• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sugen på en AP 15300, kan knappast kategoriseras som en samlare men förhoppningsvis inom en snar framtid. Läst runt en del på forumet men reggat mig först nu, oförklarligt egentligen. Forumet bjuder mig på skön läsning och inspiration på kvällarna. Ciao!
 

dajja

Breitling
Tjenare alla imponerande samlare!
21 åring född i Västerås som sedan en tid tillbaka bor och studerar i Stockholm. Har sedan ett par år tillbaka haft ett genuint intresse för klockor.
Min första riktiga och enda klocka köpte jag efter sommarjobbet 2012. Det blev en Maurice Lacroix Miros Chrono, som jag fortfarande använder dagligen.
Jag arbetar i samband med studierna för att jag en dag ska kunna unna mig en riktig pjäs. Bland favoriterna finns precis som namnet tyder: Rolex Sub Hulk (116610LV)

Ser fram emot att en dag kunna leverera något bra i den legendariska "stora paketöppningstråden".

Mvh Hulken
Spännande!
 

Abbott & Mosley

Breitling
Hej,
Andreas heter jag och är ny här på forumet då jag precis har startat mitt egna klockföretag Abbott & Mosley - Uniquely Crafted Marble Watches

"Abbott & Mosley are the makers of uniquely crafted timepieces that combine a classic design with modern fashion. Pure Italian Marble is sliced with precision and is then carefully fitted into place to create the dial of these watches. Each Piece is Uniquely Crafted"

Specs om klockan:
  • Urverket är ett Schweiziskt Ronda 762E Quartz
  • Storleken är 40mm i diameter och 7,5 mm tunn
  • Anti-reflexivt safirglas
  • Boett tillverkad av Steinless steel 316L
  • Italienskt läderarmband
  • Urtavlan är tillverkad av italiensk carraramarmor/ italiensk Nero marquinamarmor
Hemsida: http://abbottandmosley.com/
Instagram: https://instagram.com/abbottandmosley/
Facebook: https://www.facebook.com/abbottandmosley
NERO-BLACK-MED-SKUGGA.jpg
insta-black-carrara.jpg
 

Marsupilami

Breitling
Hej,
Mats heter jag och har nyligen börjat grotta ner mig i det här med klockor igen efter en massa års förlitande på mobiltelefonen.

Klockintresset började redan när jag som 13-14åring fick en Rolexkopia som jag verkligen älskade, och bestämde mig där och då för att jag ville ha en äkta så snart som, möjligt. Kunde snart hela Rolex sortiment i huvudet och besökte ofta den lokala Rolexåterförsäljaren för att sukta efter klockor och fylla på mitt katalogförråd..
Tiden gick och det blev ingen Rolex..
När jag spräckte glaset på min kära kopia blev det istället någon billig Quartzklocka som användes under några år, fram tills jag lade delar av min första "riktiga" lön på att köpa en Gulklocka någon gång i mitten av nittiotalet. Klockan användes flitigt under några år, men någonstans i bakhuvudet saknade jag hela tiden min automatiska "Rolex" men var inte beredd att försaka mina andra intressen bara för att köpa en äkta vara.
När batteriet så tillslut dog i min Gul lades den helt enkelt åt sidan och jag har mer eller mindre gått klocklös sedan dess.
Har då och då kikat efter en begagnad Submariner, men nä, har inte kunnat motivera köpet. Det är ju trots allt bara en klocka, och det har jag ju redan i min telefon..

I min lilla inskränkta värd var det ju bara Rolex och några andra dyra Schweiziska märken som hade automatiska klockor i sitt sortiment. När jag för någon vecka sedan återigen började känna att avsaknaden av ett armbandsur var för stort började jag sondera marknaden med lite mer öppna ögon på jakt efter något som kunde passa min smak och plånbok.
När jag upptäckte Seikos SKX007 var valet givet. Klockan beställdes och innan den ens skickats hade jag även beställt delar för att kunna personlifiera den. Nu väntar jag bara på min lilla urmakarverkstad så att jag kan börja slita den i stycken..

