• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hejsan KS!

En del av er känner säkert igen mig från TTT där jag var en ganska flitig postare typ 2009 – 2012.

Sedan dess har jag avslutat mina studier, gift mig, flyttat till villa och blivit far – tiden har med andra ord inte riktigt räckt till för att posta på klockforum. Nu stundar ett halvårs föräldraledighet och kanske kan jag sparka liv i mitt gamla klockintresse igen!

Har ägt många roliga klockor genom åren och tyvärr har nästan lika många har fått gå vidare för att finansiera ovanstående... Är dock lycklig ägare till några Rolex (16753, 19018, 1005 och min frus 6517) en IWC Inge 3227, en Aerospace, en SS Royal Steel Rex, en Oris-dykare LE Maldives och PAM 000 Logo och kanske något mer.

Har en del storslagna klockplaner framöver, vi får se om de kommer realiseras eller om de förblir en dröm. Bifogar en bild från maj 2012 – här var det maffiga klockor på strap som gällde. Dipsyn blev senare en smekmånadsresa.

strapattack02.png
Välkommen, fina klockor! Posta gärna nån bild på din 19018 i OQ tråden :)

Ivan här, ny forum-medlem men "klocknörd" av rang sedan länge. Instämmer med föregående "talare" (Tunan)... förstår inte att jag inte hittat hit tidigare. När jag googlat diverse klockor så har jag givetvis trillat in här du och då, men har nog inte uppfattat tidigare hur trevligt det verkar vara här! Till vardags arbetar jag som inköpschef på ett mellanstort bolag i logistikbranschen, tar hand om fru och mina små tjejer på tio månader samt tränar MMA.

Intresset för klockor kom tidigt, med min första "Pulsar" när jag började första klass. Hanterade den varsamt - putsades varje kväll och förvarades i sin originalbox. Lite roligt att tänka tillbaka på. Det är först på senare år som jag har börjat "göra" något av mitt intresse, äger idag ett tiotal klockor av varierande karaktär/prisklass som alla har sin historia. Senast in i samlingen är en fantastiskt fin Omega Speedmaster Reduced från 2006. Listan över klockor som vore trevliga att pryda handleden med är lång, men innehåller inte bara klockor i övre prisklassen. Jag har läst runt lite här på forumet senaste dygnet och måste medge att det är riktigt kul att se hur många passionerade samlare det finns som vill dela med sig av både kunskap/erfarenhet samt ge lite "smakprover" på sina samlingar. I rätt trådar kommer jag själv att dela med mig av vad jag idag äger!

Drar lite snabbt, har aldrig haft något genuint klockintresse förrän några veckor tillbaka, då jag hittade hit.
Så efter lite om och men så köpte jag mig min första, en Longines HydroConquest 41mm med gamla tavlan.
Är hel nöjd men man vill ju såklart skaffa andra klockor, det återstår att se vad det blir men en 16710 pepsi ligger nära hjärtat!

Bild på nyköpet!
DSC_0213.jpg

Hej!

Jag har bara haft enklare klockor hittils. I början på 90-talet hade jag en Camel Trophy automatic. Hittade den i en byrålåda häromdagen. Vad liten den ser ut! Vacker blå boett dock. Just nu använder jag en Victorinox som jag fick i present för drygt 10 år sedan. Den är köpt i en urbutik på Drottninggatan (minns inte vilken).Verkar vara cirka 43mm inklusive vridring. Ska man mäta inklusive den? Vad tycker ni om storleken på min handled?

IMG_20140622_144110.jpg
Hejsan, välkommen till forumet!

Victorinox gör sköna klockor. Tycker den sitter bra på din handled, lagom storlek. Har du trycktestat den?

/Sebastian

Hej alla glada, heter Hampus och har haft ett genuint klockintresse sedan barnsben. Då var fascinationen för häftiga led-ur stark, för att inte tala om min transformersklocka :happyhappy:. Snabb framspolning till nutid och en Submariner 16610 på handleden sedan ett år tillbaka. Perioden eller snarare året av research innan Submarinerköpet fann jag detta eminenta forum. Har till stor del medlemmarna här att tacka för inspirationen som ledde till det köpet, det är trots allt inte samma sak att hänga på internationella forum av någon anledning. Har tidigare hunnit avverka ett par Omegor och en Jaeger för att inte glömma alla härligt plastiga Casiour. Subban är definitivt det bästa köpet hittills men (tyvärr?) gav det mersmak (Rolexanvändning triggar igång kapitalistiska synopser i cerebrala cortex enligt nya neurologiska studier). Går nu i tankarna att starta någon typ av klockhandel vilket jag kommer bolla med er klocknördar i en annan tråd. Må ni må som ni förtjänar nu och på återseende. :)

Hejsan KS!

En del av er känner säkert igen mig från TTT där jag var en ganska flitig postare typ 2009 – 2012.

Sedan dess har jag avslutat mina studier, gift mig, flyttat till villa och blivit far – tiden har med andra ord inte riktigt räckt till för att posta på klockforum. Nu stundar ett halvårs föräldraledighet och kanske kan jag sparka liv i mitt gamla klockintresse igen!

Har ägt många roliga klockor genom åren och tyvärr har nästan lika många har fått gå vidare för att finansiera ovanstående... Är dock lycklig ägare till några Rolex (16753, 19018, 1005 och min frus 6517) en IWC Inge 3227, en Aerospace, en SS Royal Steel Rex, en Oris-dykare LE Maldives och PAM 000 Logo och kanske något mer.

Har en del storslagna klockplaner framöver, vi får se om de kommer realiseras eller om de förblir en dröm. Bifogar en bild från maj 2012 – här var det maffiga klockor på strap som gällde. Dipsyn blev senare en smekmånadsresa.
Välkommen (tillslut) ;)

Hej alla klockfetishister? (stavas det så?)

Håkan Marcusson är namnet. 34-årig skåning som bor i Helsingborg med min sambo sedan 6 år tillbaka. Arbetar som affärsutvecklare för ett av våra större IT-bolag, reser en hel del, dötid på hotellen spenderas till 99,99% åt "nördande" och safari i den härliga och vildvuxna klockdjungeln.
Ägare av ett par Rolex SD och vintage DJ, samt enklare sportur såsom en Tag Heuer Carrera, men är givetvis intresserad av alla klockor som är snygga och coola ;)
Hoppas på många givande timmar här på forumet!

Ha det fint!

Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej!
Jag är ny här, sen nån vecka tillbaka eller så. Jag har insett att jag är förtjust i snygga klockor. Jag är inte kunnig, vilket jag inser att många andra är här, men rent estetiskt vet jag direkt om det är något jag tycker om eller inte när jag ser en klocka. När det gäller min egen smak så är det väl ofta dykarklockor jag gillar, men det finns annat också. Det jag inte gillar är de riktigt pråliga, t.e. guld, diamanter, stenar, etc. Själv har jag inte precis nån samling värd namnet. Jag har ett par billigare klockor, en Citizen Pro master och en Fossil med brett läderarmband. Men så gjorde jag slag i saken häromdan då... Jag hade gått omkring och snöat in på märket Oris. Ville ha en repfri, automatiskt, vattentät, stållänk,.. så det blev en Oris aquis date. Några bilder här:

aaaaa.JPG
20140624_231326.jpg
20140624_225641.jpg
20140624_230045.jpg

Hej!
Jag är ny här, sen nån vecka tillbaka eller så. Jag har insett att jag är förtjust i snygga klockor. Jag är inte kunnig, vilket jag inser att många andra är här, men rent estetiskt vet jag direkt om det är något jag tycker om eller inte när jag ser en klocka. När det gäller min egen smak så är det väl ofta dykarklockor jag gillar, men det finns annat också. Det jag inte gillar är de riktigt pråliga, t.e. guld, diamanter, stenar, etc. Själv har jag inte precis nån samling värd namnet. Jag har ett par billigare klockor, en Citizen Pro master och en Fossil med brett läderarmband. Men så gjorde jag slag i saken häromdan då... Jag hade gått omkring och snöat in på märket Oris. Ville ha en repfri, automatiskt, vattentät, stållänk,.. så det blev en Oris aquis date. Några bilder här:

aaaaa.JPG
20140624_231326.jpg
20140624_225641.jpg
20140624_230045.jpg
Välkomen!

