• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Tjena alla!
Har redan lagt en post men måste väl skriva här med.

En grabb i sina bästa år (26) från en mindre stad.
Fick upp ögonen för klockor för ett tag sedan, gick och köpte mig en Longines hydroconquest och intresset växte ännu mer.
Förhoppnigsvis kommer samlingen bli lite större med åren!

Ses i trådarna :cool:
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Tjena alla!
Har redan lagt en post men måste väl skriva här med.

En grabb i sina bästa år (26) från en mindre stad.
Fick upp ögonen för klockor för ett tag sedan, gick och köpte mig en Longines hydroconquest och intresset växte ännu mer.
Förhoppnigsvis kommer samlingen bli lite större med åren!

Ses i trådarna :cool:


Man måste ju få se den obligatoriska wrist shoten på den också :p
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Man måste ju få se den obligatoriska wrist shoten på den också :p
Ofc, icke att glömma!
1401712777.jpg
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Såg först nu att denna ny på forumet tråden fanns :)

Hej på er alla!
Heter Mikael & driver på dagarna en firma som servar/reparerar fritidsmaskiner. På kvällarna brinner klockintresset för gamla klockor (vintage 60-80tal) har många klockor kring mig då jag köper/säljer en del. Alla har dock sitt affektionsvärde eftersom de flesta var i dåligt skick när jag köpte dem & sedan restaurerade av mig..
P5160006.JPG

P5160007.JPG

En klocka som blivit buren ofta till vardags/arbete är nog denna, mycket för den är väldigt skön att ha på sig. Framtidsdrömmen vore att en vacker dag (troligtvis när man blivit gammal och grå) ha råd/hitta en gammal fin A.Lange&Söhne
P5160006 (2).JPG

Ja här sitter man å svär ibland på kvällarna, lyssnandes på "classic rock"
Schysst!
 

SuckerMc

Breitling
Hej Hej alla glada!

Michael här!
nybliven klockfantast som lägger ner en del tid på klocksurf på kvällarna.
Varierad klocksamling bestående av ärvda klockor av min morfar som gått i arv.
Använder dagligen en G shock men även gammal Omega Seamaster c.a 50 tal vid finare tillställningar.
(just nu består samlingen av ett dussintal Fickur (rovor) som jag funderar på att skicka vidare)

Spart ihop och planerar att köpa in min första "dyrare" klocka i form av en Breitling Super avenger och ja, jag diggar stora maffiga ur!

Tack och hej!
 

mosse

Omega
Hejsan!

Nu när jag inom loppet av en vecka gjort mina två första inköp här på forumet (en Sumo av Anden och några band av Denke) sedan jag började så är det väl inte mer än rätt att jag introducerar mig också!
Mitt klockintresse började för lite mer än ett år sedan av att jag ville ha en vit klocka med svart band (as dressy as it gets). Ett antal värdelösa kina-klockor inhandlades på Ebay men slängdes/skänktes snart därefter för att jag tyckte att de kändes som löjligt dålig kvalité.

Jag läste på mer om klockor och blev mer och mer intresserad av mekaniska klockor och kvalitetsklockor. Min första Automat inhandlades ganska kort därefter, en No name Dressare med seagulls ST-25 verk och glasbaksida för en förhållandevis billig peng på Ebay. Var mycket nöjd med denna (och är fortfarande) men eftersom att jag och mina kompisar skulle åka på en Asienresa i fyra månader med start Januari så skulle ju självklart en vattentät beater inhandlas!
Efter MYCKET surfande i de lägsta automat-beater segmentet så föll lotten på Seiko SKX007 som jag använt varje dag i ett halvår (med undantag för nyår och en begravning där dressaren åkte på till kostym).