Klockor.jpg


Läste sedan en artikel om de gamla ryska Vostok Amphibia klockornas tillkomst och tyckte historien var så intressant så en gammal sovjetera Vostok letades snabbt upp på eBay innan jag ens hunit få hem min första nya klocka på tjugo år..

Under resans gång snubblade jag även över en klocka som jag blev störtkär i. Både på grund av utseendet och histsorian bakom. BlancPain Fifty Fathoms, gekampfschwimmer versionen från 70/80-talet. Då den klockan är mer eller mindre unobtantium blev jag glad när det visade sig att Squale byggt casarna till dessa och Breilklockor från samma era. Plötsligt gick det att hitta "samma" klocka för vettigare pengar, och en Squalemärkt klocka känns dessutom nästan mer genuin.
Mina två första klockor på tjugo år har alltså knappt hunnit landa förrän jag börjat kika efter den tredje..
Ser att det finns några moderna Squales till salu här på forumet som har rätt case..
Lite svårt att motivera för sambon att jag behöver en tredje dykarklocka under loppet av två veckor bara..

/Mats
 
Senast ändrad:

Calleee

Breitling
Hej! Har varit medlem ett tag och tänkte skriva mitt första inlägg och presentera mig här. Har alltid varit intresserad av klockor men har blivit mer på senare år. Hitta hit innan jag köpte min senaste klocka för att läsa recension om den. Vi hörs!
 

Reenex

Breitling
Hej!
Tänkte ta och presentera mig då jag ganska nyligen registrerade mig här på forumet.

Jag har varit inne på forumet och läst alla intressanta trådar i nästan ett år, och har nu bestämt att registrera mig, vet inte varför det tog så lång tid :angel:
Sedan en vän introducerade mig in till klockvärlden så har jag tyckt att det är kul att läsa och se på alla olika sorters klockor :)
Kommer att bli kul att delta i flera diskussioner framöver.
/reenex
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hej,
Mats heter jag och har nyligen börjat grotta ner mig i det här med klockor igen efter en massa års förlitande på mobiltelefonen.

Klockintresset började redan när jag som 13-14åring fick en Rolexkopia som jag verkligen älskade, och bestämde mig där och då för att jag ville ha en äkta så snart som, möjligt. Kunde snart hela Rolex sortiment i huvudet och besökte ofta den lokala Rolexåterförsäljaren för att sukta efter klockor och fylla på mitt katalogförråd..
Tiden gick och det blev ingen Rolex..
När jag spräckte glaset på min kära kopia blev det istället någon billig Quartzklocka som användes under några år, fram tills jag lade delar av min första "riktiga" lön på att köpa en Gulklocka någon gång i mitten av nittiotalet. Klockan användes flitigt under några år, men någonstans i bakhuvudet saknade jag hela tiden min automatiska "Rolex" men var inte beredd att försaka mina andra intressen bara för att köpa en äkta vara.
När batteriet så tillslut dog i min Gul lades den helt enkelt åt sidan och jag har mer eller mindre gått klocklös sedan dess.
Har då och då kikat efter en begagnad Submariner, men nä, har inte kunnat motivera köpet. Det är ju trots allt bara en klocka, och det har jag ju redan i min telefon..

I min lilla inskränkta värd var det ju bara Rolex och några andra dyra Schweiziska märken som hade automatiska klockor i sitt sortiment. När jag för någon vecka sedan återigen började känna att avsaknaden av ett armbandsur var för stort började jag sondera marknaden med lite mer öppna ögon på jakt efter något som kunde passa min smak och plånbok.
När jag upptäckte Seikos SKX007 var valet givet. Klockan beställdes och innan den ens skickats hade jag även beställt delar för att kunna personlifiera den. Nu väntar jag bara på min lilla urmakarverkstad så att jag kan börja slita den i stycken..

