Och börja nörda... offentligt.
Uppvaknandet kom när
krämbulle en nära vän till mig postade sitt 1000:e inlägg och jag, jag som på ett sätt känner att jag sänkte ner honom i detta träsk, fortfarande inte har tappat min oskuld.
Klockintresset tog fart redan när jag var en liten grabb, jag minns fascinationen som jag hade för den första Casion jag fick med illuminator-funktion, hur häftigt var det inte med en klocka som kunde lysa i mörkret? Kort sagt så gick det åt en hel del batterier...
Men det hela började på allvar när jag köpte min första safirglasklocka, en Certina DS First i titan, en fantastisk klocka som jag använde nästan dagligen i två års tid.
Certina var märket som jag föll för och var även det märket som min nästa klocka skulle vara av. Denna fick jag dock av min fästmö när jag fyllde år. En Certina DS Podium.
Jag gillar verkligen dessa två klockor, men det var något som saknades. Ingenjören i mig skrek efter teknik och mer avancerad mekanik. Det dröjde inte länge innan jag köpte min första automatare, jag hade faktiskt spanat in den redan innan jag fick den andra Certinan, men tyckte att tjugo tusen för en klocka var absurt mycket pengar… oj vad ens värderingar kan förändras.
Helt grön och okunnig så lyckades jag ändå få till en affär på Chrono24. Så någon dag senare och med mycket kortare naglar så damp den ner en avi i brevlådan.
En Longines Master Collection L2.673.4.78.3, denna klocka med sitt Valjoux 7751 verk älskade jag. Jag kunde sitta i en evighet och titta på glasbaksidan och se hur allting rörde sig och försökte förstå hur allting hörde samman. Men mitt klockintresse stannade inte där jag kände att jag ville ha en klassisk klocka som de flesta klockentusiaster har haft, nämligen en Speedy.
Först och främst vill jag ge cred till
Ploprof för hans otroligt vänliga och fantastiska hjälpsamhet, efter mycket velande från min sida så beslöt jag mig för att köpa hans speedmaster. Även om jag verkligen tyckte om klockan så klickade vi inte fullt ut. Den var tyvärr för stor för mina minihandleder och jag hade börjat lägga ögonen på annat. Nämligen något som hänger ihop med mitt andra stora intresse…
En hint finns uppe till vänster på bilden!
Det var inte helt enkelt att se vad jag menar, jag vet…
Men det är en dykapparat som står där och ser allmänt malplacerad ut…
Av upphovsrätt så kan jag tyvärr inte posta några ultrasexiga bilder på mig då de bilderna oftast tas av proffsfotografer, men jag hittade en som jag tyckte var fin efter ett 70 meters dyk på Malta. Det går tydligt att se hur min vän ger mig tummen upp för att påvisa att nu har vi legat tillräckligt länge på det här djupet och det är ok för oss att gå upp till ett grundare djup.
Så ett stort dyk- och klockintresse, detta ledde till att min kära Longines och Omega fick gå åt till att finansera en av mina drömklockor, the one and only!
Rolex Subamariner 116610, behövs knappast någon närmare beskrivning om den här klockan. Faktum var att
cab, också en vän till mig, var den personen som fick mig att verkligen få intresse för just den här modellen. Jag kan säga att jag har haft den i snart ett år och jag kommer aldrig göra mig av med den! Även om jag nästan använder den dagligen så blir jag fortfarande imponerad och förbryllad över hur vacker den är. Vilken historia och detaljrikedom den har, jag kan verkligen förstå hur folk blir förälskade i detta mytomspunna märke!
Så med detta vill jag presentera mig själv och komma ut ur lurkerträsket!