• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

He, he. Jo, jag har redan sett den - underbar patina. Men siktet är egentligen inställt på en med svepande sekundvisare (samt manuell och helst datumlös). Finns det fler tips så tas de gärna emot.

Hehe sekundvisaren är svepande och den är helt datumlös :) och manuell!

Och för att inte gå för mycket ot: välkommen!
 
Här är en kort presentation av en nyreggad användare och dess klockor... Jag är en 3-barnspappa i mellan-Sverige som gillar klockor utan att vara en WIS. Det hela började med att jag tröttnade på att byta batterier i mina quartz-klockor. En Eco-drive från Citizen hade jag sedan tidigare, så det var dax att söka andra alternativ.

Välkommen till dig och dina trevliga klockor! :)
 
Kanske borde gjort första posten här men gjorde den i Paketöppningstråden.. Dåligt av mig :(

Gillat klockor större delen av mitt 25 åriga liv, dock har intresset ökat de sista 3-4 åren. Har en blandad samling med allt från G-Shock till dykarur. Har tyvärr ingen riktig dyr ännu men det lär komma en nu när det pratas om att lärarlönen ska höjas ;)

Ögonstenen i min samling är iallafall min Tissot PRS516.

IMG_2534.JPG
 
Hej!

Ny på forumet men intresserad (totalnörd enl frugan) av Rolex vintage sedan länge. Allt började med en Datejust i studentpresent i mitten av 80-talet och sedan dess är det plexi som gäller med en speciell förkärlek till sportmodellerna.

Och här tycks man ju inte vara ensam om det intresset...

:)
 
Ny här men har varit intresserad av klockor länge, det går dock lite upp och ner då jag även intresserar mig för skor och kläder av klassisk brittisk och italiensk stil. Har i dagsläget en Speedy från 70-talet, Enicar Sherpa D och en SKX 009. Tanken är att inom kort införskaffe ett vintage dressur och i något längre perspektiv kanske falla för rolexfrestelsen som de flesta andra :) då troligen i form av en Explorer II eller GMT dock står en Reverso högst på vill ha listan!
 
Tjena! Ny på forumet. 34 årig trebarns pappa från Gbg. Stort klock intresse men små fickor. Har för tillfället en Panerai Pam171, Zodiac ZO???
aryra6yq.jpg
Har bara en bild.
En Certina DS och en Citizen. Största intresset är dock cigarrer. Hoppas på att hitta nåt nytt och spännande här på forumet.
 
Hej,
jag är nyregistrerad men följt forumet ett tag i min jakt på en ny klocka. Kraven på min nya klocka var att den måste fungera i mitt jaktliv iland och ute i skärgården, likaväl som på kontoret. Praktisk men ändå lite dressat.

Under ett halvår har jag provat och förkovrat mig och slaget har väl stått mellan IWC pilot-ur, Rolex Explorer samt Omega. Den klocka som jag instinktivt alltid gillat på handleden är Omegan. Därför landade en ny Aqua Terra 231.10.42.21.06.001 Steel on Steel igår kväll. Vilken fredagkväll med unboxing och justera länkarna tills klockan satt perfekt på armen!

D:\Users\Balder\Downloads
20140614_093125.jpg



Man börjar dock redan bli sugen på nästa klocka så nu börjar jakten - ja ni vet ju hur det är :)
 
God kväll!
Nyregistrerad på forumet . Har följt forumet under ca ett år. Mitt intresse för klockor startade i samband med att min far dog. Bland det han lämnad efter sig fanns en Omega-50tal samt en Lemania-60tal. Omegan hade varit oanvänd sedan 70-talet men gick igång utan problem. Lemanian var dock lite tystare och är nu på väg för reparation/service.
Efter dessa två klockor budade jag hem en Victorinox påbtradera för en billig penning. Tanken är att under något års tid lägga undan lite pengar för att sedan köpa in någon form av Rolex submariner.
Ser framemot att delta i forumet. Än så länge har det mest varit att läsa och lära...
Väl mött-jellyman
 
God kväll!
Nyregistrerad på forumet . Har följt forumet under ca ett år. Mitt intresse för klockor startade i samband med att min far dog. Bland det han lämnad efter sig fanns en Omega-50tal samt en Lemania-60tal. Omegan hade varit oanvänd sedan 70-talet men gick igång utan problem. Lemanian var dock lite tystare och är nu på väg för reparation/service.
Efter dessa två klockor budade jag hem en Victorinox påbtradera för en billig penning. Tanken är att under något års tid lägga undan lite pengar för att sedan köpa in någon form av Rolex submariner.
Ser framemot att delta i forumet. Än så länge har det mest varit att läsa och lära...
Väl mött-jellyman


Välkommen..
 
