• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej,

Mitt namn är Micke och jag är nybliven "klockolist"..

Den enda "premium" klocka jag äger är min pappas Omega Seamaster från 60-talet och har nu tänkt utöka min samling.
Tänkte att jag kunde få lite tips och ideer av er ärrade rävar på forumet för mitt kommande klockköp.

Jag har mellan 25.000-40.000:- som jag tänkte köpa en klocka för (ny eller beg) och jag gillar flera modeller inom dessa märken:
IWC, Sjöö Sandström (UTC extreme black I & II), Zenith, Omega, Jaeger LeCoultre och Patek Phillipe.

Dock så är de flesta IWC, JLC, PP utanför min prisklass men drömma kan man alltid..

Gillar också mattsvart klockmodeller med gummiband och limited edition klockor för sin sällsynthet.

Tips och tankar kring klockköp mottages gärna! Andrahandsvärde? beg eller ny? m.m
Och har någon en beg klocka till salu från någon av dessa klockmärken så tveka inte att höra av er!

Med vänlig hälsning Micke
 
Hei, Wangensten her.
Svært aktivt medlem av norske Tidssonen.
22 år, student og tennistrener.
Har hatt mange klokker det siste året;
Omega Seamaster 2220.80, og 212.30.41.20.03.001
Rolex Datejust 16030, Submariner 16613 og GMT-Master II 116710LN
Jaeger-LeCoultre Reverso Grande Duodate
Breitling Aerospace og mye, mye mer...

men har downsized i det siste til bare en Omega Speedmaster 3570 og en Seiko SARB023.

Mitt neste klokke skal være en Audemars Piguet Royal Oak 15300 med hvit tavla:)

Mvh Wangensten
 
Hej,

Mitt namn är Micke och jag är nybliven "klockolist"..

Den enda "premium" klocka jag äger är min pappas Omega Seamaster från 60-talet och har nu tänkt utöka min samling.
Tänkte att jag kunde få lite tips och ideer av er ärrade rävar på forumet för mitt kommande klockköp.

Jag har mellan 25.000-40.000:- som jag tänkte köpa en klocka för (ny eller beg) och jag gillar flera modeller inom dessa märken:
IWC, Sjöö Sandström (UTC extreme black I & II), Zenith, Omega, Jaeger LeCoultre och Patek Phillipe.

Dock så är de flesta IWC, JLC, PP utanför min prisklass men drömma kan man alltid..

Gillar också mattsvart klockmodeller med gummiband och limited edition klockor för sin sällsynthet.

Tips och tankar kring klockköp mottages gärna! Andrahandsvärde? beg eller ny? m.m
Och har någon en beg klocka till salu från någon av dessa klockmärken så tveka inte att höra av er!

Med vänlig hälsning Micke
Välkommen! Skulle vilja påstå att du kan få ganska många olika modeller av både IWC och JLC beg. för den summan du nämner.
 
Hei! Anders her, aktiv på norske Tidssonen og tidligere på svenske TTT :) Liker godt vintage Rolex, vintage Heuer, JLC og Patek. I dag har jeg på meg denne :happyhappy:

1-DSC_5785_zpsa18bc505.jpg
Välkommen! Vilken klocka :eek: hör av dig om du någon gång gör dig av med skönheten!
 
28 år gammal, jobbar inom blåljusbranschen och gillar generellt sett dykarur och diverse militärinspirerade stilrena klockor.
Äger idag endast en klocka, Certina DS Action diver men har tidigare haft lite olika G-Shocks, Swatchklockor och två Seikos.

Är minimalist och söker alltid "den där slitstarka lyxbeatern för allt" men det är svårt när man surfar här :)

Drömklockan är Omega Planet Ocean och Panerai Luminor. Dock känner jag att jag aldrig kommer att lägga så mycket på en klocka, då jag vill använda klockan dagligen och den ska kunna tåla lite stryk utan att jag ska behöva vara alltför rädd om den. Ev. kanske satsar på en fin begagnad Omega senare :)
 
Tjenare!

