• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej,

Är väl dags att skriva här efter att ha varit medlem i snart åtta år. 😄

Är 45 år och bor i Halmstad på vackra västkusten. Har alltid varit klockintresserad. Från början för att jag tycker det är ett av få smycken vi män kan bära upp med värdighet men senare även för fascinationen över hantverket.

Har kvar min första Seiko jag fick av min mor när jag var i tidiga tonåren. Sedan har det blivit några till Seiko då jag tycker att de är klockvärldens Toyota. Alltså trygga att äga då de alltid funkar och dessutom till bra priser.

Nu är jag dock ute efter min första premium-modell och därför spenderar jag ohälsosamt mycket tid på detta forum (främst köp- och säljavdelningen) samt Chrono24. Det är i första hand en Omega Aqua Terra jag söker.

Övriga intressen är poker, träning, musik samt att umgås med sambo och två galna hundar.

Ha det fint!

Mvh Kristian

Hej,

Är väl dags att skriva här efter att ha varit medlem i snart åtta år. 😄

Är 45 år och bor i Halmstad på vackra västkusten. Har alltid varit klockintresserad. Från början för att jag tycker det är ett av få smycken vi män kan bära upp med värdighet men senare även för fascinationen över hantverket.

Har kvar min första Seiko jag fick av min mor när jag var i tidiga tonåren. Sedan har det blivit några till Seiko då jag tycker att de är klockvärldens Toyota. Alltså trygga att äga då de alltid funkar och dessutom till bra priser.

Nu är jag dock ute efter min första premium-modell och därför spenderar jag ohälsosamt mycket tid på detta forum (främst köp- och säljavdelningen) samt Chrono24. Det är i första hand en Omega Aqua Terra jag söker.

Övriga intressen är poker, träning, musik samt att umgås med sambo och två galna hundar.

Ha det fint!

Mvh Kristian
Välkommen 🤣 Kul att läsa, pluggat i Halmstad, en fantastisk Stad!

Har besökt forumet länge men skapat konto endast förra året. 30år gammal från Malmö. Mest intresserad av microbrands vilket syns nog på min samling.

Hej Klocksnack, jag heter Dinkans och jag är ny här på foroumet. Jag är en riktig klocknörd och har ett särskilt intresse för mekaniska klockor. Jag har samlat på mig en del erfarenhet genom åren och jag ser verkligen fram emot att dela min kunskap och lära mig mer från andra medlemmar här på forumet!

Äger idag en gammal Rolex datejust 1603 och några vintage omega.

/Dinkans

Hej KS!
Jag har varit reggad här ett tag nu men har inte hunnit presentera mig. Jag är 31 år och bor i Stockholm men är ursprungligen från Göteborg, är ganska färsk när det gäller klockintresset (ca 2år) men det har kommit till att bli en stor passion för mig. Klockmärken som faller mig bäst i smaken är Rolex, Omega, och Cartier.

Ser fram emot att nörda ner mig med andra medlemmar här på forumet!

Allt gott!
/David

Hej!
Har varit medlem ett tag men inte introducerat mig. Mitt klockintresse började på allvar 2018 skulle jag vilja säga och har varit en aktiv besökare på KS sedan dess. Fastnade snabbt för speedmastern då jag alltid varit en rymdnörd. I Oktober 2020 köpte jag mig en speedmaster och var helt "over the moon". Några månader senare inhandlades en G-Shock att använda för träning och andra fysiska aktiviteter.

Där står jag än idag, med min speedie och g-shock och känner mig faktiskt väldigt nöjd. Har dock börjat snegla lite på Grand Seiko, där någon modell möjligtvis kommer bli en del av min extremt lilla samling i sinom tid.

Det var väl lite kort om mig det. Ha det fint allihopa så kanske vi hörs i någon forumtråd!