Hej,
ny på forumet! Har passerat gubbe (50) men tröttnar naturligtvis inte på klockor för det. Har ägt några klassiska rolexmodeller genom åren, nu senast en Seadweller som är på väg bort efter lång och trogen tjänst. Funderar på att byta märke... Får se, finns ju en del därute.

Ser fram emot allt trevligt klocksnack! ///Anders
image.jpg
 
Hej! Ny här.
27 årig öbo som är jobbar på sjön.
Alltid gillat att bära klocka, men då har det vart mer funktionsmessigt och tickande sådana.
Sucker för dykur,då jag även sysslar med sånt då och då.
Har köpt mig en smp och en seiko skx009 på ingång.
Spara lite till någon submariner i framtiden.
Mvh Carl

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 
Hej alla klock älskare! Hängt runt på forumet ett antal månader och tänkte att det var dags att skaffa ett konto. Klock intresset började under 1an i gymnasiet där jag köpte en billig Ur & Penn klocka utan någon vetskap om klockor. Efter en tids research så hittade jag det här forumet och älskar det! Verkar vara en sjukt massa goa gubbar och även damer som hänger här :)

Börjat resan på min första riktiga klocka och skulle uppskatta all hjälp man kunde få, budgeten är väl ungefär 1-3k till en början. Bilden ska föreställa mitt nya liv som klock-entusiast hehe.
image.jpg
 
Hej,
ny på forumet! Har passerat gubbe (50) men tröttnar naturligtvis inte på klockor för det. Har ägt några klassiska rolexmodeller genom åren, nu senast en Seadweller som är på väg bort efter lång och trogen tjänst. Funderar på att byta märke... Får se, finns ju en del därute.

Ser fram emot allt trevligt klocksnack! ///Anders
image.jpg

Hej! Ny här.
27 årig öbo som är jobbar på sjön.
Alltid gillat att bära klocka, men då har det vart mer funktionsmessigt och tickande sådana.
Sucker för dykur,då jag även sysslar med sånt då och då.
Har köpt mig en smp och en seiko skx009 på ingång.
Spara lite till någon submariner i framtiden.
Mvh Carl

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Välkomna alla nyanlända klockälskare!
 
Hej! Jag har hängt här ungefär ett halvår så är väl inte jätteny egentligen. Mitt klockintresse startade "på riktigt" i januari i år då jag köpte köpte mig en vintage Seamaster De Ville från sextiotalet. Sedan dess har jag nästan varje dag suttit och intresserat mig för klockor och läst på, det finns ju hur mycket som helst att lära sig! Det dyker upp nya drömklockor hela tiden känns det som... För tillfället har jag tre stycken klockor som jag använder mest (de andra klockorna jag har är inte värda att nämna...;)), och det är dessa:
2014-05-15 09.12.09.jpg

2014-05-24 17.53.40.jpg

2014-06-11 21.24.55.jpg


Gammel-Omegan fick jag av min farbror för kanske 10 år sedan, då var jag för liten för att förstå vad det var... Köpte ett natoband till den i våras, och det fick mig att börja använda den mycket mer! :D
SKXen fick jag i studentpresent för en dryg vecka sedan, så den är för tillfället vardagsklockan... ;) Gött att ha en riktig beater när man känner att man måste vara försiktig med vintage-uren!
 
Hej! Jag har hängt här ungefär ett halvår så är väl inte jätteny egentligen. Mitt klockintresse startade "på riktigt" i januari i år då jag köpte köpte mig en vintage Seamaster De Ville från sextiotalet. Sedan dess har jag nästan varje dag suttit och intresserat mig för klockor och läst på, det finns ju hur mycket som helst att lära sig! Det dyker upp nya drömklockor hela tiden känns det som... För tillfället har jag tre stycken klockor som jag använder mest (de andra klockorna jag har är inte värda att nämna...;)), och det är dessa:
2014-05-15 09.12.09.jpg

2014-05-24 17.53.40.jpg

2014-06-11 21.24.55.jpg


Gammel-Omegan fick jag av min farbror för kanske 10 år sedan, då var jag för liten för att förstå vad det var... Köpte ett natoband till den i våras, och det fick mig att börja använda den mycket mer! :D
SKXen fick jag i studentpresent för en dryg vecka sedan, så den är för tillfället vardagsklockan... ;) Gött att ha en riktig beater när man känner att man måste vara försiktig med vintage-uren!
Välkommen! Härlig patina på Omegan :D.
 
Hej hej!

Pontus heter jag, är relativt ny användare här på forumet även om jag varit inne och "tjuvläst" en hel del senaste tiden. Egentligen är bilar mitt stora intresse men det finns också ett intresse för klockor. Än så länge bär jag en Breitling Colt Ocean men det finns långt gånga planer på att utöka innehavet.
 
Hej!