Ante heter jag och är för närvarande student så budgeten på dinkor har tyvärr blivit lite mindre än den en gång var:(
Men dock så har intresset ökat kraftigt. Har haft en period nu då det nästan uteslutande vart vintage som gällt fast nu börjar suget
efter något nyare bli oerhört starkt och det luter definitivt mot en Rolex (vilket jag har KS att tacka för:)

Tycker det är fantastiskt med detta forum då jag lärt mig oerhört mycket och är säker på att jag kommer fortsätta lära och förhoppningsvis så sitter jag på några lärdomar som jag kan föra vidare;)

Tack för mig och så ses vi ute i trådarna// Ante
 
Hej!

Zackarias heter jag. Hittade till detta forum tack vare alla sökningar man gör på klockor på Google. Jag har väl alltid gillat klockor och jag tror min pappa är en stor anledning till det. Omega är väl ett märke jag följt och kan mest om, även om jag på senare tid börjat intressera mig för andra märken så som Tag Heuer, IWC, Breitling. Äldre klockor är också av intresse och jag äger några stycken som är i hyffsat skick.
Klockor som jag äger:
Omega Seamaster Proffessional Chronograph
Omega Seamaster 600
Omega Geneve
Omega Geneve Automatic
Omega Seamaster Day Date
plus lite annat krafs.

Mvh

Zackarias
 
Tjenare!

Ante heter jag och är för närvarande student så budgeten på dinkor har tyvärr blivit lite mindre än den en gång var:(
Men dock så har intresset ökat kraftigt. Har haft en period nu då det nästan uteslutande vart vintage som gällt fast nu börjar suget
efter något nyare bli oerhört starkt och det luter definitivt mot en Rolex (vilket jag har KS att tacka för:)

Tycker det är fantastiskt med detta forum då jag lärt mig oerhört mycket och är säker på att jag kommer fortsätta lära och förhoppningsvis så sitter jag på några lärdomar som jag kan föra vidare;)

Tack för mig och så ses vi ute i trådarna// Ante
Välkommen! Tummen upp för Henry Rollins på din bild ;)
 
Hej!

Ny på forumet, tipsades av vonbahr om detta forum i samband med en bytesaffär Oris mot Ball .

Har samlat klockor aktivt i drygt 3 år, samlar på alla typer av klockor men här är några av mina äkta armbandsur för att hålla mig till reglerna för forumet. Trevligt att ni skall ha GTG i Göteborg där jag bor, nästa gång kanske jag kan delta.
DSCN9811_950_zpsdabfb790.jpg






DSCN5032_950.jpg



_1296911_w1.jpg


ball_ws_1024_zps0f3d50cb.jpg


DSCN0251_005.jpg
 
Hej!
Ny på forumet, tipsades av vonbahr om detta forum i samband med en bytesaffär Oris mot Ball .
Har samlat klockor aktivt i drygt 3 år, samlar på alla typer av klockor men här är några av mina äkta armbandsur för att hålla mig till reglerna för forumet. Trevligt att ni skall ha GTG i Göteborg där jag bor, nästa gång kanske jag kan delta.


Hej Digger, Verkligt fin samling du har där, Välkommen.;)
 
Hej och välkommen, trevliga klockor du visar men blir lite oroad av vad du skrev.

Tack!
Jag har ett stort klockintresse och innehar också replikor men jag har inte för avsikt att diskutera dem på detta forum eftersom det är oönskat enligt reglerna, det är allt, hoppas jag är välkommen här för att diskutera äkta klockor ändå.
 
Hej!

Ny på forumet, tipsades av vonbahr om detta forum i samband med en bytesaffär Oris mot Ball .

Har samlat klockor aktivt i drygt 3 år, samlar på alla typer av klockor men här är några av mina äkta armbandsur för att hålla mig till reglerna för forumet. Trevligt att ni skall ha GTG i Göteborg där jag bor, nästa gång kanske jag kan delta.
DSCN9811_950_zpsdabfb790.jpg






DSCN5032_950.jpg



_1296911_w1.jpg


ball_ws_1024_zps0f3d50cb.jpg


DSCN0251_005.jpg

Välkommen, men jag förstår inte varför du ska bemöda dig med kopior när du har så pass fina riktiga klockor?
 