Långvarig fluktare som nu tagit steget och registrerat mig här på forumet.
Har alltid sett det som självklart att ha klocka på handleden. Tidigare inte varit så noga med vad, men det har för det mesta varit från Schweiz pga familjeband. Haft lite olika Tissot och Swatch under uppväxten och lite blandat utan större budget.
Senaste åren har jag börjat titta allt mer på "riktiga" klockor och förstås började fundera över Graal.
Första mekaniska klockan blev en Tissot PR100 för kanske 10 år sedan, som följdes av en echo/neutra Averau vid kickstarterlanseringen 2019. Senast häromdagen slog jag till på en ny Yema på deras rea.

Det har blivit ett eskalerande fluktande på C24 och jag får väl erkänna att jag är fast i klockträsket vid det här laget. Fortsätter sökandet efter Graal.

hey!
I am a member here for almost 5 months now. My name is Panagiotis, I came to Sweden as a student in KTH and I am currently working in Stockholm.
I am very interested in watches both as a jewelery and as a precision craftsmanship. I am mostly into dress watches with some sport watches on the side 🤣
I spent most of my time in the buy and sell forum and chrono24 as most of us here think they do.
Best regards to everyone and thanks for the wonderful work of this side!

Tjo, har missat att man kan skriva en tråd om sig själv.

Daniel Didrikson här född uppvuxen i Linköping men nu boende Norrköping.

Började pula med klockor för ca 4år sedan och kan nu inte hålla mig ifrån de.

Äger ett gäng klockor varav Oris Diver 65 och Tema Heritage Superman Limited Edition är mina favoriter.

Köpt o sålt mycket i olika grupper på Facebook

Tjo, har missat att man kan skriva en tråd om sig själv.

Daniel Didrikson här född uppvuxen i Linköping men nu boende Norrköping.

Började pula med klockor för ca 4år sedan och kan nu inte hålla mig ifrån de.

Äger ett gäng klockor varav Oris Diver 65 och Tema Heritage Superman Limited Edition är mina favoriter.

Köpt o sålt mycket i olika grupper på Facebook

Hej Daniel!
Välkommen till forumet! Hade inte koll på att det fanns köp/sälj-grupper på fb. Hur har det gått, några bra?

Hej på er. Jag har fascinerats av klockor sen barndomen. Min första klocka var en pojkmodell med en fotboll på urtavlan som jag fick 1975. På högstadiet fick jag ett digitalur av märket Pulsar. Den gick sönder i militärtjänsten och jag köpte en enkel svart Casio som ersättare.

Efter universitetet och när jag arbetat något år köpte jag en Omega Speedmaster Professional 1995. En klocka som jag fortfarande har kvar och tycker mycket om. Med åren köpte jag en G-Shock Mudman 9300 och en Seiko SKX007 även dessa har jag kvar.

Tyvärr skaffade jag en Apple Watch för några år sen och det är den som används mest hela tiden. Den är helt enkelt för användbar för att inte användas.

Men jag dras mot mekaniska dykarur. Det är inte omöjligt att det blir en till sådan.

Hej,

Jag är helt ny här och har nyligen skaffat en Omega Seamaster Automatic 14k guldöverdrag cal 500 från ca 1960, vilket
är den direkta anledningen att jag anslöt mig hit.
Blev dock lite förvånad då min första postning blev raderad utan någon kommentar eller meddelande till mig.

Det enda jag gjorde var att fråga om tips på var jag kunde leta efter en frisk rotor, såg nu att den tagits bort "pga reklam".

Konstigt i mina ögon, får man inte fråga om delar här inne? Känns lite otrevligt också, om någon moderator eller senior
medlem kan förklara detta vore toppen. Jag har ju varken något att göra reklam för eller skulle inte heller göra det för andra,
jag är i högsta grad klockamatör och fick tips om att Klocksnack skulle vara ett bra ställe för info, det är det hela.

Allt gott,
Martin

God dag gott folk!
Ville introducera mig här på forumet då jag äntligen tagit steget in i ljuset och registrerat mig. Har egentligen alltid varit intresserad av tekniska under och mekanik men inte fått upp ögonen för hur otroligt fascinerande klockvärlden har varit. Och med det följde även samlandet (som jag nu känner kanske börjar spåra ur en aning)...

