• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

A.langeSöhne

Breitling
Såg först nu att denna ny på forumet tråden fanns :)

Hej på er alla!
Heter Mikael & driver på dagarna en firma som servar/reparerar fritidsmaskiner. På kvällarna brinner klockintresset för gamla klockor (vintage 60-80tal) har många klockor kring mig då jag köper/säljer en del. Alla har dock sitt affektionsvärde eftersom de flesta var i dåligt skick när jag köpte dem & sedan restaurerade av mig..
P5160006.JPG

P5160007.JPG

En klocka som blivit buren ofta till vardags/arbete är nog denna, mycket för den är väldigt skön att ha på sig. Framtidsdrömmen vore att en vacker dag (troligtvis när man blivit gammal och grå) ha råd/hitta en gammal fin A.Lange&Söhne
P5160006 (2).JPG

Ja här sitter man å svär ibland på kvällarna, lyssnandes på "classic rock"
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Såg först nu att denna ny på forumet tråden fanns :)

Hej på er alla!
Heter Mikael & driver på dagarna en firma som servar/reparerar fritidsmaskiner. På kvällarna brinner klockintresset för gamla klockor (vintage 60-80tal) har många klockor kring mig då jag köper/säljer en del. Alla har dock sitt affektionsvärde eftersom de flesta var i dåligt skick när jag köpte dem & sedan restaurerade av mig..
P5160006.JPG

P5160007.JPG

En klocka som blivit buren ofta till vardags/arbete är nog denna, mycket för den är väldigt skön att ha på sig. Framtidsdrömmen vore att en vacker dag (troligtvis när man blivit gammal och grå) ha råd/hitta en gammal fin A.Lange&Söhne
P5160006 (2).JPG

Ja här sitter man å svär ibland på kvällarna, lyssnandes på "classic rock"



Trevliga samling, trevlig hörna, och kul att du hittade hit ;)! Beträffande din TAG, så har jag en motsvarande med det automatiska verket! Tycker dom är både coola och charmiga. Ingen dålig drömklocka du har, den är i toppen på min lista också. Hoppas du skall trivas här på KS lika mycket som vi andra.

Mvh // Af Sjodahl
 
Haj!

En liten presentation då!

Mitt klockintresse är ganska färskt Köpte min första "riktiga klocka" här på forumet i höstas, något nervöst att skicka så mycket pengar utan att veta vad man fick men det gick ju väldigt bra. =) Så pass bra att jag redan tänkt byta upp mig. En av anledningarna till att det blev en presentation här är för att få ihop tillräckligt med inlägg för att få tillgång till köp/sälj-forumet!

Jag kommer från Göteborg och driver eget företag i eventbranschen, kolla gärna in www.toiodesign.se . Ett annat stort intresse är fotografering.

Jag tror inte mitt klockintresse kommer resultera i någon stor samling utan är snarare ute efter en snygg klassiker som ska bäras varje dag. Dock skulle en lite slickare klocka vara najs vid vissa högtider.

Nedan ser ni bild på mitt första inköp. (som nu är till salu)
Breitlling.jpg



Ha det gott!

///Per
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Hej,

känns som det är hög tid att bli medlem och presentera sig. Har lurkat runt här under några år, i princip sen forumet startades men med lite svackor när intresset varit svalare. Klockintresset har jag haft så länge jag kan minnas och det började med ett par Casio under 70-talet och ett gäng Swatchar när dom dök upp. Sen har massor med mer eller mindre seriösa ur passerat och idag är jag rätt insnöad på tre märken; Heuer/TAG (Autavia, Montreal, Monaco m.m.), Seiko (ett par 6138or, Sumo och några gamla kostymklockor) och Zodiac (bara en Valjoux 7750 Red Dot chronograph för tillfället). Framförallt Heuer lockar, det passar bra ihop med intresset för motorsport och då speciellt allt som har med Porsche att göra :)

/Patrik








 

gerikson

Breitling
Tjena!

Har letat efter svenskt klockforum ett tag, när en medlem på WUS tipsade mig om detta. Tänkte presentera mig och min modesta samling.

Jag är en kille i 40-årsåldern bosatt i Stockholm. Jag har alltid burit armbandsur och försöker med måttlig framgång föra vanan vidare till nästa generation. Bonussonen (22) fick en Orange Monster som han uppskattar och sonen 12 drar på sig en Casio om man tjatar...