Hej!

Dags för mig att presentera mig lite kort. Är en ung klocknovis från det sköna Värmland. Har väl alltid varit intresserad av klockor om än i mindre skala tidigare. Det var först för drygt ett år sedan jag verkligen fick upp ögonen för klockor då min äldre bror köpte hans första riktiga klocka, nämligen den välkända månfararen.

Jag har ännu inte någon "riktig dinka" själv utan det har mest varit någon parfymare och billiga quartzare än så länge. Till min och er(hoppas jag) stora glädje så sitter jag i detta nu och väntar på ett välinslaget paket med något som förhoppningsvis är början på en bra klocksamling. Så håll utkik efter en paketöppningstråd inom kort!

Till skillnad från många av er så är jag litet av en 'less is more' snubbe och med det sagt så är drömmen att ha högst en handfull kvalitets ur att välja mellan i framtiden. Har verkligen er på det här forumet att tacka för att mitt intresse för klockor av alla dess slag ökat lavinartat senaste halvåret.

Ha det gött så länge!
 
28 år gammal, jobbar inom blåljusbranschen och gillar generellt sett dykarur och diverse militärinspirerade stilrena klockor.
Äger idag endast en klocka, Certina DS Action diver men har tidigare haft lite olika G-Shocks, Swatchklockor och två Seikos.

Är minimalist och söker alltid "den där slitstarka lyxbeatern för allt" men det är svårt när man surfar här :)

Drömklockan är Omega Planet Ocean och Panerai Luminor. Dock känner jag att jag aldrig kommer att lägga så mycket på en klocka, då jag vill använda klockan dagligen och den ska kunna tåla lite stryk utan att jag ska behöva vara alltför rädd om den. Ev. kanske satsar på en fin begagnad Omega senare :)


Jorå, så brukar det låta. Återkom efter ett par månader på forumet och berätta om hur många hundratals procent du har höjt din klockbudget med. :D

Välkommen!
 
Till slut tog man sig i kragen och skrev några rader här. Klockintresset har nog alltid funnits men har ökat "lite" sedan jag vid ordinärt slösurfande hittade KS. Stort tack för att jag nu inte har några problem att göra av med all min lediga tid, mina få antal inlägg speglar dessvärre inte tid spenderad här...

Hursomhelst, focus ligger på dykare med nuvarande lineup: Seiko 6309-7290, Seiko MM, Oris ProDiver Chronograph, Nivada Taravana, Candino manuell (Kronmärkt) samt en Universal Polerouter med Bumprotor. Sen finns det lite militära väggklockor också: En kromad stor med Jungahans batteriverk (kronmärkt från svenska marinen), 8-dagars manuell Cortebert (kronmärkt från svensk radiolastbil), 8-dagars manuell från ryska flygvapnet (troligen från ngn MIG).

Tack KS för nedlagt jobb och en fantastisk marknadsplats.

Lägger upp en bild från morgonens promenad, fler bilder kommer här eller i andra poster.

Ha en skön dag.

 
Hej alla! Efter att ha lurkat runt här och på några andra forum under några års tid tänkte jag att det var dags att presentera mig och samtidigt tacka för all intressant läsning. Peder heter jag, bor i Norrland och har hunnit passera 45 års ålder. Intresse för klockor har funnits så länge jag kan minnas, men det är först på senare år som det blivit en hobby. Jag kommer ihåg då jag var barn och pappas klocka behövde ruckas och jag kan komma ihåg fel, men det var ofta som ruckning behövdes. Klockan var för övrigt en Omega Constellation med pie-pantavla som återkommer i historien senare. Min första klocka var en mekanisk Royce, men sedan följde en uppsjö av digital- och quartzklockor som ju var den nya fantastiska tekniken. Någon gång i mitten/slutet av 70-talet fick jag en Tissot digitalklocka och därefter var det Seiko som gällde under många år, även om jag stirrat på Omegaklockor många gånger. För några år sedan letade jag fram pappas gamla Connie som legat nerpackad sedan början av 80-talet samt en Eterna-matic i guld och lämnade in dem för genomgång. Nu kändes det helt ok med mekaniska klockor och c a 35-36mm till skillnad från tidigare. Om det sedan beror på utvecklad känsla för stil eller tilltagande ålder låter jag vara osagt (låt oss säga en kombination). Dessutom har jag för tillfället bl a några Omega Geneve och en Seamaster day-date från 60-talet, en Omega 3971-SC från -58 och en Certina DS-2 Det har även blivit en Certina DS Action Diver och en AT Railmaster. Quartztekniken representeras idag av en Precista PRS18Q. Mest Omega alltså och jag skyller det på Connien. En Speedy Pro har jag varit inne på många gånger och det är mitt nästa köp. Vi får se när det blir av.