Att kunna blåsa liv i något bara genom att vrida på ett hjul/vred talar om den fantastiska mekanik som finns i något ofta inte större än en 5-krona.

Med min lilla introduktion ser jag verkligen fram emot framtida diskussioner!

Hej forumet,

Tänker att det kanske vore artigt även av mig att presentera mig lite kort.

En man som precis har passerat 40 år och som länge varit intresserad och faschinerad av klockor fast ur lite olika perspektiv. Född och uppvuxen i Norrköping men bor idag i de södra delarna av Östergötland.

Allt började med att jag under många år i tidiga tonåren suktade efter en Aqualand i Hobbexkatalogen.

Intresset för mekaniska ur tog sedan fart på riktigt i samband med min 30 års dag där en etablerad forummedlem (@Birchgrove) gav mig en Skx009 på jubileélänk med motiveringen att han ville ha en medberoende i umgängeskretsen. Vad kan man säga, det fungerade!

Så här sitter jag tio år senare med ett alldeles för dyrt klockkonto i förhållande till vad som är rationellt. Jag precis som tidigare inlägg ser fram emot intressanta diskussioner och kanske en och annan affär med er forummedlemmar i framtiden.

Med det sagt vill jag önska er en fin helg, vi hörs säkert i något inlägg framöver.

Hej!

Hittade detta forum i min jakt på klockan jag skulle köpt till mig själv i 50-årspresent. Drömklockan är en Tissot Couturier T035.614.11.051.00 och jag såg ut den åt mig själv för många år sedan. Livet kom emellan och när jag så slutligen skulle köpa min klocka är den utgången ur Tissots sortiment och slutsåld överallt. Ställer därför mitt hopp till detta forum och trevliga medlemmar att hjälpa mig hitta klockan.

Kort om mig, Rickard, 51 år, bor i norra Östergötland. Familj, hus och barn. Klockan jag bär till vardags sen 10 år tillbaka är en Certina DS Podium

1676901301675.png

Senast ändrad:
Hejsan, min tur antar jag!
Varit medlem i snart 6 år, så tar tillfället i akt och hälsar mig välkommen.
Jag är en student baserad i staden Örebro. När jag inte sitter och pluggar för mina tentor, ägnar jag min nuvarande tid åt att leta vad nästa klocka ska bli. Just nu är jag mest intresserad av vintage ur, speciellt omega divers...

Två klockor har sin plats i hemmet för tillfället (studentbudgeten räcker inte till så mycket mer).
IMG_4094.jpeg IMG_4095.jpeg

Hej!

Hittade detta forum i min jakt på klockan jag skulle köpt till mig själv i 50-årspresent. Drömklockan är en Tissot Couturier T035.614.11.051.00 och jag såg ut den åt mig själv för många år sedan. Livet kom emellan och när jag så slutligen skulle köpa min klocka är den utgången ur Tissots sortiment och slutsåld överallt. Ställer därför mitt hopp till detta forum och trevliga medlemmar att hjälpa mig hitta klockan.

Kort om mig, Rickard, 51 år, bor i norra Östergötland. Familj, hus och barn. Klockan jag bär till vardags sen 10 år tillbaka är en Certina DS Podium

1676901301675.png
Med tanke på ditt nick borde du kanske leta efter en sån här som jag hade för många år sen:
XWvPI8g.jpg

Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej!
Jag är ny här på forumet och tänkte bara säga hej!
David heter jag och i 30 års åldern.

Är ny inom klockvärlden och har bara använt enklare såsom casio osv.

Har senaste halvåret börjar intressera mig för mekaniska klockor. Tanken på att kunna ha en klocka som bara går och går i generationer utan behöva byta batteri osv är väldigt tillfredsställande.

