• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hello! Ny här efter att ha blivit mer o mer intresserad av klockor senaste tiden! Kan inte mkt om urverk o referensnummer, men försöker lära mig basics nu iaf :) än sålänge går jag mest på vad jag tycker är snyggt! I gen rolig klocka än, men kikar runt, lutar åt en B&M Riviera, men har som sagt inte spikat nåt.
En fråga dock, om urtavlan/boetten är liten i diameter är det lika med kort armband? Jag har rätt breda handleder och söker därför endast 42-44mm. Är jag ute och cyklar här? Tack för svar, vet att det finns mkt matnyttig info här!
Jag antar att du pratar om länkar (?). Hur som helst brukar en klocka komma med ett visst antal länkbitar från början, sedan plockas det bort bitar tills det passar. Tror inte det spelar nåhon roll om klockan är 36mm eller 45mm.
Om jag är ute och cyklar så säg till ;)
 
Jag antar att du pratar om länkar (?). Hur som helst brukar en klocka komma med ett visst antal länkbitar från början, sedan plockas det bort bitar tills det passar. Tror inte det spelar nåhon roll om klockan är 36mm eller 45mm.
Om jag är ute och cyklar så säg till ;)


Länkar ja! Så heter dom ;)
Haha jo det tänkte jag på, men ifall det fattas och sånt.. Men jag förstår va du menar. Tack för svar!
 
Nyreggad! Hängt runt på KS ett tag utan att ha haft planer på att posta. Nu har planerna ändrats och det känns därför rätt att presentera mig här.
18 år. Intresset för klockor fångade mig för några år sedan. I och med min jakt på en klocka av det bättre slaget kan man säga att jag håller på att ta mitt första steg in i klockträsket. Gillar den trevliga stämningen på KS, ser fram emot att spendera tid här.
 
Godkväll klockentusiaster!

Jakob heter jag. Nyligen 30 fyllda med relativt nyfunnet klockintresse. Bor gör jag i Stockholm. Har spenderat en del tid som smygläsare här på KS men kännde nu att det var hög tid för en registrering. Har slagits av den trevliga stämningen som finns här och hoppas kunna bidra.

Just nu är jag på jakt efter min första Rolex, 216570. Sitter och scannar svenska marknaden. Hojta gärna till om ni ser något intressant.

Trevlig midsommar!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
 
Hej,
ny på forumet! Har passerat gubbe (50) men tröttnar naturligtvis inte på klockor för det. Har ägt några klassiska rolexmodeller genom åren, nu senast en Seadweller som är på väg bort efter lång och trogen tjänst. Funderar på att byta märke... Får se, finns ju en del därute.
Lite mer historik...
Har sedan min första 70-tals Citizen fascinerats av klockor och allt som gör livet kul. Några av mina favoriter genom åren är Minerva 50-tals kronograf som tjänstgjort i Kungliga flottan. Såldes till Japan. Ångrar det lite idag. En annan är helt klart Tudor Submariner tidig 80-tal inköpt för det fascila kompispriset 1200 kr. Ohh vad jag gillade den. Tyvärr försvunnen på någon dimmig festresa.. Första Rollen en Date juste byttes ganska snabbt tillsammans med en Omega Speedmaster (reduced) mot en GMT-Master II. Den sålde jag något senare och köpte en bättre begagnad BMW320 1983-års modell! Minns inte nu vilken klocka jag hade sedan.. Nästa inköp blev en nyare GMT II (igen!). Fick vara med ett tag tills jag bytte den rakt av mot en Seadweller. Den har varit min trogna följslagare nu i 10 år, jag har inte gjort något extremt med den, mest desk diving och kanske några seglingar och dyk. Men det känns tryggt med en robust tool watch som dessutom är helt bekymmersfritt solid i sin kvalitet. Jag håller på att sälja den nu och frågar mig varför?


Ser fram emot allt trevligt klocksnack! ///Anders
image.jpg
 
Hej, Kevin här.
Jag är ny här och även inom klockvärden, har inga värsting klockor då jag bara är nyblivna 18 år och ingen riktig inkomst men blir mer och mer intresserad av klockvärlden.
dom jag använder idag är "akribos ak532ygb" och "invicta bolt 13751".
säkert flera här som kanske inte gillar dom pga. att det inte är "riktiga" klockor men "akribose'n" köpte jag innan jag hade någon koll på klockor.
men hoppas på att få lära mig mer om klockor och få mer inspiration för en riktig investering i framtiden! :)
 
Och börja nörda... offentligt.
Uppvaknandet kom när krämbulle en nära vän till mig postade sitt 1000:e inlägg och jag, jag som på ett sätt känner att jag sänkte ner honom i detta träsk, fortfarande inte har tappat min oskuld.
Klockintresset tog fart redan när jag var en liten grabb, jag minns fascinationen som jag hade för den första Casion jag fick med illuminator-funktion, hur häftigt var det inte med en klocka som kunde lysa i mörkret? Kort sagt så gick det åt en hel del batterier...