SKX:en har funkat klanderfritt vid 30 meters djup, vid TVÅ mopedolyckor, vid gytjebad, beachvolleyboll, fylleslag, fridykning osvosvosv.. Men när man surfar på detta forumet så blir man snabbt sugen på nytt och bättre, så en Seiko Sumo inhandlades i förra veckan här på K&S som jag hittills är mycket nöjd med! Vi får se hur länge den håller innan jag börjar sukta efter nytt... ;)

Bild på min lilla Trippel med skit-iphone 4:
IMG_4140.jpg


Mosse Out!
 

mrnordic

Breitling
Hejsan
Emil heter jag och är ny på forumet. Jag har en för Sverige ganska ovanlig klocka det är en Tag heuer Carrera calibre s laptimer.
jag har haft klockan sedan 2009 när jag köpte den via stjärnurmakarna i Ekilstuna.
Då och då googlar jag på min klocka och i januari i år såg jag en häftig tråd på watchuseek.com
Där en medlem har upptäckt att hans Tag Heuer klocka är felstavad på ordet forty. Det står Fourty vilket är fel.
Det visar sig att jag har en likadan klocka. Se länken nedan.
Jag tog kontakt med Skövde urteknik för svar från Tag Heuer. Tag svarar kort att om jag vill så byter dom ut skalan i klockan mot en ny rättstavad. Förut tyckte jag om min klocka. Nu älskar jag den.
http://forums.watchuseek.com/f25/calibre-s-lap-timer-misspelling-fourty-749179.html
 

Icaras

Rolex
Hejsan
Emil heter jag och är ny på forumet. Jag har en för Sverige ganska ovanlig klocka det är en Tag heuer Carrera calibre s laptimer.
jag har haft klockan sedan 2009 när jag köpte den via stjärnurmakarna i Ekilstuna.
Då och då googlar jag på min klocka och i januari i år såg jag en häftig tråd på watchuseek.com
Där en medlem har upptäckt att hans Tag Heuer klocka är felstavad på ordet forty. Det står Fourty vilket är fel.
Det visar sig att jag har en likadan klocka. Se länken nedan.
Jag tog kontakt med Skövde urteknik för svar från Tag Heuer. Tag svarar kort att om jag vill så byter dom ut skalan i klockan mot en ny rättstavad. Förut tyckte jag om min klocka. Nu älskar jag den.
http://forums.watchuseek.com/f25/calibre-s-lap-timer-misspelling-fourty-749179.html
Välkommen, tror även det finns en gammal tråd om det här. En underlig miss som säkert kan bli en samlarpryl i framtiden :)
 

WBergdahl

Panerai
Hejsan
Emil heter jag och är ny på forumet. Jag har en för Sverige ganska ovanlig klocka det är en Tag heuer Carrera calibre s laptimer.
jag har haft klockan sedan 2009 när jag köpte den via stjärnurmakarna i Ekilstuna.
Då och då googlar jag på min klocka och i januari i år såg jag en häftig tråd på watchuseek.com
Där en medlem har upptäckt att hans Tag Heuer klocka är felstavad på ordet forty. Det står Fourty vilket är fel.
Det visar sig att jag har en likadan klocka. Se länken nedan.
Jag tog kontakt med Skövde urteknik för svar från Tag Heuer. Tag svarar kort att om jag vill så byter dom ut skalan i klockan mot en ny rättstavad. Förut tyckte jag om min klocka. Nu älskar jag den.
http://forums.watchuseek.com/f25/calibre-s-lap-timer-misspelling-fourty-749179.html

Kul grej! Aldrig sett eller hört det förut! :p
Men som Icaras säger, så kommer den där nog att bli en samlarpryl för TAG-fantaster i framtiden! :)

Och välkommen! ;)
 

Hartig

Breitling
Mest kollat köp och sälj men inte skrivit något... Så jag är ny!

Haft ett antal quartz-klockor men aldrig lyckats hitta något tufft... Mekaniska ur verkade dessutom "mysigare"!
Eftersom jag inte hade råd med vad jag alltid velat ha köpte jag nyligen en "seagull" 1963 för att stilla begäret:

2aim3q9.jpg



Tro fan att jag en månad senare hittar denna till ett bra pris :facepalm: :

2mmwzdy.jpg
 

Amisuh

Omega
Hej alla KS:are.