Just nu söker jag en första klocka. Efter mycket research så kommer jag nog börja med en Tudor black bay 36 eller en Omega seamaster 300m.
Jag vill ha en klocka som håller livet ut om man vill och även går att sälja till ett vettigt pris om man skulle vilja.

Vi hörs!
Mvh

Hej gott folk!

Hittade detta forumet precis. Jag har alltid gillat klockor och tänkte börja med urmakeri på hobby nivå också!

Har 2st klockor i dagsläget:
  • Seiko skx 013
  • Tissot PRX 80

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Man
Hej KS!
Oskar heter jag och är ny på forumet. Har trillat in här lite då och då de senaste åren då klockintresset utvecklats och blivit mer av ett nörderi (åtminstone enligt sambon). 😅

Bor mitt i Skåne och har en försmak för tool watches med en lite elegant twist.
Den änsålänge blygsamma samlingen innehåller Seiko, G-shock och en Oris.
Spanar i nuläget främst på Longines spirit 37 då den verkar passa mina nätta handleder.

Ser fram emot att hänga lite mer här! 😊

• Like
Reactions: Man
Tja varför inte

Jag väljer att att kalla mig Pater J då jag inte riktigt vill exponera min identitet på internet. Jag är dock samma person som i verkligheten dock ej religös om någon skulle komma på tanken att referera till mitt alias.

Jag har varit medlem i knappt ett och ett halvt år och lägger man på lika lång tid så kan man summera den tid som jag har lidit av sjukdomen att samla på klockor. Intresset kom sig av att jag köpte mig en Seiko 5 följt av en massa S och X samt ett och annat K. Det var för tillfället en vad jag tyckte en grym klocka. Man kunde ju till och med se urverket genom glaset på baksidan!

Många pistoler senare har jag en lite mer exklusiv samling än en enda Seiko men hon ligger fint kvar i lådan.

Utöver klockintresset så har jag en grav förtjusning i kläder och då vad som kan kallas klassiskt herrmode. Ja, jag har fyllt 50+ så jag är ursäktad. Skor, pennor, snusdosor, snustillverkning, vin, whiskey ja kort och gott allt som sätter lite guldkant på tillvaron. Jag har onödigt många gitarrer men ännu fler slipsar och skor.

Jobbar åt hans Majestäts konungens rike och har en förkärlek till att genom tjänsten åka till platser på jorden dit begåvat folk väljer att å det bestämdaste undvika att besöka.

Å det varmaste

/ Pater J

Hej.

Jag heter Melker och har kollat runt en del på forumet men just nyligen registrerade mig.

Jag har haft ett intresse för klockor rätt länge men inte förens de senaste 6 månaderna jag börjat kolla seriöst på märken och modeller.

Just nu har jag 3 klockor, en Luminox sea turtle och en Suunto alpha traverse, båda använda mer i jobbsyfte. Och en Seiko SKX009 som är min vardagsklocka.

Just nu har jag fastnat för Tudor Mini-Sub 73090 och är ett mål för min framtida klocksamling.

Kul att få ta del av ett svenskt forum med likasinnade klock intresserade! Hoppas att kunna dra lärdomar av alla här med mer erfarenhet i klockvärlden.

Hej! Är en 22-årig finlandssvensk klockentusiast, som har nyligen flyttat till Sverige för att slutföra sin examen på SU efter några år av distansstudier. Har varit intresserad av klockor sedan 2016 då jag fick min första klocka som gåva. Intresset ligger på nästan alla sorters kvalitetsur men har som mål att inte ha mera än fyra klockor i min samling samtidigt. Planerar näst att skaffa en Grand Seiko med quartzverk, Monta Atlas GMT eller någon annan GMT. På handleden sitter ofta en Longines Flagship Heritage, som har hållit sin plats i samlingen rätt länge trots att nästan allt annat har i något skede flippats eller sålts bort. Har också ett företag i Finland för försäljningen av begagnade klockor, som kommer att officiellt lanseras hösten 2023.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp