• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi diskuterar inte replikor på forumet om det inte är i utbildningssyfte. På så sätt kan vi se till att fler kan skilja på äkta vara och saker som är produkten av barnarbete, varumärkesintrång och tveksam moral.

Jag ser det precis tvärtom, om man ska kunna lära sig vad det innebär med alla aspekter att beblanda sig med produkter tillverkade i U länder osv så ska det givetvis diskuteras och belysas. Men jag förstår din poäng, tar bort den ur min sign, så nämns den aldrig mer.
 
Jaha, Det här skulle kunna starta en mer eller mindre oändlig diskussion och argumenterande, och det skulle vara olyckligt och off-topic. Detta är mitt sista inlägg i denna tråd. Välkommen själv..


Oändlig diskussion? Knappast... En kopia är en kopia och det är jävligt illa att se på ett hobbyforum för RIKTIGA klockor. Har du den inställningen hoppas jag det är ditt sista inlägg på forumet.
 
Hej!
Jag är en 22 årig kille som studerar i Luleå. Mitt intresse för klockor har varit volatilt men har träffat en otroligt trevlig urmakare här uppe som väckt intresset på nytt.

Just nu äger jag tre klockor men är på jakt efter fler. En av anledningarna varför jag blivit medlem här är att jag tänkt köpa en vintage Omega Seamaster, så kom gärna med förslag om ni har någon till salu eller vet något.

Mina tre klockor jag har är:

Longines Hydro Conquest:

Longines hydro conquest.jpg

Certina Bristol 235

certina bristol 235.jpg


Certina Bristol 190:

Certina bristol 190.jpg



Mina två äldre klockor har båda slitet glas men har valt att inte byta detta då båda är ärvda och bidrar med affektionsvärde.

Ser fram emot att hänga här!
 
Hej!
Jag är en 22 årig kille som studerar i Luleå. Mitt intresse för klockor har varit volatilt men har träffat en otroligt trevlig urmakare här uppe som väckt intresset på nytt.

Just nu äger jag tre klockor men är på jakt efter fler. En av anledningarna varför jag blivit medlem här är att jag tänkt köpa en vintage Omega Seamaster, så kom gärna med förslag om ni har någon till salu eller vet något.

Mina tre klockor jag har är:

Longines Hydro Conquest:

Longines hydro conquest.jpg

Certina Bristol 235

certina bristol 235.jpg


Certina Bristol 190:

Certina bristol 190.jpg



Mina två äldre klockor har båda slitet glas men har valt att inte byta detta då båda är ärvda och bidrar med affektionsvärde.

Ser fram emot att hänga här!

Du måste berätta vem urmak i Luleå är. Tillbringar somrarna där uppe :) ha det kul på forumet.
 
Kruse, 30år och från norra delarna av Sverige. Spenderat mer tid än jag borde här sista året eller så - vilket intensifierats sista månaden - så det var dags att göra slag i saken. Några års klockintresse men ren novis, letar dock efter det rätta uret varför en hel del spenderar i denna gemenskap.
I läget inga ur att tala om, älde (50-60-tal) automatisk Omega seamaster, Omega rödtolva (fickur), Tissot PRS220, Guess, Dyrberg/Kern. Min okunskap speglas i att jag inte vet vilka klockor jag äger..
 
Hej,
Är ny medlem på forumet (duh) och tänkte presentera mig. Så, nu har jag gjort det :)

Annars så är jag lite av en klocknörd. Jag och min chef (som är aktiv här) sitter halva dagarna på kontoret och pratar klockor till alla andras förtret. Till och med kollegan tre meter bort som äger en fin Hublot BB har gett upp ;)

Gillar divers, tex Seiko, LV, Omega, Sinn, Breitling, PAM.
Senaste köp: Steinhart Ocean one Red

Kul att vara här :)
 
Tja! Bo var namnet och som sagt ny på forumet!
En vän till mig övertygade mig för ett tag sen att jag behöver mig en trevlig klocka, och så blev det! Vad jag inte visste var att det skulle ge mersmak efter fler, så nu är man väl fast i klockträsket då!!!:)
Min första blev en bell&ross, nåt mer kommer nog att införskaffas ganska snart!!!:)
Trevligt det här med en mötesplats för likasinnade, tycker jag!!!:)
image.jpg
 
Tjenare! Har snokat omkring på forumet alldeles för länge utan att presentera mig! Jag är en ung man boende i Borås som lever halva dygnet i Göteborg där jag studerar till Industridesigner. Tyvärr blir ofta plugget lidande då det är så mycket mer intressant att ta in ny information från KS istället för tjocka fysikböcker. Har just nu en nyinförskaffad Speedy som jag älskar. Sitter även på en Tudor Mini som tyvärr knappt får någon handledstid pga sin storlek så dess öde får framtiden utvisa. Med detta sagt så hoppas jag på ett långt medlemskap med många nya lärdomar!

