• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej alla glada!

Efter att ha kollat runt och läst dagligen på forumet börjar det bli
högtid att skriva några rader. För tillfället är jag bosatt i huvudstaden och men kommer ursprungligen från Gävle.
Har sedan barnsben alltid haft en stor fascination av klockor, kan bero på att det finns urmakare i släkten. Från att haft Casio klockor med miniräknare till Casio klockor med kunde ringa upp från.

Suktade under många år efter en Tag Heur, vilket blev en bra 30 års-present till mig själv.
Det var en underbar och mäktig känsla att öppna träboxen och dra på sig uret för första gången.
I takt med att man blivit äldre och visare har samlingen växt för varje år.
Nu är Windern fullproppad, ny större på ingång :)

Drömuret är en A.P Royal Oak


Grym ribba, ser fram emot AP:n :)
 
Jag tror anledningen till att folk köper replikor är att de äkta klockorna ofta har ett pris som inte är relaterat till tillverkningskostnaden.
 
"Stödjer brottslighet" Vi talar om kopior på "onödiga saker " inte direkt något att hetsa upp sig för om man tänker in Fukushima, Dengue, Malaria och svält eller...?
Onödiga eller inte, sakerna tillverkas av människor under väldigt dåliga förhållanden där vinsterna finansierar betydligt grövre brottslighet. Tror inte riktigt du har förstått hur piratindustrin fungerar eller vilka som styr den och vart pengarna går.
 
"Stödjer brottslighet" Vi talar om kopior på "onödiga saker " inte direkt något att hetsa upp sig för om man tänker in Fukushima, Dengue, Malaria och svält eller...?
Du sätter alltså kriminell verksamhet i paritet mot katastrofer och världssjukdomar?

Funkar det även om jag åker på fortkörningsböter?
"Men snälla konstapeln, hur kan du med att bötfälla mig för 10 km/h över gränsen när det finns 33 miljoner människor med aids?"
 
Onödiga eller inte, sakerna tillverkas av människor under väldigt dåliga förhållanden där vinsterna finansierar betydligt grövre brottslighet. Tror inte riktigt du har förstått hur piratindustrin fungerar eller vilka som styr den och vart pengarna går.

Jag har aldrig handlat kopior, vare sig klockor, kläder eller andra produkter och jag kommer aldrig att göra det heller.

Men.

Var det inte arbetare som jobbar i iPhone-fabriker som tog livet av sig pga dåliga arbetsvillkor? Och klädbranschen är väl allmänt känd som en bransch där ägarna inte skyr några medel för att tjäna pengar.

Så det är inte bara i den olagliga och förkastliga piratbranschen det finns usla arbetsvillkor. Det enda rätta är väl att vara en medveten konsument som kollar upp hur produkterna vi handlar producerats.
 
Har varit i 54 länder inklusive Colombia och Peru och är en en ganska medveten människa.Kan tyvärr inte rädda världen själv men jag hade många kilo mat med mig och och gav bort till Nordkoreaner förra året, tror det var de bäst använda pengarna jag haft, kan rekommendera en trip dit för att få lite perspektiv på tillvaron.
 
Hejsan på er.
Är medelålders som fick upp ögonen för klockor för 1år sedan.

Har inte burit klocka på 25år och nu kan jag inte vara utan.:oops:

Intresset vaknade ett tag efter jag fått en gammal klocka av min pappa och ärvde en efter min morfar.
Stoppa in klockorna i skåpet bland finservicen och matsilvret som aldrig använts.
Låg där tills jag blev nyfiken och kollade vad jag hade fått.
Visade sej vara en Omega Seamaster Deville och en Certina Blue Ribbon sent 60tal båda.
Fick bytt plastglassen och fick på Hirschremmar på båda.
Gav Certinan till frun och behöll Omegan själv.

Nyligen köpt på mig 2 st Seiko härifrån KS.
 
Har varit i 54 länder inklusive Colombia och Peru och är en en ganska medveten människa.Kan tyvärr inte rädda världen själv men jag hade många kilo mat med mig och och gav bort till Nordkoreaner förra året, tror det var de bäst använda pengarna jag haft, kan rekommendera en trip dit för att få lite perspektiv på tillvaron.
Förstår inte riktigt vad detta har med kopior att göra, hjälpa medmänniskor är en sak, stödja brottslighet något helt annat.
 
Jag har aldrig handlat kopior, vare sig klockor, kläder eller andra produkter och jag kommer aldrig att göra det heller.

Men.

Var det inte arbetare som jobbar i iPhone-fabriker som tog livet av sig pga dåliga arbetsvillkor? Och klädbranschen är väl allmänt känd som en bransch där ägarna inte skyr några medel för att tjäna pengar.

Så det är inte bara i den olagliga och förkastliga piratbranschen det finns usla arbetsvillkor. Det enda rätta är väl att vara en medveten konsument som kollar upp hur produkterna vi handlar producerats.
Visst finns det dåliga förhållanden även bland "riktiga" varor och det kan ju vara svårt att kontrollera som konsument, men när man köper en kopia så vet man ju garanterat att så är fallet.
 