Klockor.jpg


Läste sedan en artikel om de gamla ryska Vostok Amphibia klockornas tillkomst och tyckte historien var så intressant så en gammal sovjetera Vostok letades snabbt upp på eBay innan jag ens hunit få hem min första nya klocka på tjugo år..

Under resans gång snubblade jag även över en klocka som jag blev störtkär i. Både på grund av utseendet och histsorian bakom. BlancPain Fifty Fathoms, gekampfschwimmer versionen från 70/80-talet. Då den klockan är mer eller mindre unobtantium blev jag glad när det visade sig att Squale byggt casarna till dessa och Breilklockor från samma era. Plötsligt gick det att hitta "samma" klocka för vettigare pengar, och en Squalemärkt klocka känns dessutom nästan mer genuin.
Mina två första klockor på tjugo år har alltså knappt hunnit landa förrän jag börjat kika efter den tredje..
Ser att det finns några moderna Squales till salu här på forumet som har rätt case..
Lite svårt att motivera för sambon att jag behöver en tredje dykarklocka under loppet av två veckor bara..

/Mats

Välkommen. Du får fråga henne hur många väskor hon har och sen säga "precis, mina klockor är som dina väskor. En accessoar som man måste ha flera av för att kunna matcha till olika kläder" (utgår från att hon har många väskor) :) Dessutom får du väl göra vad du vill med dina pengar så länge det inte påverkar er gemensamma ekonomi
 

Simon Dal

Breitling
Tjenare! Har hängt här anonymt i några månader nu och tyckte det va dags att bli medlem.
Heter då Simon, 24 år. Håller på med en del fartfyllda hobbys på fritiden.
Men nu tänkte jag prova på denna lugna hobby. Har mer eller mindre fastnat för Rolex.
Älskar att läsa igenom alla trådar här. Grymt forum :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Ny sen igår. Förvånad över att inte namnet "Urkvinnan" var taget innan, men det kanske är lite ont om andra namnvitsande götteborrrgskor här. Samlingen syns nedan i kronologisk ordning från konfirmationsklockan längst till vänster till vårens semesterklocka längst till höger. Låneklocka någonstans i mitten. Gissa vilken... Puls- och impulsklockorna saknas på bild. Bär aldrig smycken, utan väljer hellre att bära en trivsam klocka.
image.jpg
 

Shadyboy

Cartier
Välkommen! Kan aldrig bli för många IWC-nördar på forumet, speciellt om dom som jag också gillar pilotur ... ;)
IWC x 2 2014-11-22.jpg
Haha! Det har du såklart oerhört rätt i! Ju fler desto bättre! För tillfället har jag en Aquatimer (ref 3568-02) från 2013 som jag planerar att sälja till förmån för en pilot. Älskar dykaren men har inte möjlighet att både ha kakan och äta den, och jag kan inte riktigt släppa piloten för tillfället... :)
 

Iggmo

Breitling
Hej!
Ny på forumet och har som många andra surfat åtskilliga timmar på KS innan jag tillslut bestämde mig för att bli medlem.
Har egentligen alltid älskat klockor men aldrig haft råd att äga något dyrare vilket lett till att jag gått klocklös stora delar av mitt 26 åriga liv. En resa till thailand och en kopia senare väcktes åter mitt ha-begär, för 4-5 år sedan beslutade jag mig därför för att spendera lite pengar och valet föll på en Wenger Squadron som jag fortfarande äger.

För ca 2 år sedan insåg jag att jag hade råd att köpa ytterligare en klocka och efter lite research inhandlades en oanvänd Tissot Visodate begagnad på tradera som jag han äga i drygt ett år innan den blev stulen... Så nu sitter jag återigen utan en dressare vilket irriterar mig något fruktansvärt. Har stora planer på att ersätta min stulna Visodate med något likvärdigt och skulle behöva forumets hjälp och någon att bolla föslag med. Därför undrar jag nu, i vilken sektion gör jag bäst en tråd i kategorin hjälp-mig-att-hitta-en-automatisk-dressare-för-6-tusen? Tack på förhand :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej!
Ny på forumet och har som många andra surfat åtskilliga timmar på KS innan jag tillslut bestämde mig för att bli medlem.
Har egentligen alltid älskat klockor men aldrig haft råd att äga något dyrare vilket lett till att jag gått klocklös stora delar av mitt 26 åriga liv. En resa till thailand och en kopia senare väcktes åter mitt ha-begär, för 4-5 år sedan beslutade jag mig därför för att spendera lite pengar och valet föll på en Wenger Squadron som jag fortfarande äger.