Allt gott!
P
 
Såhär skrev du, TKVF!

Jaha. Mitt första inlägg på detta forumet... Har alltid gillat klockor, och speciellt dykarklockalooken. En klocka jag suktat efter länge är Rolex Deep Sea. Får se om det blir en sådan detta året. Har egentligen inga exklusiva klockor, har dock ett gäng (många) klockor som är pulsklockor, GPS-klockor, dykdatorer m.m. Alltså, en hel affär med det sportiga segmentet. Jo, kom på att när jag blev 30 köpte jag en Longines som ser ut som en Doce Vita, vet inte exakt vad den heter. Hittar inte på hemsidan. Och sedan har jag ju en Mondaine också, men mest för att jag professionellt kör tåg!
 
Hej alla, ny medlem här.

Mitt klockintresse började med en fejkklocka i turkiet, men efter att ha haft den på handleden i några dagar kom jag på att det inte var så coolt att gå runt med en kopia. (Fake watches are for fake people!) Jag gjorde lite research vilken klockan jag skulle köpa, och det blev en Seiko SKX007. Efter det är jag fast i träsket.
 
Hej alla!
Tänkte att jag skulle ta mig i kragen och skriva ett par rader här, hänger ju nästan dagligen här. Klockintresset har funnits länge, började med Tissot, Certina och lite vintage Omega. Men det tog lite mer fart när jag började jobba med två kollegor (numera fd kollegor) som var mer smittade av klockviruset än mig, naggge bl.a. Då började jag hänga på TTT och sedan här på KS. Sen dess har det blivit PO 2500, PO 8500, Rolex 16800, Rolex 16610, PAM 001 och nu sitter jag på en fin 16610 (X-serie) igen. Är dock sugen på lite förändring, eventuellt ett byte tillbaka till PO. Stort tack för ett jättebra forum där jag spenderar mycket tid även om antal inlägg tyvärr inte motsvarar den tiden jag spenderar här då jag har 0 inlägg.

Ha de gött!
/Glenn

Ps. Heter egentligen Henrik. Ds.
 
Hej alla glada!

Efter att ha kollat runt och läst dagligen på forumet börjar det bli
högtid att skriva några rader. För tillfället är jag bosatt i huvudstaden och men kommer ursprungligen från Gävle.
Har sedan barnsben alltid haft en stor fascination av klockor, kan bero på att det finns urmakare i släkten. Från att haft Casio klockor med miniräknare till Casio klockor med kunde ringa upp från.
9n54AAj.jpg

Suktade under många år efter en Tag Heur, vilket blev en bra 30 års-present till mig själv.
Det var en underbar och mäktig känsla att öppna träboxen och dra på sig uret för första gången.
I takt med att man blivit äldre och visare har samlingen växt för varje år.
Nu är Windern fullproppad, ny större på ingång :)
P5r6USc.jpg

Drömuret är en A.P Royal Oak
 
Hej alla, ny medlem här.

Mitt klockintresse började med en fejkklocka i turkiet, men efter att ha haft den på handleden i några dagar kom jag på att det inte var så coolt att gå runt med en kopia. (Fake watches are for fake people!) Jag gjorde lite research vilken klockan jag skulle köpa, och det blev en Seiko SKX007. Efter det är jag fast i träsket.

"(Fake watches are for fake people!)" Så fint att du är ängeln i himlen! (Oj du hade visst en själv.... ;-) ) Vad "fake" du måste ha känt dig innan du kastade den...
 
Tillbaka
Topp