20140519-GE7_4042.jpg

Mina inköp kan delas in i 3 faser...

20140519-GE7_4033.jpg



Omega De Ville kvarts var studentpresent i slutet av 80-talet. Den tjänade mig väl ända tills 2009. När jag råkade köra den i tvätten skaffade jag en enkel Swatch som ersättare. Den liknar den klocka jag skaffade i lumpen som jag har tappat bort. Casio GW-2000 skaffade jag efter att ha läst om den på ABlogToWatch. Gillade att den har radiosynkning men det funkade inte så bra häruppe i Stockholm.

20140519-GE7_4043.jpg



Nu började "otaku-fasen". Jag läste på allt jag kunde om klockor satte upp grails på löpande band. Spenderade alldeles för mycket pengar på saker jag hittade på nätet: Panerai-homage från Getat, en "De Reiter" från en snubbe på WUS, och en moddad SKX-007 som liknar min drömklocka: Omega Seamaster 300.

20140519-GE7_4036.jpg


Nu har jag lugnat ner mig lite och kör på Citizen Nighthawk med radiosynk (den svarta grunkan är antenn som gör att den och Casion synkar finfint), min farfars gamla Constellation som killarna på Klockmäster i Globen gjort i ordning, och en beater-Casio som jag köpte tillsammans med sonens klocka.

Om det är skjorta och kavaj kör jag Constellation, lite ledigare på jobbet: Citizen, och ska det meckas är det GW-2000 som gäller.

Drömklockan nu är Omega Aqua Terra eller IWC Ingenieur. Det växlar med humöret och hur mycket av besparingarna går åt till fotoprylar.

-Gustaf
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Haj

Jag är ny på forumet men har samlat länge, har några klockor men skulle inte kalla det samling.
Bor i stockholm, 22 år gammal, sålde ett företag för en helt ok summa. Lever på den nu, men ska väl försöka skaffa ett riktigt jobb snart. (När jag orkar)Det e trist att sitta hemma eller rulla runt i city utan något riktigt mål när alla andra jobbar.

Andra intressen är film och xmal deutschland, samt bilar. Ska nog köpa en Lamborghini espada snart.

Trivia om mig:
- kört utan körkort i sthlm i 5 år
- perfektionist
- har aldrig blivit rånad, trots alla problem jag lyckas hamna i
- varit i över 80 länder, min dröm är att besöka alla världens länder
- gillar 2pac, extra roligt att rulla runt med svart tonad porsche med 2pac på hög volym, vilka blickar man får.
med tanke på att jag är vit svenne med glasögon
- jag var lyckligare fattig än vad jag är som rik, saknar tiden då jag tyckte att 10 000 kr var mycket pengar


Har en Rolex Milgauss till vardags, letar efter en day-date 18k , om någon har en.
Eller annan guld Rolex.

Säljer en breitling som bara ligger:
https://klocksnack.se/threads/vad-får-jag-för-min-klocka-med-brillianter.23525/

Och betalade tyvärr över 197 000 i skatt nyss:
https://klocksnack.se/threads/suck-fy-faen-där-rök-en-schysst-klocka.23522/page-2

så en ny klocka skulle pigga upp mig.

Lämnar helst inte ut mitt förnamn, inte för att vara oartig, bara så ni vet.

Trevligt att vara här. Tar frågor om mig eller nått annat, kan ge film tips! lol ....
:)

Välkommen!
Så det finns en chans att det kanske är du som kör (lite för fort) nedför Linnégatan på förmiddagarna? ;)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Haj!

En liten presentation då!

Mitt klockintresse är ganska färskt Köpte min första "riktiga klocka" här på forumet i höstas, något nervöst att skicka så mycket pengar utan att veta vad man fick men det gick ju väldigt bra. =) Så pass bra att jag redan tänkt byta upp mig. En av anledningarna till att det blev en presentation här är för att få ihop tillräckligt med inlägg för att få tillgång till köp/sälj-forumet!

Jag kommer från Göteborg och driver eget företag i eventbranschen, kolla gärna in www.toiodesign.se . Ett annat stort intresse är fotografering.

Jag tror inte mitt klockintresse kommer resultera i någon stor samling utan är snarare ute efter en snygg klassiker som ska bäras varje dag. Dock skulle en lite slickare klocka vara najs vid vissa högtider.