Hej , Mitt namn är Pierre och efter en tids lurkande på forumet känns det tid att komma ut ur "garderoben" :).
Varit intresserad av klockor några år och min första "riktiga" klocka var en Longines Master Collection som jag fortfarande gillar starkt. Men kände att det var dags att förnya mig och jakten efter en ny klocka började, Och under jakten har det varit nära en Omega PO XL Chrono som jag är barnsligt förtjust i men som tyvärr hur många gånger jag än pröva den inte blev mindre på höjden och eftersom jag ofta bär Kavaj/skjorta föll den tillslut bort. Och precis som många andra kom jag efter ett tag in på Rolex...Jaha..Submariner, GMT..surfa,läsa, testa ,klämma..Och valet föll tillslut på Submariner 114060 som i all sin enkelhet är helt fantastisk. Köpte den så sent som igår och kan bara instämma i hyllningskören. Vilken klocka!! Just nu känns det som man kommer vara nöjd ett tag. Longines som dressare och Subbén som allround men som med allt annat man är insnöad på så ska man inte säga för mycket dock;) . Min heliga graal är en Rolex Daytona ,stål med svart urtavla.

Tyvärr verkar inte "lägg till bild" funka för mig så bilderna får komma senare.

Hej , Mitt namn är Pierre och efter en tids lurkande på forumet känns det tid att komma ut ur "garderoben" .
Varit intresserad av klockor några år och min första "riktiga" klocka var en Longines Master Collection som jag fortfarande gillar starkt. Men kände att det var dags att förnya mig och jakten efter en ny klocka började, Och under jakten har det varit nära en Omega PO XL Chrono som jag är barnsligt förtjust i men som tyvärr hur många gånger jag än pröva den inte blev mindre på höjden och eftersom jag ofta bär Kavaj/skjorta föll den tillslut bort. Och precis som många andra kom jag efter ett tag in på Rolex...Jaha..Submariner, GMT..surfa,läsa, testa ,klämma..Och valet föll tillslut på Submariner 114060 som i all sin enkelhet är helt fantastisk. Köpte den så sent som igår och kan bara instämma i hyllningskören. Vilken klocka!! Just nu känns det som man kommer vara nöjd ett tag. Longines som dressare och Subbén som allround men som med allt annat man är insnöad på så ska man inte säga för mycket dock . Min heliga graal är en Rolex Daytona ,stål med svart urtavla.
.
Master.jpg

Longines Master Collection ( lånad bild från nätet)
20140625_131223.jpg

Hej och tack för ett grymt forum!

Mattias heter jag och är bosatt i Stockholm.
Jag har kikat runt på klocksnack ett bra tag och bestämde mig nu för att bli en del av det.
Har lite klockor, men mer kan det nog bli.
Förutom klockor så tycker jag även om whisky!

/Duff

hej

jag är ny på forumet. ganska ung och ny i klockvärlden. Just nu letar jag efter en 16610LV rolex så fort som möjligt har nin någon sådan i bra skicka tveka inte på att inboxa mig :)

• Like
Reactions: Man
Hej! Micke heter jag. Har letat ett tag efter min första riktiga klocka. Har bestämt mig för att det kommer bli en Tudor submariner 79090 och väntar otåligt på att en ska dyka upp på forumet..

Och börja nörda... offentligt.
Uppvaknandet kom när krämbulle en nära vän till mig postade sitt 1000:e inlägg och jag, jag som på ett sätt känner att jag sänkte ner honom i detta träsk, fortfarande inte har tappat min oskuld.
Klockintresset tog fart redan när jag var en liten grabb, jag minns fascinationen som jag hade för den första Casion jag fick med illuminator-funktion, hur häftigt var det inte med en klocka som kunde lysa i mörkret? Kort sagt så gick det åt en hel del batterier...