Efter att ha hängt lite på forumet och nyligen mottagit min första automatare kände jag att det var dags att presentera sig här. Jag har ett långt gånget intresse för klockor men som tidigare student har man fått hålla det till längtan och drömmar. Dock tog jag nyligen examen fick en Longines HydroConquest i present av familjen, needless to say, lyckan är gjord! Jag ser det som en god start på en framtida samling. Det är lätt att fängslas av engagemanget, kunnandet och diskussionerna här på ks! Förmodligen (förhoppningsvis) dröjer det inte för länge tills nästa klocka kommer!

20140617_161233.jpg
 
Hej hej!

Pontus heter jag, är relativt ny användare här på forumet även om jag varit inne och "tjuvläst" en hel del senaste tiden. Egentligen är bilar mitt stora intresse men det finns också ett intresse för klockor. Än så länge bär jag en Breitling Colt Ocean men det finns långt gånga planer på att utöka innehavet.
Välkommen. På klocksnack kan allt hända, kanske någon som vill byta en bil mot en klocka. Håll ögonen öppna
 
Hej!

Efter att ha hängt lite på forumet och nyligen mottagit min första automatare kände jag att det var dags att presentera sig här. Jag har ett långt gånget intresse för klockor men som tidigare student har man fått hålla det till längtan och drömmar. Dock tog jag nyligen examen fick en Longines HydroConquest i present av familjen, needless to say, lyckan är gjord! Jag ser det som en god start på en framtida samling. Det är lätt att fängslas av engagemanget, kunnandet och diskussionerna här på ks! Förmodligen (förhoppningsvis) dröjer det inte för länge tills nästa klocka kommer!

20140617_161233.jpg

Snygg profilbild! :woot:
 
Tjabba!
Sen jag fick min första mobiltelefon med inbyggd klocka har jag tyckt att armbandsur, det är en onödig sak som otekniska gubbar använder.

Ironiskt nog var det när jag såg en Daniel Wellington klocka som mitt klockintresse föddes. Tyckte den var stilren och insåg att det är en av få manliga accessoarer, som dessutom kan vara väldigt personlig.

Sen läste jag vidare och hittade hit till KS där jag såg användaren minuteman´s avatar. Det var en vintage Certina och jag blev förälskad vid första ögonkastet! Tog kontakt med honom och otroligt nog ville han sälja den till mej. Köpte även två andra klockor av honom. Fick hem trion idag och jag är hur nöjd som helst:)
rS0J0Hk.jpg

Läderbandet gillar jag starkt! Är måttbeställt och handgjort, även det av minuteman
 
Tjena!

Har äntligen tagit tummen ur och skriver nu mina första ord på forumet. Likt många andra har jag följt trådar här i ungefär ett år men har aldrig passat på att skriva något. Någon gång måste bli den första, inte sant, så här kommer lite kort om mitt tidsfördriv:

20 år har nu passerat mig och har under de fyra senaste åren haft ett stort intresse för klockor i alla dess former. Har ärvt en del, köpt en del nytt och en del begagnat. I den nuvarande samlingen finns allt från något "space:ade" japanska digitala ur till dressigare automater. Favoriten är min 114060 som nyligen passerat sitt första år i dagligt bruk. Hoppas på att bygga vidare min samling de kommande åren med hjälp av allt trevligt folk här på forumet. Bjuder på en bild, ha det fint!

IMG.jpg
 
Hej alla!

I likhet med flera andra har jag under en längre tid smygläst på forumet men nu har jag tagit steget och blivit medlem. Det sammanföll med att jag helt nyligen fick min första riktiga klocka. Den har cirkulerat här på forumet tidigare men nu sitter den på min tunna handled och det känns kanon. Intressen mer än klockor är träning, vin och börsen. Till vardags är jag en nyexaminerad jurist.

uju6anaq.jpg


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Hej hej!

Pontus heter jag, är relativt ny användare här på forumet även om jag varit inne och "tjuvläst" en hel del senaste tiden. Egentligen är bilar mitt stora intresse men det finns också ett intresse för klockor. Än så länge bär jag en Breitling Colt Ocean men det finns långt gånga planer på att utöka innehavet.

Och så får jag väl lov att utöka min presentation med en klockbild också, låg kvalitet men det får ses som en blygsam början;
 
Hello! Ny här efter att ha blivit mer o mer intresserad av klockor senaste tiden! Kan inte mkt om urverk o referensnummer, men försöker lära mig basics nu iaf :) än sålänge går jag mest på vad jag tycker är snyggt! I gen rolig klocka än, men kikar runt, lutar åt en B&M Riviera, men har som sagt inte spikat nåt.
En fråga dock, om urtavlan/boetten är liten i diameter är det lika med kort armband? Jag har rätt breda handleder och söker därför endast 42-44mm. Är jag ute och cyklar här? Tack för svar, vet att det finns mkt matnyttig info här!
 
Tillbaka
Topp