*host host*. Det blev väl stora rabalder när det uppdagades hur bra (dåliga) arbetsvillkor H&M:s sömmerskor i Bangladesh hade. Ärligt talat så tror jag inte piratindustrin är så mycket värre på den fronten, än vissa andra multinationella företag.
Dock så är det ju en jävligt rutten idé att tjäna pengar på någon annans varumärke. Att säga sig vara klockintresserad och bära fejk är ju som att vara vegetarian och äta fisk, halvmesyr. Släng skiten!
 
Hej allihop.
Efter att ha läst här på forumet dagligen ett bra tag så tänkte jag att det är dags för ett inlägg här. Har tidigare endast haft quartz och oftast utan vidare eftertanke men forumet väckte ett intresse och jag köpte för ett par veckor sen en skx007 som jag är helnöjd med. Har redan flera klockor på önskelistan, så vi får se vad som händer framöver :)
 
Hej allihop.
Efter att ha läst här på forumet dagligen ett bra tag så tänkte jag att det är dags för ett inlägg här. Har tidigare endast haft quartz och oftast utan vidare eftertanke men forumet väckte ett intresse och jag köpte för ett par veckor sen en skx007 som jag är helnöjd med. Har redan flera klockor på önskelistan, så vi får se vad som händer framöver :)

Välkommen! :) Lägg gärna upp lite bilder!
 
Hej!

Ny på forumet jag med, har länge gått i köptankar på en klocka. Då främst din vanliga "klockmäster"-klocka med batteri. Sen hittade jag det här forumet och blev kär i vintagedelen av det. Ska nu se om jag kan hitta min första Omega-vintage-klocka inom snar framtid.
 
Hej!

Ny på forumet jag med, har länge gått i köptankar på en klocka. Då främst din vanliga "klockmäster"-klocka med batteri. Sen hittade jag det här forumet och blev kär i vintagedelen av det. Ska nu se om jag kan hitta min första Omega-vintage-klocka inom snar framtid.
Välkommen! Kul vändning! Det ska inte vara några problem att hitta en Omega du gillar! :).
Någon speciell modell som tilltalar dig mer än någon annan?
 
Välkommen! Kul vändning! Det ska inte vara några problem att hitta en Omega du gillar! :).
Någon speciell modell som tilltalar dig mer än någon annan?


Har tittat lite på Seamaster, både 30 och 600 och även någon Cosmic. Är sugen på någon enkel med vit/ljus tavla och skinnband till. Har du några tips? :) Sen funderar jag på storleken på klockan, sitter med en 44mm Jaque Lemans på armen just nu, är 194 cm lång och är lite orolig för hur en vintageklocka ska framstå på mina rätt stora handleder. Vad tror du om storleken?
 
Har tittat lite på Seamaster, både 30 och 600 och även någon Cosmic. Är sugen på någon enkel med vit/ljus tavla och skinnband till. Har du några tips? :) Sen funderar jag på storleken på klockan, sitter med en 44mm Jaque Lemans på armen just nu, är 194 cm lång och är lite orolig för hur en vintageklocka ska framstå på mina rätt stora handleder. Vad tror du om storleken?
Både 30 och 600 är riktigt fina men de är runt 35mm om jag inte minns fel. Svårt att ge tips (finns många fina!), lättast är att kolla genom tråden "dagens vintageur". Så bildar du en uppfattning om både storlek och utseende på massor av klockor (många Omega).
Skulle nog satsa på något i 38mm eller större, många av uren från <60-tal är mindre än så.
Hoppas du hittar något! :)
 
Både 30 och 600 är riktigt fina men de är runt 35mm om jag inte minns fel. Svårt att ge tips (finns många fina!), lättast är att kolla genom tråden "dagens vintageur". Så bildar du en uppfattning om både storlek och utseende på massor av klockor (många Omega).
Skulle nog satsa på något i 38mm eller större, många av uren från <60-tal är mindre än så.
Hoppas du hittar något! :)


Okej, ja dom flesta Seamasters verkar ju vara runt 34-36 nånting. Får väl kolla lite i trådarna du pekat på! Tack! :)
 
John här.
Jag har varit utanför klocksvängen ett par år, pga småbarn och husrenovering etc.
Nu är jag tillbaka lite så smått.
Gillar att köpa och sälja mer än att äga. Går alltid med förlust, men det är ok för jag ser det som en hobby och inte en business.
Gillar att fota klockorna med.

Vi hörs!
 
Hej!

Har varit fascinerad av mekaniska saker sedan jag var liten och nu när jag blivit vuxen börjat uppskatta fina saker och det ledde mig ju naturligtvis in på klockor till slut. Hittills har jag inte unnat mig lyxen utan bara dreglat över andras bilder men nu i år har jag kommit in i tanken att jag skall ge efter för begäret och köpa mig några fina.
En schyst vardagsklocka vid sidan av min trogna Vostok Amphibia är nog det som är först på tapeten, efter det är jag väldigt sugen på en lite dressigare klocka.

Jag är en sån person som hellre ställer dumma frågor innan jag gör något dumt så eventuellt kommer ni få dras med att vägleda mig då och då.
 
Tillbaka
Topp