelsen att jag fortfarande tycker om att resa med kompisar och efterfesta in på småtimmarna. Men lever ett småborgerligt liv i mellanstor stad. Tre barn, fru, studielån osv.

Är imponerad av all kunnighet och vänlig inställning som finns här. Vilket utmärkt community ni(/vi) verkar ha!

Hej!

Har under föräldraledigheten det senaste halvåret snöat in lite på klockor, framförallt då automatiska klockor. Äger än så länge endast en Orient Kamasu. Har varit nära på att klicka hem ett antal klockor till men eftersom klockan jag suktar mest efter förändras ungefär en gång per dag har jag bestämt mig för att avvakta och se ifall habegäret stabiliseras en aning först.

Är nu inne på någon sorts field watch. Hamilton, Alpinist, Sinn 556 är väl klockorna ligger väl närmast just nu men kan se helt annorlunda ut om några dagar.

Tack för ett bra forum, både skaparna och ni som fyller det.

/Daniel

Bilagor

• 50B64E7F-3401-4BB5-BC32-4B8C2822C430.jpeg
    50B64E7F-3401-4BB5-BC32-4B8C2822C430.jpeg
    517.4 KB · Visningar: 43
Hej!

Inte ny medlem men ny aktiv medlem i alla fall! Samlat på klockor sedan många år tillbaka. Dyr men rolig hobby!

Är ganska rastlös i själen så jag köper och säljer klockor väldigt ofta.
Just nu har jag en OP 36 mm från 2021 som jag bara vågar bära på jobbet. En Oris aquis som min arbetshäst, en casioak som är min favorit och en vintage-omega som är lite för liten men som jag inte får sälja eftersom det är arvegods :)

Hej allesammans,

Har varit medlem sedan ganska precis ett år tillbaka då jag började intressera mig för klockor. Har läst forumet i princip dagligen sedan dess men har helt missat att presentera mig.

Är 20+ och har väldigt snabbt fått ett stort intresse för klockor. Från att aldrig ha burit eller tänkt på klockor så har jag nu på tok för många. :D Är främst vintage som lockar men senare idag får jag hem min första splitternya som kommer att presenteras i någon av trådarna senare.
Har också sedan en tid inhandlat verktyg för att så småningom lära mig att pyssla om mina klockor på egen hand.

Tack för ordet och tack för ett fantastiskt forum med alla kunniga och trevliga medlemmar!

Hej!

27 år gammal, boendes i Stockholm (inflyttad). Har varit en aktiv läsare här på forumet i några år men inte förens idag jag presenterar mig. Den lilla "samlingen" idag ligger på 2st Omega Seamaster vintage ca 1960 (mekanisk) & 1980 (kvarts), en Certina DS-1 samt dagens införskaffning en Rolex Explorer 12470.

Vill även passa på att tacka KS för ett otroligt trevligt forum.

Allt gott.

Tjena allesammans!
21 åring från GBG, har alltid gillat klockor men inte haft annat än min Seiko SRPA25K1 i cirka tre år, fram till denna hösten då jag begav mig in i Casio-träsket. Har många tomma platser för nya klockor, tänker just nu mest på någon PRX, en Hamilton Khaki Field, och mer G-Shocks :D

Tackar KS som vanligt för detta forum där alla klockfantaster samlas och delar med sig av klocksamlarlivet!

Bilagor

• IMG_20230406_175550.jpg
    IMG_20230406_175550.jpg
    791.3 KB · Visningar: 35
Hej KS!

34 år från Stockholm här! Har likt många andra varit en aktiv läsare i många år och vågar mig nu fram i ljuset :)

Mitt klockintresse började med en Seiko SKX som sedan stack iväg lite i prisklass efter jag fick ta över min kära fars Rolex Datejust. Idag består samlingen av dessa klockor samt en Omega, några Grand Seikos och ett par Oris.

Tack för ett supertrevligt forum, har fått otroligt mycket kunskap och inspiration här över åren!