För ca 2 år sedan insåg jag att jag hade råd att köpa ytterligare en klocka och efter lite research inhandlades en oanvänd Tissot Visodate begagnad på tradera som jag han äga i drygt ett år innan den blev stulen... Så nu sitter jag återigen utan en dressare vilket irriterar mig något fruktansvärt. Har stora planer på att ersätta min stulna Visodate med något likvärdigt och skulle behöva forumets hjälp och någon att bolla föslag med. Därför undrar jag nu, i vilken sektion gör jag bäst en tråd i kategorin hjälp-mig-att-hitta-en-automatisk-dressare-för-6-tusen? Tack på förhand :)
Välkommen hit, jag ska ge dig ett förslag meddetsamma. Certina day date, kostar 5995:- !
En sådan tråd passar för övrigt fint under 'Diskussion', lycka till :)
 

OlleBerra

Breitling
2-Faktor
Hej alla,
Jag är helt ny här på forumet. Jag blev intresserad av att köpa en begagnad kvalitetsklocka och hade i början en aning om vad jag sökte. Men ju mer jag tittar runt på nätet, desto mer inser jag att det finns att välja på och det hela blir bara svårare. Fast också roligare. Det här är ju en helt ny värld som har öppnat sig och det verkar finnas väldigt många kunniga och engagerade människor här som man kan fråga.
 
Hej alla,
Jag är helt ny här på forumet. Jag blev intresserad av att köpa en begagnad kvalitetsklocka och hade i början en aning om vad jag sökte. Men ju mer jag tittar runt på nätet, desto mer inser jag att det finns att välja på och det hela blir bara svårare. Fast också roligare. Det här är ju en helt ny värld som har öppnat sig och det verkar finnas väldigt många kunniga och engagerade människor här som man kan fråga.
Välkommen! Är i samma situation som dig. Det finns mycket inom detta intresse. Ett stort plus för mig med historia intresse är de många anrika märkena med deras djupa historia
 

Lund

Cartier
Hej hej alla,
Jag är en kille på 24 år som har tittat förbi detta forum otaliga gånger de senaste månaderna och försökt att läsa allt jag kunnat för att bestämma mig för vad man skall köpa för "riktig" första klocka. Jag måste säga att kunskapen på forumet har fått mig än mer intresserad av klockor och jag längtar så tills jag äntligen kan få köpa min första. Jag har inte reggat mig som medlem mest för att jag inte haft något att tillägga när man går klocklös men nu när jag snart skall köpa min Exp II så har man förhoppningsvis påbörjat ett samlande med den.

Ps: hojta till om ni har en till salu! ;)
 

Icaras

Rolex
Ny sen igår. Förvånad över att inte namnet "Urkvinnan" var taget innan, men det kanske är lite ont om andra namnvitsande götteborrrgskor här. Samlingen syns nedan i kronologisk ordning från konfirmationsklockan längst till vänster till vårens semesterklocka längst till höger. Låneklocka någonstans i mitten. Gissa vilken... Puls- och impulsklockorna saknas på bild. Bär aldrig smycken, utan väljer hellre att bära en trivsam klocka.
image.jpg
Välkommen! Fin Longines du har där :)
 

Robbie

Omega
Tjena alla härliga klockälskare!
Ny på forumet så tänkte skriva en kort presentation.
Robin heter jag, 25 år och bosatt i Skåne.
Har alltid haft ett stort intresse för klockor och kan inte gå utanför dörren utan en klocka runt handleden, känns alldeles för naket :nailbiting:

Hittade till forumet när jag sökte runt på google om köpguide... Är på jakt efter min första "riktiga" klocka. Har fastnat för Hublot Classic Fusion.
Hoppas det blir köp inom snar framtid :)
Känner mig väldigt välkommen och fick stor och snabb respons så fort jag postade i forumet, väldigt trevligt!! :) Kommer antagligen hänga mycket här.