Men det hela började på allvar när jag köpte min första safirglasklocka, en Certina DS First i titan, en fantastisk klocka som jag använde nästan dagligen i två års tid.
DS.jpg

Certina var märket som jag föll för och var även det märket som min nästa klocka skulle vara av. Denna fick jag dock av min fästmö när jag fyllde år. En Certina DS Podium.
Podium.png

Jag gillar verkligen dessa två klockor, men det var något som saknades. Ingenjören i mig skrek efter teknik och mer avancerad mekanik. Det dröjde inte länge innan jag köpte min första automatare, jag hade faktiskt spanat in den redan innan jag fick den andra Certinan, men tyckte att tjugo tusen för en klocka var absurt mycket pengar… oj vad ens värderingar kan förändras.
Helt grön och okunnig så lyckades jag ändå få till en affär på Chrono24. Så någon dag senare och med mycket kortare naglar så damp den ner en avi i brevlådan.
Longines.png

En Longines Master Collection L2.673.4.78.3, denna klocka med sitt Valjoux 7751 verk älskade jag. Jag kunde sitta i en evighet och titta på glasbaksidan och se hur allting rörde sig och försökte förstå hur allting hörde samman. Men mitt klockintresse stannade inte där jag kände att jag ville ha en klassisk klocka som de flesta klockentusiaster har haft, nämligen en Speedy.
Först och främst vill jag ge cred till Ploprof för hans otroligt vänliga och fantastiska hjälpsamhet, efter mycket velande från min sida så beslöt jag mig för att köpa hans speedmaster. Även om jag verkligen tyckte om klockan så klickade vi inte fullt ut. Den var tyvärr för stor för mina minihandleder och jag hade börjat lägga ögonen på annat. Nämligen något som hänger ihop med mitt andra stora intresse…

En hint finns uppe till vänster på bilden!
Speedy.png

Det var inte helt enkelt att se vad jag menar, jag vet… :)
Men det är en dykapparat som står där och ser allmänt malplacerad ut…
Av upphovsrätt så kan jag tyvärr inte posta några ultrasexiga bilder på mig då de bilderna oftast tas av proffsfotografer, men jag hittade en som jag tyckte var fin efter ett 70 meters dyk på Malta. Det går tydligt att se hur min vän ger mig tummen upp för att påvisa att nu har vi legat tillräckligt länge på det här djupet och det är ok för oss att gå upp till ett grundare djup.
Dive.png

Så ett stort dyk- och klockintresse, detta ledde till att min kära Longines och Omega fick gå åt till att finansera en av mina drömklockor, the one and only!
Rolex.png

Rolex Subamariner 116610, behövs knappast någon närmare beskrivning om den här klockan. Faktum var att cab, också en vän till mig, var den personen som fick mig att verkligen få intresse för just den här modellen. Jag kan säga att jag har haft den i snart ett år och jag kommer aldrig göra mig av med den! Även om jag nästan använder den dagligen så blir jag fortfarande imponerad och förbryllad över hur vacker den är. Vilken historia och detaljrikedom den har, jag kan verkligen förstå hur folk blir förälskade i detta mytomspunna märke!
Så med detta vill jag presentera mig själv och komma ut ur lurkerträsket!

Välkommen. Trevlig bakgrundshistoria och nice dykar bild

Ja då var det dags att bli medlem efter att dagligen ha hängt i köp och sälj sen över ett år tillbaka, samt kikat in under diskussion och vintage då och då. Efter att precis slängt iväg en utlandsbetalning till Italien för att kunna få hem min första lite dyrare klocka så kände jag att de även var läge att bli medlem här. Så förhoppningsvis kan jag inom kort stolt visa upp min nya klocka alternativt gråta ut över försvunna paket eller missvisande objektbeskrivningar.

Hej, ny på klocksnack men tänkte att det var tid att skapa en användare. Är sedan tidigare medlem på några andra klockforum men ett till ställe med trevliga människor kan ju inte skada! Ser fram mot att diskutera och dela bilder med er!