Men det hela började på allvar när jag köpte min första safirglasklocka, en Certina DS First i titan, en fantastisk klocka som jag använde nästan dagligen i två års tid.
DS.jpg

Certina var märket som jag föll för och var även det märket som min nästa klocka skulle vara av. Denna fick jag dock av min fästmö när jag fyllde år. En Certina DS Podium.
Podium.png

Jag gillar verkligen dessa två klockor, men det var något som saknades. Ingenjören i mig skrek efter teknik och mer avancerad mekanik. Det dröjde inte länge innan jag köpte min första automatare, jag hade faktiskt spanat in den redan innan jag fick den andra Certinan, men tyckte att tjugo tusen för en klocka var absurt mycket pengar… oj vad ens värderingar kan förändras.
Helt grön och okunnig så lyckades jag ändå få till en affär på Chrono24. Så någon dag senare och med mycket kortare naglar så damp den ner en avi i brevlådan.
Longines.png

En Longines Master Collection L2.673.4.78.3, denna klocka med sitt Valjoux 7751 verk älskade jag. Jag kunde sitta i en evighet och titta på glasbaksidan och se hur allting rörde sig och försökte förstå hur allting hörde samman. Men mitt klockintresse stannade inte där jag kände att jag ville ha en klassisk klocka som de flesta klockentusiaster har haft, nämligen en Speedy.
Först och främst vill jag ge cred till Ploprof för hans otroligt vänliga och fantastiska hjälpsamhet, efter mycket velande från min sida så beslöt jag mig för att köpa hans speedmaster. Även om jag verkligen tyckte om klockan så klickade vi inte fullt ut. Den var tyvärr för stor för mina minihandleder och jag hade börjat lägga ögonen på annat. Nämligen något som hänger ihop med mitt andra stora intresse…

En hint finns uppe till vänster på bilden!
Speedy.png

Det var inte helt enkelt att se vad jag menar, jag vet… :)
Men det är en dykapparat som står där och ser allmänt malplacerad ut…
Av upphovsrätt så kan jag tyvärr inte posta några ultrasexiga bilder på mig då de bilderna oftast tas av proffsfotografer, men jag hittade en som jag tyckte var fin efter ett 70 meters dyk på Malta. Det går tydligt att se hur min vän ger mig tummen upp för att påvisa att nu har vi legat tillräckligt länge på det här djupet och det är ok för oss att gå upp till ett grundare djup.
Dive.png

Så ett stort dyk- och klockintresse, detta ledde till att min kära Longines och Omega fick gå åt till att finansera en av mina drömklockor, the one and only!
Rolex.png

Rolex Subamariner 116610, behövs knappast någon närmare beskrivning om den här klockan. Faktum var att cab, också en vän till mig, var den personen som fick mig att verkligen få intresse för just den här modellen. Jag kan säga att jag har haft den i snart ett år och jag kommer aldrig göra mig av med den! Även om jag nästan använder den dagligen så blir jag fortfarande imponerad och förbryllad över hur vacker den är. Vilken historia och detaljrikedom den har, jag kan verkligen förstå hur folk blir förälskade i detta mytomspunna märke!
Så med detta vill jag presentera mig själv och komma ut ur lurkerträsket!
 
Välkommen! Fantastisk trevlig post om dina ur och hur du hamnat här! Submariner är en klassiker(även om jag kanske tycker den svarta är lite tråkig), sitter extra bra på dig om du faktiskt dyker med den också! Lite trovärdighet är alltid bra!
 
Härlig resa och välkommen! Känner igen mig i hur snabbt värderingar och budget kan förändras desto djupare man dras ner i träsket :)
 
Certina DS Action Diver.jpg
IMG_975.jpg

Hej!
Jag är ny här på forumet och nu efter att jag har köpt min andra Certinaklocka har klockintresset ökat rejält. Min första Certina är en DS1 automat som jag är rysligt nöjd med. Har ägt den i ca fem år och nu tyckte jag att det var dags för något nytt. Det blev en Certina DS Action Diver automat.
 
Hej!

Jag har bara haft enklare klockor hittils. I början på 90-talet hade jag en Camel Trophy automatic. Hittade den i en byrålåda häromdagen. Vad liten den ser ut! Vacker blå boett dock. Just nu använder jag en Victorinox som jag fick i present för drygt 10 år sedan. Den är köpt i en urbutik på Drottninggatan (minns inte vilken).Verkar vara cirka 43mm inklusive vridring. Ska man mäta inklusive den? Vad tycker ni om storleken på min handled?