Har med åren köpt och sålt "billigare" klockor framåt tillbaka, postar en bild på dom jag har för tillfället...
Känns kul att det finns så många engagerade och kunniga här på forumet som man kan diskutera med! :happyhappy:
Ha det gott!
FullSizeRender.jpg
 

SORSTA77

Breitling
Hey watchnerds :)

Jag är 38 och samler/entusiast fron Köpenhamn, Danmark.

Gillar dette forum ganske mycket och jobbar ofte med folk fron Sverige så dette är ett bra sätt att blive lite bättre til svensk och samtidig tage hand om min hobby.

Jag tycker om nyt och vintage - dyrt och billigt.

För närvärende är dette 3 av mine favotitter.

3er.jpg

Trevlig helg
Søren
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hey watchnerds :)

Jag är 38 och samler/entusiast fron Köpenhamn, Danmark.

Gillar dette forum ganske mycket och jobbar ofte med folk fron Sverige så dette är ett bra sätt att blive lite bättre til svensk och samtidig tage hand om min hobby.

Jag tycker om nyt och vintage - dyrt och billigt.

För närvärende är dette 3 av mine favotitter.

3er.jpg

Trevlig helg
Søren
Välkommen hit! Snygg trio det där :) Har nog sett dem på Instagram!
 

elfving

Breitling
Hej!
Är ny här, varit medlem ett litet tag och mest kollat och läst, har ingen större kunskap i ämnet tyvärr. Gillar dykarklockor både vintage och nytt. Bär inget avancerat i dagsläget. En Seiko Sports 5, Snzh59j, gunmetal som följer med på allt.
Tycker det här är ett väldigt bra forum där många delar med sig av kunskap och håller en god ton kring tycke och smak. Bra stämning helt enkelt!
Förutom dykare gillar jag japansk denim, folköl, skor från tricker's, Wesco och visvim. Äter gärna råbiff, har en bred men petig musiksmak. Ungefär så. Hej igen!
 
Hej!
Ny här, Jobbar som kock,tävlar i multisport,swimrun & längdskidor. Gillar prylarna och har börjat intressera mig mer för klockor också. Är det inte klockor så är det allt som har med sport,knivar och verktyg att göra.
Haft en luminox en längre tid.
klocka luminoxsteel.jpeg


Köpte sen en ny luminox med gummiband ganska nyligen för jag vart sugen på en med gummi länge.

klocka luminoxarmy.jpeg


Sen så fort jag köpt den och använt den ett tag kom det up en landsort D2 här på forumet som jag velat ha länge.


klocka ssd2.jpeg


Är nu på jakt efter en rolex explorer II.
 

Jonte73

Audemars
Hej!
Ny här, Jobbar som kock,tävlar i multisport,swimrun & längdskidor. Gillar prylarna och har börjat intressera mig mer för klockor också. Är det inte klockor så är det allt som har med sport,knivar och verktyg att göra.
Haft en luminox en längre tid.
klocka luminoxsteel.jpeg


Köpte sen en ny luminox med gummiband ganska nyligen för jag vart sugen på en med gummi länge.

klocka luminoxarmy.jpeg


Sen så fort jag köpt den och använt den ett tag kom det up en landsort D2 här på forumet som jag velat ha länge.


klocka ssd2.jpeg


Är nu på jakt efter en rolex explorer II.
Välkommen.
Den här tråden lär väl vara av intresse då :)

https://klocksnack.se/threads/klockor-och-knivar.12689/
 
Topp