Hej , Mitt namn är Pierre och efter en tids lurkande på forumet känns det tid att komma ut ur "garderoben" .
Varit intresserad av klockor några år och min första "riktiga" klocka var en Longines Master Collection som jag fortfarande gillar starkt. Men kände att det var dags att förnya mig och jakten efter en ny klocka började, Och under jakten har det varit nära en Omega PO XL Chrono som jag är barnsligt förtjust i men som tyvärr hur många gånger jag än pröva den inte blev mindre på höjden och eftersom jag ofta bär Kavaj/skjorta föll den tillslut bort. Och precis som många andra kom jag efter ett tag in på Rolex...Jaha..Submariner, GMT..surfa,läsa, testa ,klämma..Och valet föll tillslut på Submariner 114060 som i all sin enkelhet är helt fantastisk. Köpte den så sent som igår och kan bara instämma i hyllningskören. Vilken klocka!! Just nu känns det som man kommer vara nöjd ett tag. Longines som dressare och Subbén som allround men som med allt annat man är insnöad på så ska man inte säga för mycket dock . Min heliga graal är en Rolex Daytona ,stål med svart urtavla.
.
Master.jpg

Longines Master Collection ( lånad bild från nätet)
20140625_131223.jpg
Välkommen till forumet, fina klockor du sitter inne på. Hade också gärna velat ha en sådan Longines!

Bättre sent än aldrig. Har varit medlem i ca 2 år och köpt några klockor vid det här laget och lärt mig hur mycket som helst tack vare detta forum och grannforat. Jobbar till vardags med vatten och miljö och förutom klockor gillar jag även gitarrer.

Har alltid tyckt att klockor är intressant och fick min första Seiko med blå och orange urtavla någon gång under sjuttiotalet av mina föräldrar (mycket cool på svart bundband som var det som gällde då). Under senare delen av 80-talet köpte jag min första Omega. En liten Seamaster i stål. Fick sedan tag på en Chronograf från ASU i brist på pengar för att kunna finansiera en Breitling som då var det jag önskade hetast. ASU:n finns kvar och går fortfarande ok trots total avsaknad av service.

Klockintresset intensifierades för ca 5 år sedan och ett antal klockor har provats. Gillade (gillar) t.ex. Glycine som känns väldigt prisvärda begagnade.

Jag har även gett mig på att slöjda ihop några egna armband t.ex. det gräsliga röda på KMU48:an ovan.

Nu har jag hittat några klockor som känns som en bra början på en liten samling.

Vad som kommer framöver vet jag inte riktigt men det lutar åt någon vittavlad. Kanske en Milgauss eller Explorer II. Grand Seiko tycker jag är fantastiskt fina så varför inte en sådan framöver. Sannolikt kommer jag även att fastna i det fantasilösa Rolex Sub/GMT-träsket någon gång :!AA .

Välkommen till forumet, fina klockor du sitter inne på. Hade också gärna velat ha en sådan Longines!
Tack, ja har trivts utmärkt med Longines nu i 6 år,nu när 114060'n kommit är det dax för en välförtjänt service samt ett nytt orginal crocostrap, har kört på hirsch ett tag nu men vill gärna ha orginal bandet.

Halloj!
Sådär ungefär ett år efter registreringen så tyckte jag att det passade att göra sitt första inlägg. :D
Har gömt mig i vassen och läst en hel del intressanta trådar och lärt mig endel nytt.
Har haft tillgång till en relativ välutrustad urmakarverkstad, så jag har servat och reparerat ganska mycket vintage-ur och väggur.
Antar att det är därför endast äger vintage för tillfället. Men börjar bli mer och mer sugen på en nyare Tudor eller liknande.
För tillfället är vardagsklockan en Omega Genéve cal.1030. Med en väldigt trevlig blå tavla, som är svår att göra rättvisa på bild..
IMG_20140630_163726.jpg

Dags att presentera mig kanske efter att ha spanat en tid och nu blivit medlem sedan några dagar. Är en Skövdebo som efter att jag börjat jobba i Köping fått mycket tid över för att gräva ned mig i mina "nörderier" som min fru skulle ha sagt. 2 timmars restid som avverkas nåhra gånger i veckan. Så jag har blivit medlem på ett gäng forum och börjat odla mina intressen som legat i träda. Har ett stort gäng klockor....men knappast något som är värt att nämna här förutom möjligtvis mitt arvegods från min farfar, ett fickur i guld med en underbar patina.
Men det har börjat växa fram en "måste ha lista" som ser ut så här just nu....kommer säkert revideras:
1 Rolex dd
2 Omega seamaster
3 IWC portuguese

Tack för mycket bra läsning och tips så här långt!
//Rickard

Tillbaka
Topp