Väl mött!

Rasmus
 
Dags för en presentation då jag i stort sett bor på detta forum.

Mitt intresse startade för ett halvår sedan pga. en jobbar kompis. Sitter nu med en Omega PO XL på armen, som dock ska säljas för något annat kul.

Trevlig helg alla!

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 
Tjena tjena!
Tobbe heter jag, jag är bara 21 år och blev medlem så sent som i går men jag har redan fått mycket kunskap och mycket bra svar på det jag postat! Måste säga att alla jag varit i kontakt med än så länge har varit väldigt tillmötesgående!

Jag började få ett klockintresse för 2 år sedan lite drygt, började kika på breitling och omega, så började spara allt jag hade, men efter en tid så utvidgades min syn på klockor och märken! Så nu är jag inne på att skaffa en hublot big Bang eller AP ROO som min första klocka!

Nu till sommarn är det TÄNKT att det ska bli ett köp! Om nu det inte händer något man inte räknat med (bilen rasar) önska mig nu lycka till!
Vi hörs :happyhappy:
 
Hej!
Jag är en 22 årig kille som studerar i Luleå. Mitt intresse för klockor har varit volatilt men har träffat en otroligt trevlig urmakare här uppe som väckt intresset på nytt.

Just nu äger jag tre klockor men är på jakt efter fler. En av anledningarna varför jag blivit medlem här är att jag tänkt köpa en vintage Omega Seamaster, så kom gärna med förslag om ni har någon till salu eller vet något.

Ser fram emot att hänga här!


Välkommen till forumet, mycket fina klockor! Hoppas att du hittar en fin och vettig vintage Seamaster. Du är välkommen till Vintage-delen med bilder och frågor :)
 
Tja! Bo var namnet och som sagt ny på forumet!
En vän till mig övertygade mig för ett tag sen att jag behöver mig en trevlig klocka, och så blev det! Vad jag inte visste var att det skulle ge mersmak efter fler, så nu är man väl fast i klockträsket då!!!:)
Min första blev en bell&ross, nåt mer kommer nog att införskaffas ganska snart!!!:)
Trevligt det här med en mötesplats för likasinnade, tycker jag!!!:)
image.jpg

Välkommen min kära vän. Är så glad att du blivit totalt beroende av klockor, så jag slipper vara ensam i vänskapskretsen :happyhappy:
 
Hej!
Jag är en 22 årig kille som studerar i Luleå. Mitt intresse för klockor har varit volatilt men har träffat en otroligt trevlig urmakare här uppe som väckt intresset på nytt.

Just nu äger jag tre klockor men är på jakt efter fler. En av anledningarna varför jag blivit medlem här är att jag tänkt köpa en vintage Omega Seamaster, så kom gärna med förslag om ni har någon till salu eller vet något.

Mina tre klockor jag har är:

Longines Hydro Conquest:

Longines hydro conquest.jpg

Certina Bristol 235

certina bristol 235.jpg


Certina Bristol 190:

Certina bristol 190.jpg



Mina två äldre klockor har båda slitet glas men har valt att inte byta detta då båda är ärvda och bidrar med affektionsvärde.

Ser fram emot att hänga här!
Härligt med affektionsvärde, priceless.
 
Hej alla fina klockälskare!
Jag är alldeles ny här och det hela började med att jag började leta efter en klocka till min pojkväns 30-års dag (ännu inte hittat någon). Hamnade tillslut här och blev helt fast i att läsa om och titta på alla fina klockor. Insåg på en gång att det här är ju riktigt kul och nu vill jag även köpa en fin klocka till mig själv:) Som ni hör så är jag riktigt grön på ämnet men jag läser och läser och lär mig en massa! Otroligt fint och bra forum ni har! Helt fantastiskt kunniga ni är också!
Då vet ni lite om hur jag hamnade här och som sagt så har jag ännu inte hittat det jag söker....
Det jag först letade efter var en Omega Seamaster Vintage, typ 60-tal, men har ju såklart sett massa mer fint. Någon som har något tips? Eller kanske har nåt liknande till salu?
Återigen, superkul att ha hittat hit!
Sandra

Lycka till i klockletandet!
Omega har många fina vintage. Själv har jag fastnat för 50-talare :) Berätta gärna hur det går!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Kör väl en liten presentation om mig då jag precis registrerade mig.

