• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tjena ny på forumet och försöker ladda upp bilder från iPhone eller padda men begriper inte hur det funkar, får inte upp en enda bild tyvärr. Någon som kan hjälpa mig med detta?
 
Hej allihop.
Efter att ha läst här på forumet dagligen ett bra tag så tänkte jag att det är dags för ett inlägg här. Har tidigare endast haft quartz och oftast utan vidare eftertanke men forumet väckte ett intresse och jag köpte för ett par veckor sen en skx007 som jag är helnöjd med. Har redan flera klockor på önskelistan, så vi får se vad som händer framöver :)
Tjena tänker också köpa mig en 007 a, kan du rekommendera någon köpsite ?
 
Hallo alla,
Varför gillar man klockor? För mig började det när barn jag var, det finns något starkt fascinerande i att kunna mäta något så abstrakt som tid med hjälp av några kugghjul, fjädrar och en balansvikt... Sedan är det givetvis något mycket vackert i en analog lätt avläsbar tavla. I modern tid yttrade det sig i att när jag kände att jag hade råd (läs: första lönen efter gymnasiet) så införskaffades en styck ny Seiko5i London. Denna dinka satt som gjuten tills den en ovacker dag blev stulen efter att den ähm.... glömts kvar på ett handfat på en bekvämlighetsinrättning tillhörande en offentlig läroanstalt. På detta följde ett stort antal års quartzöken tills det var dags för giftermål, då en mekanisk Epoch President Automatic införskaffades direkt ur Hr. Sandströms hand efter en tids jagande. Jag hade blivit fullständigt förälskad i detta ur efter att ha sett bilder, och verkligheten infriade alla förväntningar. På den vägen är det! Som varande småbarnsfar är budgeten för dylika utsvävningar en aning begränsad, men det sätter minsann ingen nämnvärd sordin på glädjen i en "ny" klocka då och då. Senast införskaffades en sedan länge efterlängtad Glycine Airman, och denna sitter sedan ett par veckor som gjuten på handleden.
Ser fram emot trevliga och givande diskussioner framöver!
/H
 
Hej likasinade!
Som ni alla andra här så gillar jag klockor.Och det hade jag gjort sen jag föddes,hade klocka redan vid 5års ålder och detta intresse har hållit sig genom åren.Då jag passerat "gubbe" och rest, skaffat hus ,barn, kombi och katt kan jag nu ägna mer tid åt min hobby dvs.klockor.Hoppas att jag kan bidra med något,och ta del av er kunnighet.
 
Detta är tråden för dig som är ny på klockforum och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej,
Är här för att få lite koll på mitt eget intresse, ska jag verkligen ge mig på en Omega enligt nedan för att ha som en vardagsklocka? Vill ha en känsla av kvalitet, tidlöshet och lite lyx. Som ni skriver kommer intresset att ändras över tid men ska man därför låta bli?

21330424001001-20.png
 
Hej allihop, har ett genuint klockintresse sedan barnsben och har väl haft ett 15 tal rovor sedan man började bära en. Mest skitklockor inledningsvis men med ökande ålder och ett större behov av tåliga klockor och dykare så har jag med tiden skaffat en del aqualand klockor, någon suunto och en protrek från casio mm.

Har haft ett sug efter en seamaster 300 m sedan man såg dem på film :) och slog till på en ny 300 m gmt när jag fyllde jämt sist. Tackar Erikssons ur i sumpan för en fin affär !

Nästa inköp blir en dykare från seiko, funderar på en klassisk 007 a. Skall ha den som beater och på jobbet då man inte vill sabba omegan .
Laddar upp lite bilder så fort jag kommit på hur f....n det funkar ;)
Jaja ha det så länge.
 
Hej,
Är här för att få lite koll på mitt eget intresse, ska jag verkligen ge mig på en Omega enligt nedan för att ha som en vardagsklocka? Vill ha en känsla av kvalitet, tidlöshet och lite lyx. Som ni skriver kommer intresset att ändras över tid men ska man därför låta bli?

21330424001001-20.png
Köp :)
Skaffade en själv för drygt ett år sedan och är toknöjd. Ändras intresset eller smaken så har du en klocka som står sig i värde rätt länge.
Tips, hör med Erikson ur i Sundbyberg, gjorde en bra affär där på min Gmt.
 
Kanske dags att skriva ett hej här för mig med, har ju trots allt lurkat runt här ett tag nu..
23 år, studerar och blev lite av en klocknörd för kanske 7 månader sedan..
Hej! :)
 
Ny på sidan.

Blir lätt att man flyter in på sidan här någon gång/dag när man är ute efter nåt nytt kul runt handleden eller bara vill se och njuta av alla fina bilder som läggs upp. Hoppas vi kan fortsätta på den linjen framöver.