Tjena allesammans!
21 åring från GBG, har alltid gillat klockor men inte haft annat än min Seiko SRPA25K1 i cirka tre år, fram till denna hösten då jag begav mig in i Casio-träsket. Har många tomma platser för nya klockor, tänker just nu mest på någon PRX, en Hamilton Khaki Field, och mer G-Shocks :D

Tackar KS som vanligt för detta forum där alla klockfantaster samlas och delar med sig av klocksamlarlivet!
Välkommen! Alltid roligt med G-Shocks! :D

Hej, allihopa.

Också ny här på klocksnack. +30år/Gbg. Fint att läsa om allas fina samlingar och bakgrundshistorier!

Intresserad i bägge vintage och nya klockor. Spelar ingen roll om Japan, Schweiz, Tyskland, Frankrike, Italien, USA...om det är ett vackert, harmonisk design.

Gällande egen samling: Första klocka (för länge sen som arkitektstudent) blev en Junghans - Max Bill, Bauhaus klocka. Fick en SKX009 nyss av min bror och fastnade för klockor igen. Gillar i princip allt från dress-, kronograf, dykarklocka till tanks. Får vi se om jag når upp till "klock-himlen" nån gång över tiden. Första etapp på vägen till bergstoppen är att skaffa en Tudor 54! men kanske blir det en SPB239 innan dess.....och en Sinn 104 så klart ska tryckas emellan........eller direkt en Rolex Submariner (om jag vinna lotteriet) och en JLC Reverso och Cartier Tank när jag är en gammal gubbe i pension... o_O:p (önskelistan slutar tyvärr inte där. ska betraktas mer som en "fantasy League" av klockor....)

IMG_20230413_100635_284.jpg

Senast ändrad:
Hej på er!

Klockentusiast från norra delen av landet här.
Varit medlem ett tag och följt forumet flitigt men inte själv gjort något inlägg förens nu.

Allt började med en fossilklocka som jag fick på min student för snart 10 år sen.
Sedan dess har jag införskaffat några på egen hand.
Just nu innehåller lådan:
Tissot seastar
Oris artelier skeleton
Tissot prx powermatic
Seiko starbar "honeycomb" (köptes till sambon men den lånas ibland)
Zenith chronomaster sport
Casio G shock A2100
Kanske kommer upp lite bilder i respektive tråd snart.😃

Riktigt trevligt forum med många fina samlingar!
Tack för mig för den här gången. 😊

Hej!

Nygammal medlem. Blev medlem 2012 men de senaste åren har barn och hus dragit det mesta i form av tid och pengar.
Börjat hitta tillbaka lite nu.

Intresset tog fart när jag hade klockintresserade kollegor för 12-13 år sedan. Blev en vintage Seamaster följt av några Planet Ocean och några Rolex Submariners,

I lådan har jag idag:
Swiss-Made Swiss Army field watch (1994)
Tudor Pelagos M25600TN (2019)
Casio G Shock GW-5000U

Ha de gött!

Hej!

Long time lurker som nu fått tummen ur och blivit medlem.
Äger idag en Tudor BB41 Smiley.

Jobbar till vardags som teknisk projektledare och har en bakgrund inom maskinkonstruktion.
Har en förkärlek till alla små detaljer som gör helheten så unik mellan alla urverk.

Allt gott!

Halloj!
24-åring från Västerås som varit medlem ett tag men har mest kollat köp & sälj delen, såg nu att man även ska presentera sig här. Jag blev intresserad av klockor för snart 8 år sedan när jag fick en tidning med schweiziska klockor, har varit fast sedan dess.

Jag har en liten samling på 4 klockor, på bilden är mitt senaste inköp - Breitling Headwind från 2002.
thumbnail_IMG_4588.jpg

Tack för mig!