IMG_20140622_144110.jpg
 
Hej alla,

Rasmus heter jag och är ny här på forumet. Har varit inne och gästläst lite men insåg snart att det var läge att registrera mig. Har länge varit fascinerad av klockor men det är först senaste året som jag verkligen fått upp ögonen för kvalitetsur. Gillar överlag produkter med hög kvalitet som "bär ett arv" och som håller år ut och år in - det är nog från detta som mycket av min fascination för kvalitetsur har kommit. Går i inköpstankar för mitt första automat-ur problemet är bara att det finns mycket där ute som lockar. Har de senaste månaderna tittat mycket på IWC Ingenieur 3239 och måste säga att det är ditåt det lutar (därav kommer en person på detta form snart få sig ett PM :)).
 
Hejsan KS!

En del av er känner säkert igen mig från TTT där jag var en ganska flitig postare typ 2009 – 2012.

Sedan dess har jag avslutat mina studier, gift mig, flyttat till villa och blivit far – tiden har med andra ord inte riktigt räckt till för att posta på klockforum. Nu stundar ett halvårs föräldraledighet och kanske kan jag sparka liv i mitt gamla klockintresse igen!

Har ägt många roliga klockor genom åren och tyvärr har nästan lika många har fått gå vidare för att finansiera ovanstående... Är dock lycklig ägare till några Rolex (16753, 19018, 1005 och min frus 6517) en IWC Inge 3227, en Aerospace, en SS Royal Steel Rex, en Oris-dykare LE Maldives och PAM 000 Logo och kanske något mer.

Har en del storslagna klockplaner framöver, vi får se om de kommer realiseras eller om de förblir en dröm. Bifogar en bild från maj 2012 – här var det maffiga klockor på strap som gällde. Dipsyn blev senare en smekmånadsresa.

strapattack02.png
 
Hallå.

Är nu alldeles nyregistrerad. Min alldeles första själv köpta klocka var ett Casio digitalur när jag var i tioårsåldern. (Den finns f*n någonstans, men kan inte hitta den efter allt för många flyttar.)

Det verkliga intresset väcktes för 12-13 år sedan. Den första "riktiga" klockan blev en Sinn EZM-2, den andra en Oris. De senaste en Sinn 140 St och en Georg Jensen (!) Automat.

Återkommer med bilder.
 
Hejsan KS!

En del av er känner säkert igen mig från TTT där jag var en ganska flitig postare typ 2009 – 2012.

Sedan dess har jag avslutat mina studier, gift mig, flyttat till villa och blivit far – tiden har med andra ord inte riktigt räckt till för att posta på klockforum. Nu stundar ett halvårs föräldraledighet och kanske kan jag sparka liv i mitt gamla klockintresse igen!

Har ägt många roliga klockor genom åren och tyvärr har nästan lika många har fått gå vidare för att finansiera ovanstående... Är dock lycklig ägare till några Rolex (16753, 19018, 1005 och min frus 6517) en IWC Inge 3227, en Aerospace, en SS Royal Steel Rex, en Oris-dykare LE Maldives och PAM 000 Logo och kanske något mer.

Har en del storslagna klockplaner framöver, vi får se om de kommer realiseras eller om de förblir en dröm. Bifogar en bild från maj 2012 – här var det maffiga klockor på strap som gällde. Dipsyn blev senare en smekmånadsresa.

strapattack02.png

Tjena,

Kul att se att du är tillbaka, köör hårt nu, var själv pappaledig 8mån och det var underbart! många klockor har kommit och gått sedan du loggade ut men numera så har jag bara min lilla duo...

22B2F8BD-43B8-4C2C-A459-17384A17C816_zpsmblbu51p.jpg


/martin
 
Registrerade mig här för ett tag sedan då en arbetskollega introducerade mig till denna sidan. Har sedan dess mest kikat runt i köp & sälj-delen. På senare tid så har jag hittat de andra forumavdelningarna och då har den mesta tiden gått att kika runt alla roliga trådar :) Verkar som att de flesta här är rätt vettiga!
Är ute efter min första "riktiga" klocka. Så om nån sitter och håller på en 14060 eller 5513, kanske till och med en 16610, så är det bara att slänga iväg ett pm!
 
Hej Alla !

Tänkte köra en kort introduktion av mig själv som nykomling här på forumet.
Har varit seriöst intresserad av klockor i 3-4 år främst då Rolex men även andra märken.

Min första klocka var en Rolex milgauss 116400 bytte sedan till en Rolex deepsea 116660 då
jag tyckte att milgaussen var lite för liten för min smak.

Just för tillfället håller jag på att försöka fördjupa mina kunskaper om Panerai då jag tröttnat lite
på min Deepsea och tänkte byta till en Pam351. tyvärr tillåter inte ekonomin som småbarnsförälder
att bara köpa till en Pam351 och behålla rolexen.

Har även blivit intresserad av lite ovanligare märken under mina dagar här på forumet :) Skulle vara kul
att fördjupa sig en del i klockor i "billigare" prisklasser så kanske man har råd att äga fler :) .

Hade tänkte posta lite bilder men sitter på jobbet så jag har inte tillgång till dem, tyvärr.

Funderar även på varför jag inte hittat hit tidigare :)

Tack för ett klockrent forum :)


 
Tillbaka
Topp