Nedan ser ni bild på mitt första inköp. (som nu är till salu)
Breitlling.jpg



Ha det gott!

///Per

De är ruggigt snygga de där SOH 42'orna. Välkommen och hoppas du är här för att stanna och smälta in i vårt nördiga sällskap. Du är inte ensam där i Götet.
 

H.Roark

Breitling
Hej!

Efter ett par månaders smygläsning är det dags för ett konto.

Är en 21-årig student bosatt i Stockholm. Har varit rätt intresserad av klockor de sensate 5-6 åren.
Bär dagligen en Certina DS Action. Äger också lite andra saker, bl.a. en Seiko SKX007 och en gammal Omega-kostymare.

Har nu ett väldigt angenämt problem: fick något oförutsett en ganska stor inkomst och har således 20-30K att lägga på en riktig klocka. Tror att forumet kommer vara till stor hjälp i denna process!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Såg först nu att denna ny på forumet tråden fanns :)

Hej på er alla!
Heter Mikael & driver på dagarna en firma som servar/reparerar fritidsmaskiner. På kvällarna brinner klockintresset för gamla klockor (vintage 60-80tal) har många klockor kring mig då jag köper/säljer en del. Alla har dock sitt affektionsvärde eftersom de flesta var i dåligt skick när jag köpte dem & sedan restaurerade av mig..
P5160006.JPG

P5160007.JPG

En klocka som blivit buren ofta till vardags/arbete är nog denna, mycket för den är väldigt skön att ha på sig. Framtidsdrömmen vore att en vacker dag (troligtvis när man blivit gammal och grå) ha råd/hitta en gammal fin A.Lange&Söhne
P5160006 (2).JPG

Ja här sitter man å svär ibland på kvällarna, lyssnandes på "classic rock"
Snygga klockor! ;)
 

g-shocker

Breitling
Hallå pojkar och flickor

Jag har mest smugit runt i kulisserna, så det är väl dags att ta ett kliv fram och visa att man finns :)

Mitt intresse för klockor startade för ca 2 år sedan och har tills nu mest bestått av en massa färgglada G-shock's.
Fick hem en Seiko skx007k2 förra veckan och är riktigt nöjd med den, men suget efter finare ur har så smått börjat växa.

Det var lite om mig och jag tror att jag kommer få mycket bra tips och nöje av detta eminenta forum.
 
Välkommen, hoppas du, som jag kommer att trivas!:)


Hallå pojkar och flickor

Jag har mest smugit runt i kulisserna, så det är väl dags att ta ett kliv fram och visa att man finns :)

Mitt intresse för klockor startade för ca 2 år sedan och har tills nu mest bestått av en massa färgglada G-shock's.
Fick hem en Seiko skx007k2 förra veckan och är riktigt nöjd med den, men suget efter finare ur har så smått börjat växa.

Det var lite om mig och jag tror att jag kommer få mycket bra tips och nöje av detta eminenta forum.
 

Totte74

Breitling
Hejsan,
Tänkte att det är på tiden att göra ett första inlägg på forumet.
Efter några månaders spanande efter lämpligt köpobjekt på forumet så tänkte jag se om jag skulle kunna få lite draghjälp att komma till ett första avslut.
Jag har snöat in på IWC pilots Chronograph 3777 eller 3878.
Är det någon "därute" som har några erfarenheter av dessa att dela med sig av?
 

tdn-dk

Panerai
Hej!

Jeg hedder Thomas og kommer fra Danmark.

Jeg er 47 år og arbejder med regnskab/økonomi.

Jeg er hardcore vintage Omega samler og har allerede postet nogle ure i vintage forum.

Vi har desværre ingen forum i Danmark med interesse for vintage ure. Det er kun få personer der poster om vintage ure. Jeg er Omega redaktør på danske urforum ItsTime.dk.

Jeg startede med at samle Omega da jeg fik et Omega Speedmaster af min far i 2009. Det var et ur han havde arvet fra en ven i 1981 og aldrig selv har brugt. Jeg synes det var for fint til at bruge dagligt så jeg købte et Seamaster 30. Så begyndte jeg at sætte mig ind i Omega's vintageure og købte flere ure og siden er det blevet en besættelse og jeg elsker jagten på urene.