Hej alla härliga människor! Vilken underbar dag det är idag ! 😊 Elias heter jag och har nu på senare år börjat använda och älska klockor mer och mer, började med Omega Speed Master, Michael Schumacher. Sen har jag fattat tycke för klockor som inte alla kanske bär på, ovanliga eller för många som inte är intresserade av klockor,helt okända. Panerai var för mig ett självklart val efter omega, en Luminor 1950 3 Days TUTTONERO GMT Automatic Black Ceramic ,PAM00438 som jag haft sedan 2015. Sen blev det en Panerai - PAM01115
Luminor 1950 44mm 3 Days Yellow Gold och efter 6 månader köpte jag Panerai - PAM01114
Luminor 1950 Marina 3 Days Automatic Goldtech , Roseguld och blå läder. Riktigt bra och fina klockor.
Har även en omega Constellation Co-Axial Master Chronometer 18k .

Annars har jag inte mer att berätta om mig och mina klockor, lägger upp bilder med , jag är ny här som sagt. Så säg till om jag gör något fel eller olämpligt 😊 ha en fortsatt fin lördag kära vänner!
Damn vilken snygg Omega!

God kväll! Långhelgen har precis börjat och familjen sover. Go känsla med lite lugn och ro :) Jag vet inte varför redigt men jag har blivit lite klocksjuk å det senaste. Jag kan ju redogöra i korthet: Fick en klocka av fästmön av någon anledning - kanske födelsedag - för några år sedan. Gillade den inte alls. Kändes som risig kvalitet (okänt märke) och förstod att det antagligen gick att lägga till bara lite pengar för något snyggare och av bättre kvalitet. Så jag bytte den mot en Tissot med arabiska utan datum och vit tavla och la några hundra mellan. Den är ju speciell förstås, en fin present. Rätt snygg också med armband i brunt läder.

Hade alltid fram till dess och även efter - fram till nyligen egentligen, haft svårt att ha grejer på kroppen. Så den blev liggande i några år. 5 kanske.. Säkert mer. Hursomhelst kom det sig att jag tänkte att jag skulle börja bära klocka. Detta gjorde jag av någon anledning jag för tillfället inte kan minnas men köpte en fin gammal förvärvsklocka som jag gillar skarpt och ytterligare några fler klocker efter det. Den där gamla förvärvsklockan tickade så gött att jag drog upp den rätt vad det var, höll den mot örat och lyssnade ett tag. Äldre grejer har länge tilltalat mig. Särskilt sådana som är gjorda med lite hantverk. Jag fick till exempel för ett tag sedan upp ögonen för reservoarpennor i samband med en ansats att börja föra dagbok. Det kan jag för övrigt rekommendera om du överhuvudtaget använder penna! Helt annan feel. Börja inte med något dyrt bara, skillnaden är inte magiskt stor :) I analogi till mycket annat förstås.

Med inköpen har jag gjort nedslag i lite olika kategorier och inser att alla har sin charm. Nu försvann skrivarlusten och jag bjuder er åter en god afton!

God morgon på er!
Har länge kikat runt på Klocksnack men nu är det dags att bli medlem!
Äger för tillfället:
  • Tissot PRX Powermatic 80 (med en läcker grön urtavla)
  • Seiko Presage Cocktail Time SSA445
  • Moonswatch ”Mission to Jupiter”

Börjar bli sugen på en vintage-kronograf, välkomnar alla tips och förslag då jag är något av en nybörjare😁

Senast ändrad:
Hej, ny häf!

30+ boende i södra sverige!

Har i dagsläget en Rolex daydate som jag vill sälja då jag har siktet inställt på en annan klocka

Tack hejdå

Hej!

Inte direkt ny på forumet men mest kikat runt i säljtråden tidigare men tänker att det är dags att ta steget och bli en fullvärdig medlem på forumet.

Jag är 30 år och bor i södra Sverige. Plockade upp klockintresset för 2 år sedan och har i dagsläget en mindre samling.

Tack KS och alla medlemmar för ett grymt forum!

Allt gott,
H

Tillbaka
Topp