Är 24 år och är till sommaren färdigutbildad civilekonom. Som ni förstår är det inte så lätt att uppehålla ett frekvent klockköpande när man är student och har csn som största inkomstkälla. Jag har väl i ärlighetens namn aldrig varit superintresserad av klockor, utan alltid uppskattat snygga klockor men har väl ansett att det känns lite mer lyx än nödvändighet. Men det har börjat ändra sig nu då jag har börjat kika på vad min nästa klocka ska bli för en. Först var det tänkt att jag skulle önska mig en i examenspresent. Dock har jag drabbats av "klocksnack"-sjukan och insett att om jag lägger till lite får jag en bättre klocka. Och om jag sen köper en begagnad så blir det ju en ännu finare. Så på den vägen är det nu. Har insett att mina preferenser skjuts längre och längre fram vilket har lett till att det inte kommer bli en klocka till sommaren utan att jag istället sparar och ger mig en eventuellt fin 25årspresent. Vad är det då för klocka som har fångat mitt intresse tänker ni? Jo det är den gubbchica Rolex Datejust 1601 som har etsat sig fast på min näthinna. Så jakten är i full gång för mig och jag kommer säkerligen göra nåt inlägg här på KS och fråga er bättre vetande.

I dagsläget har jag väl bara en klocka som kan anses vara värd att nämna här, nämligen Longines Lungomare som har varit mig trogen i 6 år. Ska bli kul att hänga här på klocksnack då det verkar finnas väldigt många fina ur och personer med grymt mycket kunskap!
 
Kör väl en liten presentation om mig då jag precis registrerade mig.

Är 24 år och är till sommaren färdigutbildad civilekonom. Som ni förstår är det inte så lätt att uppehålla ett frekvent klockköpande när man är student och har csn som största inkomstkälla. Jag har väl i ärlighetens namn aldrig varit superintresserad av klockor, utan alltid uppskattat snygga klockor men har väl ansett att det känns lite mer lyx än nödvändighet. Men det har börjat ändra sig nu då jag har börjat kika på vad min nästa klocka ska bli för en. Först var det tänkt att jag skulle önska mig en i examenspresent. Dock har jag drabbats av "klocksnack"-sjukan och insett att om jag lägger till lite får jag en bättre klocka. Och om jag sen köper en begagnad så blir det ju en ännu finare. Så på den vägen är det nu. Har insett att mina preferenser skjuts längre och längre fram vilket har lett till att det inte kommer bli en klocka till sommaren utan att jag istället sparar och ger mig en eventuellt fin 25årspresent. Vad är det då för klocka som har fångat mitt intresse tänker ni? Jo det är den gubbchica Rolex Datejust 1601 som har etsat sig fast på min näthinna. Så jakten är i full gång för mig och jag kommer säkerligen göra nåt inlägg här på KS och fråga er bättre vetande.

I dagsläget har jag väl bara en klocka som kan anses vara värd att nämna här, nämligen Longines Lungomare som har varit mig trogen i 6 år. Ska bli kul att hänga här på klocksnack då det verkar finnas väldigt många fina ur och personer med grymt mycket kunskap!

Min Lungomare la av efter 9 år. Reparationskostnad: nästan 5.000 kr.
 
Hej! Här har ni en kille på 21 år som studerar till maskiningenjör på Chalmers i Göteborg, där jag också är född och uppväxt! Klock intresset har växt sig sedan jag tog studenten och fick min första klocka (en fossil som fortfarande är med och i liv ) sen för ett år sedan så ärvde jag mig en gammal Omega seamaster från 60 talet och då fick jag mersmak på att ha en liten samling! Så under förra året införskaffade jag mig även en trevlig Certina DS first och en Certina blue ribbon, från -77. Så nu är jag igen på jakt efter nått nytt så får posta på här så ja får tillgång till köp och sälj på forumet! Häjhäj

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 
Hej! Här har ni en kille på 21 år som studerar till maskiningenjör på Chalmers i Göteborg, där jag också är född och uppväxt! Klock intresset har växt sig sedan jag tog studenten och fick min första klocka (en fossil som fortfarande är med och i liv ) sen för ett år sedan så ärvde jag mig en gammal Omega seamaster från 60 talet och då fick jag mersmak på att ha en liten samling! Så under förra året införskaffade jag mig även en trevlig Certina DS first och en Certina blue ribbon, från -77. Så nu är jag igen på jakt efter nått nytt så får posta på här så ja får tillgång till köp och sälj på forumet! Häjhäj

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Välkommen till oss! :)
 
Tjena!
Klipper in mitt första inlägg från min första tråd, det måste gått förbi mig att det var en god idé att posta i denna tråd först!