Efter mitt senaste köp, av en forummedlem, fick jag lova att skriva en presentation.
Jag är 31 år och jobbar som ekonom. Jag har haft ett klockintrsse i ganska många år men den senaste tiden har det tagit fart ordentligt. Jag var väldigt sugen på en Datejust och var nära att köpa en i 30-års present till mig själv men fick istället en quartzklocka av mina vänner som jag bytte till en automatare. I samband med det sköt jag upp DJ-planerna ett tag. Tills för några månader sedan då det dags för bröllopsresa till New York.

Dock så blev det inget köp där, men väl hemma började jakten. En eftermiddag var jag o frun på väg till Kaplans för att spana in klockorna som skulle auktioneras ut dagen efter. Men vi kom inte så långt. Istället så stannade vi vid en pantbanks skyltfönster där vi på håll kunde se något som liknade en DJ med ganska ovanlig tavla. Och visst var det en DJ ref 1601 från 60-talet med en lila "Buckley"-tavla. Det stod öven lila på kvittot, men efter att ha läst lite så har jag kommit fram till att den från början måste ha varit blå och bleknat med tiden. Någon med en annan teori får gärna rätta mig.

Här är i alla fall en dassig Iphonebild:
3egyva9y.jpg


Detta var alltså i slutet av mars, och sedan var det kört.

För några år sedan lurkade jag runt på timetotalk-forumet och fick då upp ögonen för en Tudor Snowflake. Efter DJ-köpet så kände jag bara att jag var tvungen att ha en. Har aktivt letat efter en i Europa (av någon anledning ville jag inte köpa en från Hong Kong, varifrån det finns några på vintagerolexforum)

Och förra veckan dök det upp en här på KS. Jag antar att några av er känner igen den även om bilden inte är den bästa:
6amybezu.jpg


Tack Micke för en smidig affär och en trevlig pratstund.
Så nu är jag här och hoppas vara mer aktiv och få lära mig en massa nya saker om dessa små mekaniska under.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

OgilW

Breitling
Hej alla,
Har hängt här i bakgrunden på KS ett tag nu och tänkte kort presentera mig.
Är en "man" i sina bästa år från en medelstor stad i nedre Norrland. Jag har alltid diggat snygga klockor men aldrig egentligen satt mig in i ämnet. Efter att ha jobbat ett tag med en flitig KS medlem, Krämbulle, så inspirerades jag att köpa mig en riktig klocka. Jag fastnade hårt för Tudor och då speciellt Pelagos. Så, jag letade upp ett lämpligt objekt och slog till . Visste omgående att jag ville kunna ha den på läder så jag skaffade ett via Toshi Straps som jag verkligen diggar ihop med Pelagosen.
DSC_0408.JPG

Min "samling" klockor är inte stor men den innehåller ett fickur som för mig har ett stort affektionsvärde eftersom jag ärvt den av min gammel-farfar som fick den på sin 50-års dag år 1929. Det är en Louis-Ulysse Chopard i 18K guld. Om någon kunnig här kan säga något om den så vore jag tacksam.
DSC_0415.JPG

DSC_0417.JPG

I övrigt har jag 2 st Seiko (SNDA21 och SNG043P) och en Gant men pga av att jag numera hänger här så dröjer det väl kanske inte så länge innan suget på något mera blir för påtagligt...

Så, nu är jag "presenterad" :)
 

Johannes

Breitling
Hej. Jag är ny på forumet. Anledningen till min registrering är i synnerhet att jag vill kunna skriva ett "köpes"-inlägg i köp/sälj-tråden. Får väl delta lite och hoppas på att moderaterna ger mig en chans tillslut. Är iaf nyintresserad av klockor... framförallt av en omega seamaster vintagemodeller.

MVH
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Hej. Jag är ny på forumet. Anledningen till min registrering är i synnerhet att jag vill kunna skriva ett "köpes"-inlägg i köp/sälj-tråden. Får väl delta lite och hoppas på att moderaterna ger mig en chans tillslut. Är iaf nyintresserad av klockor... framförallt av en omega seamaster vintagemodeller.