Min Omega samling er på ca. 20 stopure, 10 fickure, 40 herreure p.t.

Det er ikke dyre ure, men nogen jeg har fundet til meget gode priser så selv om der er mange, har de sikkert ikke kostet mere end 3-4 nye Rolex ure :)

Jeg har en stor interesse i Omega Suverän og Officer så send mig gerne en besked hvis i ser nogle til salg.

Jeg hjælper gerne med Vintage Omega spørgsmål her forumet så jeg også kan bidrage med noget.

Jeg er blevet opfordret af flere til at vise min samling, så i får et ur pr. dag. Lad mig vide hvis i bliver træt af at se dem, så skal jeg nok stoppe.

Jeg ved ikke om i forstår Dansk, ellers kan jeg skrive på Engelsk eller Google translate Svensk :)

Mvh. Thomas
 
På begäran av Glidarn så har jag nu "hoppat över till Mekaniska ur" ;)
Slog till på denna mycket fina dykarklocka, passar riktigt bra nu till sommaren.
Det stod mellan denna eller en Tag Heuer Aquaracer 300M.
Köpte Certina pga att jag tycker att deras klockor är väldigt prisvärda och snygga.
Jag provade Tag Heuern här i stan och tyckte inte att den föll mig i smaken, lite för liten och med avsmalnande länk till låset.

Denna klocka har modellbeteckning C013.407.11.051.00 och drivs av ett ETA 2824-2 urverk och visst är det något speciellt med just en automatisk klocka jämfört med en kvarts!
2014-05-29 14.01.46.jpg
2014-05-29 13.12.48.jpg
2014-05-29 13.13.01.jpg
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Holla if ya hear me.

Blivit inlurad i klock träsket av en kollega och läst runt på forumet i ett års tid till och från, så har befunnit mig flitigt i kulisserna. Men nu efter div fix med lgh osv och en rolex till frugan så bestämmer jag rätt själv vad jag vill göra med mina hårt förvärvade slantar. Det finns ju mycket fint på marknaden i alla dess prisklasser, men en Rolex är ju något jag vill ha i min ägo en dag.

Idag varvar jag en Glycin combat sub Goldeneye med en omega seamaster. Men nu ska klocksamlingen öka så mig blir ni inte av med i första taget.

Mvh

Chris
 

Danne85

Breitling
Hej

Tänkte det var dags att presentera mig. Jag är från Umeå men jag har råkat hamna i Göteborg av olika anledningar. Klock intresse har jag nog haft från och till i 10år. Hittills har det mest handlat om mode klockor eller vad man nu ska kalla de för. Men nu har jag bestämt mig för att köpa mig min första riktiga beater. Jag har alltid varit lite insnöad på Stora och biffiga klockor. I dags läget har jag tre stycken Kyboe 55mm en citizen som jag fick som student present samt en 60-70tals BMW klocka av okänt märke(swiss made). Jag har nog inte riktigt bestämt mig än exakt vilken modell men en Breitling blir nästa inköp. Seawolf eller super avenger. Jag iofs varit inne på en Oris också men blev lite besviken då jag var och kollade på dykar modellen på Magnussons ur i Göteborg. Men jag råkade snubbla över en Oris på klockmaster Hansson i V. Frölunda och den var riktigt fin och jag hade nog köpt den om det hade varit ett bättre pris på den.

Med vänlig hälsning,
Danne85
 

Manks

Omega
Hej alla,

Som många andra har man smygit runt i kulisserna under några månader. Tycker att det är dags att ge sig till känna och även kunna ta del av handelsplatsen på klocksnack. Är 29 år och jobbar som marknadsanalytiker sedan 3 år tillbaka.

Klockintresset har alltid funnits där och har en svaghet för Omega. På bilden ser ni min "samling" i kronologisk ordning där jag fick Omega Speedmastern MKII i studentpresent av min far. Han i sin tur fick den av en gammal Viggenpilot så den har en intressant historia bakom sig. De övriga tre klockorna (Seiko Scubapro 500, Poljot De Luxe och Tag Heuer 1500) är införskaffade inom de senaste 6 månaderna då jag kände att klocknerven började rycka i mig.

That's all folks!
 

Bilagor

  • klockor.jpg
    klockor.jpg
    241 KB · Visningar: 192
Topp