Ser att många Rolexar snurrar här på forumet och kanske även jag blir nog mogen för en sådan framöver.
Men för tillfället är det annat som gäller..


Tack än en gång för all trevlig läsning samt härligt att det finns så många likasinnade.
 
Hej ,

Hängt ett tag på sidan men först nu tagit steget att bli medlem. Skulle inte beskriva mig som samlare men gillar klockor och går lite I funderingar om att köpa mig något nytt att pryda handleden med, och här är det inte svårt att hitta inspiration, det är ett som är säkert!

Hälsn,
/A
 
Tjena! På tiden att jag presenterar mig. Julius heter jag (som profilnamnet antyder). Är egentligen inte helt ny i klocksvängen, men har däremot hållit väldigt låg profil, varit en "lurker" med andra ord. Har även varit lite mer aktiv i ett systerforum till detta. Förhoppningsvis kommer jag vara mer aktiv i framtiden om tiden och ekonomin tillåter. Jonglerar jobb och plugg nämligen.

Änyhow, hur jag hamnade i klockträsket.. Minns inte exakt hur det gick till, men jag vill minnas att jag såg någon gammal Vietnam-rulle och la märke till klockorna som bars i filmen. Tror bestämt att det var Apocalypse Now. Tänk Charlie Sheens Seiko eller Marlon Brandos Rolex. Fastnade nog för det där enkla, robusta och militära. Inget onödigt bling och krimskrams så att säga. Svart tavla och stora kritvita visare och index. Jävligt coolt tänkte jag. Det var nog där kalaset började.

När jag sedan började gräva lite fastnade jag ännu mer för just "military issue". Benrus plastklockor, natoband, Heuer Bundeswehr, CWC dykare, Omega dykare, flieger klockor osv osv. Sedan dess har jag haft en dragning till just militärinspirerade klockor. Gillar fortfarande kupat glas och icke-reflekterande metall. I samma veva upptäckte jag automatklockor och det gillade jag skarpt, har nämligen en naturlig dragning till allt som är analogt och mekaniskt: Kameror, vinyl, cyklar you name it! Fått det från farsan förmodligen.

Innan det rockade man mest modeklockor, typ Boss och CK, vilket ganska snart blev tråkigt.
Har betat av en hel del Seiko, Hamilton, Omega, div microtillverkare och på senare tid ett antal Sinn klockor. Tack vare forum som just detta kan man upprätthålla intresset/besattheten utan att känna sig ensam eller konstig. Tack för det!

I framtiden siktar jag nog på någon skön vintage Rolex typ 5513 och/eller en av IWCs flygare alt. Speedmaster. Jo förresten! En schysst Omega 2254.50 är jag alltjämt på jakt efter.


Här kommer en bild på min nuvarande allt i allo (samt min håriga handled):


amgCFVm.jpg
 
Hej alla - hittade hit via klockbloggen på King. Har nyligen blivit biten av detta med klockor men jag tror att jag har det i blodet. Min första klocka blev för ett år sedan en ny Omega Speedmaster av den alldeles för stora modellen (44 mm) för mina taniga kontorshandleder. Ett felköp, men den ska nu säljas. Har dessutom en fulsnygg Omega Constellation från sent 70-tal +en Zenith kostymare från 1955, båda arvegods efter min far.

Det ska nog bli kul det här ska ni se.
 
Hej, ny på forumet :)

Försöker lära mig att ladda upp mina skönheter (som bilder)?

Min historia
- 1993 Datejust - fortfarande i familjen
- 2000 Sub Date - Såld
- 2004 GMT pepsi / coke / svart
- 2011 Deepsea - grym!
 
Hej, här kommer ännu en nyreggad användare!

Jag gillar många sorters klockor, men tycker väl allra mest om lite diskretare dykare- och militärklockor från tex Sinn, Fortis, Seiko mfl. Högst upp på önskelistan har en äldre Speedmaster Pro legat rätt länge, men tills rätt klocka dyker upp försöker jag stilla begäret med andra kul saker som tickar och surrar.

Har också skruvat i klockor en del, på hobbynivå.

Jag har lurkat en hel del på olika forum under åren, men sällan deltagit i någon större utsträckning. Ser ut att kunna finnas goda möjligheter här dock.. :)
 
Vill passa på att önska alla nya välkomna. Alltid kul att läsa hur andra hamnat i träsket... Hoppas att ni skall trivas.
 
Hej!

Eric, ny på forumet. Har inte varit så aktiv på klockfronten sedan 2007 när jag köpte min omega seamaster gmt. Nu känner jag dock att det börjar bli dags för en ny klocka =)

//Eric
 
Tillbaka
Topp