MVH
Välkommen!
 

Haegga

Breitling
Hej,
Är ny här på forumet och har ganska nyligt fått upp ett intresse för klockor, så här är jag för att lära mig mer. Letar för närvarande efter en dykare, lutar åt en Certina DS diver eller en Glycine Combat. Men vi får se vad det blir, roligt är det i alla fall.

MVH
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Här är en kort presentation av en nyreggad användare och dess klockor... Jag är en 3-barnspappa i mellan-Sverige som gillar klockor utan att vara en WIS. Det hela började med att jag tröttnade på att byta batterier i mina quartz-klockor. En Eco-drive från Citizen hade jag sedan tidigare, så det var dax att söka andra alternativ.

Den första mekaniska klockan jag skaffade (i vuxen ålder) var Victorinox Swiss Army Infantry Vintage. Den fungerar mest som en när-jag-jobbar-i-trädgården-klocka. Idag har jag också en Speedy Pro (den dagliga beatern) och en JLC Master Hometime (fin- och semi-finklockan).

Min inköpslista är tämligen tom, men jag funderar på att skriva in någon form av 50/60-tals-vintage på den, typ en manuell Zenith eller liknande. Vi får se, ideer har ju en tendens att justeras och åka i oväntade riktningar...

Här kommer de obligatoriska fotona. Vassegoa:

IMG_4640b.JPG


IMG_4641b.JPG


IMG_4643b.JPG
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Här är en kort presentation av en nyreggad användare och dess klockor... Jag är en 3-barnspappa i mellan-Sverige som gillar klockor utan att vara en WIS. Det hela började med att jag tröttnade på att byta batterier i mina quartz-klockor. En Eco-drive från Citizen hade jag sedan tidigare, så det var dax att söka andra alternativ.

Mycket fina..

Välkommen.. hoppas du hittar något här som inspirerar dig!
 

Camo00

Patek
Här är en kort presentation av en nyreggad användare och dess klockor... Jag är en 3-barnspappa i mellan-Sverige som gillar klockor utan att vara en WIS. Det hela började med att jag tröttnade på att byta batterier i mina quartz-klockor. En Eco-drive från Citizen hade jag sedan tidigare, så det var dax att söka andra alternativ.

Den första mekaniska klockan jag skaffade (i vuxen ålder) var Victorinox Swiss Army Infantry Vintage. Den fungerar mest som en när-jag-jobbar-i-trädgården-klocka. Idag har jag också en Speedy Pro (den dagliga beatern) och en JLC Master Hometime (fin- och semi-finklockan).

Min inköpslista är tämligen tom, men jag funderar på att skriva in någon form av 50/60-tals-vintage på den, typ en manuell Zenith eller liknande. Vi får se, ideer har ju en tendens att justeras och åka i oväntade riktningar...

Här kommer de obligatoriska fotona. Vassegoa:

IMG_4640b.JPG


IMG_4641b.JPG


IMG_4643b.JPG

Varmt välkommen och tack för en trevlig presentation! Din samling fick det att vattnas i munnen... :)

Hoppas kunna dra ner Dig lite till i träsket, genom att genast tipsa om en vintage Zenith som är till salu här, av mycket pålitliga medlemmen JakobZ!!

https://klocksnack.se/threads/vintage-zenith-kostymare.24543/
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Varmt välkommen och tack för en trevlig presentation! Din samling fick det att vattnas i munnen... :)

Hoppas kunna dra ner Dig lite till i träsket, genom att genast tipsa om en vintage Zenith som är till salu här, av mycket pålitliga medlemmen JakobZ!!

https://klocksnack.se/threads/vintage-zenith-kostymare.24543/
He, he. Jo, jag har redan sett den - underbar patina. Men siktet är egentligen inställt på en med svepande sekundvisare (samt manuell och helst datumlös). Finns det fler tips så tas de gärna emot.
 
Topp