God eftermiddag mina damer och herrar!
Har lurkat runt på forumet utan att registrera mig ett tag men kände att nu var det dags.
Lite kort om mig;
Rasmus heter jag, 26 år i år och belägen i Stockholm. Nyupptäckt klockintresse sedan cirkus ett halvår tillbaka.
Mitt intresse för klockor startade med att en gammal vän till mig introducerade mig till de mest välkända märkena bland kvalitetsur, så som Omega, Rolex, Patek, Panerai osv. för kanske 6-7 år sedan. Jag kände redan då att det var ett ämne som intresserade mig. Intresset svalnade lite då jag insåg att det ej var speciellt realistiskt för mig att spara ihop till något ur av intresse vid den tidpunkten i livet, detta var precis efter avslutade gymnasiestudier. Nu har jag dock studerat färdigt och har en annan livssituation och vips, då tändes klockintresset igen! Ser fram emot mycket skönt snack och bra information från alla er kunniga här på forumet.

Väl mött!
 
Hej Alla!
Dags för mig att också presentera mig själv! Har som många andra lurkat här då och då innan registrering gjordes. :)
Är 36 år och bor i Stockholm, jobbar inom transportbranschen. Har länge missbrukat google samt blocket för att titta på bilder av diverse olika ur, när jag sjönk så lågt som att börja kolla youtube-filmer på klockor kände jag att det var läge att signa upp sig här...
Har själv ingen samling att stoltsera med, utan sitter på en Diver, Certina DS som jag haft ett par år, och är glad över! Verkar vara schyssta grejer i förhållande till pris och ett bra insteg i detta träsk av köpsug och habegär. Nu börjar det dock bli dags att fortsätta sin vandring uppåt! Frågan är ju om man skall satsa på JGL, Rolex, IWC, Breitling, Patek Phillipe osv osv...ja listan kan ju göras oändlig - så jag satsar på åtminstone en utav varje! :) Skall bara lösa den där lilla detaljen med finansiering först - ;)!
Detta verkar dock var ett trevligt forum med en djup kunskap oss färskingar tillgodo!
Väl mött!
 
Stark tillväxt på folk, varvid jag är en av dessa. :)

30-årig pojk med ett stort klockintresse sedan länge. Läst på forumet ett tag men har inte tagit steget fullt ut och både blivit medlem och sjösatt tanken att införskaffa ett automatiskt ur. Suktat i ett par år efter en Planet Ocean XL, men har insett efter en del efterforskning att det finns ju rätt mycket mer än just den varianten...

I allmänhet är jag en rätt erfaren forumräv från i synnerhet mc- och bilforumsvängen. Intresserad av för mycket som är onyttigt (mat/whisky), för dyrt (klockor, kläder, inredning, boende, bilar, båtar, prylar, hifi), för farligt (mc, fotboll). Knegar på i bilindustrin om dagarna och lattjar med en liten 7-månaders kille om kvällarna.

Kan inte stoltsera med någon jätteflashig klocksamling, men har ett par Tissot, en Seiko Sportura, en Junkers (som jag bytte till mig mot ett gäng Luftahansa Miles), några disco-Casio-digitalklockor, + lite smått och gott billigt skräp. Ännu ingen automatare (kan man säga så? Låter rätt fjantigt).

Har det senaste spanat in mig på Oris, och står i valet och kvalet om man ska våga webshoppa (chrono24) eller om man ska ta tjur i horn och köpa dyrt på handlare i bygden. Har även funderingar på att göra det som man alltid undrat a'la "vilka är jepparna som köper svindyra klockor i avgångshallen på flygplatser?" och tänkte vid nästa tjänsteresa till Tyskland spana lite närmare på vad Münchens flygplats har att erbjuda.

Iom min något juniora kunskap inom automatiska och dyrare armbandsur ber jag om ursäkt i förväg för eventuella diverse smått korkade inlägg här och där.

Fridens.
 
Tillbaka
Topp